Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GroenLinks-leden mogen stemmen over fusie met PvdA in Eerste Kamer

Ledenreferendum over verdere linkse samenwerking
Joop

Kamervoorzitter Bergkamp waarschuwt Wilders voor de laatste keer

  •  
18-01-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
online1058sm

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (39)

Le Chat Botté
Le Chat Botté19 jan. 2022 - 8:18

Natuurlijk gedraagt wilders zich als een ontremde gifschijtende kleuter. Hij vertegenwoordigt namelijk een publiek dat uit ontremde gifschijtende kleuters bestaat. Het gaat over mensen die - om wat voor redenen ook - zich machteloos ontevreden voelen én daar iemand de schuld van willen geven. Het gaat om mensen die daarin - net zo min als talloze echte gifschijtende kleuters - niet op de juiste, liefhebbende manier gerustgesteld worden, maar juist in hun gifschijtende gedrag voorgeleefd worden door hun pappie, mammie en kleuterjuffen. Zo doet Pappie wilders niets liever dan de gifschijtende kleuter uithangen en dit aan iedereen te tonen. Niet verder vertellen, maar pappie wilders voelde zich namelijk na 12 jaar neusboren in de Tweede Kamer ook machteloos en boos. Want hij had weinig talent en daarom mocht hij niet zo veel van de VVD. Ook was hij lui en ook daarom mocht hij niet zo veel van de VVD. En toen is hij na 12 jaar heel boos geworden en is hij keihard gaan janken en dreinen en moslims en buitenlanders de schuld van alles gaan geven. En dat werkte. Want wilders kreeg aandacht en volgelingen. Véél aandacht en volgelingen. En dat vond wilders fijn en nu hoefde hij zich nooit meer machteloos te voelen. Sindsdien kan onze spugende driftkikker elke dag (als hij daar zin in heeft, want hij is nog steeds lui) zijn driftbuien opvoeren op de tv. En zijn publiek hangt aan zijn lippen. Want zijn volgelingen worden bevestigd en voorgeleefd in hun eigen driftbuitjes en zijn verontwaardigde tegenstanders roepen onophoudelijk foei. Heerlijk vind kleuter wilders al die aandacht, verrukkulluk, zalig! Maarreh, als hij eerlijk is, heel eerlijk - hij bijt liever zijn tong af om het te zeggen - maar er knaagt toch iets aan ons driftige kleutertje. Hij mist iets. Hij heeft er geen woorden voor. Maar het begint harder te knagen en te knarsen als anderen het hebben over liefde en vreugde en genegenheid. En dan gaat hij maar gauw weer zijn volgende driftbui ontwerpen en plannen.

AlexanderVolken
AlexanderVolken19 jan. 2022 - 6:02

En zo gaat het weer over Wilders en niet over de inhoud. Ik denk dat Rutte alleen maar gebaat is met deze vorm van oppositie. Daarom gingen de coalitiepartijen er ook vol in. Het probleem van Vera Bergkamp is dat ze Wilders (en ook Baudet) alleen maar groter maakt als ze hem het spreken ontzegt. Wilders zelf vond het ook een prettig debat. Zijn achterban geniet van zijn wanstaltige vertoningen. Die 20 zetels zijn weer in de pocket. Het maakt Wilders echt niet uit dat de AOW-er er op achteruit gaat. Zolang hijzelf zijn podium maar behoud, zal het hem echt worst wezen. Sterker, hij zal hopen dat de AOW-ers verdee gekort worden: ontevreden AOW-ers zijn een welkome groep potentiële PVV stemmers.

2 Reacties
Zandb
Zandb19 jan. 2022 - 12:29

Alexander Moeilijk te begrijpen blijkbaar, maar in dit geval is wat Wilders allemaal beweert de inhoud die hij op de geschetste wijze leegt.

Robin Heyerdahl
Robin Heyerdahl19 jan. 2022 - 17:02

Het stoorde me dat er zoveel opgeroepen werd om hem de mond te snoeren. Ik heb Omtzigt behoorlijk hoog zitten maar dit viel me tegen. Leuk die beeldspraak over gele kaarten maar wat houdt dat feitelijk in? Het lijkt me een stuk effectiever om collectief de zaal te verlaten als hij te ver uit de bocht schiet. Dan zit hij daar nog voor vak K, de voorzitter, FvD en Van Haga. Lijkt me ook gezonder voor de maatschappij om niet censuur te adverteren.

