Online campagne voor keiharde rocksong uit 1992 verdringt winnaar X Factor van koppositie hitparade
De Britse kersthit van het jaar is een wel heel bijzondere geworden: ‘Killing in the name’, een rocksong uit 1992 van het weinig verfijnde Rage Against The Machine. Na een ludieke oproep op Facebook werd het liedje massaal gekocht via iTunes.
Het is de eerste keer in vier jaar dat de winnaar van het tv-programma The X Factor, de Britse variant op Idols, niet de kersthit in Groot-Brittannië voortbrengt. Dat was dan ook precies de bedoeling van de Facebook-oproep van Jon en Tracy Morter.
Via Facebook, diverse blogs en Twitter werden massa’s mensen geactiveerd om de rockklassieker online te kopen. Daarmee werd X Factor-talent Joe McElderry van de koppositie verdreven met zijn ‘The Climb’. McElderry was trouwens niet te beroerd om Rage Against The Machine via Twitter te feliciteren met hun overwinning.
Well done to RATM for an interesting chart battle.
In Nederland hebben we nog wel een authentieke kersthit: Miss Montreal is met haar kerstnummer ‘Being alone at Christmas’ met stip gestegen naar de zevende plaats in de Single Top 100.