Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Geweldsorgie van agrarische testosteronbommen bij huis minister

Politie staat machteloos tegenover overmacht fundamentalistische boeren
Joop

Kijken: Wat denkt DENK over arrestatie Ebru Umar?

  •  
24-04-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Farid Azarkan, voorman van het samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders, is sinds anderhalve week lid van DENK, de partij van de ex-PvdA Kamerleden Kuzu en Öztürk. In Buitenhof ging hij in discussie met Salima Belhaj, Tweede Kamerlid voor D66 en oud-fractievoorzitter in Rotterdam. Het gesprek gaat over het nut van een speciale partij voor ‘nieuwe’ Nederlanders maar presentator Pieter Jan Hagens snijdt natuurlijk ook de arrestatie van Metro-columniste Ebru Umar aan. Hij wil weten hoe DENK, een partij die ook gekenmerkt door loyaliteit aan Turkije, over de kwestie denkt. Eerder deze week noemde Kamerlid Tuzu de zorgen over de censuurpraktijken van het Turkse bewind nog een mediahype.
Het werd een opvallend gesprek waarbij Hagens grote moeite moet doen om het standpunt van Azarkan te achterhalen. Of misschien is dat wel juist het standpunt.
De hele aflevering van Buitenhof is na 13:00 hier terug te kijken

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (176)

kampenaar2
kampenaar220 mei 2016 - 11:21

China, Saudi-arabie, Rusland ,Ukraine, Iran, Turkije, Syrie, Algerije enz. zijn geen volwassen democratien volgens onze normen. Toch vertegenwoordigen de leiders van deze landen wel een groot deel van HUN bevolking met HUN normen en waarden. Wij hebben dat te respecteren tenslotte gingen we ook met gadaffi en hussein vriendschappelijk om. Neemt niet weg dat wij ONZE normen en waarden hoog moeten houden. Al komt dit vaak hypocriet over gezien onze daden.

kampenaar2
kampenaar220 mei 2016 - 10:17

Ik sta vierkant achter Israel, Zw. Pt en Ebru Umar. Gewoon gezond verstand en helder denken, Leve het vrijeDebat. Neemt niet weg dat nederland verstikt wordt onder een wit-grijze conservatieve deken. Democratie verworden tot de dictatuur van het grote midden. Minderheden wordt stelselmatig de mond gesnoerd. Van PVV tot SP, allochtonen, en de lagere inkomens in het algemeen. Als je problematische schulden hebt komt er GEEN ENKELE partij voor je op. De bankenmaffia wordt nog steeds bevoordeeld. Miljonairs john de wolf en annemarie vangaal worden ingeschakeld om het volk op te voeden. Bewust samenleven is ongewenst. Alle macht aan een zichzelf verrijkende elite. Verdeel en heers. Een meerderheid, wit EN gekleurd is het inmiddels zat. Ik zou zeggen, zoek elkaar op en sluit elkaar niet uit ! GO Sylvana GO ! Mijn stem heb je.

GMatth52
GMatth5226 apr. 2016 - 7:18

Een van die non-valeurs die door zetelroof in de Tweede Kamer voor zichzelf begon is ex-VVD-er Geert Wilders. Hij is in het gat gesprongen dat door de mislukte LPF van wijlen W. Fortuyn is achtergelaten. Wilders is zèlf uit de VVD weggegaan. Maar Kuzu en Öztürk zijn uit de PvdA GETRAPT. Zij wilden zich niet conformeren aan het door Samson opgelegde "integratiebeleid" van minister Asscher. Als gekozen Kamerleden bepaalden zij onafhankelijk hun standpunt hierover. De PvdA heeft niet alleen de autochtone Nederlandse arbeiders van zich vervreemd, maar ook de "allochtonen".

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout25 apr. 2016 - 10:04

Het gaat niet aan om Farid Azarkan te midden te gooien tussen R.T. "met mij valt niet te spotten" Erdogan en Mark "windowdressing" Rutte, dito Bert "slijmbal nog erger" Koenders. Zeker niet door een van de figuren van EenVandaag die mee hebben geholpen om van de verkiezingen van 2012 een mediauitslag te maken. Azarkan had, gezien de mediacratie in Nederland - of moet ik zeggen: mediocratie, afgeleid van het Engelse 'mediocre' - misschien alert moeten zijn op een slag onder de gordel gezien de intentie waarmee hij werd uitgenodigd. Hij kreeg nauwelijks de kans om uit te leggen waar DENK voor staat, om daarmee geconfronteerd te worden. Een eenvoudig – ik ken de aanklacht niet, dus kan ik er niet over oordelen – was voldoende geweest. In feite stelde Azarkan zoiets, maar niet hermetisch. En wat voor dat figuur van EenVandaag voldoende was om door te hameren in de stijl van 'inburgering.' Bovendien heeft Ebru "Geen Stijl" Umar al eens een ander, Fréderike Geerdink, er van beschudigd dat deze zichzelf in Turkije door haar uitlatingen aldaar in de problemen heeft gebracht. http://m.radio1.nl/item/282440-Ebru-Umar:-'Fr%C3%A9derike-Geerdink-roept-straf-over-zich-af De gelegenheid werd i.i.g. dankbaar misbruikt door politici en 'the mediocre' als afleiding van waar die onzalige overeenkomst met Erdogan op stuk kan lopen. Namelijk dat de Turken vluchtelingen weer terug zet naar Syrie. Niets meer dan vileine politieke spelletjes dus.

2 Reacties
Moeder Pietje
Moeder Pietje25 apr. 2016 - 17:53

Van Geerdinks FACEBOOK : Fadime Ferron : “Dezelfde Umar die over jouw arrestatie twitterde dat je het over jezelf had afgeroepen? Frederike Geerdink : ” Ja, die. Voor mij volstrékt niet relevant of ze dat toen over mij gezegd heeft. Denken dat dat wel relevant is, betekent dat je zelf niet goed doordrongen bent van hoe fundamenteel zo’n schending van het vrije woord is. Trouwens, het zou me niet verbazen als ze dat wat ze over mij zei ook over zichzelf zegt.” https://www.facebook.com/frederike.geerdink?fref=ts

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout25 apr. 2016 - 19:42

Ja, nou-f*****g-en! Show-off Erdogan meets show-off dutch girls. Wat hebben die twee nu aangetoond wat we al niet wisten?? Waar het om gaat is waar handelsglijbal Rutte zijn afspraken mee maakt. Moet je horen wat ie zegt: Stel je voor dat Emile Roemer .. schei toch uit. Net zoals dat gefoezel met Merkel. Die kluns weet op geen enkele piano de juiste toetsen aan te slaan.

peterh2
peterh225 apr. 2016 - 8:50

Ik vind de opkomst van partijen als DENK een goede ontwikkeling: het grootste slachtoffer is de PvdA die heel lang de allochtonen het gevoel gaf er voor hen te zijn maar puntje bij paaltje toch een eendimensionale zuiver Nederlandse partij bleek te zijn...

1 Reactie
Moeder Pietje
Moeder Pietje27 apr. 2016 - 14:12

Omdat ze zetelrovers en integratie weigeraars niet kunnen tolereren willen ze nog een beetje geloofwaardig blijven?

WilWortel
WilWortel25 apr. 2016 - 7:22

Dirk Jan 25 april 2016 at 07:38 Ha Dirk Jan, Maar dat is het dus. DENK is voor mij -met een groeiende groep Nederlanders- een beweging die weer zorgt voor beweging in onze samenleving. Weg van de gecultiveerde haat jegens anders denkenden (of uitzienden) en richting een Nederland waarin wij allen Nederlander zijn en dingen zoals discriminatie en racisme hard aanpakt worden. Het is juist die emancipatieslag die veel gevestigde partijen niet kunnen of willen maken. Aan het eind van de dag hebben mijn ouders bewust voor Nederland gekozen. Nu is het aan mij om Nederland ook voor mijn nakomelingen leefbaar te houden/maken. Triest gezegd, mijn vader zei: "Ik heb geen spijt dat ik ben gekomen, maar ik ga wel spijt krijgen als ik niet op tijd ga." Hij maakt zich grote zorgen en probeert ons te overtuigen met hem mee terug te gaan naar Suriname. Maar wij zijn geen Surinamers.. Turkse Nederlanders en Surinaamse Nederlander hebben inmiddels een negatief migratie saldo. Van de 2e generatie gaan er steeds meer weg. In absolute aantallen zelfs meer dan van de etnische minderheid. Het zijn juist de mensen met een goed diploma die die vlucht maken. Mijn neef, mijn oom, mijn andere oom, een nicht.. Allen al met hun gezin en boeltje vertrokken richting Suriname. En er lopen meer mensen met die plannen rond. Het is slecht voor ons land dat dit gebeurt en de rest van de politiek bekommert zich hier niet om.

3 Reacties
Okke2
Okke225 apr. 2016 - 9:09

En hoe gaat stemmen voor een aan Turkije gelieerde splinter partij met als doelgroep moslims die in haar nieuws berichten (https://www.bewegingdenk.nl/actueel/nieuwsberichten) niks dan anti israel of pro moslim berichten heeft staan een Surinamer (Surinaamse nederlander, niet turk of niet marokkaan) helpen ? misschien kan je ipv je vader proberen te overtuigen voor de3nk te stemmen misschien eens beter even met hem praten en naar hem luisteren, volgens mij is hij wel wat wijzer.

voxpopuli2
voxpopuli225 apr. 2016 - 10:35

Ik weet niet of dat slecht is voor het land dat mensen vertrekken naar elders. Canada, Australië etc zit vol met geëmigreerde Nederlanders. Soms moet men gewoon gaan waar je kansen ziet. Problemen ontlopen helpt nooit , die gaan met je mee , altijd .. :-) De beste kansen liggen in Rusland of in Suriname of Brazilië, waarom ? Simpel, die landen zijn zo ver weggezakt dat nieuw elan het alleen maar beter maakt, alhoewel die landen nogal dictatoriaal zijn en bol staan van bureaucratie. Dat vergt energie. En geld..

Arvidos
Arvidos25 apr. 2016 - 11:09

Prima, laat ze lekker gaan. In een vrij land als Nederland kan je gaan en staan waar wilt, dus ook weggaan hoort er bij. We leven niet in Cuba waar je opgesloten zit. Ik snap verder niet wat een Surinamer heeft aan een islamitisch turks-nationalistische partij als DENK, maar dat terzijde. Ook staat de economie van Suriname er erg slecht voor, dus je moet wel je eigen broek op houden daar. Succes er mee.

