Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Ultraconservatieve vrouwenhaters in Amerikaans Hooggerechtshof schaffen recht op abortus af

Zware klap voor vrouwenrechten in de VS
Joop

Het kabinet moet Nederlandse staalbedrijven beschermen

  •  
21-03-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
34172491870_2fcda53bce_o

© CC-foto: AnetteWho

Over ongeveer een week treden de importtarieven op staal en aluminium in werking in de Verenigde Staten. In Nederland dreigt vooral Tata Steel hier de dupe van te worden. Het kabinet kijkt vooral naar Europa voor een oplossing.
In plaats van zich te laten verleiden tot patsergedrag kan de Europese Commissie beter een oplossing bedenken voor de problemen van bedrijven als Tata Steel. Als de EU het niet doet, dan moet het kabinet zelf opkomen voor de duizenden medewerkers.
President Trump is niet de eerste Amerikaanse president die maatregelen neemt om vrijhandel te beperken en de eigen staalsector te beschermen. Obama, Bush en vele presidenten daarvoor hebben dit ook gedaan, en niet alleen in de staalsector. Onder bepaalde omstandigheden kan het ook legitiem zijn om de eigen bedrijven en medewerkers te beschermen, bijvoorbeeld tegen buitenlandse concurrenten die hun arbeiders uitbuiten of milieunormen niet respecteren en daardoor veel lagere prijzen kunnen vragen.
Waar Trump buitenlands staal duurder wil maken met behulp van importtarieven, maakt China Chinees staal goedkoper met behulp van staatssteun. De EU probeert te voorkomen dat China zijn overcapaciteit op de Europese markt dumpt door — jawel — importheffingen. Deze importheffingen zijn wel gebaseerd op de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO).
Vooral de ongerichte manier waarop Trump nu maatregelen neemt doet stof opwaaien. De importtarieven zullen namelijk voor álle landen gaan gelden, behalve voor Mexico, Canada en mogelijk ook Australië. Amerikaans staal wordt daardoor relatief goedkoper, en het zou aantrekkelijker moeten worden voor Amerikaanse ondernemers. Maar de prijs is niet allesbepalend in deze sector. Nederlands staal heeft unieke eigenschappen waardoor fabrikanten van bijvoorbeeld batterijen en blikjes niet zomaar kunnen overstappen op Amerikaans staal. Deze bedrijven zullen daarom meer moeten betalen voor het Nederlandse staal, en daarmee worden hun producten duurder. Dit zullen veel Amerikanen voelen in de portemonnee, terwijl de Nederlandse staalsector in de problemen komt. Een verlies-verlies situatie dus.
In Nederland dreigt vooral Tata Steel de dupe te worden van Trumps plannen. Het bedrijf verscheepte vorig jaar vanuit IJmuiden zo’n 600.000 ton staal naar Amerika en bood daarmee werk aan duizenden mensen in de regio IJmond. Maar zij staan niet alleen. Alumexx uit Etten-Leur maakte vorige week al bekend de productie van aluminium ladders en steigers deels te zullen verplaatsen naar de Verenigde Staten vanwege de tarieven. De Europese Commissie wil terugslaan met importtarieven op Amerikaanse producten zoals Harley-Davidson motoren, bourbon en spijkerbroeken. Dat is olie op het vuur van een dreigende handelsoorlog.
Het kabinet zou er verstandig aan doen om zich in Europa in te zetten voor bescherming van de eigen staalbedrijven, zoals Tata Steel in IJmuiden, en tegelijkertijd een uitzonderingspositie voor Nederland in de Verengde Staten proberen af te dwingen. Zowel de opstelling van de Amerikaanse als de Chinese overheid in de staalsector vormen een dreiging voor de banen van vele duizenden Nederlanders. En zij hebben helemaal niets aan terugslaan met importtarieven op spijkerbroeken.
Dit artikel is geschreven door Anne-Marie Mineur (SP Europarlementariër) en Mahir Alkaya (SP Tweede Kamerlid).

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (16)

quatsch
quatsch22 mrt. 2018 - 9:36

#en tegelijkertijd een uitzonderingspositie voor Nederland in de Verengde Staten proberen af te dwingen. # Gaat de SP mee, in een verdeel en heers politiek? Walgelijk!

1 Reactie
Marianne11
Marianne1123 mrt. 2018 - 8:44

Er staan goede banen en pensioenen op het spel, dan neem je geen zachte maatregelen. Niet zeveren over spijkerbroeken (die daar niet worden gemaakt) maar producten weren waar een hoge marge zit zoals die van Apple en Microsoft.

Hiltermann
Hiltermann22 mrt. 2018 - 1:13

Trump heeft geen benul van de gevolgen voor de Amerikaanse industrie van de voorgestelde import heffingen. Hoe denken de Amerikanen het hoogwaardige staal dat bij Tatasteel wordt geproduceerd in Amerika te gaan produceren? De verouderde Amerikaanse staalindustrie is niet in staat dat staal te produceren. Dat betekent dat de industrie in de VS 25% meer voor dat Tatasteel staal zal moeten betalen. Daar zullen ze echt blij mee zijn.

