Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Kabinet overweegt injectie aan maatregelen tegen ongevaccineerden

  •  
25-10-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
382 keer bekeken
  •  
Secondanten, partijleiders en Hugo de Jonge praten met informateurs

© ANP LEX VAN LIESHOUT

Het kabinet wil nieuwe maatregelen gaan nemen om het steeds maar oplopen van het aantal coronabesmettingen tegen te gaan. Minister De Jonge heeft dat verklaard na een overleg van het kabinet. Volgens de demissionair minister van Volksgezondheid stijgt het aantal ziekenhuis opnames veel sneller dan voorzien.
De geplande persconferentie van 5 november wordt naar voren gehaald. Nu zal de regering op 2 november officieel bekendmaken welke maatregelen er worden afgekondigd. Die plannen worden vermoedelijk zoals gewoonlijk enige tijd tevoren ‘gelekt’ om de reacties te peilen. Minister De Jonge wil nog niet zeggen dat er echt nieuwe maatregelen genomen gaan worden. Zoals gebruikelijk wordt het OMT eerst om advies gevraagd welke ingrepen nodig zijn.
Maandagochtend verklaarde De Jonge tegenover de NOS dat hij zich grote zorgen maakt over de snel verslechterende situatie. Het probleem schuil volgens de minister vooral bij de mensen die zich zonder medische noodzaak niet willen laten vaccineren. Hij stelt “dat vooral niet-gevaccineerden het grootste risico lopen om besmet raken en anderen te besmetten”. Het zijn ook vooral niet-gevaccineerden die het aantal ziekenhuisopnames onrustbarend doen oplopen. Niet alleen belanden ze veel vaker in het ziekenhuis dan mensen die zichzelf en de samenleving wel beschermen maar ze hebben ook veel langer behandeling nodig.
Update:
NRC en andere media melden dat het kabinet denkt aan maatregelen die de bewegingsvrijheid van alleen ongevaccineerden beperken. Verscherpingen die de grote groep gevaccineerden treffen zouden onwenselijk geacht worden omdat die niet het probleem vormen.
"De Jonge zinspeelde er maandag heel duidelijk op dat nieuwe beperkingen mogelijk alleen gaan gelden voor niet-gevaccineerden. Omdat de meeste Nederlanders zich wel hebben laten vaccineren, vindt De Jonge het logisch om te kijken of nieuwe maatregelen vooral voor de niet-gevaccineerden kunnen gelden. Hij noemde de huidige epidemie „in toenemende mate een epidemie van niet-gevaccineerden” en vroeg zich hardop af of „het nog gerechtvaardigd is de hele samenleving aanvullende beperkingen op te leggen”. De minister herhaalde meerdere keren dat deze groep op de totale bevolking heel klein is, maar momenteel verantwoordelijk is voor driekwart van de ziekenhuisopnames en daarmee een hoge druk op de zorg."
Mogelijke nieuwe maatregelen zijn uitbreiding van het aantal plekken die alleen met CoronaCheck toegankelijk zijn of lokale lockdowns in gebieden waar het virus hevig verspreid wordt. Volgens NRC bestaat bij beide maatregelen de vraag of ze effectief zijn. De CoronaCheck biedt niet het succes waarop gehoopt wordt en al eerder in de coronacrisis heeft het kabinet gezegd dat aan lokale lockdowns, zoals sluiting van de horeca in bepaalde regio’s, mogelijk niet werken omdat mensen zich makkelijk verplaatsen.
Volgens minister De Jonge is er geen sprake van dat de toegang tot de zorg voor ongevaccineerden beperkt gaat worden, meldt het AD.
"Terwijl de overgrote meerderheid van de bevolking gekozen heeft voor het vaccin daalt het draagvlak voor maatregelen als thuiswerken en afstand houden. Daardoor is het de vraag hoeveel effect eventuele algemene restricties nog hebben. En als het kabinet er daadwerkelijk voor kiest om bepaalde restricties alleen voor ongevaccineerden te laten gelden, gaat het principe overboord dat niemand buitengesloten wordt door het coronabeleid. "
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (189)

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman26 okt. 2021 - 16:57

Helen Mertens, bestuursvoorzitter MUMC: 8 op de 10 patiënten zijn gevaccineerde patiënten. https://twitter.com/annstrikje/status/1452877400950329350

5 Reacties
MG1968
MG196826 okt. 2021 - 17:20

Waarbij ook zij aangeeft dat het de uitzondering betreft.

Middenman
Middenman26 okt. 2021 - 17:36

Een paar seconden uit een heel interview op twitter is verdacht. We horen ook te weten wat Helen Mertens verder nog heeft gezegd. Bijvoorbeeld dat die gevaccineerden mensen van hoge leeftijd zijn. Dat geldt ook voor de gevaccineerden op de IC in de rest van het land. Ze noemt de situatie in hun ziekenhuis atypisch. Dit even voor de volledigheid. https://www.1limburg.nl/mumc-schrikt-van-hoge-coronacijfers-maken-ons-ongerust

Ferdi Rombach
Ferdi Rombach26 okt. 2021 - 18:04

Je snapt het niet Oem. We vechten niet tegen (on)gevaccineerden, maar tegen een ziekte. Ik wil data. Hang aan iedereen die binnenkomt op de ziekenvloer een voeler zodat ik weet wanneer, wat, wie, op welke plaats dat contact is gelegd. Hoe meer ik weet, hoe preciezer mijn defensie en aanval is. Als ik vervolgens data krijg via interviews of vragenlijsten over de sociale, economische, medische, of simpelweg lokale omstandigheden, dan kan ik daar wat mee misschien.

Verver
Verver26 okt. 2021 - 21:40

Limburg is sowieso atypisch voor Nederland. Bovendien begrijp ik niet hoe covid patiënten andere patiënten verdringen. Het zijn geen koekoeken. Bij een triage beslist de arts welke dringender is en welke niet. Covid zal dan dringender zijn, hoewel gevaccineerden natuurlijk geen recht hebben op de IC, die hebben hun portie al gehad.

Ton6
Ton627 okt. 2021 - 6:09

Komt door de ongevaccineerden hahaha...joh we worden al jaren belazerd door dat vvd66cda tuig, maar joop salonsocialisten omarmen ze plots....inclusief de Apartheid...en geloven echt dat t uit een vleermuizensoep komt, terwijl in Wuhan virussen opgekweekt werden met geld van t CDC.....

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout26 okt. 2021 - 15:45

Met stijgende verbazing lees ik de vele ''motieven'' van de principieel ongevaccineerden (via jij-bakken; anekdotisch 'bewijs,' 'anti-autoritarisme,' etc. etc.) waarbij deze vergeten dat ze soort excuus vormen voor De Jonge c.s. waarachter lamlendig beleid van meet aan achter verborgen kan worden. Er is een duidelijke relatie tussen een laag percentage gevaccineerden en oversterfte: 1) https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=false&country=BGR~ROU~RUS~UKR~GEO~DEU&Metric=People+fully+vaccinated 2) https://www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-tracker (tweede staatje: Excess deaths since country’s first 50 covid deaths. Last updated on October 20th) En uiteraard is er dan verder een relatie met besmettingen, ziekenhuisopnames etc. Dat er slimmerikken zijn die wijzen op een café hier, Zutphen daar, die zouden aangeven dat vaccinaties niet werken doet daar niets aan af. Wetenschappers hebben al aangetoond dat de bescherming door vaccins na 3-4 maanden sterk afneemt. Vandaar boostershots. Waar men ook in België sinds vorige week mee begonnen is, maar dan voor allen. In Nederland natuurlijk niet omdat men de pandemie niet bestrijdt, maar slechts controleert via ''containment'': tellen bij de poorten van ziekenhuizen of men al dan niet maatregels moet nemen. Wiskunde alleen al toont aan dat een dergelijk beleid volslagen ridicuul is; men is gegarandeerd te laat. Een wetenschapper beschouw ik, net als alle mensen. niet als een wetend subject. Er zijn allerlei pogingen gedaan om wetenschappen op te waarderen b.v. logisch positivisme, maar die zijn op niets uitgelopen. Er zijn genoeg redenen om aan wetenschappen te twijfelen, maar het is nogal dom om dat gereedschap weg te gooien als een eenvoudige check zoals boven aangeeft dat het ruim voldoende functioneert.

6 Reacties
Ferdi Rombach
Ferdi Rombach26 okt. 2021 - 17:17

De principieel ongevaccineerden hoeven helemaal geen motieven aan te dragen Arjan. Het recht op lichamelijke integriteit is gewoon niet weg te lullen met wat voor semi wetenschappelijke humbug ook. De dokters Mengele en Frankenstein zijn niet ver weg, als ik je betoog ietwat doorvoer.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout26 okt. 2021 - 19:36

@Ferdi Rombach Men kan mensen alles afnemen, behalve hun leed. Daarom ben ik ook een vrijemeningsfundamentalist. Ook als die mening wrakhout is, waaraan men zich vastklampt.

Ton6
Ton627 okt. 2021 - 6:16

Ik volg net zoveel wetenschappers die totaal niet aan bod komen....wat is nou volgens u de Wetenschap? Professor vd Bossche, vaccinontwikkelaar en autoriteit op zijn gebied, waarschuwde vanaf dag 1 niet massaal te vaccineren gedurende een uitbraak, de man werd genegeerd onder druk van de Farmaffia en Big Tech maffia....de twee grote winnaars naast de corrupte politiek en de elite die alsmaar rijker werd van deze plandemie. Zoek gerust even op ADE en de enorme vaccinschade intussen. En de schade door Corona valt disproportioneel bij de onverzekerde of slecht verzekerde populatie, waarbij simpel effectief bewezen goedkope generieke medicijnen niet ingezet mogen worden door de tot staatsgeheim gebombardeerde contracten met maffiosi als Pfizer en Moderna, t voormalige IGFarben...zoek dat bedrijf maar eens op wat voor fijn bruin Duits verleden dat heeft...

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout27 okt. 2021 - 10:56

@Ton Wat heeft dat in godsnaam te maken met de objectieve relatie tussen een laag percentage gevaccineerden en oversterfte zoals ik hierboven aangeef?? Vermoedelijk wordt dat niet eens aangeklikt door antivax drammers die het gewoon niet willen weten. De volgende link krijg je helemaal gratis van mij (alsof ik niets zou weten over de krankzinnige gevolgen van financieel kapitalisme): Noam Chomsky on the Consequences of Capitalism https://www.youtube.com/watch?v=y8UciV-Frr8 Denk je echt dat deze overwegingen ook jou een reet kunnen schelen, mocht je op de IC afdeling belanden?

Pater
Pater28 okt. 2021 - 7:04

@Ton Ach Ton. "Wie is Geert Vanden Bossche? Hij wordt op YouTube voorgesteld als een wereldwijde vaccinautoriteit met een grote reputatie, maar dat klopt niet. Als veearts heeft hij wel een wetenschappelijke achtergrond. Hij werkte in zijn carrière ook aan vaccins, maar publiceerde daar zeer weinig over en bleef nooit lang aan het werk in de sector. Het magazine Knack ontdekte bovendien dat Vanden Bossche zijn artikels publiceerde in tijdschriften die publicaties aanbieden tegen betaling, dat bij sommige publicaties een functie bij de Universiteit Gent vermeld wordt die niet bestaat, en dat hij nepconferenties bijwoonde." "De Belgische wetenschapper Geert Vanden Bossche heeft het internet veroverd met zijn waarschuwing voor een wereldwijde ramp: de massale coronavaccinaties zouden een virusvariant kunnen creëren die tegen de vaccins bestand is waardoor veel doden zouden vallen. Wij staken ons licht op bij verschillende vakgenoten en hun oordeel over zijn stelling is eensluidend: “Technische nonsens”. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/24/check-het-is-zeer-onwaarschijnlijk-dat-immune-escape-door-coron/

Me, myself and I2
Me, myself and I229 okt. 2021 - 7:34

Ik geloof dat niemand hier ontkent dat vaccinatie helpt tegen sterfte. Er is natuurlijk de twijfel bij een aantal of het nodig is om iedereen in te enten of alleen de risicogroepen. In mijn ogen een terechte twijfel. Zeker omdat het nog steeds de groep van oude en zieke mensen zijn die in het ziekenhuis terecht komen, gecombineerd met steeds meer aanwijzingen dat vaccinatie niet echt helpt tegen verspreiding. Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon zo dat iemand er voor mag kiezen of hij/zij gevaccineerd wil worden of niet, met het daarbij behorende risico op vroegtijdig overlijden. Onze maatschappij heeft het op zich genomen om zorg te verlenen daar waar nodig. Door allerlei omstandigheden blijkt die zorgcapaciteit nu onvoldoende. Dat is een lastig probleem met verschillende oplossingen. Aangezien wij als mensen niet van complex houden, hebben we gekozen voor de meest eenvoudige oplossing. Iedereen een prikje en dan is het probleem weg. Alleen wil niet iedereen dit prikje. Dan kun je zeggen, die mensen die dat niet willen zijn fout, maar je kunt ook de conclusie trekken dat de oplossing niet deugde. Achteraf, maar waarschijnlijk ook vooraf. Een klein bevolkingsonderzoekje had waarschijnlijk al de procentuele verdeling tussen vaxxers en antivaxxers aan het licht gebracht. Daarbij komt dat het er steeds meer op lijkt dat, ook al had iedereen wel een prikje, het probleem nog steeds niet weg zou zijn. Dat blijkt alleen al uit het feit dat, ondanks dat bijna iedereen een prikje heeft gehad, het probleem nog steeds levensgroot is. Ook allerlei onderzoeken en statistieken tonen dit inmiddels aan. En ja, dit is vervelend. Wat de simpele oplossing was zo fijn geweest. Maar dit lukt niet. Helaas. Het blijft dus de verantwoordelijkheid van de overheid om een andere oplossing te verzinnen teneinde de druk op de ziekenhuizen te verminderen. Dat is complex, mede door het feit dat de economie rond de zorg compleet verrot is. Let wel, ik heb het niet over de zorgverleners zelf. Die doen hun stinkende best. Ik heb het over alles wat daar omheen geplakt zit en grof geld verdient aan een zorgsysteem wat een enorm aantal intrinsieke systeemfouten vertoond. Het is moeilijk, maar het moet toch gebeuren. Want ook al had dit prikje wel geholpen, er komt in de toekomst vast nog meer aan. Ook ziektes waarvoor geen prikje gemaakt kan worden. Een echt interessante discussie zou zijn hoe je de zorg zou moeten veranderen om de bevolking gezonder te krijgen. Een veel gehoorde klacht van oudere artsen is dat er tegenwoordig geen geneeskunde meer wordt gestudeerd, maar medicijnen. Over systeemfouten gesproken.