Klapschaats2
Klapschaats225 apr. 2016 - 7:19

Oorzaak- en gevolgdenken is m.i. zwak ontwikkeld. Door wegkijken heeft de politiek kiezers vervreemd, van links tot rechts in het spectrum. Zou eerder zijn ingegrepen zou de integratie m.i. beter geslaagd zijn. Nu bedienen kiezers links en rechts zich van extremere standpunten om nog gehoord te worden. Het jongste kiezersbedrog was voor velen in het inmiddels verschoven 'midden' de laatste druppel. De discussie verplaatst zich daardoor naar een over behoud van de rechtsstaat en etniciteit. Politici en burgers met visie waarschuwden daarvoor. Helaas zijn die zeer dun gezaaid. Kiezer kiezen eieren voor hun geld en jkiezen voor de noodrem. Een noodrem kies je niet voor niets.

omaoeverloos
omaoeverloos25 apr. 2016 - 7:15

Natuurlijk houdt hij tactisch zijn mond, hij wil niet eindigen als Gevangene van Azarkan.

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe25 apr. 2016 - 12:39

Teveel (klein)kinderboeken gelezen oma?

peterh2
peterh225 apr. 2016 - 14:08

Die gevangene bleek uiteindelijk wel de held te zijn van het boek...

[verwijderd]
[verwijderd]25 apr. 2016 - 7:15

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
kampenaar2
kampenaar220 mei 2016 - 10:29

goed uitgelegd, blijf met je poten van ONZE opiniemakers af, of je het ligt of niet, leve het debat.

voxpopuli2
voxpopuli225 apr. 2016 - 6:54

Vóór de tk verkiezingen is het zaak om zetelroof te verbieden , voor men het weet zitten wij straks met nida afsplitsingen of andere non valeur partijen die hun kans grijpen met een dubbele bodemagenda

msj_meijerink
msj_meijerink25 apr. 2016 - 6:05

Het was een geweldige vraag van Pieter Jan Hagens, waarop de vreselijk pedante Farid Azarkan stilviel. Alsof hij dit niet verwachtte, wat slecht gespind door hem en zetelrover Kuzu! DENK't dus niet: zero zetels!

4 Reacties
Zandb
Zandb25 apr. 2016 - 7:46

Ik heb er nooit zo'n triomfantelijk idee bij; zeker in dit geval niet. Hij wilde gewoon duidelijk maken dat hij het prima vindt dat er in andere landen andere wetten gelden. Waarvan akte. Verder denk ik dat de man het prima vindt dat deze mevrouw met haar grote mond tot de orde geroepen is. Maar dat hij dat niet wilde toegeven; dan zou hij in de ogen van velen helemaal Erdogan steunen. En dat is wat hij volgens mij dan ook uiteindelijk bereikt heeft.

truusbeek2
truusbeek225 apr. 2016 - 11:47

Zandb U houdt niet van vrouwen met grote monden dat is duidelijk.

Zandb
Zandb25 apr. 2016 - 14:33

Truus: Ik stel het zeker niet op prijs als mensen niet goed lezen wat ik schrijf.......

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 apr. 2016 - 14:34

Daar kon u wel eens gelijk in hebben Truus. Diverse Joopstukjes nav van Umar hebben inmiddels ook een seksistische ondertoon. Wat verbeeldt die vrouw zich wel!

[verwijderd]
[verwijderd]25 apr. 2016 - 6:00

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Moeder Pietje
Moeder Pietje25 apr. 2016 - 18:04

Het gevaar is onder andere dat veel, bij uitblijven verplichting tot stemmen, autochtonen te belazerd blijven om naar de stembus te komen en dat de moslims massaal gaan komen. We hebben in het verleden gezien hoe dat uitpakte bij Christenen en hun CDA. Decennia lang buitensporig de baas kunnen spelen omdat hun achterban iets fanatieker bleek dan die van de andere partijen.

peterh2
peterh225 apr. 2016 - 5:54

DENK is gewoon het zoveelste voorbeeld van 'specialisatie' in de politiek: doelgroepen bedienen en daar dan heel overtuigend voor uitkomen. 50 plus, PvdD, SGP, DENK zijn het gevolg van de teloorgang van de grote middenpartijen. Turken hebben andere belangen en culturele gewoonten dan Nederlanders, in Rotterdam was dat al duidelijk geworden door de vele gevallen van cliëntelisme binnen de PvdA. Wij vinden dat ongewenst, binnen de Turkse gemeenschap is dat hoe het werkt. Hetzelfde geldt voor de rol van de ideologische islam en het hard optreden tegen andersdenkenden en openlijke homoseksualiteit. Omdat 'wij' daar een andere gedachte over hebben wil dat niet gelijk zeggen dat andere culturen dat zo overnemen.

richarrd
richarrd25 apr. 2016 - 5:36

Als je zoiets zegt als "Fuck Erdogan" dan zou je niet in de gevangenis gezet moeten worden. Als je daarom wel mensen in de gevangenis zet, dan is dat heel agressief.

3 Reacties
Zandb
Zandb25 apr. 2016 - 7:26

Ben ik met u eens. Maar ik vind het ook niet zo effectief en dus nodig om mensen van dergelijke verwensingen te voorzien. Mensen die hun mening menen te moeten onderstrepen met dergelijke bewoordingen, daar past een extra kritische houding omtrent hun bedoelingen.

Zandb
Zandb25 apr. 2016 - 14:40

Dirk Jan; je maakt er wel een feest van. Wat ik beweer is dat ik iets niet effectief vind. Daar kunnen andere mensen natuurlijk anders over denken maar ik kan me niet zo voorstellen dat de mededeling dat Erdogan een geitenneuker is erg zinvol is, als dat de enige informatie is die moet blijven hangen. Verder lijkt het me logisch om mensen die behoorlijk schelden extra kritisch te benaderen omtrent hun bedoelingen. Als u daar van maakt, dat het dan voor hun bedoelingen niet meer uit zou maken wat iemand zegt, dan beweert u dus juist het tegenovergestelde van wat ik bedoel.

Moeder Pietje
Moeder Pietje25 apr. 2016 - 18:38

Gerrit Misschien is het juist wel heel erg effectief. Zoals het nu steeds gaat kan niet. We verliezen onszelf aan een tirannieke mogendheid omwille van die vluchtelingencrisis. Geldt overigens ook voor ons gemarchandeer door onze banden met een land als Saoedie Arabie. Zolang "wij"dat soort praktijken continueren vind ik het bezwaarlijk trots te zijn op mijn land. Maar de effectiviteit kan er dus in zitten dat we verder komen.

GeachteLezer
GeachteLezer24 apr. 2016 - 22:25

Hij zit fraai te draaikonten. Niet te betrappen op een uitspraak maar het lijkt mij zo helder als glas dat hij Erdogans standpunt een op een overneemt. Verschuilt zich achter de (tamelijk achterhaalde) wet over belediging van een bevriend staatshoofd. Dat is dan best wel weer handig gedaan van hem.

Achterberghen2
Achterberghen224 apr. 2016 - 22:10

Steun Erdogan, stemt DENK! Zoiets?

momoski
momoski24 apr. 2016 - 22:04

Ik heb Farid hoog zitten als voorman SMN. Keuze voor DENK is ook nog te verdedigen. Maar als spokesperson voor een politieke partij gaat het mis. Als belangenbehartiger moet je vaak fel erin gaan maar als politicus is moet je tact tonen en charme naar voren brengen. Over Ebru was de juiste reactie geweest: "joh ik vind het een verschrikkelijk wijf. Maar als Turkije serieus zaak wil maken van aansluiting op Europa dan is de reactie van Erdogan een slechte zaak. Alhoewel ik zou genieten van Ebru op een bootje samen met de vluchtelingen een Grieks eiland zien te bereiken, ga ik ervan uit dat de NL overheid alles in het werk stelt om haar snel vrij te krijgen." En dan over de combi met DENK: ik stond eerst sympathiek tegenover ze, maar ik heb geen zin in een 'boze' partij. Een 'boze' partij spint alleen garen bij Eem boos volk. Oftewel de andere kant van dezelfde munt als de PVV. Beiden hebben ze alle belang bij een verdergaande polarisatie. En zulke partijen vertrouw ik niet.

LisanneW
LisanneW24 apr. 2016 - 20:45

DENK zou nooit hebben bestaan zonder de PvdA. Het zijn gewoon ordinaire zetelrovers die niet in de kamer thuis horen. Laten we eerst de wet maar eens aanpassen om dit in de toekomst te voorkomen.

2 Reacties
voxpopuli2
voxpopuli225 apr. 2016 - 5:56

Volgend jaar bestaat denk niet meer, ik heb dat verhaal op facebook even gelezen en er wordt een vergelijk gemaakt met majesteitsschennis en een journaliste die een behoorlijke dwangsom niet betaald had. Verder worden de banden met Turkije ontkend en de onafhankelijkheid van die twee van de Turkse overheid bestreden. Maar ja in een vlek moet je niet wrijven..

kampenaar2
kampenaar220 mei 2016 - 10:43

Word eens wakker. Er zijn tig etnische minderheden in nederland, het worden er zelfs meer. Deze mensen hebben veelal dezelfde specifieke problemen. Logisch dat deze mensen na een lang bewustwordingsproces hun eigen vertegenwoordigers kiezen. Het kortzichtige argument van zetelroof gaat na de volgende verkiezing niet meer op.

WilWortel
WilWortel24 apr. 2016 - 20:36

DaanOuwens 24 april 2016 at 18:49 Wat jij zegt inderdaad. Juist het verheven voelen boven het volk is hetgeen deze politieke elite compleet losgezongen heeft van hun functie. En dan laat ik dat makkelijke frame "dan moet jij een MBO'er zijn" maar achterwege. Mij maakt het niet uit welke opleiding iemand doet, zolang die maar naar beste kunnen bijdraagt aan onze samenleving.

WilWortel
WilWortel24 apr. 2016 - 20:20

Verklaring van DENK: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1724657084485744&id=1550088745275913 Had van Joop wel beter verwacht. Powned 2 zijn jullie geworden SMH..

