Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Kwart van de VS wordt onleefbaar heet als gevolg van klimaatcrisis

Temperaturen lopen op tot boven de 50 graden Celsius
Joop

‘Kabinet overweegt sluiting hotels en avondklok met Oud en Nieuw’

  •  
13-12-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
rutte

© DEN HAAG - Premier Mark Rutte vetrekt bij het Catshuis voor een extra corona-overleg. Aanleiding daarvoor is het stijgende aantal besmettingen met het coronavirus de afgelopen week. ROBIN UTR

Er vindt maandag een extra ministerraad plaats over nieuwe coronamaatregelen. Volgens RTL Nieuws overweegt het kabinet een langere kerstvakantie voor middelbare scholen en sluiting van hotels en niet-essentiële winkels. Ook zou er met Oud en Nieuw een avondklok kunnen komen. Die moet het makkelijker maken om het vuurwerkverbod te handhaven.
De verwachting is dat het kabinet de extra maatregelen maandagavond tijdens een persconferentie bekend zal maken. Het aantal coronagevallen loopt de afgelopen dagen sterk op. Zondag meldde het RIVM 9924 nieuwe coronabesmettingen – het hoogste aantal sinds 1 november.
De maatregelen die het kabinet overweegt, doen denken aan de strenge lockdown die Angela Merkel heeft afgekondigd. De Duitse bondskanselier besloot onder meer om de kerstvakantie te verlengen en de niet-essentiële winkels vanaf woensdag te sluiten. Hubert Bruls, voorzitter van het landelijk veiligheidsberaad, zei zondag dat Nederland niet kan achterblijven bij Duitsland.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (59)

adriek
adriek14 dec. 2020 - 9:34

Laten we twee mondkapjes gaan dragen, dat is twee keer zo effectief. :(

2 Reacties
KM2
KM214 dec. 2020 - 16:24

In tegendeel, is contraproductief.

Paul Spijkers
Paul Spijkers15 dec. 2020 - 9:03

Zolang de regering niet de maatregelen neemt die het virus verbant, blijft communitaire besmetting doorgaan, en daar tegen heeft handen wassen op zich uiteindelijk ook geen definitieve zin.

rupsje2
rupsje214 dec. 2020 - 9:08

Dat gaar dus niet werken, sterker nog het zal alleen maar erger worden. Dat komt omdat veel mensen er van overtuigd zijn dat corona maatregelen misbruik worden om het vuurwerkverbod er door te drukken. Je kunt er ook wel vanuit gaan dat vuurwerkverbod nooit weer terug wordt gedraaid. Niets is zo definitief dan een tijdelijk besluit in de politiek. Mij persoonlijk maakt mij dat niets uit, men had alleen beter kunnen zeggen alleen de verkoop van licht siervuurwerk door laten gaan ipv alles verbieden.

2 Reacties
adriek
adriek14 dec. 2020 - 9:33

Licht siervuurwerk (vuurpijlen, vooral de kleintjes die per honderd stuks verkocht worden) zorgt voor veel slachtoffers omdat allerlei idioten het leuk vinden om dat spul vanuit de hand richting anderen te schieten.

Paul Spijkers
Paul Spijkers15 dec. 2020 - 9:04

Als het je niets uitmaak wat klaag je nou. Het punt is niet sier of knal. Het punt is prive (ongelukken) of overheids shows (veilig).

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen14 dec. 2020 - 8:46

Ik heb kinderen op het basis- en middelbaar onderwijs zitten. Daar gieren de besmettingen de pan uit. Op de basisschool van mijn jongste is de gehele onderbouw gesloten. Alle docenten corona. Dat weten ze in het kabinet al lang en ze weten ook al lang wat ze moeten doen. De scholen drie weken dicht gooien. Maar ja, een avondklok toont nu eenmaal meer draagkracht....het heeft allemaal niets meer met coronabestrijding te maken en alles met beeldvorming. De verkiezingen komen er aan....

o u wisbaar
o u wisbaar14 dec. 2020 - 7:09

Maatregelen werken niet doordat onvoldoende mensen zich er aan houden. Wat gaan we doen, nog meer maatregelen die niet werken. Dit valt niet meer uit te leggen en is inderdaad een soort van burgertje pesten. We gaan miljarden uitgeven waar nog decennia voor betaald moet worden om een beperkte groep met name ouderen iets langer te kunnen laten leven. Laat de huidige maatregelen van kracht beperk de verspreiding en accepteer dat er mensen dood gaan. Het lijkt wel of het tegenwoordig verboden is om dood te gaan.