Ferdi Rombach
Ferdi Rombach26 okt. 2021 - 15:06

Als we nu eens een competente regering hadden. Ik bedoel, een groep mensen die het belang van 17 miljoen Nederlanders niet heen en weer gooien als een hete aardappel en als dat belang dan op de grond valt, er niet overheen loopt als een stel op hol geslagen ezels met oogkleppen. Als we nu eens een kiezerspubliek hadden dat zich vier jaren lang zou voorbereiden op de volgende belangrijke keuze om die incompetente bende weg te jagen met de staart tussen de benen, onderwijl de Telegraaf en Joop lezend om de weg te zoeken. Als we nu eens luisterden naar Greta Thunberg die de hele politieke mikmak weet te kwalificeren voor wat het is in 1 woord: BLABLABLA. Tijdrekken. Dat is wat de regering het liefst en het best doet.

Phantom3
Phantom326 okt. 2021 - 13:08

Als gevaccineerden zich ook zouden laten testen voor een QRcode is het risico op besmettingen velen malen lager.

1 Reactie
Ferdi Rombach
Ferdi Rombach26 okt. 2021 - 14:04

Als de zorg nu eens probeerde na te gaan wie wie heeft besmet en onder welke omstandigheden (track and trace), als er vervolgens lokaal zou worden ingegrepen via de hammer and dance methode (strenge isolatie van haarden en het volgen van direct betrokkenen), dus maatregelen die voldoende data opleveren om geïnformeerd beleid te maken, dan zaten we hier niet zo.

Hoi3
Hoi326 okt. 2021 - 12:34

''NRC en andere media melden dat het kabinet denkt aan maatregelen die de bewegingsvrijheid van alleen ongevaccineerden beperken.'' Het is het NRC blijkbaar ontgaan maar ongevaccineerden gaan al maanden gebukt onder maatregelen die alleen de bewegingsvrijheid van ongevaccineerden beperken. Niks nieuws onder de zon dus. En die maatregels die alleen de bewegingsvrijheid van ongevaccineerden beperkt hebben niets uitgehaald. Integendeel, het aantal besmettingen loopt op. Het probleem ligt dus duidelijk bij het feit dat gevaccineerden meer bewegingsvrijheid hebben gekregen. Zo hebben alleen vriuswaanzinnige gevaccineerden toegang tot horecagelegenheden om daar op elkaar gepakt een coronabesmetting op te lopen. En zo corona te verspreiden.

2 Reacties
MG1968
MG196826 okt. 2021 - 14:37

@Hoi Kees De bewegingsvrijheid van niet-gevaccineerde is dezelfde als voor gevaccineerde. Maar jij wil terug naar een generieke lockdown haal ik uit je woorden?

Carlos2
Carlos226 okt. 2021 - 17:08

Ja verstandig gezegd dat lijkt mij ook. De dommen wijzen ongevaccineerden aan lijkt mij en let op ik ben niet tegen vaccineren. Wel enig voorbehoud mbt toekomstige bijwerkingen want die zijn nog niet bekend. Enige speculaties van virologen geven aan dat als je gevaccineerd bent en in contact komt met een ander virus je mogelijk een cytokinestorm krijgt. Laten we maar hopen van niet maar het zijn geen domme virologen die daar rekening mee houden. Wat is wijsheid? In ieder geval niet positief geteste gevaccineerden met een Qrpas overal toelaten wat op het moment gebeurt.

Verver
Verver26 okt. 2021 - 12:33

De woppies kijken alleen naar nu en wie er nu 'schuldig' zijn of niet solidair of de IC belasten. We kijken niet naar het verleden, niet naar de toekomst. De zorg is meer dan alleen de IC. Alle mensen die in het verleden consequent risico's hebben genomen met hun gezondheid, zijn nu mede verantwoordelijk voor de stijgende ziektekosten, het vollopen van de zorg, medicijngebruik, waardoor de kosten stijgen. We worden steeds ouder en we willen nog steeds meer ouder worden, ten koste van alles. Mede daardoor is er bezuinigd op o.a. de IC capaciteit. Alle gevaccineerden zijn net katholieken die de biecht hebben gedaan en alle zonden zijn weer vergeven met 2 prikkies en kun je weer volop met een vinger naar de 'schuldigen' wijzen, waarvoor God de mensheid straft. So arbeitet das nicht!

Minoes&tuin
Minoes&tuin26 okt. 2021 - 12:13

Wat je ook aan maatregelen neemt het gaat niet helpen. Een grote groep van die mensen houdt zich toch niet (meer) aan regels.

2 Reacties
Ferdi Rombach
Ferdi Rombach26 okt. 2021 - 13:05

Mevrouw, de wereld vergaat niet vanwege vijftien procent van de Nederlandse inwoners (boven de achttien) die niet gevaccineerd zijn. Gemiddeld zijn dat leuke mensen waarmee je graag een biertje drinkt. We moeten de ziekte bestrijden, niet de vrije burgers of de vrije samenleving. Mensenrechten zijn onaantastbaar. Ook als het spannend wordt.

Carlos2
Carlos226 okt. 2021 - 17:14

Gaat niet alleen om de mensen. Weet je nog de vleermuis? Wanneer gaan ze die allemaal vaccineren? Het virus kan door meerdere dragers buiten de mens worden overgedragen. Wie praat daar over? Sinds mensenheugenis zijn er virussen en die maken de drager normaal sterker. De mens wil overal ingrijpen wat vaak een grote fout is. Klimaatverhaal moord en brand schreeuwen Pesticidegebruik roundup jarenlang geaccepteerd bijensterfte, muggen, vliegen, vogels

Ferdi Rombach
Ferdi Rombach26 okt. 2021 - 11:51

Je kunt de hele bevolking inzetten. Het kabinet moet gewoon een premie zetten op iedere niet-gevaccineerde. Een levende niet-gevaccineerde wel te verstaan. Wie een ander overhaalt om zich te laten vaccineren krijgt 200 piek, Vanaf vijf overgehaalden krijg je 500 pop per geval. En vanaf vijftig 1000. Dit is een heel moderne, heel kapitalistische en heel effectieve manier om je doel te bereiken. Je zou zeggen: geknipt voor de rechtse meerderheid. Dit heet affiliate marketing. Amazon, Facebook, Google, Apple, Tesla zijn er groot mee geworden. Tot nu toe lulde ik me suf tegen die wappies voor nop, nada, niks, zilch. Gewoon omdat ik een leuke jongen ben. Maar na de premie wordt waarschijnlijk iedereen hier een leuke jongen. Ja zelfs ehm dinges..

3 Reacties
Ferdi Rombach
Ferdi Rombach26 okt. 2021 - 12:06

Dat houdt natuurlijk in dat premiejager weer een normaal beroep wordt voor mensen die niet op kantoor willen verkindsen met een havo-diploma, vijftig lange jaren wachtend op hun pensioen. Nee dit zijn kleine zelfstandigen die hun talent inzetten om ook de zwaarste gevallen - een dakloze Duivelsaanbidder in Urk of Harderwijk - over de streep te trekken. Ik zou de Belastingdienst wel even inseinen anders maken ze weer iedereen kapot.

PGS
PGS26 okt. 2021 - 15:29

Ik dacht dat corona erg was. Maar het ergste is dat er nu mensen zijn die dit soort ideeen normaal zijn gaan vinden. Onder andere in het vroegere DDR en het huidige China had je ook dit soort maatregelen. Ik vraag mij af of het ooit nog goed gaat komen met dit land, op deze manier.

Ferdi Rombach
Ferdi Rombach26 okt. 2021 - 17:36

Jawel PGS, het wordt nooit meer wat het was. Heb je goed gezien. Wen er maar aan. Overigens is er bij mijn weten nooit door de vroegere DDR of het huidige China de door mij geopperde affiliate marketing ingezet bij het bereiken van hun communistische doelen. Maar wie weet? Misschien komen er nog documenten vrij dat Fidel of Mao duizend dollar betaalde voor een bekeerde fascist? Mocht u doelen op het verraden van buurtgenoten, dan zijn er zeer interessante feiten beschikbaar over de buitenproportionele dood van Nederlandse joden in en na oorlogstijd.

Bart Kuipers2
Bart Kuipers226 okt. 2021 - 11:10

Als iedereen dan toch graag schuldigen aan wil wijzen: ???? https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/12/kiezen-op-ic-de-kanker-of-de-leverpatient-a2421535 https://www.youtube.com/watch?v=CPIXFdp8wD0 https://twitter.com/mariannezw/status/1451798426321100802?s=24 https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrIdV2T4XdhrkIAsQxEYdRQ;_ylu=Y29sbwNpcjIEcG9zAzMEdnRpZAMEc2VjA3Ny/RV=2/RE=1635275283/RO=10/RU=https%3a%2f%2fnos.nl%2fl%2f2234675/RK=2/RS=_W4Nwgv6CfaER1dR.oi0qZ9vzv4-

8 Reacties
adriek
adriek26 okt. 2021 - 11:55

"Iedereen" wil niet graag "schuldigen" aanwijzen, maar we moeten zeer binnenkort keuzes maken: vier tot vijf 'gewone' IC patienten laten wachten op één ongevaccineerde Coronapatient, of het hele land weer in een lockdown duwen. Het gaat niet over zwartepieten, maar over keuzes en bij die keuzes zit helaas niet de optie: draai een blik verplegers open en verdubbel het aantal IC bedden.

19682
1968226 okt. 2021 - 13:07

EIRda: "Het gaat over keuzes" Wel over keuzes gesproken ,in de periode 1995 tot 2019 werd er ca 400 miljard uitgegeven aan immigratie.In de periode 2010 tot 2020 werden er 6 ziekenhuizen gesloten ,en verdwenen er ca 1700 ! Ic bedden .Dat waren ook keuzes .

MG1968
MG196826 okt. 2021 - 14:49

@1968 Ik heb er geen enkel probleem mee dat mijn geld wordt uitgegeven aan het perspectief bieden van mensen die hulp nodig hebben dan dat mijn geld wordt uitgegeven aan het in leven houden van mensen die willens en wetens gezondheidsschade toebrengen. Die laatste groep zorgt voor een overbelasting van de IC's waardoor anderen in de problemen komen. Dat wat jij wil, een dusdanig grote opschaling van de IC capaciteit puur en alleen om het niet vaccineren te kunnen accommoderen wijs ik dus met klem af en mijn keuze zou het dus zijn om voorrang te geven aan de gevaccineerde. De egoïstische keuze van niet-vaccineren mag wat mij betreft niet ten koste gaan van mensen die dat wel gedaan hebben of domweg hulp en opvang verdienen. Dat allemaal laat onverlet dat het basisniveau van de IC wel een tandje hoger mag maar zeker niet op het niveau van jaren terug. De zorg is veranderd en het basisniveau van toen is nergens voor nodig. Zeker niet om egoïsme te facilitairen. Wat betreft keuzes: ik ken jou géén extra rechten toe omdat je hier geworpen bent en heb er géén problemen mee om jou op dezelfde manier te benaderen als dat jij dat naar anderen toe wenst te doen.

