Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Keti Koti 2020: Black Lives Matter

  •  
01-07-2020
  •  
leestijd 6 minuten
  •  
53 keer bekeken
  •  
In het Amsterdamse Oosterpark vond woensdagmiddag Keti Koti plaats, de jaarlijkse officiële herdenking en viering van de afschaffing van de Nederlandse transatlantische slavernij in Suriname en het Caribisch gebied. Onder meer burgemeester van Amsterdam Femke Halsema en minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) gaven toespraken, evenals Linda Nooitmeer, voorzitter van het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis (NiNsee). Vanwege de corona-maatregelen vond rondom de herdenking dit jaar geen festival plaats, ook was maar plaats voor een beperkt aantal aanwezigen.
‘De gevolgen van institutioneel racisme zijn zo desastreus, dat er de afgelopen Keti Koti maand op verschillende plekken in Nederland door tienduizenden mensen gedemonstreerd is tegen dit institutioneel racisme,’ zei Nooitmeer in haar toespraak, verwijzend naar de vele Black Lives Matter-demonstraties. Die strijd tegen institutioneel racisme is volgens haar dan ook waarom NiNsee in 2002 werd opgericht ‘en haar missie uitvoert’:
"En dat is nog hard nodig, want wat nog onvoldoende beseft wordt, is dat de doorwerking van het slavernij en koloniale verleden voor Nederlanders met Afrikaanse roots centraal staat bij het ter hand nemen van de eigen toekomst. […] Sinds vandaag, 1 juli, is Keti Koti binnen het venster slavernij in de Canon van Nederland opgenomen. Dat is een belangrijke mijlpaal."
Volgens Nooitgedacht is het onderwijs bij uitstek cruciaal om meer bewustzijn met betrekking tot het slavernijverleden te creëren. Een mening die zij deelt met de Amsterdamse burgemeester Halsema.
Femke Halsema: ‘Kantelpunt bereikt’ Halsema merkte in haar toespraak op dat de geschiedenis leert ‘dat verandering mogelijk is, maar het heden leert ons dat verandering te traag gaat’. Daarom moet er volgens de burgemeester harder gewerkt worden. Ook zij verwees naar de BLM-demonstraties. Daarover zei ze:
"Wat begon met een paar activisten die het durfden om onrecht ter discussie te stellen en confronterende gesprekken te beginnen. Die genegeerd werden en belachelijk gemaakt, of vaker nog gehaat en bedreigd. Dat is de laatste maand uitgegroeid tot een onstuitbare nieuwe volksbeweging van moeders en dochters, vaders en zonen, grootouders en kleinkinderen. Van winkeliers, onderwijzers, verpleegkundigen en politieagenten."
Black lives matter , sprak Halsema: ‘Of zoals op spandoeken te lezen valt ‘Genoeg is genoeg’. Volgens de burgemeester is daarmee ‘een kantelpunt bereikt’.
Ingrid van Engelshoven Minister van Engelshoven erkende in haar toespraak dat de Nederlandse overheid er onvoldoende in slaagt ongelijke behandeling en uitsluiting te voorkomen:
"Als ik namens deze regering in de spiegel kijk, dan moet ik erkennen dat dit nog steeds niet altijd lukt. Wie de pijn van uitsluiting en ongelijkheid voelt, verdient deze eerlijkheid."
