Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Kick Out Zwarte Piet gaat een jaar lang actievoeren

  •  
09-11-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
5122 keer bekeken
  •  
kozp

Vanaf 2023 moet Zwarte Piet verleden tijd zijn. Kick Out Zwarte Piet (KOZP) kondigt daarom een actiejaar aan. Tot en met 5 december volgend jaar wil de anti-racismeorganisatie permanent actievoeren. Het actiejaar valt samen met 150 jaar afschaffing van de slavernij.

“Na twaalf jaar protesteren tegen Zwarte Piet zien we een grote verschuiving in de samenleving”, schrijft de organisatie. Maar de racistische blackface-karikatuur is nog niet overal afgeschaft. “In veel gemeenten, steden en dorpen lijkt de tijd stil te staan en wordt Zwarte Piet nog steeds getolereerd of zelfs gevierd.”

KOZP doet een beroep op iedereen om in actie te komen. “Alles draagt bij aan een niet te ontlopen olievlek aan veranderingen”, stelt de organisatie. “Kom in actie in je gemeente, stad, dorp, thuis, op school, op straat, op werk, in de supermarkt, in de winkel, bij de buren, tijdens pakjesavond, tijdens een wedstrijd, tijdens een concert, ga flyeren, posters plakken, voer moeilijke gesprekken.”

Donderdag lanceert KOZP een meldpunt Zwarte Piet, zodat ouders weten waar ze met een gerust hart naar de intocht kunnen gaan kijken. Op 12 november vindt er een demonstratie plaats tegen blackface-Pieten in Westzaan van Zaankanters Tegen Racisme.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (82)

Gerygrr
Gerygrr12 nov. 2022 - 14:22

Het andere artikel kan ik niet meer terugvinden. Het feest is geen feest meer, dat komt door het geruzie. Dan een opsomming van enkele feiten uit de intocht: Het totale verklede gezelschap acteurs cabaretiers is wit met roetvegen. De sinterklaasliedjes zijn van nieuwe teksten voorzien, die niemand meezingt. De koloniale piraat Piet Hein met zijn zilvervloot gaan voortaan de Sint naar Nederland vervoeren….. Wij zijn echt verdwaald. Traditie sterft snel uit, als de liedjes, die ieder als kind heeft leren zingen nu niet meer van jongs af aan gezongen en geleerd worden. We zijn voorgoed stoute kinderen geworden zonder feestgevoel, de hebzucht blijft. KOZP in de rest van het jaar is als sneeuwruimen in de zomer.

Ivan61
Ivan6110 nov. 2022 - 16:12

KOZP doet een beroep op iedereen om in actie te komen. Nee bedankt KOZP. Er zijn genoeg moeilijke gespreken die ik voer met de gezinnen die in armoede leven. Er zijn genoeg andere mensen die andere mensen helpen en begeleiden als zij moeilijk hebben. Gario heeft Nederland voorgoed veranderd en jullie gaat dat nooit lukken.

Ouru
Ouru10 nov. 2022 - 13:37

Zalig het land dat zich druk maakt om Zwarte Piet en consorten Zo en nu weer aan het werk jongelui

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa10 nov. 2022 - 11:50

Met de gascrisis en de inflatiecrisis en de oorlog met Rusland, zou je zeggen dat mensen wel iets anders aan hun hoofd hebben, dan het verwende zwarte piet geneuzel. Maar dat zal wel een 'extreem rechtse' mening zijn

3 Reacties
Eric Minnens
Eric Minnens10 nov. 2022 - 13:06

"dat zal wel een 'extreem rechtse mening zijn' Nee Baloem, dat noem je een valse tegenstelling creëren. Wat dacht je van 'én-én', ipv 'of-of'. En wat ben jij eigenlijk, vind je zelf? 1) extreem-rechts 2) rechts 3) rechts van het midden 4) midden 5) links van het midden 6) links 7) extreem-links Van mij mag je het ook weten hoor, ik beschouw mezelf als 6) links.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa10 nov. 2022 - 15:05

Ja, wat zal ik zeggen Vroeger stemde ik SP. Dat werd toen gezien als 'heel links' Maar, tegenwoordig gebruiken mensen de termen links/rechts een beetje anders. Zo noemt men D66 links. Ik zag D66 altijd als zeer rechts. Het feit dat de SP niet mee gaat, in woke politiek, zou haar ook 'rechts' maken, volgens sommige lieden Ik heb mij verdiept in marxisme, (een klein beetje in )liberalisme en anarchisme. En ik probeer gewoon voornamelijk vanuit mijzelf te spreken. Vanuit mijn eigen ratio én gevoel.

