Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GroenLinks-leden mogen stemmen over fusie met PvdA in Eerste Kamer

Ledenreferendum over verdere linkse samenwerking
Joop

Zo gaat Kamervoorzitter Khadija Arib met Geert Wilders om

  •  
14-07-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Van der Steur met Kamer in debat over aanslagen

© 2016-04-07 11:46:34 DEN HAAG - PVV-fractievoorzitter Geert Wilders en kamervoorzitter Khadija Arib tijdens een schorsing van het debat over de aanslagen in Brussel. Van der Steur kwam in opsp

Het leek haast onmogelijk dat de Tweede Kamer een voorzitter zou krijgen van Marokkaanse komaf. Geert Wilders en zijn parlementariërs moesten van het idee alleen al schuimbekken. Toch is het Khadija Arib (PvdA) uiteindelijk gelukt om de hamer ter hand te nemen, nadat Anouchka van Miltenburg (VVD) moest aftreden vanwege haar rol in de Teevendeal-affaire en omdat zij debatten in de Kamer onzorgvuldig en emotioneel zou leiden. Vrij Nederland publiceert deze maand een interview met Arib, waarin ze voorzichtig een boekje opendoet over haar relatie met Geert Wilders en over zichzelf.
De aanstelling van Arib schijnt een verademing voor de Kamer te zijn. De nieuwe Kamervoorzitter kreeg veel kritiek maar kan ook inmiddels ook op veel lof rekenen. In het interview met VN vertelt zij dat zij zich niet zomaar op de kop laat zitten:
“Als ik ergens niet van overtuigd ben, ga ik er tegenin”, zegt ze onder meer over haar tijd als parlementariër voor de PvdA. In die periode kreeg ze het meer dan eens aan de stok met de leiding van de partij. Eerst met Wouter Bos en later met Diederik Samsom. Arib refereert naar een uitspraak van Belle van Zuylen – “Ik heb geen talent voor ondergeschiktheid” – en illustreert dat aan de hand van haar eigen leven: ze ging op haar 17 e al op zichzelf wonen, wat binnen de Marokkaanse cultuur eigenlijk gold als onbehoorlijk. In de jaren 80 werd ze actief voor het Komité Marokkaanse Arbeiders in Nederland en verzette ze  zich tegen de komst van orthodoxe moskeeën en islamitische scholen. Ze was haar tijd ver vooruit, blijkt ook wel uit het feit dat de bestuurlijke elite destijds het tegenovergestelde deed. Arib:
"In Nederland moest de imam van goedbedoelende ambtenaren gaan bemiddelen bij conflicten en opvoedcursussen geven, terwijl hij vaak geen Nederlands sprak. Daardoor hebben moskeeën een veel grotere rol gekregen dan ze zouden moeten hebben: van een plek die bedoeld is om je geloof te belijden naar een plek waar maatschappelijke en politieke vraagstukken moesten worden besproken Die ontwikkeling is versterkt door organisaties uit Turkije, Marokko en de Golfstaten, die moskeeverenigingen gingen financieren."
Wilders PVV-leider Geert Wilders beschuldigde Arib in 2007 van dubbele loyaliteit, omdat de Kamervoorzitter in het verleden in een mensenrechtencommissie zat die de Marokkaanse koning adviseerde. Die beschuldiging was tegen het zere been van Arib, omdat ze hem goed kent uit de tijd dat hij nog bij de VVD zat.
“We hebben samen opgetrokken en veel met elkaar gelachen. Ik wist altijd precies wat ik aan hem had. Maar opeens stelde hij zich op alsof hij mij nooit had gekend. Ik ben daar erg van geschrokken”, aldus Arib. Nadien hebben de twee elkaar 1,5 jaar niet gesproken, maar inmiddels is alles weer goed tussen hen. Arib: “Ik kan zulke conflicten heel goed achter me laten.”
In het interview vertelt Arib ook over de poging van Wilders om de relatie enigszins te lijmen. Hij benaderde haar toen zij in de Kamer een telefoongesprek met haar dochter aan het voeren was. Hij legde zijn hand op de hare om haar ‘even te groeten’. De PVV-leider zei ook de groetjes aan haar dochter te willen doen. Die stelde herhaaldelijk de vraag ‘waarom haat je ons’, waarop hij steeds antwoordde: ‘dat is niet zo’. Arib: ‘Voor zichzelf kan Wilders het persoonlijke heel goed scheiden van het politieke. Maar het was een vreemd gesprek’.
Ondanks zijn eerdere verzoeningspoging heeft Wilders de Kamervoorzitter weer beledigd toen zij benoemd werd. Hij begon over haar zogenaamde dubbele loyaliteit, noemde de dag dat zij gekozen werd een ‘zwarte dag’ én weigerde haar een hand te geven. Arib neemt de denigrerende houding van de PVV-leider maar niet ter harte:
"Dat had ik al zien aankomen. Maar sindsdien heb ik geen kritiek meer van hem gekregen. Wilders is heel professioneel. Zoals gezegd: hij heeft respect voor de Kamer, en als ik het goed doe als voorzitter heeft hij daar ook respect voor. Als ik het niet goed zou doen, zou hij me niet sparen. Zo zit hij ook in elkaar."
Lees hier  (€) het hele interview met Khadija Arib
 

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (75)

peter e
peter e17 jul. 2016 - 23:08

Mevrouw Arib zegt over Wilders dat het over professioneel, in plaats van hypocriet en verdorven gaat. Wie is er dan gek?