Een jaar geleden bij Keti Koti 2019 sprak minister Wouter Koolmees namens de regering ‘diepe afschuw, berouw en spijt’ uit. En hoewel GroenLinks-leider Jesse Klaver er vorige maand nog bij premier Mark Rutte op aandrong nu eindelijk eens over te gaan tot oprechte excuses van de Nederlandse overheid voor de rol in de transatlantische slavernij, kwamen die er ook dit jaar niet. In plaats daarvan zei Van Engelshoven dat spijt betuigen, zoals vorig jaar dus gebeurde, niet genoeg is:
"We kunnen wie in 2020 leeft niet direct verantwoordelijk houden voor wat al generaties achter ons ligt. Maar wat onze voorouders heeft verdeeld, mag óns niet blijven scheiden. Willen we hier samen bezinnen op wat achter ons ligt, en willen we als Nederlanders van nu sámen de toekomst kleuren, dan zijn spijt, berouw en schaamte voor een gruwelijk verleden niet genoeg."
Lees hieronder de volledige toespraak van minister Van Engelshoven:
‘Ik heb er wereldwijd een grote familie bijgekregen’.
Dat zei de tante van George Floyd, toen ze sprak op zijn uitvaart.
In de dagen daarvoor waren vele duizenden mensen de straat op gegaan. In de Verenigde Staten, in Europa, en in onze eigen Nederlandse steden.
U zag ze ook.
Misschien liep u mee, of stonden je ouders, uw kinderen of kleinkinderen in de menigte.
Je kon zien dat niemand in de mensenmassa hetzelfde was. Maar in hun wil om iets te veranderen waren de betogers niet van elkaar te onderscheiden.
Beste mensen,
Wat er de afgelopen maand gebeurde, voltrekt zich in een tijd waarin Nederland ontdekt, en bekent, dat we nog lang niet uitgeleerd zijn over onszelf.
Als er één periode in de geschiedenis is waar we bar weinig van willen weten, of pijnlijker nog, die we de rug toekeren, dan is het wel de Nederlandse rol in de slavenhandel.
Maar net zo vastbesloten als we van ons verleden zijn weggerend kunnen we ons omdraaien en terugkijken.
Terugkijken naar een tijd waarin zoveel rijkdom is vergaard, en harteloos ingewisseld voor onvoorstelbaar veel angst, pijn, verdriet en geweld.
U en ik, hier vandaag, wij leven zonder fysieke ketens.
Wij hebben niemand tot slaaf gemaakt zien worden.
En wij hebben vrijheidsstrijders als Cuffy en Tula nooit ontmoet.
Maar ons slavernijverleden is nog altijd dichtbij, in de verhalen van zwarte grootouders, en hún vaders en moeders.
En daar stopt het niet.
Zolang de ene Nederlander de andere discrimineert, op basis van zijn of haar huidskleur, zijn we nog elke dág getuigen van een vreselijk verleden.
Het uit zich in scheldpartijen, in vernedering, haat of geweld, én in systemen. Vaker nog is het hoor- en voelbaar in een opmerking, bewust of onbedoeld.
Welke vorm discriminatie ook heeft: het wordt onvoldoende erkend en doorbroken. Er zijn altijd redenen om weg te kijken.
Slavenhandelaren en eigenaren van honderden jaren geleden zijn mede hierdoor niet van hun gruweldaden weerhouden.
En hoewel de mens [gelukkig] niet immuun is voor vooruitgang, vinden we tegenwoordig nog altijd redenen om niet over discriminatie te hoeven praten.
En wordt de stille, witte meerderheid nerveus als het woord ‘racisme’ valt.
Dat is van tóen, zeggen we.
