Joop

Kijkers zwaar onder de indruk van interview met koning Willem-Alexander

  •  
26-04-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
67 keer bekeken
  •  
Ter ere van zijn 50e verjaardag werd koning Willem-Alexander geïnterviewd door Wilfried de Jong. Setting: de Eikenhorst in Wassenaar. Aan de hand van een aantal historische, doch persoonlijke, televisiefragmenten blikt de koning terug op zijn leven. Hij toont zich in het interview open en eerlijk. Zo praten ze onder meer over zijn jonge jaren; de koning mocht bijvoorbeeld tot 1981 geen televisie kijken. Ook over het overlijden van zijn broer Friso is hij openhartig – en zichtbaar aangedaan. Over zijn jeugd vertelt de koning dat hij gepest werd vanwege zijn accent. Dankzij Koot en de Bie kon hij echter al snel het Haagse accent nadoen. De reacties op het interview zijn veelal lovend. Terugkijken dus!
Een aantal reacties:
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (76)

Minoes2
Minoes229 apr. 2017 - 6:07

Ik vind het heel gewoon... wat een ophef omdat iemand zegt dat hij moeite heeft gehad met het overlijden van zijn broer en het missen van hem. Jemig, het zou nieuws zijn als hij zou zeggen dat hij er geen enkel probleem mee had... Kortom. Wat mij betreft; Overdrijven is ook een vak. Er zijn vele groupies die in katzwijm vallen bij alleen al het zien van hun ster...in blinde aanbidding.. Lekker zuur he?

Molly Sweet2
Molly Sweet228 apr. 2017 - 10:07

Ik denk met weemoed terug aan de dagen dat links nog echt progressief was, en vanuit die progressieve gedachte ook voorstander was van het afschaffen van iets zo regressiefs als een monarchie. Helaas. Links is gevestigde orde geworden, elite zo je wilt, en beschermt daarmee de andere elites, zoals het koningshuis. Tja. Aanbidding (van een gruwelijk non-sociaal en conservatief, geld verslindend en bekakt instituut) ten top. Onze koning is geweldig. Brrr... Ik zit soms met mijn oren te flapperen van verbazing. Van het geld dat Maxima elk jaar vershopt kunnen god weet hoeveel bejaarden in bad. Maar: ontroerend hoor, dat koningshuis. Uh? ????

1 Reactie
Minoes2
Minoes229 apr. 2017 - 6:08

Mee eens!

omaoeverloos
omaoeverloos28 apr. 2017 - 9:22

Het aardigst vond ik toch dat hij op zijn landgoed slechts een appartementje op de verdieping bewoont. Even kreeg ik toen een beeld voor mijn ogen van een tochtig zoldertje vol kringloopmeubelen, een waslijn dwars door de kamer en een in een een bloemetjesschort gehulde Maxima die in een pan lammetjespap roert.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 apr. 2017 - 22:08

Ze heeft wel bloemetjesjurken, dus wie weet.

blues boy
blues boy28 apr. 2017 - 8:29

Wat een job Koning.

Doofenschmirtz
Doofenschmirtz28 apr. 2017 - 8:11

Het is toch wat met onze emo-cultuur. De koning laat een traantje en iedereen zwijmelt erop los dat de koning ook maar een mens is. Die traan wordt vervolgens eindeloos ontleed tot op het bot. Ik zag een braaf interview met een man die zich keurig binnen de lijntjes ophield. Nergens echt openhartig werd, steeds gereserveerd genoeg en toch overkwam als normale persoon. Tsja. Wat een ophef om niets?

1 Reactie
Molly Sweet2
Molly Sweet228 apr. 2017 - 10:08

Helemaal mee eens.

Jan Woei
Jan Woei28 apr. 2017 - 6:26

Laten we reeel zijn, de discussie voor of tegen een koningshuis is gewoon een principiële. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee en geniet ik er zelfs van, maar kan mij voorstellen dat je dit ook anders kunt zien. Tegelijkertijd: iets wat je afschaft is definitief. Hoorde deze week dat veel Fransen maar wat jaloers zijn op een koning als de onze. Dus wat mij betreft moeten principiële bezwaren wel heel zwaar zijn om zoiets af te schaffen. In het zoeken naar argumenten dat een koning heel veel nut heeft of erg duur is geloof ik niet zo. Enerzijds doen landen zonder koning het ook prima, anderzijds voorbeelden dat een president ook veel geld kost. Of dit per saldo goedkoper is, is maar de vraag. Daarbij vallen niet alle kosten die nu gemaakt worden voor het koningshuis weg bij afschaffing (onderhoud / behoud van paleizen, cultureel erfgoed etc.).

