Kinderen? Eerst een wereldreis maken, veel feesten en een huis met een tuin
• 15-05-2014
• leestijd 1 minuten
Hoe promoot je een ovulatietest?
Dit artikel zag ik in de Daily Mail. Het is gebaseerd op een vragenlijst door een bedrijf dat de basis vormt voor een groot artikel: de top 25 dingen die een vrouw eerst voor elkaar moet hebben voor ze kinderen wil krijgen.
Het leest als een verlanglijstje voor Sinterklaas. Je kunt van alles verzinnen, maar het echte leven bepaalt uiteindelijk wat je voor je verjaardag krijgt.
Waarom zulke lijstjes maken? Waarom zulke onderzoekjes doen? Omdat het aan de PR van het product bijdraagt. In dit geval is het een apparaat dat je vruchtbaarheid meet, Ovusense. Als je naar de website gaat zie je geen spoor van dat onderzoek, maar wel een winkelmandje. Wat is het geheim van de aanpak? Je doet een flutonderzoek dat je nauwelijks iets kost. Dan stuur je het naar de Daily Mail. Die vinden zo´n onderzoek wel leuk en zetten er een leuke kop boven: “Geen wonder dat vrouwen tegenwoordig zo laat kinderen krijgen”. Een advertentie in de Daily Mail plaatsen kost heel wat meer en wat zo leuk is (dat kun je op google zien), er zijn nog eens tientallen andere stomme nieuwsverspreiders zonder eigen ideeën die het overnemen en de reclame nog eens 1.000 keer verder verspreiden. Ja tot in Afrika, India en Rusland. Vul het winkelmandje maar.
Volg Ivan Wolffers ook
op Twitter Ivan schrijft voor Joop elke dag een Gezond Weetje van de Dag: klik hier voor een overzicht