PGS
PGS26 okt. 2021 - 15:32

@ Eirda: wat men zaait zal men oogsten. Het afgelopen 10 jaar is er gigantisch bezuinigd op de zorg en zijn er heel wat IC-bedden weg bezuinigd. Ik vind het vrij goedkoop om de schuld bij de nederlanders te leggen. Terwijl de veroorzakers van een te kort aan IC-bedden toch echt in Den Haag werken of hebben gewerkt.

Bart Kuipers2
Bart Kuipers226 okt. 2021 - 19:12

@Eirda Ook nog maar even een nuance omtrent het IC verhaal. ???? https://mobile.twitter.com/mariannezw/status/1451798426321100802?s=24

Bart Kuipers2
Bart Kuipers226 okt. 2021 - 19:23

@MG1968 Dus een ieder die schuld draagt aan zijn eigen medische situatie gaan we Zorg ontzeggen, of op zijn minst achteraan laten sluiten in de rij. Als we dit vandaag laten ingaan, kan het ontslaan van zorgpersoneel morgen beginnen, wegens enorme overcapaciteit. Goed voorstel.????

MG1968
MG196826 okt. 2021 - 21:26

"Dus een ieder die schuld draagt aan zijn eigen medische situatie gaan we Zorg ontzeggen, of op zijn minst achteraan laten sluiten in de rij." Wat begrijp je niet er niet aan dat we nu met een probleem zitten dat met vaccineren kan worden opgelost. Dat kan niet door andere acties nu behalve dan een generieke lockdown die er niet zal komen. Dus als er keuzes gemaakt moeten worden is het logisch dat je degene met de sleutel in het hier en nu de zorg te ontlasten. Simpel. Daarnaast realiseer je het je waarschijnlijk niet maar in de regulier zorg is het allang zo dat in bepaalde situaties roken, drinken en ander gedrag gerelateerde zaken wel degelijk invloed hebben op de toegang tot zorg. Wat is dat bij acute situaties geen onderscheid gemaakt wordt. Vandaar die bezetting van de IC door corona patiënten. Die gaan voor op geplande zorg. Dat zou ik ook het liefst behouden maar wat te doen als er keuzes gemaakt moeten worden in schaarste... Nogmaals, de niet-gevaccineerde hebben de sleutel in handen en ik verwijt het hen daar -nu in deze situatie- aan te draaien. Daar hebben de rokers niets mee van doen. Of de alcoholisten.

Bart Kuipers2
Bart Kuipers227 okt. 2021 - 19:02

@mg1968 De QR pas laat ongebreidelde besmetting tussen gevaccineerden toe, die hoe dan ook hun weerslag zullen vinden in meer ziekenhuisopnames van ongevaccineerden én ook steeds meer gevaccineerden. Dit minimaliseren kan enkel door TVT van iedereen. Doe je dat niet, ben je niet serieus bezig met voorkomen van overbelasting Zorg. Nog altijd niet beschikken over een ventilatieprotocol met duidelijke regels is een regelrechte schande, Geen enkele blijk van urgentie of gevoel voor noodzaak valt hier te bespeuren. Wat heeft het kabinet nog meer gepresteerd dan niet voorkomen dat het afgelopen jaar 27.000 zorgwerkers zijn vertrokken. Inmiddels is de volledige opleidingstermijn voor een IC-vpk verstreken. Waar zijn ze? Waar is de nood-breekt-wet crisishouding mbt de Zorg, die op het gebied van maatregeken opleggen en handhaven, zo voortvarend en zonder enige terughoudendheid ten toon werd gespreid? Maar ondertussen heel gehaaid de schuld volledig op het bordje leggen van de ongevaccineerden, zonder enige schroom. Hoe dan ook, er bestaat nog steeds het recht op lichamelijke integriteit. Voor mensen boven de 60 weliswaar statistisch gezien goede zaak om te vaccineren, maar dat is aan een ieder om zelf te bepalen. Nu maar vlug terug naar anderhalve meter en mondkapjes. Niet dat ze veel bijdragen aan verspreidingsreductie, maar alles is recht te praten met de preventie-paradox.????

johannn2
johannn226 okt. 2021 - 10:35

Degenen die niet mee willen doen met de beschermende maatregelen, die mogen ook niet meedoen met de maatschappij. Uiteraard houden ze toegang tot de gezojndheidszorg, een principe. .

3 Reacties
johannn2
johannn226 okt. 2021 - 10:37

aanvulling: Niet meedoen met die activiteiten met fysieke aanwezigheid. .

19682
1968226 okt. 2021 - 13:20

Johan : toch zijn er ook mensen die ondanks dat zij een besmetting hebben doorlopen ,en dus zeer goed beschermd zijn ook niet mee mogen doen met de maatschappij. Ik heb corona gehad maar geen qr code .Met een antistoffentest zou ik dus een qr code moeten kunnen krijgen,maar dat doen we niet . Dat zal er toch niet mee te maken hebben dat dan het cijfer van de ongevaccineerden naar beneden bijgesteld moet worden.

johannn2
johannn226 okt. 2021 - 18:00

1968, Je wijst m.i. terecht op een leemte in de regelgeving. Je bent resistenter dan gevaccineerden, maar krijgt niet hun státus van resistentie. Ambtelijke molens. .

J.janssen2
J.janssen226 okt. 2021 - 10:25

Vaccineren moet een keuze blijven en dus niet de druk zodanig verhogen dat men zich wel moet vaccineren! Een dergelijke "verplichte" vaccinatie is het totaal uitleveren van een samenleving aan de farmaceutische industrie die immers de vaccins levert. Lijkt me een slecht plan!

6 Reacties
MG1968
MG196826 okt. 2021 - 11:21

Nu levert de zorg zich totaal uit aan mensen die zich niet willen laten vaccineren. Maar goed, die hebben er dan weer recht op om de schade toe te brengen niet waar...

Van Tax
Van Tax26 okt. 2021 - 12:11

Het niet vaccineren is ook een keuze. Met gevolgen. Je bent immers een gevaar voor de samenleving als potentiele verspreider. Niet meer dan logisch dat je dan extra afstand moet houden, niet naar de kroeg kan en weg moet blijven bij verzorgingstehuizen.

Jozias2
Jozias226 okt. 2021 - 12:25

@janssen En bij de onderwijsplicht leveren we de jongeren uit aan de educatieve boeken industrie?

PGS
PGS26 okt. 2021 - 15:44

@ Jozias Ik wist niet dat een uitgeverij van educatieve boeken nu miljarden winst maakt. Het feit dat de hele wereld !!!!! bij 1 of 2 farmaceuten vaccins moeten inkopen zodat zo'n farmaceutisch bedrijf nu miljarden winst maakt over de rug van mensen die nu direct of indirect verplicht worden hun product in hun lijf te laten spuiten, is toch heel discutabel.

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman26 okt. 2021 - 16:40

@Van Tax, ook gevaccineerden kunnen positief zijn en verspreiden! Het vaccin helpt alleen tegen ernstig ziekteverloop en eventueel voorkomen van overlijden. Het helpt niet tegen dragen en verspreiden

Jozias2
Jozias226 okt. 2021 - 18:28

@pgs Er zijn inderdaad twee bedrijven die nu winst maken. Lijkt me prima in ruil voor hetgeen ze gepresteerd hebben. Er zijn daarnaast ook een stuk of 15 bedrijven die grote investeringen hebben gedaan en verlies hebben gemaakt. Maar hoezo over de rug? De waarde van het vaccin was voor mij veel meer dan het bedrag dat de overheid er voor betaald heeft. Ik voel me niet bekocht.

Van Tax
Van Tax26 okt. 2021 - 10:22

"gaat het principe overboord dat niemand buitengesloten wordt door het coronabeleid." Vaccinatieweigeraars sluiten zichzelf buiten. Met de vrijheid om niet te vaccineren komt ook een eigen verantwoordelijkheid.

Poeh, poeh
Poeh, poeh26 okt. 2021 - 10:12

Terecht om nu echt eens aan beperkingen te denken. Ee kennis van mij wacht al driekwart jaar op een nieuwe heup. Operatie al twee keer uitgesteld vanwege ... u raadt het al. Leeft nu met pijnstillers en stok. Is het gek dat mensen steeds meer in de polariserende sfeer terecht komen?

4 Reacties
MG1968
MG196826 okt. 2021 - 11:28

De-facto is de zorg nu bezig met het opdweilen van niet-gevaccineerde en houd géén of nauwelijks tijd over voor de normale taken. En dan nog wijzen de niet-gevaccineerde naar het ontbreken van capaciteit een probleem wat zij in het hier en nu veroorzaken en de sleutel er voor in handen hebben maar weigeren te gebruiken. Dat terwijl ze wat mij betreft hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de situatie waar o.a. uw kennis in terecht is gekomen. Ik persoonlijk zal ze het altijd blijven verwijten ook al hebben ze er 'recht' op om zich niet te vaccineren. Een keuze idd, maar een onverantwoordelijke. Ik zal het ze altijd blijven verwijten. Wat mij betreft zijn ze af in het meepraten over de zorg.

PGS
PGS26 okt. 2021 - 15:50

@ MG1968 Sorry hoor. Maar die ongevaccineerden zijn niet degenen geweest die besloten hebben om de zorg uit te kleden. Zij zijn niet degenen geweest die besloten hebben om het aantal IC-bedden af te schalen. Het zijn toch echt de dames en heren in Den Haag die het gebrek aan IC-bedden hebben gecreeerd. En het zijn toch diezelfde mensen die al 1,5 jaar weigeren meer geld naar de zorg te pompen. Die toegezegde bonus voor al het zorgpersoneel moet nog steeds uitgekeerd worden. Maar er kon wel heel makkelijk 600 miljoen uit getrokken worden om extra BOA's aan te trekken. Zodat zij die corona-pas bij de horeca kunnen controleren. Dus gaat nu niet de Nederlander de schuld geven van het beleid wat de dames en heren in Den Haag de afgelopen 10 jaar hebben gevoerd.

MG1968
MG196826 okt. 2021 - 17:27

"Zij zijn niet degenen geweest die besloten hebben om het aantal IC-bedden af te schalen." Nee en hoewel het basisniveau best iets hoger kan... vind je nu echt dat er 1000'nd bedden aangehouden hadden moeten worden om het niet vaccineren te accommoderen. ? Nu was er nauwelijks tekort geweest als de niet-gevaccineerde wel de verantwoordelijkheid hadden genomen. En ook al zou je willen opschalen. Dat gaat het probleem nu niet oplossen. En later willen ook de niet-gevaccineerde daar niet aan mee betalen hoor.

Me, myself and I2
Me, myself and I228 okt. 2021 - 18:25

Het vaccinatiesprookje gaat gewoon niet op. Als het grootste deel van de bevolking is ingeënt en er vervolgens nog een levensgroot probleem is in de ziekenhuizen, waarbij het eerst nog zo leek dat alleen ongevaccineerden in het ziekenhuis terecht kwamen, maar nu blijkt dat meer dan de helft gewoon gevaccineerd is, dan moet je durven concluderen dat de belofte van vaccinatie niet uitkomt. Je kan wel blijven roepen dat het aan de ongevaccineerden ligt, maar dat is aantoonbaar niet het geval. Dit is wat vele virologen en specialisten al een aantal jaar roepen. Corona wordt endemisch en zal niet meer weg gaan. We moeten ons focussen op het beschermen van de ouderen en risicogroepen. Ik snap dat het fijn was geweest als vaccinatie wel de oplossing zou zijn. Dat iedereen weer terug kon naar het oude leven alsof er niets gebeurd was. Maar we zitten nu eenmaal met een bevolking waarvan een groot deel ongezond is en/of leeft en met een mentaliteit die het niet accepteert dat mensen sterven.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -26 okt. 2021 - 10:00

Slegs vir gevaksineerde: - knuffelen in openbaar - samen zwemmen en voetballen - s avonds na 8 uur naar buiten - in openbare gebouwen en horeca vrij rondlopen - geen beperkingen in werk, baan of school - geen beperkingen in salaris en pensioen - alle hulp van zorg en ziekte verzorging

4 Reacties
MG1968
MG196826 okt. 2021 - 10:36

"Slegs vir gevaksineerde" Ziekelijke verwijzing/vergelijking, Het één betrof een bevolkingsgroep met een onveranderlijk kenmerk (kleurtje) het ander een (verwijtbare) keuze om gezondheidsschade én maatschappelijke schade toe te brengen. Andersom zou de vergelijking meer van toepassing zijn (maar ook niet). Wat denk je er mee te bereiken?

PGS
PGS26 okt. 2021 - 15:58

@ MG1968 Het principe blijft hetzelfde. Er wordt nu daadwerkelijk onderscheid aangebracht. Volgens mij gaat politiek Den Haag voorbij aan artikel 1 van de grondwet die zij in het leven hebben geroepen. Daarnaast is het goed om maar eens de tekst van de code van neurenberg te lezen. Vooral nummer 1 is opeens heel relevant geworden. Je kunt er niet mee eens zijn maar dit is een principe wat gehandhaafd dient te worden.

