Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

'Bevolking snakt naar toekomstvisie'

Grote zorgen over gevolgen voor MKB
Joop

Kiezen voor verantwoordelijkheid

  •  
23-12-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
online734sm

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (40)

Minoes&tuin
Minoes&tuin26 dec. 2020 - 8:40

De drie-eenheid. Ik ben nu toch in hogere sferen dus waarom niet?:)

OlavM
OlavM23 dec. 2020 - 23:29

"Toe maar jongens de beuk erin Ja vooruit maar lui zet hem op Blijf maar trouw aan elk gezag Dat niets presteert maar alles mag En heb maar niet te veel kritiek Op heel die ouwe-lullenkliek Vol oorlogszucht en machtsmisbruik kwaadaardig en gemeen En met schijt aan iedereen" (Robert Long: uit het album "Vroeger of later" (1974))

Lilian Emma
Lilian Emma23 dec. 2020 - 23:21

Nou, van dié lui moet je het hebben.....hahahahahahahahahahaha

The Apple
The Apple23 dec. 2020 - 21:02

Gelukkig hoeven we niet te kiezen, ze moeten gewoon alle 3 oprotten.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin26 dec. 2020 - 8:41

Inderdaad. Samen uit, samen thuis.

GoudenBergen
GoudenBergen23 dec. 2020 - 13:21

Laten we niet uit het oog verliezen dat de gemiddelde Nederlander heel anders naar deze regering kijkt dan extreem links: Dankzij de lage staatsschuld kan de overheid veel geld tegen een minimale rente lenen. Tijdens de pandemie blijkt het OV ineens niet meer zo veilig. Gelukkig hebben we een heel goed autowegennet. Het wordt tijd om de ontbrekende gedeelten versneld aan te leggen en waar nodig de wegen te verbreden (a27). Ons OV is vergeleken bij veel andere landen heel redelijk. Zo hebben we een van de drukst bereden spoornetten van de wereld met bijna 400 stations. Maar ook daar moet nog wel wat geïnvesteerd worden. De Nederlandse economie staat er relatief voor en zal zich na corona snel herstellen.

10 Reacties
gimli55
gimli5523 dec. 2020 - 15:20

Zoals gewoonlijk gaat het niet over het onderwerp maar over het geliefde onderwerp van neoliberaal rechts : geld. Niet alle onderwerpen kun je terugbrengen tot geld of extreem links. Soms is het onderwerp institutioneel racisme of discriminatie. Gaat het over onbehoorlijk bestuur, over een falende rechtsstaat, bevooroordeelde RvS, corrupte ministeries. Dan gaat het niet over geld of geld verdienen. Dan gelden de uitstekende statistieken niet over de economie. Dan moet neoliberaal rechts met rode koontjes stil zitten om geschoren te worden. Neoliberalisme is stilstand, corruptie en afbraak.

Pindaklaas
Pindaklaas23 dec. 2020 - 17:00

Je leeft vast niet op het platteland waar we bijna niet eens meer weten wat een bus is. En, ga eens naar een land als Denemarken, daar is het OV goed en niet te vergelijken met de armzaligheid die we hier hebben. En het wegennet uitbreiden is het domst wat je kunt voorstellen. We moeten juist uit die auto, en, veel mensen hebben geen geld voor een auto en zijn afhankelijk van goed openbaar vervoer. Maar ja, in een land waar egoïsme hoog tij viert kunnen we beter meer asfalt leggen.

LaBou
LaBou 23 dec. 2020 - 17:55

Alles wat links van klatergoud staat wordt door hem gedefinieerd als"links", danwel"extreem-links". Zelfs de VVD valt daar al onder bij hem. Deze kwalificatie in bovenstaande reactie zegt dus helemaal niets. De rest is min of meer onzin: O goed is ons OV helemaal niet, de 'bloeiende' economie werkt vooral voor de hoger betaalden en die asfaltering van Nederland (klatergoud noemt de A27) is helemaal nergens voor nodig en zal vooral leiden tot meer verkeer en dus meer files (daar zijn diverse verkeersdeskundigen het over eens)

