Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Kwart van de VS wordt onleefbaar heet als gevolg van klimaatcrisis

Temperaturen lopen op tot boven de 50 graden Celsius
Joop

Kabinetsformatie: Rechts wéér aan zet

  •  
09-09-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
schaak_300.jpg

Update: 'CDA-dissidenten blijven dwarsliggen'... Informateur Tjeenk Willink wacht met officieel verslag tot maandag, na anti-islam-speech van Wilders op 9/11... Rutte niet bang voor wat Wilders gaat zeggen... Verhagen zal speech 'nauwlettend volgen'

Het ziet ernaar uit dat informateur Herman Tjeenk Willink VVD, CDA en PVV door laat gaan met de onderhandelingen voor de formatie van een rechts kabinet. De vice-president van de Raad van State wil met zijn officiële verslag van de gesprekken die hij voerde met de fractievoorzitters wachten tot maandag, na de de anti-islam-toespraak die Geert Wilders op 11 september in New York wil voeren.
De informateur heeft donderdag een tweede ronde van gesprekken met de fractievoorzitters van VVD, CDA en PVV, gevoerd om helderheid te krijgen over de stabiliteit van een VVD/CDA-kabinet met gedoogsteun van de PVV. Dat meldt de Volkskrant. VVD-leider en aspirant-premier Mark Rutte ontkende donderdagmiddag dat hij met spanning uitkijkt naar de anti-islamtoespraak van Wilders op de plek waar zich in 2001 twee vliegtuigen in de WTC-torens boorden.
Verhagen zei Wilders’ actie in New York vanuit zijn functie als demissionair minister van Buitenlandse Zaken nauwlettend in de gaten te houden, en indien nodig afstand te nemen. Ook Verhagen verwacht geen complicaties voor de formatie.
Update:
CDA-dissidenten Ferrier en Koppejan blijven bezwaren hebben tegen de vorming van een minderheidsregering met VVD en gedoogsteun van de PVV. De Volkskrant meldt dat beide Kamerleden hun afwijkende opstelling intern bevestigd hebben. Volgens bronnen in de CDA-fractie hebben Ferrier en Koppejan duidelijk gemaakt dat ze geen garanties geven mee te willen werken aan de PVC coalitie.
RTEmagicC_400813834_e0d52410d7_z.jpg
cc-foto:  Judhi Prasetyo

Meer over:

politiek, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (95)

JoseF2
JoseF29 sep. 2010 - 22:30

Als de VVD/het CDA/de PVV zo graag samen willen, waarom gaan ze niet gewoon voor een meerderheidskabinet (76 zetels)? Dat willen de meerderheid van de Nederlanders toch niet, neem ik aan: met name de PVV alleen als gedoog partner! Wie weet, zal het CDA-congres deze *faustian akkoord* alsnog blokkeren, hoop ik!!!

Piranesi2
Piranesi29 sep. 2010 - 22:30

> Je kunt een electoraat dat een leeg hoofd als Rutte de grootste en een brandstichter als Wilders de derde maakt, moeilijk politiek volwassen noemen.< http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/6591/Regeren_bij_de_gratie_Geerts Regeren bij de gratie Geerts / Thomas von der Dunk, Volkskrant, 09-09-2010

Hanvander Horst
Hanvander Horst9 sep. 2010 - 22:30

Ik zet er maar een muziekje bij op http://www.youtube.com/watch?v=SfaXsZq0ohw&feature=related En bij de PVV gaan nu de voetjes van de vloer http://www.youtube.com/watch?v=3BZf-PvZRIs

Zibarmaa
Zibarmaa9 sep. 2010 - 22:30

Wat een gezeur over die speech van Wilders steeds. Hij zal niet veel anders zeggen dan wat we verwachten op basis van het materiaal dat er al van hem ligt. Gewoon geen aandacht aan besteden verder. Mocht hij toch een coast-to-coast network halen daar, dan dat even vermelden. Klaar.

Hanvander Horst
Hanvander Horst9 sep. 2010 - 22:30

En zo zal het gaan vanaf maandagochtend als Rutte en Verhagen weer in hun vertrouwde omgeving zijn en de gedoogsteun moet worden verdiendhttp://www.youtube.com/watch?v=PNIviOHBTQw&feature=grec_index

Hanvander Horst
Hanvander Horst9 sep. 2010 - 22:30

wij wachten allemaal in spanning op de speech van Wilders zaterdag in New York omdat we weten dat dan zo'n belangrijke toon zal worden gezet. Misschien kan hij hierdoor geïnspireerd raken, ja zelfs dit fragment vertonen, want er zullen wel van die grote schermen zijn. Wij zijn hier hoe een ras-New Yorker weerstand biedt aan de Islam die op verschillende wijzen op zijn pad komt http://www.youtube.com/watch?v=Za34xhluhj0&feature=related

rgeurtsen
rgeurtsen9 sep. 2010 - 22:30

Tjeenk Willink moet simpelweg zijn verhaal leveren, NU. Of wil de Koningin speelruimte om te blokkeren? De aandacht voor Geert's speech is flauwekul en overbodig. Hij krijgt wat hij wil: aandacht. Mensen overwin toch je eigen ergernis. Zwijg de man dood. Hij wint en wint, en wint, en wint, en wint.... en degenen die geloven dat aan dat winnen een eind kan komen, die vergissen zich, die dromen, die geloven dat het 'er was licht en je ziet dat Geert niet bestaat' mogelijk is.

eagleye2
eagleye29 sep. 2010 - 22:30

Het lijkt mij niet meer van belang wat en vooral hoe Wilders zal spreken. Hij zal zaterdag waarschijnlijk een speech houden met de bekende anti-islam elementen want dat is het onderwerp van die dag. Daarna zal Rutte met zijn vrienden in Rotterdam het glas heffen en Verhagen zal er afstand van nemen. En dinsdag (of wanneer de formatiebesprekingen weer verder gaan) zal Tjeenk Willink voor de heren een kopje thee inschenken.

a.doorgeest
a.doorgeest9 sep. 2010 - 22:30

't Is allemaal zo doorzichtig als wat. Geertje zal zich a.s. zaterdag een beetje inhouden - voor de bühne - en dan kan komende week de formatie "netjes" worden afgerond. Het CDA-congres kan daarna als applausmachine fungeren en het trio Rutte, Verhagen en de haatzaaidelinquent kunnen daarna hun gang gaan. Tuurlijk. Maar de onderliggende gedachte blijft zo rot als een mispel. De bestelschade is nu al niet meer te overzien. Verhagen doet desnoods 't hele land in de uitverkoop voor wat CDA-baantjes, en Rutte weet gewoon niet beter als liberale cowboy-oliebol. Hopen dat Geert in oktober een heldere rechter treft die 'm een tijdje opbergt. Dat wordt leuk gedogen, vanuit de gevangenis. Zelfs Desi B. - ook eertijds cliëntje van Bram M. - heeft 't nooit zover geschopt. De coalitie van de ultra-rechtse rotjochies, die dit land zo snel mogelijk naar de verdommenis willen helpen. Maxime: goed gedaan jochie. Volgens mij is het katholicisme een grotere bedreiging voor dit land dan de hele Islam bij elkaar. Politiek ho*renjong mag ik van de moderator geloof ik niet zeggen - nu ja, misschien één keertje dan...

Blondje2
Blondje29 sep. 2010 - 22:30

Al gaan Willink, Pechtold, Cohen, Halsema, Roemer en de koningin allemaal tegelijk op hun hoofd staan, ze zullen niet tegen kunnen houden dat dit rechtse kabinet er komt. En dat is maar goed ook, want diegenen die zich zo druk maken om het ondermijnen van de rechtstaat door Wilders, zouden zich moeten schamen als ze het zouden ondersteunen en goedkeuren dat een meerderheid van de Tweede Kamer op ondemocratische wijze het zwijgen wordt opgelegd. Uiteindelijk beslist de politiek, en niet de derde colonne, wie er in Nederland een regering vormen. Zoals afgesproken!

