Joop

Kabinet hanteerde oude cijfers, zag forse stijging energienota niet aankomen

  •  
19-02-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
193 keer bekeken
  •  
Kamer bespreekt toekomst postbezorging

© 2018-09-12 15:45:15 DEN HAAG - De Tweede Kamer debatteert met staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) over de toekomst van de postbezorging. ANP BART MAAT

Het kabinet heeft bij zijn voorspelling van de stijging van de energierekening gebruik gemaakt van achterhaalde cijfers. Daardoor kwam die voorspelde stijging vele malen lager uit dan in werkelijkheid het geval is. De Tweede Kamer wil tekst en uitleg.
‘Bangmakerij’. Zo bestempelde staatssecretaris Mona Keijzer (CDA) van Economische Zaken in december de berekeningen die uitgingen van een stijging van enkele honderden euro’s. Zo’n vaart zou het allemaal niet lopen. Zaterdag bleek uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat de energierekening wel degelijk met gemiddeld 334 euro stijgt. Veel hoger dan verwacht.
Keijzer heeft nu bekend voor haar eigen, incorrecte berekeningen gebruik te hebben gemaakt van voorspellingen van Planbureau voor de Leefomgeving. Die dateren uit 2017 toen nog werd gedacht dat gas- en elektraprijzen minder hard zouden stijgen dan in werkelijkheid gebeurde. Het Planbureau deed in 2018 geen nieuwe voorspelling, omdat het door de doorberekening van het concept-klimaatakkoord daar geen tijd voor had.
Die misser van het kabinet is ‘kwalijk’, zegt PvdA-Kamerlid William Moorlag in het AD :
"Het kabinet gebruikt totaal andere cijfers dan waar het CBS nu mee op de proppen komt. Dat kan gewoon niet. Dit ondermijnt het vertrouwen van burgers in de overheid. Het lijkt wel of de koopkrachtplaatjes zijn gebaseerd op modellen die door Hans Klok zijn ontworpen."
Ook andere partijen in de Tweede Kamer, waaronder coalitiegenoot VVD, willen weten hoe deze blunder heeft kunnen ontstaan. GroenLinks-Kamerlid Tom van der Lee wijst erop dat meerdere partijen in de Kamer vorig jaar al waarschuwden voor de hogere energierekening. GroenLinks diende een voorstel in om de verlaging van de belastingkorting op de energienota terug te draaien. Dat voorstel werd door het kabinet direct de prullenbak in gegooid.
Het Centraal Planbureau (CPB) onderzoekt nu of de koopkrachtpraatjes die het kabinet met Prinsjesdag bekendmaakte, moeten worden bijgesteld.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (172)

Bert de Vries
Bert de Vries20 feb. 2019 - 16:15

Het is interessant om te weten of er van ministeriële zijde invloed is uitgeoefend op de rekenmethode van het PBL. Voor de overheid is de hoogte van lusten en lasten immers van doorslaggevend belang. (Zojuist wordt bekend dat het gebruik van de cijfers van 2017 'volgens afspraak is'. Heet dat manipulatie? En is het misleiding van het hoogste orgaan van de democratie?)

1 Reactie
Siphra Spier
Siphra Spier20 feb. 2019 - 17:36

Geeft weinig vertrouwen in doorrekening van het Klimaatakkoord.

stokkickhuysen
stokkickhuysen20 feb. 2019 - 16:01

Bij het vinden van de beste m/v voor de job heeft rekenen niet veel prioriteit bij Rutte. 50 miljard tijdens de Griekenlandcrisis, nu weer een fout die niet beperkt blijft tot 'single digits'. Eerst de inhoud, dan de communicatie, niet andersom

M7
M720 feb. 2019 - 15:50

Serieus issue wat snel opgelost dient te worden. Collateral damage ontstaan omdat de fout mede gemaakt is door Plan Bureau voor de Leefomgeving: dezelfde club die straks de effecten van her Klimaatakkoord moet gaan doorrekenen. Dat wordt nog een dingetje dus.....