4 Reacties
vdbemt
vdbemt14 dec. 2020 - 13:23

Braak......

vdbemt
vdbemt14 dec. 2020 - 13:26

Jij ziet niet dat wat jij zegt niet kan? "Laat de huidige maatregelen van kracht beperk de verspreiding". De verspreiding beperken, doe je met maatregelen. De huidige maatregelen werken niet. Met "beperk de verspreiding" vraag je om maatregelen. Maar je wilt geen uitbreiding van maatregelen. Wat is het nu?

o u wisbaar
o u wisbaar14 dec. 2020 - 13:46

Als iedereen zich aan de maatregelen houdt beperk je de verspreiding. Dit los je niet op door nog meer maatregelen te bedenken die aantoonbaar niet of nauwelijks werken. Ga eens op de IC en in het ziekenhuis kijken welke mensen daar liggen. Zodra je die in kaart hebt, kun je ook veel gerichter aan een oplossing werken.

vdbemt
vdbemt14 dec. 2020 - 16:03

Ik weet nog steeds niet wat je wilt. "Als iedereen zich aan de maatregelen houdt beperk je de verspreiding" Maar niet iedereen houdt zich aan de maatregelen. : Dit los je niet op door nog meer maatregelen te bedenken die aantoonbaar niet of nauwelijks werken." Nee. Dat klopt. Maar met "Ga eens op de IC en in het ziekenhuis kijken welke mensen daar liggen. Zodra je die in kaart hebt, kun je ook veel gerichter aan een oplossing werken." pleit je toch weer voor andere en dus ook meer, maatregelen dan nu. Verwarrend hoor.

karel b
karel b14 dec. 2020 - 6:58

Nederland zal iets moeten we zijn geen eiland in Europa, als Duitsland en België maatregelen nemen kan NL eigenlijk niet achterblijven vooral omdat NL nu al bijna aan zijn IC capaciteit zit door 40 jaar neoliberaal ziekenhuis bedden afslanking en dito verpleegkundigen en zorgpersoneel en privatiseringen Gezondheidszorg en rendementsdenken, en geen gezondheidspreventie bestaat. Ook Duitsland met veel meer IC bedden en verpleegbedden het hoogste aantal in Europa maar doordat de tweede golf nu ook daar nu tegen zijn capaciteit loopt kan NL.geen beroep meer doen op.Duitsland. ook veel.meer doen aan testen bronnen en contact onderzoek. Uiteraard inzetten januari 2021 op.vacinatie na goedkeuring maar dat kan minstens half jaar duren het hele programma. Anders zal NL.en de andere neoliberale Westerse landen een beroep moeten doen op het kleine relatief arme autoritaire staatssocialistische Cuba dat wel een uitgebreide gezondheidpreventie systeem kent dus een beroep.doen voor artsen en verpleegkundigen en mogelijke socialisatie van de Gezondheidszorg

2 Reacties
itsme3
itsme314 dec. 2020 - 9:31

In Duitsland is de sterfte op dit moment tien keer zo hoog als in Nederland. Het feit dat ze daar veel IC bedden hebben (zonder voldoende personeel) doet daar niets aan af.

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 dec. 2020 - 12:36

In de IC werken hoogopgeleide artsen en verpleegkundigen. Verdere uitbreiding stuit op personeelsgebrek. Het aantal mensen dat geschikt en bereid is om in de gezondheidszorg te gaan werken is niet onbeperkt. In het Cubaanse model zijn gezondheidswerkers een exportartikel waarmee geld wordt verdiend. https://www.bbc.com/news/uk-48214513

Martin108
Martin10814 dec. 2020 - 6:52

Ik zal geen last hebben van die avondklok. Vraag me alleen af hoe ze die willen handhaven zonder draconische maatregelen zoals t leger inzetten.