MG1968
MG196826 okt. 2021 - 17:29

@PGS "Het principe blijft hetzelfde." Onzin. Dan zou dat ook gelden voor een rijbewijs. Je weet wel beter.

PGS
PGS27 okt. 2021 - 17:56

@MG1968 Vandaag sprak ik een collega die uit Bosnie is gevlucht. Die heeft aan de lijve zelf ondervonden waar het naar toe kan leiden als een regering een minderheid gaat demoniseren en beschuldigen. Haar conclusie betreffende dit soort denkbeelden: men leert nooit van het verleden. Je zult wel denken: dat gebeurt hier niet. Maar wie heeft ooit bedacht dat er nu een controlemaatschappij is opgebouwd. En dat de Jonge - als demissionair minister - met plannen loopt om maatregelen alleen voor ongevaccineerden in te voeren. Kan je je nog herinnneren dat men ruim een jaar geleden schande sprak van de controlemaatschappij die heerst in China ? Wat hier in Nederland en Europa gebeurd, lijkt toch heel verdacht op wat er China van overheidswege gebeurd.

Break on through
Break on through26 okt. 2021 - 9:08

Gaan ze nu echt iets doen? Zou tijd worden. - 1 1/2 mtr afstand houden herinvoeren - mondkapjesplicht herinvoeren - thuiswerken verplicht stellen

Me, myself and I2
Me, myself and I226 okt. 2021 - 8:24

Ik hoop eigenlijk dat ze het doen. En snel. Ik denk namelijk dat dit het einde van de carrière van de Jonge betekent. En wie weet ook van Rutte. Waarom? Omdat dan eindelijk haarfijn duidelijk wordt dat de 'schuld' niet bij de ongevaccineerden ligt. Omdat het dan voor iedereen duidelijk wordt dat het enige paard waarop onze alwetende overheid wedt vaccinatie is en ze verder geen idee hebben hoe ze dit moeten aanpakken. Dus kom maar. Morgen wat mij betreft. Ontzeg je me de toegang tot alles, ik bestel mijn spullen wel bij de online buurtsuper. Hoe eerder deze leugen wordt blootgelegd hoe beter. Ik schat een week of vier quarantaine voor mij en mijn mede-wappies en het is helder. En hé, als ik ongelijk heb en de ziekenhuizen stromen leeg, dan zal ik ruiterlijk mijn ongeluk bekennen en braaf mijn prikje gaan halen.

11 Reacties
Ik weet het wel
Ik weet het wel26 okt. 2021 - 10:07

Als het nu voor 80-90% niet-gevaccineerden zijn die in het ziekenhuis liggen wat denk je dat er dan gaat gebeuren? Dat er miraculeus gevaccineerden in het ziekenhuis belanden?

MG1968
MG196826 okt. 2021 - 10:45

"Omdat dan eindelijk haarfijn duidelijk wordt dat de ‘schuld’ niet bij de ongevaccineerden ligt." Wanneer dringt tot je door dat de ongevaccineerde niet 'de schuld' in de schoenen geschoven wordt. Wat de ongevaccineerde verweten wordt is niet deel uit te willen maken van 'de oplossing' benodigd op korte termijn. En wat mij betreft daardoor géén recht van spreken meer hebben over oorzaak, gevolg, probleem, korte- dan wel lange termijn oplossingen. Wat mij betreft wordt door de asociale opstelling e.e.a. nu voor hen (democratisch dat wel) bepaald. Maar het meespreken/meedenken van deze groep kan wat mij betreft genegeerd worden. Door de niet solidaire grondhouding kan daar wat mij betreft immers niets positiefs van uit komen.

JoostV2
JoostV226 okt. 2021 - 11:06

deal

Me, myself and I2
Me, myself and I226 okt. 2021 - 12:01

Doe ff het nieuws uit Engeland lezen. Daar is inmiddels 2 derde van de ziekenhuispopulatie gevaccineerd. Maar misschien komt dat omdat ze uit de EU zijn gestapt :D

MG1968
MG196826 okt. 2021 - 12:40

@Me, myself and I 26 oktober 2021 at 14:01 "Maar misschien komt dat omdat ze uit de EU zijn gestapt" Ook jij weet dat een vaccin niet 100% effectief is en dat daarbovenop -ook daar- niet gevaccineerde wel vermijdbare gezondheidsschade toebrengen. Overigens kan ik de percentages die jij gebruikt nergens terugvinden. Heb je een linkje? Zo kan ik niets in een context plaatsen. Werken ze in die ziekenhuizen waar daar sprake van is wel met maatregelen om de ziekenhuisinstroom van niet gevaccineerde te beperken tot op het moment dat het acuut is lijkt me op zich ook in Engeland (als niet EU-land) niet waarschijnlijk. Maar ik kan er gewoon niets over vinden. En is het niet zo dat ze niet met vaccinatiepaspoorten werken daar dus de invloed van ongevaccineerden op de verspreiding onder gevaccineerde nog hoger is dan hier? Wat jij doet is wel heel makkelijk conclusies na je zelf toe rekenen nietwaar?

Me, myself and I2
Me, myself and I226 okt. 2021 - 14:34

Ik vond hier de rapporten van de UK Health Security Agency. https://www.gov.uk/government/publications/phe-monitoring-of-the-effectiveness-of-covid-19-vaccination#history Er staat ook een duiding op de site van "hij die niet genoemd mag worden" (omdat ie verkeerde ideeën heeft maar volgens mij wel verstand van statistiek), maar lees vooral het rapport uit de UK. Kost misschien wat meer tijd, maar de data is op zich wel terug te vinden.

stokkickhuysen
stokkickhuysen26 okt. 2021 - 17:23

Me Myself, Linkjes, Linkjes, linkjes. en ik heb best even gezocht (ik vond 1 website die iets dergelijks meldde, maar die zul zelfs jij niet serieus nemen)

MG1968
MG196826 okt. 2021 - 17:35

@3xMe Lol, Je schreef: "Daar is inmiddels 2 derde van de ziekenhuispopulatie gevaccineerd." Waarop ik aangaf dat ik dat niet kon vinden en of je daar een verwijzing voor hebt. Mag ik aannamen dat je met dit databombardement zonder dat daar die stelling van jou uit blijkt dat je als je het al ergens gelezen hebt ook niet meer weet waar? ;) Je schrijft de data is terug te vinden schrijf je... waar dan. Ps. Ook in Maastricht is er sprake van een andere verhouding. Maar het laat daar wel precies zien waar het om gaat. Het risico voor kwetsbare (waaronder ook de gevaccineerde) is nu gewoon te hoog en we moeten met zijn allen alles doen om dat te verminderen. Niet vaccineren doet dat niet en je weet hoe ik daar over denk.

PGS
PGS26 okt. 2021 - 17:58

@MG1968 De schuld wordt wel degelijk bij de ongevaccineerden neergelegd. Ben zelf hersteld van corona. Dus heb een natuurlijke immuumsysteem opgebouwd. Waarom zoudt ik een vaccin in mijn lijf laten spuiten waarvan bewezen is dat na verloop van tijd het dramatisch terugloopt in effectiviteit. Hierdoor ben ik dus ongevaccineerd maar wel beschermd. Dus ik krijg geen QR-code. Het probleem is dat de Jonge denkt dat alleen maar door vaccins toe te dienen, dat dat DE weg is uit deze ellende. Hoezo tunnenvisie. Maar verder ben ik het met Me, myself and I eens: sluit de ongevaccineerden maar buiten. En dan ben ik benieuwd hoe Den Haag dit gaat spinnen als blijkt dat gevaccineerden al die bedden op de IC bezet gaan houden.

stokkickhuysen
stokkickhuysen27 okt. 2021 - 9:04

me Myself hahaha da's een goeie, Voor de toekomst, als ik iets zeg wat ik goed heb onderbouwd: www.internet.com (.org werkt ook)

Me, myself and I2
Me, myself and I227 okt. 2021 - 14:14

Sorry hoor, maar mijn linkje https://www.gov.uk/government/publications/phe-monitoring-of-the-effectiveness-of-covid-19-vaccination verwijst gewoon naar de site van de britse health dept. (nu zonder #history tag zodat je niet naar boven hoeft te scrollen). Als je de pdf https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/997495/Impact_of_COVID-19_vaccine_on_infection_and_mortality.pdf download, dan kun je daarin alles nalezen. Kost wel ff tijd, maar met wat moeite is alles terug te vinden.

Norsemen
Norsemen26 okt. 2021 - 8:09

Maatregelen gaan ten koste van gevaccineerden of van niet-gevaccineerden. Dan is de vraag, ten koste van welke groep is eerlijker. En ook niet onbelangrijk, wat is beter voor de economie.

6 Reacties
vdbemt
vdbemt26 okt. 2021 - 8:51

Wat goed is voor de economie heeft al te lang de keuze van maatregelen (verkeerd) beïnvloed. First things first. En dat is de nationale gezondheid. Die economie (en wat is dat? Lucht) redt zich wel.

MG1968
MG196826 okt. 2021 - 10:54

Algehele, generieke, maatregelen die niet specifiek genoeg gericht zijn op het te tackelen problemen zullen géén rechterlijke toets doorstaan. Dan gaat het al vlug mis wat betreft o.a. de proportionaliteit. Mochten deze toch genomen verwacht ik dat niet de niet-gevaccineerde maar juist de gevaccineerde rechtszaken zullen starten die in dat geval wél kans van slagen hebben. En voor de 'uitvoeringsproblemen' kan het gebruik van de qr-code uitgebreid worden. Ik heb altijd al gezegd dat door de opstelling van de niet-gevaccineerde de kans groot is dat hierdoor juist gebeurd waar ze van aangaven niet te willen dat het gebeurde. Ze krijgen waar ze bang voor zijn. Zou een gezegde kunnen wezen...

Bart Kuipers2
Bart Kuipers226 okt. 2021 - 11:01

De enige juiste vraag is: wat helpt echt, niet wie vinden wij schuldig. Tenzij je het probleem oplossen, niet als hoofdzaak ziet.????

Norsemen
Norsemen26 okt. 2021 - 11:38

@vdbemt Uiteraard moet het belang voor de economie, en daarmee ook indirect de gezondheidszorg, worden meegenomen.

Norsemen
Norsemen26 okt. 2021 - 11:42

@Kuipers Schuldig is een woord waar ik me verre van laat. En wat het beste helpt is vrij simpel. Iedereen verplicht vaccineren en daarna een paar maanden verplicht thuisblijven. De vraag is dus niet wat het beste helpt.

Bart Kuipers2
Bart Kuipers227 okt. 2021 - 19:19

@norsemen Wat nog beter helpt dan verplicht vaccineren, is ter plekke afschieten en meteen cremeren. Dom lullen kan ik iedereen.????

Verver
Verver26 okt. 2021 - 7:46

Ik denk dat narcistische Rutte en de Jonge elkaar lachend aankijken en zeggen: Goh, dat ons dat gelukt is... Wat zullen we nu weer eens met onze marionetjes doen? Zullen we ze opsluiten? Eens kijken wat ons lukt en tot hoever we kunnen gaan. Mark; gooi jij de dobbelstenen es.

Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...26 okt. 2021 - 6:57

Tja, aan keuzes kleven nu eenmaal consequenties. Waarom zouden diegenen die wél bereid waren zich te laten vaccineren moeten lijden onder de gevolgen van de overtuiging van vaccinatieweigeraars? Dat is toch de facto aan de orde als er generieke maatregelen worden afgekondigd. Ik lees veel irrationele en slecht beargumenteerde overwegingen om je niet te laten prikken. Je kan je immers niet laten vaccineren voor verkeersongevallen, een slechte levensstijl of het beoefenen van riskante hobby's. De confronterende waarheid is dat het weigeren je laten te vaccineren een extra belasting van de covid-zorg veroorzaakt en leidt tot het afschalen van de reguliere zorg. Dit gaat helaas vele onnodige en vermijdbare mensenlevens kosten. Met dank aan alle slecht geïnformeerden en onwetenden.

3 Reacties
Bart Kuipers2
Bart Kuipers226 okt. 2021 - 11:04

Toestaan aan gevaccineerden om de verspreiding te verergeren, als beloning voor goed gedrag, dat is pas echt waanzin.????

Crunchy Frog
Crunchy Frog26 okt. 2021 - 13:59

@Kuipers Tja, als je een groep meer vrijheden geeft zal het aantal besmettingen onder die groep groter zijn dan in een situatie zonder die vrijheden. Of was je dat even vergeten toen je een maand geleden om een totale 'Freedom Day' zat te gillen? :-p

PGS
PGS26 okt. 2021 - 18:02

Het is jammer dat jij kennelijk niet kan leven dat de redenen die voor ongevaccineerden belangrijk genoeg zijn, voor kennelijk niet voor jou voldoende zijn. Uiteindelijk heeft iedereen een eigen afweging te maken wat wel en niet te doen. Het mag voor jou niet overtuigend zijn. Maar dat wil niet zeggen dat het geen geldende redenen zijn voor iemand anders.