DePisang
DePisang20 feb. 2019 - 15:30

Helaas worden er meer fouten gemaakt. En natuurlijk houden subsidie profiteurs hun mond stijf dicht. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/honderdduizenden-ouders-krijgen-nabetaling-kindgebonden-budget-tegenvaller-voor-kabinet-van-bijna-half-miljard-euro~b7538465/ Voorwaarde is wel dat je niet meer dan € 114.776 op de bank heeft staan. En tweeverdieners met subsidie € 145.136. Sparen in de (miljoenen) villa met subsidie telt uiteraard niet mee dus serieus rijke stinkers met een ''laag'' belastbaar inkomen profiteren ook mee. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/kindgebonden-budget/voorwaarden/vermogen/vermogen-kindgebonden-budget

2 Reacties
Arend Wortel
Arend Wortel20 feb. 2019 - 15:48

Knap hoe je een artikel over de stijging van de energiekosten weet te gebruiken om, met een kleine omweg langs het kindgebonden budget, weer eens fijn los te gaan op de hypotheekrenteaftrek ("miljoenenvilla met subsidie"). Het verband tussen deze drie zaken ontgaat me eerlijk gezegd. Op mij komt het tamelijk obsessief over.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde20 feb. 2019 - 16:06

Pisang, het valt niet mee om geen rijke stinker te zijn.

Bluesboy
Bluesboy20 feb. 2019 - 15:26

Stroom en Gas bij ons veel duurder dan in buurlanden, https://www.ad.nl/economie/stroom-en-gas-bij-ons-veel-duurder-dan-in-buurlanden~a9109241/????

1 Reactie
Poezenmens
Poezenmens20 feb. 2019 - 16:09

En wat mij ook verbaast: Nederland moet van het gas af, Duitsland gaat er juist aan.

Mostafa
Mostafa20 feb. 2019 - 15:17

Eerlijk is eerlijk, met de heer Zalm was het gezellig en was het bijna alles zeker, betreft het rekenen en berekenen. De heer Zalm werd niet voor niets ' de reken machine'' Nu blijkt geen Liberaal meer te vinden is die kan rekenen, laat staan het terug vinden van verdwaalde bonnetjes ! De heet Zalm had ook net zo de heer Rutte een apart lach : niet Hahahahaha..Haaaaaaa. Maar bij de heer Zalm was het altijd : 1+1=2. Bij onze premier = ach het mag van alles zijn !

korheiden2
korheiden220 feb. 2019 - 15:03

Het valt nog af te wachten of Mona Keijzer het veld moet ruimen. Ik weet het : de doorrekening viel onder haar verantwoording, maar ik denk dat ieder ander lid van de regering ook was blindgevaren op het PBL. Een verhoging van het maandelijkse voorschot voor energie met ca. 30 euro is substantieel en niet voor iedereen even gemakkelijk op te brengen. Ik begrijp dan ook niet goed waarom dit niet op korte termijn is te repareren, bijvoorbeeld door de heffingskorting op de energiebelasting te verhogen, zoals GL bepleit. In het verleden is het vaker voorgekomen dat de overheid iets snel repareerde. In september 2011 bijv. bepaalde de Hoge Raad dat een ID-kaart gratis moest zijn, waardoor een run op gemeentehuizen ontstond. Binnen een week had toenmalig minister Donner een noodwet paraat die dit alles weer terugschroefde. Hoe moeilijk kan het zijn?

1 Reactie
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde20 feb. 2019 - 16:09

Niet moeilijk Kor. En ik denk dat er zoiets gaat gebeuren.

[verwijderd]
[verwijderd]20 feb. 2019 - 13:06

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
robheus2
robheus220 feb. 2019 - 14:19

Ja, was het maar zo simpel.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde20 feb. 2019 - 10:43

Het is vooral politiek dom omdat het de hysterie die de populisten in het debat jagen nieuw vuur geeft. Mensen zien hun vooroordelen over de politiek, de politieke elite en de noodzakelijke vergroeningsgolf bevestigd zien. Want al dat zgn verzet is een groot verdedigingsmechanisme. Het bewust niet willen zien door zoveel mogelijk (drog) redenen aan te voeren. Zelfs een stomme fout wordt gretig aan gegrepen om bewust de andere kant op te kijken. Erg doorzichtig al zullen de roepers het natuurlijk in alle toonaarden ontkennen. De bottomline is dat we iets moeten doen want niets doen gaat ons veel meer kosten dan een paar tientjes per maand.

