Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

'Bevolking snakt naar toekomstvisie'

Grote zorgen over gevolgen voor MKB
Joop

Kijk: Wilders nu openlijk racistisch

  •  
12-03-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
wilders_300_21.jpg
Update: Collega-politici reageren vol afkeer .... Extremistische aap komt uit de mouw: 'PVV-stemmer wil minder Marokkanen in de stad'
Tot nu toe ging het hem altijd om de islam, niet om de moslims. Zei hij. En niet om de Marokkanen maar om de types die zich niet aanpassen. Met geïntegreerde allochtonen heeft Wilders geen enkel probleem, wendde hij altijd voor. Dat masker is vanmiddag in Den Haag afgevallen.
Aan het einde van een gesprek waarin Wilders het plaatselijk zwaar gebutste imago van zijn partij wil oppoetsen zegt de PVV-leider tegen de NOS:
Belangrijkste is toch voor de mensen hier op de markt, de Hagenaars, Hagenezen en Scheveningers, zoals Leon (PVV-lijstrekker Den Haag, red) dat altijd netjes en terecht noemt, ja voor die mensen doen we het nu, die stemmen nu op een veiliger, een socialer en een… nou ja, in ieder geval een stad met minder lasten en als het even kan ook wat minder Marokkanen.
Het is voor het eerst dat Wilders zich onverholen racistisch uitspreekt en bijvoorbeeld een onderscheid maakt tussen mensen en Marokkanen.
Update donderdag 11.15 Politici hebben verontwaardigd gereageerd op de uitspraken van Wilders. In Pauw en Witteman zei SP-leider Roemer dat hij schrikt van dit soort opmerkingen. Volgens Roemer gaat Wilders hiermee verder dan voorheen. Eerst sloot hij een godsdienst uit, nu een hele bevolkingsgroep. “Hij gaat hier duidelijk een grens over”. Roemer concludeerde dat hij niet met “zo’n partij” wil regeren.
VVD-fractieleider Zijlstra zei, eveneens, in Pauw en Witteman dat je niet moet kijken naar de afkomst van mensen, maar naar hun bijdrage aan de samenleving. Toch weigerde hij een eventuele nieuwe samenwerking met de PVV niet helemaal uit te sluiten.
PvdA-voorzitter Spekman schrijft op Twitter dat “Wilders idiote uitspraak over een stad met minder Marokkanen laat zien wat er op het spel staat. Vreselijk.”

Meer over:

politiek, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (94)

MichelReiziger
MichelReiziger12 mrt. 2014 - 19:24

Dit heeft hij toch al eerder aangegeven? Vooral sprekend over de "Marokkaanse jeugd" letterlijk Marokkaans straattuig. Storm in een bekend glas water.

JoopSchouten2014
JoopSchouten201412 mrt. 2014 - 19:24

Wat heeft die geperoxeerde 'Indo' nu weer te zwammen?

Patrick Faas
Patrick Faas12 mrt. 2014 - 19:24

"Nu openlijk racistisch," moet zijn '"blijft openlijk racistisch" natuurlijk. In dit geval legt hij het racisme in de mond van anderen, trouwens, dus hierop kunnen we hem niet berechten.

gotlib
gotlib12 mrt. 2014 - 19:24

PVV-stemmers horen niks liever dan zulke uitspraken en hebben er geen enkele moeite mee, net als Wilders, racisten te zijn. Wilders geeft zulke mensen een stem in dit land. Dat is triest genoeg, maar geen nieuws.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen12 mrt. 2014 - 19:24

[PVV-stemmer wil minder Marokkanen in de stad] Complimenten aan wilders. Dit is ondertussen al de derde keer in zijn politieke carrière dat ie iets zegt dat niet gelogen of verdraaid is, en de tweede keer binnen een jaar, hij gaat vooruit!

jovano
jovano12 mrt. 2014 - 19:24

Volgens de Conventies van de Verenigde Naties betekent raciale discriminatie "elk onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afstamming, of nationale of etnische oorsprong die het doel of effect heeft van opheffing of aantasting van erkenning, genieting of uitoefening, op basis van gelijkwaardigheid, van mensenrechten, en fundamentele vrijheden in het politieke, economische, sociale, culturele of enig ander veld van het openbare leven". De discussie wat we dienen te verstaan onder "een ras" is daarmee zinloos geworden. Het is duidelijk wat onder racisme wordt verstaan.

rbakels
rbakels12 mrt. 2014 - 19:24

Gaap. Veel erger is dat Wilders onze democratie ontwricht door NOOIT constructief te zijn. In de Haagse gemeenteraad komen veel PVVers niet opdagen.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa12 mrt. 2014 - 19:24

Vergang het artikel 1 van de Grondwet met ''Wilders- Waarheid'', dan is iedereen tevreden. Want dan is het alles eerlijk en duidelijk.

Marsman2
Marsman212 mrt. 2014 - 19:24

De IPVV-leider Wolters zegt tegen de NOS: "Belangrijkste is toch voor de mensen hier op de markt, de Hagenaars, Hagenezen en Scheveningers, zoals Louis (IPVV-lijstrekker Den Haag, red) dat altijd netjes en terecht noemt, ja voor die mensen doen we het nu, die stemmen nu op een veiliger, een socialer en een... nou ja, in ieder geval een stad met minder lasten en als het even kan ook wat minder Joden."

Bernie2
Bernie212 mrt. 2014 - 19:24

En zo is het dus? Als het even kan minder joden. Bevolkingsgroepen of minderheden zijn natuurlijk inwisselbaar. Niemand komt daarmee weg en moet zich voor de rechter verantwoorden. Wilders komt er mee weg... Het was wel even wachten op deze struikelpartij, maar vanaf nu kan haatzaaier Wilders en zijn droevig gevolg van meeglibberende handlangers wat mij gewoon als rechtsextremistisch bestempeld worden. Dat maakt het wat duidelijker. Wilders en zijn intermenselijke smeerlapperij. En mijn landgenoten vreten het en masse. Relatief gezien doet de xenofoob het beter dan soortgenoot Hitler destijds, die in eerste instantie maar moeizaam de gewenste politieke zeggenschap kreeg.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman12 mrt. 2014 - 19:24

De grond in z'n partij wordt 'm heet onder de voeten kennelijk :-) Normaal gesproken weet hij behendig steeds te suggereren dat hij discrimineert, maar is het moeilijk exacte uitspraken van 'm te vinden waarin hij dat duidelijk doet. Hij raakt het kwijt :-)

lipidius
lipidius12 mrt. 2014 - 19:24

"Wilders nu openlijk racistisch" Ah, nu pas!!!