Paddy3
Paddy315 jul. 2016 - 12:20

Wel weer typisch dat als een moslim een vrouw geen hand wil geven, het land voor Gekke Geertje te klein is. En zelf is ie zo'n slecht verliezer dat hij Arib geen hand geeft.

Klapschaats2
Klapschaats215 jul. 2016 - 10:07

Het gaat hier wel veel over Wilders ook als hij niet van zich laat horen. Hij wrijft zich in zijn handen voor de gratis reclame.

Freeman2
Freeman215 jul. 2016 - 8:22

Je zou medelijden met mevrouw Arib moeten hebben. Die engerd staat op zijn achterpotjes aan de tafel voor haar en zij zoekt met de vingers van haar beide handen tevergeefs naar het suikerklontje om de positieve beïnvloeding uit te oefenen. Hij is braaf aan het luisteren - "geef hem gauw de suikerklontje of het snoepje opdat het zijn gedrag gestaag zal doen beïnvloeden". Bewezen werkwijze.

melvin84
melvin8415 jul. 2016 - 6:24

Kom geert, geef khadija eens een lekkere tongzoen. Lost veel problemen op. Of khadija geef geert een lik. #makelovenotwar

Minoes2
Minoes215 jul. 2016 - 4:42

Het is als de moeder die de vriend van dochterlief niet ziet zitten. Verzet je tegen hem en ze kiest nog stelliger voor hem, praat hem de hemel in en ze gaat de werkelijkheid zien.

1 Reactie
Rudyard Kipling
Rudyard Kipling15 jul. 2016 - 11:23

Hihi, u heeft vast ook Sonneveld in gedachten, kennen we deze nog?: "Ik weet het nog goed. Ze was veertien. Toen komt ze thuis met een knul van achttien. Oh, ik zag het zo: een gluiperd van het zuiverste water. Ene Harrie. Ik droom nog wel eens van ´m als ik zwaar getafeld heb. Maar ja, wat doe je in de moderne opvoeding? Je zegt niet tegen je eigen dochtertje: ´Meid, ga uit m´n ogen met dat stuk verdriet!´ Maar je haalt die kwal binnen of het Sinterklaas is. Oh, die Harrie. Hij was er altijd. En hij moest ook altijd mee-eten. En dan was-ie zo gedienstig, weet je wel, zo glijerig. Hij kon alles zo lekker aangeven. Het zout en de jus en de aardappels… Baah! Ik dacht als dát mijn schoonzoon moet worden, dan verhang ik me op een mooie zondagmorgen in het Amsterdamse Bos. Maar goed, in het begin heb je nog enige invloed, want dan gaat zo´n meid aan je vragen: ´Pa, hoe vind je Harrie? En ik, heel link, ik begon Harrie te prijzen. Ik prees hem regelrecht het graf in. Dat-ie zo gedienstig was en dat-ie alles zo lekker kon aangeven… En zo zaagde ik indirect de poten onder zijn stoel vandaan. Binnen de maand had ik hem plat. Dag, Harrie!"

Rudyard Kipling
Rudyard Kipling15 jul. 2016 - 0:30

Hahaha, sluwe dame. Ze waakt er voor over haar tegenstanders al te onaardige dingen te zeggen. Als je tussen de regels leest heeft ze ze tuk door ze te prijzen en ze tegelijk als opportunistische politieke dieren neer te zetten. Niet zo gek hoor, want ze moet in haar functie de schijn ophouden boven partijen te staan of ze loopt gevaar er uit geflikkerd te worden( Wilders weet wel hoe je een rechter wraken moet, weten we inmiddels, bij de voorzitter van de kamer kan je dat ook proberen). Kortom niks nieuws hier, goed lezen, dat wel.

Klazien2
Klazien214 jul. 2016 - 21:50

Die dubbele Nationaliteit is een principe kwestie en geen persoonlijke. Het feit dat Erdogan indirect macht uitoefent op zijn paspoorthouders zorgt ervoor dat hij in zo'n geval tegen dubbele Nationaliteit is. Hij zou er namelijk geen probleem mee hebben als het zelfbeschikkingsrecht niet zou worden aangetast. Omdat hij niet mag discrimineren is hij daarom tegen alle dubbele paspoorten.

msj_meijerink
msj_meijerink14 jul. 2016 - 21:14

Khadija Arib is een pittige tante, die zich niet (dondert niet bij wie die goochem behoort) de kaas van het brood laat eten. Mooi!