Ch0k3r
Ch0k3r26 okt. 2021 - 6:02

Het aantal ziekenhuisopnames lag vorig jaar vele malen hoger. 85% heeft z'n prikkie nu gehad gehad. Kijk naar de statistieken en het valt reuze mee. Dit is gewoon fuckin onzin. Open die maatschappij. Per direct. Oh dat kan niet want dan krijgen de ziekenhuizen het te druk? Das logisch als je ze hebt afgebroken en d'r 10 jaar geleden 2x zoveel bedden waren. Iemand al iets meegekregen over uitbreiding van de zorg? Nee he? Want de minister van volksgezondheid sluit je liever op dan dat hij goeie zorgopvang regelt. We leven in een vrij land, corona blijft bestaan. Opsluiten heeft geen zin en ik vermoed zelfs ongrondwettelijk.

12 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin26 okt. 2021 - 6:14

Ik weet niet of jij beseft hoeveel achterstand de reguliere zorg inmiddels heeft opgelopen?

Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...26 okt. 2021 - 7:11

Heb je enig idee wat dat kost? Nog even los van de vraag of je die extra capaciteit kan bemensen. En vervolgens zeker jeremiëren dat het eigen risico en de zorgpremie fors stijgt.

Middenman
Middenman26 okt. 2021 - 7:55

@Chok3r - Dat Nederland 10 jaar geleden het dubbele aantal bedden had is niet waar. Als je cijfers hebt dan laat ze maar zien. Het gaat vooral om de IC capaciteit en dat die hier lager is dan in een aantal andere landen heeft niets met bezuinigingen te maken maar met een andere visie op zorg rondom het levenseinde: https://nos.nl/artikel/2328874-waarom-nederland-vergeleken-met-andere-landen-weinig-ic-bedden-heeft. De zorgkosten per inwoner stijgen al jaren in Nederland, het wordt niet minder, dat is een sprookje. In Europa zitten we qua uitgaven per inwoner ook gewoon in de top, met landen als Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/47/nederlandse-gezondheidsuitgaven-op-tiende-plaats-in-europa

Norsemen
Norsemen26 okt. 2021 - 8:43

@Nou ja, kijk "Heb je enig idee wat dat kost?" Minder dan nieuwe straaljagers voor het leger.

vdbemt
vdbemt26 okt. 2021 - 8:56

Het mag dan wel logisch zijn dat door het afbraakbeleid van Rutte de zorg het niet aankan. Feit is, dat de zorg het niet aankan. Het vorige is dan geen argument om de gewone zorg dan maar niet meer te geven en ook mensen daar onnodig te laten sterven. De acute situatie moet aangepakt worden om er uit te komen. En dan mag je hopen dat we niet opnieuw een kabinet Rutte gaan krijgen, maar een kabinet dat de zorg structureel aan gaat pakken, herstellen.

vdbemt
vdbemt26 okt. 2021 - 9:03

"De acute situatie moet aangepakt worden om er uit te komen. " Dat betekent NU met maatregelen. "En dan mag je hopen dat we niet opnieuw een kabinet Rutte gaan krijgen," Dat is daarna om een stabiel en sterk zorgsysteem neer te zetten en herhaling in de toekomst te voorkomen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin26 okt. 2021 - 11:47

Middenman Daar gaat het puur over Covid en de pandemie, niet over het algemeen. Dat is niet vooraf bedacht. Daar staan wel degelijk bezuinigingen centraal. Een IC bed leeg laten staan kost geld. Want iedere operatie levert geld op voor de ziekenhuizen. Des te korter mensen er verblijven des te minder het kost. De zorg zit overal verstopt. Dat de visie daar vervolgens op is aangepast is duidelijk. Al jarenlang lopen ze met allerlei patiënten te zeulen. ook als er een zwaar ongeluk gebeurt of anderszins. Ik houd mijn hart vast als er eens een zwaar treinongeluk of ander ongeluk gebeurt met veel slachtoffers. Maar te hopen voor jou dan dat daar allemaal demente ouderen in zitten. Ieder jaar in de griepperiode zijn er vele bedden tekort.

zekernietjoops
zekernietjoops26 okt. 2021 - 15:55

Middenman, “Het gaat vooral om de IC capaciteit en dat die hier lager is dan in een aantal andere landen heeft niets met bezuinigingen te maken”…??? Een (terecht) beroemde en zeer vaak geciteerde uitspraak: ”er zijn leugens, nog grotere leugens en statistieken”. Statistieken worden dus gerangschikt als de overtreffende trap van zelfs grote leugens. Die uitspraak gaat geheel op voor de door u gesuggereerde interpretatie van de grafiek in de gepresenteerde link. Want die laat OOK duidelijk zien dat van alle ‘rijke’ Noord-Europese landen – op Finland na – NL het minst van zijn BBP uitgeeft aan gezondheidszorg: En dat wordt nog veelzeggender als men meeweegt dat van de Noord-Europese landen NL (zeer) hoog scoort qua meedogenloze implementatie van keihard kapitalistisch en door kil angelsaksisch management overheerst zorgbeleid, waardoor van de totale uitgaven aan zorg nog minder resteerde/resteert voor DAADWERKELIJKE zorgverlening! Bovenstaande heeft dus wel degelijk veel, zo niet alles, te maken met bezuinigen en tegelijkertijd, bevoordelen van een relatief kleine, selecte groep. En uw andere argument over die – in NL dus overwegend liberaal humanistisch ingegeven – “keuze voor het levenseinde”: is er eigenlijk nog wel sprake van een werkelijk vrije en vooral, onbevangen(!) keuze? Want, in een land waar door m.n. (ge)dram’66 de - mondiaal bezien toch al zeer liberale - euthanasiewetgeving onophoudelijk ter discussie werd en wordt gesteld… om die nog verder op te rekken en/of af te zwakken! De ‘zachte’ drang om van verdere hulp af te zien – ook al werd en wordt die niet EXPLICIET zo uitgesproken - is/wordt in zo’n context en bovendien, temidden van een voor velen toch al zeer beangstigende tijdgeest, zo steeds vaker onmiskenbaar. Uw aldus ten toon gespreide ‘visie’ op gezondheidszorg maakt u geen zelfbenoemde “Middenman”, maar gewoon een aanhanger/verdediger van een - ruimschoots bewezen- onmenselijk en eigenlijk en feitelijk zwaar crimineel financieel-economisch systeem: Misschien is “Fin.Econom.Rechtsbinnen” een goede naamvervanger..?

Ch0k3r
Ch0k3r26 okt. 2021 - 16:42

@Minoes&tuin Oh dat weet ik zeker. Daarom vraag ik ook retorisch of iemand al iets heeft gehoord over uitbreidingen in de zorg. @Nou ja, kijk... Als we 2 miljard ergens vandaan kunnen toveren om Unilever hier te houden (wat niet doorging), dan moet dit ook geen probleem zijn. En die capaciteit kan je bemensen door betere arbeidsvoorwaarden te bieden. @Middenman Zit het na te zoeken maar kan het niet meer terugvinden. Wel andere cijfers die laten zien dat het een afname is van 16% over 10 jaar in totaal. Niet de helft dus, 16% afname is nog steeds fors (zo'n 8000 bedden). Verder sluit ik me aan bij Minoes&tuin. Over die 'bij de top van Europa horen'... We staan 10e in je link. Van de 31. Bekijk de namen van de andere landen en weest trots oid. Enige waar we echt in de top 3 staan is in langdurige zorg, m.a.w., we hebben hier relatief veel ouderenzorg. Maar ook de mensen die daar werken hebben vaak last van structureel personeelstekort. Kosten zouden idealiter hoger moeten zijn. @vdbemt Acute situatie aanpakken gaat moeilijk tenzij je mensen wilt beroven van hun bewegingsvrijheid, of ze verplicht gaat inenten. Met beide heb ik nogal wat problemen. Ik zou nog eerder voorstander zijn van niet-gevaccineerd = ruimte maken voor gevaccineerden op de IC indien nodig. Maar beide zouden onnodig moeten zijn, en daarom is inderdaad NU al actie vereist in het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden van zorgmedewerkers. Helemaal mee eens.

Middenman
Middenman26 okt. 2021 - 17:57

@Zekernietjoops en Ch0k3r - M.b.t. gezondheidszorg zijn de uitgaven als % van het BBP minder interessant dan de uitgaven per inwoner. Anders zijn landen met een laag BBP al snel in het 'voordeel', terwijl de gezondheidszorg slecht is. Het lijstje met uitgaven per inwoner staat onderaan en daar staan we op plaats 5, na Zwitserland, Noorwegen, Duitsland en Oostenrijk. 16% minder is dus niet de helft minder. Dat scheelt heel veel. Dat wil niet zeggen dat het niet beter kan, daar ben ik het direct mee eens. We zullen wel moeten. Maar daar hebben we nu de komende maanden helemaal niets aan. Ik blijf erbij dat het bedrag dat wij uitgeven aan gezondheidszorg niet het probleem is, maar wel de manier waarop we het hebben georganiseerd. @Zekernietjoops - Kortgeleden ben ik een dierbare verloren die de laatste weken is verzorgd in een hospice waar geen euthanasie wordt toegepast. Had dat nooit eerder meegemaakt en ben diep, diep onder de indruk geraakt van de 24/7 palliatieve zorg door professionals en de inzet van heel veel vrijwilligers. Zonder te zeuren en te klagen richting de overheid regelen ze het daar gewoon zelf. Mijn insteek is dat ik het niet altijd verwacht van de overheid en al helemaal niet van het kapitaal. Vandaar Middenman.

zekernietjoops
zekernietjoops26 okt. 2021 - 20:04

Middenman, Excuses voor mijn foutieve inschatting van uw beweegredenen en duiding van uw naam: Voor wat betreft de interpretatie van uw pseudoniem lag die wel wat voor de hand, met de gebruikelijke betekenis van “midden” in de politieke verhoudingen.

PGS
PGS27 okt. 2021 - 15:50

@ Middenman Hier zijn minstens 2 sites die gewoon aangeven dat de afbraak al jaren bezig is. Dat dit destrateuze gevolgen zou hebben, is voor gewaarschuwd. Maar ja: wordt er naar rede geluisterd in Den Haag ? Nee, en nu oogsten zij wat zij destijds gezaaid hebben. En dan maar de anderen (in dit geval de ongevaccineerden) de schuld geven voor hun afbraakbeleid. https://www.ad.nl/politiek/onrust-over-nieuwe-megabezuiniging-zorg~a20a9c01/ https://www.lnnmedia.nl/corona/maar-1700-beschikbare-ic-bedden-door-jarenlange-wegbezuiniging-zorg/

develhunt
develhunt26 okt. 2021 - 5:16

Er moet een zondebok, de ongevaccineerde worden aangewezen, iemand moet de schuld krijgen, angst zaaien in de samenleving is een middel geworden om het volk in beweging te krijgen en op de knieën zodat deze te manipuleren is, terwijl het natuurlijk heel goed kan dat het vaccin helemaal niet doet wat het moet doen en maar heel even werkt, dat alle zogenaamde deskundigen er allemaal naast zaten, waarna er een derde injectie volgt, men heeft het nu al over een boester, en daarna de vierde en de vijfde etc. en iedereen gaat er in mee, want de deskundigen zeggen het toch. Maar zolang men nog steeds de echte oorsprong van het virus niet kent en begrijpt, de echte oorzaak niet aanpakt maar slechts de symptomen blijft bestrijden is dweilen met de kraan open. Even voor de duidelijkheid voordat een ieder over me heen walst, ik ben gevaccineerd,

1 Reactie
Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...26 okt. 2021 - 7:08

Het vaccins doen hun werk, ook al is het idd mogelijk tijdelijk. So what?, dan haal je toch net als voor de griep jaarlijks een spuitje?