Vervatte
Vervatte10 nov. 2022 - 19:44

Ik zie geen tegenstelling, maar uitdagingen en prioriteiten stellen. Zal wel links zijn...

Eric Minnens
Eric Minnens10 nov. 2022 - 11:47

Mijn standpunt over Zwarte Piet en KOZP wordt heel goed verwoord in bijgaande link. Pro-Pieters voeren een achterhoedegevecht. https://www.stroomversnellers.org/5-lessen-kozp/

3 Reacties
Gio Servas
Gio Servas10 nov. 2022 - 12:24

@Eric Minnens, is dat wel zo? Misschien dat steeds meer gemeentes er niet meer aan meedoen, maar ik zie steeds meer advertenties met Sinterklazen en "echte" Zwarte Pieten en hoe minder gemeentes ZP gebruiken hoe beter het gaat met deze Sinterklazen. Ik denk eerlijk gezegd dat het terrein van ZP aan het veranderen op een manier waarop de gemeentes er geen vat op hebben.

Frans Akkermans3
Frans Akkermans310 nov. 2022 - 21:15

Een achterhoedegevecht voor de pro's en een Pyrrusoverwinning voor de anti's, heten sluit het andere niet uit.

oproerkraaier
oproerkraaier11 nov. 2022 - 14:50

" ik zie steeds meer advertenties met Sinterklazen en "echte" Zwarte Pieten " In welk universum leef jij?

HenryHansen
HenryHansen10 nov. 2022 - 11:12

Wel weer grappig dat ze in Belgie hier helemaal geen last van hebben.... ZP kan daar gewoon veilig over straat. Waarom hebben ze daar eigenlijk geen leger van ZP gekwetsten, zijn ze daar zo langzamerhand nuchterder geworden dan de door woke besmette hollanders? Of zou het toch iets te maken hebben met de roep om gratis geld?

2 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen10 nov. 2022 - 12:44

Nee, het heeft vooral te maken met dat jij de feiten verdraait. je verwijzing naar de roep om gratis geld laat vooral zien wat jij belangrijk vindt. En dat je niet vies bent van anderen wat aansmeren. 'Ketnet is op zoek gegaan naar een evenwicht, met respect voor de tradities en met oog voor gevoeligheden in een evoluerende samenleving.' https://www.hln.be/antwerpen/antwerpen-blijft-trouw-aan-roetpiet-bij-intrede-van-sinterklaas-belangrijkste-is-dat-het-een-feest-blijft-voor-alle-kinderen~a6b35b1c/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

oproerkraaier
oproerkraaier11 nov. 2022 - 14:58

Henry is weer aan het projecteren en het liegen.

JasDon
JasDon10 nov. 2022 - 10:31

Wat mij betreft mag KOZP heel het jaar actievoeren, hun goed recht, ook al ben ik het niet met ze eens. Maar laat ze dit alsjeblieft niet doen met publiek geld of uit werkuren die met publiek geld wordt betaald. Want ik heb het stinkende vermoeden dat dit hier het geval zal zijn.

7 Reacties
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa10 nov. 2022 - 11:51

Ik geloof niet dat ze subsidie krijgen. Dat zou wel vreemd zijn

JasDon
JasDon10 nov. 2022 - 12:42

Klopt, ze krijgen geen subsidie. Staat op de website. Maar ik heb een sterk vermoeden dat de meeste organisatoren een baantje hebben die publiek gefinancierd wordt en dat dit de ruimte geeft om KOZP erbij te doen.

stokkickhuysen
stokkickhuysen10 nov. 2022 - 12:46

Lekker wrijven. Google eens wat en deel die info, in plaats van iets bioven de markt te hangen. Als KOZP in aanmerking zouden komen voor subsidie, waarom zou ze daar geen gebruik van maken?