GerritHoltland
GerritHoltland14 jul. 2016 - 20:53

Weet je wie ook zo'n aardige man was? Saddam Hussein. Weet je wie het ook zo belangrijk vond goede banden te onderhouden? Blair met Bush. Dat politici elkaar best aardig kunnen vinden ondanks dat ze verschilende opvattingen hebben lijkt me normaal, en ook een goede zaak. Maar tegelijkertijd ook volstrekt irrelevant. Het enige wat telt is de publieke opvattingen van de politici; en de opvattingen van Wilders is abject. De suggestie van iemand hier dat de abjecte ideen van Wilders wel prima zijn omdat hij en Arib "op een lijn zitten" is wel vermakelijk. Wie het verschil niet ziet tussen het bestrijden van de extreme elementen in de Islam, en alle moslims als achterlijk te beschouwen en te willen deporteren, die is politiek behoorlijk bijziend.

kapitanlaipose
kapitanlaipose14 jul. 2016 - 18:48

De dochter van Arib is blijkbaar wijzer dan haar moeder. Ze weet wie de vijand is... ze weet wie haar haat.... ze weet wie haar het licht in de ogen niet gunt. ... ze weet wie haar als 2e rang burger wilt behandelen. Arib verkoopt haar eigen dochter nog om maar een professionele verhouding te hebben met Wilders.

5 Reacties
Acid Prune
Acid Prune14 jul. 2016 - 19:45

Komt op mij ook zo over

RonVa
RonVa14 jul. 2016 - 19:56

Je zou nog heel veel van Arib kunnen leren.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper14 jul. 2016 - 21:09

> Arib verkoopt haar eigen dochter nog om maar een professionele verhouding te hebben met Wilders. Dat vind ik wel bijzonder onaardig en kwetsend om te zeggen. Ik neem aan dat je een goede onderbouwing hebt voor een dergelijke krasse uitspraak.

rechtsheeftvoorrang
rechtsheeftvoorrang14 jul. 2016 - 23:55

doe toch normaal ``klein kind``

Minoes2
Minoes218 jul. 2016 - 2:02

Acid Prune Denk het niet. Eerder denk ik dat zij Wilders zo juist al zijn one-liners ( argumenten zijn het niet te noemen) uit handen slaat door zich niet te verlagen tot zijn niveau.

insignia
insignia14 jul. 2016 - 17:54

En ik maar denken dat er geen PvvdA kamerlid is die zelfstandig mag denken. Ik zou graag het moment meemaken dat dit gebeurd, binnen deze kabinetsperiode. Ze denken wel blijkens de 2 leden van Turkse afkomst die prompt anders stemden toen ze onder de hoede van Samsom vandaan gekripen waren.

Moeder Pietje
Moeder Pietje14 jul. 2016 - 17:33

Vind het een tactische fout van Wilders om problemen te gaan maken over Arib, waarschijnlijk bedoeld voor de buhne. Gezien haar verleden waarin ze zich opstelde tegenover oprukkende Islam is ze eerder een verwante dan een vijand.

slopsma
slopsma14 jul. 2016 - 16:47

Ik denk dat Arib ook wel respect heeft voor Geert Wilders. zij snapt waarschijnlijk perfect hoe het is, als de radicale islam je leven bedreigd. en ze ziet natuurlijk ook de 24/7 bewaking die hij heeft, dat zal ook wel mee tellen. Wilders brengt een groot offer voor de democratie, dat zien alle kamerleden wel natuurlijk.

4 Reacties
ljhbouwman
ljhbouwman14 jul. 2016 - 17:31

Inderdaad, genoemde mag dan misschien een offer brengen, Slopsma, maar voor iemand die geen enkele bijdrage heeft geleverd aan de samenleving, weegt dat wel op tegen de revenuen die hij toucheert. En van democratie heeft de figuur de ballen verstand. Die uitspraak komt overigens niet van van mij, maar van Hero Brinkman.

Andy Capp
Andy Capp14 jul. 2016 - 18:22

Nee, dan koning Willem Alexander: die werd geboren met dat probleem, zielig hoor...

Acid Prune
Acid Prune14 jul. 2016 - 19:45

Dat offer is de democratie zelf Kamerleden zouden dat eens moeten inzien dan zou niemand nog met die griezel theedrinken

Andy Capp
Andy Capp15 jul. 2016 - 0:09

En even een minuut stilte voor mensen als Obama, Clinton (allebei natuurlijk!) en Trump. Wat moeten die mensen toch afzien. Ik heb wel eens gelezen dat de rijken daar zichzelf nu opsluiten in een soort parken met een hoge omheining, een wachter bij de poort en regelmatige patrouilles. Een soort luxe gevangenis met prive-politie zeg maar, die als groot voordeel heeft dat ze zich nooit keren tegen de mensen door wie ze worden betaald.

