Joop

Kati Piri: PvdA moet gefuseerd met GroenLinks strijd aangaan met rechts

  •    •  
21-02-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
306 keer bekeken
  •  
Kamer debatteert over de situatie in Afghanistan

© DEN HAAG - PvdA-Tweede Kamerlid Kati Piri, die met haar moties van afkeuring het vertrek van demissionair minister Sigrid Kaag van Buitenlandse Zaken in gang zette, tijdens het debat in de Tw

PvdA-Kamerlid Kati Piri hoopt dat haar partij en GroenLinks als één partij meedoen aan de Provinciale Statenverkiezingen in 2023 en mogelijk ook voor de volgende Kamerverkiezingen. Dat zei Piri tijdens haar Arie Groeneveltlezing, een jaarlijkse lezing georganiseerd door de PvdA Houten.
‘Als ik inhoudelijk en qua electorale positie naar zowel de Kamerfracties als de partijen kijk, zie ik dusdanige overeenkomsten en gedeelde belangen, dat deze ambitie gerechtvaardigd is,’ aldus Piri die erop wijst dat er inmiddels al een nauw samenwerkingsverband bestaat tussen de PvdA en GroenLinks in zowel de Eerste als Tweede Kamer. Ze noemt daarbij het gezamenlijke overleg voor elk belangrijk debat, het wekelijks overleg tussen de fractiebesturen en het op elkaar afstemmen van stemmingen en namens elkaar het woord voeren in de Kamer.
Ook zei Piri dat bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart, al een kwart van de lokale afdelingen samen met GroenLinks de verkiezingen ingaat:
"Ik hoop van harte dat we voor de Provinciale Statenverkiezingen volgend jaar één gezamenlijke lijst presenteren voor de Eerste Kamer. En die optie ligt er dan natuurlijk ook voor bij de volgende nationale verkiezingen. […] Laten we de krachten bundelen in iets nieuws. Nederlanders verdienen een linkse beweging die niet alleen opkomt voor een rechtvaardigere samenleving waarin we naar elkaar omkijken, maar ook een vuist kan maken tegen rechts. Samen kunnen we dat."
In aanloop naar de Kamerverkiezingen vorig jaar, gingen GroenLinks en de PvdA over tot een verregaande samenwerking tussen de partijen. Op de partijcongressen van zowel GroenLinks en PvdA werd overwegend positief gereageerd op dat besluit, hoewel een meerderheid van de leden destijds niet achter een werkelijke fusie stond.
De lezing is vernoemd naar de Houtense vakbondsbestuurder Arie Groenevelt. Van 1969 tot 1979 was hij voorzitter van de Industriebond NVV, daarna tot 1983 van de Industriebond FNV. Als vakbondsleider van het NVV in de jaren zeventig was Groenevelt medebepalend voor maatschappelijke hervormingen. (Bron: Wikipedia). De lezing wordt jaarlijks gehouden door een prominente PvdA’er. Eerdere lezingen waren van onder andere Martin van Rijn, Gerdi Verbeet, Paul Tang en Hans Spekman.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (38)

Pater
Pater23 feb. 2022 - 3:50

Te snel en te oppervlakkig, een fusie vooral om electorale redenen is niet bestendig. Ik constateer op provinciaal en gemeentelijk niveau een veel minder groene PvdA dan in de 2e Kamer.

Joop den Uil2
Joop den Uil222 feb. 2022 - 14:29

eigenlijk schandalig om mee te willen liften op het programma van een andere partij en schaamteloos je kiezers voor een keus te zetten. Op eigen kracht ... was het adagium voor de PvdA .... zeer lang geleden. En hierna ? denken de potentiele kiezers ... samen werken met Volt ? of in ergste nachtmerrie met d66 ?

2 Reacties
Zandb
Zandb22 feb. 2022 - 15:05

Joop Ja. Eigenlijk schandalig.

vdbemt
vdbemt22 feb. 2022 - 15:22

"eigenlijk schandalig om mee te willen liften op het programma van een andere partij en schaamteloos je kiezers voor een keus te zetten." Hoezo 'meeliften'? En 'schaamteloos voor een keus stellen'? Als programma en doelstellingen nagenoeg overeenkomen, dan is de keuze toch dezelfde? Alleen de partijnaam is dan misschien anders. Vind je dat belangrijker dan de inhoud? Op eigen kracht, mag dan je adagium zijn. Als steeds blijkt dat die kracht onvoldoende is, ben je wel erg hardleers, niet te zeggen 'dom', als je het niet anders aan gaat pakken. En hierna zal, ook zonder fusie, om tot een kabinet te komen, of vanuit de 2e Kamer doelstellingen te halen, samengewerkt moeten worden. Gelukkig hebben ze al aangegeven dat dat niet met de PVV of FvD zal zijn.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland22 feb. 2022 - 11:30

tsja twee voormalig linkse partijen met een identiteitscrisis, samen de afgrond in ze hadden ook gewoon oppositie kunnen voeren maar tegen wat? ze zijn zelf de vvd geworden