Le Chat Botté
Le Chat Botté12 mrt. 2014 - 19:24

Na deze uitspraak zou het me niet verbazen als er op alle PVV verkiezingsposters kortgeschoren snorretjes gestempeld zouden worden...

Petertje2
Petertje212 mrt. 2014 - 19:24

Ik vind het verhaal van de PvdA vandaag over een maximum aantal Polen (quote: geluidsoverlast, criminaliteit") veel erger... Maar we meten wel vaker met 2 maten...

meijerlahn
meijerlahn12 mrt. 2014 - 19:24

Op een dag komt de aap uit de mouw dat hij helemaal niks met Henk en Ingrid heeft, maar alleen met zijn gevaarlijke psychisch gestoorde ik.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa12 mrt. 2014 - 19:24

Door zulke uitspraken help je de groeiende werkloosheid en de voedselbanken niet hoor, in deze moeilijke tijden. Een ding is zeker: Wilders loopt wel elk dag met lekker overdreven volle buik en volle rode vangen, veroorzaakt door onze belasting-centen, inclusief van de Marokkanen.

JoopSchouten2014
JoopSchouten201412 mrt. 2014 - 19:24

Wilders wil een Etnisch Paspoort invoeren en ik vroeg me af waarom. Ik weet dat Wilders etnische culturen rangschikt op hiërarchische en dat hij 'zijn cultuur', het zogenaamde 'vrije Westen', superieur vindt. 'De Islam' veracht hij. Dat is in zijn ogen een ‘achterlijke cultuur’ die 'actief' moet worden teruggedrongen. Deze 'gelovigen' stuurt hij het liefst allemaal terug naar het land van herkomst.' Er zijn nergens uitspraken van hem te vinden die direct gelinkt kan worden aan eugenetica, rassenleer of genocide. Wilders is een ‘Cultureel-Darwinist’.

Khalid2
Khalid212 mrt. 2014 - 19:24

Nederland moet Polen- en Marokkanenfrei hè.

7anpau1
7anpau112 mrt. 2014 - 19:24

Wilders geeft hier de (vermeende) mening van anderen weer. 'De mensen willen'. Hij suggereert, electoraal heel handig, dat het ook zijn mening en die van de PVV is, maar juridisch zal hij hier toch niet op te pakken zijn. Denk maar aan het Ezelproces tegen Reve. Daarin mocht Reve zijn fictieve hoofdpersoon ook van alles laten zeggen. Kortom, iedereen heeft weer een pavlov en geeft Wilders weer gratis en voor niks het podium dat hij wil.

JandeBoer2
JandeBoer212 mrt. 2014 - 19:24

Is er een PVV-aanhangsel dat eens kan toelichten welke uitspraken volgens hen nog wél 'racistisch' zijn? Iets lelijks over joden roepen neem ik aan, maar dat moet het dan wel zo'n beetje zijn.

Dick ter Hark
Dick ter Hark12 mrt. 2014 - 19:24

Dat Wilders racistisch is kan niet worden opgemaakt uit hetgeen hij afgelopen week heeft gezegd. Hij sprak over Marokkanen. Voor zover ik weet is dat geen ras. Bovendien sprak hij over criminele Marokkanen; in ieder geval in tweede instantie. Maar iedereen kon in eerste instantie op z'n vingers natellen dat het hier inderdaad om criminele Marokkanen ging. Blijkbaar willen we graag dat Wilders racistisch is en dat hij alle Marokkanen uit Den Haag wil hebben. Wat een kleuring in de media. En als u nu denkt dat ik een Wilders-aanhanger o.i.d. ben, dan heeft u het volslagen mis. Maar discussies moeten wel zuiver blijven. Zo hits je de menigte op. Ook iets dat Wilders wordt verweten...

Michiel Online
Michiel Online12 mrt. 2014 - 19:24

Wat ik erger vind is dat dit soort uitspraken niet begon bij de islam. Nou ben ik tegen het bewust propageren van illusies zoals veel geloofsstructuren momenteel zijn maar die mensen zijn nog altijd verder dan de kortzichtige en aggressieve Widlers.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa12 mrt. 2014 - 19:24

Wilders is geen Hitler, maar een halve Hitler kan ik best voorstellen.

[verwijderd]
[verwijderd]12 mrt. 2014 - 19:24

Marokkanen zijn geen ras . Dus onzinvergelijking. Discriminerend is het wel

3 Reacties
Patrick Faas
Patrick Faas12 mrt. 2014 - 19:24

Volgens de strikt biologische interpretatie van "ras" (gehanteerd door Nederlanders en Duitsers) heeft u gelijk, maar de term "racisme" volgt de culturele interpretatie, zoals in het Engelse woord "race."

Gogol
Gogol12 mrt. 2014 - 19:24

"Marokkanen zijn geen ras" Rassen bestaan in het algemeen niet. Onderscheid maken in rassen is een verzinsel van bekrompen mensen die niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is.

WilWortel
WilWortel12 mrt. 2014 - 19:24

Maar wat vind jij van deze uitspraak Jim. Discriminerend okay maar vind je dat een goed plan of een slecht plan? Ik ben benieuwd.

[verwijderd]
[verwijderd]12 mrt. 2014 - 19:24

Misschien verwoordt hij hiermee wel de gevoelens van een misschien wel aanmerkelijk deel van de Haagse kiezers. Over een week zullen wij het weten!