2 Reacties
Moeder Pietje
Moeder Pietje25 apr. 2016 - 18:23

Kun je mij uitleggen waar het licht zit tussen de opstelling van DENK en die spartelende poging om hetzelfde te verbloemen van die Azarkan? Of : dus als JOOP geen artikel plaatst ter ondersteuning van jouw mening zijn ze opeens PowNed2?

Moeder Pietje
Moeder Pietje25 apr. 2016 - 18:25

Btw, ff vergeten neer te pennen, JOOP plaatsts weldegelijk OOK artkelen die de aanpak van Erdo ondersteunen. Zoals dat van die Cemil.en van Renema.

voxpopuli2
voxpopuli224 apr. 2016 - 20:16

In Oostenrijk wint inmiddels de fpo , die rechts in het spectrum zit. Kortom "het" is begonnen. En dit gaat niet stoppen. Frankrijk volgend jaar, Nederland volgt.. Kortom een tsunami van rechts populisme ..

2 Reacties
GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*25 apr. 2016 - 6:25

Dag *rechtspopulisme* bewonderaar voxpopuli. Fpo wint slechts de eerste ronde in Oostenrijk, niet overdrijven dus. Dank u. Fpo zal misschien de tweede ronde op 22 mei a.s. niet winnen, hoop ik tenminste. En in Nederland, is de PVV al een tijdje niet meer de grootste partij nota bene, tenminste volgens de peilingen van Ipsos, op 14 april 2016. Dan is toch op dit moment de VVD. En in Frankrijk, zal rechts Sarkozy en niet extreemrechts Le Pen winnen, volgens mij, volgend jaar. En heeft u uw roze varkensmuts inmiddels al gekocht, om te marcheren achter al deze verschillende extreemrechtse en volgens mij, nogal gevaarlijke *big-mouthed clowns*?. Veel groeten van een redelijk links bewonderaar, vanuit Amsterdam, die helemaal niet gelooft in uw zogenaamde *tsunami van rechts populisme* maar die juist gelooft in een sterke en goede *samenwerking van links Nederland, met name GroenLinks, de SP en de PvdA*.

Moeder Pietje
Moeder Pietje25 apr. 2016 - 18:49

Iemand zeggen te bewonderen en tegelijkertijd die roze mutsenopmerking eruit slingeren komt wat vreemd over. Overigens denk ik dat je VOX verkeerd leest. Populisme was toch een negatieve kwalificatie? :)

WilWortel
WilWortel24 apr. 2016 - 20:16

Ha Dirk Jan! Tijd niet gezien :). Nederlanders zijn vanuit de overheid en de media sinds jaar en dag tegenelkaar uitgespeeld. Dat hebben wij nog uit onze koloniale tijd overgehouden (eigenlijk al ervoor). De rijken zichzelf beter laten voelen dan de armen, de armen de rijken laten benijden. Zelfde gaat op voor de verschillende leeftijdsgroepen en ook migrantengroepen. Ik en velen met mij voelen zich zeer verbonden met Nederland. Maar, wat met mij velen anderen met een migrantenachtergrond bemerken is dat zij overal maar ook nergens thuishoren. In Suriname ben ik een Holland meid. In Nederland ben ik een Surinamer. Ik voel mij beide, maar tegelijk ook helemaal niet. Maar, waar ik het meest voeling mee heb, zijn mensen die dit ook voelen. Die ook overal maar toch ook nergens thuishoren. Die in Turkije Duitser genoemd worden, en in Nederland Turk. Die in Marokko schuin aangekeken worden, en in Nederland ook. Hoe je het ook ziet: dat bindt. DENK maakt de keuze de blik op Nederland te werpen. Ondanks dat rechtse media zoals Powned en PvdA gestuurde media zoals Joop.nl dat anders willen doen lijken. Dat is niet zo. Dat, kan ik je met 100% zekerheid vertellen. Deze mensen en ik willen niets liever dan wederzijdse acceptatie. Voor alle Nederlanders. Wat is daar verkeerd aan? Ik zou zeggen, bekijk eens hun FB pagina DENK NL of stuur ze eens een bericht, je zult zien dat frames en werkelijkheid niet overeen hoeven te komen.

5 Reacties
Donostia2
Donostia224 apr. 2016 - 21:24

Ik zou eens wat minder blowen. Een welgemeend advies.

Zandb
Zandb25 apr. 2016 - 4:09

Donostia; anderen zouden zich dan weer wat minder arrogant kunnen tonen.

Rootman2
Rootman225 apr. 2016 - 4:11

Dat gevoel, daar kan ik zeker inkomen, want ook ik voel me als Nederlander die een tijd in het buitenland heeft doorgebracht vaak behoorlijk uitgeburgerd. Maar in de discussie over Ebru toonde hij zich net zo´n lichtgewicht als Verdonk destijds: een man die ambieert op het wetgevend pluche te komen kan niet het zich aan de wet houden als argument gebruiken. W#aarschijnlijk is die wet er al niet meer wanneer komende maand alle vogeltjes een ei leggen. Dat veel Nederlandse Turken fan van Erdogan zijn is hun goed recht, maar de consequentie is wel dat ze dan lijnrecht tegenover de overgrote meerderheid van de Nederlanders staan; hetzelfde geldt in heel Europa.

Moeder Pietje
Moeder Pietje25 apr. 2016 - 18:35

Btw, ff vergeten neer te pennen, JOOP plaatsts weldegelijk OOK artkelen die de aanpak van Erdo ondersteunen. Zoals dat van die Cemil.en van Renema. WilWortel Naast een hoop onzin stip je weldegelijk iets aan wat klopt. In de wereld en dus ook hier worden groepen tegenover mekaar uitgespeeld. Maar verder lijkt mij jouw identiteitscrisis niet iets wat je kunt wijten aan de autochtone blanke of zoiets. Ik denk dat het meer groepen dan niet westerse migranten kan overkomen, tussen wal en schip voelen. Mijn neef in New Jersey lijkt ook altijd wat te dobberen tussen 2 identiteiten. Zoals veel mensen die rond 1960 vertrokken idealiseert hij Nederland maar de taal is hij niet meer machtig. Ikzelf woon al heel mijn leven in NL en ben autochtoon, maar ook ik voel mij in geen enkele groep echt thuis. Een verloren ziel, heb ik weleens gehoord. Ik denk dat zoiets als "ons gevoel van niet helemaal senang voelen op de plaats van wonen" moeilijk zal blijven. Wel kun je eraan werken dingen mettertijd meer te accepteren. Accepteren van onveranderlijke dingen is het zwaarst wat mij te doen staat.

Moeder Pietje
Moeder Pietje25 apr. 2016 - 18:58

Zo te zien is er een extra stuk tekst mee gelift : "Btw, ff vergeten neer te pennen, JOOP plaatsts weldegelijk OOK artkelen die de aanpak van Erdo ondersteunen. Zoals dat van die Cemil.en van Renema."

Nick Ros
Nick Ros24 apr. 2016 - 20:09

Farid Azarkan, begrafenissen en gebouwen, dat is wel iets anders dan Kamerlid. In de Kamer kom je personen tegen als Zijlstra, Pechold, Wilders, etc..

1 Reactie
Nick Ros
Nick Ros24 apr. 2016 - 20:13

Dan ook nog met Kuzu door één deur ? Dat wordt een temperament volle fractie.

Verlichte Liesbeth
Verlichte Liesbeth24 apr. 2016 - 20:02

Ligt het aan mij? Ik heb het idee dat ook Farid niet echt weet wat democratie inhoudt....

3 Reacties
Donostia2
Donostia224 apr. 2016 - 21:23

Nee Liesbeth, dat ligt niet aan U. Lastig te onderscheiden, men gebruikt het juiste jargon, maar geeft daar een totaal andere betekenis aan. Voor zover ik hem nu kan plaatsen na twee tv optredens betekent democratie voor de heer Azarkan zoiets als heel hard door anderen heen schreeuwen, zonder te luisteren of in te gaan op wat de ander inbrengt. Hij noemt dat Marokkaanse felheid, en een winnaarsmentaliteit. Hij had alleen nog niet door dat hij zich bij de volksvertegenwoordigers van de grijze wolven gemeld had. Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald hoop ik dan maar voor hem.

Zandb
Zandb25 apr. 2016 - 4:19

Dat ligt er aan, Verlichte Liesbeth, hoe u "democratie" definieert. Wij zijn reuze benieuwd wie naar uw bescheiden mening wel weet wat democratie inhoudt. Donostia: U concludeert dat de man "verdwaald is" - als metafoor voor geen idee hebben wat democratie is - met als zwaarstwegend argument, dat Azarkan "hard door anderen heen schreeuwt". Indrukwekkend.

Marri2
Marri225 apr. 2016 - 15:26

Nee, dat ligt niet aan jou

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods24 apr. 2016 - 19:06

++Farid Azarkan, voorman van het samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders, is sinds anderhalve week lid van DENK, de partij van de ex-PvdA Kamerleden Kuzu en Öztürk.++ PP: Da's dom van hem. Ik vond hem in de discussie met Derksen goed, maar dit is dom. DENK staat bekend als een pro-Erdoganpartij. En Erdogan wil zelfs kritische parlementsleden de mond gaan snoeren, zodoende Turkije naar een autocratie omvormende.

arno consu
arno consu24 apr. 2016 - 19:03

Dit is dus wat een dubbel staatsburgerschap te bieden heeft. Loyaliteit aan de president van een ander land terwijl je lid bent van een politieke partij in de 2e kamer in Nederland. Dit bizarre voorval roept om discussie over het dubbele staatsburgerschap. Mensen die een soortgelijke loyaliteit tonen geven aan klaar te zijn voor terugkeer. De multiculturele samenleving blijkt een samenleving in een samenleving.

4 Reacties
Zandb
Zandb25 apr. 2016 - 4:22

Blijkbaar is zo'n samenleving iets waar we ons zorgen over moeten maken? U was er geruster op als we loyaal zijn aan andere landen/heersers terwijl we geen dubbele nationaliteit hebben?

robvaniren
robvaniren25 apr. 2016 - 7:09

"als we loyaal zijn aan andere landen/heersers terwijl we geen dubbele nationaliteit hebben? "Welke landen bedoelt u?

Zandb
Zandb25 apr. 2016 - 14:47

Dat we Obama een prima vent vinden, of Poetin..... Ik denk aan de inval van de VS in Irak.