Andy Capp
Andy Capp14 jul. 2016 - 15:36

"Voor zichzelf kan Wilders het persoonlijke heel goed scheiden van het politieke." Want we zijn dan wel politieke tegenstanders, maar we maken beiden deel uit van de politieke elite en dan heb je elkaar gewoon nodig: geen wit zonder zwart, geen hoog zonder laag; de één dankt zijn legitimatie aan de ander tenslotte. "When in all the nations of the world the rule of law is the darling of the leaders and the plague of the people, we ought to begin to recognize this. (...) Nixon and Brezhnev have much more in common with one another than - we have with Nixon. J. Edgar Hoover has far more in common with the head of the Soviet secret police than he has with us. It's the international dedication to law and order that binds the leaders of all countries in a comradely bond. That's why we are always surprised when they get together -- they smile, they shake hands, they smoke cigars, they really like one another no matter what they say. It's like the Republican and Democratic parties, who claim that it's going to make a terrible difference if one or the other wins, yet they are all the same. Basically, it is us against them." http://www.informationclearinghouse.info/article36950.htm

1 Reactie
Frans Akkermans
Frans Akkermans14 jul. 2016 - 20:17

Zelfs een anarchist als Domele Nieuwenhuis waardeerde de normale regels van beleefdheid in de politieke arena en kon het persoonlijke van het politieke uit elkaar houden. "Aan den voorzitter, mr. Beelaerts van Blokland, had ik mijzelf voorgesteld en deze was genoeg man van de wereld om mij beleefd te ontvangen, maar ook hij deed geen poging om mij aan anderen voor te stellen. Ik meen mij in dezen aan geen fout of opzettelijke onbeleefdheid te hebben schuldig gemaakt. Maar wat ik later vernam van geestverwanten in andere landen, die aldaar als volksvertegenwoordigers zitting hadden in de wetgevende lichamen, nooit heeft een hunner blootgestaan aan zulk een onbeschofte en onwellevende behandeling zijner medeleden, als mij is te beurt gevallen. Mijn positie was dus alles behalve benijdenswaardig en zeker behoort die tijd van kamerlidmaatschap tot de onaangenaamste van mijn leven." DN had waardering voor de uitzondering, de minister van kolonien" "Op eens zag men een klein, nietig mannetje zijn zetel aan de groene tafel verlaten, om met een ietwat slependen gang zoo wat dwars door de vergaderzaal te loopen en rechtaan op mij, den afgevaardigde van Schoterland, toe te treden, om tot groote verbazing en niet minder groote verontwaardiging van de zijde der mede-ministers en tot verwondering van de andere kamerleden, alsook van de tribunes, mij de hand te reiken. Tot zulk een demonstratieve daad is een zekere mate van moed en karakter noodig. En de man, die zich niet ontzag dit te doen, was de heer Keuchenius, toen minister van koloniën, dezelfde die vroeger ook reeds bewijzen had gegeven een man van karakter te zijn, door de manier waarop hij in de kamer tijdens mijn gevangenschap over mij had gesproken." Uit:Van christen tot anarchist(1910)–Ferdinand Domela Nieuwenhuis Hoofdstuk X. Mijn intrede in de Kamer. Een woelige dag (14 Mei 1888) en zijn gevolgen.

Jasperien
Jasperien14 jul. 2016 - 15:20

Zeer professionele houding van haar, net zoals ze ook de debatten zeer professioneel leidt. Ik hoop dat ze deze functie na de verkiezingen houdt.

2 Reacties
Nick Ros
Nick Ros14 jul. 2016 - 16:28

Wordt lastig met een PVDA en -6- zetels.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper14 jul. 2016 - 21:20

> Wordt lastig met een PVDA en -6- zetels. Niet persé, iedere partij mag kandidaten naar voren schuiven.