3 Reacties
Keilstra
Keilstra20 feb. 2019 - 12:14

Vind jij dan niet dat de mensen meer koopkracht mogen verwachten nu de economie zo goed loopt ?

HM van der Meulen
HM van der Meulen20 feb. 2019 - 15:07

Mensen die bewust iets niet willen zien en daarvoor zoveel mogelijk (drog-)redenen aanvoeren, gaan er ook regelmatig toe over appels met peren te vergelijken: "Mensen zien hun vooroordelen over de politiek, de politieke elite en de noodzakelijke vergroeningsgolf bevestigd zien." Welke van de drie hoort niet thuis in het rijtje en hoe vaak moet een patroon zich herhalen voordat je kunt spreken van een statisch bewezen feit en niet meer van een vooroordeel? Martin maakt zich geen zorgen over het feit dat de politiek, de politieke elite, stelselmatig blijkt te liegen, steeds ten koste van de burger en ten voordele van het bedrijfsleven, maar vanwege het feit dat de gevestigde orde daardoor aan macht blijk in te boeten, op een manier die suggereert dat die energietransitie bij de gevestigde orde in goede handen zou zijn: het was maar een stomme fout en echt, de politieke elite, de politiek, heeft het beste met ons voor. "De bottomline is dat we iets moeten doen want niets doen gaat ons veel meer kosten dan een paar tientjes per maand." Niet de (politieke) elite, niet de industrie, maar ONS !

stokkickhuysen
stokkickhuysen20 feb. 2019 - 16:12

Ten eerste: het is vooral intellectueel dom en getuigt van hersenkramp als je tig keer verteld wordt dat de cijfers vreemd zijn, je iedere keer met een welgemeend 'Neehee' reageert, en er dan naastzit. De penningmeester van de voetbalclub (met of zonder VOG) kan ik het vergeven, de regering niet. Ten tweede:is dit politiek gedrag? Dat denk ik niet. Ik denk dat het een fout was. En dat is lastiger te herstellen.

Spanveer
Spanveer20 feb. 2019 - 10:22

Iedereen in 2019 1000 euro. Minder te besteden.

Spanveer
Spanveer20 feb. 2019 - 10:21

TOP!

Nico de Mus
Nico de Mus20 feb. 2019 - 9:57

Zagen ze op hun eigen energierekening niet dat het duurder was.....

Bouwman2
Bouwman220 feb. 2019 - 9:41

Terwijl de problemen van de Hellenen van een totaal andere dimensie zijn windt iedereen zich hier op over een klein bedrag meer dat aan energie moet worden betaald en dat het koopkrachtplaatje aldus in stukjes scheurt. Eigen belang en eigen leed gaan voor. In het oosten van de EU wordt geweigerd vluchtelingen op te nemen. Dat moeten anderen doen. Solidariteit is identiek aan je eigenste zelf zwaar in de problemen krijgen. In Nederland worden kiezers verleid stelling te nemen voor zichzelf, te stemmen op een illusie, op partijen die angst zaaien, maar zelden of helemaal nooit bewezen hebben hun kiezers naar het beloofde paradijs te leiden zoals ze zeggen te doen..Die als ze aangeboden wordt verantwoordelijkheid te dragen hard weghollen en die last aan andere partijen overlaten. In dit land wordt de redelijkheid overstemd door de harde beat van de emotie. Als je de redelijkheid verdedigt wordt daar zonder enige terughoudendheid met onvervaard eigen belang op gereageerd. Er komen weer eens verkiezingen aan, de Senaat is een replica van de Kamer geworden, de reflectie is terug verwezen. Het aantal partijen is torenhoog en iedereen vecht met iedereen. Een regering moet weg. Rutte en mevrouw Keijzer: opzouten jullie. Nederland is een land waar het slachtofferschap prominent in beeld is en de dankbaarheid het hazenpad heeft gekozen. In het Nederlandse warenhuis waar de klanten zich verdringenis er voldoende te koop en vliegen de koopjes je om de oren. Maar ergens op de onderste plank liggen tevredenheid en dankbaarheid, die je samen tot solidariteit kunt roeren in je keukenmachine te wachten in hun verpakking van grauw papier tot iemand zich bukt om ze in het mandje te doen. Het is daar verdacht ineens stil, zelfs de niks- aan- de- hand muziek is uit. De vakkenvuller heeft net de sticker op de verpakking aangebracht. Er staat op: tijdelijk 30 procent korting. Maar naar gevreesd moet worden gaat dat niet helpen.