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa10 nov. 2022 - 12:56

een baantje hebben die publiek gefinancierd wordt en dat dit de ruimte geeft om KOZP erbij te doen. Dat valt wel mee. Die ene jongen, die is bewaker bijvoorbeeld. Hoe heette hij ook alweer? Die hoofdman van KOZP

Mardya
Mardya10 nov. 2022 - 13:59

"Klopt, ze krijgen geen subsidie. Staat op de website. Maar ik heb een sterk vermoeden dat de meeste organisatoren een baantje hebben die publiek gefinancierd wordt en dat dit de ruimte geeft om KOZP erbij te doen." JasDon, Dat lijkt (in elk geval ten dele) te kloppen. Er is een vierjarige subsidie toegekend van 200.000 Euro per jaar aan de New Urban Collective ten behoeve van de Black Archives. De subsidie is toegekend door het Amsterdam's Fonds voor de Kunst voor de jaren 2021-2024. Het Fonds wordt gefinancieerd door de gemeente Amsterdam Esajas Mitchell is mede-oprichter en werknemer van de Black Archives, en is ook een van de oprichters en voormalig bestuurslid van het New Urban Collective. https://www.amsterdamsfondsvoordekunst.nl/besluiten/vierjarige-subsidies-2021-2024/new-urban-collective-the-black-archives/

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa10 nov. 2022 - 15:06

Ja, maar de black archives, is niet hetzelfde als KOZP. Al is het er natuurlijk wel mee verbonden, indirect. Maar, niet officieel De Black archives mensen, zullen ook bij de KOZP acties zijn. Maar, dat maakt nog niet dat subsidiegeld naar KOZP gaat. Althans, technisch/juridisch gezien niet

oproerkraaier
oproerkraaier11 nov. 2022 - 14:59

"ik heb een sterk vermoeden" maw, i dont know shit.

EenMening3
EenMening310 nov. 2022 - 10:19

Of Zwarte Piet nu wel of niet racistisch is maakt niet zoveel uit. Als bepaalde groepen er om moverende redenen moeite mee hebben, is het beschaafd om daar rekening mee te houden.

3 Reacties
Grozny
Grozny10 nov. 2022 - 10:52

Zo denk ik er ook over. Snap nooit waarom mensen zoveel moeite hebben om een figuur aan te passen. Vind het zelf ook mooier als je Sinten hebt van alle kleuren, geslachten ect..

drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert10 nov. 2022 - 16:18

EenMening3 - het lijkt heel redelijk wat je hier schrijft, maar is het dat ook? Het maakt wel degelijk uit of Zwarte Piet 'racistisch is', of niet. Deze woordkeuze van je is ongelukkig. De figuur ZP kan eenvoudigweg zelf niet racistisch zijn; dit denkbeeldige personage zou wel bij ontvankelijke mensen een neiging tot stereotypering kunnen opwekken: 'o, zouden dan alle zwarte mensen ook zo zijn?'. Uit niets is bekend dat (jong)volwassenen van nu door het meemaken van ZP in de kindertijd neigingen tot discriminatie ontwikkeld hebben. Als iemand dan toch suggereert: ja maar dat gaat onbewust je ziet het niet maar ik weet zeker dat dat dan tóch gebeurt - dan kan die persoon dit nooit substantiëren; het is niet meer dan een aanname. Dan nog: talloze mensen, al dan niet verenigd in groepen, die hebben om hen moverende redenen moeite met maatschappelijke fenomenen. Die gevoelens mogen authentiek zijn - maar zijn ze ook conform de werkelijkheid? Dat zo alleen zo zijn als iemand het geloofwaardig kan maken dat mensen met een heel donker gepigmenteerde huid systematisch achtergesteld worden, en onheus bejegend, omdat witte Nederlanders met invloed in hun jeugd met ZP geconfronteerd werden. Dat is voor zover ik weet tot op heden niet gebeurd.

Mirzas
Mirzas11 nov. 2022 - 8:00

@HCQT, Ik kan me niet vinden in wat u schrijft. Maar zelfs vanuit deze redenering: " De figuur ZP kan eenvoudigweg zelf niet racistisch zijn; dit denkbeeldige personage zou wel bij ontvankelijke mensen een neiging tot stereotypering kunnen opwekken: 'o, zouden dan alle zwarte mensen ook zo zijn?'." is er een goede casus om zwarte piet aan te passen. Want waarom zou je dat willen laten gebeuren?

omaoeverloos
omaoeverloos10 nov. 2022 - 9:55

"Donderdag lanceert KOZP een meldpunt Zwarte Piet" Na het Polen- en lerarenmeldpunt dus nu ook een meldpunt zwarte Piet. Kunnen de rechtsmensjes weer lekker klikken.