Toen was het er óók, wil ik daar van maken.
Het feit dat de vrijheid van onze zwarte voorouders ooit is verhandeld door onze witte voorouders, raken we nooit kwijt en gaan we niet vergeten.
Maar we zijn het ook nog altijd niet kwijt dat velen van ons zoveel later nog in gescheiden werelden leven. En dát reken ik het Nederland van toen én nu aan.
Verschillen die lang geleden zijn veroorzaakt, zitten ons nog altijd in de weg. En we kunnen pas samen vooruit, als we zonder vrees onze geschiedenis erkennen, en er over durven spreken.
Vandaag begint daarom de dialoog die dit kabinet laat organiseren, over hoe het slavernijverleden nog steeds invloed heeft op ons dagelijks leven.
Ik hoop dat het de ogen van vele Nederlanders, jong en oud, zal openen.
Vorig jaar om deze tijd stond er een wijs, 11-jarig meisje in de krant.
Ze zei:
“Dat zo veel mensen niks over de slavernij weten komt doordat volwassenen de informatie niet laten zien”.
Het is confronterend om te zeggen, maar ze heeft een punt.
Het bewijst hoe belangrijk onderwijs over het slavernijverleden is. Het vertelt mij ook hoe belangrijk tentoonstellingen over het slavernijverleden zijn.
We hebben plekken nodig waar je ontdekt dat er een tijd was waarin mensen werden weggeroofd van hun geliefden, verkocht, tewerkgesteld en de dood ingejaagd.
Door Engelsen. Door Fransen. En door onze Nederlandse voorouders.
Met een nationale museale voorziening voor het slavernijverleden komt die geschiedenis nog scherper in beeld. En wordt ook vastgelegd dat we vooruitgang boeken.
Want de erfenis van het slavernijverleden, de nog dagelijkse discriminatie en racisme, hoort in een museum thuis, en heeft in onze toekomst niets te zoeken.
Al die mensen die de afgelopen maand de straat opgingen weten dat allang. Hun protesten moeten de rest van Nederland de drempel over helpen.
Beste mensen,
We kunnen de machthebbers van lang geleden niet meer tot de orde roepen.
We kunnen wie in 2020 leeft niet direct verantwoordelijk houden voor wat al generaties achter ons ligt.
Maar wat onze voorouders heeft verdeeld, mag óns niet blijven scheiden.
Willen we hier samen bezinnen op wat achter ons ligt, en willen we als Nederlanders van nu sámen de toekomst kleuren, dan zijn spijt, berouw en schaamte voor een gruwelijk verleden niet genoeg.
Als overheid hebben we bij álles wat we doen, de taak om ongelijke behandeling en uitsluiting te voorkomen.
En als ik namens deze regering in de spiegel kijk, dan moet ik erkennen dat dit nog steeds niet altijd lukt.
Wie de pijn van uitsluiting en ongelijkheid voelt, verdient deze eerlijkheid.
Alleen zo ontstaat er ruimte voor gesprek, begrip, en verbinding. Alleen zo ontstaat er ruimte om het beter te doen. En alleen via deze weg is er hoop op een toekomst zonder racisme en discriminatie.
Laten we een voorbeeld nemen aan die wereldwijde familie, waar de tante van George Floyd het over had.
Dat is er eentje van verzoening. En daar móeten wij toch onderdeel van willen zijn.
Bronnen: AT5 , Parool , Rijksoverheid
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (31)