DaanOuwens
DaanOuwens21 mrt. 2018 - 16:21

Grappig dat nu een EU SP-er hetzelfde beleid wil kiezen als Trump. De conclusie die daaruit getrokken kan worden is dat beiden zijn blijven hangen in de wereld van voor 1980. Ik ben sowieso al verbaast over de reactie op het beleid van Trump maar veruit de meest intelligente reactie komen gelukkig van de EU. Die hebben een mooi lijstje opgesteld van producten die exclusief afkomstig zijn uit de staten waar de meerderheid op Trump stemde zoals cranberrys. Economisch stelt het weinig voor maar het komt hard aan bij de Trump-achterban daar en Terschelling zal er veel aan verdienen. Een combinatie van humor en vilein gedrag wat wil je nog meer en dat van Brusselse bureaucraten. Het verbod op Harleys is weer goed voor BMW en de motorclubs waar we toch niet blij van werden zijn hun speeltjes kwijt. Volgens mij is dat de juiste beleidslijn. Niet te veel praten en gewoon maatregelen nemen die pijn doen aan de overkant. Maatregelen tegen de Chinese dumping hebben ook weinig zin. Bij landen die dat doen gaat vanzelf ook de kostprijs voor producten uit China omhoog en voor producten in het eigen land gemaakt worden met half fabrikaten uit China. Dat is dus alles, inclusief Amerikaanse en Duitse auto's . Dus dit soort maatregelen hebben geen enkele zin. Zij zijn dan ook gebaseerd op de wereld van voor 1980 toen er geen sprake was van een mondiale economie maar van een lokale. Er waren nog auto's die exclusief en geheel in Zweden werden gebouwd, of het VK, of Japan. Die tijd ligt ver achter ons. Tegenover het domme Trump-beleid moet de EU intelligent beleid zetten en voorlopig lijken ze dat te doen. Waarom heffen we eigenlijk niet meer belasting op Hoogovenproducten die naar de VS gaan? Dan worden die blikken met rotzooi zoals mais die de VS wil exporteren naar de EU ook gelijk duurder. Zijn we daar ook vanaf. En het levert hier meer geld op in plaats van daar.

3 Reacties
Edwin8
Edwin821 mrt. 2018 - 17:25

"Het verbod op Harleys is weer goed voor BMW en de motorclubs waar we toch niet blij van werden zijn hun speeltjes kwijt." En mensen die geen BMW willen rijden omdat het foei lelijke motoren zijn en niet bij een motorclub zijn aangesloten worden door Daan Ouwens in hun gezicht gespuugd. Want elke Harley Davidson rijder is natuurlijk een Hells Angel.

DaanOuwens
DaanOuwens21 mrt. 2018 - 20:24

@ Edwin Jij schrijft: worden door Daan Ouwens in hun gezicht gespuugd. Ik spuug nooit naar mensen, maar als het echt moet is het inderdaad te overwegen om dat te doen naar rechtse ballen met te veel geld die in hun midlifecrises een Harley kopen. Naar Hells Angels spugen is nooit verstandig

Hiltermann
Hiltermann22 mrt. 2018 - 1:09

Er zijn veel mensen die graag BMW rijden ondanks dat het foeilelijke motoren zijn. De GS is het succesnummer van BMW. De verkoop van alleen de GS modellen overtreft de verkoop van alle Japanse motoren samen in Duitsland.

Inspector Gadget
Inspector Gadget21 mrt. 2018 - 13:20

Laat die handelsoorlog er maar komen. Als de VVD iets niet wilt, dan moet het wel goed zijn!

jsbijl
jsbijl21 mrt. 2018 - 12:23

Dat China alle maakindustrie hier kapot heeft gemaakt door staatssteun weet iedereen. Maar dat was ook het plan van de neoliberale politici op links en rechts. Dat Trump maatregelen neemt tegen deze oneerlijke concurrentie is zeer logisch

2 Reacties
Robbels
Robbels21 mrt. 2018 - 13:16

'Dat Trump maatregelen neemt tegen deze oneerlijke concurrentie is zeer logisch' Dat wij (NL/EU) daar niet weer (dus dubbel) slachtoffer van worden is toch ook logisch?

Robbels
Robbels21 mrt. 2018 - 13:17

Excuses: 'van worden' moet zijn 'van willen worden'

Phil2
Phil221 mrt. 2018 - 12:17

Hmm, als je Amerikaanse media en sites leest, klagen Amerikanen vooral over de vele handelsbeperkingen van de EU. Er is ook een structurele handelsonbalans van pakweg 150 miljard elk jaar van de VS in vergl. met de de EU. Maak je borst maar nat, Trump gaat er zeker mee door. Uiteindelijke target is eindproducten als auto's zwaarder belasten. Trump kan er teveel mee winnen. 1. Genereren van inkomsten voor de overheid, om bijv. de infrastructurele plannen mee te kunnen funden. 2. Kontje aan Detroit (stemmenwinst ook). 3. Met name Duitse fabrikanten zullen nog meer overwegen om productie over te hevelen naar de VS (werkgelegenheid).

Johan eldert
Johan eldert21 mrt. 2018 - 11:46

realiseert de SP zich dat de importheffingen van de EU op VS producten gemiddeld hoger liggen dan andersom? Dat trump, hoe bot hij ook is, wel degelijk een punt heeft?

2 Reacties
Robbels
Robbels21 mrt. 2018 - 13:24

Dat is niet perse relevant. De huidige situatie is de status quo waar we van uit gaan. Een verandering daarin ten nadele van ons is exact dat: een nadeel voor ons. Trump heeft pas een punt (hoe bot hij ook is) als hij aannemelijk kan maken dat het verschil in importheffingen niet te justifieren valt. De EU zal dat (logischerwijs) tegenspreken. Trump zal in zijn botheid niet met een degelijke en secure analyse komen.

Hiltermann
Hiltermann22 mrt. 2018 - 1:17

Kom eens op met die tarieven. De EU heeft extreem lage importheffingen voor producten uit de VS.

Kwee he ook nie
Kwee he ook nie21 mrt. 2018 - 11:34

Kabinet hoeft niets te doen , er is al een import restrictie via de EU.