1 Reactie
rbakels
rbakels28 apr. 2017 - 10:31

De Nederlanden waren tot 1795 een republiek, en een federale nog wel (zeg ik tegen de eurofoben om te treiteren). De Franse bezetter maakte van ons land een eenheidsstaat (de Zeven Verenigde Nederlanden droegen soevereiniteit over aan Den Haag, ook zo'n eigentijds taboe), en het Congres van Wenen bombardeerde ons land in 1815 tot koninkrijk, waarop Koning Willem I zich ontpopte tot een zo autocratische "koopman koning" dat er in 1848 bijna een revolutie voor nodig was om de macht van de koning te breken - met de grondwet van Thorbecke, inmiddels zwaar verouderd, maar niet meer weg te krijgen. Mijn overgrootvader was een vooraanstaand man en kreeg daarom een speciaal paspoort waarmee hij vrij door heel Nederland kon reizen. Gaan we die grenzen ook weer sluiten? Ik ben voor een muur tussen Limburg en de rest van Nederland (zie ze uiteraard zelf moeten betalen), want uit die provincie komt alleen maar gespuis dat onze Hollandse kernwaarden niet onderschrijft: van PVV tot VVD (Jos van Reij).

FrankVerdellen2
FrankVerdellen228 apr. 2017 - 0:48

ik trap er niet meer in, bij geboorte al meteen het recht krijgen om koning te worden? dat is volkomen onzin. ik heb niks tegen de man persoonlijk, gun hem al zijn geluk en wat al nog niet meer, maar het was al lang geleden tijd om te gaan stoppen met deze poppenkast.

2 Reacties
menage
menage28 apr. 2017 - 9:53

Eh ja, zo werkt koning worden. Overlevering en zo. Stelt verder weinig voor qua invloed toch? Hoeft van mij ook niet, maar voetbal ook niet, gaat ook geld heen, dus zo hou je dingen toch.

rbakels
rbakels28 apr. 2017 - 10:34

Het is ook een plicht om koning te worden, en veel vorsten vinden dat in het begin maar een benauwende gedachte. Bovendien verlies je in deze bananenrepubliek je vrijheid van meningsuiting als je koning wordt. De Ministeriële Verantwoordelijkheid is daar trouwens niet voor bedoeld, maar alleen om te voorkomen dat de Koning ongecontroleerd beleidsbeslissingen neemt - zoals onze koningen in de 19de eeuw nog wel deden.

Ryder
Ryder27 apr. 2017 - 22:05

Iemand die 'gewoon' doet kan in Nederland doorgaans op sympathie rekenen. Maar een staatshoofd dat als belangrijkste kwaliteit heeft dat hij gewoon kan doen... nee daar zit ik niet op te wachten. En ja, een representatief staatshoofd moet natuurlijk gewoon gekozen worden of door het parlement worden aangewezen. Zelfs familiebedrijven wijzen na verloop van tijd een externe figuur aan als directeur. Dan toch zeker voor de BV Nederland.

FransBrinkman
FransBrinkman27 apr. 2017 - 17:32

Zullen we eens volwassen worden en het koningshuis afschaffen? Hossen en zuipen in oranje is net zo mal en goed als carnaval. Zwijmelen bij iemand op een troon is infantiel. Zullen we ook de kindermishandeling van Amalia stoppen?

2 Reacties
tinekea2
tinekea228 apr. 2017 - 8:44

nee. ik heb er veel lol aan en het mag van mij wat kosten.

FransBrinkman
FransBrinkman28 apr. 2017 - 15:05

Het mag wat kosten, wat mag kindermishandeling dan kosten?

Vondel3
Vondel327 apr. 2017 - 15:31

Heel mooi interview. Was echt geraakt door de emotie en menselijkheid van onze koning.

1 Reactie
Ivo2
Ivo227 apr. 2017 - 18:36

Tsja. Emoties en menselijkheid. Wie heeft ze niet?

Poezenmens
Poezenmens27 apr. 2017 - 14:29

In ons verdeelde en gepolariseerde land is het koningshuis nog een van de weinige dingen die momenteel de meerderheid van de Nederlandse bevolking bindt. Alhoewel ik geen echte fan van het koningshuis ben mogen ze van mij voorlopig blijven.

5 Reacties
Dunya2
Dunya227 apr. 2017 - 18:16

Precies. Nog van de weinige dingen en momenten dat het land niet verdeeld en gepolariseerd is. Een dag met zijn allen blij en eensgezind in het mooie land dat ons allen toebehoort.

FransBrinkman
FransBrinkman27 apr. 2017 - 19:31

Wat is dat toch voor een reperterend zeurderig liedje 'ons land verdeeld, gepolariseerd' ... is dat nu erger dan 25, 50, 70 jaar geleden? En zo ja zo nee, wat hebben Jan Klaassen en Katrijn daar mee van doen?