Moeder Pietje
Moeder Pietje25 apr. 2016 - 18:42

Het is niet onbelangrijk, integendeel, maar volgens mij is dat niet hier niet de discussie. Jij wilt om die dubbele paspoort en loyaliteitskwestie heen. En er vanaf.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen24 apr. 2016 - 18:39

Wat maar weer aantoont dat denken een vaardigheid is die men bij DENK niet beheerst. Maar ja, dat wisten we al.

GerritHoltland
GerritHoltland24 apr. 2016 - 18:14

Na een jaar of 15 als niet-normale Nederlanders te zijn weggezet, lijkt het erop dat de allochtonen zich gaan organiseren in een politieke partij. Een volstrekt Nederlandse reactie (als is het wel laat; de dieren hebben tenslotte al lang een partij). Uiteraard kan het de autochtonen niet bekoren.

1 Reactie
WilWortel
WilWortel24 apr. 2016 - 20:27

Precies Gerrit. Al is DENK voor een ieder die zich in dit guurrechtse klimaat niet gehoord voelt en vooral wil SAMENleven in een beter Nederland :).

Joep Russel
Joep Russel24 apr. 2016 - 18:07

Farid Azarkan is trouwens een domme schreeuwer van de eerste orde, dat hebben we wel kunnen zien bij Pauw,toen Johan Derksen hem er in liet tuinen met een contract voor mocro,s.En zo'n sukkel moet dit land mee gaan regeren???? Laten we hopen dat het een enorme sof wordt,dat zou echt het beste zijn voor ons land.

Mark Gh
Mark Gh24 apr. 2016 - 18:05

Hij geeft geen antwoord en doet daarmee hetzelfde als wat vrijwel iedere politicus zou doen wanneer geconfronteerd met een situatie waarbij hij geen goed antwoord kan geven. Het breed acceptabele antwoord is niet acceptabel voor een groot deel de eigen achterban en vice versa. Dus praat je eromheen.

Joep Russel
Joep Russel24 apr. 2016 - 18:01

Het blijkt wel weer dat de turken en de marokkanen gewoon turken en marokkanen zijjn gebleven.Wel de voordelen van Nederland(geld,luxe en uitkeringen) opstrijken maar vooral niet de zeden en gewoontes.Daarin zijn het nog steeds middeleeuwers gebleven.

rbakels
rbakels24 apr. 2016 - 17:51

Beste Farid Je vindt al die kritiek vast niet leuk maar bedenk dat ook hier geldt dat het niet kan schelen HOE ze over je praten ALS ze maar over je praten. Sinds vandaag is DENK landelijk bekend!

1 Reactie
WilWortel
WilWortel24 apr. 2016 - 20:30

Precies. Eerst negeren ze je. Dan ridiculiseren ze je. Dan willen ze (verbaal) met je vechten. En dan, dan heb je gewonnen :). Op naar een beter NL!

Kees Apollo
Kees Apollo24 apr. 2016 - 17:35

Prima die DENK partij. De PVV, VVD, GL, PvdA, D66, SGP, CU en CDA zijn er ook. - Bij de volgende verkiezingen weten we zo beter hoe groot het moslim probleem eigenlijk is in Nederland.

3 Reacties
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen24 apr. 2016 - 18:38

Inderdaad, nul zetels voor DENK.

WilWortel
WilWortel24 apr. 2016 - 20:28

Moslimprobleem? En ondertussen wel van -ook- moslimbelastingcenten willen vreten met je koopsubsidie jaloezie die je hier wekelijks deponeert.

frankie48
frankie4825 apr. 2016 - 6:38

Beste Wil, U propagandeert hier voor meer stimulering van wetenschappelijk onderzoek door beunhazen, de uitkomst van wetenschappelijk onderzoek door gerenommeerde instituten bevallen uw niet?

Nick Ros
Nick Ros24 apr. 2016 - 17:09

Dit waait wel over. De Nederlandse Moslim Partij (NMP) was een Nederlandse politieke partij. De partij stelde een tegengeluid te willen geven tegen ongefundeerde aanvallen tegen de islam en moslims, wilde de kloof tussen moslims en niet-moslims verkleinen en stond voor een samenleving die zich kenmerkt door islamitische waarden en normen. De partij heeft bestaan ► van 2007 tot 2012, en heeft in meerdere gemeenten tevergeefs geprobeerd een of meer zetels in de gemeenteraad te halen.

Alessandro2
Alessandro224 apr. 2016 - 16:46

Farid Azarkan loopt daar handig te winkelen in de Nederlandse wet en gooit zijn karretje vol met wat hij nodig heeft.

2 Reacties
Nick Ros
Nick Ros24 apr. 2016 - 17:33

Farid Azarkan moet eens gaan onderzoeken hoe de lijntjes lopen bij Denk. Farid als je zo nodig moet richt dan een partij op zonder lijntjes. Er zijn genoeg Nederlandse Moslims zonder lijntjes die dat ook willen. Farid blijft rustig in het debat, want dan wordt je pas serieus genomen.

Zandb
Zandb25 apr. 2016 - 4:24

Een redelijk normaal mens dus, Alessandro? Gelijkend op al die mensen die de PVV zo'n geweldige partij vinden?

Jantje68
Jantje6824 apr. 2016 - 15:54

DENK is net zo populistisch als de PVV maar dan voor Marokkanen en Turken. Ze gaan zo 90% van deze kiezers groep binnen slepen. Het zijn trotse volkjes en de DENK boodschap gaat er in als koek

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen24 apr. 2016 - 18:43

[Ze gaan zo 90% van deze kiezers groep binnen slepen.] Ze gaan 0, 1 of 2 zetels halen.

Phoenix van Milete
Phoenix van Milete24 apr. 2016 - 15:42

@ Wil Wortel " Mijn hele familie gaat DENK stemmen, MBO klassen in Tilburg waar de PvdA leider afgelopen woensdag vraagt op wie ze gaan stemmen scanderen DENK DENK DENK KUZUUUU " En waar woont je familie? Die woont in NL. Als je dan vervolgens op een partij gaat stemmen die aan de hand loopt van fascistische dictator uit een ander land heb je het niet echt begrepen.....MBO niveau laat ik maar zeggen. Ik stel voor dat al die Erdogan fans lekker in Turkije gaan wonen; kunnen ze plek maken voor mensen die wel graag in het westen willen wonen vanwege de vrijheid,

4 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens24 apr. 2016 - 16:49

@ Phoenix van Milete Jouw beweringen hier zijn nogal merkwaardig. - Iedereen mag in Nederland zelf weten op welke partij men wil stemmen. Ook mensen met een MBO opleiding. - Erdogan heeft de houding van een dictator, maar hij heeft een programma dat je goed kan vergelijken met Wilders. Nu vind ik Wilders ook een fascist, maar dat wordt hier meestal ontkent door de PVV-aanhang. Of ze zijn beiden geen fascist of allebei. - Dan wordt diezelfde PVV betaald door geldschieters uit extreem rechtse hoek in de VS en extreem nationalisten uit Israël. Het is toch zo dat je dit soort criteria over wat aan de hand lopen is wel goed moet begrijpen - Tenslotte beweer je dat stemgedrag van mensen voor jouw een reden is om hem de toegang tot het land te ontzeggen en hen naar Turkije te sturen. Volgens mij ga jij daar niet over. Persoonlijk vind ik Erdogan inderdaad een fascist. En dat vind ik Wilders ook. Maar jij shopt naar eigen goeddunken in criteria om dat te beoordelen. Dat lijkt mij niet echt oprecht.

Dale S
Dale S24 apr. 2016 - 17:19

Phoenix Net zoals bij de PVV hangen veel mensen deze partij aan omdat zij zich niet gehoord voelen. Jij en ik kunnen dit belachelijk vinden maar dat veranderd er niets aan. Juist omdat Wilders dingen zegt die anderen niet durven uit te spreken nemen veel mensen zijn onzin voor lief. Dit geld evenzo voor die Kuzu partij. Er komt veel onzin uit maar zij zeggen dingen die de moslim gemeenschap graag wil horen en daar hoort hun sympathie voor Turkije ook bij. Het is de eerst echte immigranten partij voor moslims en neem maar van mij aan dat juist door het ontbreken van een krachtige boodschap van een krachtige leider in de Nederlandse politiek dit soort partijen niet alleen bestaansrecht krijgen maar ook een stem vinden. Net zoals de PVV hamert op de angsten en vooroordelen van mensen doet DENK dit ook. Want ook al wil men het op het Linkervlak niet graag horen; het onbegrip zit aan beide zijden van het spectrum en zijn sommige minderheden net zo bevooroordeeld en racistisch als sommige autochtonen Nederlanders. En daar springen dit soort partijen handig op in. Dus waar ligt de schuld? In mijn ogen bij de gevestigde orde die de boel veel te lang door heeft laten sudderen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Dat blijkt maar weer.

Nick Ros
Nick Ros24 apr. 2016 - 17:20

MBO-wat ? MBO-pretpakket ? MBO-puntlasser ? MBO-pleinhanger ?

WilWortel
WilWortel24 apr. 2016 - 20:05

Lol. Dat is dus een frame waar jij in wenst te trappen. Dat kan, maar wees dan niet zo sloom om een ander dat frame aan te lappen. Overigens is intelligentie en opleidingsniveau niet hetzelfde. Maar jij mag wel MSc. achter mijn naam plakken als ik in jouw ogen dan in ene een beter mens ben #triest.

[verwijderd]
[verwijderd]24 apr. 2016 - 15:09

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Zandb
Zandb25 apr. 2016 - 7:41

En, hoe gaat u dat dan hard maken: "........die de dictatuur openlijk steunen en er nauwe banden mee hebben......."? Want dat is een mening, die iemand er op na kan houden. Maar als zwaarwegende argumenten voor die mening of feiten die deze mening tot een soort van constatering maken, ontbreken voor het gemak. (Het feit dat je in China ook niet alles zegt, wil niet meteen zeggen, dat je de dictatuur in China steunt. Als je in op een vliegveld een grapje maakt over een bom, dan kan je dat misschienook maar beter niet doen.....)