Milieunet
Milieunet9 sep. 2010 - 22:30

Koning, Keizer, Admiraal Maxime Verhagen is het allemaal

Mohammed2
Mohammed29 sep. 2010 - 22:30

Wat mij bevreemdt is dat Verhagen zo graag in zee wil gaan met de PVV. Verhagen lijkt mij iemand die ten koste van alles wil voorkomen dat Nederland (internationaal) imago schade oploopt. Door nu juist met de PVV in zee te gaan lijkt dat onvermijdbaar. Nu al, daar er nog geen kabinet is geformeerd, zijn er in het buitenland al tal van nieuwsberichten dat Nederland een uiterst rechts kabinet zal krijgen waarin de PVV aan deelneemt. Ook niet te vergeten is dat hij ondanks de weerstand vanuit de eigen partij niet afziet van de onderhandelingen met de PVV. Ik weet natuurlijk ook dat de alternatieven, bezien vanuit Verhagens perspectief, niet al te rooskleurig zijn; Zo zal een plek in de oppositie voor Verhagen een regelrechte nachtmerrie zijn. Verhagen lijkt mij niet de persoon die constant naar het oppositiebankje zal lopen om daar te gaan lopen 'zeuren en jennen'. Daar heeft hij te lang, te invloedrijke posities bekleed. Daarnaast kan het CDA een hoop ministers naar voren schuiven voor het aantal zetels dat zij hebben. Maar de vraag is en blijft: is het het waard? Dat de VVD en het CDA enigszins met elkaar overweg kunnen is wel gebleken uit Balkenende I en II. Ik denk dat Verhagen als volgt redeneert: zou dit aankomende kabinet klappen dan kan (moet) dat de schuld zijn van de PVV. Dit zal leiden tot onvrede bij de PVV-kiezers. Daarnaast zou de PVV een ongeloofwaardige positie bekleden in de oppositie, omdat zij hun sociaaleconomische speerpunten compleet hebben verloochend. De CDA-kiezers die massaal overgestapt zijn naar de PVV zullen dan terugkeren naar het CDA. Blijkt deze formatie toch goed te werken dan heeft het CDA veel van haar punten kunnen verwezenlijken. Kortom, een win-winstituatie.

ReneeO
ReneeO9 sep. 2010 - 22:30

Ik heb steeds in mijn achterhoofd gehouden dat het voor Verhagen essentieel is wat Wilders in NYC gaat zeggen, en dat hij ergens ook een strategie had - als Klink er niet was geweest - de onderhandelingen na die datum al dan niet voort te zetten. Zijn reactie was ook terughoudender dan die van Rutte die het echt geen mallemoer kan schelen wat Wilders daar van plan is te gaan zeggen. "Luister eens even, we hebben afgesproken..." Rutte zou er verstandig aan doen wat minder als een mitrailleur te gaan spreken in de toekomst als MP, en zeker dat "Luister eens even..." achterwege te laten. Begint behoorlijk hinderlijk te worden, en hij wint er wat mij betreft niet mee aan gezag, maar blijft zo het irritante betwetertje van de klas. Hoe dan ook, dit kabinet gaat er komen. We gaan het meemaken dat een minderheidscoalitie zich afhankelijk maakt van een xenofobe beweging die zich door het buitenland laat financieren. De wereld zal niet instorten, we zullen heus niet naar de verdoemenis gaan, maar leuker zal het er niet op worden, gemakkelijker ook niet...

mees.
mees.9 sep. 2010 - 22:30

DEN HAAG - De twee overgebleven CDA-dissidenten, Kathleen Ferrier en Ad Koppejan, handhaven hun bezwaren tegen een minderheidsregering met de VVD, gedoogd door de PVV. Beide Kamerleden hebben hun afwijkende opstelling intern bevestigd, nadat de drie partijleiders Verhagen (CDA), Rutte (VVD) en Wilders (PVV) eerder deze week hadden bekendgemaakt te willen doorgaan met de vorming van een rechts gedoogkabinet. Door het voorbehoud blijft het onzeker of het CDA de beoogde coalitie met de benodigde 21 zetels kan steunen. Volgens bronnen in de CDA-fractie heeft Kamerlid Koppejan gezegd dat hij de partijtop geen valse verwachtingen wil geven dat hij uiteindelijk voor zal stemmen. Ook Ferrier benadrukte geen garanties te geven.

Pietertje2
Pietertje29 sep. 2010 - 22:30

Mooi om in de Volkskrant te lezen dat de twee CDA-kamerleden geen enkele garantie geven. Ik hoop dat ze de mond niet alsnog laten snoeren door Verhagen en consorten.

bobbono
bobbono9 sep. 2010 - 22:30

Het gaat mij helemaal niet om die waardeloze speech van geert want wat hij gaat zeggen is allang bekend, kortom veel van hetzelfde. Hij geilt gewoon op zoveel aandacht & het is knap dat hem dat iedere keer weer lukt met zoveel inhoudsloos gezwets. Zegt ook iets over ons wat ons & wat ons bezighoudt nu gedurende deze zogemaamde luxe-crisis !! Wat ik enger vind is dat het hem lukt zoveel druk op de formatie te leggen en de eisen die hij er nu al door krijgt bij het cda !! Deze partij wringt zich werkelijk in allerlei bochten om toch maar weer te kunnen regeren, verhagen is er zelfs toe bereid om dus de democratisch gekozen partijgenoten die een ander standpunt hebben over een samenwerking met de pvv onder hoge druk te zetten !!! Desnoods moeten deze mensen die niet de gewenste gedachtengang hebben maar uit de fractie omwille van de formatie !!!!! Is dit de ook even snel aangepaste interpretatie van het cda van onze democratie ?????

Multatuli2
Multatuli29 sep. 2010 - 22:30

Jongens en meisjes geef even aan wie de mol was afgelopen weekend in Vaals!! Het gewone (arbeiders) volk moet nl. niet denken, dat wij (de elite, aan de gracht) hun de komende vier jaar gaan opjutten tegen kabinet WILDERS, dit gaan ze helemaal zelf bedenken, wij reiken ze alleen maar de tools aan! Dit weekend oppositie overleg in EDE, alle mollen graag thuis blijven!!

daVinci2
daVinci29 sep. 2010 - 22:30

Ach laten ze het maar proberen dan zijn we er zeker van dat er over maximaal 3 maanden er weer nieuwe verkiezingen komen maar dan hebben de mensen een duidelijke keus tussen een sociaal of een asociaal beleid. Zoals het er nu voorstaat heeft de PVV veel concessies moeten doen naar de VVD en het "C"DA, de laatste 2 zijn nog wat verder naar rechts opgeschoven en we weten helemaal niet van wat de fractieleden van de PVV gaan doen want daar is het wel heel angstig stil. Al met al krijgen we een gedoog kabinet met een minimale kamer meerderheid waarvan niks zeker is en dat moet een krachtig beleid uit gaan voeren. Daar hoef je geen politicologie voor gestudeerd te hebben om te concluderen dat deze rechtse zeepbel in een mum van tijd uiteenspat.

brynnar
brynnar9 sep. 2010 - 22:30

Ach, dat doet iedreen toch tegenwoordig? Hoe vaak heb ik onderhand niet moeten aanhoren dat de PVV eigenlijk links is omdat ze sociaal-economisch het program van de SP hebben overgetikt (en na de verkiezingen weer aan de wilgen hebben gehangen)?

pedens@numeo.fr
pedens@numeo.fr9 sep. 2010 - 22:30

ach....hoe vaak moet ik het nog zeggen? zolang de PvdA nog steeds graag wil regeren met alle asociale partijen, en zich niet wil scharen bij de socialisten om een vuist te maken, zullen we steeds weer dezelfde partijen aan de macht houden, en zal deze politiek, direct uit de USA gekopieerd, de samenleving verder uitelkaar scheuren en tegenelkaar opzetten. Clichés, heeft men hier al tegen mij gezegd... nou èn? kijk om u heen en bewijs mij het tegendeel. Maar.....het is niet uw schuld - het is de schuld van Milton Friedman. wie? zoekt u maar op......

mees.
mees.9 sep. 2010 - 22:30

http://tinyurl.com/qrnvn2

mees.
mees.9 sep. 2010 - 22:30

http://www.nrc.nl/buitenland/article2618125.ece/Oprichting_Partei_fur_mehr_Freiheit_op_handen Zie het fimpje onderaan...."Solidarität mit Israël" Allemaal kleine Hitlertjes in spé Allemaal roeren ze in dezelfde pan,Wilders je krijgt steeds meer kapers op de kust,hoe moet dat nu met al die miljoenen die straks niet meer rechtstreeks naar jou gaan maar naar al deze miniextremistjes. haha...onze vrijheid wordt bedreigd door fundamentalisten en extremisten zegt hij..... Ja...en wat zijn jullie zelf dan?

