Joop

Kabinet schrapt laatste coronamaatregelen: 'Vanaf nu een soort griep'

  •  
10-03-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
1223 keer bekeken
  •  
ANP-463349568

Het kabinet heeft de laatste coronamaatregelen geschrapt. Mensen hoeven geen zelftest meer te doen bij klachten of thuis te blijven als ze zich niet ziek voelen. In overleg met hun werkgever mogen ze zelfs naar hun werk.

Het coronavirus wordt op dezelfde manier benaderd als andere luchtweginfecties, zegt Minister Kuipers. "Je kunt het nu inderdaad een soort griep noemen." Het virus zal volgens hem nooit meer weggaan, maar de gevolgen zullen veel minder ernstig zijn dan voorheen, omdat ‘’vrijwel iedereen in Nederland inmiddels een dusdanige afweer heeft opgebouwd.’’

Toch wijst hij er wel op dat er nog dagelijks mensen met corona worden opgenomen. Momenteel liggen er 900 coronapatiënten in het ziekenhuis, vrijwel allemaal hadden al voor de besmetting een kwetsbare gezondheid. 

Het OMT adviseerde vorige maand al om de laatste maatregelen op te heffen. Het kabinet heeft dat advies nu overgenomen. Het is een bijzonder moment ‘’om even bij stil te staan’’, volgens Kuipers. De eerste coronabesmetting in Nederland werd drie jaar geleden vastgesteld.

Ondanks dat alle maatregelen officieel zijn opgeheven, roept het kabinet op om bij griep- of verkoudsheidsklachten het gezonde verstand te blijven gebruiken en zich aan de algemene hygiënemaatregelen te blijven houden, zoals handen wassen, ventileren en hoesten en niezen in de elleboog.

Er zal geen nieuwe vaccinatieronde plaatsvinden. Wel zal het OMT kijken of een extra vaccinatieronde in het najaar zinvol zal zijn. De GGD-teststraten zullen binnenkort sluiten. In de tussentijd zal de overheid via controles van het rioolwater het virus in de gaten houden.

Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (24)

Fromspace
Fromspace11 mrt. 2023 - 15:57

Prima besluit.

Martin van der Linde
Martin van der Linde11 mrt. 2023 - 9:46

Toch maar even langs de drogist voor een paar zelftests. Griep of niet, geen zin om andere te besmetten.

1 Reactie
Fromspace
Fromspace11 mrt. 2023 - 15:57

Een zelftest voor griep? Of wil je daar anderen wel mee besmetten?

Joop  den Uil
Joop den Uil11 mrt. 2023 - 9:00

Grote schoonmaak voor dreinende besluiten zo vlak voor de verkiezingen. Na 1 april begint iedereen weer met een schone lei.

Dehnus
Dehnus10 mrt. 2023 - 18:37

Dit zou ansich geen probleem zijn als Nederlanders zich net als in Azië gingen gedragen. Thuisblijven bij ziekte en anders een mondkapje op zodat je anderen niet besmet. Maar ja, dat wil de Nederlander niet. Waren ze maar zo, de mensen met een zwakker immuun systeem zouden hun dankbaar zijn.... maar goed.

7 Reacties
itsme3
itsme310 mrt. 2023 - 20:59

Ja. In China hebben die mondkapjes perfect gewerkt. Slechts 80% van de bevolking besmet in twee maanden. Zonder mondkapjes was de besmettingsgraad minstens twee keer zo hoog geweest. Toch?

GeenProbleem
GeenProbleem10 mrt. 2023 - 21:36

Was er hier ook maar totale repressie.

Herr Vorragend
Herr Vorragend11 mrt. 2023 - 8:27

Nare ziekte voor de pechvogels die zwaar getroffen werden. met name voor mensen met een zwak immuun systeem en voor een aantal mensen die in de beginperiode veelvuldig bestookt werden met het virus op het moment dat ze nog niet gevaccineerd waren of anderszins immuniteit hadden opgebouwd. Het overgrote deel van de bevolking heeft echter weinig of geen last gehad van het virus. Om die dan overal een mondkapje te laten dragen is niet wenselijk. Langdurig of vaak mondkapjes dragen leidt tot een lagere zuurstof-saturatie en een permanent hoger peil van CO2 en CO in je bloed. Dit leidt vaak tot hart- en vaatproblemen, en het middel wordt dan al snel erger dan de kwaal. Als je een zwakke gezondheid hebt kan je jezelf beschermen met een mondkapje of het mijden van drukke benauwde ruimtes. Per slot van rekening kunnen alle andere circulerende luchtweg-virussen voor deze groep net zo schadelijk zijn als het corona-virus