2 Reacties
Zandb
Zandb22 feb. 2022 - 15:09

Griezel U zal er geen traan om laten, toch? Dus waar maakt u zich nou zo hypocriet druk om?

vdbemt
vdbemt22 feb. 2022 - 15:27

"ze hadden ook gewoon oppositie kunnen voeren" Maar dat doen ze toch?! Ik zie ze niet in de regering zitten. Jij wel? "maar tegen wat? ze zijn zelf de vvd geworden" Dat zijn ze niet. Anders zouden ze in de regering zitten. Er zit iets in jouw 'vizier' dat je blik vertroebelt.

Effie2
Effie222 feb. 2022 - 11:03

De strijd aangaan met rechts? Blijf met je eigen verhaal in de oppositie tot het bij de massa doordringt dat neoliberaal beleid niet het algemeen belang dient, maar het belang van een klein groepje welgestelde rasegoïsten, die alles kapot maken waar een samenleving behoefte aan heeft. Kan nooit lang meer duren.

1 Reactie
Zandb
Zandb22 feb. 2022 - 15:10

Effie Misschien, heel misschien wordt dat dan hier wel bedoeld met: "De strijd aangaan".

Poeh, poeh
Poeh, poeh22 feb. 2022 - 9:49

Natuurlijk zullen winnende partijen of combinaties blijven roepen dat hun inhoud de doorslaggevende factor is geweest als ze winst behalen. Maar laten we eerlijk zijn: het poppetje doet het hem, met daarbij vaak zijn/haar credits bij de media. Rutte, Timmermans, Kaag, allemaal een goede ingang bij de media en een uitstraling die voor een medium noodzakelijk is om er zichzelf mee te profileren. Helaas voor Hoekstra, Klaver, Marijnissen die in meer of mindere mate dat profiel ontberen, tenzij bereid om kop van jut te zijn. Vraag de gemiddelde kiezer naar de inhoud van een partijprogramma, grote verbazende ogen, maar vraag ze naar een partijleider, dan is dat al een stuk minder.

2 Reacties
WillemdeGroot
WillemdeGroot22 feb. 2022 - 11:34

Poeh, ik denk dat je gelijk hebt. In dit beeldtijdperk blijken de 'poppetjes' meer gewicht in de schaal te leggen dan de inhoud waarvoor ze zeggen te staan. En, inderdaad, onderschat de effecten van de media niet. Niet alleen vanwege het feit dat je daar mag zitten, maar vooral de context waarin dat gebeurt en de vragen die gesteld worden. Een echt kritisch interview, waarbij de oppervlakkigheid het verliest van de diepte, komt zelden voor, en zeker niet bij bepaalde media in relatie tot bepaalde figuren. Het is heerlijk voor die personen om die diepte te kunnen ontwijken en, vooral ook, van tevoren te weten welke de onderwerpen en zelfs de vragen zullen zijn. Hun voorlichters (die tegenwoordig vooral politiek marketeers zijn) weten daar wel weg mee.

Zandb
Zandb22 feb. 2022 - 15:19

Poeh Als hoe de poppetjes het in de media doen er wel toe doet en het partijprogramma niet, dan hebt u volgens mij veel te weinig vertrouwen in de kiezer. Dat kan natuurlijk terecht zijn maar het is veel te makkelijk om dat zo even tussen neus en lippen impliciet 'vast te stellen'.

watcher3
watcher322 feb. 2022 - 9:14

Kati Piri is een van de weinige PvdAers die ik wel kan waarderen.

Ch0k3r
Ch0k3r22 feb. 2022 - 6:43

Gelul in de ruimte can de PvdA. 'strijd aangaan met rechts' maar bij de volgende verkiezingen gaan ze weer graag samenwerken met rechts. Kunnen ze weer blaten 'dat ze hun verantwoordelijkheid nemen', net zoals bij de vorige blamages. Als de PvdA links Nederland een kans wil geven, dan heffen ze zichzelf op, zodat zij geen negatieve invloed meer op het woord links kunnen hebben. Ophoepelen daaro.

6 Reacties
Zandb
Zandb22 feb. 2022 - 11:16

Ch0k3r Kortom: Hoe dan ook, het is de schuld van de PvdA.

Kuifje3
Kuifje322 feb. 2022 - 12:25

@zandbergen: wat is hier mis mee? Waarom weer zo’n volstrekt onzinnige reactie?