Winston2
Winston29 sep. 2010 - 22:30

Zie je die blauw gekleurde Koning? Dat is dus het volk.

1 Reactie
Latok
Latok9 sep. 2010 - 22:30

nee nee nee... er zijn bewust geen pionnen aanwezig op het schaakbord. Dit gaat namelijk volkomen buiten Het Volk (voor zover dat bestaat) om. ;-)

[verwijderd]
[verwijderd]9 sep. 2010 - 22:30

Ik voorspel dat Wilders, voor het eerst, zijn onnozele theatrale retoriek over de Islam zal degraderen tot een niveau waar iedereen mee kan leven. Dat is natuurlijk speculatief maar me dunkt dat Wilders zijn mantra over de Islam zal gaan herhalen en ik kan me niet voorstellen dat de meest controversiële uitspraak van Wilders over de Islam tot controverses zal leiden in de formatiebesprekingen. Verder zal ik niet, in tegenstelling tot vele anderen, de toespraak volgen als deze überhaupt op de televisie zal worden uitgezonden, daarvoor mist de inhoud aan niveau.

3 Reacties
Pjotrs
Pjotrs9 sep. 2010 - 22:30

Het is inderdaad nogal speculatief. Er zijn twee opties. Wilders blaast eens flink in de bus om aan te tonen dat hij zich niet laat muilkorven. CDA en VVD redden zich er maar mee en mogen nogmaals tonen hoe ontzettend graag ze willen. Of hij doet het een beetje rustig aan en gaat pas weer voluit als het gedoogkabinet er eenmaal zit. Dan hebben CDA en VVD pas echt een probleem: ze kunnen het kabinet niet opblazen, want daar maakt de PVV geen deel van uit. Krijgen we een dubbel unicum: niet alleen het eerste gedoogkabinet maar ook het eerste kabinet dat moet beslissen of ze de gedoogsteun op willen blazen. Al dat gezeur over wat Wilders in New York gaat zeggen, toont slechts aan wat voor gedrocht zo'n gedoogconstructie is. Voor het overige is het wachten tot zijn aanhang Wildersmoe begint te raken en na Fortuyn, SP, Verdonk en Wilders achter de volgende redder aan gaat hobbelen.

ReneeO
ReneeO9 sep. 2010 - 22:30

Ja maar, @Mic, als hij zich milder uitlaat, voelen die Amerikanen die 20K voor hem hebben neergelegd zich wel bekocht. Dat wordt schipperen voor Wilders, en dat is ie niet gewend. ;-)

fjacobse
fjacobse9 sep. 2010 - 22:30

"Ook werd hen woensdagavond meegedeeld dat een aantal regionale afdelingen voor de zaterdag daarop een congres aan het organiseren was waarop de drie ter verantwoording zouden worden geroepen." http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1418011.ece/CDA-dissidenten_Ferrier_en_Koppejan_blijven_dwarsliggen No further comment.

rgeurtsen
rgeurtsen9 sep. 2010 - 22:30

Als wit niet oppast is het een padstelling - herhaling van zetten. Remise dus. Is dat de bedoeling?

2 Reacties
Alila
Alila9 sep. 2010 - 22:30

=Als wit niet oppast is het een padstelling - herhaling van zetten. Remise dus.= Dat ligt eraan, wie is aan zet denk je ?

omaoeverloos
omaoeverloos9 sep. 2010 - 22:30

"padstelling" Ik wist niet dat die alleraardigste amfibietjes konden schaken.

Bagus
Bagus9 sep. 2010 - 22:30

Tjeenk Willink kan niets anders. Zijn opdracht was een louter procedurele, garanderen dat de verdere (in)formatie een ordelijk verloop zou hebben. Het is niet aan de Majesteit om in de politieke onderhandelingen als zodanig te treden. De toekomstige MO Rutte heeft met zijn onbesuisde optreden -dit naast de op zich al wankele gedoogconstructie- zijn positie eigener beweging verzwakt. Hij zou een andere -niet-belaste- VVD-er- premier moeten laten worden. Iemand die het klappen van de zweep kent. En voor de tegenstanders van "rechts": soms moet je je in het leven bij het onvermijdelijke neerleggen. Ik denk dat de partijen die nu uit de boot vallen geen opvallend grote fouten hebben gemaakt. De uislag van de verkiezingen boden hen wel erg weinig speelruimte. En Cohen samen met Verhagen is toch vragen om malheur, niet waar ??

1 Reactie
cengiz66
cengiz669 sep. 2010 - 22:30

Premier ben je van alle Nederlanders. Rutte heeft met zijn opmerking, met een flinke voldane lach op het gezicht, 'er ligt een akkoord waar rechts de vingers bij zal aflikken' mi aangetoond geen premier van alle Nederlanders te zijn derhalve niet de aangewezen persoon voor het ambt.