1 Reactie
adriek
adriek14 dec. 2020 - 9:35

Ze gaan nog steeds van intelligente burgers uit die goede raad opvolgen.

P Haan
P Haan14 dec. 2020 - 6:18

Rutte en kornuiten weten van te voren hoe we gaan reageren op de aankondiging. Je hoeft alleen maar op de snelweg naar gedrag te kijken, en naar de reacties op de matrixborden. 50?? Wat nou 50, IK zie niks. Nee, ei. Dat is precies het probleem. Iemand heeft het overzicht, jij niet. Als je je hoeven niet van het gaspedaal afhaalt rij je de file in. Of breng je wegwerkers in gevaar. Of erger. Maar daar heeft het individu geen boodschap aan. Rood kruis? IK zie alleen maar vrij asfalt. Nou ja, enzovoort. Er zijn genoeg mensen die de schouders ophalen en er onder zetten om er zonder te veel poeha mee om te gaan. Maar zoals files altijd veroorzaakt worden door degenen die er in staan, wordt deze lockdown volledig veroorzaakt door degenen die de waarschuwingen negeren en gas blijven geven. Bedankt daarvoor.

Hansie3
Hansie314 dec. 2020 - 5:38

Ik denk dat veel voorstanders van maatregelen nu toch écht wel doorkrijgen dat het kabinet volledig de weg kwijt is. Ik denk dan ook dat het niet lang meer gaat duren voor er een opstand uitbreekt die zomaar ineens zou kunnen veranderen in een Bijltjesdag. Ik sluit wat dat betreft niets meer uit. Ik ben dolblij dat ik in een sector werk waar ik niet werkloos kan worden door de maatregelen net als de rest van mijn familie. Je zal maar kapster zijn of in de horeca werken of in een hotel of evenementen-bedrijf etc. Dan doe je toch geen oog meer dicht 's nachts, maar ja daar ligt Rutte&Co dan weer helemaal niet wakker van want empathie voor de burger ho maar.

2 Reacties
adriek
adriek14 dec. 2020 - 9:37

Ik weet al een half jaar dat Rutte en de Jonge met een plantenspuit een uitslaande brand proberen te blussen. Ik weet ook dat anderhalve meter enzovoorts heel effectief is. Ik weet ook dat in de ziekenhuizen geen ingehuurde simulanten liggen maar echte patienten. Ik heb geen extra maatregelen nodig, ik houd me (wel) aan de basisregels en dat is voldoende.

vdbemt
vdbemt14 dec. 2020 - 13:30

De beste empathie die Rutte&Co hadden kunnen geven, was in het begin van het jaar vóór en tijdens de eerste golf (en natuurlijk daarna) niet zo slap reageren. Maar direct een harde lockdown. De cijfers laten zien dat de strengere maatregelen van de eerste golf beter en sneller hebben gewerkt dan het gelantefanter nu. Qua slachtoffers is deze 2e golf de eerste al voorbij. EN het duurt veel langer. Nou, DAT is goed voor de economie.

Paul Spijkers
Paul Spijkers14 dec. 2020 - 1:44

Ractionair zooitje. Zolang Corona besmettingen in de gemeenschap doorgaan, zal het niet baten. Om die ter verbannen, zoals ze in landen hebben gedaan waar de regering wel voor het volk regeert, moet je provincie en lands grenzen sluiten of controleren. Dat deden regeringen vroeger, toen Nederland nog nationale zelfbeschikkende regering had.

Hank Nozemans
Hank Nozemans13 dec. 2020 - 22:33

Hier in Frankrijk is de avondklok voor oud en nieuw al bevestigd. Dit om grote samenkomsten en uit de hand lopende feesten te voorkomen. Alleen 24 december heeft geen avondklok

Willem D2
Willem D213 dec. 2020 - 19:57

Het begint ondertussen steeds meer burgertje pesten te worden. Als het zo doorgaat ga ik die Corona wappies nog gelijk geven.