Robin Heyerdahl
Robin Heyerdahl18 jan. 2022 - 22:10

Ik heb er maar een paar minuutjes van geluisterd, toen vond ik het alweer genoeg maar het begin vond ik ongelooflijk. Wilders: "Daar zitten ze dan, enkele van het nieuwe kabinet" -interruptie- Hoe dan? De eerste zin is nog niet af en meneertje wil het over een tweet hebben. Tot zover over de inhoud...

Phantom3
Phantom318 jan. 2022 - 20:11

Ik mis Arib.

3 Reacties
hartpine
hartpine19 jan. 2022 - 4:39

Ik ook.

Oki Doki
Oki Doki19 jan. 2022 - 10:16

Ik niet.

Robin Heyerdahl
Robin Heyerdahl19 jan. 2022 - 16:57

Amen

DaanOuwens
DaanOuwens18 jan. 2022 - 19:01

Ik heb een flink deel van zijn verhaal bekeken. En uiteraard hoort zijn gedrag niet thuis in de tweede kamer. Maar het is wel de taal van zijn achterban. Het is een heel normaal verhaal waar een groot deel van de Nederlanders hartstochtelijk in geloofd. Ook in het expliciete aanwijzen van ministers en kamerleden die het land kapot maken. ` Ik vind het een probleem dat de kamerleden hem met zachte handschoenen aanpakken en deze kamervoorzittter een zacht ei is. Maar verder zou er van mij niet zo veel hoeven veranderen aan zijn gedrag. Het is een mooie thermometer voor wat leeft in de samenleving. Hoever de zaak is gepolariseerd. Meer zetels PVV is meer polarisatie. Dat kan maar duidelijk zijn. Verder denk ik dat andere kamerleden hem gewoon moeten isoleren. Dat wordt lastig met extreem rechtse medestanders zoals Haga. Maar als de rest zijn moties consequent afwijst werkt dat meestal wel. Het is niet zo zeer dat hij monddood gemaakt moet worden, maar het is zeker dat hij nooit een zinnige bijdrage zal leveren. Dus moet je er ook geen tijd aanbesteden. Ik zou als kamerlid niet eens met hem in discussie gaan.

Uw Psychiator
Uw Psychiator18 jan. 2022 - 18:56

Als U het mij vraagt... - het probleem is niet zo groot als het lijkt. Én het is niet vrij van een zeker gevaar. Dat lijkt een contradictie, is het niet? Zaak is dat dhr. Wilders gedoogd wordt, en dat men hem 'zijn ding laat doen' (merk mijn opmerkelijk soepele en bijdetijdse omgang met het taaleigen van 'de jongeren' en 'de media' op, voor mijn leeftijd ben ik zo chill als maar zijn kan). Niemand die gezegend is met intelligentie, algemene ontwikkeling, gevoel, en fatsoen kan dhr. Wilders serieus nemen. Hij wordt getolereerd, als een amusant, zij het narrig randverschijnsel, een epifenomeen van de Nederlandse politiek. Kan zijn dat andere Kamerleden tijdens zijn spreektijd naar het toilet gaan, of op hun telefoontje-onder-zichtniveau gauw een erotische afspraak vastleggen, weet ik veel. Over vijftig jaar ('climate volente') zal er wel een reuzegrote Wilderspop op de Efteling staan. Kinderen mogen er een munt van € 100,00 ingooien (inflatieverwachting en -correctie toegepast). En dat monstrum van plastic en tweedehands high-tech rotzooi begint me toch een partijtje te vloeken, te tieren, en te razen... de kinderen staan bijkans te springen en te zingen van louter pret. De Efteling zal dan op 31 december gesloten zijn; niet omdat het Oudjaar is, maar omdat we dan de Nederlandse overwinning op Rusland gedenken; die verhinderde dat de halve gare Putin zomaar de oude USSR kon herstellen. Oekraïne kon door fabelachtige strategisch optreden van onze strijdkrachten beschermd worden tegen de finale Russische bestendiging van een korte bezetting. Met name de geheime informatie van Halbe Zijlstra, de enige politicus van wereldfaam die ooit bij die gestoorde malloot in diens datsja te gast was, die stelde de Westerse belangen veilig. Wat ook hielp was dat Putin gedurende Zijlstra's 'bezoek' (naar verluidt hield 'us Halbe' zich constant in een kledingkast verborgen) compleet laveloos was door de inname van enorme hoeveelheiden in China vervaardigde wodka, en aldus eindeloos geheime militaire gegevens bleef uitbraken. Die Halbe op een cassetterecorder van Philips trouw vastlegde. (Waar wou ik ook alweer heen?) ...geeft niet. Alles, maar dan ook alles is lach- en deerniswekkende comedy geworden; de politiek inclusief. En een mensenleven doet er niet meer toe.