fjacobse
fjacobse9 sep. 2010 - 22:30

De afspraak is gemaakt dat Wilders als gedogende partij het recht behoud om te zeggen wat hij wil. Ten onrechte is daar door Ab Klonk de conclusie uit getrokken dat Wilders ook maximaal van dit recht gebruik zal gaan maken. En met name de linkse oppositie-partijtjes met minder dan 11 zetels hebben dit lopen nakakelen c.q. lopen opblazen tijdens het debat van dinsdag j.l. Dat is echter totale onzin. 1. Politiek draait boven alles om belangen. Wilders heeft er op dit moment alle belang bij om straks als een betrouwbare regeringspartner te opereren. (Zij het niet tegen elke prijs zoals bijv. bij Groen Links het geval is.) Hij kan veel invloed uit oefenen op het regeringsbeleid, de kiezer laat in de wekelijkse polls duidelijk merken graag te zien dat de PVV meeregeert, maar ook heeft de PVV er bijv. alle belang bij de band met coalitie-partner de VVD goed te houden. Dat is een totaal andere situatie dan de afgelopen jaren waarbij Wilders steeds tegen een muur van 141 uiterst politiek-correcte kamerzetels stond aan te praten. 2. In een item bij Een Vandaag in de weken vlak na de verkiezingen liet PVV-beleidsmedewerker Eerdmans weten dat meeregeren betekent dat er dingen gaan veranderen. Het concrete voorbeeld dat toen werd genoemd is het schrappen van Fitna 2. 3. De Turkse CDA-wethouder uit Delfzijl sprak in zijn interview over een afspraak dat Wilders niet het landsbelang mag schaden. 4. De toon van Wilders is na de val van het Kabinet in februari is sowieso aanzienlijk milder dan we van hem gewend zijn. 5. Op de persconferentie van vrijdag j.l. waarbij Wilders de stekker er uit trok liet hij zich in uiterst neutrale woorden uit over Ab Klonk, hij gebruikte de term "betreurenswaardig" om zijn afkeur uit te spreken over Klonk. 6. Ook in het debat deze week reageerde Wilders totaal anders op het vertrek van Ab Klonk dan hij eerder deed bij het gedwongen ontslag van La Vogelaar. Geen termen als "malle Appie" o.i.d. 7. Rutte liet deze week in het debat doorschemeren dat Wilders wel degelijk wordt geacht zijn steun uit te spreken voor het regeringsbeleid. 8. Verhagen heeft ruim 1 week lang keer op keer herhaald dat hij er alle vertrouwen in heeft dat er uiteindelijk een regeerakkoord uit de bus komt rollen dat tegemoet komt aan de zorgen van de drie, herstel twee dissidenten, binnen de CDA-fractie hebben. Dat roept hij niet zo maar. 9. Tot op heden geldt voor ALLE politici in de vaderlandse geschiedenis dat men een totaal andere toon aanslaat vanuit de oppositiebanken dan wanneer men onderdeel uitmaakt van een regeringsfractie. Het is niet meer dan logisch dat dit ook voor Wilders zal gelden. 10. Recent werd bij SBS6 een interview van Wilders met de Australische TV getoond. Direct liet Wilders weten dat het interview had plaats gevonden ten tijde van de onderhandelingen over Paars+. Ook daarmee zegt hij tussen de regels door anders te opereren wanneer hij buitenspel staat dan wanneer hij deel uit maakt van de regering. 11. VVD en CDA zullen er niet rouwig om zijn dat Wilders de kastanjes voor hun uit het vuur haalt met zijn kritiek op de politieke Islam. In tegenstelling tot de linkse partijen die alles wegrelativeren als het om de Islam gaat, maken deze beide partijen zich wel degelijk grote zorgen over de politieke kant van de Islam, maar men kan het zich niet of nauwelijks veroorloven zich hier scherp over uit te spreken. Dan is een good cop-bad cop deal met Wilders eigenlijk uiterst logisch. VVD en CDA kunnen als regeringspartijen mooi weer spelen, Wilders doet het vuile werk. Het lijkt me niet meer dan logisch dat er een informele afspraak is gemaakt dat Wilders bijv. zijn speech in New York vooraf laat lezen door Rutte en Verhagen om uitglijders als met de kopvoddentax op voorhand te voorkomen. 12. Laat niemand zich dus rijk gaan rekenen dat het kabinet in no-time valt omdat Wilders op de oude voet zal doorgaan. De tijd zal uitwijzen dat Wilders wel degelijk zijn toonhoogte flink zal aanpassen. Dat wil niet zeggen dat hij net zo'n grijze muis zal worden als de rest, de kracht van Wilders is dat hij in normaal Nederlands als geen andere de vinger op de zere plek weet te leggen. Dat zal niet veranderen. En er komt ooit een moment dat ook linkse mensen het gaan waarderen dat er in ieder geval 1 politicus in Nederland de ballen heeft om zich uit te spreken over de pikzwarte kanten van de politieke Islam. Want de Islam is wel degelijk meer dan alleen een religie. Vraag maar aan Joop-columniste Anja Meulenbelt. " voor de gehele westerse wereld geldt dat we de ontwikkelingen van de politieke islam niet kunnen negeren" http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/het_hernieuwde_vredesoverleg_2/ Bij wijze van hoge uitzondering ben ik het deze ene keer volledig met de geachte afgevaardigde van de Socialistiese Partij eens.

5 Reacties
emmaa2
emmaa29 sep. 2010 - 22:30

helemaal met u eens

JanvdH2
JanvdH29 sep. 2010 - 22:30

Ik hoop dat GW het beschaaft houdt, maar dat zal direct zijn funding uit Amerika afsnijden. Dan wordt de PVV een "normale" partij met controleerbare financiën...

mees.
mees.9 sep. 2010 - 22:30

hah....denk maar niet dat hij zijn toon matigt. De belangen van geldschieters die hij behartigt zullen een matige toon niet toestaan. Meneer wordt van veel geld voorzien in ruil voor.... Wilders is met hele andere zaken bezig dan zijn kiezers denken...en dat is echt niet met de belangen van die kiezers. Wist u dat Haider uit Oostenrijk tijdens zijn leven méér dan 40 milljoen euro op zijn rekening had staan? Gestort door zijn geldschieters..... Één ding is zeker.... Reken er maar op dat het bij Wilders om heel andere belangen gaat dan de belangen van u verdere pvv aanhangers. Jullie komen nog van een koude kermis thuis. Dat hele islambashen is een miljoenenbusiness en er komen steeds meer kapers op de kust voor Wilders. Allemaal mensen die ook uit dat geldpotje willen eten. Dus toon matigen is er voor Wilders niet bij.

brynnar
brynnar9 sep. 2010 - 22:30

"de kiezer laat in de wekelijkse polls duidelijk merken graag te zien dat de PVV meeregeert," De HELFT van de kiezers laat in de polls nu jist merken absoluut GEEN prijs te stellen op een meeregerende PVV: http://www.peil.nl/?3034 (derde bladzijde)

brynnar
brynnar9 sep. 2010 - 22:30

Paul, "En er komt ooit een moment dat ook linkse mensen het gaan waarderen dat er in ieder geval 1 politicus in Nederland de ballen heeft om zich uit te spreken over de pikzwarte kanten van de politieke Islam. Want de Islam is wel degelijk meer dan alleen een religie." Op zich is het legitiem om kritiek te hebben op bepaalde aspecten de politieke islam, vooral daar waar het mensenrechten betreft. Er is geen aristeranthropos die dat zal ontkennen. Alleen moeten we wel blijven beseffen dat elk soeverein land het recht heeft om zijn staatsinrichting te vormen zoals zij dat wensen. We hebben niet het recht om daarin te interveniëren, zolang als ze hun autoritaire theocratische politiek binnenshuis houden. In Nederland hebben we geen politieke islam. We hebben een handjevol islamitische politieke partijen, zoals de Islam Democraten en de Nederlandse Moslim Partij, maar die hebben zo weinig steun dat ze het in de praktijk al met een handjevol stemmen moeten doen. Bovendien zijn deze partijen dermate gematigd, dat je hooguit kunt spreken van het islamitische equivalent van het CDA of de CU. We hebben zelfs geen politieke islam in Nederland die te vergelijken is met onze eigen christenfundamentalisten de SGP. Er wordt nu gestreden tegen een fantoomvijand. En de bevolking wordt opgehitst om te vechten tegen deze spoken.

[verwijderd]
[verwijderd]9 sep. 2010 - 22:30

Goed dat de formatie gewoon doorgaat. Het is de Koningin en haar vazallen dus niet gelukt de democratie te dwarsbomen.

3 Reacties
mees.
mees.9 sep. 2010 - 22:30

Dit is een democratisch proces waar zij zich wel aan de spelregels van het staatsrecht houdt.

objectivist
objectivist9 sep. 2010 - 22:30

Ja dat vond ik erger dan de hele politieke kwestie links-rechts: de rol van hare majesteit in deze. Zeer kwalijk. Dat proces moet anders worden ingericht. Aan de andere kant prima om even die speech van Wilders af te wachten want het CDA blijft toch een labiele factor in het geheel. Een aardige lakmoesproef derhalve. En wel slim van Wilders om te zeggen dat ze er nog lang niet uit zijn. Dat maakt zijn positie sterker bij de onderhandelingen. Toch zal het een wankel kabinet worden denk ik. We zullen zien. Maandag verder.

brynnar
brynnar9 sep. 2010 - 22:30

Is het democratisch om een regeringsvorm stug en koppig door te zetten met een clubje mensen waar de meerderheid van de bevolking op kotst? http://www.wiestemjijweg.nl/nl/ Mvgr - B

Happysimbo
Happysimbo9 sep. 2010 - 22:30

"Dat wil niet zeggen dat hij net zo'n grijze muis zal worden als de rest, de kracht van Wilders is dat hij in normaal Nederlands als geen andere de vinger op de zere plek weet te leggen. Dat zal niet veranderen." Dat hij de vinger op de zere plek legt, bedankt. Maar waar voor mij, en vast vele anderen, nu juist het probleem ligt, is de manier waarop hij dat doet (ivm woordkeuze en handelingen). Daarnaast zijn de oplossingen die hij heeft voor die betreffende problemen naar mijn inziens op zijn minst curieus, en kort door de bocht.