Zandb
Zandb22 feb. 2022 - 15:24

Kuif Is er iets mis mee? Ik stel vast, dat er weinig kans is het iemand die hier zo van leer trekt 'het naar de zin te doen'. Strijd aangaan met rechts? Fout. Strijd niet aangaan? Fout. En het is duidelijk waarom: de partij is gewoon fout. U mag dat gerust een onzinnige reactie vinden. Waarom niet. Een paar argumenten echter, zouden uw mening echter wel wat dat gezag geven, dat die ongetwijfeld verdient.

vdbemt
vdbemt22 feb. 2022 - 15:35

Het is wat merkwaardig om je druk te maken om een ongewenste situatie in de toekomst waarvan jij ZELF veronderstelt dat dat gaat gebeuren. Vooral ook omdat ze net hebben laten zien dat ze NIET heel graag weer samenwerken met rechts. Je verkettert ze om iets wat JIJ ze in de schoenen legt, maar wat niet meer dan een luchtspiegeling (jouw luchtspiegeling) is, geen werkelijkheid.

Ch0k3r
Ch0k3r23 feb. 2022 - 6:54

@vdbemt Dat is niet merkwaardig, dat is al vaker gebeurd. Als je niet van het verleden leert bega je dezelfde stomme fouten in de toekomst.

vdbemt
vdbemt23 feb. 2022 - 10:48

@Ch0k3r. Precies. Wat IK nu zie is dat de PvdA van het verleden (Rutte2) geleerd heeft en weer de oude sociale moraal heeft opgepakt. Nu NIET opnieuw met Rutte in zee is gegaan, maar oppositie voert. Hand in hand met een andere sociale partij.

Drunken Pumpkins4
Drunken Pumpkins422 feb. 2022 - 6:25

Dec pVDa heeft het linkse geluid verraden toen ze met dr rechtse en racistische VVD. Ze hebben zich laten verleiden door macht en zijn daardoor het vertrouwen van de arbeider kwijt geraakt. Als ze GL gaan vervuilen door te fuseren Zar hetzelfde gebeuren. Dus nee dat moet GL zeker niet willen laat de PvdA maar bloeden.

2 Reacties
Nuilert
Nuilert22 feb. 2022 - 7:56

Misschien eens overwegen wat minder drinken. Je posts komen de zaak niet ten goede.

vdbemt
vdbemt22 feb. 2022 - 15:38

Dat eerste is alweer ruim 5 jaar geleden. En daar is de PvdA letterlijk en figuurlijk van bekomen. Dat zou je opgevallen moeten zijn. Het is ook niet voor niets dat ze nu NIET met de VVD in zee zijn gegaan.

Kuifje3
Kuifje322 feb. 2022 - 5:02

Dit is goed nieuws voor de SP en PvdD.

Phantom3
Phantom321 feb. 2022 - 22:37

Als ze senkt dat je na fusie gewoon de zetekaantallen bij elkaar op kan tellen, komt zw bedrogen uit. Eerst masr eens een goed verhaal hebben. Dat blijkt al lastig genoeg voor beide partijen.

nDialectics
nDialectics21 feb. 2022 - 22:14

@Hernandez 5/6 jaar te laat De volgende TK verkiezingen zijn uiterlijk in 2025. Een ietsie pietsie harder werken en de 5/6 jaar achterstand is ruim op tijd weggewerkt.

1 Reactie
nDialectics
nDialectics21 feb. 2022 - 22:15

@Hernandez Oops, fout geplaatst

Eid
Eid21 feb. 2022 - 21:58

Ja, laten we het daar nog eens over hebben. De wereld staat in brand, maar GL en de PvdA gaan die samen redden. Nero en z'n harp.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt22 feb. 2022 - 15:45

Ja. De wereld staat in brand. Nederland niet? Heeft Rutte niet in 11 jaar tijd al die crises veroorzaakt waarin we nu zitten, door het overheidsapparaat uit te kleden en regels van discriminatie in te voeren? Toeslagen, Groningen, woningnood, zorg, jeugd-, ouderen- , psychiatrische zorg, onvoldoende capaciteit politie en defensie. En ga nog even door. Of denk jij dat Rutte dit nu opeens op gaat lossen? Zijn daar misschien toch wel heel anders denkende partijen voor nodig?!!!!!

spelregeltoerist
spelregeltoerist21 feb. 2022 - 21:20

Denk dat ze samen ongeveer net zoveel zetels zullen halen als de lokale partijen zoals Gemeentebelangen en Samen voor Pekela en hoe ze verder heten…

Hernandez
Hernandez21 feb. 2022 - 20:52

Piri is een uitstekende politica, wens haar het allerbeste.