3 Reacties
Gogol
Gogol12 mrt. 2014 - 19:24

"Misschien verwoordt hij hiermee wel de gevoelens van een misschien wel aanmerkelijk deel van de Haagse kiezers. " Je probeert recht te praten wat krom is. Dat mensen op hem kunnen stemmen legitimeert zijn wensen niet. Democratie is geen excuus voor haat en racisme. Als dat zo was, was de uitroeiing van 6 miljoen joden slechts uitgevoerd beleid van een democratisch gekozen nazi-regime, en hadden de geallieerden nooit in mogen grijpen.

tonymacaroni
tonymacaroni12 mrt. 2014 - 19:24

Het grappige is dat wat hij verwordt tegen de wet is.

pietdeg2
pietdeg212 mrt. 2014 - 19:24

"Misschien verwoordt hij hiermee wel de gevoelens van een misschien wel aanmerkelijk deel van de Haagse kiezers." Wat is volgens jou de waarde van het vertolken van "gevoelens" van mensen die geen verstand hebben om te gebruiken? Dat inspelen op de onderbuik is weliswaar heel profijtelijk voor populisten maar wat is het anders dan schadelijk en gevaarlijk?

Michiel Online
Michiel Online12 mrt. 2014 - 19:24

@Jim Peeters eerst even opzoeken! "Volgens de Conventies van de Verenigde Naties betekent raciale discriminatie "elk onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afstamming, of nationale of etnische oorsprong die het doel of effect heeft van opheffing of aantasting van erkenning, genieting of uitoefening, op basis van gelijkwaardigheid, van mensenrechten, en fundamentele vrijheden in het politieke, economische, sociale, culturele of enig ander veld van het openbare leven".[2]" -wikipedia Het onvermijdelijke bij-effect van de globalisering van de economie is de toenemende multiculturaliteit. Nederland is niet rijk en beroemd geworden om haar gebrek aan inzicht in deze globalisering. Maar we hebben het zo ver kunnen laten komen door ons inzicht in welvaartsopbouw: eigen volk eerst. Dat is wat volgens mij heel veel aanhangers van Widlers goed hebben begrepen, dat we eerst goed voor onszelf zorgen voordat we ons bezig gaan houden met anderen. We zijn berucht om onze scherpe handelsgeest maar die is ook niet zomaar uit de hoed getoverd. We moeten weer leren eerlijk tegenover onszelf te zijn wie de Nederlander is verworden en daar ons voordeel mee doen. M.a.w. de waarheden van Widlers pakken en zijn leugens tegen zichzelf uit laten spelen.

1 Reactie
Gogol
Gogol12 mrt. 2014 - 19:24

"Maar we hebben het zo ver kunnen laten komen door ons inzicht in welvaartsopbouw: eigen volk eerst. " Jij bent het spoor echt helemaal bijster. Heb je enig historisch besef, dan weet je dat Nederland altijd zeer tolerant is geweest naar andere volken en culturen die hier kwamen, en dat dat in belangrijke mate heeft bijgedragen aan onze welvaart en identiteitsbesef. Nederland is altijd afhankelijk geweest van wat anderen brachten, al vanaf het moment dat vluchtelingen eind 16e eeuw de door de Spanjaarden bezette steden Antwerpen, Gent, etc, ontvluchtten en hun welvaart naar de noordelijke Nederlanden brachten, die daar hun Gouden Eeuw aan te danken hebben. Daarna kwamen de Hugenoten, de Joden, Duitsers kooplieden, etc. en zo kunnen we nog wel even door gaan. Nederland is nooit anders dan multicultureel geweest. Als je ook maar enig besef van de geschiedenis van je eigen land had zou je niet zulke domme dingen zeggen.

[verwijderd]
[verwijderd]12 mrt. 2014 - 19:24

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten12 mrt. 2014 - 19:24

''willen sommigen terug naar de middeleeuwen'' Inderdaad. Daarom lijkt mij oppositie tegen ideologieën als Islam geen overbodige luxe. ''Wat wordt het volgende speerpunt van de populisten? Een verbod op electriciteit?'' De middeleeuwen en Groen Links gaan v.w.b. dit punt dat u aansnijdt erg goed samen. Een sterke observatie heer Lamme.

e1993469
e199346912 mrt. 2014 - 19:24

Wilders was jaren geleden al behoorlijk discriminerend, ook in de Tweede Kamer waar hij stelde dat islamitische vrouwen een soort van hondenbelasting moesten betalen, kopvoddentax zou hij het willen noemen. Nee, niet voor joden, niet voor keppels, alleen voor kopvodden zou het gelden. Niet dat hij ooit van plan was om serieus aan dit plan te werken, het ging er uitsluitend om om allochtonen te beledigen, kwaad bloed zetten, verbale agressie en haat. Maar Nederland schrikt er niet meer van. We zijn gewend aan Wilders. Wilders is een soort van ondermaatse cabaretier die al tien jaar lang dezelfde show geeft. Zelfs de PVV-fractieleden zijn op hem uitgeluisterd, en de een na de ander dreigt te deserteren.

1 Reactie
Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa12 mrt. 2014 - 19:24

''Nee, niet voor joden, niet voor keppels, alleen voor kopvodden zou het gelden...'' Hij is niet gek, hij gaat niet bijten de hand die hem voedt.

msj_meijerink
msj_meijerink12 mrt. 2014 - 19:24

Natuurlijk zou hij zich ooit vergalopperen, maar zo vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen is wel heel dom getimed. Het is nu wel een voordeel voor hem dat hij nu openlijk zijn boevenbende in het bruin kan laten plaatsnemen in de kamerbankjes. Vandaar dus dat De Roon vanmiddag in de kamer al begon te raaskallen over vermeend antisemitisme van de PvdA, CDA, VVD en SGP. Die nam dus vast een voorschotje in het debat over het bezoek kabinet aan de Palestijnse gebieden en Israël, door daarin alle ander partijen daarvan te beschuldigen. Terwijl hij het heel normaal vond dat Geert met Le Pen, de FPÖ en Geert de Winter ging samenwerken.

1 Reactie
msj_meijerink
msj_meijerink12 mrt. 2014 - 19:24

"Geert de Winter",uuhhh, haha, Flip de W dus

arieroos
arieroos12 mrt. 2014 - 19:24

Zullen we dit voor de grap eens gewoon helemaal negeren ? Ik vind dat onze massamisleider de laatste jaren al meer dan genoeg aandacht heeft gehad. Laten we ons bezig houden met echte problemen, dat lijkt me veel beter.