GoudenBergen
GoudenBergen23 dec. 2020 - 19:01

@Pindaklaas Het Nederlandse spoorwegnet is het drukst bereden net van de EU. Er zijn bijna 400 stations. 2/3 van alle Nederlanders woont dan ook binnen 5 km van een station. En die stations liggen lang niet allemaal in de Randstad. Neem bijvoorbeeld de provincie Groningen. Je kunt twee keer per uur per trein naar plaatsen als Roodeschool. Loppersum, Bedum en Uithuizermeeden. Maar ook in de provincie Gelderland zijn allerlei exotische bestemmingen per spoor bereikbaar: Ruurlo, Vorden, Gaanderen, Hemmen-Dodewaard, Zeten-Andelst, Opheusden en Beesd. En de Zeeuwse plaatsjes Rilland, Bath, Kruiningen, Yerseke, Arnemuiden en Krabbendijke zijn ook per spoor bereikbaar. Vanuit Leeuwarden kun je naar Workum, IJlst, Koudum, Hindelopen en Stavoren sporen. In tijden van pandemie blijkt de auto toch verreweg het veiligste vervoermiddel. Maar ook onder normale omstandigheden is de auto het snelste vervoersmiddel om van deur tot deur te komen. Daarbij hoort een goed autowegennet. Laten we de auto er nog maar even inhouden.

GoudenBergen
GoudenBergen23 dec. 2020 - 19:26

@gimli55 Ik probeer alleen maar aan te geven dat voor de gemiddelde Nederlander het glas niet halfleeg is maar dat Nederland voor hen een prima plek is om te wonen. Zeker als je wat buiten onze grenzen hebt rondgekeken en dan hoef je niet eens zover te gaan. Het groepje extreemlinkse schreeuwers, waar jij ook bij hoort, is gelukkig niet maatgevend. Er zijn wel problemen waar aan gewerkt moeten worden, er is bijvoorbeeld de groeiende kloof tussen hoger en lager opgeleiden. Dat is een heel wat groter maatschappelijk probleem dan het zogenaamde institutionele racisme. Ook het onderwijs kan nog wel wat beter. De salariëring is inmiddels wel op orde maar de autonomie van de leraar moet weer terugkeren. De bemoeizucht van het ministerie moet sterk worden teruggedrongen. Dit kan gerealiseerd worden door een groot aantal beleidsambtenaren de wacht aan te zeggen. De studiefinanciering moet ook weer terugkomen. De woningproductie moet fors omhoog. Het afgeven van bouwvergunningen moet eenvoudiger worden. Dat kan betekenen dat woningbouw voor natuur gaat of ermee gecombineerd wordt. De veestapel moet langzaam verkleind worden. Op vrijwillige basis en in goed overleg tussen de boeren en het ministerie. Voor extreme clubjes als Urgenda en Greenpeace is uiteraard geen plaats aan tafel. etc.

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 dec. 2020 - 20:01

Het wegennet is al te dicht. Er kan best wat af.

Zapata
Zapata24 dec. 2020 - 0:29

Extreem links..... daar zult u mij ook wel onder scharen. Ik zou graag zien alhoewel het niet meer op mij van toepassing is dat mensen betaalbaar kunnen wonen, dat ze zekerheid hebben in hun werk, dat ze hun zorg kunnen betalen, dat ze niet meer afhankelijk zijn van toeslagen, dat ze gratis kunnen leren en studeren, dat ze toegang hebben tot rechtsbijstand, dat voedselbanken niet meer nodig zijn. Tsjonge jonge wat ben ik toch extreem links.

Fredje3
Fredje324 dec. 2020 - 8:08

@Gimli55. Natuurlijk draait het om geld. Zonder geld geen sociale voorzieningen en sommige begrijpen dat niet, dat is hier wel duidelijk. Hoe denkt u arme en zieke mensen te helpen als er geen geld is? Dus als je ervoor zorgt dat je genoeg geld hebt, dan ben je in staat om alles wat in deze pandemie periode kapot is gegaan weer op te bouwen. Als u deze wetenschap neo-liberaal wil noemen, dan is neo-liberaal eigenlijk erg goed dus. Lol en dat lijkt mij sterk.

vdbemt
vdbemt24 dec. 2020 - 10:42

@Fredje. "Hoe denkt u arme en zieke mensen te helpen als er geen geld is?" Dat is nou de misvatting. Er is weldegelijk geld. Het is alleen niet zo verdeeld dat je dit zou kunnen doen. Rutte probeert bij herhaling wegen te vinden om 3 miljard kado te doen aan buitenlandse beleggers, multinationals. Dat is 1 voorbeeld van een mooi bedrag dat naar arme en zieke mensen zou kunnen. SHELL voortaan geen vrijstelling van winstbelasting geven, lijkt me ook flink wat op te leveren. Zo zijn er nog wel andere manieren om ervoor te zorgen dat er genoeg geld is voor 'arme en zieke mensen'.