1 Reactie
Irmaatje
Irmaatje9 sep. 2010 - 22:30

Bovendien is de vinger op de zere plek leggen wel erg makkelijk als je die zere plek eerst zelf veroorzaakt of uitvergroot. Onder een vergrootglas zie je een zere plek van ver, maar haal je het vergrootglas weg dan blijkt er weinig aan de hand te zijn.

brynnar
brynnar9 sep. 2010 - 22:30

Three strikes you're out! En driemaal rechts is links.

1 Reactie
fjacobse
fjacobse9 sep. 2010 - 22:30

--- Three strikes you're out! En driemaal rechts is links.--- Eens! Ook ik ga er vanuit dat Nederland in 2022 na Rutte III behoefte heeft aan iets anders.

[verwijderd]
[verwijderd]9 sep. 2010 - 22:30

Volgens de poltieke Barometer is het CDA al weer 1/3 van haar kiezers kwijt die in juni nog de moeite nam om op die partij te stemmen. Met het op kiezen voor het beoogde rechtse kabinet zagen de CDA-kamerleden indirect aan hun eigen stoelpoten.

1 Reactie
matrix2
matrix29 sep. 2010 - 22:30

Deze zetels zijn naar rechts verschoven Piet, dus er klopt iets niet in je conclusie. Volgens diverse peilingen kan rechts (VVD,CDA,PVV en SGP) reeds op 80 zetels rekenen en dit zullen er alleen nog maar meer worden. Het kritieke omslagpunt is bereikt. Je kunt sinds kort met een gerust hart aan je werkgever vertellen dat je PVV stemt. Sterker nog, je kunt beter verzwijgen dat je PVDA stemt. Ik ben vooral geinteresseerd in het mechanisme van onze democratie. Binnen hoeveel jaar wordt de totalitaire multiculti ideologie uit de Nederlandse samenleving verbannen en gaan we weer over naar een meer realistische samenleving. Welke rol gaat de media daar in vervullen? Welke poppetjes worden zometeen op cruciale posities gemanouvreerd binnen het publieke bestel, de overheid en scholen. Als links blijft volharden in haar strategie door rechts te blijven vergelijken met nazi's zonder zelf het boetekleed aan te trekken en zelf niet met oplossingen te komen dan zal het proces zich alleen nog maar sneller voltrekken. Voor politiek strategen zijn dit zeer interessante tijden.

Dragon2
Dragon29 sep. 2010 - 22:30

Nog ´s de vraag: als niet de combi VVD CDA PVV - wat dan? CDA ineens met links? Of de VVD? No way. Nieuwe verkiezingen dan? PVV de grootste.

1 Reactie
JoWe62
JoWe629 sep. 2010 - 22:30

Klopt, CDA, VVD, PVV zijn op elkaar aangewezen. Een andere meerderheid in de 2e kamer is er niet. CDA, Verhagen, heeft aangegeven niet met PvdA te willen, VVD zou in een neerwaartse spiraal terechtkomen en aangezien paars+ slechts enige maanden hoogstens een jaar zou bestaan zoveel kiezers verliezers dat ze dit niet aandurven, ja en met PVV wil niemand dus die groeit alleen maar. Nee als rechts met steun van PVV niet lukt worden het opnieuw verkiezingen. De enige die verliest is CDA met winst voor PVV en VVD. Vergeet vooral SGP niet omdat die met name het overstabiele kan brengen. Alleen een paar punten van deze partij invullen en je hebt ze. Is nog nooit gebeurt.

Piranesi2
Piranesi29 sep. 2010 - 22:30

Nieuwe verkiezingen dan? PVV de grootste. - - - - - En dan? Loopt de grote man weer voor zijn verantwoordelijkheid weg.

1 Reactie
Piranesi2
Piranesi29 sep. 2010 - 22:30

In reactie op Dead Rising: Nieuwe verkiezingen dan? PVV de grootste. - - - - - En dan? Loopt de grote man weer voor zijn verantwoordelijkheid weg.

Bram74
Bram749 sep. 2010 - 22:30

We weten in ieder geval wat de oppositiestrategie van de PvdA is: voortdurend spanningen in coalitie blootleggen en zo het kabinet (dat steevast: kabinet Wilders genoemd zal worden, beetje zoals hier ook gebeurt) in de problemen brengen. Constructief? Nah. Ik kan me vergissen, maar ik denk niet dat het in het belang van Nederland is als het komende kabinet - of dat nou rechts, midden of links is - snel valt. Begrijp me niet verkeerd, een minderheidskabinet VVD/CDA met gedoogsteun van PVV is zeker niet mijn favoriete kabinet, maar wat de PvdA van plan is, werkt alleen maar contraproductief en vergroot de tegenstellingen in de samenleving - iets wat ze Wilders nota bene verwijten. Overigens gebiedt de eerlijkheid hierbij op te merken dat deze strategie niet alleen des PvdA's is. Is iets wat al langer in de politiek te zien is. Gewoon steevast oneens zijn met je politieke tegenstanders, zeker als je in de oppositie zit. Jammer, want daarmee gaat het steeds minder om de inhoud, om de ideeën. In dat opzicht zou een minderheidskabinet (bijv. VVD, D'66 en GL) of zakenkabinet een prima idee zijn. Zo'n kabinet moet wel elke keer meerderheid voor zijn voorstellen zien te vinden en die meerderheid hoeft niet (bij voorkeur niet zelfs) steeds dezelfde kleur te hebben. En de kamer moet echt verantwoordelijkheid nemen, moet echt gaan nadenken wat ze inhoudelijk van de voorstellen vinden, in plaats van blind tegen stemmen (oppositie) of blind voor stemmen (a.g.v. fractiediscipline of een gedoogakkoord).

1 Reactie
geejeehaa
geejeehaa9 sep. 2010 - 22:30

Het lijkt me vrij normaal dat een oppositiepartij schiet op de zwakke punten van de coalitiepartners, dus wat dat betreft is de PvdA-strategie niet zo vreemd of uniek. Een minderheidskabinet VVD-D'66-GL lijkt mij trouwens ook wel wat.

JoopSchouten
JoopSchouten9 sep. 2010 - 22:30

'....Mark Rutte ontkende donderdagmiddag dat hij met spanning uitkijkt naar de anti-islamtoespraak van Wilders....'? Hij liegt. Dat kan niet anders. Tenzij Wilders hem heeft toegezegd de speech 'bescheiden' te houden. En dat lijkt me onmogelijk gezien zijn waanideeën en het verwachtingspatroon van z'n 'NY-vrinden'. En nu maar hopen dat Ferrier en Koppejan de koppen stijf houden. Wordt het alsnog een narrow escape?

2 Reacties
prestant1957
prestant19579 sep. 2010 - 22:30

Ooit een CDA-er ontmoet, die als het erop aankwam de poot stijf hield? Ben benieuwd naar het verhaal dat de twee dissidenten gaan ophangen, als blijkt dat ze niet dissident blijven.

matrix2
matrix29 sep. 2010 - 22:30

Het zal slechts ijdele hoop zijn Joop. Het politieke mechanisme binnen het CDA houdt rekening met dissidenten. Indien 11 fractieleden van het CDA akkoord gaan met het regeerakkoord dan zal dit doorgang vinden. Op ontwikkelingssamenwerking wordt fors bezuinigd. Deze bezuinigingen zullen hoofdzakelijk plaats vinden binnen het PVDA netwerk. Ferrier en haar vriendjes worden dus de komende 4 jaar uit de wind gehouden. Koppejan zal trouw met de rest van de fractie meestemmen omdat hij vreest voor zijn carriere en dus inkomsten. De CDA baantjesmachine wordt niet in werking gezet voor afvalligen. De PVDA kan ook niets voor dissidenten betekenen omdat haar eigen achterban door het dichtdraaien van de subsidiekraan ook op een baantje zit te wachten. Politiek is macht en geld Joop. Het geld wordt verdient door het NeoLiberale rechts. Vergeet niet Joop dat rechts zonder links kan, maar links nooit zonder rechts. In de politiek draait het altijd om mechanismen. Daarom werkt het kapitalisme vele malen beter dan het socialisme of communisme.