2 Reacties
JohnVKR
JohnVKR18 jan. 2022 - 20:10

"Niemand die gezegend is met intelligentie, algemene ontwikkeling, gevoel, en fatsoen kan dhr. Wilders serieus nemen." Het probleem is dat er mensen zijn die Wilders wel serieus nemen. Anders Breivik nam het gif dat Wilders de wereld in slingerde bijzonder serieus. Brenton Tarrant nam de haat die Wilders het internet op gooide serieus. Van Noorwegen tot Nieuw-Zeeland zijn mensen vermoord omdat ze de haat die door Geert Wilders werd verspreid uiterst serieus namen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 jan. 2022 - 15:34

U maakt Wilders veel te groot. Wilders is ons eigen probleem. Voor Breivik was Wilders helemaal niet belangrijk. Breivik kon het prima af op zijn eentje met inspiratie van locale bloggers.

Sonic2
Sonic218 jan. 2022 - 18:26

Ik denk dat het het beste is om met Wilders een kopje thee te drinken. Daarna moet er een onderzoek komen naar Henk en Ingrid. Daarna moet links, de media en Sonic de schuld krijgen. Wilders krijgt daarna een aai over zijn bol. We maken een mooi kampvuur en laten we die lieve PVV schatjes eens knuffelen. Het zijn allemaal schatjes. Het Binnenhof zal straks wel in vuur en vlam staan, maar dat is de schuld van de media. Die de grote verlosser demoniseert. Lekker weg kijken. Lekker knuffelen en elk verzet de mond snoeren. Dat werkt al 20 jaar fantastisch. En bovendien is de PVV een enorm succes. Een knuffel en een kopje thee dan komt het allemaal goed toch?

PVDB2
PVDB218 jan. 2022 - 18:24

Het bekende verhaal. Waarschijnlijk ook weer over Dilan Yezilgoz, dat ze van Turkse afkomst is ect. Kijken hoe er hij kan komen, zoals dat ook in de maatschappij zo is tot iemand tot een halt roept. Je moet wel blijven radicaliseren wil je relevant blijven en aandacht trekken. Nog steeds natuurlijk dat alle Marokkanen crimineel zijn (2,5% van de hele bevolkingsgroep verdacht van een misdrijf in 2020; 97,5% dus niet). Meer dan bij veel andere grote groepen, maar niet overdreven veel. Verdachts ijn is nog altijd niet schuldig. Maar daar hoor je Geert niet over. Niet over motorbendes, niet over voetbalhooligans. Minder, minder doet het nog goed. Strafblad of niet, de kiezers maalt niet om 16 jaar heerschappij binnen het clubje zonder leden. Geen kandidaten kunnen vinden voor Rotterdam. Maar liever gewoon zeggen dat je niet meedoet. In Maastricht er zelfs 1 afkeuren aangezien die zelfs voor de PPV te rechts was... Overigens heeft 1 van zijn grootste fans in het buitenland een aanvraag gedaan voor vervroegde vrijlating: Anders Breivik. De begon zijn zaak met de nazigroet en riep op tot een nazi burgeroorlog...

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe19 jan. 2022 - 11:14

Formeel kan Breivik vragen om voorwaardelijke vrijlating nu hij 10 jaar heeft vastgezeten. Zo zit het Noorse recht nu eenmaal in elkaar. Psychiater Randi Rosenqvist meent dat hij nog steeds gevaarlijk is.

Thuiszitter
Thuiszitter18 jan. 2022 - 18:01

Hij ging weer aardig los inderdaad.

OlavM
OlavM18 jan. 2022 - 18:01

Ja, en telkens komt er weer een "laatste keer". De Tweede Kamervoorzitter was in mijn ogen weer veel te lankmoedig voor Wilders. Zoals Omtzigt terecht opmerkte: de voorzitter is geen procesbegeleider, maar moet als een scheidsrechter optreden.

3 Reacties
korheiden2
korheiden218 jan. 2022 - 21:18

@OlavM : Inderdaad. Bergkamp treedt niet op. Duidelijk is dat zij een zwakke voorzitster is, die haar benoeming te danken heeft aan politieke handjeklap. Menigeen verlangt terug naar Arib.