Moeder Pietje
Moeder Pietje25 apr. 2016 - 18:55

(Het feit dat je in China ook niet alles zegt, wil niet meteen zeggen, dat je de dictatuur in China steunt.") Neen, het wil zeggen dat je bang bent.

peterh2
peterh224 apr. 2016 - 15:08

Waarom zou DENK nu in het nauw gebracht zijn? Uit beleefdheid wou men in Buitenhof niet hardop zeggen dat Ebru het er zelf naar gemaakt had, maar het mag duidelijk zijn dat men precies hetzelfde denkt als de meerderheid van de Turken in Nederland. DENK is geen partij voor Nederlanders, geen partij voor Nederlanders met een Turkse achtergrond. DENK is een partij voor Turken woonachtig in Nederland met een duidelijke link naar de AKP van Erdogan. De reacties van Turken op de sociale media laten duidelijk blijken dat dit als een goede stap gezien wordt, dat Ebru een afvallige is die de Turkse trots beledigd. Sommige mensen denken dat de meerderheid van de Turken is als Ebru, net als de meerderheid van de Marokkanen is als Aboutaleb of Marcouch. Dat is gewoon niet zo, dat zijn de 'overgelopen' enkelingen die door grote groepen als nestbevuilers gezien worden. DENK vertegenwoordigd deze grote groepen en kan juist door dit soort acties een voet tussen de deur krijgen in de Nederlandse politiek.

ljhbouwman
ljhbouwman24 apr. 2016 - 14:59

Ik ben dan weer wél gecharmeerd van DENK, zo'n partij past precies bij Nederland met al die stemmen in een koor dat het nooit lukt om gelijk te beginnen en te eindigen. Met een verkeerde want technisch ongeschoolde contra alto , die denkt dat je het best fortissimo kunt zingen ook als pianissimo is voorgeschreven, win je nooit een prijs. Die gaat zoals altijd terecht naar de Duitsers. Met name de emancipatie dat DENK zegt te beogen is voor mij als het woord van de Heere voor een ouderling. Katholieken en hervormden zijn met succes voorgegaan in dat kader. Uiteraard leidt dat uiteindelijk wel weer tot meer harmonie.De PvdA had goud in handen, maar liet dat door de vingers geslipt. Jammer, maar reculer pour mieux sauter dan maar weer.

2 Reacties
WilWortel
WilWortel24 apr. 2016 - 20:33

Met name de laatste alinea, helemaal mee eens. De PvdA wenst zich niet langer te associeren met die groepen in de hoop de PVV-stemmer te bekoren. Dat kan, maar slim is dat niet. Diederik mag me bellen voor tips.

Moeder Pietje
Moeder Pietje25 apr. 2016 - 19:02

Jij denkt echt dat lui die een direct linkje met Ankara onderhouden iets hebben met emancipatie? Volgens mij wil Erdo de vrouw terug achter het fornuis. Maar jij bedoelt hier natuurlijk gelijkberechtiging van autochtonen en allochtonen. Is die werkelijk zo non existent nu?

JohnVKR
JohnVKR24 apr. 2016 - 14:47

Inderdaad ging Azarkan af als een gieter. Neemt niet weg dat hij - weliswaar uit eigen belang - de enige is die niet hysterisch reageert omdat Umar een tweet heeft verstuurd waarin ze zegt dat ze is gearresteerd. Niemand in ons land kent de feiten, niemand weet of ze werkelijk is gearresteerd, maar we hebben wel allemaal direct onze mening klaar. Waarin een klein land klein kan zijn. Erg jammer dat de misbaksels van DENK ´de´ moslim in de landelijke politiek menen te moeten gaan vertegenwoordigen. Wat zou het goed zijn als NIDA van Nourdin El Ouali landelijk zou gaan, dan zou niemand het ooit nog over DENK hebben. NIDA zou echt iets zinvols toevoegen aan het landelijke politieke landschap. Laten we hopen dat het met DENK na de komende verkiezingen voor eens en altijd voorbij is.

Tijgernoot2
Tijgernoot224 apr. 2016 - 14:32

Ik kan niet wachten tot de verkiezingen, dan wordt deze partij eruit geknikkerd. En terecht. DENK is overigens loyaal aan Erdogan, niet aan Turkije.

brambo2
brambo224 apr. 2016 - 13:55

Toen in de jaren '60 en '70 de babyboomers losgingen op Nixon en Johnsson zijn er nogal wat opgepakt en berecht Farid (maar niet heus) Eigenlijk zijn de beledigingen aan het adres van Erdogan nog tamelijk onschuldig vergeleken bij wat voormalige presidenten van de VS te horen kregen. In het NRC lees je nu ook weer de meest idiote beledigingen en verdachtmakingen aan het adres van Trump. Het gaat dus niet om een 19e eeuwse wet Farid, maar over hoe je ermee omgaat.

2 Reacties
LaBou
LaBou 24 apr. 2016 - 16:19

Kunt u me uitleggen wat volgens u een baby boomer is? Vindt u deze mense niet wat jong om in de jaren 60 al te demonstreren?

Bram Emanuel
Bram Emanuel24 apr. 2016 - 18:54

Een babyboomer is vlak na WW2 geboren, in de babyboom.

Herr Vorragend
Herr Vorragend24 apr. 2016 - 13:46

Tenenkrommend om te zien hoe deze mensen willens en wetens geen deel uit willen maken van onze Nederlandse democratische rechtstaat.

1 Reactie
hugo bergveen
hugo bergveen24 apr. 2016 - 17:33

Zou het? Ze hebben een politieke partij opgericht en willen meedoen aan de verkiezingen, en ze zijn al zo ingeburgerd dat ze speculeren op het aantal zetels dat ze (waarschijnlijk niet) gaan halen. Ze willen dus wel degelijk deel uitmaken van het Nederlandse staatsbestel. Dat hun opvattingen u en mij niet aanstaan is een heel ander verhaal.

Piet de Geus
Piet de Geus24 apr. 2016 - 13:23

Is dit niet dezelfde knaap die zo'n grote mond had tegen Johan Derksen? Ik ben nog steeds benieuwd wie er nu precies samenwerken in dat zogenaamde samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders van hem. Zelf melden ze daar op hun site helemaal niets over, waardoor het wel erg riekt naar zo'n Mohamed Rabbae-club: een naam die heel wat suggereert maar waar helemaal niets achter schuilgaat.

3 Reacties
Nick Ros
Nick Ros24 apr. 2016 - 18:06

Marokkanen en Turken in één partij = zoiets als Grieken en Noren in één partij.

truusbeek2
truusbeek224 apr. 2016 - 19:14

Behalve een vette subsidie naar binnen vissen.

Moeder Pietje
Moeder Pietje25 apr. 2016 - 19:09

Mohamed Rabbae Was dat niet de man van GL die de Fatwa jegens Rushdie ondersteunde. Er is weinig veranderd.

Sjors Spruitje
Sjors Spruitje24 apr. 2016 - 13:20

Vergeet even niet dat deze islamitisch beweging niet als doel heeft om een wit voetje te halen bij de autochtone nederlander. Bij zijn geïmporteerde aanhang zal zijn "betoog" met welgevallen ontvangen zijn.

3 Reacties
Leowieke
Leowieke24 apr. 2016 - 15:37

Ook bij heel veel Marokkanen is Erdogan een held vanwege het provoceren van de EU leiders. Ze lachen zich allemaal een kriek om Europese leiders

DanielleDefoe
DanielleDefoe24 apr. 2016 - 15:52

Meneer Azazerkan is wel wat erg enthousiast over het handhaven van een archais wetje wat we vergeten waren af te schaffen. In de NRC heeft Zihni Özdil zijn bezorgdheid uitgesproken over de Neder-Turkse euforie.

DanielleDefoe
DanielleDefoe24 apr. 2016 - 16:15

sorry voor de tikfoutjes: Azarkan en archaisch.

Patrick Faas
Patrick Faas24 apr. 2016 - 13:13

Pieter Jan Hagens had even moeten vragen of Azarkan voorstander is van het voorstel de Nederlandse wet aangaande belediging te wijzigen. Ik raad van niet, maar ook dat hij er zich zonder veel protest bij zou neerleggen als dat wel gebeurt. Daarnaast zijn er velen die, net als Merkel, vinden dat de wet wel veranderd moet worden, maar dat het niet aan de politiek is, doch aan de rechter, om uitspraken te doen over een specifieke casus die loopt onder een nog bestaande wet. Dat speelt ook hier bij het geval Umar. Een beetje raar, trouwens, om Azarkan, die pas anderhalve week lid is van Denk, reeds als woordvoerder van de partij te vragen, nota bene aangaande een Turkse kwestie. Waren Kuzu en Öztürk niet beschikbaar? Vind ik zelf dat de wetten aangaande belediging in Nederland, Duitsland en Turkije veranderd moeten worden? Ja, ik zie beledigd zijn als een zwaktebod, want belediging is een emotie waarbij men zich vernederd voelt. Machtelozen mogen daartegen beschermd worden, maar de machthebbers niet. Hun macht (of invloed, zoals in het geval van constitutionele monarchen, geestelijk leiders en andere prominente opiniemakers) maakt het ongepast (en ongeloofwaardig) dat zij zich vernederd voelen. Bescherm kwetsbare plantjes, maar een hoge boom moet wind aankunnen.

[verwijderd]
[verwijderd]24 apr. 2016 - 13:10

--- Dit bericht is verwijderd —

6 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens24 apr. 2016 - 14:36

Jouw conclusie is niet correct. Bijvoorbeeld Wilders is dan ook een heel bedenkelijk figuur omdat zijn loyaliteit ook bij Israël ligt. Nog erger omdat zijn partij inkomsten niet uit Nederland komen. Dus los van die loyaliteit is Wilders al bedenkelijk. Overigens hebben bijna alle mensen een dubbele of meervoudige loyaliteit. Het idee dat alle inwoners in Nederland volledig trouw zijn aan Nederland en de Nederlandse vlag is een idee dat thuishoort in een simpel stripverhaal. En inderdaad in het partij programma van de PVV dat inhoudelijk niets meer is dan de DD. Veel belangrijker is de vraag of men Nederland ziet als hun thuisland waar ze willen wonen en leven. Dat levert een heel ander resultaat op. Overigens merk ik dat er ook veel autochtone mensen zijn die steeds minder loyaliteit hebben ten opzichte van Nederland. Meer schaamte omdat de PVV zo groot is. Dus loyaliteit is een lastig hanteerbaar begrip als je daar wat langer overdenkt.