AfKam
AfKam9 sep. 2010 - 22:30

Wat ik me afvraag is wat vanuit het oogpunt van de PVV het belang voor Nederland en achterban van de PVV is om deze speech in NY te houden? Vooral met de huidige druk op de coalitievorming. Wilders heeft internationale ambities en wat hij in Nederland doet en bereikt is om deze ambities te faciliteren. Meedoen aan een gedoogkabinet ten koste van zijn verkiezingsstandpunten versterkt internationaal zijn positie. Dit zal uiteraard zorgen voor meer dubieuze geldstromen richting zijn partij.

1 Reactie
matrix2
matrix29 sep. 2010 - 22:30

Het belang voor Nederland is de gidsfunctie die hier vanuit zal gaan. Nederland gidsland?

Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort9 sep. 2010 - 22:30

"De boel bij elkaar houden" krijgt een hele andere smaak met dat artikel in de telegraaf vandaag.

1 Reactie
BillDuin
BillDuin9 sep. 2010 - 22:30

Besturen is wat anders dan politiek, daar komt iemand nu achter in Den Haag..

[verwijderd]
[verwijderd]9 sep. 2010 - 22:30

http://www.youtube.com/watch?v=_KYqWnq7NJY&feature=player_embedded#! Pamela Geller, de American 'friend' van Wilders. Pamela Geller die stelt dat president Obama het deed met een crackhoer, en dat hij, toen hij in de jaren '80 naar Pakistan reisde, daar naartoe ging voor drugs, maar terugkwam met de jihad. Obama volgens Geller: een drugsgebruikende jihadistische secret muslim. De EU, volgens Pamela, is samen met Marokko met een complot bezig om de Sharia langzaam in te voeren in Europa. En Wilders steunt haar denkbeelden. De rechtse kiezers mogen dan wellicht hun vingers aflikken bij een mogelijk rechts beleid maar voor menig psycholoog en psychiater staat de optie om deze lieden aan een onderzoek te onderwerpen gelijk aan een bourgondisch feestmaal.

3 Reacties
JoopSchouten
JoopSchouten9 sep. 2010 - 22:30

: )

BillDuin
BillDuin9 sep. 2010 - 22:30

"die stelt dat president Obama het deed met een crackhoer' ================================================================= Zou ze dat 'trucje' in de film gezien hebben die de VPRO zondag gaat uitzenden, of zou de VPRO het trucje van haar hebben geleerd, wat denk jij? Er is echter een klein verschil, deze dame zegt zoiets blijkbaar gewoon waar iedereen bij staat en de VPRO heeft "onzichtbare" bronnen..ze zijn overigens allebei niet goed in het pannetje...

JanB2
JanB29 sep. 2010 - 22:30

Wel met de nodige zure oprispingen na afloop.

daVinci2
daVinci29 sep. 2010 - 22:30

Ik hoor via de media tegenstrijdige berichten over het aantal dissidenten binnen het CDA. De 1 heeft het over 2 en net op radio 1 spreekt men over 6 dissidenten. Wie moet ik geloven?

3 Reacties
BillDuin
BillDuin9 sep. 2010 - 22:30

En worden er ook namen en rugnummers genoemd??

Blondje2
Blondje29 sep. 2010 - 22:30

Ik hoor via de media tegenstrijdige berichten over het aantal dissidenten binnen het CDA. De 1 heeft het over 2 en net op radio 1 spreekt men over 6 dissidenten. Wie moet ik geloven? ================================================================= Geloof mij maar. 0 dissidenten die tegen de stroom in gaan zwemmen. Ze weten wat ze te wachten staat. Einde politieke carriere, zolang Verhagen de scepter zwaait. Ze blaffen heel hard, maar ze bijten niet. Als zelfs Klink het niet kon winnen, dan maken die anderen zich al helemaal geen illusie.

mees.
mees.9 sep. 2010 - 22:30

Het zijn er veel meer dan die twee,dus dan weet je wel welk cijfer erover blijft....voor de insiders die contacten hebben met die club al vaker gezegd dat het niet alleen die twee zijn

Mirror
Mirror9 sep. 2010 - 22:30

Beste Westerse wereld vrienden, Onze open maatschappij van werkende democratie, kapitalisme en vrijheid van meningsuiting is in gevaar! We dreigen de strijd te verliezen van de boosaardige Islam. Dat deel van de mensheid zal ons verzwelgen. En ze zijn met veul! Zij laten hun mooiste vrouwen boerka's dragen. Ze bouwen hun fallussymbolen in onze maagdelijke landschappen. Ze beheersen inmiddels al de straten van de kleinste dorpen in mijn geliefde Nederland. Langzaam maar zeker nemen ze hun stellingen in, ze besluipen ons, ze zijn als een virus, een Trojaans paard! Ik sluit mijn ogen daar niet voor! En ook niet mijn Amerikaanse vrienden. Deze moskee, ook al wordt het een cultureel centrum genoemd, zal geen "dark room" hebben of lekker gemengd zwemmen. Trouwens, de boerkini is het meest tastbare bewijs van de islamisering in de badmode! Ik ben hier niet om te provoceren, NEE, zij provoceren ons! U en mij ! Afgezien van al die vriendelijke an aardige mensen die ik in mijn reizen door islamitische landen heb ontmoet, en dat waren echt niet allemaal moslims, zijn zij natuurlijk zelf het meeste slachtoffer van de islam. Ze weten niet beter! Als al die moslims nou gewoon konden zeggen wat ze wilden, net als ik hier in dit prachtige New York, dan zou de wereld er een stuk beter uitzien! Ik ben hier om jullie te vertellen dat we moeten oppassen, dat we onze grenzen moeten sluiten. De Westerse wereld wordt overspoeld door kwaadwillende, armoedzaaiers die de islam aanhangen. En degene die hier geboren worden, weigeren zich aan te passen en komen alleen maar in aanmerking voor een uitkering, de criminaliteit of extremisme! En dat is hier natuurlijk ook aan de hand! Deze geplande moskee is een klap in mijn gezicht! In het gezicht van alle politie- en alle brandweermannen van NY EN van alle slachtoffers in de gebouwen van het WTC! Ze komen ons veroveren en eerder dan U denkt lopen we allemaal met meer haakmutsjes op dan ABBA fans in de jaren 80! Zijn we verplicht om vrijdag naar deze moskee te gaan en te luisteren naar de nieuwste hit van Ali B omdat de Imam het zo een goed nummer vind! Obama is natuurlijk een toffe peer maar een beetje naïef. Hij zit, net als onze meeste politici, in zijn ivoren toren om ons te vertellen dat wij de Westerse wereld vooral niet moeten beschermen tegen dit naderend onheil. Onze gevangenen worden beter behandeld dan onze ouderen, onze veteranen! Met deze moskee wordt iedereen, die een beetje een vrijheidsstrijder is, in zijn gezicht gespuugd! Een groene islamitische klodder! MAAR ik ben ook groen! Laat ik 1 ding zeggen: de koran moet niet verbrand worden! Dat zou heel slecht zijn voor het milieu! gewoon bij het oud papier! Laat ik afronden met te zeggen: Er zijn nu 171 moskees in NY, ergens moet een grens worden getrokken, en die trekken wij, behoeders van de vrijheid vandaag en hier! Shalom!

8 Reacties
JoopSchouten
JoopSchouten9 sep. 2010 - 22:30

Uit welke 'Wilders lezingen' heb je dit allemaal samengesteld als ik je vragen mag?

Blondje2
Blondje29 sep. 2010 - 22:30

Beste Westerse wereld vrienden, ================================================================= Veel te soft. Jij kunt alleen spindoctor worden voor de PVDA, GL of D66. PVV is nog iets te hoog gegrepen, dan moet het echt wat voller op het orgel dan dit knuffeldingetje.