8 Reacties
RechtdoorZee93
RechtdoorZee9313 dec. 2020 - 20:33

Eens. Ik begrijp bijvoorbeeld ook niet waarom je na 8 uur geen alcohol mag kopen. Lijkt me toch veel handiger om mensen wél te motiveren om later (als het minder druk is) boodschappen te doen. Begint inderdaad op burgertje pesten te lijken.

LBNB
LBNB13 dec. 2020 - 21:20

@willemd Tuurlijk hebben die gelijk, al vanaf begin af aan. Het is geen killer virus.

JanB2
JanB213 dec. 2020 - 23:49

Als burgertje zich niet kan gedragen, want burgertje drinkt teveel en gaat dan gekke dingen doen, dan moet burgertje binnen blijven. Heel simpel.

Hansie3
Hansie314 dec. 2020 - 5:41

Klopt, een vriendin van mijn zus is kapster in Den Haag waar ook politici komen. Er is nog geen klant die corona heeft opgelopen in haar kapperszaak maar toch moet ze waarschijnlijk weer sluiten terwijl haar man al zijn werk in de horeca kwijt is geraakt. Dat is toch niet meer uit te leggen. Mensen worden veel harder getroffen dan politici denken.

Willem D2
Willem D214 dec. 2020 - 8:09

@JanB, De laatste tijd hoor ik in mijn omgeving meer besmettingen dan ooit. Wat hebben ze allemaal gemeenschappelijk: De kinderen zitten 30 uur per week met 30 leerlingen in 1 klaslokaal. Sommige klassen hebben 10+ besmettingen. Ook de ouders zijn besmet. Of zie ik het verkeerd: besmetten de ouders de kinderen en is het toeval dat er klassen zijn met heel veel besmettingen en andere klassen zonder besmettingen op dezelfde school. Half januari gaat het aantal besmettingen dalen en dat ligt dan niet aan de maatregelen van het kabinet, maar aan de kerstvakantie. De enige vakantie die voor alle regio’s in Nederland tegelijk is.

Willem D2
Willem D214 dec. 2020 - 8:15

@LBNB Het is ongeveer 5x dodelijker dan griep. 47 doden per 10.000 besmettingen. Zal in het begin wel hoger zijn geweest doordat er inmiddels bekend is hoe er enigszins behandeld kan worden. Aan de andere kant als er teveel mensen tegelijk aan in het ziekenhuis komen, dan is er niet voldoende behandelcapaciteit en gaan mensen daar aan overlijden en gaat de mortaliteit verder omhoog en blijft het niet bij een factor 5.

adriek
adriek14 dec. 2020 - 9:39

En in de ziekenhuizen liggen allemaal simulanten?

JanB2
JanB214 dec. 2020 - 10:48

@ Willem De scholen zijn een verhaal apart. Een heel belangrijk verhaal ook. Die scholen hadden namelijk al lang dicht moeten zijn. De echt ernstige besmettingen in mijn eigen kring vonden bijvoorbeeld hun oorsprong binnen een school. Ondanks ventilatie en mondkapje. En die gevallen staan niet op zichzelf, dus ik kan alleen maar onderschrijven wat je zegt. Punt is dat schoolsluitingen door velen ook wordt gezien als burgertje pesten. Zelfs als de ultieme vorm ervan. Dat terwijl een groot deel van de problematiek op dit moment juist een gevolg is van dat men teveel naar de burger (vooral die, die het hardste roept) heeft geluisterd. Met een sluiting van de scholen (voor enige tijd) bijvoorbeeld na de herfstvakantie had men wellicht nu de winkels nog open kunnen houden. Dat is echter een gepasseerd station. De winkels moeten nu dicht, zeker met het oog op een onverantwoorde kerstdrukte die anders onherroepelijk te verwachten zou zijn. Of de (nog noodzakelijkere) schoolsluitingen er ook komen zullen we moeten bezien. Het zou mij alleen niet verbazen wanneer dat nog even niet aan de orde zal zijn (indien wel dan is dat een meevaller).

Thuiszitter
Thuiszitter13 dec. 2020 - 19:26

Dat was te voorspellen, geen kerstinkopen dit jaar en een rustig oud en nieuw, alhoewel dat nog is te bezien. Veel zijn er Corona moe en gaan hun gang, denk ik.