GMatth52
GMatth5219 jan. 2022 - 11:21

korheiden: "Menigeen verlangt terug naar Arib." Arib zal het verschil niet maken. Zij liet Wilders, onweersproken, zijn gang gaan, toen hij collega-Kamerlid Kuzu van DENK uitmaakte voor "het vergif in deze samenleving" (Algemeen Dagblad 19-09-2018). Aan de andere kant heeft Arib bij gelegenheid niet nagelaten, de heer Kuzu te treiteren: "Kuzu had gelijk en Arib waant zich de Nederlandse Cleopatra", Peter Breedveld in Frontaal naakt, 10-11-2017. Wilders heeft jarenlang de wind in de zeilen gehad met zijn racistische discours, zowel in de media, als in de politiek, en nu hij een collega van D66 persoonlijk aanvalt, raakt men in de 2e Kamer ineens van de kook, en moet voorzitster Bergkamp ingrijpen. Zie: "Wilders is niet de schuld van Vera Bergkamp", Peter Breedveld in Frontaal naakt, 19-02-2022.

GMatth52
GMatth5219 jan. 2022 - 11:58

Correctie verwijzing naar Peter Breedvelds laatstgenoemde artikel op Frontaal naakt, 19-01-2022.

Juppé🎗
Juppé🎗18 jan. 2022 - 17:55

Dieptreurig dat gedrag van Wilders. Hij zet krijsende stoorzenders op iedere frequentie en maakt iedere vorm van inhoudelijk communiceren onmogelijk. Hij zegt straks dat het een nep parlement is en een chaos, maar hij creëert de chaos zelf. Straks de enige manier om beschaafd te communiceren op plaatsen waar hij niet is. Dan begint hij over achterkamertjes om maar de held van de onvrede te zijn. Ik neem mevrouw Bergkamp niet kwalijk dat zij dit niet in de hand heeft. Gezamenlijk afspreken om niet meer te reageren en hem uit te laten razen zou het beste zijn, maar er hebben wat anderen boter op hun hoofd, dus dat gaat niet lukken, want dan moet je interrupties verbieden en daar profileren een paar anderen die ook geen consistent verhaal hebben zich graag mee.

5 Reacties
hansa2
hansa218 jan. 2022 - 18:59

De chaos wordt al 40 jaar door de politiek gecreëerd.Niets durven benoemen en,dat moet je ze nageven ,consequent wegkijken

wittecisnoot
wittecisnoot18 jan. 2022 - 20:37

Over dat nep-parlement: blame the messsenger... De waarheid is hard. Het parlement hoort de regering te controleren, dat is de reden van het bestaan. Dus jezelf niet laten gijzelen met regeerakkoorden. Al te kritische parlementariërs worden tegen gewerkt en het parlement pikt dat in plaats van die regering eens op haar plaats te zetten. Die toeslagenaffaire ging mede zo lang door, door een falend parlement . Nu ook weer de rekenkamer heeft er kritiek op dat er allerlei miljardenfondsen worden opgericht en zo aan de rijksbegroting (dus controle van het parlement) onttrokken wordt. Een parlement dat zich op diens taken richt zal zeggen: nee, wij controleren die miljarden aan belastinggeld. Maar we weten hoe het gaat: regeerakkoord dus het parlement zal bij het kruisje tekenen en alleen de eerst kamer zal mogelijk dwars liggen. Een parlement dat haar taken niet serieus neemt, neemt haar bestaansrecht niet serieus en zichzelf niet serieus. Dan ben je een façade en dus een, ja zeker: een nep parlement. Lekker boos doen tegen Wilders en jezelf beroepen op hoe belangrijk je bent (dat je daarvoor je taken serieus moet nemen, laat men weg) is makkelijker dan jezelf als parlement eens kritisch te bekijken. Het echte probleem is dat het prijsschieten is voor Wilders. Want als je jezelf als parlement niet serieus neemt, dan ben je niet serieus te nemen.

watcher3
watcher318 jan. 2022 - 22:30

Wat heeft jou, misschien wel terechte, kritiek op het functioneren van de tweede kamer te maken met het nazistische gebral van Wilders? Wilders is een nazi omdat het parlement de regering niet goed genoeg controleert?

DaanOuwens
DaanOuwens19 jan. 2022 - 6:36

@ wittecisnoot Jij schrijft: Over dat nep-parlement: blame the messsenger… De waarheid is hard. Je moet een tamelijk slecht gehoor hebben om in het verhaal van Wilders te beluisteren dat hij een beter controlerend parlement wil hebben. De waarheid is dat Wilders het daar helemaal niet over had. En je schrijft: Het echte probleem is dat het prijsschieten is voor Wilders. Want als je jezelf als parlement niet serieus neemt, dan ben je niet serieus te nemen. Blijkbaar is ook deze reactie van jou niet serieus te nemen. Het hebben van een grote bek zoals Wilders had wordt door jou gebracht als een fundamentele bijdrage aan de democratie volgens mij moet die persoon met die grote bek dan ook iets zinnigs te melden hebben. Maar voor jou is alleen die grote bek al voldoende begrijp ik.