2 Reacties
Mardya
Mardya10 nov. 2022 - 15:50

Keuzestress voor de rechtsch-stemmer!! Lekker klikken of lekker ractistisch niet klikken! Win-win voor de Pegida-leden: massaal dezelfde plek melden en zodat alvast de tegendemonstratie regelen. Waarna ze op de verkeerde plek staan omdat de gemobiliseerde FvD-jeugd heel 'snugger' massaal valse meldingen gedaan heeft.

oproerkraaier
oproerkraaier11 nov. 2022 - 15:01

hahahaha. Erg grappig. Het dilemma door Mardya hieronder beschreven ook.

Gerygrr
Gerygrr10 nov. 2022 - 9:49

Er zijn geen getreiterde kinderen door andere kinderen ten minste niet vanwege Piet. Het hele jaar gaat mij niet overtuigen van het zogenaamde treiteren. Wie gepest zegt te worden is het kindstadium allang voorbij. De volwassene ziet een karikatuur. Elk kind ziet een sprookje. Het is de aard van de Hollander, die wordt bekritiseerd, en dat voelt men als onterecht. Ik heb nooit begrepen hoe een klein kind, dat iemand zwarte piet noemt als pestend kind kan worden gezien. Kinderen houden van de sprookjesfiguur. Niets meer en niets minder. Het feest is wat mij betreft geen feest meer. Vergeet Sinterklaas en zijn vreugde brengende onbaatzuchtige kinderhulpjes. Klaar mee!

3 Reacties
LaBou
LaBou 10 nov. 2022 - 11:10

"Het is de aard van de Hollander, die wordt bekritiseerd, en dat voelt men als onterecht." Dit is de enige zin waar ik zonder meer in mee ga.

Gerygrr
Gerygrr10 nov. 2022 - 11:43

Wie kent kinderboeken, prentenboeken over deze vorm van pesten? https://www.kidsweekindeklas.nl/boekentips-voor-de-week-tegen-pesten/ Het negatieve zelfbeeld…. Dat is de kern van het gepeste kind.

Mirzas
Mirzas10 nov. 2022 - 18:27

Je valt ook niet binnen de doelgroep voor dat feest. Ik denk dat de Sint jou ook allang vergeten is.

Bert van der Neut
Bert van der Neut10 nov. 2022 - 9:31

Werkelijk bewonderingswaardig dat ze al hun vrije dagen inzetten.

1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen10 nov. 2022 - 12:49

Het schijnt dat ze betaald worden uit subsidies en gulle giften van het Bert van der Neut fonds.

Bunzige Vunzing
Bunzige Vunzing10 nov. 2022 - 8:53

Is het niet eens tijd om dat hele sinterklaasfeest naar de afvalberg van de geschiedenis te brengen? Het heeft, behalve de racistische blackface-karikatuur ZP, wel meer problematische facetten. Wat te denken van de sint zelf? Een witte, katholieke bisschop? Dit sluit niet-katholieke kinderen al uit. En bovendien heeft het katholicisme een behoorlijk beladen reputatie van kruistochten, homohaat femicide, racisme, moord, brand en plundering. Ik kan me voorstellen dat Sinterklaas bij velen deze collectieve trauma's bovenhaalt. Lees dit uitstekende (reeds 3 jaar oude) artikel van Judith Neimeijer: https://www.trouw.nl/opinie/machtige-witte-katholieke-sinterklaas-is-echt-niet-meer-van-deze-tijd~bba48814/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

4 Reacties
HenryHansen
HenryHansen10 nov. 2022 - 9:53

Ja precies! laten we snel ook even Pasen (met die gemene witte eitjes) en Kerstmis (met die kwetsende blanke liederen) uit onze geschiedenisboeken schrappen, want daar worden ook mensen door gekwetst. Plus: we betalen flinke schadevergoedingen, en dan wordt de wereld veel beter! Toch?

JasDon
JasDon10 nov. 2022 - 10:29

En bovendien heeft Nederland een behoorlijk beladen reputatie van kruistochten, homohaat, femicide, racisme, moord, brand en plundering. Laten we Nederland dan ook maar opheffen als we die logica volgen.

omaoeverloos
omaoeverloos10 nov. 2022 - 10:35

Dat gevreet met kerst, kwaku en suikerfeest moet ook maar eens stoppen.

LaBou
LaBou 10 nov. 2022 - 11:12

Last van lange tenen, hh?

Frans Akkermans3
Frans Akkermans310 nov. 2022 - 8:34

Na dit gedram houdt het natuurlijk niet op. Dit leidt tot meer hakken in het zand en antipathie voor deze activisten en zo blijf je bezig. Iedereen moet bekeerd worden en dat lukt niet. Ben benieuwd of ze ook op zoek zullen gaan naar de boekjes, plaatjes met ZP enz. in de bibliotheken en daarna die achter de voordeur. Ze zijn er denk ik fanatiek en stom genoeg voor. Extreem rechts zal er garen bij spinnen.