gimli55
gimli5524 dec. 2020 - 12:36

@Fredje Er is genoeg geld, we betalen in Nederland veel belasting en premies. Het gaat er juist om hoe het wordt besteedt. Geef je het in miljarden weg aan het bedrijfsleven met de smoes dat ze voor werkgelegenheid zorgen. Dat deden ze ook in gelijke mate voor het neoliberale systeem, wat voor onbehoorlijk bestuur is, wat voor institutionele discriminatie is, die de jeugdzorg afbreekt, en nog vele maatschappelijke zaken als zorg, onderwijs en veiligheid. Je kunt je afvragen voor wie het halfvolle glas geldt en wie minder dan een halfleeg glas voor zijn kiezen krijgt. De slachtoffers van de gaswinning en de toeslagaffaire krijgen een leeg glas gedurende heel veel jaren. Net als de burgers die recht hebben op de WMO. De opbouw van Nederland gaat net als nu gehaald worden bij modaal en minder, de rest zal profiteren. Het eigen risico zal opgehoogd worden, want ja de covid crisis. Dat betekent dat de al kwetsbaren de rekening krijgen. Rechten worden nog verder afgebroken onder de opvolger van Dekker. De verantwoordelijken van de toeslagaffaire gaan gewoon door met wat ze er voor deden, onbehoorlijk bestuur en institutioneel racisme en discriminatie. De Groningers zullen nog langer moeten wachten, want ja de covid crisis. Ik ben benieuwd of de slachtoffers van de toeslagaffaire die meer schade hadden dan hun voorschot van €30.000 de rest nog vergoed gaan krijgen. Want ja, de covid crisis. De komende jaren zullen met de covid crisis al smoes de sociale ondersteuning nig verder worden afgebroken. Neoliberalisme is stilstand, corruptie en afbraak

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*23 dec. 2020 - 13:01

Dag vdbemt (hieronder). De VVD en het CDA horen beide niet bij mijn politieke voorkeur, daarom. Wat betreft de VVD en het CDA, hun leden en kiezers moeten zich laten horen, wat betreft MP Mark Rutte, Minister Eric Wiebes en Minister Wopke Hoekstra, wat mij betreft. Een heel fijne dag!.✌✌

Georg Groenegaard
Georg Groenegaard23 dec. 2020 - 11:53

Zou het toevallig zijn dat het juist de lijsttrekkers zijn van de drie partijen die al sinds de oorlog in Nederland de dienst uitmaken en elkaar de baantjes toeschuiven? VVD, PvdA en (opvolger) CDA.. Ze dachten het onderling in de doofpot te kunnen stoppen - zoals altijd. Maar de Opstelten-doctrine faalde opnieuw. Reken maar dat ze ook nu weer stevig met een onwelriekende laag stront aan hun zeteltjes vastgeplakt blijven zitten. En dat het klootjesvolk, opgehitst door de gekochte boulevardmedia. er toch weer op stemt. .

Georg Groenegaard
Georg Groenegaard23 dec. 2020 - 11:41

Met Asscher als lijsttrekker is alle kritiek op Rutte, Wiebes en Hoekstra hyperhypocriet. Hoe kan Asscher hun vertrek eisen? Asscher zat zelf tot zijn nek in de drek die de toeslagaffaire is. Alleen al dat woord "affaire". Het was een bewust geregisseerde ramp om de hijgende extreem rechtse adem in de nek te weerstaan - en alles wat maar naar misbruik riekte genadeloos de grond in te stampen. Iedereen schuldig tenzij je je een dure advocaat kon veroorloven. En dat kunnen vooral de werkelijke criminelen.. .

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*23 dec. 2020 - 10:48

Dag. Zal Lodewijk Asscher zijn verantwoordelijkheid nemen en misschien binnenkort de politiek zal verlaten?. Ik hoop van wel.✌ Na zijn betrokkenheid bij het kabinet Rutte II en natuurlijk ook bij deze zeer desastreuze toeslagenaffaire, zal de PvdA nooit echt goed doen meer, in maart 2021, neem ik aan. Eventueel met b.v. Khadija Arib of Lilian Ploumen als lijsttrekker, heeft de PvdA nog wel een kans, in maart 2021, om misschien rond 15 tot 20 zetels te halen, denk ik. Een fijne dag. ✌✌

16 Reacties
Jozias2
Jozias223 dec. 2020 - 11:25

Verbeet of Aboutaleb zou de PvdA weer een beetje in het spoor kunnen brengen. Ploumen en Arib hoe kundig wellicht ook gaan communicatief geen mensen overtuigen die toch al niet op PvdA stemmen.