Zandb
Zandb19 jan. 2022 - 12:33

cis Er is volgens mij een heel groot verschil tussen wat uw boodschap betreffende het nep "nep-parlement" is en wat die van Wilders inhoudt. Wilders heeft verspreidt namelijk een totaal ander beeld van wat volgens hem een nep-parlement is dan u dat doet. M.a.w.: Wilders is niet degene die de boodschap aflevert. Met die boodschap bent u zelfs niet blij! Tenminste, dat hoop ik dan maar.

Hernandez
Hernandez18 jan. 2022 - 17:53

Wilders is een hork en Bergkamp is een lichtgewicht. Ik mis Arib :(

1 Reactie
Cave Canem
Cave Canem18 jan. 2022 - 18:14

Ik mis Gerdi Verbeet

Backtobasics
Backtobasics18 jan. 2022 - 17:50

Een treurige vertoning weer voor de Nederlandse politiek vandaag. Wilders die gefrustreerd is, en meerdere malen verbaal uit de bocht vliegt. Boze kamerleden,..........een lachende Rutte. En een voorzitter die totaal geen overwicht heeft, en niet ingrijpt.

Cam Millo
Cam Millo18 jan. 2022 - 17:46

Het jaarlijkse hoogtepunt van wilders: schofferen

watcher3
watcher318 jan. 2022 - 17:35

Zoals al bleek tijdens haar handelen toen mevrouw Simons een punt van orde wilde maken: De slechtste kamervoorzitter die er ooit geweest is. De nazistische praatjes van Wilders gingen alle perken te buiten maar tegen hem blijft ze wel beleeft.

2 Reacties
Thuiszitter
Thuiszitter18 jan. 2022 - 18:33

Je doelt op de vergadering over emancipatie begin december mag ik aannemen . In die vergadering was van Tellegen , vvd, de voorzitster. In die vergadering wilde Simons inderdaad een punt van orde maken en werd vervolgens als een peuter behandeld.

watcher3
watcher318 jan. 2022 - 19:32

Meneer de Thuiszitter, u heeft helemaal gelijk.

Lenny Boers
Lenny Boers18 jan. 2022 - 17:17

Iemand die voortdurend uitgebraakt wordt, bedreigd, overladen met aanduidingen als fascist, en gelijkenissen met Hitler over zich heen krijgt, zoals eerder Fortuijn die zich er zelf niet schuldig aan maakte, doet dat dus in dit geval met iedereen die hem zo bejegent, die hem naar zijn idee bedreigen, en zal dat dan ook tegen volstrekt onschuldigen doen, en in net zo verwerpelijke bewoordingen. In plaats van de spiegel kan het vooral belangrijk zijn te zorgen dat je eigen facie schoongeschrobd wordt

4 Reacties
Cave Canem
Cave Canem18 jan. 2022 - 18:42

Niet dat ik het niet ten diepste betreur, maar zou het héél in de verte niet zo kunnen zijn dat veelvuldige en met een hoge frequentie in het verleden gedebiteerde uitingen van de man héél misschien een mogelijk vergezochte verklaring kunnen zijn van het type reacties dat u hier aanhaalt?

watcher3
watcher318 jan. 2022 - 19:34

Het is een pareltje voor de zwijnen geachte Cave Canem.

vdbemt
vdbemt18 jan. 2022 - 21:34

Als je verklaringen geeft, moet je wel de te verklaren situatie ten volle en vanaf het begin beoordelen. Jij draait oorzaak en gevolg om. Het is als bij een schermutseling waarbij jij de eerste klap niet ziet. De terugklap als oorzaak ziet en dan zegt over degene die is begonnen en weer een klap geeft: vind je het gek dat die terugslaat? Terugslaat? Hij is begonnen.

Zandb
Zandb19 jan. 2022 - 12:41

Lenny Laat ik het zo zeggen: Zoals u er van overtuigd mag zijn, dat dat het denken van Wilders (en Fortuyn) ten onrechte als fascistisch en als gelijkend op het denken van Hitler afgeschilderd wordt, zo mogen mensen vinden dat het wel degelijk terecht is om dat te doen. Vervolgens zijn het de argumenten die maken voor welke mening het meest te zeggen valt. U hebt daar weinig boodschap aan. U doet oncontroleerbare uitspraken en zwamt dus maar een eind in het weg. Vooral doorgaan. Misschien lossefloddert u hier of daar nog wel een succesje in de eigen, oh zo simpel van geest parochie.