1 Reactie
Hernandez
Hernandez21 feb. 2022 - 20:53

Aanvulling: maar ik denk dat haar boodschap minstens 5/6 jaar te laat komt.

korheiden2
korheiden221 feb. 2022 - 20:41

Op weg naar nog minder zetels, denk ik. Bij de PvdA zitten best kiezers die niets moeten hebben van GL. Omgekeerd zal GL verliezen aan PvdD en D66.

5 Reacties
nDialectics
nDialectics21 feb. 2022 - 22:03

Zo'n fusie kan een kettingreactie resp. megafusie teweeg brengen: zeker als duidelijk gemaakt wordt dat over het eigen egootje stappen een typisch linkse deugd is. ????

watcher3
watcher321 feb. 2022 - 23:51

Leuk zo'n duim!

wittecisnoot
wittecisnoot22 feb. 2022 - 7:12

Persoonlijk denk ik dat dit één verkiezing helpt. Een beetje zoals 'nieuw leiderschap' dit deed maar ook zal het door de mand vallen als oude wijn in nieuwe zakken. Ik hoor weer dezelfde vage, kneedbare containerbegrippen waarmee de PvdA klein is geworden. "Rechtvaardigere samenleving" wat gaat dat concreet inhouden? Hetzelfde wat de VVD daarmee bedoeld? Gaat men eindelijk wat doen tegen voedselbanken en werkende armen? "Elkaar omkijken", is dat een verwijzing naar de baantjes carrousel van de PvdA. Of als dit voor burgers geldt: hoe gaat dit in de praktijk werken? Het Chinese systeem met social credits als je bijvoorbeeld bloed geeft? Dat "vuist kan maken tegen rechts:, is dat het uitsluiten van Rutte? Of is dat het weer openzetten van grenzen met iedere vijf jaar het traditionele pardon? Ik roep maar zaken want ik weet het niet en kan het niet weten. Immers, geen concrete punten maar weer het traditionele vage gedoe. Ik zie twee partijen die in het bos verdwaald zijn en beide niet weten hoe ze bij de kiezers moeten komen. Nu ze elkaar op hetzelfde punt tegen komen, denken ze dat ze ineens wel de weg weten.

nDialectics
nDialectics22 feb. 2022 - 21:32

@watcher DE VERBEELDING AAN DE MACHT! (persiflage complotdenken) Een paradigmaverschuiving binnen de geschiedenis kan gigantische gevolgen hebben voor het heden. ???? De huidige minister-president en het huidige staatshoofd hebben beiden geschiedenis gestudeerd. ???? Zijn de beide heren een sta in de weg om verder te kunnen in Nederland? Zit er iets of iemand achter? ????

nDialectics
nDialectics22 feb. 2022 - 21:36

@wittecisnoot Jij onderschat jezelf. Jouw "willekeurigheden" houden een onderling verband. Richting politieke partijen zijn dit onderwerpen waar mensen mee bezig zijn en die bottom updoor politieke partijen tot zich genomen zouden kunnen worden. Nu is het helaas andersom. Politieke partijen bepalen top down waar mensen over mogen denken en bepalen ook - en dit is zeer gevaarlijk - hoever het denken intellectueel mag gaan. Een PvdA stemmer dient een kloon van de PvdA politicus te zijn, de GL stemmer dient een kloon van de GL politicus te zijn. Een voorbeeld van de opgelegde intellectuele bovengrens in het denken is China. . Zowel de Chinese president Xi als de denker Zhan Weiwei belijden het neo-Confucianisme. Enige verdieping in - en uitleg over - het verschil tussen Confucianisme en neo-Confucianisme schijnt niet noodzakelijk te zijn. Geloof, aldaar, is een lege huls volgens Nederlandse experts op het gebied van China. (Wat is het verschil tussen Confucianisme en neo-Confucianisme?) Confucianisme heeft als bronboek de I Ching (boek van verandering) wat 64 (8x8) hexagrammen heeft als toelichtende visualisatie. If years were added to my life I would dedicated fifty to study the book of I and then I might come without great fault (Confucius at het age of 70) Neo-Confuciansme heeft als, de aanvulling op de I Ching, het bronboek Tai Xuan Jing wat 81 (9x9) trigrammen heeft als toelichtende visualisatie. De 81 trigrammen kunnen toegepast worden in de wiskunde, bijvoorbeeld in de in 1878 (heruitgevonden) *Clifford (sub)algebra en **Triality (Euclides). *http://www.tony5m17h.net/clfpq.html (naar beneden scrollen voor 9x9 vierkant) **https://link.springer.com/article/10.1007/s40062-014-0094-3 2 vraagstellingen 1. Is het mogelijki een goed gesprek over string theory te voeren met de Chinese president en de Chinese denker Zhang Weiwei? 2. Is het mogelijk een goed gesprek over string theory te voeren met het huidige Nederlandse staatshoofd en de huidige minister-president? |