2 Reacties
ruma ankka
ruma ankka20 feb. 2019 - 13:16

Voor iemand met een laag inkomen is het anders een behoorlijke aderlating als het energie maandbedrag ineens met 50 euro omhoog gaat. Natuurlijk zijn er elders grotere problemen maar zo kan je alles wel framen als gezeur.

HM van der Meulen
HM van der Meulen20 feb. 2019 - 13:59

Drukfout, die 0 is de o van %. Wacht maar tot je bij de kassa komt.

Mostafa
Mostafa20 feb. 2019 - 9:30

Foutje ?1 Rutte rekent 50 miljard mis betreft de crisis in Griekland in 2011. Weet u het nog ?

Keilstra
Keilstra20 feb. 2019 - 8:56

Als de bevolking er niet op vooruit gaat bij hoge economische groei zullen de mensen in opstand komen. Misschien niet gewelddadig zoals in Frankrijk maar dan toch zeker wel bij de verkiezingen. Proteststemmen op de SP ! (En helaas FvD en PVV). Het kabinet heeft de vertrouwensbreuk nog verergerd door ook expliciet gte beloven dat we er op vooruit zouden gaan. Maar eigenlijk maakt dat niet eens uit. Bij hoge groei verwachten de mensen gewoon meer geld voor zichzelf. En terecht !

1 Reactie
Japie3
Japie320 feb. 2019 - 13:22

FvD spint garen bij dit echec. Terecht overigens. Dergelijk prutswerk moet afgestraft worden. Referendum is bij de shredder gezet, nu zullen de verkiezingen dit recht zetten. Overigens denk ik dat Baudet nog laag zit met zijn kostenplaatje inzake de energietransitie.

Oki Doki
Oki Doki20 feb. 2019 - 8:24

De overheid heeft allemaal nieuwe kolencentrales laten bouwen en om de klimaatdoelstellingen te halen zouden deze dicht moeten. Als alternatief stoken ze nu biomassa in de kolencentrales in de vorm van houtsnippers die uit de VS en Canada komen en veel duurder zijn dan kolen. Deze houtsnippers worden gesubsidieerd door de overheid. Hier gaat 40% van het budget voor verduurzaming van de energievoorziening aan op. Dus de nieuw gebouwde kolencentrales worden momenteel draaiende gehouden met zwaar gesubsidieerde houtsnippers. Dat geld voor de subsidie's groeit niet aan de bomen, dus dat geld moet ergens door iemand betaald worden dus we zijn hoe dan ook op de één of andere manier ons geld sowieso kwijt. Wordt het niet aan ons doorberekend middels de energierekening dan wel middels andere heffingen. Dat geld had ook geïnvesteerd kunnen worden in subsidie voor de verduurzaming van de energievoorziening en dan zouden we veel minder geld kwijt zijn geweest. Het zou zelfs heel goed kunnen dat we er dan financieel op vooruit gegaan zouden zijn.

2 Reacties
Oki Doki
Oki Doki20 feb. 2019 - 8:32

En dan hebben we het nog niet eens over wat het gekost heeft om de nieuwe kolencentrales te bouwen. Van dat geld had je heel Europa misschien wel vol gezet kunnen hebben met zonnepanelen en waren we inmiddels al CO2-neutraal geweest inmiddels en hadden we zelfs geld verdient met de extra opbrengst van de zonnepanelen. De energierekening zou zeker niet omhoog gegaan zijn in ieder geval.

Oki Doki
Oki Doki20 feb. 2019 - 18:34

Het PBL krijgt de schuld.

Break on through
Break on through20 feb. 2019 - 7:30

Tjonge jonge, we worden toch ook wel weer geregeerd door een stelletje notoire prutsers hoor. Ben blij dat ik afgelopen december zelf mijn maandelijks netto koopkracht goed omhoog geschroefd heb... Als je op deze klojo´s vertrouwd vang je er gegarandeerd naast. Maar dat heeft natuurlijk alles met hun ideologie te maken. De rijken rijker en de armen armer. Opzet! :)

2 Reacties
Norsemen
Norsemen20 feb. 2019 - 10:43

Denk je nu echt dat dit soort "foutjes" partijgebonden is en niet door bijv. de SP, PvdA of GL gemaakt zou worden?