DaanOuwens
DaanOuwens28 apr. 2017 - 5:55

@ FransBrinkman Die polarisatie is inderdaad erger dan in het verleden. Misschien wel vergelijkbaar met 70 jaar geleden de periode rond de 2de wereldoorlog, de scheiding tussen NSB en anderen. De betekenis van de koning is in het overbruggen daarvan daarin is aanzienlijk. In het interview was onder andere de MH17 een onderwerp. Stel je voor dat de gekozen president Martin Bosma zijn medeleven wil laten zien aan een nederlandse moslim die twee kinderen heeft verloren. Dat doet meer verdriet dan het mensen troost zal bieden. In het gepolitiseerde land is de rol van koning zoals willem hem invult dus wel belangrijk. En omdat hij niet democratisch is gekozen kan hij die rol ook vervullen. Je slaat de plank dus mis en niet een beetje ook.

Jan Vries
Jan Vries28 apr. 2017 - 7:15

Dunya kijk op uitzendinggemist het geheel terug en kijk alleen naar het publiek in tilburg. Wat constateer je dan?

Dunya2
Dunya228 apr. 2017 - 13:33

@Janvries Ik zie geen kleur, alleen maar blije mensen op de uitzending. Iedereen viert het feest op zijn manier, thuis en buiten huis. Al is het genieten op een terrasje en naar mensen kijken of thuis voor de televisie. Of gewoon lekker thuis met het hele gezin een dagje extra vrij.

rbakels
rbakels27 apr. 2017 - 10:57

Als je WA nu ziet steekt Beatrix toch wel af met haar "houten" kapsel en haar geaffecteerde spraak, om niet te spreken van de truttige Juliana met haar enge echtgenoot.. Alex heeft de potentie uit te groeien tot het formaat van de onlangs overleden Thaise koning Bhumibol. Als de altijd rormmelige Thaise politiek er weer eens niet uit kwam zei hei op een gegeven moment: "en nou is het uit", en dan gehoorzaamde vriende en vijand deze man die als een halve heilige gold. De Nederlandse politiek is eigenlijk ook griezelig instabiel. Na het instorten van de Zuilen worden we geteisterd door massa's kleine partijtjes die zich allemaal moeten profileren en daarom hun tegenstellingen uitvergroten. Waar Wilders mniet salonfähig is, is de vreselijke Baudet dat misschien wel. Die gaat artikel 1 van de grondwet herschrijven tot "mannen worden onder gelijke omstandigheden gelijk behandeld". De rechter mag in Nederland niet toetsen aan de Grondwet, een achterlijk overblijfsel van een idee uit de 19de eeuw van Thorbecke dat alle moderne opvattingen over een rechtsstaat tart. Het gevaar is ook nog niet geweken dat Wilders een keer wel zoveel stemmen krijgt dat ze niet meer om hem heen kunnen en hij een Kabinet mag formeren. Heeft hij wel genoeg ministeriabele figuren onder zijn brievenbuspissers? Nee, natuurlijk, maar geen nood: Wilders gaat zelf alle belangrijke ministersposten vervullen, en dat kan hij makkelijk aan want de Kamer kan een grote bek krijgen als die hem te veel lastig valt. We mopperen op Erdogan, maar PVV-aanhangers willen vast ook graag een Sterke Man die orde op zaken stelt zonder "democratisch geneuzel". Maar dan is er nog de Koning, en die kan Wilders niet zomaar afzetten zonder zijn achterban tegen zich in het harnas te jagen. Toen Wilders een keer een kat gaf richting Beatrix (ik meen na een kersttoespraak) kwam hem dat op zoveel kritiek te staan dat hij ijlings bakzeil haalde. Wilders mag voor de suprematie van de "Joods-Christelijke" cultuur staan, maar christelijke medemenselijkheid jegens moslims wijst hij resoluut af. Ik hoop trouwens dat Alex in zijn toespraken de ministeriële verantwoordelijkheid gaat oprekken. Wat iedereen vergeten schijnt te zijn is dat die verantwoordelijkheid in de 19de eeuw bedacht is om de Koning te beletten beleidsbeslissingen te nemen of zelfs eigenmachtig wetten door te drukken. Dat was een reactie op Willem I, die heel autocratisch regeerde. Onder Willem III is het ook nog een keer misgegaan en moest de rechter ingrijpen. Toen Prins Bernard iemand feitelijk eigenmachtig een boete kwijtschold (door die voor hem te betalen) had de Minister van Justitie daarvoor door de Kamer ter verantwoording kunnen worden geroepen. Maar men glimlachte slechts om de stoute oude man. De Koning moet gewoon zijn Vrijheid van meningsuiting terug krijgen. Rutte heeft wel eens gezegd dat het afschaffen van de ministeriële verantwoordelijkheid voor uitingen van de Koning er vast toe zou leiden dat hij zich nog vaker in de Kamer zou moeten verantwoorden over uitspraken van de Kamer. Maar kan hij dan niet simpelweg zeggen "daar ga ik niet over"? Netzomin als de Bundeskanzlerin niet ter verantwoording kan worden geroepen voor de uitspraken van de Bundespräsident, en die ook niet kan worden weggestemd? Als Alex ongecontroleerd foute dingen zou gaan zeggen zal hij dat moeten bezuren met een verlies van populariteit. Máxima kan hem trouwens ook in het gareel houden, zoals gebeurde toen hij een Argentijnse dictator de hand boven het hoofd hield.