TheHun
TheHun24 apr. 2016 - 17:27

@Daan Ouwens "Overigens merk ik dat er ook veel autochtone mensen zijn die steeds minder loyaliteit hebben ten opzichte van Nederland. Meer schaamte omdat de PVV zo groot is." Waar heeft u het over? Dus omdat ik me distantieer van de PVV zou mijn loyaliteit t.o.v. Nederland lijden? Wat een onzin!!

hugo bergveen
hugo bergveen24 apr. 2016 - 17:47

Hier kun je een interessante discussie over voeren. Wat is 'loyaal met Nederland'? Met een stuk land dat gedeeltelijk onder de zeespiegel ligt? Of met een bepaalde cultuur met de bijbehorende normen en waarden? Daar heb je het probleem al: er is niet één cultuur met één set normen en waarden. En we zijn juist zo trots op het feit dat er geloofs- en gewetensvrijheid is. Of bedoel je dat nieuwkomers hun normen en waarden moeten inleveren in ruil voor die van...ja, van wie eigenlijk? Van de VVD-stemmende CEO? Van het communistische raadslid uit Oldambt? Of van de dragers van rare roze mutsen? of van de bakfietsers uit A'dam- Zuid? Ik denk dat heel wat Turkse Nederlanders in hun hart niets tegen de Nederlandse samenleving hebben, maar dat ze zich door het anti- Erdogankoor in een hoek gezet voelen. Mensen die zich niet in hun waarde gelaten voelen willen nog wel eens uitspraken doen die ze eigenlijk niet menen.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen24 apr. 2016 - 19:35

[Bijvoorbeeld Wilders is dan ook een heel bedenkelijk figuur omdat zijn loyaliteit ook bij Israël ligt. Nog erger omdat zijn partij inkomsten niet uit Nederland komen.] Het is nog veel erger, willders heeft niet een Israëlische loyaliteit, hij heeft een Israëlische baas, dat is Avigdor Lieberman. Om zijn partijfinaciering veilig te stellen danst wilders naar zijn pijpen en gaat 2x per jaar op functioneringsgesprek.

Donostia2
Donostia224 apr. 2016 - 21:14

@ Gerbie. Graag Uw verhaal over Wilders zijn connectie met Israël onderbouwen. Zo niet, dan verspreidt U hier kwalijke laster in de oud linkse traditie.

Moeder Pietje
Moeder Pietje25 apr. 2016 - 19:12

Turkije vergelijken met Israel. Helemaal bezopen. Maar goed, dat ben ik ondertussen van sommigen hier wel gewend.

Donostia2
Donostia224 apr. 2016 - 12:43

Hoe triest ook, deze ontwikkeling maakt heel erg duidelijk dat er in Nederland een proces van segregratie aan de gang is. DeTurkse D66 mevrouw die een duidelijke keuze heeft gemaakt voor Nederland, en in mijn ogen een Nederlandse is. En aan de andere kant mensen zoals deze meneer, die ervoor kiezen geen Nederlander te willen zijn, en etniciteit als inzet kiest. Enticiteit gebruikt tegen Nederland. Nooit gedacht dat het zover zou komen. De arrestatie van Ebru maakt dan ook klip en klaar helder waar iedereen staat. De lofuitingen over de arrestatie op twitter en facebook vanuit groepen die zich niet als Nederlander zien zijn ronduit walgelijk. De 5de colonne maakt zich kenbaar, we zijn gewaarschuwd.

3 Reacties
Herr Vorragend
Herr Vorragend24 apr. 2016 - 13:56

Helaas een scherpe reactie. Ik ben anti racisme en xenofobie, immers Frau Vorragend is van Turkse komaf en voor de duidelijkheid; zij is erg kritisch over Erdogan en dat geldt ook voor haar familie van wie het grootste deel nog in Turkije woont. Hoe heeft het zo ver kunnen komen in ons land waar teveel Turken en Marokkanen met opzet niet willen integreren en zich steeds vijandiger gaan gedragen. Dit gaat van kwaad tot erger. Wij zijn bang; voor de gigantische 5e colonne van Erdogan in ons land en voor de xenofobe tegen-reacties van autochtone Nederlanders.

jellevwal
jellevwal24 apr. 2016 - 14:57

@donostia Dan heb je je kennelijk nooit in het verloop van immigratie verdiept. Mensen leggen niet zomaar hun cultuur af, zwarten in de VS (ik hoop dat dit woord mag) hebben volgens antropologen nog steeds een deel van hun Afrikaanse cultuur behouden, studies wijzen uit dat je dat ziet aan b.v. dansen en kerkdiensten. VS verkiezingsstrategieën zijn nog steeds in niet onbelangrijke mate gebaseerd op afkomst, joden, Ierse katholieken, zwarten, protestanten uit Engeland, Nederland en Scandinavië, en nu uiteraard Moslims. In de meeste Z Amerikaanse landen bestaat nog steeds de tegenstelling tussen afstammelingen van immigranten uit Europa, en autochtonen. Onmiddellijk na Pearl Harbour interneerde de VS alle VS staatsburgers van Japanse afkomst. En kijk eens wat naar Britse detectives, rassentegenstellingen komen daar regelmatig aan bod. Zelfs gisteravond op NPO3 kon je een Zweedse detective zien, Falco, die bol stond van de rassenproblemen. Romans weerspiegelen vaak beter dan historische werken hoe het toegaat of toeging in een land.

Donostia2
Donostia224 apr. 2016 - 15:28

@ Herr und Frau Vorragend. Ik snap dat jullie bang zijn. De 5de colonne zag zijn kans schoon, en is uit de schaduw gekomen. Hun president laat duidelijk merken dat hij in Duitsland en Nederland aan de touwtjes trekt. De 5de colonne hoeft niet meer te vrezen. Ik volg deze ontwikkeling met grote zorg. Pas goed op Uw lief!!!

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos24 apr. 2016 - 12:29

Farid Azarkan heeft zich op menig platform al laten zien als een man die eerst schiet en dan denkt, een opgewonden standje. Ook hier leek hij weinig trek te hebben in luisteren en een fatsoenlijke argumentatie op te bouwen. Hij wil een partij voor Nederlanders met een andere achtergrond maar autochtonen mogen er ook bij, een soort grijze massa zeg maar. Ik hoop maar dat Azarkan snel in de gaten krijgt dat DENK in wezen een politieke variant is van Diyanet. Ach, de man heeft het hart op de juiste plaats maar het hoofd blijft maar tollen.

Aldus Mei
Aldus Mei24 apr. 2016 - 12:23

Deze Marokkaan lijkt wel een Hagenees.

Rode druppel
Rode druppel24 apr. 2016 - 12:20

Hier komt duidelijk naar voren waarom ik tegen meerdere nationaliteiten ben. Je blijft je afvragen, welke nationaliteit staat op 1. Verder wordt het gevaarlijk in ons parlement. Want zo krijgt een ander land een stem in ons parlement.

1 Reactie
hugo bergveen
hugo bergveen24 apr. 2016 - 18:32

Denk je dat het gedwongen schrappen van je oude nationaliteit automatisch met zich meebrengt dat je je oude cultuur, normen en waarden overboord gooit?

Armond
Armond24 apr. 2016 - 12:20

Denk is schaakmat.

Jensbos
Jensbos24 apr. 2016 - 12:13

Dit is dus de echte discussie, anders dan over geitenneuken of pedofilie of wat dan ook voo bijgesleepte fames. Hier gaat het over maatschappelijke inhoud en hier kunnen we over "onze" stellingname trots zijn, want getuigend van een algemeen humanitaire visie en niet terugvallend op platvoerse "fact freedoms". Kortom dit is hoe de zaak aangepakt moet worden en niet anders.

Nailles
Nailles24 apr. 2016 - 12:08

Hij had wel een mening maar wilde die niet uiten. Kom uit de kast Farid! Je kunt het.

1 Reactie
jellevwal
jellevwal24 apr. 2016 - 12:41

Ik heb al een jaar of tien een 'Turkse' kapper, hier geboren. Regelmatig heb ik het met hem over Turkije en politiek, voorzichtig. Hij is Moslim, Koerden zijn voor hem perfide opstandelingen. Atatürk deed het niet goed, vanwege diens atheïsme, is mijn indruk. Glashelder is dat hij ondanks vloeiend Nederlands spreken niet is geintegreerd. Alles is in Turkije beter, daar haalde hij ook z'n vrouw vandaan, en daar wil hij naar toe. Alleen de huizenprijs houdt hem tegen, onder water. Wat ik hier schrijf zal hij niet zomaar bevestigen, zo gaan die dingen. IK DENK dat velen die hier geïmmigreerd zijn, niet alleen 'Turken', of zoveelste generatie, cultureel helemaal geen Nederlanders zijn, ze zijn hier alleen om economische redenen. Dat toegeven, dat zou ik in hun plaats ook niet doen.

rbakels
rbakels24 apr. 2016 - 11:48

Ik kreeg medelijden met Farid. Het sensatiegehalte van zijn gestuntel zal JOOP er wel toe gebracht hebben zo snel met een reactie te komen. Farid heeft zich nog geen twee weken geleden bij DENK aangesloten, en moet er duidelijk nog aan wennen dat je als politicus over ALLES meteen een onderbouwde mening moet hebben. Hij verwarde de vraag "moet dit strafbaar zijn" met de vraag "is dit strafbaar". Hij meende vervolgens dat het antwoord op de laatste vraag bevestigend is. Juridisch is dat onjuist, maar heel eenvoudig is het niet. Ja, belediging is strafbaar, maar de Vrijheid van Meningsuiting is een correctie die de strafbaarheid in bepaalde gevallen toch weg kan houden. Die vrijheid staat (voor Nederland) in het EVRM (Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, geen EU maar "Raad van Europa"). Dat verdrag erkent dat de vrijheid van meningsuiting niet onbeperkt is, maar stelt wel heel strenge eisen aan beperkingen. Het was - misschien per ongeluk - ook wel een verademing om eens iemand te horen die niet meteen SCHANDE! roept. Hie te lande is belediging van een staatshoofd (nog) strafbaar volgens de regel die bekend staat als "belediging van een ambtenaar in functie". Die verschilt van gewone belediging door een iets hogere maximumstraf, en vooral dat het geen klachtdelict is. Als u of ik word beledigd kan dat ook worden vervolgd, maar alleen als ik het zelf wil, want de wetgever begreep dat bij zo'n vervolging het middel erger dan de kwaal zou zijn. "Belediging van een ambtenaar in functie" kan ook worden vervolgd als e beledigde het niet wil, omdat dan een openbaar belang aan de orde zou zijn. Er wordt hier pijnlijk met twee maten gemeten. Als je "klootzak" zegt tegen een politieagent word je meteen opgepakt, want er geldt zero tolerance bij al dan niet verbaal geweld tegen ambtsdragers. Maar als iemand "klootzak" zegt tegen Erdogan en hij daarover klaagt dan wordt meteen geroepen dat Erdogan niets van Westerse Waarden begrijpt.