LaBou
LaBou 20 feb. 2019 - 16:21

"Denk je nu echt dat dit soort “foutjes” partijgebonden is en niet door bijv. de SP, PvdA of GL gemaakt zou worden?" En denk jij dat er dan niet nog veel fanatieker op gereageerd zou worden?

koffieleut2
koffieleut220 feb. 2019 - 5:54

Ik wacht nog steeds op het zoet na het zuur, en das al weer een tijdje geleden.

3 Reacties
Nico de Mus
Nico de Mus20 feb. 2019 - 9:11

Het tijdelijke kwartje nog langer.

Mostafa
Mostafa20 feb. 2019 - 9:21

Ik nog steeds op die 1000 euro van Rutte !

Spanveer
Spanveer20 feb. 2019 - 10:24

Vooral niet je adem inhouden. Kan nog wel even duren voor er wat zoets komt.

Minoes&tuin
Minoes&tuin20 feb. 2019 - 1:29

Wat ik me meen te herinneren is dat zij in haar berekeningen ook geheel andere cijfers hanteerde ( veel lager) wat betreft het gebruik per soort huishouden. Vele malen lager dan al gebruikelijk was. Ook veel lager dan mijn gemiddelde eigen gebruik al jaren was. Ze zat daar wel aan de heel lage kant. Het was dus niet enkel de prijs die een rol speelde in haar 'foute' berekeningen. Wiebes kan me de pot op met zijn berekeningen. In totale inflatiecijfers zitten nl. ook luxe artikelen. Daar ( op beiden) ging de kamer weer helemaal niet op in. Energie moet je wel degelijk apart rekenen omdat je daar niet buiten kan en noodzakelijk kwaad is voor ook lage tot zeer lagen inkomens, er geen keuze is noch sprake is van eenmaligheid. Dat kun je m.i. niet op de grote hoop gooien van het koopkrachtplaatje zoals Wiebes weer tracht te doen.

1 Reactie
Bert de Vries
Bert de Vries20 feb. 2019 - 11:07

De vinger op de zere plek, Minoes. Eigenlijk is het stuitend om te ontdekkend dat de overheid list en bedrog mag gebruiken van de volksvertegenwoordiging. Blijkbaar hoort die gang van zaken voor de intimi tot de gangbare machtsmiddelen. Het zou wel aardig zijn om koopkrachtplaatjes te gebruiken voor verschillende situaties. Van de onzichtbare verliezers van de globalisering tot en met de inkomens van 1 miljoen en hoger. Want dat 'gemiddelde', dat is ook zo'n verhullende leugen waardoor je alle kanten op kunt.

HM van der Meulen
HM van der Meulen20 feb. 2019 - 0:14

Het meest groene kabinet heeft gewoon een voorschotje genomen om jullie consumptie van energie wat in te dammen en dat uitgedost als een "vergissing". Dat was het niet: regeren is vooruitzien.

Bluesboy
Bluesboy19 feb. 2019 - 23:19

Wiebes verontschuldigde zich met verkeerde ramingen,het raam uit met die vent.????

Frits5
Frits519 feb. 2019 - 21:50

Het Nibud had de juiste cijfers. We gaan er nog steeds op vooruit. We kunnen ophouden met hijgen en klagen.

11 Reacties
Zapata
Zapata19 feb. 2019 - 23:23

Sinds wanneer doet het Nibud doorrrekeningen over hoe zaken zich financieel gaan ontwikkelen in de toekomst? Het Nibud begeleid mensen met hoe ze het beste met het beschikbare budget kunnen omgaan. Het lijkt me vestandig als ze zich dan ook daar mee bezig houden. Overigens krijg ik niet goed inzicht in de geldschieters van het Nibud. Dus in hoeverre zijn ze onafhankelijk. Hetzelfde kunnen we ons natuurlijk ook afvragen van het CPB of CBS. Het lijkt er dus weer heel sterk op dat een organisatie die op het terrein van financiele macro economische ontwikkelingen geen enkele authoriteteit bezit door een nono benaderd is om damage control te doen. Next.

