Minister van Financiën Sigrid Kaag (D66) en minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers (VVD) laten in een brief aan de Tweede Kamer weten dat ze voor 220 miljoen nieuwe aandelen Air France-KLM willen kopen. De luchtvaartmaatschappij gaat over tot een nieuwe aandelenuitgifte om zo onder meer de riante staatssteun die het bedrijf kreeg tijdens de coronacrisis terug te betalen. Door deze constructie wordt de terugbetaling van de staatssteun betaald door... diezelfde staat.
Het kabinet gaat over tot de aankoop om het belang van 9,3 procent in het bedrijf op peil te houden. Voor de aankoop is toestemming nodig van het parlement, schrijft NRC:
Goedkeuring van het parlement betekent dat er „op zeer korte termijn een besluit van beide Kamers” nodig is, schrijven de ministers. „We hebben bij Air France-KLM aangedrongen om in de timing rekening te houden” met het parlementaire proces, maar dat bleek „niet haalbaar” voor het bedrijf. De ministers vinden dat het in het publieke belang is om het aandeel van 9,3 procent in het bedrijf te behouden. Daarmee kunnen geen besluiten doorgedrukt of geblokkeerd worden, maar heeft de staat wel stemrecht. Als de staat geen nieuwe aandelen koopt, zou het belang naar ongeveer 2 procent terugvallen.
Air-France-KLM ontving tijdens de coronacrisis 3,4 miljard euro aan staatssteun, waarvan 1 miljard als directe lening. De staat stelde wel een aantal voorwaarden aan die steun, waaronder een stop op het uitkeren van bonussen aan de top van het bedrijf. Die voorwaarden waren zeer tegen de zin van topman Ben Smith. De uitgifte van nieuwe aandelen is onder meer bedoeld om zich aan die voorwaarden te kunnen onttrekken. Er wordt voor 2,256 miljard euro aan nieuwe aandelen uitgeschreven. Van de opbrengst wordt 1,7 miljard besteed aan terugbetaling van de staatssteun.
cc-foto: jounigrippen
Ik heb de Kamerbrief en de NRC gelezen en begrijp het niet helemaal. KLM heeft van de 3,4 miljard toegezegde steun er 941 miljoen werkelijk gebruikt. Daarvan is reeds 311 miljoen terugbetaald. De overheid wil haar belang in stand houden wegens het publieke belang en de hubfunctie van Schiphol, maar in de NRC staat dat de overheid te klein is om bijvoorbeeld een doorslaggevende stem te zijn bij de stemming over de bonus van de topman. Dus eigenlijk nauwelijks inbreng. Daar komt bij dat het hub-and-spoke model inmiddels door de techniek is ingehaald. Relatief kleine tweemotorige vliegtuigen kunnen nu met gemak intercontinentale vluchten maken, en doen dit ook in toenemende mate van relatief kleine luchthavens direct naar kleine luchthavens (point-to-point). Gezien deze twee gegevens, wat is dan het publieke belang waarover gesproken wordt? Verkoop je belang op een gunstig moment, eis de rest van de staatssteun terug en bouw ook het belang in Schiphol af. Het is raar dat de Nederlandse staat (en de gemeente Amsterdam btw.) zoveel publiek geld steken in deze hypercommerciële wereld. Stel (strenge)regels aan ze, maar laat ze verder hun eigen boontjes doppen. Als het KLM niet lukt dan zijn er genoeg die het wel kunnen. In dit geval is privatisering volkomen logisch.
is dit het befaamde vestzak--broekzak principe? m.i. slecht idee aangezien de vliegerij al betwijfeld wordt, alleen in stand gehouden door het wereldje zelf. zowel vervuiling van milieu kan niet meer + door het vele reizen worden ziekten snel de wereld rondgestrooid. wat voor problemen komen nog meer in de nabije toekomst door dit soort van vervoer. zo’n bedrijf moet zichzelf maar overeind houden o.a. door de kosten te berekenen die echt gemaakt worden maar ja, dan verdwijnen 3/4 van alle vluchten en daarom houdt dit wereldje zichzelf in stand. west Duitsland, Londen en Brussel zijn goede vliegvelden, ons land is veel te vol gebouwd voor zo’n lucht-vervuilend bedrijf. goede treinverbindingen realiseren naar andere vliegvelden, goed idee.
tsja die 220 miljoen is nu eenmaal nodig om je strategische belang te beschermen. En laten we wel wezen, 220 miljoen op het totale bedrag van onze begroting is nou ook weer niet heel erg veel.
Ik zou het met je eens zijn als KLM zich een beetje netjes zou gedragen, maar wedden dat er gewoon weer miljoenen aan bonussen wordt uitgekeerd? Blijkbaar is er weer een loop hole gevonden, waarbij je je afvraagt of ze nou zo dom zijn in Den Haag of dat het bewust is gedaan
Er staat een fout in het artikel. De EUR 3.4 miljard steun ging niet naar Air France-KLM, maar direct naar KLM.
Er staat een fout in je bericht, je bent vergeten dat dat dus geen r**t uitmaakt.
Het stinkt enorm, wat zijn de connecties tussen het kabinet en de top van dit dubieuze bedrijf?
Nou, dit wordt een mooi voorbeeld voor het "nieuwe leiderschap" van Kaag... Als zij dit voorstel naar de Kamer durft te sturen is zij definitief af. Mooie gelegenheid om hier voor te gaan liggen als Minister van Financieen: er zijn immers urgentere uitgaven te doen (en het geld klotst niet over de plinten voor hele dure hobbies)
Valt me tegen van mevrouw Kaag. Ik mag hopen dat de oppositie deze onzalige koehandel in beide Kamers afserveert. KLM is geen kroonjuweel meer dat met worden gekoesterd omwille van nationaal prestige. Dat is trouwens toch allang verschrompeld door fusie met de Fransen en door het déconfiture van gespekt worden door de staatskas op kosten van de contribuant, de belastingplichtige.
In de TK heeft de coalitie de meerderheid, dus je weet de uitslag van de stemming al in de TK. In de EK zal het afhangen van de PvdA en GL en daar heb ik ook geen vertrouwen in. Het wordt het bekende glas plas was debat, waarna het de zegen krijgt van de neoliberalen incluis rest.
Mooie investering? Goede lobby van de expolitici om "de natinale trots" te redden. Klm schaar ik onder grote vervuiler overigens.
Beste passagiers, dames en heren etc. etc. - hiermee zijn we weer veilig geland in Absurdistan aan de Noordzee. De overheid zelf financiert de terugbetaling van een schuld die ze had uitstaan bij de dubieuze toko van ene mister Smith, een suspect type dat altijd alleen succesvol aan zijn eigen denkt. Wie koopt aan het einde van deze trieste pijplijn nou die aandelen die bedoeld zijn om (etc. etc., zie boven)? Dat zijn diegenen die weer verplicht zullen worden om te lijden onder nieuwe noodzakelijke hervormingen en ombuigingen die nodig zijn om ons sociale stelsel ook in de toekomst op nummer één van alle internationale ranglijsten te houden, dat begrijpt U toch ook wel? De armlastigen, de wachtenden bij de GGZ, de woningzoekenden, de toeslagenslachtoffers, en de daklozen. (Jozias, kom er maar in jongen.)