1 Reactie
Beisser
Beisser12 mrt. 2014 - 19:24

[“Laten we ons bezig houden met echte problemen, dat lijkt me veel beter.”] Wilders IS een echt probleem. Erger, hij is een politieke ramp. Door, zoals Frits Jansen hierboven terecht stelt, nooit ofte nimmer een constructieve bijdrage te leveren aan het politieke debat, maar tegelijkertijd massa’s onderbuikstemmers te trekken met zijn populistische (en inconsequente) geroeptoeter, ondermijnt hij de democratie. Hij corrumpeert het politieke denken in Den Haag. Hij vertraagt de besluitvorming of stuurt het in een voor hem gunstige richting. Hij neemt geen politieke verantwoordelijkheid voor zijn daden of uitspraken, maar verwijt anderen wel dat zij verantwoordelijk zijn voor alles wat hij en zijn kudde als verkeerd in de samenleving bestempelen. Hij manipuleert het wij-zijdenken Hij bevordert het vijanddenken. Hij maakt een bevolkingsgroep tot ‘vijand’, zodat hij de angstige kudde kan sturen. Hij ziet kans op een heel stiekeme, subtiele, voor de wetgever ongrijpbare manier argwaan, haat en verdeeldheid in de samenleving te brengen. Hij selecteert zijn mede’werkers’ op volgzaamheid. Dat zijn kamerfractie en de gemeenteraadsfracties bemand worden door hersenloze brallers, semicriminele nitwitten, opportunistische profiteurs en gemakzuchtig stemvee interesseert hem niets. En hij eist dezelfde houding van iedereen die voor zijn zogenaamde ‘partij’ op de verschillende bestuursniveaus actief is.

BertF2
BertF212 mrt. 2014 - 19:24

Ik vind Wilders één van de meest stuitende politici die we ooit hebben gehad. Niettemin zou ik graag eens een goede analyse zien van de migratieproblematiek, in plaats van een vulgair fatsoensdebat daarover.

1 Reactie
kapitanlaipose
kapitanlaipose12 mrt. 2014 - 19:24

Wat is migratieproblematiek volgens jou?

[verwijderd]
[verwijderd]12 mrt. 2014 - 19:24

Ik wist niet dat marokkaans zijn iets te maken had met ras. Volgens mij ben je Marokaans als je een Marokkaans paspoort hebt. Ik vind het beter zaken te benoemen. Maar dat wel op een constructieve manier. Zoals Wilders dat doet is niet mijn manier. Dat is niet gericht op het vinden van een oplossing. Hem racist noemen slaat voor mij dan weer helemaal door en werkt averechts. Vooral omdat het niet klopt.

2 Reacties
MOID71
MOID7112 mrt. 2014 - 19:24

Ik, Volgens mij en nog meer van dat soort termen waarbij je je zelf in het centrum van de wereld plaatst. Lees, is beter voor je dan Ik. Volgens de Conventies van de Verenigde Naties betekent raciale discriminatie "elk onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afstamming, of nationale of etnische oorsprong die het doel of effect heeft van opheffing of aantasting van erkenning, genieting of uitoefening, op basis van gelijkwaardigheid, van mensenrechten, en fundamentele vrijheden in het politieke, economische, sociale, culturele of enig ander veld van het openbare leven".

Hanan28
Hanan2812 mrt. 2014 - 19:24

Ik vind eerlijk gezegd dat deze man te veel aandacht krijgt. Zelf woon ik niet in Nederland, maar kan me voorstellen zoals hij het formuleert enkel zoekt naar provocatie van een bepaalde gemeenschap en/of groep. Jammer dat er zoveel mensen op reageren, zelf vind ik zijn uitspraken cliché. Ik heb de indruk dat het lang rond hem stil is gebleven en nu daagt hij ineens terug op in de media. Ik vermoed enkel om propaganda te voeren.

[verwijderd]
[verwijderd]12 mrt. 2014 - 19:24

Ik ga helemaal nergens heen en blijf lekker in Amsterdam centrum wonen en wie het niet bevalt die tieft zelf maar een eind op, naar Rusland of Polen. Als ie alleen maar blanken wil zien.

2 Reacties
Andy40
Andy4012 mrt. 2014 - 19:24

En gelijk heb je Hassan

WilWortel
WilWortel12 mrt. 2014 - 19:24

Dus dat Hassan!!!

WilWortel
WilWortel12 mrt. 2014 - 19:24

Mag een Hitler vergelijking nu eindelijk wel?

2 Reacties
lembeck
lembeck12 mrt. 2014 - 19:24

Nee, tuurlijk niet.... stel je voor zeg... (sarca knopje UIT).

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten12 mrt. 2014 - 19:24

''Mag een Hitler vergelijking nu eindelijk wel?'' Ik zou niet weten op welke basis jij denkt deze vergelijking te kunnen rechtvaardigen. Tenzij er natuurlijk een plan klaar ligt voor de endlosung van het ''marokkanen-probleem'', waar jij wel, maar wij (nog) niet vanaf weten.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman12 mrt. 2014 - 19:24

Voor wie hier beweert dat het geen racisme is omdat Marokkanen geen 'ras' vormen: Daarmee beweer je ook dat de Nazi's niet aan racisme deden. Joden zijn immers ook geen 'ras'. 'Ras' is een voor mensen achterhaald begrip; alleen huisdieren kennen rassen.

1 Reactie
Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa12 mrt. 2014 - 19:24

Slimme rechtse mensen hier gebruiken vaak het woord ''ras'' om afleiding en ons neus naar de andere richting te krijgen! Want het gaat hier om discriminatie van een groep mensen en dat is strafbaar, een groep mensen te discrimineren of te beledigen ( denk aan artikel 1 en 137 C van de Grondwet). Wat Wilders heeft geroepen heeft helemaal niets te maken met ''ras'', maar met groep mensen, een hele gemeenschap. Hup! naar de volgende rechtszaak tegen Wilders. Zou ik het graag willen zeggen.

WendyB2
WendyB212 mrt. 2014 - 19:24

Je kunt natuurlijk wel onderscheid maken tussen Marokkanen en andere allochtonen die hier wonen en anderzijds buitenlanders die hier (nog) niet wonen. Dat laatste heet gewoon immigratiepolitiek en er is geen land ter wereld wat daar geen beleid en beperkingen voor heeft. Nou ja, behalve Nederland en de EU dan.