DaanOuwens
DaanOuwens14 jul. 2016 - 15:11

Arib Heeft laten zien dat zij wat kan. Maar hier slaat zij de plank mis. Niet als enige trouwens. Wilders is door politici opgenomen in het politieke circuit. Het irritante buurjongetje met ADHD. Vreselijk manneke maar hij hoort erbij. Die houding ongeveer. Volgens mij hoort Wilders er niet bij. Zijn aanhang ook niet, maar met Wilders moet op een andere manier omgegaan worden. Zoals de dochter van Arib het zegt. Waarom haat je ons? Aboutaleb zei een paar maanden gelden ook zoiets over Wilders. Waarom haat je mij? Dat is namelijk wat Wilders doet hij verspreidt haat. Hij maakt doelbewust een aantal groepen in de samenleving verdacht. En dat is gevaarlijk want uiteindelijk leidt dat tot geweld en doden. En Wilders weet dat zelf heel goed. Als Wilders zelf zegt dat hij de dochter van Arib niet haat dan liegt hij. Hij bedoelt dat hijzelf niet van plan is haar te bedreigen of te doden. Zijn aanhang heeft vrede met die ontkenning. Maar doelbewust creeert hij wel een situatie waarin een van zijn aanhangers bereid zal zijn ook de dochter van Arib aan te vallen. Als Wilders met andere kamerleden praat doet hij zich vriendelijk voor. Maar dat is niet zijn ware gezicht. Zijn ware gezicht zie je in zijn tweets als hij schrijft dat moslim vluchtelingen hier naartoe komen om onze dochters te verkrachten. En dat gezicht is toch echt het gezicht van de haat.

rbakels
rbakels14 jul. 2016 - 14:38

Ik heb wel vaker gehoord dat Wilders in de omgang erg aardig is, zelfs tegen Kamerleden met een volstrekt andere politieke kleur. Ik herinnerde me dat hij ooit regelmatig meereed met André Rouvoet, en dat ze pittige maar leuke discussies hadden onderweg. Het schijnt sowieso de gewoonte te zijn dat politieke tegenstanders in de wandelgangen beleefd met elkaar omgaan. Eigenlijk vind ik dat bedrog. Als Wilders toch aardig is tegen Arib moet ze daar niet blij mee zijn, maar hem resoluut afwijzen. Zoals destijds wel gebeurde met Hans Janmaat. Die werd gemeden als de pest. Wilders kan achter de schermen wel aardig zijn tegen Arib, maar vóór de schermen is hij een kwelgeest voor honderdduizenden medelanders van Marokkaanse afkomst, die zelfs kinderen aan het huilen brengt.

Meta Foor
Meta Foor14 jul. 2016 - 14:25

ik denk dat veel mensen in nederland teveel geindoctrineerd zijn , maar wilders is niet tegen marokkanen, maar tegen oprukkende islam. En tegen misdaad en dan de kleine misdaad in het bijzonder omdat daar zijn meeste kiezers last van hebben. moeilijke boodschap ? in het geheel niet , maar door veel column schrijvers nog steeds niet begrepen

5 Reacties
Johannes Partikulier
Johannes Partikulier14 jul. 2016 - 16:14

Ik denk dat u groot gelijk heeft. Het interview geeft aan dat Wilders en Arib op sommige gebieden best op één lijn zitten. Bijvoorbeeld [ "In de jaren 80 werd ze actief voor het Komité Marokkaanse Arbeiders in Nederland en verzette ze zich tegen de komst van orthodoxe moskeeën en islamitische scholen." ] Wilders zal niet bij dat Komité gezeten hebben, maar verder.. Er gaat bij een grote groep mensen een waas voor de ogen als de naam Wilders valt, en zeker in het politieke debat is het een irritant mannetje. Altijd boos, altijd verbeten. Maar als je de messenger weet te scheiden van de boodschap dan is die boodschap vaak zo dom nog niet.

Ben Joop
Ben Joop14 jul. 2016 - 16:23

fantast, hij komt zelfs voor de rechter vanwege zijn minder Marokkanen uitspraak.

Moeder Pietje
Moeder Pietje14 jul. 2016 - 18:02

Wat verwacht je van die rechtszaak, Ben Joop?

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper14 jul. 2016 - 21:23

> maar wilders is niet tegen marokkanen, maar tegen oprukkende islam. Wilders is ook tegen Marokkanen, die minder minder uitspraak was exclusief tegen Marokkanen gericht. Hij heeft ook eens voorgesteld om criminele Marokkanen door de knieën te laten schieten. http://www.volkskrant.nl/binnenland/wilders-schieten-op-relschoppers~a862137/

Stientje2
Stientje214 jul. 2016 - 21:42

"Wilders is niet tegen Marokkanen".......................................... en MINDER, MINDER, MINDER dan?????

Kees Ollopa
Kees Ollopa14 jul. 2016 - 14:04

Duidelijk komkommertijd maar de boodschap is duidelijk. PvdA elite machthebbers glorieren in hun rol, links voor verkiezing en rechts er na om op het pluche te komen.

2 Reacties
H.Witte
H.Witte14 jul. 2016 - 15:28

Probeer het eens inhoudelijk. Wellicht lukt het.