LaBou
LaBou 23 dec. 2020 - 11:28

En wat vindt onze mokummer van die andere twee kornuiten? Mogen die van hem gewoon door?

Molly Veenstra
Molly Veenstra23 dec. 2020 - 12:23

De verontwaardiging naar aanleiding van de toeslagenaffaire richt zich onder andere op de Kamerleden die na de Bulgaren fraude een strenge aanpak van fraude in het algemeen hebben geëist. Wat is er eigenlijk tegen een strenge aanpak van fraude? Wat willen we dan? Willen we soms een slappe aanpak van fraude? Het lijkt er op dat het werkelijke probleem ondergesneeuwd is geraakt. Niet de strenge aanpak van fraude is het probleem. Volstrekt ter goeder trouw handelende ouders zijn ten onrechte aangepakt, soms na het maken van een kleine administratieve vergissing, of zelfs nadat ze helemaal niets verkeerds hadden gedaan. Zij moesten opdraaien voor de fraude die werd gepleegd door de gastouderbureaus die het geld rechtstreeks kregen uitbetaald en hebben gesjoemeld met de gegevens, zoals het aantal uren en kinderen waarvoor de toeslag werd betaald. Er is wel degelijk fraude gepleegd, maar niet de fraudeurs zijn aangepakt. In plaats daarvan zijn onschuldige ouders aangepakt, vaak met gruwelijke consequenties. Dát is het probleem.

vdbemt
vdbemt23 dec. 2020 - 12:39

En Rutte, Hoekstra en Wiebes mogen van jou gewoon doorgaan? Een fijne dag.

Eric Minnens
Eric Minnens23 dec. 2020 - 13:07

Soms vind ik dat jij wel héél kort door de bocht gaat, vdbemt. Natuurlijk, je stelt alleen maar een vraag, maar het is wel een heel suggestieve vraag. Waar zegt onze Mokummer dat R, H, en W gewoon door mogen gaan? Hij focust zich als PvdA'er nu alleen eventjes op Asscher en de toekomst van die partij. Hij maakt zich zorgen over links. Jij niet blijkbaar (suggestieve conclusie ????).

vdbemt
vdbemt23 dec. 2020 - 15:04

@Eric Minnens. Hoezo suggestief? Het is toch volstrekt duidelijk dat die een evengrote verantwoordelijkheid in deze kwestie hebben. Ik begreep even niet waarom die niet genoemd werden. Je mag dan bezorgd zijn om de PvdA, dat is geen reden, juist niet, om niet ook die verantwoordelijkheid van VVD en CDA te noemen. Bij HUN is het een structureel handelen in 3 kabinetten (kijk bijv. even naar Groningen). Bij de PvdA 'slechts' (erg genoeg) in 1 kabinet.

Eric Minnens
Eric Minnens23 dec. 2020 - 16:22

@vdbemt @LaBou Oké, maar dan nu even een ander vraagje. Stel dat Rutte en Hoekstra en Wiebes gewoon blijven zitten... (Rechtse traditie.)... Moet Asscher dan desondanks toch maar wel zélf opstappen? (Linkse traditie.)...

LaBou
LaBou 23 dec. 2020 - 18:04

Minnens, als het een rechtse traditie is dat je ondanks alles gewoon mag blijven zitten, dan is het duidelijk: ook Asscher mag blijven. Tenslotte is Asscher niet bepaald links, integendeel. Tenslotte moet het zo zijn: samen regeren, dan ook samen schuld en dien tengevolge opstappen. Of allemaal of niemand.

Eric Minnens
Eric Minnens23 dec. 2020 - 23:27

@LaBou Asscher is inderdaad niet links. Dus die sluit niet aan bij een linkse traditie. Die doet wat Rutte (waarschijnlijk) doet. De PvdA is inderdaad flink afgegleden. Maar wat denk je dat Jan Pronk zou doen?

LaBou
LaBou 24 dec. 2020 - 6:29

Minnens, ik had het idee dat je volwassen was. Maar gezien de manier van doorvragen leidt tot de conclusie dat je eigenlijk nog maar een klein kind bent. Wat heeft Pronk met het onderwerp van doen?