4 Reacties
Patrick Faas
Patrick Faas27 apr. 2017 - 15:25

“Alex heeft de potentie uit te groeien tot het formaat van de onlangs overleden Thaise koning Bhumibol.” Een absolute monarch? Bent u niet een beetje doorgeslagen in uw enthousiasme? Nederland is Thailand niet. Wees maar blij dat de koning niet over politiek mag praten tijdens interviews, want als hij dat wel zou doen, was u vast niet zo enthousiast.

hugo bergveen
hugo bergveen27 apr. 2017 - 15:50

Nederland griezelig instabiel? Wat hebben al die splinters en grote bekken nu precies voor invloed gehad op de koers van het schip van staat? Een sleepboot kan nu eens naar bakboord, en dan weer naar stuurboord trekken, maar voor je een supertanker van koers hebt laten veranderen is er wel wat meer nodig.

ton14024
ton1402427 apr. 2017 - 20:51

Hugo, serieus? ´´Wat hebben al die splinters en grote bekken nu precies voor invloed gehad op de koers van het schip van staat?´´ Weet jij nog wat de koers is? Ik ben namelijk zeer benieuwd waar we op af stevenen maar durf geen voorspelling te doen, jij?

hugo bergveen
hugo bergveen28 apr. 2017 - 19:09

Ik durf best te wedden dat die koers de komende jaren hooguit een paar graden zal afwijken van het compromisgestuurde beleid dat we sinds lang hebben. Het ene kabinet bezuinigt op dit, het volgende op dat, maar uiteindelijk vaart het schip grofweg in de richting die het al jaren vaart.

[verwijderd]
[verwijderd]27 apr. 2017 - 10:50

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
henk543
henk54327 apr. 2017 - 14:45

Beste Boenders, helaas zullen we dat overzicht nooit te zien krijgen. Zolang er een ministeriële verantwoording geldt, is het koningschap een volstrekt onlogische functie. Als WA morgen in zijn blote kont door Wassenaar loopt is Rutte hiervoor verantwoordelijk. "Het volk" laat zich graag voor de gek houden

FransAkkermans1947
FransAkkermans194727 apr. 2017 - 16:55

Welke bedoelt u?

Henriette3
Henriette327 apr. 2017 - 10:16

Erg tevreden met de monarchie. Moet er niet aan denken iedere 4 jaar die poppenkast als er verkiezingen voor het presidentschap zouden zijn. Bovendien halen Willem-Alexander en Maxima voor bedrijven miljarden binnen aangezien ze tijdens hun staatsbezoeken deuren openen die anders gesloten blijven. Steeds meer bedrijven gaan in hun kielzog mee tijdens deze staatsbezoeken. Prima vertegenwoordigers van ons land!

9 Reacties
fietser123
fietser12327 apr. 2017 - 10:35

Dit is een hardnekkige mythe. De handelsmissies van Nederland, waarbij een lid van het koningshuis aanwezig is, doen het niet aantoonbaar beter of slechter dan handelsmissies van landen zonder koning, koningin, emir, groothertog of keizer. En mocht het wel zo zijn, dan is niet gezegd dat een president niet dezelfde invloed op handelspartners zou kunnen uitoefenen. De reden is even simpel als ontnuchterend: de markt heeft geen boodschap aan sprookjes. Als de deal goed is, is de deal goed. Als de deal slecht is, is de deal slecht. Daar kan geen bejaarde vrouw met een hoedje en een bos bloemen iets aan veranderen. https://www.nrc.nl/nieuws/2013/04/29/tien-argumenten-voor-de-monarchie-ontkracht-alcohol-en-dag-vrij-beter-dan-zwaaiende-koning-in-touringcar-a1492509

Rocko
Rocko27 apr. 2017 - 11:58

Democratie is maar lastig, hey :)

Hank2
Hank227 apr. 2017 - 12:52

Vooral die staatsbezoeken aan Bahrein om wapens te verkopen aan die soennitische dictators daar zijn erg nuttig. Je moet er niet aan denken hoeveel politieke schade een politicus zou oplopen als hij zich aan dat soort schimmige deals zou bezondigen.