2 Reacties
WilWortel
WilWortel12 mrt. 2014 - 19:24

"...en als het even kan ook wat minder Marokkanen." Lijkt mij duidelijk dat het niet over nieuwe Marokkanen gaat, maar om een verhuis (lees: deportatie) regeling voor wat er al Marokkaans loopt te zijn in Den Haag.

arieroos
arieroos12 mrt. 2014 - 19:24

[Dat laatste heet gewoon immigratiepolitiek en er is geen land ter wereld wat daar geen beleid en beperkingen voor heeft. Nou ja, behalve Nederland en de EU dan.] Ehm ... Nederland heeft al een hele tijd een uitermate strenge immigratiewetgeving ...

ziekin2013
ziekin201312 mrt. 2014 - 19:24

Ik heb alle hier boven staande commentaren gelezen. Mij valt op, dat sommigen alleen hun eigen mening even kwijt willen, zonder de zinnige bijdragen van anderen (feiten) te verwerken. Dat mag natuurlijk, maar als iedereen dat doet komen we geen millimeter verder. Of is dat ook niet de bedoeling? Wie heeft nog geleerd over de Grote Volksverhuizing, de Friezen, Germanen, Bataven en Saksen? Dat gebeurde ver voor Karel de Grote. Mensen verplaatsten zich vanwege o.a. economische situaties, honger en onveiligheid dus. Dat ging lopend of soms misschien met een bootje. De maatschappij is sindsdien op technologisch gebied een stuk verder gekomen, de denktrant van sommigen lijkt meer dan 1000 jaar te zijn blijven steken.

1 Reactie
lembeck
lembeck12 mrt. 2014 - 19:24

En dat zijn er nog maar een paar, Joyce. Ik denk wat dichterbij: Hugenoten bv en inderdaad Friezen, Groningers en Drenthen die in Rotterdam aan het werk gezet zijn begin vorige eeuw. De Joden o.a. en dan nogal wat Duitsers. Kortom, de enige Nederlanders die echt van 'Hollandse bodem' zijn, moeten wel de Kaninefaten zijn, maar ik vermoed dat niemand zijn stamboom zo ver kan terugzoeken ... kuch... hihi

Eric Minnens
Eric Minnens12 mrt. 2014 - 19:24

== Rassen bestaan niet. == (gelezen bij enkele reageerders) Dit vind ik een nogal waardevrije stelling. Als dit waar is, kan er ook geen racisme bestaan. Echter: racisme bestaat! Laten we het racisme dus bestrijden! Want PAS ALS ER GEEN RACISME MEER BESTAAT, bestaan er geen rassen meer!

1 Reactie
e1993469
e199346912 mrt. 2014 - 19:24

"Dit vind ik een nogal waardevrije stelling. Als dit waar is, kan er ook geen racisme bestaan." Een gratuite conclusie. Racisme bestaat wel, maar wat enkelen, waaronder ik, betogen is dat racisme gebaseerd is op denkbeelden die niet kloppen.

CliffClavin1993
CliffClavin199312 mrt. 2014 - 19:24

Het debat over de vraag of er eigenlijk wel rassen bestaan bij de soort Homo sapiens, dat vind ik onbelangrijk. 'Ras' is een tamelijk omstreden typering - maar dat laat onverlet dat die ingezet wordt, bijvoorbeeld ook in de wetgeving; en dat gebruik heeft niets met discriminatie te maken, wél met een soort steno-manier om snel en kort iemands uiterlijk te kenschetsen: 'Caucasian' of 'African-American' zijn in de V.S. heel gewone beschrijvingen. 'Marokkanen' zijn mensen uit het land Marokko. Niets meer en niets minder. Ze hebben een Marokkaans paspoort (tenzij dat ingeruild moet worden voor eentje van een ander land, omdat rare, domme, reactionaire partijen die regel erdoor heen gekregen hebben). Wilders zet 'Hagenaars, Hagenezen, en Scheveningers' af tegen 'Marokkanen'. Dat is raar en klinkt niet lekker, zijn bedoeling is duidelijk, en ach, we weten toch al heel lang dat hij een inmiddels niet-meer-zo-geheime agenda erop na houdt? Maar discrimineert hij met de geciteerde uitspraak, bedrijft hij racisme? Ik betwijfel het. 'Marokkanen' staat raciaal op hetzelfde plan als 'Duitsers', of 'Fransen'. Nergens dus. W. is een trieste, misschien zelfs beklagenswaardige man, die het aan goede smaak, sociaal besef, werkelijkheidsbesef, en alledaags fatsoen ontbreekt (men denke aan: 'kopvodden'). En bijna ontploffend door al zijn frustraties, gevoelens van miskenning. Het onthutsende is dat miljoenen landgenoten zich in hem herkennen. Dát moeten we centraal stellen, als we gaan discussiëren.

1 Reactie
FransLenaen
FransLenaen12 mrt. 2014 - 19:24

'Maar discrimineert hij met de geciteerde uitspraak, bedrijft hij racisme? Ik betwijfel het. 'Marokkanen' staat raciaal op hetzelfde plan als 'Duitsers', of 'Fransen'. Nergens dus.' --- Dit is een correcte reactie. De uitspraak van Wilders is niet racistisch, maar wél zwaar discriminerend. Juist bij gevoelige woorden als racisme en fascime moet je zeer zorgvuldig zijn en in die zin is de kop van dit artikel fout en tendentieus gekozen. Hiermee keur ik overigens de uitspraak van Wilders niet goed; integendeel.

[verwijderd]
[verwijderd]12 mrt. 2014 - 19:24

'Kijk, Wilders nu openlijk racistisch' Ik vind deze aantijging bizar en volkomen ongegrond, want Nederland is geen Marokko. En dat maakt de reactie van Wilders legitiem, feitelijk niks mis mee. Ieder vogeltje zingt, zoals het gebekt is.. respect.