2 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen10 nov. 2022 - 12:52

'Dit leidt tot meer hakken in het zand' nee tot nu toe is het behoorlijk effectief. Er is inderdaad een razia aangekondigd waar ze de boekenkasten van iedereen die Frans heet uitkammen. Zandzakken voor de deur Akkermans!

Frans Akkermans3
Frans Akkermans310 nov. 2022 - 17:57

@stokkickhuyzen Zo denkbeeldig is die gedachte niet. Een winkelier die iets van ZP in zijn etalage laat zien kan erop rekenen daar op 'aangesproken' te worden. De winkelier zal het lastigvallen noemen maar het is wel zijn etalage. (https://www.deorkaan.nl/zwarte-piet-uit-de-etalage/)

Greendutch
Greendutch10 nov. 2022 - 8:08

https://nos.nl/artikel/2451776-ook-venlo-stapt-volledig-over-op-roetveegpieten 👍👍👍 Venlo

Zandb
Zandb10 nov. 2022 - 7:28

Ik medelijden met iemand die net zo lang actie te voert tot zwartepiet verdwenen is. Ik heb nog meer medelijden met iemand die meent dat de figuur van zwartepiet onmisbaar is voor een kinderfeest. Voor beiden moet echter ruimte zijn, in een vrije samenleving: Ik speel piano als u wil, maar haal uw borsten van mijn schouder...... Zo lang we nog in een vrij land leven, is er plaats voor beide

3 Reacties
Dpers
Dpers10 nov. 2022 - 10:04

Mooi geschreven, Zandb

Gio Servas
Gio Servas10 nov. 2022 - 10:14

@Zandb, ach ik denk dat zonder gedram ZP allang uit het straatbeeld verdwenen was en dat niemand zich er druk om ging maken. Pas toen er gedram kwam van een kleine, bijna terroriserende, minderheid werd het een probleem. Daar zit het zielige 'm in. KOZP heeft niet eens in de gaten dat zijzelf de reden zijn waarom er zo een tegenwerking is met het aanpassen van ZP.

JasDon
JasDon10 nov. 2022 - 10:33

Goede bijdrage Zandb. Ik irriteer me aan deze in mijn ogen ziekelijk focus op een non-issue van beide partijen.

Greendutch
Greendutch10 nov. 2022 - 6:42

zo jammer dat dit anno 2022 nog nodig is, had in 2012 meteen klaar moeten zijn!? wat ’n armetierig deel v.d. bevolking al niet voor elkaar krijgt met hún tegenprotest?nu is er 10 jaar onrust geweest > slecht voorbeeld voor kindjes

2 Reacties
Vervatte
Vervatte10 nov. 2022 - 8:27

och kindjes leren; drammen helpt.

TeeJee2
TeeJee210 nov. 2022 - 9:42

De meerderheid is nog immer pro Zwarte Piet. Jammer voor uw wereldbeeld.

HenryHansen
HenryHansen10 nov. 2022 - 6:15

Net als bij de piraten, de bodem van de subsidiepot komt kennelijk in zicht, dus moeten ze weer op pad. Probeer het eens in Belgie zou ik zeggen, daar vieren ze nog gezellig sinterklaas met zwarte piet, en laten ze zich niet misleiden door een door een stelletje beroepsactivisten... Het is wachten op het moment dat KZOP er ook de klimaatverandering bijsleept.

Hann63
Hann6310 nov. 2022 - 5:36

Ze doen maar. Als gezin vieren wij sinterklaas met echte zwarte pieten........ Hoe wij het vieren dat maken wij zelf wel uit. Daar heb ik geen actie groepje voor nodig.

2 Reacties
drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert10 nov. 2022 - 10:09

@ Hann63 - dat is een commentaar naar mijn hart.

stokkickhuysen
stokkickhuysen10 nov. 2022 - 15:03

Hann63 'Laat je niks wijsmaken' is een waarschuwing geen gebod.