Laadklep2
Laadklep227 apr. 2017 - 13:55

Dus Henriette jij/u dacht dat dat zonder deze twee niet zou lukken?? Hoe is dat dan in Frankrijk,Amerika,? Of de grootste industrie van Europa ,Duitsland? Die gasten hebben nog nooit één euro binnengehaald,bedrijven gaan met zo'n bezoekje mee omdat het wel leuk overkomt zo in het kielzog van een koning (zonder enige zeggenschap) Maar het maakt die bedrijven echt geen fluit uit of daar nu een koning ,president of bekende voetballer als boegbeeld mee gaat,ze willen gewoon geld verdienen. Ik heb persoonlijk helemaal niks tegen WA en zijn charmante vrouw en kindjes,zie ze tien keer liever dan die arrogante omhooggevallen moeder van hem maar de Oranjes zijn niks meer dan een enorme grote kostenpost die we met zijn allen ( netto betalers,niet zo'nhele grote groep dus) opbrengen. Een president is overigens geen cent goedkoper maar iig nog gekozen. Ik heb vandaag daarom ook gewoon gewerkt omdat ik helemaal niks met die poppenkast op heb.

henk543
henk54327 apr. 2017 - 14:50

@Henriette, Wij hebben in Nederland ook een president; zijn naam is Mark Rutte.

ton14024
ton1402427 apr. 2017 - 20:33

Maar geilen op ´Koninklijk´ doen ze allemaal.

Henriette3
Henriette328 apr. 2017 - 7:30

@ Plantman Nee, daarom gingen er de laatste keer ook 150 bedrijven mee, omdat het niets oplevert...toch? Bron ANP; Het staatsbezoek van koning Willem-Alexander aan China en de gelijktijdige economische missie hebben behalve de panda's Wu Wen en Xing Ya ook een half miljard euro aan opdrachten en overeenkomsten opgeleverd voor het bedrijfsleven. Dat blijkt uit een eerste inventarisatie, aldus de woordvoerder van staatssecretaris Sharon Dijksma (Landbouw). Dijksma toonde zich dan ook zeer tevreden over het resultaat van de handelsmissie. Meer dan de helft van de 150 bedrijven die in het kielzog van het koninklijk paar naar China reisden, was afkomstig uit de agro-business.

Marat
Marat28 apr. 2017 - 10:20

"Bovendien halen Willem-Alexander en Maxima voor bedrijven miljarden binnen aangezien ze tijdens hun staatsbezoeken deuren openen die anders gesloten blijven." Ja, ja... de opa van WA was daar ook erg bedreven in, met name als hij daar zelf flink beter van werd...

hugo bergveen
hugo bergveen28 apr. 2017 - 19:14

Henriette, de vraag is of dat half miljard aan overeenkomsten en opdrachten spontaan is opgeborreld door de aanwezigheid van Wax & Max; normaliter vragen dat soort zaken een hele tijd van onderhandelingen en voorbereidingen. Natuurlijk heeft het tekenen van de papieren meer glans als er royalty in de buurt is. En ik denk dat Dijksma als staatsecretaris de laatste is om te zeggen dat ze net zo goed hadden kunnen skypen.

Vuurrood
Vuurrood27 apr. 2017 - 9:15

Vanmorgen ( Donderdag) de radio aan gezet. En na een klein half uurtje sufgeluld weer uit. Het interview werd woord voor woord uitgeplozen door " koningshuisdeskundigen". Het begint werkelijk een soort van Hollanditis te worden. Bij iedere gebeurtenis, van voetbaltrainer benoeming tot interview met de koning, onze NPO trekt een blik "deskundigen" open. En allemaal hebben "ze" er verstand van en een mening over. Hoe onbenullig het onderwerp ook is. Hetgeen niet wil zeggen dat ik het interview met de koning onbenullig vind. Niet half zo onbenullig als de vele uren zendtijd welke besteed worden aan de soap van de trainer benoeming rond het Nederlands elftal. De NPO begint een beetje van onbenulligheden aan elkaar te hangen. Van de quasi intellectuele sterreclame voor Amsterdam bij DWDD tot aan de vriendjesverheerlijking soap bij Pauw. De NPO is al bijna op het platvloerse niveau van de commerciële omroepen. Gezien de riante vergoedingen welke het koningshuis ontvangt mag ik er van uit gaan dat zij zich een beetje gedragen. Dat is in het verleden wel eens anders geweest.