Minoes&tuin
Minoes&tuin20 feb. 2019 - 1:12

Onzin!

HM van der Meulen
HM van der Meulen20 feb. 2019 - 1:46

Jij misschien, wij niet.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 feb. 2019 - 8:32

Het Nibud is volgens eigen zeggen een onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk die haar geld uit verschillende bronnen krijgt. https://www.nibud.nl/financiering/

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 feb. 2019 - 8:34

Voor verdere informatie zijn er natuurlijk ook jaarverslagen

JippieJaap
JippieJaap20 feb. 2019 - 9:43

Mijn netto loon is er 0,6 % op vooruit gegaan. Dat dit niet meer is komt vooral door een hogere pensioenpremie. Veel producten zijn door de BTW verhoging 3% duurder geworden en daar is soms door verkopers nog iets bij gedaan. Zonder te klagen kan ik gewoon objectief vaststellen dan mijn koopkracht achteruit is gegaan.

korheiden2
korheiden220 feb. 2019 - 9:59

Ook vandaag meldt het Nibud in het AD met droge ogen dat 96% er toch op vooruit gaat. Energie is nu eenmaal niet het enige, zegt ook minister Wiebes. Intussen is de BTW gestegen, de energierekening, sommige medicijnen worden niet meer vergoed, gemeenten verhogen de OZB en andere heffingen, autorijden wordt altijd duurder, het OV eveneens. De lijst is veel langer te maken. Dat zou dus opwegen tegen die paar tientjes p/m die de meeste mensen erbij hebben gekregen. Het Nibud leest voor uit het grote sprookjesboek.

LaBou
LaBou 20 feb. 2019 - 10:05

Als het Nibud aanraadt om de dagelijkse boodschappen niet te pinnen maar contant af te rekenen is datzelfde Nibud achterhaald en niet meer van deze tijd. Dus wat wil je nou: to Nibud or not to Nibud?

Spanveer
Spanveer20 feb. 2019 - 10:29

Mooi is dat, het Nibud papagaait nu ook het kabinet al na. Weer een instelling die wat betrouwbaarheid betreft kan worden afgeschreven.

Zapata
Zapata20 feb. 2019 - 10:50

@Defoe, uit de jaarverslagen komt alleen naar voren dat ze 20% van het rijk krijgen. Waar de rest vandaan komt is schimmig. Maar dan ben je al niet meer onafhankelijk.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 feb. 2019 - 9:32

Zapata 20 februari 2019 at 11:50 als u meer wilt weten is het aan u er zelf achter aan te gaan.

Bert de Vries
Bert de Vries19 feb. 2019 - 21:16

Zojuist wordt bekend dat bij de doorrekening van het Klimaatakkoord óók gedateerde, dus achterhaalde en onbetrouwbare, cijfers worden gebruikt. Dit bevestigt het vermoeden dat de prognoses van het kabinet een vorm waren van bewust bedrog. Eerstverantwoordelijke hiervoor is minister Wiebes. Het zou me niets verbazen als hij lid blijkt te zijn van de VVD.

Frits5
Frits519 feb. 2019 - 21:13

Als energie niet duurder wordt, waarom zou je dan willen besparen?

1 Reactie
abdelm
abdelm20 feb. 2019 - 6:37

Dus je verdedigd dit ook nog? Heb je er ooit rekening mee gehouden dat er heel veel gezinnen zijn die best wel willen investeren in duurzaamheid maar daar de middelen niet voor hebben? Wij hebben inmiddels een kleine 35k geïnvesteerd waarbij wij de manuren zelf hebben gedaan. Wij moeten nog 10 a 15k investeren om zeg 90% zelfvoorzienend te zijn. Wij kunnen dat relatief makkelijk binnen 2 jaar investeren maar de meeste gezinnen mogen blij zijn als ze 2500 euro aan eind jaar kunnen overhouden.

Zapata
Zapata19 feb. 2019 - 20:48

Om het lief te houden ga ik voor deze versie. https://www.youtube.com/watch?v=OPh25xrnjGY Om te zeggen wat ik echt bedoel ga ik voor deze versie. https://www.youtube.com/watch?v=eY7EPE9biO0 Politiek, wie is er niet misselijk van geworden.