Piranesi2
Piranesi29 sep. 2010 - 22:30

Wat fijn dat de computers bij de gesloten afdeling nog functioneren.

hannogroen
hannogroen9 sep. 2010 - 22:30

Wat een gezwets! Je haalt er de boerka bij, dat zijn er in NL rond de 150 en over de boerkini zijn inmiddels waarschijnlijk meer artikelen geschreven dan dat er boerkini's zijn verkocht. Ook is je verhaal over het Trojaanse paard etc complete onzin. Gezien het huidige aantal moslims in NL en het migratiesaldo (=immigratie-emigratie) van 23 847 mensen uit niet westerse landen in NL erbij in 2009 (bron CBS) is de groei in NL sinds de strenge immigratiewetgeving zo gering dat je scenario, dat de Islam NL zou overnemen, werkelijk geen schijn van kans maakt. Daarbij heb ik het nog niet eens over de secularisering van moslims in NL en het feit dat je de autochtone bevolking echt niet zo gemakkelijk tot de Islam bekeert zoals jij schetst. Je verhaal doet me denken aan de eindeloze angst verhalen van voor de val van de muur dat de Russen zouden komen. Die hadden tenminste net zoals het Westen nog een goed georganiseerd gevaarlijk leger. Dat hebben de landen die je schetst niet eens. Alleen slecht geïnformeerde mensen zullen je verhaal wellicht geloven, ik niet. Doei!

Klaas2
Klaas29 sep. 2010 - 22:30

---[Er zijn nu 171 moskees in NY, ergens moet een grens worden getrokken, en die trekken wij, behoeders van de vrijheid vandaag en hier! Shalom! ]---- Op 10.000.000 inwoners, dat is één moskee per 60.000 inwoners. Lijkt mij niet iets om van wakker te liggen. Eén moskee op een stad als Den Helder of Vlaardingen of Roermond. Ik denk dat er in Nederland meer zijn.

JoWe62
JoWe629 sep. 2010 - 22:30

Niets mis met dit artikel. Dat merk je wel uit de reacties.

nemesis2
nemesis29 sep. 2010 - 22:30

Volkomen mee eens. Mensen die deze mening ridiculiseren - vind ik prima - komen zichzelf nog wel eens tegen. Grote landen beginnen wakker te worden. Toonaangevende landen zoals Duitsland, Frankrijk, Italië en nog meer Europese landen beginnen de effecten van migratie in de portemonnee te voelen. Dat gaat van auw! Daardoor is de geest nu uit de fles, dat gaat resulteren in een Europabreed Islam debat. De elite houdt nu nog de hand boven het hoofd van de migranten, goedkope arbeid immers, dat valt niet vol te houden tegen de wil van de bevolking (zelfde banen). In de Nederlandse politieke verhoudingen houdt dat in, dat alle pro-immigratie/islam partijen grote electorale klappen gaan krijgen. Interessant is dat zowel nieuw_links alsmede het establishment de migranten in bescherming nemen. Het worden "pittige tijden" in Nederland/Europa, ik zou zeggen, Links_Nederland (mogelijk is de SP de enige uitzondering), succes ermee.

ElChe
ElChe9 sep. 2010 - 22:30

En toen...............werd ik wakker.

JoopSchouten
JoopSchouten9 sep. 2010 - 22:30

Nieuws: 'De SP wordt door de PvdA gezien als een dogmatische socialistisch'. (lekker dan...) Dat schrijft De Telegraaf vrijdag op basis van het 'geheime plan'. Massale opstand De partij zal alles op alles zetten om een massale opstand tegen een verwachte coalitie van VVD, CDA en PVV te organiseren. Daartoe zal het de spanningen in het 'kabinet Wilders', zoals de PvdA het vanaf nu zal noemen, bloot gaan leggen. De partij wil zo graag het aanstaande kabinet opblazen dat als daar een serieuze kans op is, 'de opportuniteit voorrang kan krijgen boven consistent, geloofwaardig optreden.' De PvdA zal de samenwerking opzoeken met 'de sociale beweging, de milieubeweging, ouderen en jongerenorganisaties' en zal de strijd dus niet in 'Haags isolement' gaan voeren. Andere linkse partijen zouden slechts als figuranten gezien worden in het spel. De SP wordt gezien als een dogmatische socialistische partij en D66 en GroenLinks als 'links-liberale clubs'. Een van de scenario's Een woordvoerster van de PvdA bevestigde vrijdag het bestaan van het document. 'We hebben zoals altijd tijdens de fractiedagen vooruitgekeken naar het komende jaar. Zowel in coalitierol als in een oppositierol. Het stuk waar de Telegraaf uit citeert, was een van de scenario's en mogelijke strategieën die zijn besproken. De strijdbaarheid die uit het artikel spreekt, kunnen we zonder meer bevestigen', aldus de zegsvrouw. Bron http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1418047.ece/PvdA_zet_nu_al_in_op_val_rechts_kabinet

3 Reacties
JoopSchouten
JoopSchouten9 sep. 2010 - 22:30

Aanvulling: http://www.trouw.nl/nieuws/politiek/article3202966.ece/Een_links_blok__of_rechtse_handreiking_.html (Klinkt alweer wat beter.)

matrix2
matrix29 sep. 2010 - 22:30

Bring it on Job Cohen.. Als meesterstrateeg heeft Wilders deze aanval reeds voorbereid. In het gedoog akkoord komt namelijk te staan dat het CDA en de VVD een parlementaire enquete ondersteunen over 40 jaar immigratiebeleid. Dit gaat een mediaspektakel van jewelste worden. Het Nederlandse volk krijgt eindelijk de ware toedracht te horen. Dat de PVDA hier niet zonder kleerscheuren vanaf komt moge duidelijk zijn. Tijdens de oppositie ook nog eens in de verdediging worden gedrongen gaat de PVDA dan ook niet overleven. Het lijkt me wijs dat GL en SP geen verbintenis aan moeten gaan met een partij die in verval raakt.

BillDuin
BillDuin9 sep. 2010 - 22:30

" De strijdbaarheid die uit het artikel spreekt, kunnen we zonder meer bevestigen' ======================================================== Kijk nu al uit naar de komende Kamerdebatten het vuurwerk zal eraf spatten zo te lezen, laat het vooral veel lijsttrekkersdebatten zijn, helemaal geweldig dit.

krabmanelli
krabmanelli9 sep. 2010 - 22:30

Geert zit in de vliegmachien naar New York. Terwijl hij door het raam kijkt en onder zich de onafzienbare ijsmassa's ziet passeren denkt hij na over wat hij gaat zeggen morgen op ground zero. Ich bin ein new yorker! Is eigenlijk wel een goede vondst hiermee wordt de link naar Kennedy gelegd. En kan hij zijn verbondenheid met het Amerikaanse moslim probleem duidelijk maken. Maar neen kennedy was er ook eentje van de linkse kerk, oftewel the left church. The left church? Vermoedelijk heeft er nog geen Amerikaan gehoord van the left church. Aangezien de Amerikanen zo godsvruchtig zijn als de neten is het wellicht verstandig niet teveel over left churches te praten? Obama is an muslim! Deze zal het ongetwijfeld goed doen, daar in Manhattan. Geert ziet echter de permanent aanwezige, zurige, verbijsterde, uitdrukking op het gezicht van Tjeenk Willink en vermoed dat dit niet goed zal vallen in CDA kring. I have a dream! Valt ook af omdat Martin Luther King een neger was. De opmerking dat Mohammed een kindervriend was kan hij na de intro van de vpro documentaire Geert Wilders the movie, ook maar beter achterwege laten. Hij besluit het te houden bij Read my lips en I'll be back!

1 Reactie
Klaas2
Klaas29 sep. 2010 - 22:30

En niet te vergeten, in goed klompen-Engels "There is the door." en dan wijst hij naar links.