JoepJos
JoepJos13 dec. 2020 - 18:44

Een middagklok lijkt me meer zinvol. Dan kan men niet meer winkelen.

r d h
r d h13 dec. 2020 - 18:02

Met een strenge lockdown ben je veel te laat. En hoewel ik veel van deze maatregelen ( mits eerder) ingevoerd kan snappen vind ik een avondklok veel te ver gaan.

2 Reacties
JanB2
JanB213 dec. 2020 - 23:52

Het probleem zijn de feestgangers. Die gaan meestal 's avonds laat op pad om bij nacht en ontij de regels aan hun laars te lappen. Dat ondervang je op deze manier. Ook het sluiten van de hotels (als zijnde feestlokatie's met overnachtingsmogelijkheid) moet in dat licht worden gezien.

Minoes&tuin
Minoes&tuin14 dec. 2020 - 21:35

In Brussel hadden ze een groot feest, om en nabij de honderd man geloof ik. Het waren Duitsers, Belgen en Nederlanders. Waarschijnlijk oproep via Facebook geweest. het grootste deel is bekeurd en krijgt waarschijnlijk een boete van minimaal 250 euro heb ik begrepen.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9313 dec. 2020 - 17:43

Het verband tussen avondklok op ouderjaarsavond, vuurwerk, en corona ben ik inmiddels totaal bijster. Dit klinkt als mission creep. Lijkt alsof ze van gekheid niet meer weten wat ze moeten doen.

OlavM
OlavM13 dec. 2020 - 17:24

Dat "Nederland niet kan achterblijven bij Duitsland" vind ik een nogal dommige opmerking van Bruls. ,,We moeten ons beleid afstemmen op Duitsland,” vindt hij. Alsof Nederland aan de leiband zou moeten lopen en geen eigen afwegingen kunnen maken. En gaan we ons ook zo opstellen ten opzichte van België? Zo nodig strenge grenscontroles is wel degelijk ook een mogelijkheid.

8 Reacties
Dehnus
Dehnus13 dec. 2020 - 17:26

Natuurlijk de buitenlanders hebben het weer gedaan. Heh

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9313 dec. 2020 - 17:44

@olavm, Nou dan hoop ik niet dat Rutte volgend jaar ook 'we kunnen het' gaat roepen.

Piet Helmons
Piet Helmons13 dec. 2020 - 17:50

Olav, waarschijnlijk woon jij niet in een grensstreek. Toen in België de niet essentiële winkels dicht waren zag je veel Belgische auto’s bij de Nederlandse winkels vlak over de grens. Bij de grensplaatsen met Duitsland zal dat na woensdag niet anders zijn. Ga maar eens in Designer outletcenter in Roermond kijken. De grenzen dicht gooien is alleen in de ogen van de extreem rechtsen mogelijk maar in de praktijk natuurlijk niet. Dus alleen maar zeer verstandig dat men beleid afstemt met de buurlanden. Het virus kent geen grenzen.

Berend5
Berend513 dec. 2020 - 18:12

Heeft natuurlijk helemaal niks met een leiband te maken maar met het feit dat een virus zich niks van grenzen aan trekt, zeker niet als de Duitsers massaal naar Nederland komen omdat de winkels daar wel open zijn.

Oud ijzer
Oud ijzer13 dec. 2020 - 18:59

@Dehnus, Dat zegt hij helemaal niet. Hij heeft het over grenscontroles. Ik begrijp dat jij je aangevallen voelt, maar het gaat niet over "de buitenlander".

LBNB
LBNB13 dec. 2020 - 21:19

@Piethelmons [Olav, waarschijnlijk woon jij niet in een grensstreek. Toen in België de niet essentiële winkels dicht waren zag je veel Belgische auto’s bij de Nederlandse winkels vlak over de grens. Bij de grensplaatsen met Duitsland zal dat na woensdag niet anders zijn. Ga maar eens in Designer outletcenter in Roermond kijken] En is er in die streken een verhoogd aantal besmettingen? Nee, daar gaat het om. Wat maakt dat nou uit? Grote groepen mensen in de buitenlucht vormen geen risico.

