Het is het idiote MBO stelsel dat onze kinderen gijzelt voor het budget en de opleiding te lang laat duren. Ouders die te laag worden ingeschat, en dus ook hun kinderen, voor MBO-b, zijn 25.000 meer kwijt dan die naar MBO-t mogen. https://www.komp-u-ter-hulp.nl/VMBO-b-kl-gl-tl/Te_lange_leerweg.html
In de fiscale sfeer is er aan inkomensongelijkheid wel veel gedaan. Vijf miljoen gezinnen ontvangen een of meerder toeslagen. Dat is meer dan de helft van de bevolking. Aan kansenverschil is zelf iets te doen. Bijvoorbeeld door onderwijs te volgen. Dat is in de leerplichtige leeftijd vrijwel gratis. Er bestond ook 2e kans onderwijs waarvoor hetzelfde gold. . Maar aan verschil in intelligentie valt niet echt veel te doen. Net als verschil in fysiek of in seksuele preferentie, kleur van vel en kroes in haar. .Dat moet je maar accepteren..... . Dan nog iets over leraren. Inmiddels is het verschil tussen leraren onderling keurig weggewerkt qua beloning. En verschil in opleiding gaat daar achter aan. De competentie voor kleuters moet gelijk aan degene die met groepen zestienjarigen werkt in het beroepsonderwijs. Want dat is even zwaar klikt het. Nou als je een zestienjarige op schoot neemt merk je echt wel verschil met een kleutertje. Maar qua opleiding is er verschil tussen een juf met blonde paardenstraat uit de basisschool of een juf met een bril en een knot uit klassieke talen. De laatste kan het werk van de eerste overnemen, maar omgekeerd niet. Het gevolg van die nivellering in het onderwijs zal zijn dat de instroom op de PABO toeneemt ten detrimente van de opleiding van universitair geschoolden. Wie de honorering gelijk schakelt haalt de prikkel er uit. Dat was in voorheen Joegoslavië ook zo, daar bleven de werkers liever bij Jovanka op de bank zitten, desnoods in een lekkend huis. Want dat immers iedereen. Over leer achterstanden, hoe kunnen die ontstaan als ieder kind onderwijs krijgt op individuele maat? Dat is dat toch mislukt? Want de vergelijking met anderen mocht toch niet? Dat was toch concurrentei en in strijd met de gelijkheid? Kortom, over gelijkheid is gemakkelijk te spreken, maar hoe werkt dat is de praktijk uit???.
Uw stelling "De laatste kan het werk van de eerste overnemen, maar omgekeerd niet" getuigt van een dusdanige stupiditeit dat de mevrouw met het knotje aan u duidelijk niet besteed is geweest. De mevrouw met de paardenstaart daarentegen heeft ongelooflijk veel geduld met u gehad zodat u nu op z'n minst het schrijven meester bent geworden, ondanks uw, overduidelijk, zeer beperkte geest. Iets meer respect voor haar zou u sieren.
Docenten die kunnen levelen met kinderen zijn onmisbaar voor de samenleving, maar steeds zeldzamer. Veel docenten moeten perse volgroeide volwassen personen zijn die zichzelf uitermate serieus nemen in hun kennis.
Wat is levelen met kinderen? Ik heb een kleutermevrouw gekend die zo begaan werd met de kleuter dat ze zelf ook meest in Jip-en-Janneke taal zich uitdrukte. En toen ze met pensioen ging is ze daar mee doorgegaan. Ze is daar vervolgens heel beroemd mee geworden. Ze heeft nu een rollator, wegens versleten knieën van het hurken. .
Grotendeels eens. De leraar moet er alles aan doen om zoveel mogelijk uit kinderen te halen op cognitief en vaardigheidsniveau. Hoe vervelend voor sommigen ook, een docent is geen sociaal werker, maar een léérkracht. Als we willen dat scholen ook aan sociale hulpverdeling moeten doen, dan zal dat via andere budgetten en ook beter via andere functionarissen opgelost kunnen worden. Maar laat leraren doen waar ze voor opgeleid zijn: lesgeven.
Politiek, los je eigen problemen op. Stop met het afschuiven van maatschappelijke problemen op het onderwijs Het onderwijs mag niet langer het afvoerputje van de maatschappelijke problemen zijn. .