Eric Minnens
Eric Minnens24 dec. 2020 - 9:14

@LaBou Zo ken ik je weer. Ik dacht al, waar blijft de eerste bashende opmerking. Als je niet begrijpt wat Jan Pronk met dit onderwerp te maken heeft, kom je zelf blijkbaar nog niet boven de tafel uit. Denk eens een laagje verder dan je wenkbrauwen hoog zitten, Bou.

LaBou
LaBou 24 dec. 2020 - 11:41

Ach gut Minnens, je stelt een niet ter zake doende vraag, krijgt daar niet het gewenste antwoord op en gaat dan persoonlijk worden? Wil je zo graag aantonen dat mijn indruk van jou terecht was? Maar laat maar zitten verder. Ik ga niet op kleuterniveau discussiëren, daar zoek je maar andere kleuters voor.

vdbemt
vdbemt24 dec. 2020 - 13:29

@Eric Minnens. Dat komt neer op de vraag: moet/mag je het slechte voorbeeld volgen? Het zou Asscher enorm sieren als hij zelf zijn conclusie trok. Dat plaatst hem moreel gezien ver boven de anderen die dat niet doen.

vdbemt
vdbemt24 dec. 2020 - 13:34

@Minnens. En wat Pronk betreft. Die heeft, als minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking ten tijde van het rapport over de enclave Srebrenica met Kok II het voorbeeld gegeven: ze zijn afgetreden. Hij vindt dat het kabinet dat nu ook zou moeten doen.

Eric Minnens
Eric Minnens24 dec. 2020 - 15:06

@vdbemt "Het zou Asscher enorm sieren als hij zelf zijn conclusie trok. Dat plaatst hem moreel gezien ver boven de anderen die dat niet doen." Dat bedoel ik, vdbemt! Ook wat je zegt over Pronk. Toen waren principes nog principes. Jammer dat dat onze dorpsonderwijzer (kwalificatie van prof. Sickbock) boven de pet gaat.

LaBou
LaBou 24 dec. 2020 - 17:06

En minnens wils nogmaals zijn niveau onderstrepen. Kleuter.

Bert de Vries
Bert de Vries23 dec. 2020 - 10:16

In het bijzonder voor Rutte geldt, dat wie willens en wetens de grondwet schendt en daardoor onderdanen beschadigt, op geen enkele manier het volk mag vertegenwoordigen. Dit geldt ook voor hen die Rutte daarbij van dienst zijn geweest. Ook met een miljard handje contantje poets je dit niet weg. Rutte, Hoekstra en Asscher moeten buiten elke vorm van volksvertegenwoordiging worden geplaatst. Alleen zij die het verschil niet kennen tussen de grondwet en toiletpapier, zullen de hand over het hart halen. Sinds Mussert is dit soort volksverraad niet voorgekomen. Tienduizenden mensen in de ellende gestort, voor duizenden kinderen de weg naar een behoorlijke toekomst afgesloten, levens verwoest. En dan vrijuit gaan na een gouden handdruk waarvoor alle burgers opdraaien?

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin24 dec. 2020 - 10:31

Juist!

Bouwman2
Bouwman223 dec. 2020 - 10:12

De Overheid heeft enorme bedragen uitgegeven om de economische activiteiten optimaal door te laten gaan. Maar ook zijn nutsvoorzieningen, de rechtbanken, het OM en de advocatuur open en volop in bedrijf. . Er komt nog water uit de tappunten en electriciteit uit de contactdozen.En brood wordt ook nog gebakken. De vergelijking met een oorlogssituatie die vaak wordt gemaakt wordt is dan ook volstrekt buiten de orde. Het is een tijd van verwarring die altijd weer bestreden wordt. Daar wordt dus gebruik van gemaakt. Net als op de Piazza navona in Rome. Daar is het altijd druk en duur. Daar slaan de Romeinse borsaioli dus toe. En je fiets kun je beter niet mneenemen, daar is een film over die ladri di biciclette heet. Ut 1948. Maar nog steeds prachtig en actueel.. Er is ook een lied getiteld O, Nederland let op uw saec... neem acht op uwer landen staet. Het is uit de Valerius, Ik zou de tekst maar eens lezen. voor beter begrip. .

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 dec. 2020 - 10:00

Aha, dat is vast een brevet van onvermogen!