Phantom3
Phantom32 jul. 2020 - 6:51

Mooie herdenking. En heel nodig in deze polariserende tijden, met racisten als Wilders en Baudet, die het slavernij verleden gewoon ontkennen. De gevolgen zitten nog elke dag in onze samenleving. Hopelijk is de huidige aandacht een opmaat voir verbetering.

1 Reactie
Stheno
Stheno2 jul. 2020 - 8:02

Phantom, Welke gevolgen bedoel je precies?

Deplorable Lefty
Deplorable Lefty2 jul. 2020 - 5:12

Indrukwekkende en kleurrijke herdenking. Maar de fixatie van de Afro-Nederlandse gemeenschap op het expliciet maken van excuses begrijp ik eerlijk gezegd niet zo goed. Het is toch een een beetje een semantische discussie, het gaat om de intentie van onze regering en niet om de precieze woordkeuze. Waarom niet nu al zonder wrok het verleden een plekje geven en een nieuwe start maken naar op weg naar verzoening? Laat die "juridische doos van Pandora" aub op slot, zal alleen maar de verhoudingen verslechteren en bovendien ga je daar toch never nooit niet uit komen.

Jozias2
Jozias21 jul. 2020 - 20:52

Ik lees heel veel over betalingen als gevolg van excuses. Lijkt me bijzonder hoe dat dan gaat: Aan wie moet worden betaald? Aan individuen of Suriname als land en de Antillen, ook aan een bijzondere gemeente?. Komt het dan bij de goede mensen terecht (kinderen van slaafgemaakten of ook bij Nederlanders die geëmigreerd zijn of vluchtelingen die recent vanuit Venezuela zijn gekomen? De ene inwoner van Suriname en de Antillen heeft voorouders die heel lang slaaf zijn geweest bij een ander was het kortstondiger. Hoe gaan we om met mensen die voorouders heeft die slaaf waren maar ook voorouders heeft die slavenhouder waren? Hoe gaan we om met bijvoorbeeld Ghanezen die vanuit Afrika naar Nederland zijn geëmigreerd? Moeten die dubbel betalen? Hoe gaan we om met mensen van Surinaamse en Antilliaanse afkomst, die laten we via de belastingen dan bijdragen aan herstelbetalingen en krijgen er niets van. Die zijn dan dubbel de klos. Hoe maak je leed inzichtelijk wat je voorouders is overkomen. Is dat leed overdraagbaar? Als we dat doen hoe gaan we om met ander leed wat mensen is aangedaan (kinderarbeid, uitbuiting, horigen en lijfeigenen). Maakt het nog uit of je voorouders regenten waren of gegoede burgerij (een marginaal deel) die deels geprofiteerd hebben. Maar wat nu als je voorouders turf staken in Drenthe of Riet sneden in de Biesbosch?

3 Reacties
Deplorable Lefty
Deplorable Lefty2 jul. 2020 - 7:38

Aardig voorbeeld waarom je daar nooit uit gaat komen. Jörgen Raymann kwam in het tv-programma "Verborgen verleden" tot de confronterende ontdekking dat hij zowel van een plantagebezitter als van tot slaaf gemaakten afstamde.

Zandb
Zandb2 jul. 2020 - 11:29

Lefty U stel goede vragen maar op de verkeerde manier; u denkt met die vragen aan te tonen, dat er niet schadeloos gesteld kan worden. Voor u vormen die vragen zonder antwoord een eindpunt: we willen niet. Ik denk er anders over; hoe je aan kunt tonen, dat er schade geleden is, dat is vaak een hopeloze discussie die je beter niet kan willen. Maar dat met niemand beletten om het dan maar niet te proberen; als er schade is geleden dan moet er gecompenseerd worden. Hoe precies, daar moet het dan maar over gaan. Zo bezien, zijn dergelijke vragen een startpunt; we willen wel maar het is allemaal (over en weer) niet zo makkelijk.

Jozias2
Jozias22 jul. 2020 - 13:52

@zandb Ik neem aan dat je mijn vragen bedoeld? Die vragen zijn niet bedoeld om bij voorbaat de discussie te sluiten. Anderzijds zitten er ook principiële vragen tussen die van invloed op de vraag 'of' herstelbetalingen aan de orde zijn en nog niet eens 'hoe' dat vormgegeven moet worden. Bijvoorbeeld of persoonlijk leed overdraagbaar is op volgende generaties? Je zou zelfs kunnen stellen dat, zonder het leed in de tussentijd goed te willen praten, iemand van Surinaamse afkomst die in Nederland is geboren, in Nederland een hogere opleiding heeft gevolgd en een goede baan heeft gekregen uiteindelijk niet beter af is dan zijn achter, achter, achter, achterneef wiens ouders nooit slaaf zijn gemaakt en in Afrika is gebleven en die nu op een rubberbootje met gevaar voor eigen leven de Middellandse Zee probeert over te steken en, als dat lukt, onder erbarmelijke omstandigheden wordt uitgebuit in Italië en hoe dan ook in schrijnende armoede leeft. Uiteraard is het leed tegen zijn voorouders op zichzelf zeer ernstig maar de persoon zelf in het hier en nu hoeft daar niets meer van te ervaren. Wat is dan de schade?

Spierbal
Spierbal1 jul. 2020 - 20:18

“Van winkeliers, onderwijzers, verpleegkundigen en politieagenten.” Mij werd altijd - door rechts en links - vertelt dat activisten vaak van andermans gelf leefden.