1 Reactie
Marco82
Marco8212 mrt. 2014 - 19:24

Dit gaat nergens over, de overlast is begonnen bij de echte Nederlands met hun slaven handel, misbruik maken van iedereen. Gastarbeiden jaren als moderne slaven gebruikt zonder een enkel diploma nooit op school geweest. Iemand die nooit op school is geweest kan ook zijn generaties erna niet slimmer maken,. Jullie moeten op houden met die onzin, kijk is naar Marokko gaat hard gaat goed maar de Marokanen hier zijn verpest door ons.

[verwijderd]
[verwijderd]12 mrt. 2014 - 19:24

“Wilders nu openlijk racistisch” Dit zegt nu veel over de mensen die nu op de PVV gaan stemmen. Op naar een samenleving die doorvlochten is van haat, leuk voor de kleinkinderen.

1 Reactie
dordtenaar2
dordtenaar212 mrt. 2014 - 19:24

Nee, het is leuk dat je in een land woont waar je je niet meer thuis voelt. O wacht de Nederlander moet zich maar aanpassen en zich neer leggen bij het onvermijdelijke.

[verwijderd]
[verwijderd]12 mrt. 2014 - 19:24

Nico de Ligt, do 13 maart 2014 15:56 De feitelijk juiste constatering dat Nederland geen Marokko is, betreft geen haat of racisme, maar zorg. Zorg voor een Leefbaar Nederland, ook in de toekomst. Wllders heeft hier 100% gelijk en heeft bovendien recht op eigen woordkeuze. Amen.

2 Reacties
JannesJ2
JannesJ212 mrt. 2014 - 19:24

"De feitelijk juiste constatering dat Nederland geen Marokko is, betreft geen haat of racisme, maar zorg." En dat voor een zelfbenoemde voetjebal hooligan, die het 'potenrammen' gedurende de jaren '70/ '80 heeft meegemaakt. Nationalisme, houzee. Persoonlijk heb ik meer respect voor de Ajax-supporters die een paar jaartjes terug de sukkeltjes van EDL tegenhielden. Je NL-paspoort is ruimschoots verlopen, beste Wim.

dino_radja
dino_radja12 mrt. 2014 - 19:24

Nederland of marokko, het verschil is een bedacht lijntje op de kaart. we zijn allemaal mensen, daar gaat het om. behandel dus iedereen gelijk: autochtoon of allochtoon, moslim jood, christen of atheist. en gun ze hun plaats op de aarde, want daar komen we allemaal vandaan.

Mishterfox64
Mishterfox6412 mrt. 2014 - 19:24

Hij heeft het over marokkanen die je bijv bij opsporing verzocht ziet, 95 % van elke uitzending wordt nl gevuld met bewakingsbeelden waarin je daders ziet die een Marokkaans uiterlijk hebben, dus als dat percentage representatief is voor de misdaden die worden gepleegd dan mag je toch wel het beestje bij de naam noemen

1 Reactie
kapitanlaipose
kapitanlaipose12 mrt. 2014 - 19:24

En als die criminelen met Noord Afrikaans uiterlijk nou 3% van de Noord Afrikaanse gemeenschap in Nederland vormen. Doe je dan met zulke uitspraken dan niet 97% van die betreffende gemeenschap Het is bovendien selectief kijken naar criminaliteit. We krijgen een ander beeld als we zedendelicten met minderjarigen, brandstichting, milieudelicten, (bank) fraude, belastingontduiking en voetbalgeweld meenemen in het criminaliteitsplaatje. Benoem je die dingen dan ook of past dat dan weer niet in het plaatje. Misschien moeten Den Haag een stad worden met minder lasten en met minder blanke mannen.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten12 mrt. 2014 - 19:24

''Wilders nu openlijk racistisch'' Hahahaha. http://www.at5.nl/artikelen/123413/pvd-a-maximaal-een-oost-europeaan-per-12-vierkante-meter

2 Reacties
JannesJ2
JannesJ212 mrt. 2014 - 19:24

"Hahahaha. En wederom ga je niet in, op: 'Kijk: Wilders nu openlijk racistisch'. Wat is dat toch, met 'zullie, ook dan'. Oh, wacht 'es...

e1993469
e199346912 mrt. 2014 - 19:24

PvdA uit de bocht, SP uit de bocht, de PVV, het CDA en de VVD, we kunnen gerust stellen dat Nederland over het gehele politieke spectrum racistisch is. Komt u maar, Anton Mussert, de tijd is er rijp voor.

EricDonkaew
EricDonkaew12 mrt. 2014 - 19:24

Ik ben benieuwd naar de eerstvolgende peiling voor de PVV. De geschiedenis leert, dat als Wilders een tijdje zijn mond houdt, hij wint in de peilingen. Maar doet hij zijn mond open (bijvoorbeeld over kopvoddentaks of boekverbrandingen), dan verliest hij die gewonnen fictieve zetels weer. De meeste mensen vinden hem terecht te radicaal. Ook nu weer, door alle Marokkanen over een kam te scheren. Minimaal onfatsoenlijk. Overigens zegt het wel wat over de ontevredenheid van veel burgers. Ze worden niet ontevreden door het geroeptoeter van Wilders, maar ze zijn het uit zichzelf al. Over de werkloosheid en de zorg, maar ook over bijvoorbeeld veiligheid op straat en (tegenwoordig helaas ook) in en rond het eigen huis.

1 Reactie
pietdeg2
pietdeg212 mrt. 2014 - 19:24

"Ik ben benieuwd naar de eerstvolgende peiling voor de PVV." In Den Haag zakt hij al in de peilingen. "De geschiedenis leert, dat als Wilders een tijdje zijn mond houdt, hij wint in de peilingen." Daarin verschilt hij niet van Roemer: zodra die in beeld verschijnt daalt de SP ook in de peilingen. Sommige mensen hebben afwezigheid nu eenmaal als beste eigenschap.

[verwijderd]
[verwijderd]12 mrt. 2014 - 19:24

Het is toch al heel lang bekend dat de PVV het een schande vindt dat werkgevers in de jaren 70 van de vorige eeuw Marokkanen geronseld hebben. Om hun zucht naar maximaal zakkenvullen in een tijdelijke hoogconjunctuur te bevredigen. De lasten zijn wat die werkgevers betreft voor de samenleving. Zolang de Marokkanen maar niet in de villawijken met hypotheekrenteaftreksubsidie komen. Met DNB Knot als opper hypotheekrenteaftreksubsidie ontvanger. En de geschiedenis herhaalt zich. Werkgevers vullen de diepe zakken met winst door oostblokkers te onderbetalen. De samenleving opdraaien voor de Nederlandse arbeider die in de bijstand geraakt.