Gio Servas
Gio Servas10 nov. 2022 - 5:15

Dat is wel grappig, "Zodat ouders weten waar ze met een gerust hart naar de intocht kunnen gaan kijken." Nu zal de kleur van ZP mij een worst weten, of deze nu zwart of grijs is en hebben wij vroeger nooit problemen gehad met het gevoel gedscrimineerd te worden bij de intocht en eerlijk gezegd niemand die ik ken. Behalve dan toen KOZP zich ermee ging bemoeien. Toen leek alles te verharden. Gelukkig hebben we daar zelf niet zoveel mee te maken, de kinderen zijn veel te oud, maar ik word er wel verdrietig van dat door de non-discussie die KOZP wil voeren de tegenstellingen alleen maar geboren of gegroeid zijn.

reforcer
reforcer9 nov. 2022 - 23:22

De subsidietiet moet wel blijven stromen, anders moet je misschien wel aan het werk.

Sven Stevin
Sven Stevin9 nov. 2022 - 21:54

[“Alles draagt bij aan een niet te ontlopen olievlek aan veranderingen”, stelt de organisatie.] Lijkt me in deze kwestie juist de verkeerde strategie van de KOZP-organisatie mensen door hen te besmeuren in de richting van een gewenste verandering te brengen. Onbedoelde satire. Hoe bedenken ze het?

theepot2
theepot29 nov. 2022 - 21:26

Als ze zich echt druk maken om ZP zouden ze blij moeten zijn met de behaalde resultaten, ZP sterft elk jaar meer uit, na x aantal jaren bestaat ZP niet meer. Dus waarom een jaar lang actievoeren is mij een raadsel. Komt mij erg provocatief over.

Elberfeld
Elberfeld9 nov. 2022 - 21:21

Het is een wat halfslachtige actie. Sinterklaas de slavenhouder heeft dan geen zwarte slaven meer, maar slaven met wat roetvegen. Qua arbeidsverhoudingen verandert er zo niets. Het hele sinterklaasfeest kan beter worden afgeschaft als je echt problemen hebt met slavernij. En alle uitvluchten ten spijt: niemand kan voorstander zijn van het normaliseren van slavernij op scholen, in winkels of op straat.

1 Reactie
Eric Minnens
Eric Minnens10 nov. 2022 - 10:40

@Elberfeld "niemand kan voorstander zijn van het normaliseren van slavernij" Precies. Maar toch... ------------ Es war einmal, die goede oude slaventijd... Toen je er nog ongemerkt een aantal Zwarte Pieten op kon nahouden, zonder dat daar een haan naar kraaide... En toen kwam er plots zo'n Kick-outgroepje dat alle sporen van die tijd wilde uitwissen... !?... Ze vergeten daarbij dat bijvoorbeeld Sinterklaas heel goed voor zijn Pieten zorgde hoor, en nog steeds. Die Pieten hebben immers hun eigen Pietenschooltje en de Spaanse bok wordt haast niet meer toegepast. (Tegenwoordig gaat dat namelijk met de iets slaafvriendelijker Turkse bok.) Ook hebben ze hun eigen ziekenboeg, waar ze meteen na hun (soms nu eenmaal noodzakelijke!) bestraffing uiterst deskundig worden opgevangen en zodanig opgekalefaterd dat ze hun (eveneens noodzakelijke) werk weer met frisse tegenzin kunnen oppakken. Bed and breakfast is allemaal gratis.

Gnoom
Gnoom9 nov. 2022 - 19:56

Ach, het is hun businessmodel, laat ze toch gaan. Wij zullen nooit afscheid nemen van Zwarte Piet, dat doet alleen het bedrijfsleven, anders hebben ze geen leven meer in hun bedrijf door al dat getreiter.

3 Reacties
oproerkraaier
oproerkraaier9 nov. 2022 - 20:21

Hoezo businessmodel?

KritischKijken
KritischKijken10 nov. 2022 - 3:51

@oproer Als je niet blijft actievoeren heb je dus geen agenda te overleggen voor subsidie. En hoe moet je dan aan een inkomen komen.... Dat is normaliter het business model...

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk10 nov. 2022 - 4:58

"Hoezo businessmodel?" Blijkbaar zijn er geen andere problemen met discriminatie, dus zoeken ze het maar bij een kinderfeestje.

Sven Stevin
Sven Stevin9 nov. 2022 - 18:57

Ze verklaren er hun beroep van te gaan maken dus maar waren het niet al beroepsactivisten?