1 Reactie
Zandb
Zandb2 jul. 2020 - 11:33

Spierbal Wat u van anderen aanneemt, hoeft niet waar te zijn. Dat besef op zijn minst, mogen we van u verwachten, tenminste wil u voor vol aangezien worden.

JanKlaasen
JanKlaasen1 jul. 2020 - 19:56

Sorry hoor, maar excuses maken om samen te kunnen leven gaat wel erg ver.

1 Reactie
Zandb
Zandb2 jul. 2020 - 6:35

U vindt dat het ver gaat. En nu?

Tony Soprano
Tony Soprano1 jul. 2020 - 17:37

Herdenken is prima. Excuses is onzin. Namens wie dan? Want wie betaalt de (waarschijnlijk opgeëiste) financiële vergoedingen? De staat waarschijnlijk, maar dan betaal ik er dus aan mee. Terwijl ik part nog deel heb aan dat hele slavernijverleden.

2 Reacties
Zandb
Zandb2 jul. 2020 - 5:44

Tony U hebt ook part noch deel aan de jodenvervolging. Aan Sebrenica. Aan de toeslagenaffaire. Aan al die tunnelvisies die verkeerde veroordelingen opleverden..... Kortom. Dat wat u te berde brengt is op zijn minst niet erg doordacht.

Tony Soprano
Tony Soprano2 jul. 2020 - 11:08

Beste Zandb. U stelt "Dat wat u te berde brengt is op zijn minst niet erg doordacht." Toch wel hoor. U noemt een aantal voorbeelden waar ik ook part noch deel aan heb, dat klopt als een bus. Alleen in het geval van uw voorbeelden zijn de direct gedupeerden of hun naasten nog springlevend. Van de Holocaust wel steeds minder, maar er zijn nog genoeg overlevenden vandaag de dag. Dit vind ik wezenlijk anders dan bij de 160 jaar geleden afgeschafte slavernij. Daarvan is geen enkele direct betrokkene nog in leven. Wanneer excuses voor de slavernij leiden tot herstelbetalingen, ga dan maar eens na wie recht hierop heeft en wie hiervoor moet opdraaien. Dat is dus niet te doen en daarom ben ik hier fel op tegen. Tot slot wil ik nog opmerken dat uw voorbeeld van de toeslagenaffaire misplaatst is in een rijtje van de slavernij, de Holocaust en Screbrenica. Op zijn minst ook niet erg doordacht.

Drunken Pumpkins3
Drunken Pumpkins31 jul. 2020 - 15:00

Alleen met harde regels en gestructureerd anti-racisme onderwijs bij kinderen zal er voor zorgen dat racisme verdwijnt. Een hard diversiteitsquotum bij alle bedrijven en "diversiteit" als schoolvak zal eveel meer zoden aan de sijk zetfen. Racisten worden uit zichzelf niet-racistish. En natuurlijk een wetterlijk verbod op zwarte piet.

12 Reacties
Drunken Pumpkins3
Drunken Pumpkins31 jul. 2020 - 15:02

Want zwarte piet is HET icoon van racisme in Nederland. Ik moet de laatste dagen hard werken met al die racismexemostraties en ik kan iedereen zeggen dat deze demostrsties een prachtig iets is. Deze dappere mannen, vrouwen en trans zulen er alles aan doen om hun land racisme vrij te maken.

Max6
Max61 jul. 2020 - 15:14

Haha... dus als zwarte piet weg is... dan is het racisme weg. M.i. heeft wel of niet zwarte piet alleen maar geleid tot meer polarisatie en dus meer racisme de komende decennia... dat hebben we dan te danken aan onze activisten (aan beide zijden) Prima dat er meer aandacht is tegen discriminatie in het algemeen... maar hou er aub de extremisten buiten... zonder hen waren we inmiddels al wel weer een stukje verder Dingen als een hard diversiteitsquotum en een extra schoolvak gaan echt niet helpen.