1 Reactie
John4
John424 apr. 2016 - 15:19

Goede uitleg en observatie m.b.t. de inconsistentie, het meten met twee maten. Principieel gezien zou het strafbaar stellen van het beledigen een ambtenaar in functie moeten worden geschrapt, het is zo en zo een twijfelachtige gevoelsmatige maatregel (ooit bedoeld als versterking en bevestiging van autoriteit). Wat het wel aangeeft is dat de kijk erop gevoelsmatig en cultuurbepaald is. Zoals autochtonen hun gevoeligheden en principes hebben die soms inconsistent en gevoelsmatig zijn, zo hebben mensen uit andere culturen ook een gevoelsmatigheden die tegen algemene (hogere) principes indruisen (vrijheid van meningsuiting).

Donkerwoud
Donkerwoud24 apr. 2016 - 11:47

Tikkeltje flauw om hem te pakken op een ingewikkeld standpunt, gezien de achtergrond van Kuzu en Ozturk, terwijl Azarkan inderdaad te kort bij die partij is om er een koers over te kunnen bepalen. Het lijkt in ieder geval handig als zij in rap tempo met tekst en uitleg komen.

3 Reacties
Armond
Armond24 apr. 2016 - 12:29

Het is helemaal niet ingewikkeld.

H.Witte
H.Witte24 apr. 2016 - 13:02

Dan ware het verstandig geweest niet als woordvoerder op te treden.

Donkerwoud
Donkerwoud24 apr. 2016 - 22:01

Kuzu en Ozturk hebben veel te verliezen bij juist hun Turkse achterban. Daar kun je dan lullig over doen, maar dan lijkt het inderdaad een netelige kwestie om te resoluut met uitspraken te komen. Onhandig opgelost, dat wel.

Snugger
Snugger24 apr. 2016 - 11:30

De naam DENK geeft de indruk dat er wordt nagedacht over de politieke koers. De realiteit is echter dat het een splinter-partijtje is die onder het mom voor het opkomen van belangen van Turkse Nederlanders inkomensverschaffing is voor enkelingen die nauwelijks invloed kunnen uitoefenen op het politieke proces. Voor de Nederlandse democratie is het een verrijking, het electoraat kan nu stemmen op een partij die geacht wordt hun idealen te verwezenlijken. Voor de cohesie in de samenleving is het een verarming. De aap komt uit de mouw dat een significant deel van de Turkse Nederlanders geen binding hebben met Nederland, onze waarden en normen, en openlijk de beperking van vrijheden toejuichen.

5 Reacties
Buzzer
Buzzer24 apr. 2016 - 12:21

"De naam 'Denk' heeft een dubbele betekenis. In het Turks betekent het woord zoiets als 'balans' of 'gelijkwaardig'. " Aangezien deze partij door twee Turkse ex- PvdA leden is opgericht kan je van de Turkse betekenis uitgaan. https://tinyurl.com/z86upqc

badgast
badgast24 apr. 2016 - 13:17

Werkelijk? Een significant deel van de Turkse Nederlanders? Waar haalt u die wijsheid vandaan? Onderzoek uitgevoerd? publicatie gelezen? Of eigen onderbuik?

Piet de Geus
Piet de Geus24 apr. 2016 - 13:25

"De naam DENK geeft de indruk dat er wordt nagedacht" Dat is niet bepaald de eerste partij met een Orwelliaanse naam. PVV suggereert ook het tegendeel van wat bedoeld wordt.

Snugger
Snugger24 apr. 2016 - 14:48

@ badgast http://m.ad.nl/ad/m/nl/1012/Nederland/article/detail/4287920/2016/04/23/Nederlandse-Turken-staan-massaal-achter-Erdogan.dhtml U vraagt, ik draai. Geen probleem.

badgast
badgast24 apr. 2016 - 19:25

@Snugger: in het artikel waar u de link van verschaft zie ik staan dat een significant deel van de Nederturken op Erdogan heeft gestemd bij de recentste verkiezingen in Turkije. Ik zie niet staan een significant deel geen band zou hebben met Nederland. Heeft u nog een ander artikel op voorraad?

WilWortel
WilWortel24 apr. 2016 - 11:29

Lol, eerst doet Joop.nl zijn stinkende best om DENK te negeren. Nu in ene ruikt men spreekwoordelijk bloed en gaan met die banaan. Helaas helaas de geest is uit de fles. Mijn hele familie gaat DENK stemmen, MBO klassen in Tilburg waar de PvdA leider afgelopen woensdag vraagt op wie ze gaan stemmen scanderen DENK DENK DENK KUZUUUU En hij ging zuur weg die PvdA leider hahahahahaha De tijd waarin je mensen op je lijst zet als lokaas, om mensen van dezelfde achtergrond "op te voeden" is geweest. Öztürk en Kuzu zijn die andere Kamerleden aan het opvoeden. Weg met de PvdA die mijn vader decennia voor de gek gehouden heeft. Ook hij gaat nu voor DENK en dat na 44 jaar PvdA stemvee te zijn. Het is dan ook erg doorzichtig deze actie van Joop.nl. En deze reactie zal vast niet geplaatst worden. Maar ik zou jullie willen adviseren: kijk naar Powned. Koos de "we bashen ze kapot route". 700 leden en 1 virtuele zetel later is het wekelijkse Kuzu item geschrapt hahahaha. Dus, rapporteer terug aan Diederik dat dit niet de route is als je die jongens klein wil houden. Mij is het om het even hoor. Of jullie willen heel graag dat frame van polarisatie eringooien. Ga je gang dan zou ik zeggen.

3 Reacties
Jhonathan
Jhonathan24 apr. 2016 - 11:48

@ WilWortel 24 april 2016 at 13:29, Toch fijn dat u zich in Nederland negatief mag uitlaten over politieke partijen. Er zijn landen waar dat bestraft wordt.

nesje2
nesje224 apr. 2016 - 12:09

ben benieuwd hoe lang ze zullen overleven...geen zinnig woord komt uit de heren van Denk. De tijd zal het uitwijzen ! Gekozen worden alleen om dat je turk of wat ook bent is meestal geen lang leven beschoren. Tenslotte moet je hier in Nederland wat voor de bevolking doen en Niet In Turkye.

Hans Beek
Hans Beek24 apr. 2016 - 12:59

Mbo klassen in tilburg? Tja, laten ze eerst goed nadenken of hun toekomstige uitkeringen veilig zijn bij kuzu, want dat hun toekomst niet in werken ligt werd wel duidelijk tijdens de apengeluiden die ik hoorde....

[verwijderd]
[verwijderd]24 apr. 2016 - 11:23

--- Dit bericht is verwijderd —

10 Reacties
MarinusCalamari
MarinusCalamari24 apr. 2016 - 12:19

Wilders is onderdeel van het probleem, niet van de oplossing. Nu ja, niet van een wenselijke oplossing in ieder geval. Wilders heeft af en toe gelijk, maar het is in die gevallen is het toch meer de spreekwoordelijke kapotte klok die af en toe de juiste tijd aangeeft, dan iets anders. Ik denk wel dat die andere populist, die ene die die al dan niet linkse kogel voor zijn kop kreeg, heel aardig de vinger op de zere plek kon leggen. In deze is vooral zijn geouwehoer over de vijfde colonne interessant.

jellevwal
jellevwal24 apr. 2016 - 12:44

Wilders benoemt de problemen, daardoor worden ze pijnlijk duidelijk. Dat is inderdaad een probleem voor vele utopisten. Geen probleem kan worden opgelost dan door het eerst te benoemen en te analyseren.

arjenZH
arjenZH24 apr. 2016 - 13:40

En waar heft Wilders dan volgens jou gelijk in? Ik heb het echt nog niet kunnen ontdekken. Ben een beetje bang voor politici die zeggen namens "het volk" te spreken. Daar komen ongelukken van. U zou er beter aan doen eens wat geschiedenisboeken te lezen dan blind achter deze rattenvanger van Hamelen aan te lopen.

marco rap
marco rap24 apr. 2016 - 13:55

Toen ik nog op de middelbare school zat was er een leraar geschiedenis die zei, en dat was nog in de koude oorlog tijd, "Met het oostblok komt het wel goed. Het westen en oosten met voornamelijk Rusland als grote tegenstander groeien wel naar elkaar toe. En dat is grotendeels bewaarheid ook. Behalve dan dat er met Rusland weer veel tegenstelling en wrijving is ontstaan omdat Poetin aan de macht is gekomen. De leraar vervolgde; Ik voorzie ernstige problemen vanuit de islamitische wereld!.Dat wordt een groot probleem, let op mijn woorden. En ik ben zijn woorden eigenlijk nooit vergeten .Ik was toentertijd zeer benieuwd hoe het zich allemaal zou voltrekken. De problemen met betrekking tot de islam hebben zich inderdaad opgestapeld door de jaren heen en iedereen die zich erover uitliet in negatieve zin is vaak verketterd door een groot deel van de pers en de bevolking. Pim Fortuyn en nu dus Geert Wilders die een probleem aanwijzen en benoemen. De invloed van de islam die alsmaar groter wordt. En niet bepaald in positieve zin. Een probleem onstaat niet omdat het wordt aangegeven als probleem maar omdat iets een probleem is. Don't kill the Messenger. Hij is niet onderdeel van het probleem. Hij geeft alleen maar aan waar er problemen zijn. Wie een wond laat door etteren tot hij niet meer genezen kan worden is de schuldige. Niet degene die de vinger op e zere plek legt. In dit geval Wilders dus. Wilders handen zijn tot op heden gebonden en kan eigenlijk niks meer doen dan roepen en wijzen. Dus hoe is hij onderdeel van het probleem? De zittende regering is naar mijn mening meer het onderdeel van het probleem. Onder hen zijn de tegenstellingen alleen maar groter geworden. Dat doet Wilders niet. Het is de groeiende frustratie onder de autochtone bevolking omdat er geen zicht is op een bevredigende oplossing.