1 Reactie
pietdeg2
pietdeg212 mrt. 2014 - 19:24

"een schande vindt dat werkgevers in de jaren 70 van de vorige eeuw Marokkanen geronseld hebben" Als er iets een schande is, dan is het dat zowel toen als nu de politiek er niet toe bereid was om de aanwezige werklozen voor dat laaggeschoolde werk in te zetten en maar uitkeringen bleef verstrekken aan dat klaaggrage volkje, dat nu als dank voor het aangenaam verpozen nog SPVV stemt ook.

[verwijderd]
[verwijderd]12 mrt. 2014 - 19:24

Waarom denken jullie dat Wilders zo'n uitspraak doet? Waarom zijn zoveel mensen het met hem eens? Waarom noemt hij specifiek Marokkanen en niet Chinezen, Turken of Canadezen? Denk daar maar 's over na, voor meteen weer "Wilders - boe!" te roepen. Wilders is een gevolg, geen oorzaak.

3 Reacties
arieroos
arieroos12 mrt. 2014 - 19:24

[Waarom denken jullie dat Wilders zo'n uitspraak doet? ] Om stemmen te trekken, lijkt me. [Denk daar maar 's over na, voor meteen weer "Wilders - boe!" te roepen. ] Ach jongetje toch, heb je echt al die discussies van de afgelopen jaren volkomen gemist ?

Beisser
Beisser12 mrt. 2014 - 19:24

["Wilders is een gevolg, geen oorzaak"] Wilders is een katalysator, een aanjager, geen gevolg. Vraag je maar eens af wat hij daarmee wil bereiken.

JoopSchouten2014
JoopSchouten201412 mrt. 2014 - 19:24

Wilders' uitspraken lokt xenofobie en racisme uit (...). Ik neem aan dat je graag genuanceerd nadenkt. Misschien wil je dit eens lezen Dikke Beer.: http://www.doorbraak.eu/gebladerte/60059d03.htm

[verwijderd]
[verwijderd]12 mrt. 2014 - 19:24

Wilders wil minder Marokkanen, de PvdA wil minder Polen. Dat wordt nog een "gezellige" coalitie daar in de raad van Den Haag.

1 Reactie
Eric Minnens
Eric Minnens12 mrt. 2014 - 19:24

== de PvdA wil minder Polen == ?? De PvdA is alleen maar tegen het 'ophokken' van Polen (en andere gastarbeiders). Mag dat misschien? Niet meer dan 1 arbeider per 3x4 vierkante meter. Lijkt me geen slecht plan. Of wou jij er, in zo'n ruimte, graag 10 op stapelbedden stapelen?

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa12 mrt. 2014 - 19:24

Dames en heren, de media heeft weer een smerige rol gespeld in deze lege uit de hand gelopen kots-werk van Wilders'' minder Marokkanen'?? Nou en? het is toch maar onze Wilders. Maar nee, de media vond het heeeeeel erg ?? De eerste artikel hierover begon bij de Telegraaf die vandaag Wilders verdedigd dat hij door de media zou aangevallen worden en willen hem zwart maken?? zo iets stond vandaag in de Telegraaf. Eerst zei de Telegraaf: Wilders discrimineert, vandaag: de media valt Wilders aan en willen hem zwart maken ?? Maar wat zegt het OM en onze Grondwet over de uitspraak van Wilders, geen journalist wilt het weten, want als een journalist nu naar de het OM, Anti-discriminatie bureau, Amnesty, advocaat.....dan weet de journalist en het volk meer over Wilders laatste kots-werk. Nee, de journalisten spelen zelf, de advocaat, de wet, Grondwet, rechter, de bode....alles? Wie nog mat wat zeggen? alleen de journalist? Conclusie: Om deze uitspraak van wilders in alle nationale kranaten te gooien en in elke krant een stukje of drie over Wilders en zijn uispraak vind ik bezopen, ze willen de racisten naar het stembureau te krijgen, want die worden nu nog bozer en gaan juist stemmen. Een paar dagen geleden lag bijna het hele volk te slapen, de verkiezingen en het stemmen zat alleen in de hoofden van de politici zelf, de burgers zijn bezig alleen met overleven, het leven is moeilijker geworden voor de meeste Nederlanders, politici hebben hun beloftes niet nagekomen en veel Nederlanders zijn teleurgesteld en dat is een feit. stemmen voor de meeste Nederlanders nu, komt op de 11 plaatst in mijn oog, maar nu komt bij de racisten op de 1e plaats. De media heeft wel de stemmers wakker geschud maaaaar de verkeerden, de anti alles en nog wat.

1 Reactie
Eric Minnens
Eric Minnens12 mrt. 2014 - 19:24

Misschien moeten niet alleen de politici, maar vooral ook de JOURNALISTEN een speciale Wilders-training krijgen Mostafa. (Ik heb het al eerder gezegd, met als belangrijkste drill: "Niet op reageren Lena!") Zou leuk zijn: een cordon journalistique rond Wilders... Doet men in de veehouderij ook, om de varkenspest binnen te houden.

Gerardsz
Gerardsz12 mrt. 2014 - 19:24

Als ik dit allemaal zo lees ben ik er zo van overtuigd om op Wilders te stemmen. Wat zijn vele van u beledigend daar is Dhr. Wilders niets bij vergeleken. (uiteraard niet allemaal, gelukkig zijn er nog een paar met een gezonde logica) Conclusie: Ik ben blijkbaar een racist, laag opgeleid, een tokkie en bovenal dom. (ik zal er nog wel een paar vergeten maar die worden vast en zeker ingevuld)

1 Reactie
Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa12 mrt. 2014 - 19:24

Goed dat u diep in de spiegel heeft gekeken.