KM2
KM21 jul. 2020 - 15:21

Dat quotum is luchtfietserij en zal er nooit gaan komen omdat dat totaal niet haalbaar is voor bedrijven in de commerciele sector, hoe graag je ook zouden willen. Ik hoor graag van je hoe je dit zou willen invullen voor een klein gespecialiseerd bedrijf in Friesland bijvoorbeeld.

djh
djh1 jul. 2020 - 16:05

Zeg pumpkins, vraagje, als je nou van diversiteit een schoolvak maakt, en een leerling vult tijdens een proefwerk / examen niet het door jou zo gewenste linksdraaiende politiek correcte antwoord in, krijgt hij / zij dan een onvoldoende?

Erommel
Erommel1 jul. 2020 - 16:48

Deze reactie is verwijderd

Reinier4
Reinier41 jul. 2020 - 18:03

Prima idee... doen we het anti racisme lespakket bij de voorlichting voor de erkenning van de Holocaust, LBTG discriminatie en Israël in één lesuur .... ben alleen benieuwd of de leraren en leraressen heelhuids het lesuur doorstaan....

Harba Lorifa2
Harba Lorifa21 jul. 2020 - 20:12

Beste Drunken Pumpkins, wat is jouw definitfie van racisme? Want pas als we met zn allen weten, en het erover eens zijn, wst t precies is, kunnen we er iets aan doen.

Zandb
Zandb2 jul. 2020 - 6:18

Nooit zal discriminatie (racisme) verdwijnen, wat we ook verbieden. Trouwens, alles wat verboden moet zijn is wat mij betreft al verboden. Waar we steeds moeite mee hebben, is dat hele grote noodzakelijk grijze gebied waar alles niet zo 'zwart wit' ligt. Juist vanwege onze zo gekoesterde vrijheid.) En omdat we dan met strafbaar gedrag, wat we bewezen willen zien, te maken krijgen levert dat heel wat meer gesteggel op, dan waar we nu mee te maken hebben. Zet het uit uw hoofd, dat een soort van dictatuur, zelfs maar een bijdrage kan zijn aan een oplossing. Integendeel. Het enige wat misschien zou kunnen helpen is een bewustwording. Maar daar moeten mensen zich, aan welke zijde waar dan ook van het spectrum, zich voor open stellen. Dat laat zich nooit zonder een hele hoge tol, die je moet betalen, afdwingen. All iemand mij een racist vindt, dan is dat zo. Wat kan ik daar aan doen, als ik die mens misschien wel verachtelijk vindt. Wat dan ook niet meer mag? De idee, om dan maar strafbaar te stellen, dat iemand zijn vrijheid gebruikt (of misbruikt, wie zal het zeggen), dat middel is erger dan de kwaal. U bestrijdt fascisme, zegt u, terwijl u er in feite tot oproept.

DaanOuwens
DaanOuwens2 jul. 2020 - 6:56

@ Max Jij schrijft: M.i. heeft wel of niet zwarte piet alleen maar geleid tot meer polarisatie en dus meer racisme de komende decennia… dat hebben we dan te danken aan onze activisten (aan beide zijden) De belangrijkste oorzaak zijn mensen zoals jij. Mensen die geen afstand nemen van racisme. Die blijven beweren dat zwarte piet geen symbool van racisme is. De mensen die op de lijn van Rutte zitten. Geen excuses voor daden uit het verleden die wel excuses verdienen. Mensen die niet alleen het racisme niet veroordelen maar ook niet de slavernij. Daar zit het probleem. Niet bij die activisten. Wilders was duidelijk in de kamer. Er is geen racisme in Nederland en als er racisme is worden witte mensen gediscrimineerd. Dus racisten kunnen gewoon kiezen voor Wilders. Maar de mensen die niet kiezen zoals Rutte en jij zijn het probleem.

Max6
Max62 jul. 2020 - 7:44

@Daan en volgens mij zit het probleem bij mensen zoals jou. Mensen die overtuigd van hun eigen gelijk andere mensen terecht stellen... met hun vingertje wijzen... Jij bent fout (en ik ben geweldig).