3 Reacties
Jan Vries
Jan Vries27 apr. 2017 - 10:28

Ben het nooit met je eens maar nu ben ik het meer dan 100% met je eens. ik zie en hoor journalisten tenenkrommende verslagen op tv en radio geven. heb het een 10 minuten volgehouden zowel gisteravond als vanmorgen. Maar pr aanpak is geslaagd.

joop12342
joop1234227 apr. 2017 - 11:54

Kan het nog zuurder ? Dan maar net als in Noord Korea?

Hank2
Hank227 apr. 2017 - 18:42

Nee, net zoals Jose Mujica: 'I earn more than I need' - http://tinyurl.com/mtrr8mv

hugo bergveen
hugo bergveen27 apr. 2017 - 8:36

Interessant. Sinds mensenheugenis hebben koningshuizen zich gelegitimeerd met, en zich verscholen achter mystiek, onbereikbaarheid en goddelijke steun, bij gebrek aan echte argumenten voor hun erfopvolging. De moderne vorsten zijn in snel tempo bezig dat beeld af te breken en zich te presenteren als (min of meer) gewone mensen. Het einde van het fenomeen monarch lijkt dus in zicht. Een(apocriefe?) uitspraak van een hermelijnvlo: 'Het ging mis toen ze met burgermeiden gingen trouwen'. Overigens zal dat bij ons niet zo'n vaart lopen: 'men' vindt een president immers ook duur?

3 Reacties
Hank2
Hank227 apr. 2017 - 12:46

Het gaat om de legitimering van het hiërarchische model: ik heb niks te vertellen, in tegenstelling tot mijn baas, maar -gelukkig- is het een hele aardige kerel. Zolang mensen het gevoel hebben dat ze het goed getroffen hebben met hun baas, komen ze niet zo gauw op het idee dat ze beter af zouden zijn zonder.

Hank2
Hank227 apr. 2017 - 12:49

De vraag is dan ook niet of een president duurder of goedkoper is: de vraag is hoeveel macht hij krijgt en of je die macht langs democratische weg onder controle hebt.

hugo bergveen
hugo bergveen27 apr. 2017 - 15:12

Hank, inderdaad: hoe controleer je macht? Ons staatshoofd heeft officieel geen macht, maar kan wel ongecontroleerd invloed uitoefenen. Ik wil best geloven dat WA daar anders mee omgaat dan zijn moeder, maar we weten het niet: het geheim van (voorheen) Soestdijk. Een president kan tenminste nog worden weggestemd.

fietser123
fietser12327 apr. 2017 - 7:58

Ongelofelijk hoe de onderdanen van Nederland in deze geregisseerde poppenkast tuinen. Wilfried de Jong had een oortje in, dus zo spontaan was het allemaal niet. Goh verrassend, de koning is een mens met emoties. Wat had men dan verwacht? Nee, waanzinnig om in een land te leven waar het staatshoofd dmv erfopvolging wordt bepaald en bovendien wekelijks de minister-president te spreken krijgt. Een ceremonieel presidentschap zou veel beter bij de zogenaamde nuchterheid van het land passen. Helaas prevaleren individuele belangen in het openbaar bestuur (commissarissen vd Koning anyone?) nu eenmaal boven democratische principes.

3 Reacties
rbakels
rbakels27 apr. 2017 - 10:30

Schei toch uit. Zou je dan een President Kok of Donner willen? Als het toch een ceremoniële functie moet zijn, dan ook maar een Koning. Duitsland heeft een ceremoniële president die zogenaamd boven de partijen staat. Die wordt weliswaar politiek benoemd, maar is daarna niet meer onderhevig aan democratische controle. Toen een Duitse president zei dat de Duitse moslims er gewoon bij horen begonnen islamofoben wel te mopperen, maar politiek effect had dat niet. Merkel zei nog een keer dat het in haar land een goede gewoonte is dat Kanzler(in) en Präsident geen (rechtstreeks) commentaar op elkaars werk geven. De benoeming van bondspresidenten is menigmaal een onsmakelijk politiek tafereel. Toen zich een keer een perfecte vrouwelijke kandidaat aandiende (Gesine Schwan) verzette Merkel zich daar tegen als een leeuw, want nóg een vrouw zou haar eigen positie verzwakken. Merkel benoemde later partijgenoot Christian Wulf om een socialist te blokkeren, maar hij moest aftreden wegens schandalen, en werd toen alsnog opgevolgd door de partijloze dominee Gauck, die al eerder in beeld was.