JanB2
JanB226 okt. 2021 - 4:52

Het is heel simpel. Alle maatregelen zijn afgeschaald. Men gedraagt zich als in het oude normaal. Met een aanzienlijk deel van de bevolking dat nog ongevaccineerd is. Voor alle duidelijkheid in deze: je hebt een vaccinatiegraad van ongeveer 95% nodig voor groepsimmuniteit (de deltavariant is namelijk nogal besmettelijk). Dat halen we niet, we zitten er ruim meer dan 10 procent onder. De vaccinatiegraad van 85% waar de Jonge mee schermt heeft namelijk alleen betrekking op de leeftijd van 18 jaar en ouder. En de scholen zijn open. Net zoals de horeca en eigenlijk alles wat voor februari 2020 open was. Niemand draagt nog mondkapjes (behalve ondergetekende) en niemand houdt nog 1.5 meter afstand (reden waarom ondergetekende momenteel zeer veel knoflook eet). En dan kan het dus hard gaan. In het begin merk je dat niet zo, zeker niet als het weer meewerkt (wat het deed in september), maar als een exponentieel proces eenmaal op stoom is dan is er geen houden meer aan. Er zit maar één ding op: doorprikken. En als mensen dat niet willen gewoon buitensluiten en de facto maatschappelijk isoleren. Daar is niks mis mee. Bij rokers heeft men hetzelfde gedaan. Zij mogen niet meer roken op het werk en niet in de horeca. Drinkers mogen niet autorijden (een ernstige beperking van hun bewegingsvrijheid op het moment dat het speelt). Horen we niemand over. Dus waarom dan wel dit gezeik. Het is nog steeds een keuze. Wel een keuze die offers vraagt. Het is daarom de vraag hoe sterk de gemiddelde wappie in zijn schoenen staat. Niet al te sterk is mijn verwachting (een paar gevallen die in feite rijp zijn voor de GGZ uitgezonderd). We hebben het namelijk al eerder gezien: voor de zomer een grote scheur opzetten en als blijkt dat je zonder vaccinatiebewijs het land niet uit kunt meteen laten prikken. Tot zover de standvastigheid van de vaccinweigeraar. Dus nu ook binnenlands de druk opvieren en daar niet te lang mee wachten want exponentieel in de tijd verlopende processen geven weinig ruimte. En als zich een mutant vormt die schijt heeft aan de vaccins zijn we helemaal de lul (want terug in februari 2020). Prikken dus!

4 Reacties
Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...26 okt. 2021 - 7:12

Mee eens, rake reactie!

JoostV2
JoostV226 okt. 2021 - 7:50

kijk dat is nu ziektewinst. Heel veel knoflook kunnen eten en er nu een reden voor hebben :-)

JanB2
JanB226 okt. 2021 - 8:39

Yep. Deed ik voorheen trouwens ook al maar ik heb er nu ook een goede reden voor :-).

MG1968
MG196826 okt. 2021 - 11:36

@JanB Jups. Helemaal eens.

FredD2
FredD226 okt. 2021 - 3:29

Dit opent de weg om meerdere mensen hun eigen verantwoordelijkheid te laten dragen. Zoals het niet betalen van de ziekteuitkering als je je been breekt bij de wintersport. Of je eigen uitvaart als je door longkanker na het roken bent overleden. Dit zijn nog maar een paar voorbeelden. De consequenties van deze stappen zijn ongekend en zeker bij de huidige politiek levensgevaarlijk, maar iedereen loopt er als lemmingen gewoon achteraan. Er zijn zelfs mensen die onder een de Jonge dekbedovertrek slapen zoals Ton14024, die zelfs ieder anders denkende loopt uit te schelden in de hoop om bij de Jonge een wit voetje te halen.

2 Reacties
Ik weet het wel
Ik weet het wel26 okt. 2021 - 10:11

Het gaat niet over kosten, het gaat erom dat er mensen sterven omdat er geen plaats is op de IC omdat daar niet gevaccineerden liggen.

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman26 okt. 2021 - 16:50

@ Ik weet het wel, even een dokter aan het woord....... https://twitter.com/mariannezw/status/1451798426321100802/photo/1

Jozias2
Jozias225 okt. 2021 - 23:05

Op zich logisch. Als je ingrijpende maatregelen neemt dan moeten deze voldoen aan het proportionaliteit en subsidiariteit beginsel. Het is logisch dat toen er geen vaccin was de maatregelen de samenleving als geheel raakt. Maar als 80% van de ic opnames ongevaccineerden betreft terwijl ongevaccineerden maar 17% van de bevolking betreft dan is dat aandeel enorm veel groter. Het is logisch dat je dan niet maatregelen neemt die iedereen raken maar vooral gericht op de mensen met de grootste kans op ernstig ziekte verloop en ic opname. Niet dat anderen 0% kans maken om besmet te raken maar omdat je dan (gericht) het grootste probleem voor een overbelaste zorg aanpakt met zo min mogelijk nevenschade.

2 Reacties
Bart Kuipers2
Bart Kuipers226 okt. 2021 - 11:29

“Gericht op mensen met de grootste kans op ernstig ziekte verloop” Aandeel coronadoden leeftijdsklasse 0-50 jaar periode maart 2020-juni 2021 was slechts 0,8% van het totaal. Hier was van vaccinatiegraad nog in deze groep nog nauwelijks sprake. Dus bij iedereen in deze categorie geen beperkingen nodig. In de hogere leeftijdsklassen lopen ziekenhuisopnames onder gevaccineerden steeds verder op. Deze groep moet dus beperkt worden. ????

Jozias2
Jozias226 okt. 2021 - 13:47

@Bart, Klinkt cru maar de coronadoden is niet het grootste probleem. Dat is een zeer beperkt aantal en inderdaad vaak al oude mensen met ook andere klachten die anders relatief kort daarna ook zouden overlijden. Het probleem is de medische zorg kunnen blijven geven aan mensen die, met medische zorg, niet hoeven te overlijden. En het feit dat 1 persoon met covid op de IC vaak 15 hart of kanker operaties in de weg staat en dat dit geen oude mensen zijn aan het einde van hun leven.

Joost Spits
Joost Spits25 okt. 2021 - 22:46

Er zijn in mijn optiek nog een hoop essentiële vragen niet duidelijk beantwoord... 1. Van de hoeveel mensen die nu het ziekenhuis liggen, hoeveel personen zijn daarvan NIET gevaccineerd? 2. Van de hoeveel mensen die nu op de IC liggen, hoeveel personen zijn daarvan NIET gevaccineerd? 3. Waarom zijn die mensen niet gevaccineerd? 4. Zijn de thans ongevaccineerden (geen covid-19 vaccinatie) ook nooit gevaccineerd voor DKTP of influenza of een ander vaccin? 4.1 Indien wel, waarom dan nu niet tegen covid-19? 4.2 Indien niet, wat is hier de reden van? 5. Hoeveel gevaccineerden liggen in het ziekenhuis en hoeveel daarvan expliciet op de IC? 5.1 Hoeveel mensen zijn ziek door Covid-19, maar liggen niet in het ziekenhuis? Is dat registreerbaar of zijn daar getallen over bekend? 6. Die gevaccineerden die ziek zijn door covid-19: Is bekend om welke vaccins het gaat? Voorbeeld: blijkt dat het over grote deel van zieke gevaccineerden het Astrazeneca vaccin hadden, kunnen daar misschien conclusies uit getrokken worden. 7. Hoelang is het geleden dat de gevaccineerden die thans ziek zijn hun laatste vaccin kregen? 8. De leeftijden van de betroffen personen. 9. Waar komen de betroffen personen vandaan? (Bedoeld werkelijke aantallen, geen percentages!) Als die vragen met man en paard beantwoord zijn, kan je er een genuanceerd oordeel over geven en kan je ook de beleidskeuzes van Hugo de Jonge inschatten. Dat er verkeerde keuzes zijn gemaakt staat vast, maar het wordt nog duidelijker met het beantwoorden van deze vragen. Opm. Ik heb de laatste statistieken van het RIVM grondig bekeken, maar die geven beslist geen duidelijkheid op mijn vragen.

2 Reacties
Me, myself and I2
Me, myself and I226 okt. 2021 - 7:15

Veel van deze vragen worden in de UK wel beantwoord. De UK Health Security Agency brengt regelmatig uitgebreide statistieken uit. Heb hier al eerder over geschreven, alleen die bijdrage werd geweigerd. Deze zal ook wel weer niet doorkomen. Iets met censuur of zo. Maar zoek zelf even op UK Health Security Agency, dan kom je vanzelf bij de ruwe data uit. Kost ff tijd. Op de site van 'hij die niet genoemd mag worden' staat ook een duiding van de laatste cijfers. Maar één van de interessante conclusies was dat in de UK twee derde van de mensen in het ziekenhuis dubbel gevaccineerd is.

Ik weet het wel
Ik weet het wel26 okt. 2021 - 10:19

De antwoorden op vraag 1 en 2 is bekend, gewoon even googlen (75% en 80% geloof ik). De rest van de vragen lijken me meer bedoelt om een rookgordijn te leggen. Feit blijft dat er mensen doodgaan doordat er niet-gevaccineerden op de IC liggen. Niet-vaccineren moet naar mijn idee een keuze blijven, maar sta dan ook achter de consequenties en duik daar niet voor weg. Keuzes hebben consequencies.

The Apple
The Apple25 okt. 2021 - 22:04

Geef nooit je eigen fouten toe en open in plaats daarvan de jacht op de minderheden, ondersteunt door de toejuichingen van de MSM.

3 Reacties
spelregeltoerist
spelregeltoerist26 okt. 2021 - 6:32

Precies, kan me de uitbraak van polio in de bijbelgordel nog herinneren. Daar bestond ook een minderheid die niet wilde vaccineren. De rest van het land riep schande maar die kinderen zijn hun ouders nog steeds dankbaar dat ze het niet hebben gedaan. Vanuit hun rolstoel, dat dan wel…

Minoes&tuin
Minoes&tuin26 okt. 2021 - 6:39

The Apple Je hebt anders erg je best gedaan om van een minderheid een meerderheid te maken.

Ferdi Rombach
Ferdi Rombach26 okt. 2021 - 12:41

Mevrouw met kat en tuin, ik denk dat meneer Appel en u dezelfde waarden ondersteunen. Het beschermen van armen, zwakken en kwetsbaren tegen het grauw en tegen een manipulerende overheid. Wat Appel hier laat zien is dat het grauw - noem het voor mijn part de publieke opinie - wordt gemanipuleerd om de overheid weg te laten komen met puur slecht management*. Door een minderheid, de niet-gevaccineerden, vogelvrij te verklaren. En het werkt! Alle MainStream Media zijn gevolgd in dat spelletje. En zelfs de goede mensen beginnen te twijfelen. In dit land bepaal je zelf wat er met je lichaam gebeurt. Klaar. *Meneer Appel heeft heeft tot vervelens toe de fouten van deze regeringskliek blootgelegd en bewezen verbeteringen aangereikt aan de lieve lezers. Hammer and dance, track and trace. Zo hoort het.

Verver
Verver25 okt. 2021 - 21:23

Om te voorkomen dat het virus zich snel verspreidt, verbieden we alle gemotoriseerd verkeer of transport voor ongevaccineerden. Het virus verspreidt zich minder snel. We beperken niemand in zijn bewegingsvrijheid. Ongevaccineerden moeten dan zelf zorgen dat ze in het ziekenhuis komen. De IC 's raken minder snel vol. Ze houden net zoveel recht op zorg. Ongevaccineerden mogen alleen de dokter bezoeken bij een lege wachtkamer, om kwetsbaren te beschermen. (gniffel, gniffel...de wachtkamers zijn noooit leeg) Ze hebben dezelfde rechten op zorg.

Me, myself and I2
Me, myself and I225 okt. 2021 - 20:55

Oh, dat wordt lachen. En na drie maanden, als de maatregelen voor de niet gevaccineerden toch niet het gewenste resultaat hebben dan is het de schuld van .... laat me raden. En daar kun je van op aan, dat het geen donder helpt. Alles wat uit de koker van deze pipo de clown komt gaat onherroepelijk mis.

1 Reactie
Ik weet het wel
Ik weet het wel26 okt. 2021 - 10:21

Ik durf die gok wel aan, ik zou zeggen, zonder je af.

gimli55
gimli5525 okt. 2021 - 20:37

Iedere keer volgt een stroom van onbewezen veronderstellingen, als dan argumentatie en cirkel redenaties, waar elke keer dezelfde schuldige uit voort komt. De tijd heeft stilgestaan en dezelfde hordes onverdraagzamen zijn weer opgestaan. Andere samenstelling, zelfde onverdraagzaamheid, zelfde gebrek aan ethisch en moreel besef. Overtuigd van hun gelijk, net als in het verleden. Er is zelfs door een historicus niets geleerd. Als alles weer voorbij is, hebben ze vast allemaal in het verzet gezeten. History repeats itself. Voorbijgaand aan alle blunders, foute en te late maatregelen van dit kabinet. Denk aan dansen met Janssen wat een stel superspread events heeft opgeleverd, wat gevolgd is door de QR code. Dat is er maar 1 van velen, maar ja? De schuldigen zijn al aangewezen en dqan kun je door tunnelvisie niet van mening veranderen. Bij een vergelijkbare situatie zal de verdeling opnames in ziekenhuis tussen gevaccineerd en ongevaccineerd 50/50 zijn. Nu ligt de situatie 25/75 en dat was 10/90. De verhouding zal nooit 0/100 of 100/0 worden. Wat wel opvalt, is dat de verhouding van de gevaccineerden aan het stijgen is, vergelijkbaar met andere landen. De bescherming van gevaccineerden loopt terug, ook dat is geconstateerd in andere landen. Vreemd genoeg hoor je daar in Nederland niets over, maar dat is door de tunnelvisie wel voorspelbaar. Het bericht is niet volledig en dat geldt weer in het nadeel van de gevaccineerden. "Hannes Achterhout 25 oktober 2021 at 22:07 Doe maar een waarheidsserum voor onwillige weigerachtige wappies die worstelen met hun waanzucht". Toch blij dat er nog mensen zijn die inhoudelijke argumenten vinden om te reageren op een complex probleem. Sarcasme off

1 Reactie
Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout26 okt. 2021 - 7:13

https://www.facebook.com/Viruswaarheid/videos/255192946554642

Phil2
Phil225 okt. 2021 - 20:29

Verzekeringspremie omhoog van ongevaccineerden. Ze jagen de gezondheidszorg op kosten die er met vaccinatie niet zouden zijn geweest. Sic.