Moeder Pietje
Moeder Pietje24 apr. 2016 - 16:42

Arjen ea Ik had Wilders of Fortuyn helemaal niet nodig om tot vergelijkbare conclusies te komen. Velen onder jullie zijn geobsedeerd door Wilders maar dat is veels te beperkt, kijk in bredere zin wat er gebeurt buiten NL en dan weet je : Wilders is maar een fragment in dit verhaal. Vergelijkbaar als het nu onder de NL Turken(de goeden niet te na gesproken)zo zit het bijv ook in Duitsland. https://www.facebook.com/HTurkler/?fref=ts

MarinusCalamari
MarinusCalamari24 apr. 2016 - 18:37

@jellevwal & marco rap Wilders en consorten hebben de conclusie getrokken dat de islam kwaadaardig en gevaarlijk is, en zoeken de feiten en "feiten" bij die conclusie. Het hele PVV verhaal is een orgie van selectieve waarneming. Ik ben overigens geen utopist hoor, Ik heb weinig vertrouwen dat het goed gaat komen met de multi-culti-samenleving, en ik denk dat de islam een belangrijke factor is in dat falen. Maar Wilders en zijn horde bruikbare idioten escaleert de zaak alleen maar verder zonder oplossingen te bieden. Onderdeel van het probleem dus. Als je ook achter wilders aan wil hobbelen, mij best, maar ga niet zeuren dat ik niet echt veel respect heb voor die keuze.

marco rap
marco rap24 apr. 2016 - 20:54

@MarinusCalamari Stop bv de massa immigratie uit islamitische landen om mee te beginnen. Is dat geen oplossing dan? Klinkt als een oplossing. Want zoals het nu gaat werkt het niet. De samenleving zucht onder de druk van een alsmaar groter wordende groep. En dat ontkennen is nu juist onderdeel van het probleem. Zonder Wilders zouden vele burgers helemaal geen spreekbuis meer hebben gehad. De tegenstellingen waren er al! Dat is het hele punt. Die worden aangewakkerd door oa radicaliserende moslims die aanslagen plegen en moslims die kritiek hebben op onze manier van leven en zich terug trekken uit de maatschappij, in ghettos gaan wonen en zich totaal niet willen aanpassen. En aan de andere kant de politici die alles wegwuiven en doen alsof we één grote familie zijn en alles bedekken met de mantel der liefde. Wat hebben zij dan voor oplossingen? Niks doen en niks zeggen is ook geen oplossing volgens mij? Dus zijn zij dan ook niet onderdeel van het probleem? . Escaleren doet het al zonder Wilders. Daar heeft Wilders helemaal geen debet aan.

momoski
momoski24 apr. 2016 - 22:27

Grappig @marco, Mijn vader zei net na de val van de muur het volgende: Zoon, je kunt je wel Nederlander voelen maar let maar eens goed op. Als de oost-Europeanen weer vrienden zijn van west europa hebben ze je niet meer nodig. Dan hebben ze weer hun 'eigen volk'. En dat gaat altijd voor op de vreemdeling ook al gaat die vreemdeling zich Piet noemen. En al die profetieën komen uit, die van mijn pa en die van jouw geschiedenisleraar en zo ook van Huntington en ook Nostradamus en ieder andere ziener. Oftewel onzin. Wat telt is hoe jij in het leven staat en welke keuzes jezelf maakt.

MarinusCalamari
MarinusCalamari25 apr. 2016 - 8:22

@marco Wilder's one-liners bevatten zelden of nooit oplossingen. Tenminste niet in de zin van zaken waar je iets concreets mee kunt om een probleem aan te pakken. Maar meer dan loze kreten heb je blijkbaar niet nodig om dom kutjesvolk voor jezelf te winnen, en dat snapt wilders blijkbaar heel erg goed.Ik weet niet precies waar Wilders heen wil uiteindelijk, maar ik denk niet dat hij een samenleving op het oog heeft waar we er samen wel uitkomen. Hij zegt het zelf al "verzet", "revolte" etc. etc. Termen waar zelfs zijn fanclub van bruikbare idioten wel van snappen dat ze geweld inhouden. Helaas zijn ze ook te dom om te snappen dat de rest dat ook wel snapt, vandaar dat vervelende gewauwel dat het om geweldloos verzet en revoltes zou gaan. Wat er ook aan de hand is, wilders is er om de zaak een handje te helpen en de boel nog vlugger en erger te laten ontsporen.

Moeder Pietje
Moeder Pietje25 apr. 2016 - 19:21

Ik stemde nooit PVV. Maar als onze "leiders" door blijven gaan met het importeren van Islamieten zal ik wellicht op een gegeven moment toch mijn schroom laten varen. Er lijkt geen alternatief behalve partijen die nog steeds niet door hebben dat we moeten stoppen met de import van die mensen.

Haastig
Haastig24 apr. 2016 - 11:18

Je mag inderdaad volgens de wet staatshoofden niet beledigen, maar dat betreft een vrij dode wet. Daarnaast hebben we ook zoiets als jurisprudentie.

BassievonToor
BassievonToor24 apr. 2016 - 11:14

Kuzu en Ozturk kunnen dit niet veroordelen omdat ze anders een telefoontje krijgen uit Ankara.

1 Reactie
Buzzer
Buzzer24 apr. 2016 - 12:22

Als ze dat al zouden willen, ik vermoed eerder dat het marionetten van Ankara zijn.

Haastig
Haastig24 apr. 2016 - 11:14

Meneer snapt niet helemaal dat regering, 1e en 2e kamer de wetgevende macht is.

2 Reacties
wvdstraat
wvdstraat24 apr. 2016 - 15:19

U snapt het ook niet: De regering is namelijk UITVOERENDE macht !

Haastig
Haastig24 apr. 2016 - 18:30

wvdstraat 24 april 2016 at 17:19 "U snapt het ook niet: De regering is namelijk UITVOERENDE macht !" Ook, ja. Daar zeg ik toch niets over? Je mag even specificeren wat incorrect is aan wat ik schrijf.

Jhonathan
Jhonathan24 apr. 2016 - 11:06

Ik zie niet zoveel verschil tussen Farid Azarkan en Geert Wilders. Allebei doen ze net alsof ze er voor iedereen zijn, maar de dubbele tweedelingsagenda druipt er ondertussen vanaf.

1 Reactie
BassievonToor
BassievonToor24 apr. 2016 - 11:38

Geert Wilders is verketterd, maar nu beginnen steeds meer mensen in te zien dat de heer Wilders misschien toch wel gelijk heeft. Feit is dat heel veel niet-westerse allochtone Nederlanders zich op de eerste plaats moslims voelen en dan pas Nederlander. En als zo iemand moet kiezen tussen de Quran of Nederland zal die persoon altijd de Quran kiezen.

[verwijderd]
[verwijderd]24 apr. 2016 - 11:04

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
BassievonToor
BassievonToor24 apr. 2016 - 11:29

Maar in deze samenleving beoordelen we politici toch op hun prestaties?

voxpopuli2
voxpopuli224 apr. 2016 - 11:32

Vijanden van vijanden zijn geen vrienden. Maar in uw denktrant blijkbaar wel..

Van der Wal
Van der Wal24 apr. 2016 - 16:03

Al die splinters zijn weg na de volgende verkiezingen. DENK misschien niet, als ze vol op de ethnische toer gaan. Voor de PVV is het bestaan van DENK alleen maar goed, daar DENK precies is waar de PVV tegen ageert.

Cees Groninger
Cees Groninger24 apr. 2016 - 11:04

We weten hoe DENK denkt over kritiek op Erdogan. De partij steekt vuistdiep in het het Turks-nationalisme. De staat in de staat kenschetst het Turks imperialisme in Europa. Aan integreren heeft deze partij - hebben aldus het leidersduo - een broertje dood. Kritiek op Turkije en Erdogan wordt niet echt gewaardeerd; we kunnen het zien aan de reacties die de 3e en 4e generatie Nederturken over de blijdschap arrestatie van Ebru Umar. Het wordt tijd dat alle Nederlanders met een dubbele nationaliteit verplicht worden een keuze te maken.

voxpopuli2
voxpopuli224 apr. 2016 - 10:59

Ach cliëntelisme heeft nu een naam : denk. En die twee jokers hadden hun zetel alleen te danken aan de achterban. Nu er een Marokkaan bij zit is het daaag.. Volgend jaar gaat het van denk naar dacht ..

1 Reactie
Buzzer
Buzzer24 apr. 2016 - 12:25

U heeft gelijk die gaan vreselijk met elkaar botsen, de overlappende belangen zijn niet zo groot als ze nu zelf schijnen te denken. Aan de andere kant heb ik altijd vreselijk genoten van de LPF ruzies tussen de verschillenden ministers enz. Misschien kunnen ze dit dunnetjes overdoen.

Nick Ros
Nick Ros24 apr. 2016 - 10:59

Die Farid Azarkan overschreeuwt alles en iedereen met zijn grote waffel.

1 Reactie
BassievonToor
BassievonToor24 apr. 2016 - 11:16

Kan ook niet anders, DENK is een moslimpartij en vaak staan standpunten van partijen met een islamitische grondslag haaks op onze westerse normen en waarden.

peterh2
peterh224 apr. 2016 - 10:58

Azarkan wou niet hardop aangeven dat hij het met een erg groot deel van de Turken in Nederland eens is: Ebru is een nestbevuiler die nu haar verdiende loon krijgt..

Sjors Spruitje
Sjors Spruitje24 apr. 2016 - 10:58

Oud nieuws. Ik keek er totaal niet van op. Je moet de reacties van onze Turkse vrienden op de arrestatie maar eens lezen, ze kunnen hun geluk niet op. Zo zijn die mensen nu eenmaal. Begrijp dat dan toch.

1 Reactie
Moeder Pietje
Moeder Pietje24 apr. 2016 - 12:29

Laten we ajb niet vergeten dat er ook vele Turken zijn, ws 30%, die het hier helemaal niet mee eens zijn, zelfs angst hebben.

Van der Wal
Van der Wal24 apr. 2016 - 10:55

En daarom is een dubbel staatsburgerschap een uitstekend idee.

JStokx
JStokx24 apr. 2016 - 10:42

Veelzeggend, een politieke beweging in Nederland die alleen loyaal is aan Erdogan.