Moeder Pietje
Moeder Pietje14 jul. 2016 - 18:03

Wat is er aan gelogen, Henk?

il viaggiatore
il viaggiatore14 jul. 2016 - 14:04

Wat doet ze nu? Ze spreekt aardige woorden over Wilders? Maar? Maar? Maar? Wilders is de duivel toch? Wilders die ondanks zijn soundbites gewoon respect voor de kamer heeft in tegenstelling tot sommige anderen... Khadija Arib, ja ook ik was sceptisch. Maar inmiddels heeft ze zich aardig geprofileerd als streng maar rechtvaardig. Misschien moet de PvdA eens nadenken over Arib als lijsttrekker. Ze is minder conservatief als Aboutaleb. Momenteel hebben alleen de Piraten Partij en de Partij voor de Dieren een vrouwelijke lijsttrekker. Waar zijn al die andere progressieve partijen? GL heeft Femke Halsema gehad, maar die sneuvelde in het witte mannen bolwerk. Bij de rest is het maar stilletjes. PvdA zou juist een volledige nieuwe weg in kunnen slaan met Arib, al die conservatieven mannen moeten niets hebben van een vrouw aan het roer, en die verlaten dan allemaal het schip. En voor een zinkend schip is niets beter dan wat overbodige ballast kwijt te raken.

2 Reacties
Muxje3
Muxje314 jul. 2016 - 14:23

Het lijsttrekkersschap is toch echt een heel andere rol; geen idee of zij het daar goed zou doen. Ik ben ook niet zo van de positieve discriminatie: "ja, laten we een vrouw doen als voorzitter om eens lekker progressief uit de hoek te komen"; gewoon de beste persoon voor de job. Nu is de PvdA bepaald niet mijn partij, dus het zal wel. Als voorzitter doet ze het tot nu toe trouwens prima, ook tegenover Wilders. Maar de echte vuurdoop moet nog gaan komen, als de debatten wat scherper gevoerd gaan worden in aanloop naar de verkiezingen.

Moeder Pietje
Moeder Pietje14 jul. 2016 - 18:05

Ook in het geval van Aboutaleb zou het dom zijn. Ten eerste is hij een rechtse man die net zo goed bij de VVD had kunnen zitten. Belangrijker : in de perceptie van mensen wordt de PVDA dan echt de allochtonenpartij.

Freeman2
Freeman214 jul. 2016 - 13:55

{"Ondanks zijn eerdere verzoeningspoging heeft Wilders de Kamervoorzitter toen zij benoemd werd."} Klinkt bijzonder. {"hij heeft respect voor de Kamer, .."} wat wordt benadrukt door het feit dat hij zijn salaris regelmatig int?

Biff Everwood
Biff Everwood14 jul. 2016 - 13:53

Ik kijk regelmatig naar politiek24 en vind haar echt een heel goede voorzitter. Lekker kordaat.

3 Reacties
Molly Sweet2
Molly Sweet215 jul. 2016 - 3:12

Yep, ik ook. Tof mens.

Zandb
Zandb15 jul. 2016 - 7:00

Molly, dat mag dan weer wel, iemand een "tof mens" vinden? Zouden Han of Alfred of Erik of ik toevallig het tegenovergestelde beweren - het is een kutwijf bv - dan waren de hypocriete rapen weer eens gaar.

Zandb
Zandb15 jul. 2016 - 10:24

Volkomen juist, oma. Maar een club als de Hells Angels laat zich al niet of heel, heel moeilijk verbieden. Laat staan "de islam" of e.e.a. fundamentele gellofsrichting. Geloof mij, oma, als die geloofsrichting van Van der Staaij verboden zou kunnen worden, dan ervaren de leden van die geloofsrichting dat als dat hun het geloof wordt verboden. Bij "de" islam is dat natuurlijk al gewoon letterlijk het geval. Helaas is niet alleen Wilders' PVV heel selectief in het "aanpakken van de rotte appelen". De SGP vormt blijkbaar geen enkel probleem in onze samenleving waarin kerk en staat gescheiden moeten zijn. Ook christelijke partijen vormen geen enkel probleem. Zo lang geen er geen mensen openlijk onderdrukt worden of bewezen kan worden dat mensen onderdrukt worden (na aangifte, bijvoorbeeld) is onze rechtsstaat slechts theoretisch in staat de rotte appelen aan te pakken. En hoe pijnlijk ook, laten we dat in principe zo houden.

Draconisch
Draconisch14 jul. 2016 - 13:50

"Arib: ‘Voor zichzelf kan Wilders het persoonlijke heel goed scheiden van het politieke." Persoonlijk heb ik nogal moeite met politici die goed het persoonlijke van het politieke kunnen scheiden. Iets met principes, integriteit en geloofwaardigheid..

9 Reacties
D'Holbach
D'Holbach14 jul. 2016 - 14:09

Ondanks (heftige) meningsverschillen elkaar het licht in de ogen kunnen in de wetenschap dat je tot elkaar veroordeeld bent, dat is die acheiding tussen persoonlijk en politiek. Dat is het toppunt van integriteit. Daarnaast heeft deze man met zijn nogal foute semi-oplossingen altijd gezegd verschil te maken tussen de islam en de moslim. Dat blijkt weer uit deze houding. Dat heet vasthouden aan principes. Erg geloofwaardig in mijn ogen, al is er geen haar op mjn hoofd die er aan denkt op het te stemmen.