5 Reacties
EricDonkaew
EricDonkaew26 okt. 2021 - 10:04

Bespreekbaar.

Minoes&tuin
Minoes&tuin26 okt. 2021 - 11:59

Niet mee eens.

Me, myself and I2
Me, myself and I226 okt. 2021 - 12:09

Prima, maar dan ook een teruggaaf als je geen gebruik maakt van zorg. Ik betaal mijn leven lang al ziektekosten, maar heb nog geen ziekenhuis van binnen gezien, behalve voor de kaakchirurg dan. En misschien een stuk of 5 x naar de huisarts.

OlavM
OlavM26 okt. 2021 - 22:00

Belachelijk. Ga dan maar meteen verder doorrekenen met sporters, rokers, fast food-eters, enz. enz.

PGS
PGS27 okt. 2021 - 18:08

Wees dan consequent voor de verstokte rokers; mensen die alleen maar ongezond eten en drinken nuttigen; mensen die op ski-vakantie gaan; mensen die iedere sport beoefent waar mogelijk letsel kan voor komen (zoals skaters; judo; etc); mensen die door te hard rijden een ongeluk hebben veroorzaakkt; coma-zuipers; vuurwerk-afstekers; drugsverslaafden; alcohol verslaafden; etc. Of pas jij in een van bovengenoemde groepen en dan moet hier een uitzondering op gemaakt worden ?

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout25 okt. 2021 - 20:07

Doe maar een waarheidsserum voor onwillige weigerachtige wappies die worstelen met hun waanzucht.

spelregeltoerist
spelregeltoerist25 okt. 2021 - 17:52

OK dan, als ik het hieronder zo lees kunnen we het beste de wappies gelijk geven en ALLE maatregelen afschaffen! Dat zal Hugo leren…

OlavM
OlavM25 okt. 2021 - 17:42

There we go again.....

Middenman
Middenman25 okt. 2021 - 17:29

Iedereen die nu dit kabinet de schuld geeft en in het bijzonder De Jonge, daag ik uit om met verifieerbare en aantoonbare argumenten te komen. En met landen waar ze het aantoonbaar beter hebben gedaan. Graag in combinatie met economische schade. Nee, ik ben geen fan van dit kabinet.

7 Reacties
ton14024
ton1402425 okt. 2021 - 19:36

En de inflatiecijfers van volgend jaar? Lik mijn reet mafklapper.

Middenman
Middenman25 okt. 2021 - 21:53

@Ton14024 - Gelukkig hoeft dat niet, die lijst is er al. De Bloomberg Covid Resilience Ranking. Eind september stond Nederland in de lijst met 53 landen op plek 3, één plaats gezakt t.o.v. de eerdere lijst. Gebaseerd op 12 verschillende factoren: https://www.bloomberg.com/graphics/covid-resilience-ranking/. Veel leesplezier.

The Apple
The Apple25 okt. 2021 - 22:01

Jij hebt blijkbaar de hele discussie gemist, want dat is al talloze malen gedaan. Denk vooral niet dat ik die speciaal voor jou ga herhalen. Klik op “Apple” en kijk dan zelf maar.

Absentereo
Absentereo25 okt. 2021 - 23:57

Kijk naar groot Brittannië. Tweederde van de mensen in de ziekenhuizen daar zijn gevaccineerd. Ze lopen maar een paar maanden op ons voor. De leeftijdsgroep die in het ziekenhuis belandt heeft een vergelijkbare vaccinatie graad als bij ons. De cijfers in Nederland zijn nu al aan het veranderen. In het begin was 95% ongevaccineerd nu zegt men al 75% Er zijn zelfs indicaties dat gevaccineerd zijn een grotere kans op besmetting oplevert. Vermoedelijk is dit vanwege het valse gevoel van veiligheid. De agenda van de jonge is iedereen vaccineren. Maar de feiten rennen hem weer eens voorbij. Het probleem in Nederland is niet de ongevaccineerde... met 100% vaccinatiegraad zou de zorg nog overbelast worden. Het probleem is de staat van de zorg decennia is die uitgekleed en ze loopt inmiddels op haar tandjes. Maar laten we vooral de ongevaccineerde de schuld geven en niet de werkelijke verantwoordelijken aanwijzen..

Bart Kuipers2
Bart Kuipers226 okt. 2021 - 0:44

Testen voor toegang: Op 330.000 testen in 1 week zijn er 500 positieve uitslagen. Dat is 0,15 % random positief onder niet gevaccineerden. Bescherming vaccin tegen besmetting daalt in 5 maanden naar 47% is al vastgesteld. Dus globaal dan de helft minder kans dan een ongevaccineerde op besmetting. Iedere willekeurige gevaccineerde heeft dan de helft van 0,15 =0,075% kans op besmetting. Als er nu totaal in die week 4 miljoen mensen met hun QR op pad zijn gegaan, dan mochten er 0,075% x 4000.000= 3000 besmette personen overal zo naar binnen. Er zijn dus dankzij de huidige QR opzet 500 besmette personen tegengehouden en gelijkertijd 6 keer zoveel binnengelaten. Er wordt op deze manier precies bereikt wat men wilde voorkomen doir het toepassen van deze verkapte dwangmethode. Wat een flater. Hebben we het nig niets gehad over het falende want totaal afwezige ventilatiebeleid. Slechts een slap vrijblijvend vaag adviesje, niets van een vastgesteld protocol waaraan voldaan moet worden. Komt allen tezamen in de afgesloten ruimten, en de QR houdt de aerogene besmetting wel tegen. ????

Pater
Pater26 okt. 2021 - 2:03

Gebruikelijke fout bij dit kabinet: styeeds weer te vroeg versoepelen. Wat was er tegen geweest om bijv. mondkapje in publieke binnenruimtes te handhaven?

Pater
Pater26 okt. 2021 - 2:04

Gebruikelijke fout bij dit kabinet: steeds weer te vroeg versoepelen. Wat was er tegen geweest om bijv. mondkapje in publieke binnenruimtes te handhaven?

TERCA
TERCA25 okt. 2021 - 17:16

Sommigen hebben moeite om te begrijpen waarom steeds nog gevaccineerden in het ziekenhuis belanden. Het heeft alles te maken met de grootte van de groep. Hier wat reken-oefening. https://www.ft.com/content/0f11b219-0f1b-420e-8188-6651d1e749ff

3 Reacties
Bart Kuipers2
Bart Kuipers226 okt. 2021 - 0:19

Het maakt een ziekenhuisbed niet uit wat er in ligt, hij is bezet. Dus zodra gevaccineerden een substantieel deel van de totale oonames uitmaken, kun je dit niet meer negeren. Enige serieuze actie is dan iedereen TVT én daarnaast prikje nummer drie voor de kanshebbers. Gevaccineerden nog steeds blijven belonen middels vrije ongeteste toegang met een Groen vinkje zoals nu gebeurt, is bewust kiezen voor verspreiding. Gelukkig maar voor Hugo, dat de meeste burgers dat niet eens door hebben. ????

Minoes&tuin
Minoes&tuin26 okt. 2021 - 6:51

TERCA Valse informatie verstrekken is dat ook! Je nergens aan houden is dat ook! En nu? Op den duur, als het maar lang genoeg duurt, en de vaccinatie bescherming minder wordt bij degenen die het eerst gevaccineerd zijn (vooral de ouderen waar dat al het geval is), vooraleer de overigen zich laten vaccineren, en men tussentijds ook nog eens alle regels aan de laars lapt, is dat inderdaad deels het geval. Zoals dat ook het geval is, indien het kabinet dat wetende, te snel versoepeld omdat ze zo graag cadeautjes uitdeelt.

JoostV2
JoostV226 okt. 2021 - 7:57

las vandaag in de volkskrant dat duur van de opname korter is voor een gevaccineerde dan voor een niet gevaccineerde, dus is toch korter bezet door de een of de ander.

Joop den Uil
Joop den Uil25 okt. 2021 - 17:01

Ik las een plakplaatje op een paal: Deze sticker kun je verwijderen maar een vaccin niet. Dat is dus de categorie 5...

2 Reacties
ton14024
ton1402425 okt. 2021 - 19:58

Je zult wel een vaccinatie bedoelen. Haha sta je weer voor paal wappie.

Division Bell
Division Bell25 okt. 2021 - 20:03

Dit is ook niet waar, een vaccin verdwijnt na een week of 5 vanzelf uit je lichaam. Wat je beschermd zijn de door je eigen immuunsysteem aangemaakte antistoffen, niet het vaccin zelf.

Prins Zonneschijn
Prins Zonneschijn25 okt. 2021 - 16:48

De domheid en de leugens van Hugo de Jonge zijn grenzeloos. Hoe kan deze man het ambt van minister vervullen? Nu er geen gevaccineerden meer bijkomen wordt werkelijk alle angstporno uit de kast getrokken. De domheid zit 'm erin dat de overheid kennelijk niet beseft dat degenen die niet wil laten vaccineren alleen maar gesterkt worden om zich niet te laten vaccineren.

2 Reacties
Jozias2
Jozias225 okt. 2021 - 20:08

Dat is prima, maar dan is het toch ook goed om deze groep de consequenties te laten dragen die daar een gevolg van zijn?

Minoes&tuin
Minoes&tuin26 okt. 2021 - 7:19

Prins Zonneschijn Dat laatste dat is peutergedrag!

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman25 okt. 2021 - 16:12

In Ierland weten ze het ook niet meer. https://www.irishtimes.com/news/health/waterford-city-district-has-state-s-highest-rate-of-covid-19-infections-1.4707344 Stadsdistrict Waterford heeft het hoogste percentage Covid-19-infecties in de staat de County heeft ook de hoogste vaccinatiegraad in de Republiek. Waterford heeft het hoogste vaccinatiepercentage van het land: 99,7 procent van de volwassenen ouder dan 18 jaar (zoals geregistreerd in de laatste volkstelling) is volledig gevaccineerd. De provincie is van een van de laagste percentages van Covid-19-infectie in Ierland naar een van de hoogste gegaan.

3 Reacties
ton14024
ton1402425 okt. 2021 - 20:05

´´volwassenen ouder dan 18 jaar´´ Logies als je de volwassenen jonger dan 18 jaar niet meetelt. Geintje. Maar hoe groot is die groep 12-18 dan? Ik bedoel, over selectief shoppen staat hier een separaat stukje.

Jaco38
Jaco3825 okt. 2021 - 20:18

Maar wat zegt niet? Er is nooit gezegd dat een gevaccineerde geen COVID kan krijgen, de bescherming ziet hierin dat de gevaccineerde een veel lagere kans heeft om in het ziekenhuis / IC te belanden. Interessanter is te kijken welk % van deze gevaccineerde besmetten in het ziekenhuis belanden en welk % dit is bij niet gevaccineerden die besmet raken. Verder is het zorgvuldig te kijken naar gemiddelden over een langere periode dan twee weken.

Bart Kuipers2
Bart Kuipers226 okt. 2021 - 11:47

Duidelijk, maar helaas geen opnamecijfers.????

FredD2
FredD225 okt. 2021 - 15:35

Dus precies hetzelfde als vorig jaar, het wordt kouder, dus wordt het erger. Het is zelfs zo erg hetzelfde als vorig jaar, dat ook de minister nu weer helemaal staat te kijken hoe dat nu kan. Maar gelukkig heeft hij zondebokken waardoor hij zijn eigen achterlijkheid kan verbloemen en genoeg andere achterlijken die dat als zoete koek slikken. Ik hoop dat hij krijgt wat hij verdient, want erger kan ik het niet verzinnen. De gevaarlijke gek.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout25 okt. 2021 - 15:19

Je hebt antivaxxers in soorten: degene die om een of andere psychishe of lichamelijke reden geen inenting verdragen. Er zijn lieden die vanuit gristelijke, gnostische of theosofische overtuigingen een prik weigeren. Alle andere zijn wappies: zelfverklaarde slachtoffers van massamanipulatie in een mondiale samenzwering tegen het waarachtige Zijn van de bevrijde Mens. Zich manifesterend als pathetisch bombasme in de geëxalteerde pathetiek van gedeelde euforie. Samen in begeestering, op zoek naar catharsis én een Meester. Thans frenetisch vluchtend in het frivool-volatiele belijdingsgoed van Baudet. Wappisch wensdenken, vóórgedicteerd door het postconservatief propagandamechanisme van Republikeinse US-haviken die Trump blind volgen in zijn queeste tegen de ratio.