[verwijderd]
[verwijderd]12 mrt. 2014 - 19:24

"Als jij maatregelen gericht op Polen (en wat mij betreft dus ook Bulgaren, Roemenen, etc.) al stigmatisering noemt, tja... dan heb je gelijk. " Dat heb ik inderdaad. "Maar ik noem dat geen stigmatisering, ik noem dat fatsoenlijk beleid." Tja, Wilders wil, meen ik, ook maatregelen specifiek gericht op één bevolkingsgroep...noemt u dat dan ook fatsoenlijk beleid? "Als ik als Nederlander, tezamen met duizenden andere Nederlanders, naar land X zou afreizen omdat hier in Nederland bijvoorbeeld Wilders de macht had gegrepen, dan zou ik blij zijn als er in X opvang voor mij zou zijn geregeld. Ik zou in eerste instantie wellicht blij zijn met alleen een bed op een tienpersoonskamer, maar bij wat langer verblijf zou ik het zeer op prijs stellen als een verre verwant van Mariët Hamer in dat verre land X voor mij geregeld had dat ik in een groot Hollandershotel zou kunnen slapen op een eigen kamer van maar liefst 3x4 vierkante meter. Ik zou dat zeker niet als stigmatiserend en discriminerend ervaren." Als het iets is dat ik persoonlijk probeer te ontwijken, is het wel Nederlanders in hotels : ) Maar even serieus, het is toch te zot voor woorden dat er speciale ghetto's worden aangelegd om mensen met een specifieke afkomst te huisvesten, waar heb ik dat eerder gezien? Ghetto's voor mensen die het volste recht hebben hier te komen wonen en werken net als ieder willekeurige EU-onderdaan. We maken toch ook geen Belgenpensions? In Saudi-Arabië doen ze trouwens precies hetzelfde met dat verschil dat de heidenen daar een zwembad in de tuin krijgen, zolang ze maar niet mengen met de inheemse islamitische bevolking, tja het is maar aan welke kant van de streep je wenst te staan. Lekker sociaal hoor, de gastarbeider onze vieze klusjes laten opknappen en als stank voor dank ze ergens op een verlaten industrieterrein uit het zicht van uw doorzonwoning wegwerken in ghetto's. Uit het oog, uit het hart. Wir haben es nicht gewusst... "Wat Wilders met Marokkanen doet, is iets geheel anders." Nee hoor, is precies hetzelfde. Eén bevolkingsgroep in zijn totaal eruit lichten en daar dan problemen op gaan projecteren. "== En dat is nu precies de bedoeling van dit PvdA-voorstel. Ze willen hun kiezers laten zien dat ze zich eigenlijk ook net als Wilders op kunnen stellen. == Dus niet." Dus wel. "== Ze doen dit enkel om naar onderbuikstemmers te hengelen, zoals SP en PVV ook steeds doen, maar omdat een steeds groter deel van hun achterban ook uit Marokkanen en Turken bestaat moeten ze een andere zondebok zoeken en die denken ze met de Polen gevonden te hebben. == Met alle respect, maar dit kun je niet menen. Alsof de PvdA vroeger net als de PVV de Marokkanen als zondebok bestempelden?? Je scheert nu én PvdA, én SP én PVV over één kam en dat slaat mijns inziens pas echt als een tang op dirk." Dat bedoel ik ook niet, wellicht niet zo scherp geformuleerd. Het gaat om het zondebokzoeken dat de PvdA overneemt van SP en PVV omdat dit kennelijk tot electoraal succes leidt. De PvdA kan de Turken en Marokkanen niet tot zondebok bestempelen want dat is hun electoraat. Daarom hebben ze nu de Polen, Roemenen en Bulgaren in het vizier, want die mensen vormen een nieuwe onderklasse en zijn dus een directe bedreiging voor de huisvestings-, werkgelegenheids- en uitkeringsmogelijkheden van hun electoraat.

2 Reacties
Eric Minnens
Eric Minnens12 mrt. 2014 - 19:24

== "Maar ik noem dat geen stigmatisering, ik noem dat fatsoenlijk beleid." Tja, Wilders wil, meen ik, ook maatregelen specifiek gericht op één bevolkingsgroep...noemt u dat dan ook fatsoenlijk beleid? == Nee meneer! Omdat JIJ het PvdA-beleid onfatsoenlijk wenst te noemen, wil dat nog niet zeggen dat IK het beleid van Wilders als fatsoenlijk wens aan te duiden, duizend bommen en granaten! En zo draaien we in cirkeltjes rond. Jij maakt karikaturen van mijn opvattingen, opdat ze gemakkelijker te bestrijden zijn. En ik... Ik houd van schaatsen, maar dan van a naar b. Niet van dubbele rietbergers. En ook wens ik niet als jouw stropop mee te dansen. Onze opvattingen zijn duidelijk. Wat mij betreft: case closed.

arieroos
arieroos12 mrt. 2014 - 19:24

[Het gaat om het zondebokzoeken dat de PvdA overneemt van SP en PVV omdat dit kennelijk tot electoraal succes leidt. ] Maar de PvdA benoemt de Polen toch helemaal niet tot zondebok ? Integendeel, ze willen juist voor de Polen opkomen ...

[verwijderd]
[verwijderd]12 mrt. 2014 - 19:24

In reactie op Piet deGeus, vr 14 maart 2014 10:15 “Als er iets een schande is, dan is het dat zowel toen als nu de politiek er niet toe bereid was om de aanwezige werklozen voor dat laaggeschoolde werk in te zetten en maar uitkeringen bleef verstrekken aan dat klaaggrage volkje” Inderdaad door het laffe beleid van de politici in de hoogconjunctuur van de zestiger en zeventiger jaren moesten er mensen uit Verweggistan gehaald worden die het werk deden waar onze werklozen geen zin in hadden. Ook de vele werklozen in de noordelijke provincies in die hoogconjunctuur tijd weigerden in het westen van ons land te gaan werken omdat zij dan 4 nachten van huis waren, en niet in hun achterhoofd de toekomst van hun kinderen hadden.

1 Reactie
JoopSchouten2014
JoopSchouten201412 mrt. 2014 - 19:24

'die het werk deden waar onze werklozen geen zin in hadden.' Toen werd je ook onderbetaald. Gelul dus.