HarrieV2
HarrieV214 dec. 2020 - 7:17

Sta er helemaal achter dat landen hun beleid op elkaar afstemmen. Hadden ze al veel eerder en zeker intensiever moeten doen. We zijn toch één Europa, niet? Beetje vreemd dat mij geen stro breed in de weg wordt gelegd als ik het hele land door reis, maar dat er een probleem wordt gemaakt als ik hier nog geen 10 km verderop een grens over ga. Nationaal gericht beleid zorgt hier echter wel voor. Het virus houdt zich niet aan grenzen en het beleid zou daarom ook niet op grenzen moeten zijn gericht.

o u wisbaar
o u wisbaar14 dec. 2020 - 12:18

Eindelijk een keer met je eens Olav. Als we Bruls moeten geloven lopen we ook nog 2 wereldoorlogen achter

Dehnus
Dehnus13 dec. 2020 - 17:23

In de tussentijd in Staphorst is het wekelijkse schreeuwend bevallen voor het calvinisme weer begonnen. Zonder mondkapje uiteraard en boven op elkaar. En maar volhouden dat het vooral de jeugd is en niet dat groepje extremisten waarvan jdle de steun nodig hebt voor in de eerste kamer, hè Mark?

4 Reacties
Dehnus
Dehnus13 dec. 2020 - 17:24

Bevallen moet brallen zijn. Auto correct ????

Winterdepressie
Winterdepressie13 dec. 2020 - 18:39

Die gristen fundies zijn maar een insignificante minderheid. De "jeugd" is een significant deel van de bevolking dat momenteel A. oververtegenwoordigd is in de positieve resultaten en B. van alle categorieën de meeste bewegingsvrijheid en contactmogelijkheden heeft. Corona is werkelijk zoals een effectief computer virus. De lui die er geen weet van hebben verspreiden het naar waar het de meeste schade kan doen. Scholen dicht en over 10 dagen zal je afname zien net als in de zomer en in de herfst. Na kerst zal er ook weer een afname zijn en dat zal bar weinig met enige maatregel die nu of vanaf deze week zal gelden te maken hebben.

GoudenBergen
GoudenBergen13 dec. 2020 - 18:39

Het aantal positief geteste mensen in Staphorst bedroeg vandaag 17. Het totaal voor Nederland was bijna 10.000. Staphorst was dus verantwoordelijk voor ongeveer 0,17 % van het totaal aantal besmettingen. Het zelfde geldt voor Urk: vandaag 21 besmettingen. Urk is verantwoordelijke voor ongeveer 0,21 % van het totaal.

NN2
NN214 dec. 2020 - 9:51

@ Gouden Bergen: 10.000 besmettingen op 17 miljoen = 0,06 %, dus 0,17 en 0,21 % (3 tot 3,5 keer meer dan landelijk gemiddelde) zijn zorgwekkende getallen bedoelt u? Of is het een mislukte poging tot bagatelliseren?

LBNB
LBNB13 dec. 2020 - 17:16

Hoeveel procent is er nou positief getest? Wat zegt 10000 'besmettingen' nou?

6 Reacties
JanB2
JanB213 dec. 2020 - 23:53

Er is niets dat een nitwit ook maar iets zegt.

dickser
dickser14 dec. 2020 - 8:16

Bij 10.000 besmettingen per dag loopt u de kans dat u binnen 5 jaar een besmetting zal oplopen

JanB2
JanB214 dec. 2020 - 10:51

Dat loop je bij 1 besmetting per dag ook.

LBNB
LBNB14 dec. 2020 - 14:49

@janb Er is veel meer getest, er zijn pas 10000 mensen dood waarvan de helft in verpleeghuizen. Dit is geen ernstige pandemie. In een echte pandemie is iederreen bang en kent iedereen uit zijn directe omgeving iemand die is overleden en ernstig ziek ie geworden. Van die 10000 zijn er maar weinig ziek.m

JanB2
JanB214 dec. 2020 - 19:03

Wat lul je nou.

Minoes&tuin
Minoes&tuin15 dec. 2020 - 6:14

JanB Wist hij dat zelf maar! Dat is nu juist het probleem!