5 Reacties
RainB
RainB25 okt. 2021 - 15:42

Hallo Hannes, je hebt ook antivaxxers die al descennia zien hoe de pharmaseutische industrie mensen afhankelijk verslaafd en ziek maken. Mensen die geloven door een gezond leven in een gezonde omgeving je veel sterker in het leven staat. Mensen zoals ik, ik maak nooit gebruik van de zorg, maar betaal wel braaf mijn premie. Ik ben ook bijna nooit ziek en problemen die ik heb weet ik zelf op te lossen door die nepmedicijnen uit de natuur waardoor de mens al 10 tallen duizenden jaren weet te overleven, maar waar de moderne medijnkunde nog niet genoeg onderzoek naar heeft gedaan, dus dat zij dat niet snappen. Inmiddels over de 80 en weet ik zeker dat ik de Jonge met zijn 10 km op de marathon 2x had kunnen inhalen.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine25 okt. 2021 - 16:40

De meeste ongevaccineerden zijn gewoon jongeren, armen en mensen met een migratie achtergrond. Die zijn nog niet bereikt, zien er de noodzaak niet van in, hebben er geen zin in, etc. De wappies zijn net als de christelijken. Ze krijgen veel aandacht, maar de aantallen zijn redelijk beperkt.

ton14024
ton1402425 okt. 2021 - 20:08

A, jij begrijpt de terminologie niet eens. ´´zien er de noodzaak niet van in, hebben er geen zin in, etc´´ is gewoon wappie.

Ollie68
Ollie6826 okt. 2021 - 11:20

Beste Hannes, Het gros van de weigeraars zijn super gezonde mensen die ervaren dat corona geen levensbedreigende ziekte is maar een griep / verkoudheid waarvoor ze in de precorona tijd nog nooit verplicht zijn om zich te laten vaccineren, de griepprik. Voor onze kinderen, jongvolwassenen met corona ervaring , is het een gospe om een vaccin te nemen die je hormoon huishouding op zijn kop zet voor een natte neus. Als je niet deze weerstand hebt door jou levenstijl, leeftijd of genetische eigenschappen laat je dan alsjeblieft vaccineren maar laat dan wel je houtaine idee dat IEDEREEN moet luisteren/vaccineren naar jou & Hugo achterwegen. Het feit dat je hierboven een generaliseerde opsomming maakt voor weigenaars beschouw ik jou als een schaap die zonder nadenken de meute volgt en nablaht Helaas doen ze dat in totalitaire regimes ook , succes in Iran / Rusland !

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout26 okt. 2021 - 14:41

@ Ollie 68. Hetgeen mij stoort en wat ik onoirbaar acht, is dat de zogenaamde `Wappies' het Covid virus ontkénnen! Zulks komt me onwetenschappelijk en kortzichtig voor. Binnen het wappische wereldbeeld van ingewortelde waakzaamheid wentelen op wufte wijze wrevel en werkelijkheid in wolken van gewaande waarachtigheid om elkaar heen. Het virus ontkennen is wappisch wensdenken. Magies denken dus.

Prikkeldraad2
Prikkeldraad225 okt. 2021 - 15:18

En hoe zorgen we ervoor dat de gevaccineerden die besmet raken ook hun plaats weten. Zij besmetten namelijk ook veel anderen want Ik ben toch beschermt en ingeënt

1 Reactie
ton14024
ton1402425 okt. 2021 - 17:18

Gevaccineerden laten we vrij. Die kennen hun plichten.

vdbemt
vdbemt25 okt. 2021 - 15:13

Gelukkig kwamen ze daar zelf op. Oh nee........

Bert de Vries
Bert de Vries25 okt. 2021 - 13:45

Stuitende incompetentie van het kabinet. Immorele houding van IRM en OMT waar carriërezekerheid domineert. Voor allen geldt dat mensenlevens ondergeschikt worden gemaakt aan eigenbelang. Intussen wordt door de leiders van VVD, D66, CDA en CU vergaderd over voortzetting van het beleid.

3 Reacties
Cornee 125
Cornee 12525 okt. 2021 - 14:11

Helemaal mee eens.

tinekea2
tinekea225 okt. 2021 - 15:07

nou, dat moet je eens uitleggen?

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine25 okt. 2021 - 16:41

@tinekea, ik gok dat Bert nog steeds graag in een lockdown had gezeten. Iedereen die het daar niet mee eens is, moet wel een hekel aan mensenlevens hebben.

Biff Everwood
Biff Everwood25 okt. 2021 - 13:32

immuniteit door oplopen infectie is duurzamer en sterker dan door vaccinatie (bron: Brownstone, 'the politization of immunology'), onderzoek toont aan dat onder 65 en zonder aandoeningen (als diabetes, hartkwalen, kanker) de kans op ziekenhuisopname zeer klein is, geeft aan: laat deze groep de infectie oplopen door de samenleving weer helemaal open te gooien. De risicogroep (65) zoveel mogelijk (jaarlijks?) vaccineren, direct flink investeren in de zorg, waaronder IC capaciteit zo snel mogelijk terug naar tenminste niveau tien jaar geleden. Als we dan toch een QR code moeten laten zien, laat het dan zijn bij betreding gebedshuis. Heeft vast positief effect op vaccinatiegraad onder risicogroep.

9 Reacties
Biff Everwood
Biff Everwood25 okt. 2021 - 13:34

Met de risicogroep bedoelde ik: iedereen boven 65 en iedereen onder 65 met een risicoverhogende aandoening als diabetes, hartkwaal, kanker, e.d.

Bert de Vries
Bert de Vries25 okt. 2021 - 13:51

Biff, de IC-capaciteit gaat niet terug naar het niveau van 10 jaar geldeden. Zoiets is al eens aan Rutte gevraagd, en zijn antwoord was duidelijk. 'Nee. Want als er veel minder bezetting is, zitten ze maar met hun duimen te draaien.'

Thuiszitter
Thuiszitter25 okt. 2021 - 15:47

Laten we jouw idee en die van Brownstone maar niet overnemen , https://www.ad.nl/binnenland/tienduizenden-jonge-gezonde-mensen-gesloopt-door-corona-ik-neem-afscheid-van-wie-ik-was~a588bc90/ Ik heb diverse gezonde mensen om mij heen , in mijn netwerk, onder de 65 jaar die erg ziek zijn geweest van het virus met alle nasleep vandien. Enkele kwamen terecht op het ic . Enfin bekijk de statistieken van cbs ……

PGS
PGS25 okt. 2021 - 16:17

Investeren in de zorg ? Het afgelopen 1,5 jaar hebben zij daar niets aangedaan. Dus dat gaat niet gebeuren. Ze zetten zwaar in op vaccinatie en een test-en-controle maatschappij. Daar is wel geld voor beschikbaar. Maar geen extra geld naar de zorg.

ton14024
ton1402425 okt. 2021 - 17:13

Wat een best plan B, maar het veel simpelere vaccineren lukt ons al niet.

Minoes&tuin
Minoes&tuin25 okt. 2021 - 17:21

Vaccinaties beschermen nooit 100%, even vergeten zeker. En hoe ouder je wordt hoe minder. Dus ja, gooit de maatschappij maar open!

Middenman
Middenman25 okt. 2021 - 17:35

@Biff - een zeer gevaarlijke halve waarheid. Een grootschalige studie in Israël toont aan dat inderdaad de resistentie nadat je Corona hebt gehad sterker is, maar ook dat dit niet betekent om dan maar de samenleving of delen ervan open te gooien zonder te vaccineren. Ze geven een ondertitel aan de studie: 'don't try this at home': https://www.science.org/content/article/having-sars-cov-2-once-confers-much-greater-immunity-vaccine-vaccination-remains-vital

Minoes&tuin
Minoes&tuin26 okt. 2021 - 7:35

Blijf Everwood En dan ga jij even regelen dat vaccinatie en besmetting van de hele bevolkingsgroep gelijk op loopt. Anders heeft het nl. totaal geen zin. Binnen een bepaald tijdsbestek moet een bepaald (hoog) percentage van de bevolking antistoffen hebben gekregen, via vaccin en/of voldoende opgelopen immuniteit door besmetting..Want ook bij milde symptomen is de immuniteit zeer wisselend en soms zelfs verwaarloosbaar. En ook besmettingsimmuniteit loopt niet eeuwig. Als het aan jou lag had de halve bevolking al op het kerkhof gelegen, hadden bedrijven helemaal plat gelegen, waren de ziekenhuizen donderde last bezweken, hadden de kisten opgestapeld gestaan en was de stikstof-crisis vanwege de voortdurende werking van crematoria niet meer op te lossen geweest.

Minoes&tuin
Minoes&tuin26 okt. 2021 - 10:14

-/- want Ook bij......

JoostdeV
JoostdeV25 okt. 2021 - 13:24

De R > 1 zit weer in de maand. Het is nog steeds wachten op intelligent overheidsbeleid waarmee het virus effectief lokaal kan worden ingedamd. We kunnen wel blijven afgeven op niet gevaccineerden, maar als we deze winter worden geconfronteerd met een variant die de vaccins kan omzeilen, zijn we weer helemaal terug bij af.

4 Reacties
Gaanweweer2
Gaanweweer225 okt. 2021 - 15:01

Misschien moeten we naar een systeem toe waarbij 85-jarige patiënten met onderliggend lijden niet langer meer geholpen worden op de IC, maar in een palliatieve zorginstelling. Je kan niet van een samenleving verwachten dat ze straks nog eens 2 jaar stilstaat omdat oma zo nodig nog een paar jaar langer in lockdown achter de geraniums kan verpieteren. Doodgaan hoort gewoon bij het leven.

ton14024
ton1402425 okt. 2021 - 17:10

G, laffe hond, knoop jezelf op.

OlavM
OlavM25 okt. 2021 - 17:55

@ Gaanweweer: [Doodgaan hoort gewoon bij het leven.] Een platte dooddoener. Welke leeftijd zou dan wel redelijk zijn, en wordt die dan niet steeds lager uit praktische noodzaak? Steeds meer zich uitbreidend "dor hout" à la Jort Kelder?

Gaanweweer2
Gaanweweer225 okt. 2021 - 22:50

@Olav. Depressie, economische crisissen en eenzaamheid kosten een samenleving ook levensjaren.

Joop Schouten
Joop Schouten25 okt. 2021 - 12:40

... De zoveelste. Onverantwoordelijke sufferds.

rvb2
rvb225 okt. 2021 - 12:38

Tijd om vaccinatie verplicht te maken. Ik zie geen andere mogelijkheid om de vaccinatiegraad nog verder te verhogen. De coronapas is naast een inbreuk op de privacy gewoon verkapte vaccinatiedwang, maar blijkbaar niet dwingend genoeg.

6 Reacties
Tom Lucassen
Tom Lucassen25 okt. 2021 - 13:12

Ga toch weg met je privacy. Er zijn hordes wappies die de volksgezondheid in gevaar brengen momenteel. De malloten.

rvb2
rvb225 okt. 2021 - 13:17

@Tom Lucassen: En omdat er te veel ongevaccineerden zijn vind ik dat vaccinatie verplicht moet worden. We moeten de wappies aanpakken, niet de mensen die wel gevaccineerd zijn.

Cornee 125
Cornee 12525 okt. 2021 - 14:09

@rvb: U vindt dus dat we deze mensen op moeten gaan pakken om ze vervolgens naar priklocaties te brengen. En daar vastzetten om ze daar onder dwang te gaan prikken. Het wordt een enge wereld zo...

Piet Helmons
Piet Helmons25 okt. 2021 - 15:55

RVB: helaas zijn het niet alleen de wappies die zich niet laten vaccineren. Hele dorpen in de biblebelt en hele wijken in grote steden lopen achter in vaccinatiegraad. Je gaat die mensen ook niet meer overtuigen. Ik vind dat we die mensen moeten confronteren met hun keuze bv. coronatest niet meer gratis of toegang tot evenementen alleen bij vaccinatie.

OlavM
OlavM25 okt. 2021 - 17:49

@ rvb: Vaccinatie verplicht maken kan gelukkig niet. Zelfs niet met een formele wet, schat ik in, maar er is sowieso een Tweede Kamermeerderheid tegen. En terecht. Het is een hellend vlak. Van het een komt het ander, zo werkt het altijd, en voordat we weten leven we in een totalitaire samenleving.De grondrechten van privacy en beschikking over het eigen lichaam zijn geen wassen neus. Zelf ben ik gevaccineerd en heb corona gehad, maar ben tegenstander van de "coronapas".

ton14024
ton1402425 okt. 2021 - 19:42

P, dat op zijn minst. Zet azielzoekers in hun huisjes. O, je bent een wappie, die cononapas is geen inbreuk in de lichamelijke integriteit.