Alan B'Stard
Alan B'Stard27 apr. 2017 - 12:01

Of het nou een monarchie is of een republiek, het zal sowieso een poppenkast zijn. Zie Frankrijk of de D.J.Trump-show. Maar jij wil wel presidentsverkiezingen voor een ceremonieel (i.e. poppenkast) presidentschap?

ton14024
ton1402427 apr. 2017 - 20:24

Goed gezien dat ´zogenaamde nuchterheid´ en dan beperk ik me nog tot de regering. Exact waarom ik het koningshuis waardeer en prefereer boven een republiek.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon27 apr. 2017 - 6:16

Complimenten voor Wilfried de Jong die respectvol maar zonder aanziens des persoons WA interviewde en lastige vragen niet uit de weg ging. Vooral dankzij zijn atypische aanpak voelde WA zich op zijn gemak en kregen we WA te zien die dicht bij zichzelf bleef. Ook mooi dat het vreselijke Gooise accentje een keer aan de kaak wordt gesteld.

Bickle
Bickle27 apr. 2017 - 5:52

Ik heb zelf behoefte aan bepaalde constante factoren, ankers zogezegd, in mijn leven. Personen en dingen die er altijd zullen zijn. Waar je houvast aan hebt, die rust geven als je er aan denkt of als je ze tegenkomt. Het koningshuis is er daar een van. Met mijn verstand zeg ik altijd dat het een achterhaald instituut is, maar mijn hart verteld mij altijd dat het goed is zo :-)

[verwijderd]
[verwijderd]27 apr. 2017 - 4:43

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Jan Vries
Jan Vries27 apr. 2017 - 10:30

Rechts??. Zins wanneer is links voor een monarchie.

Rocko
Rocko27 apr. 2017 - 12:01

Ik meen mij te herinneren dat Links zowel anti religie als anti monarchie was. En dat vroeger "rechts"voor die dingen was. Het zal mijn Alzheimer Light wel zijn.

OlavM
OlavM27 apr. 2017 - 0:55

Eerlijk is eerlijk: Willem-Alexander komt op mij, net zoals Máxima, over als een sympathiek mens, en hij is zeker volwassen geworden met een open blik op de wereld. Maar ja, als republikein kan ik niet om "De Speld" (Volkskrant) heen. Citaat: "Volgens historicus Geert Mak is de lange band van de Nederlandse bevolking met het koningshuis vooral toe te schrijven aan een ongelukkige combinatie van laksheid en ingewikkelde procedures. "Eigenlijk is Nederland al sinds 1816 klaar met het koningshuis, maar het lukt elk jaar maar niet om het op tijd stop te zetten. In 1917 is een halfbakken poging gedaan om koningin Wilhelmina te annuleren, maar dat ging op het laatste moment mis omdat Troelstra zijn DigiD-wachtwoord was vergeten en hij niet genoeg tijd meer had om een nieuwe aan te vragen." (http://www.volkskrant.nl/opinie/slordig-willem-alexander-weer-niet-op-tijd-stopgezet-en-dus-stilzwijgend-verlengd~a4490713/)

2 Reacties
Stientje2
Stientje227 apr. 2017 - 15:15

Ben h OlavM – 27 april 2017 at 02:55 "Eerlijk is eerlijk: Willem-Alexander komt op mij, net zoals Máxima, over als een sympathiek mens, en hij is zeker volwassen geworden met een open blik op de wereld". Nou, dat mag dan ook wel als je 50 jaar bent geworden en KONING bent. Ik vind het een doodgewone man, niets meer en niets minder. Je kan je gaan afvragen wat het nut is van een koningshuis. Veel, héél veel geld wordt er aan uitgegeven. Dat zou beter kunnen worden besteed aan andere zaken. (Ontwikkelingshulp, woningbouw, een goede gezondheidshulp en dat zeker voor ouderen). WA is een man zonder visie. Twijfel en angst. Praat na wat hem wordt ingefluisterd, en dat bleek toch ook wel tijdens het interview met Wilfried. Het moest allemaal "zo gewoon" lijken. Vele malen zag je hem twijfelen om een antwoord te geven op een vraag van Wilfried. "Doe ik het wel goed, geef ik wel een juist antwoord"?. En Maxima? O ja, natuurlijk een hele gezellige lachebek, waar menigeen op valt. Zij zal ook een grote invloed op WA hebben, en zal hem lachend en wel, zo nodig corrigeren. Maar wat doen deze mensen voor het Nederlandse Volk, en buitenstaanders? Beatrix had dan toch voor mij wel wat meer sympathie en karakter. Ik ben het volkomen met Geert Mak eens.

OlavM
OlavM30 apr. 2017 - 1:52

@ Stientje: Heb je wel door dat het citaat uit De Speld (Volkskrant), zogenaamd van Geert Mak, satire is? Verder geef ik duidelijk aan dat ik republikein ben. Daarvoor heb ik vele redenen. Maar daarom hoef ik nog geen afkeer te hebben van Willem-Alexander en Máxima als individuele personen. En die staan mij veel meer aan dan Beatrix als individueel persoon.