Volrin
Volrin11 mrt. 2023 - 8:30

@itsme Fijn dat u het weer beter denkt te weten dan medische experts en wederom de stropop optuigt dat mondkapjes 100% effectief zijn.

itsme3
itsme311 mrt. 2023 - 10:17

@volrin Het lijkt er op dat dat de praktijk aantoont dat de theoretische wetenschap inderdaad niet meer dan theorie is. Maar het is alleen de praktijk die geldt. Maar blijft u gerust in sprookjes geloven.

GeenProbleem
GeenProbleem11 mrt. 2023 - 10:42

@Volrin 'Fijn dat u het weer beter denkt te weten dan medische experts en wederom de stropop optuigt dat mondkapjes 100% effectief zijn.' Ha! Die ga ik onthouden!

BrotherV
BrotherV11 mrt. 2023 - 11:22

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

Dehnus
Dehnus10 mrt. 2023 - 18:37

Dit zou ansich geen probleem zijn als Nederlanders zich net als in Azië gingen gedragen. Thuisblijven bij ziekte en anders een mondkapje op zodat je anderen niet besmet. Maar ja, dat wil de Nederlander niet. Waren ze maar zo, de mensen met een zwakker immuun systeem zouden hun dankbaar zijn.... maar goed.

1 Reactie
Farmer2
Farmer211 mrt. 2023 - 12:22

Dat heeft in China ook prima gewerkt.

Pera71
Pera7110 mrt. 2023 - 18:17

Misschien begint het op een griep te lijken voor de meeste mensen, maar hoe zit het met de kwetsbaren ? En er is nog te weinig bekend over long covid. Verder kregen nebsen vroeger 1-2 keer per decennium griep, nu 1-2 kerr per jaar covid. Ik vertrouw het niet helemaal, gelukkig hebben wij de middelen en vrijheid om ons te beschermen. ‘S winters FFP2 in ziekenhuis en in de trein, veel thuiswerken etc.

3 Reacties
GeenProbleem
GeenProbleem10 mrt. 2023 - 21:37

Kwetsbaren kunnen toch ook een griepprik halen??

Jozias2
Jozias211 mrt. 2023 - 7:10

@pera De meest kwetsbaren gaan ook dood van de griep hoor.

Gerygrr
Gerygrr11 mrt. 2023 - 12:11

Precies, Pera! We weten niets over long covid. Wel ben ik pas sinds corona blootstelling kwetsbaar geworden. De autoimmuunreacties zijn pas toen ontstaan. Het vaccin nemen betekende een opleving van die reacties. Wat als de veroudering van onze lichaamscellen ons allemaal op den duur kwetsbaar maakt?

BrotherV
BrotherV10 mrt. 2023 - 17:13

Gelukkig kunnen de wappies meteen door naar het WEF-complot.

3 Reacties
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa10 mrt. 2023 - 20:37

Niet alles is altijd een complot. Je snapt geopolitieke machtsdynamieken niet

Thuru
Thuru11 mrt. 2023 - 0:49

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

BrotherV
BrotherV11 mrt. 2023 - 11:25

baloe, ik denk zomaar dat ik dat beter doorheb dan jij.

Nejras
Nejras10 mrt. 2023 - 16:45

Een griep waar je nog steeds long covid van kan krijgen. Mijn huishouden is er nog niet van verlost. 13 months and counting.

1 Reactie
Gerygrr
Gerygrr11 mrt. 2023 - 12:15

Daarom is het ook geen griep. Minister Ernst Kuipers spreekt over een soort griep. En over luchtwegvirus… Niet over de gevolgen voor post virale infecties. Hoe kun je daarvan genezen, als je overal weer corona kunt oplopen? Met nieuwe opleving van ontstekingen?

itsme3
itsme310 mrt. 2023 - 16:23

Eindelijk.

1 Reactie
BrotherV
BrotherV11 mrt. 2023 - 11:27

liefde vrijheid en democratie gebrult in de overtuiging dat ze ons eronder willen houden? lol