FritsFransen
FritsFransen9 sep. 2010 - 22:30

Goed, ik houd er mee op. Vanuit Noorwegen het volgende. Nederland is zich momenteel absoluut niet bewust van hoe anderen naar ons land kijken: ongeloof, verbijstering en afschuw. Ik heb het eerder gezegd: de karatetrap van Nigel de Jong is een mooi symbool van hoe ons land in het buitenland gezien wordt: op grove wijze je zin krijgen als het op een normale wijze niet lukt. Die karatetrap heb ik vele malen moeten uitleggen. Ik kon het niet. Ik heb de wijze waarop Wilders hier zijn coupe pleegt (want anders kan je het echt niet zien), kan ik niet uitleggen. Sommigen hebben mij gewezen op de Noorse "equivalent" van de pvv. Die is er niet. De Fremskrittspartie scheldt niet. Die zegt niet tegen andersdenkenden: 'houd je bek!'. Dat doen de pvv-aanhangers wel. Die Noorse partie geeft geen blijk van haat tegenover de "linkse kerk" (ik kan die term al helemaal niet uitleggen). En daar gaat het me nu allemaal om. Ik ben een overtuigd sociaal-democraat. Ik geloof heilig in de beginselen van de sociaal-democratie. En wat ik nu merk, op deze site, maar zeer zeker ook op andere sites (Telegraaf, Geen Stijl), is die godvergeten haat tegen ons, sociaal-democraten. Ik weet het, het is niet nieuw. De haat dateert al vanuit de twintiger-dertiger jaren. Maar ik heb er genoeg van. Ik laat mij niet meer beschimpen, kwetsen, beledigen om de tamelijk simpele redenen dat ik in die stroming 'geloof''. Ik laat mij niet meer zeggen dat ik, als ik eens een kritische opmerking maak over de PVV, dat ik demoniseer. Terwijl ik god-mag-weten-wat over mij heen krijg als PvdA-er. Moet ik nou werkelijk meemaken dat Wilders en zijn bruine trawanten zelf een tsunami aan vrijheid claimen, terwijl diezelfde trawanten, ook op deze site, dat recht aan andersdenkenden regelrecht ontzeggen? Godverdomme! Ik heb er geen zin meer in. Ik ga van deze site weg. Ik heb er gewoon geen zin meer in om alles en nog wat voor vuil over de sociaal-democratie heen gestort te krijgen. Om te moeten lezen dat de heer Cohen blijkbaar een of ander lulletje is. Hebben de Beukers, de Van Velzen en weet ik wie nog meer wel enig idee wat de heer Cohen voor dit land allemaal gedaan heeft? Wat geeft U, U die het heeft over 'huili-huili, meneer Cohen', het recht om tegen hem te keer te gaan? Joop - jammer maar ik ga er van door. Ik wil het allemaal niet meer lezen. Ik wacht betere tijden af - die gaan komen!

5 Reacties
Deamon
Deamon9 sep. 2010 - 22:30

De handoek in de ring gooien is toch niet de oplossing? Als alle leden van de zgn "linkse kerk" (wat eigenlijk een contradictie is) dat zouden doen... in wat voor wereld zouden we terecht komen?

SjoukeBoonstra
SjoukeBoonstra9 sep. 2010 - 22:30

== Moet ik nou werkelijk meemaken dat Wilders en zijn bruine trawanten zelf een tsunami aan vrijheid claimen, terwijl diezelfde trawanten, ook op deze site, dat recht aan andersdenkenden regelrecht ontzeggen? Godverdomme! == Je hebt helemaal gelijk, Frits. Maar laat je niet wegjagen. Ik heb sterk de indruk, dat er achter de verschillende types, de Gerard, Peet, Jo, etc, maar een paar opgeschoten rotjochies zitten. De taalfouten zijn constant hetzelfde, de achterlijke redeneertrant is steeds hetzelfde, het constant afgeven op een ander, het spugen van haat. Als ze echt van die hardwerkende, maar onnozele, burgers waren, hadden ze niet de tijd om hier iedere dag continu dezelfde riedel te tikken. Rotjochies, schat ik, zonder werk, lekker nog bij pa en ma thuis wonend, de hele godganse dag achter hun computertje hun haat tikken. Laat je niet gekmaken. Jij weet beter, en je kunt hier meer mensen vinden die ook beter weten. Verstandige mensen, met veel ervaring, die heel goed weten waar ze voor staan en waarom. Daar kan geen GS-jugend tegenop.

ElChe
ElChe9 sep. 2010 - 22:30

Beste Frits, als je er mee op houdt, geef je deze fascisten alleen maar hun zin. Ik begrijp je frustraties maar ik vind jouw mening wel belangrijk en hoop dat je toch doorgaat. Don't give up!

HenkJansen2
HenkJansen29 sep. 2010 - 22:30

U kunt het ook niet uitleggen als de sociaal-democratie gefaald heeft. Je moet bovendien ook niet iets recht praten wat krom is. De Noorse PVV-variant Fremskrittpartiet scheldt idd niet. Het gedachtegoed is echter wel hetzelfde.

pedens@numeo.fr
pedens@numeo.fr9 sep. 2010 - 22:30

ik begrijp je reactie Frits; zolang héél veel mensen (zoals hieronder!) socialisten, of sociaal-democraten zien als mensen met geitewolle sokken, baarden, alles weg willen geven , aan iedereen, en niet (willen) werken, en alleen maar dromen, dus socialisme als een hobby zien.... Deze mensen zijn bang! waarvoor weet ik niet, want zij weten niet wat een sociale politiek betekent - om de simpele reden, dat we die al 30jr niet hebben gehad. Wel, weten we wat de liberale kapitalistische politiek teweeg heeft gebracht, na 3 decennia. ook het socialisme past zich aan- aan deze tijd......maar het krijgt de kans niet- want dit economische model, ingegeven door Milton Friedman uit de USA, is het (enige!) model wat we kennen.... Dus, verandering , Frits, betekent durf ! En dat zich voorlopig nog ver te zoeken....bij de meeste kiezers

JoWe62
JoWe629 sep. 2010 - 22:30

Tjeenk Willink treedde buiten zijn rol toen hij zei, dat Rutte na zogenaamd 2 fouten een 3e niet kon permiteren omdat hij dan als MP niet geloofwaardig zou zijn. Dit heeft hij niet van zichzelf, nee dat heeft iemand hem ingegeven. Hij vergeet echter dat als Rutte en de meerderheid van de 2e kamer dat wil, al die informateurs en met name hun rol en invloed, worden gedegradeerd tot nihil. Het is niet een formatuer die bepaald wat er gebeurt, het is het volk. Als de meerderheid van het volk een richting kiest, dan kan de de formateur namens zijn oprachtgever op zijn kop gaan staan, echter dan gebeurt wat het volk wil. Dat is democratie.

3 Reacties
JoWe62
JoWe629 sep. 2010 - 22:30

"Tjeenk Willink treedde buiten,." Sorry is natuurlijk trad, was te snel met typen.

mees.
mees.9 sep. 2010 - 22:30

Praat toch niet zo dom.... Omdat jij iets heel graag verwezenlijkt ziet worden en dat door toedoen van drie fractievoorzitters zelf voortdurend verkeerd wordt aangepakt ga je maar zaken opwerpen om mensen als onbetrouwbaar neer te zetten. Formateurs,informateurs etc etc zijn in hun rol onpartijdig. Zij moeten een proces bewaken,een proces begeleiden en als iets niet gaat of iets fout wordt aangepakt aan de bel trekken. Wat jij doet is alles en iedereen in het onbetrouwbare trekken omdat je je eigen wensen niet snel genoeg bevredigd ziet worden. Dan moet je aankloppen bij degenen die fouten makem,de drie politieke partijen zelf dus,in plaats van mensen proberen te belasteren die in al hun onafhankelijkheid hun werk doen. Het is hetzelfde wat Wilders ook altijd doet,als hij zijn zin niet krijgt haalt hij er allemaal zaken bij,verdraaid feiten,begint te schelden omdat zijn behoefte niet snel genoeg bevredigd word. Wat jij doet is precies hetzelfde. Het is gedrag wat je van een kind verwacht wat zijn zin niet krijgt maar niet van volwassen mensen.

ElChe
ElChe9 sep. 2010 - 22:30

De manier waarop jij over "het volk" spreekt, roept bij mij maar een gedachte op: Ein volk, ein fuhrer. Dat is pas democratie, he.