5 Reacties
oproerkraaier
oproerkraaier9 nov. 2022 - 22:32

Je moet werkelijk eens stoppen met liegen en projecteren. Ze zeggen nergens dat ze er hun beroep van gaan maken. Ze zijn wel vastbesloten de strijd aan te gaan en dat is wat je niet bevalt. Dus kom je met een demagogische leugen. Niet voor het eerst, heel vies.

oproerkraaier
oproerkraaier9 nov. 2022 - 22:33

Ben jij een beroepsactivist?

Zandb
Zandb10 nov. 2022 - 7:30

Sven Afgezien van de feitelijke onjuistheid die u meedeelt: Geen woord over de andere kant van de medaille?

r v b
r v b10 nov. 2022 - 7:31

Bedrijven hebben al jaren beroepsactivisten indienst, die worden dan lobbyisten of persvoorlichters genoemd. Maar als het over een maatschappelijk doel gaat is het ineens een probleem? Dat gaat er bij mij niet in.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa10 nov. 2022 - 11:54

Beroepsnarcisten

Satya
Satya9 nov. 2022 - 18:49

Ik juich het toe dat zwarte Piet veranderd. Vind de manier waarop kozp dit doet niet ok, vind de vergelijking met blackface onterecht. Vind zwarte Piet niet zozeer racistisch maar wel een karikatuur die tot racistisch treiteren leidt. Voor de doelgroep zou de magie van Sinterklaas prima kunnen bestaan met een andere Piet.

11 Reacties
Beisser
Beisser9 nov. 2022 - 19:58

Satya Helemaal mee eens. Op een kleinigheid na. Treiteren? Ja dat gebeurt. Maar racistisch? Nee. Kinderen treiteren buitenstaanders. Andere huidskleur (heb ik zelf uitentreuren ervaren), brilletje, loensoog. rood haar, ander accent (heb ik ook ervaren toen ik als beginnend puber van de randstad naar het noorden verhuisde), andere kleding … Heeft allemaal niks met racisme te maken. Kinderen doen dat nou eenmaal. Groepsinstinct. Maar het moet natuurlijk wel aangepakt worden. Onderdeel van de opvoeding.

Jozias2
Jozias29 nov. 2022 - 22:44

@satya Je zou het treiteren aan moeten pakken. Dat gebeurt niet vanwege zp maar met zp als middel. Anders zal, ook met een roetveegpiet, het treiteren blijven. Alleen op een andere manier. We gaan ook geen vuurtorens verbieden.

KritischKijken
KritischKijken10 nov. 2022 - 3:52

Helemaal eens, Satya.

Eric Minnens
Eric Minnens10 nov. 2022 - 5:25

● KOZP doet een beroep op iedereen om in actie te komen. “Alles draagt bij aan een niet te ontlopen olievlek aan veranderingen”, stelt de organisatie. “Kom in actie in je gemeente, stad, dorp, thuis, op school, op straat, op werk, in de supermarkt, in de winkel, bij de buren, tijdens pakjesavond, tijdens een wedstrijd, tijdens een concert, ga flyeren, posters plakken, voer moeilijke gesprekken. ● @Satya: "Vind de manier waarop kozp dit doet niet ok" Wat is er in vredesnaam mis met de vredelievende manier waarop ze het doen? @Satya: "vind de vergelijking met blackface onterecht" Het is alsof ik Han van der Horst (Bohemien Rechts!?...) hoor spreken. Of Theo van Gogh. ------------ @Beisser: "Treiteren?" Racisme is treiteren voor volwassenen. (Volwassenen doen dat nou eenmaal.) ------------ Kortom, ik ben het niet eens met twee van mijn beste reactiegenoten. 😦 Ik vrees ook dat, wat jullie ook als respons zullen geven, wij niet nader tot elkaar gaan komen. Deze discussie is al zo uitgekauwd... 🤔 Soit!

Volrin
Volrin10 nov. 2022 - 6:33

@Beisser "Kinderen treiteren buitenstaanders. Andere huidskleur" Dat IS racisme. Dat je anderen om andere redenen treitert, maakt het niet minder racistisch.