Zandb
Zandb14 jul. 2016 - 15:20

'd Holbach; verschil maken tussen de islam en de moslim: Hoe doet iemand dat? We gaan de islam verbieden maar iedereen mag gewoon moslim zijn? We gaan moskeeën verbieden maar moslims mogen gerust samenkomen in een bepaalde ruimte die ze dan "moskee" noemen? We gaan islamisering tegen maar moslims hebben gewoon recht op hun eigen onderwijs net als alle andere burgers? Ik ben benieuwd hoe zo'n "geloofwaardige vasthouder aan zijn principes", dit - islam versus moslim - gaat regelen voor zijn kiezers

H.Witte
H.Witte14 jul. 2016 - 15:32

Draconisch het is in de meeste werksituaties niet anders. Men moet vaak samenwerken met mensen die je never nooit op je verjaardag zou uitnodigen, waaraan we soms zelfs een hekel hebben, maar waar tegen we ons wel collegiaal en en constructief gedragen. Een rol die we (bijna) allemaal wel kunnen spelen.

D'Holbach
D'Holbach14 jul. 2016 - 15:33

Wilders laat hier zien hoe hij dat verschil maakt Zandb. Precies wat hij altijd gezegd heeft. Hoe hij dit ooit wettelijk (of zo) wil regelen is zijn probleem, het lijkt me schier onmogelijk om mensen die in sprookjes geloven van het tegendeel te overtuigen maar daarin zou hij mijn zegen hebben, de wereld zou er een stuk mooier van worden als mensen niet meer buigen voor wolkenridders (van welke denominatie ook).

Haastig
Haastig14 jul. 2016 - 16:44

Zandb 14 juli 2016 at 17:20 "verschil maken tussen de islam en de moslim" Verschil tussen de religie en de mens, 2 verschillende entiteiten. Vd Staaij lijkt me op zich een aardige kerel, z'n geloof vind ik idioot.

Zandb
Zandb15 jul. 2016 - 7:08

Ja, Haastig, mij ook. Maar als je het geloof van Van der Staaij gaat verbieden, wat gebeurt er dan met Van der Staaij?

Zandb
Zandb15 jul. 2016 - 7:09

'd Holbach; dat is een regelrechte dooddoener: Hoe Wilders het e.e.a. wil regelen, dat is zijn probleem. Temeer omdat u "het doel heiligt de middelen- principe" ongegeneerd toepast om een dictatuur goed te praten. Als mensen niet meer mogen buigen voor een vrijwillig gekozen dictatuur maar moeten buigen voor een van buiten opgelegde dictatuur komen we van de regen in de drup. We kunnen mensen die in sprookjes geloven, zegt u, niet van het tegendeel overtuigen: Wilders en u zijn van die mensen die in sprookjes geloven.

omaoeverloos
omaoeverloos15 jul. 2016 - 7:32

"Maar als je het geloof van Van der Staaij gaat verbieden, wat gebeurt er dan met Van der Staaij?" Geloof kun je niet verbieden, wel de organisatiestructuur van een religie wanneer die in strijd is met de wet. Momenteel wordt eraan gewerkt om motorclubs als de Hells Angels en Satudarah te verbieden, motorrijden blijft gewoon toegestaan. Helaas worden de rotte appelen in de religie niet aangepakt, terwijl de wet daar ook gewoon in voorziet.

Haastig
Haastig16 jul. 2016 - 9:04

Zandb 15 juli 2016 at 09:08 "Ja, Haastig, mij ook. Maar als je het geloof van Van der Staaij gaat verbieden, wat gebeurt er dan met Van der Staaij?" Heb je een citaat en link naar dat citaat waar Wilders aangeeft islam en moslims te willen verbieden?

[verwijderd]
[verwijderd]14 jul. 2016 - 13:49

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Zandb
Zandb14 jul. 2016 - 15:13

Heel interessant te lezen wat u onder "politiek" verstaat. Geen idee overigens wat u er precies mee bedoelt maar misschien is dat ook wel uw bedoeling.

bob b.
bob b.14 jul. 2016 - 13:36

Het laat mooi zien dat Wilders het alleen voor de bühne doet. Het bevestigt het beeld dat al eerder door journalisten was getoond. Wilders is inderdaad professioneel, te professioneel voor het overgrote deel van zijn aanhang, die denken dat hij echt zo is. Ze hebben sowieso moeite om de werkelijkheid van het sprookje te onderscheiden. Zijzelf zijn de maat aller dingen, iets anders hebben ze nooit geleerd of ze zijn er niet toe in staat. Ze hebben iemand nodig die hen letterlijk voorkauwt wat ze moeten denken en zeggen. Tot meer zijn ze niet in staat. Stemvee.