Gerygrr
Gerygrr2 jul. 2020 - 11:16

Zucht! Weer onderwijs als oplossing voor alles wat niet deugt! Steeds opnieuw klinkt deze oproep, die zinloos wordt gedaan. Na jaren multi-cultureel onderwijs, anti discriminatie van minderheden en homoseksualiteit zien we slechts verharding van de standpunten. Er schijnt nu institutioneel racisme te bestaan, onze scholen zijn instituties. En daar wil je les gaan geven? In mijn onderwijservaring was de benadering in het verleden beter en voorkwam datgene wat we nu zien. Het onderwijsachterstandenbeleid zorgde voor extra geld voor de “zwarte” scholen. Dat leverde door meer leerkrachten en extra lesuren ook meer blanke kinderen al dan niet uit achterstandsituaties op. Beiden hadden daar voordeel van in kleinere klassen en meer individuele aandacht. Het gevraagde taalniveau voor de CITO toetsen was hoog en achterstanden wegwerken een prioriteit. Leerkrachten bepalen niet de hoogte van de scores en scholen voor voortgezet onderwijs bepalen welke minimale score nodig is voor toelating tot die scholen. Die willen er zeker van zijn, dat de beste leerlingen uit de beste thuissituatie op hun school worden toegelaten. Lukt het de school niet een leerling het examen te laten halen dan volgt er een financiële sanctie. Geen vergoeding meer! De lessen eigen taal en cultuur zorgden voor de noodzakelijke verbinding en onderlinge acceptatie. Het is wegbezuinigd! Sinds die tijd is er geen voordeel meer en bij ieder overheerst het gevoel van achterstelling en minder kansen. Zoek bij elke geconstateerde achterstelling, of institutioneel racisme a.u.b. naar de financiële oorzaken. Daar ligt ook de oplossing!

Thuru
Thuru2 jul. 2020 - 17:47

Nee, beter Zwarte Piet en Sinterklaas bestempelen als traditie en onderdeel van onze cultuur en gelijk kappen met al het gezeik erover van zeurpieten.

GHS
GHS1 jul. 2020 - 14:24

Vorig jaar, na de herdenking, zag/hoorde ik op de TV een prachtig (Surinaams) geklede mijnheer antwoordden op een vraag van een reporter of hij blij was dat er nu openlijk spijt werd betuigd voor het koloniale verleden: dat hij niet gehoord had, dat er excuses werden aangeboden. De reporter: waarom excuses? De minister heeft toch openlijk spijt betuigd? Ja, maar als hij excuses had aangeboden, dan had daar een financieel plaatje aan gehangen. ( ook dit jaar werden geen excuses aangeboden.)

4 Reacties
Urlanacus
Urlanacus1 jul. 2020 - 17:06

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom er een Financieel plaatje aan gehangen moet worden. Wie wil je hier voor op laten draaien ?

Hallahan2
Hallahan21 jul. 2020 - 18:01

Dat gaat het hen uiteindelijk om, een afkoopsom. Met excuses staan ze in no-time bij de rechter om dit te eisen.

Zandb
Zandb2 jul. 2020 - 6:33

GHS Die keurig geklede Surinaamse meneer heeft een mening. U hebt ook een mening. Willen jullie elkaar gaan kwalijk nemen, dat jullie een mening hebben, dan hebben jullie allebei een probleem. En daarvan kan ik u meteen vertellen; dat probleem is onoplosbaar.

Urlanacus
Urlanacus2 jul. 2020 - 8:45

Leuk een afkoopsom, maar wie heeft hier dan recht op ? De landen? zoals Suriname, Indonesië etc. ? Personen ? Zo ja wie heeft er dan wel recht op en wie niet ? Hoe dan ook, als er financiële compensatie geëist wordt dan is het een heel karwei om uit te zoeken wie nu wel en wie geen recht hier op heeft, of gaat degene die het hardst roept er mee vandoor ? Misschien een idee om een monument op te richten in de getroffen landen op kosten van NL als erkenning van het excuus en ter educatie dat zoiets niet meer mag voorkomen.