Beisser
Beisser10 nov. 2022 - 10:18

Eric Minnens [‘KOZP doet een beroep op iedereen om in actie te komen. “Alles draagt bij aan een niet te ontlopen olievlek aan veranderingen”, stelt de organisatie’] KOZP geniet van zijn “overwinning” in eh… was het niet Volendam? en gooit er nu een schepje bovenop. Maar het was een schijnoverwinning en nu gaan ze met extra energie verder met hun gevecht tegen windmolens. Men geeft toe uit commerciële overwegingen en om gedoe en demonstraties te voorkomen. De gemakkelijke weg. Maar het denken achter ZP is niet veranderd. De mentaliteit die zij (KOZP en andere activisten) “racisme” noemen staat nog recht overeind. Het enige dat zij bereikt hebben is dat zij op zeer plaatselijk niveau een vrolijke kindertraditie een ander kleurtje gegeven hebben. Meer niet. Je zult het wel anders zien. Dat is je goed recht en even goede vrienden. Ik vind het elke keer weer leuk tegengas van jou (en anderen) te krijgen. Dan moet ik mijn argumentatie aanscherpen. Dieper doordenken. Daar houd ik van.

Eric Minnens
Eric Minnens10 nov. 2022 - 11:49

@Beisser Ook voor jou bijgaande link. https://www.stroomversnellers.org/5-lessen-kozp/

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa10 nov. 2022 - 11:56

Voor de doelgroep zou de magie van Sinterklaas prima kunnen bestaan met een andere Piet. In principe maakt het niet zoveel uit, wat voor kleur hij heeft. Punt is alleen, als je het mannetje roetveeg maakt, krijg je weer de hele FVD/ON/PVV bende over je heen. Dus het blijft gezeur, over en weer De zwarte piet is te racistisch, of hij is niet boreaal genoeg. Bij1 en FVD zullen niet snel tevreden zijn

Beisser
Beisser10 nov. 2022 - 22:52

@Eric. [‘Racisme is treiteren voor volwassenen.’] Nee. Racisme is een verderfelijke ideologie die kolonialisme en slavernij een schijn van legimiteit geeft. Hele volkeren zijn erdoor uitgeroeid. Culturen en beschavingen vernietigd. Heeft niets met treiteren voor volwassenen te maken.

Beisser
Beisser10 nov. 2022 - 22:54

Volrin10 nov. 2022 - 7:33Volrin 10 nov. 2022 - 7:33 ['"Kinderen treiteren buitenstaanders. Andere huidskleur” Dat IS racisme.'] Nee dat is GEEN racisme. Ik heb al meer dan eens uitgelegd wat racisme is en het verschil ervan met al die mogeleijke vormen van discriminatie waar wij (ik bedoel àlle “buitenstaanders”, niet alleen vanwege huidskleur of religie) dagelijks tegenaan lopen. Het is kinderspel. En kinderspel is de wereld verkennen. Groeien naar volwassenheid. Sociale en andere vaardigheden opdoen. Heeft niets met racisme te maken. (maar het moet wel begeleid worden en fout gedrag gecorrigeerd).

Beisser
Beisser10 nov. 2022 - 23:16

@Eric Ik heb genoemde webstek bekeken. Ben er niet kapot van. Dat het artikel twee jaar oud is doet er natuurlijk niet zoveel toe, maar het laat om te beginnen wel zien dat KOZP in die twee jaar niet echt veel bereikt heeft. En het ademt precies hetzelfde kortzichtige triomfalisme als KOZP zelf. Je denkt toch niet dat met het langzaam veranderen van het personage ZP ook maar één stap gezet is op de weg naar een meer inclusieve, minder discriminerende samenleving? Oké. Geen zwarte Zwarte Piet meer in Volendam. En het personage is grotendeels verdwenen uit de commercie. Maar de mentaliteit is onveranderd. of zelfs in de verkeerde richting veranderd. Ga er maar rustig van uit dat de “blokkeerfriezen” en de pro-piethooligans en al die andere pro-pieters, actief of niet, er niet vriendelijker op geworden zijn. Ze zetten hun hakken in het zand want: ’Zij hebben ons onze Zwarte Piet afgepakt’. En omdat de mens nu eenmaal generaliseert worden nu alle afro-Nederlanders erop aangekeken en nemen de pesterijen en dat wat jullie “racisme” noemen in deze tijd van het jaar alleen maar toe. ‘Volendam’ is een schijnoverwinning. Contraproductief.

Joop  den Uil
Joop den Uil9 nov. 2022 - 17:40

En zo wordt het algemene racisme debat kort en simpel samengevat in 1 (een) item: geen zwarte piet op 5 december. Het moet in Nederland wel overzichtelijk blijven he... anders leidt dat de aandacht af.

1 Reactie
Volrin
Volrin10 nov. 2022 - 6:34

"En zo wordt het algemene racisme debat kort en simpel samengevat in 1 (een) item: geen zwarte piet op 5 december. " Dat wordt nergens gesuggereerd, laat staan gesteld door de auteur.