8 Reacties
BassievonToor
BassievonToor14 jul. 2016 - 14:17

De bühne ja? De beste man kan helemaal niets meer, leeft onder permanente beveiliging.

Ben Joop
Ben Joop14 jul. 2016 - 14:21

Bassie: en he loves it want zo kan hij zijn haat en leugens blijven spuien.

Gammana
Gammana14 jul. 2016 - 14:29

Lol wat een blinde haat, lachwekkend gewoon, laat je nakijken.

Gerard21
Gerard2114 jul. 2016 - 14:35

@ Ben Joop Wat een walgelijke opmerking ! Niemand verdient het zo te moeten leven alleen maar wegens het uiten van zijn / haar mening.

rbakels
rbakels14 jul. 2016 - 14:49

Mooi gezegd. Als je in zo'n functie de mensen massaal voor de gek houdt ben je misdadig bezig. Hier toont het populisme z'n ware gedaante: de mensen eerst bepaalde problemen voorliegen en vervolgens onuitvoerbare oplossingen voorstellen. Hier toont Wilders zich een goede leerling van Bolkestein, die meende dat alles mag (en moet!) wat meer kiezers trekt. Toen zelfs geharde VVD-ers door kregen dat Rita Verdonk een brokkenpiloot was, een soort Nederlandse Sarah Palin, bleef hij vierkant achter haar staan: beter een brokkenpiloot die stemmen trekt dan een intelligent leider die bij de massa wat minder populair was. Het verhaal gaat dat het opportunisme van Bolkestein zelfs zijn toch zeer commerciële toenmalige werkgever Shell te gortig werd, en zijn baas hem droogjes vroeg: zou je het niet een keertje proberen in de politiek? Enfin, de schade zien we nog dagelijks. Hoe maak je in korte tijd een politieke partij groot? Nou, dat weet ik niet, maar één ding weet ik wel: eerlijk duurt het langst!

Zandb
Zandb14 jul. 2016 - 15:23

Bassie: Die permanente beveiliging heeft toch geen invloed op 's mans mogelijkheden wat betreft zijn politieke bewegingsvrijheid? Althans: Ik zie dat niet. Ongetwijfeld zie ik dat verkeerd. Maar dat corrigeert u natuurlijk wel.

Ben Joop
Ben Joop14 jul. 2016 - 16:41

Gerard iemand die miljoenen moslims Europa uit wil zetten en die beloofd ervoor te zorgen dat er minder joden, pardon Marokkanen in Nederland zullen zijn verdient geen beveiliging maar gevangenisstraf.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper14 jul. 2016 - 21:34

> Niemand verdient het zo te moeten leven alleen maar wegens het uiten van zijn / haar mening. Ik ben het helemaal met je eens, van onze Kamerleden blijf je af. Ook van Wilders. Helemaal akkoord.

Acid Prune
Acid Prune14 jul. 2016 - 13:30

Ja ja Wilders is gewoon deel van de Haagse kliek

3 Reacties
H.Witte
H.Witte14 jul. 2016 - 15:27

Misschien moeten we de regering en de kamer maar naar Stampersgat verplaatsen. Zijn we van de Haagse kliek af.

hugo bergveen
hugo bergveen14 jul. 2016 - 15:39

Inderdaad: hij is het op twee na langst zittende Kamerlid.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper14 jul. 2016 - 21:31

> Inderdaad: hij is het op twee na langst zittende Kamerlid. Ik denk dat hij alle records gaat verbreken. Wilders kan niet zonder de politiek. Als hij de politiek verlaat stopt de beveiliging. Hij komt ook zonder inkomen. Sponsors vinden een ex-politicus niet zo interessant, en het wachtgeld is ook niet eeuwig. Er is voor Wilders geen leven na de politiek, dat weet hij, daarom blijft hij erin. De partij kan nooit zeggen dat zijn houdbaarheidsdatum voorbij is, want hij is DE partij, en dat is ook de belangrijkste reden waarom de PVV geen leden heeft. Een gewone partij zou de lijsttrekker kunnen wegstemmen, dat risico wil Wilders niet lopen. Hij blijft voor eeuwig zitten, die ene Kamerzetel voor hem, die zal altijd wel gehaald worden, "for days of auld lang syne". Misschien dat af en toe iemand de balpen uit zijn neus moet trekken, en hij dan verschikt wakker wordt.

truusbeek2
truusbeek214 jul. 2016 - 13:26

Wederzijds respect! Mooi!

1 Reactie
Zandb
Zandb14 jul. 2016 - 15:25

truus; als het aan mij zou liggen is ieder respect wederzijds.