Hank2
Hank227 apr. 2017 - 0:21

Nederland gaat uit dak: Willem Alexander is gewoon een aardige vent! Waarom is dat iets bijzonders? Nou, hij is toch koning?!

1 Reactie
Minoes2
Minoes228 apr. 2017 - 3:13

En het schuift lekker!

Fons Wijers
Fons Wijers26 apr. 2017 - 23:16

Mooi interview. Een kijkje achter de schermen van de man die niet alleen de moed maar ook het vermogen heeft om het ambt van Koning in de eenentwintigste eeuw te vervullen. Chapeau voor beide heren. Kort erna begon het napraten. Bij Nieuwsuur werd meteen het fragment herhaald waarbij Willem Alexander emotie toonde bij het overlijden van zijn broer. Toen ook Pauw daarmee begon heb ik de tv uitgezet. Het lijkt me nogal evident dat de gedachte aan het overlijden van een broer emoties oproept. Dat is geen bijzonder nieuwsfeit. Ik had geen behoefte aan gebabbel daarover. Evenmin heb ik behoefte aan het te verwachten knip- en plakwerk van Lucky TV (die daar waarschijnlijk al druk mee bezig zijn). Wel heel makkelijk om iemand te kijk te zetten die zich niet kan verweren. Maar voor Sander is het inmiddels big business. Heb je eenmaal de lachers op je hand dan zijn vragen over integriteit en fatsoen niet meer relevant. Aantal volgers en financieel profijt zijn de enige drijfveren, zeker als Matthijs je steeds een duwtje in de rug geeft. Maar voor mij is het uitmelken van de Willy-formule volstrekt gênant en respectloos. Sander zit in een bubbel waar ik geen deel van uit maak.

1 Reactie
RoBru
RoBru27 apr. 2017 - 8:34

Deels mee eens, maar ik denk dat Sander de koning menselijker maakt, het koningschap als leuke folklore neerzet en republikeinen wat wind uit de zeilen neemt.

Patrick Faas
Patrick Faas26 apr. 2017 - 22:42

Dat de koning bij gebrek aan beter over zijn familie praat, best, maar dat gewroet naar emotie door De Jong was goedkoop en irritant. Het interessantste vond ik die opmerking over de muur van Berlijn. Waarom noemde de koning die in het bijzonder? Om bij de Duitsers te slijmen. En toen bedacht ik me dat Brexit eigenlijk geweldig is voor het Huis van Oranje. Dat zet het Britse koningshuis buiten spel in Europa. En dat geeft Oranje een betere kans als koningshuis te functioneren voor Duitsland, als dat even handig is (zoals nu om indruk te maken op Ivanka). Willem wil Duitsland veroveren.

Karingin
Karingin26 apr. 2017 - 22:14

Nooit echt begrepen waarom mensen republikein zijn in de moderne tijd. Juist fijn dat er iemand is die zo boven de partijen staat, die zijn hele leven is voorbereid op zo'n zware functie (hoewel misschien sneu voor de persoon zelf, dat het leven zo uitgestippeld staat). Als je ziet wat voor presidenten de wereld voor zijn kiezen krijgt, doe mij dan maar een koningshuis. Al zou ik Faraoh Lubach ook best lollig vinden, maar dan wel voor het leven Arjen!

1 Reactie
Stientje2
Stientje227 apr. 2017 - 14:25

Wat is die "zware functie" dan, waar hij zijn hele leven op is voorbereid? Leg eens uit! Dat handje schudden in Tilburg? Ik werd er onpasselijk van, en heb het na 5 minuten uitgezet.

Irons
Irons26 apr. 2017 - 22:14

Inderdaad mooi interview, goed gedaan door beide.

Wittemuis2
Wittemuis226 apr. 2017 - 22:07

Beste kerel vind ik onze koning. Hij reed met regelmaat paard op de manege waar ik.ook reed, bij de cavalaristen. Als jong ventje was hij spontaan en zonder capsones. Het lijkt mij niks om zo'n leven te moeten ondergaan. Het was een mooi gesprek vanavond het zijn net mensen.....

Joop Schouten
Joop Schouten26 apr. 2017 - 21:52

Goede reclame voor een feodaal instituut.

1 Reactie
Minoes2
Minoes228 apr. 2017 - 3:08

We zijn het vaak eens!

msj_meijerink
msj_meijerink26 apr. 2017 - 20:47

Het interview doet mij haast Wim Kan na-apen: Nederland een republiek, maar dan met Willy als president. Maar ook een kanjer van een interviewer. Wilfried: klasse man!

JohnVKR
JohnVKR26 apr. 2017 - 20:16

Wilfried de Jong als interviewer bleek een gouden keus.