Poezenmens
Poezenmens19 feb. 2019 - 20:29

Gezien het beroerde niveau van de ‘politici’ - op een enkele na - in dit kabinet verbaast me dit niks. Als vazallen van de rijken en multinationals heb je wel andere dingen aan je hoofd dan het behoorlijk en rechtvaardig besturen van het land. Van veel wijsheid getuigen ze ook al niet gezien hun soms stompzinnige uitlatingen. Wat een takke kabinet. Weg ermee!

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin19 feb. 2019 - 19:37

Dat zal deze tante misschien wat minder hoog van de toren laten blazen, de stelligheid waarmee ze zaken naar haar hand wil zetten vind ik stuitend, en Wiebes vind ik een ordinaire knopendraaier.

Cliff Clavin
Cliff Clavin19 feb. 2019 - 18:50

En wat zegt IQ-gigant en Mensa-lid Eric Wiebes om ons gerust te stellen? - "Het Leven Bestaat Uit Meer Dan Energie": https://wnl.tv/2019/02/19/wiebes-over-koopkracht-energie/ En als WNL iets schrijft, dan weet je dat het klopt. (We mogen het ergste vrezen over de schattingen en berekeningen ten aanzien van de klimaatakkoorden en de Grote Transitie, mensen. De boven ons gestelde dames en heren opportunistische stoethaspels van rechts zullen voor de ene na de andere hoogst onaangename verrassing gaan zorgen; daar mag je na deze zoveelste uitglijder gevoeglijk van uitgaan. Het ziet ernaar uit dat de kwesties klimaat & energie een jarenlang drama gaan opleveren; eentje dat talloze gewone Nederlanders in (extra) schulden zal gaan zetten, en dat alleen voor een aantal sluwe marktjongens van grote bedrijven lucratief zal blijken te zijn, nee wacht: ook incassobureau's en krediethaaien zullen gouden tijden beleven.

Me4
Me419 feb. 2019 - 18:30

GroenLinks-Kamerlid Tom van der Lee een klimaat paus als redder van de portemonnee van de burgers. Dit betreft alleen het energieakkoord, het klimaatakkoord moet nog komen! Wat kunnen we beter doen! De dijken ophogen en andere maatregelen nemen omdat de rest van de wereld toch niet meedoet? Of de extra belastingen in elektrische Tesla's steken en andere producten voor de happy few?

De Vries3
De Vries319 feb. 2019 - 18:01

Maar goed dat het kabinet wel de winstbelasting verlaagd heeft. - Wat een farce. Iedereen zag al van verre aankomen dat met dit kabinet de normale burger er niet op vooruit gaat.

Martinel
Martinel19 feb. 2019 - 17:40

Mona Keijzer, het genie van het CDA. Nou ze stelde als 'zorgwoordvoerder' in de oppositie al niks voor, laat staan als staatssecretaris. Wegwezen met zo'n incompetente niksnut. Laat zij haar 5 kids (hoe hoog is haar energierekening?) maar eens leren wat bezuinigen is. (o, nee, zij kan uiteraard overal subsidie voor krijgen). Hoe is het mogelijk, dat zij aan kan blijven? Hoe is het mogelijk, dat die 'boze' Tweede Kamerleden (jemig niet eens geschokt, maar nu echt boos) haar al niet als VOLKSvertegenwoordigers het veld hebben laten ruimen. Weer een debatje voor de bühne? En waar is de pers? Ik bedoel de onafhankelijke journalistieke pers . Nergens meer te bekennen. Mona uit Volendam zou een motie van disfunctioneren aan haar broek moeten krijgen. Weg ermee. Verantwoordelijkheid nemen gezien haar fout tkv burgers en opzouten.

1 Reactie
Cliff Clavin
Cliff Clavin19 feb. 2019 - 18:32

@ Martinel - ik ben het met je eens. Mijn lichtvoetige bijdragen eerder in deze thread willen niet zeggen dat ik de ernst van Keijzers 'vergissing' (die er geen is) niet inzie. Het mag niet zo zijn dat deze misstap zonder gevolgen voorbijgaan zal, maar dat zal helaas gebeuren. Wat is onze politiek een sjofele, onheuse bedoening geworden. Onbetrouwbaar, onwaarachtig, onrechtvaardig. En het ergst is dat miljoenen 'volwassen' kiezers al dat wanbeleid en al die leugens lijdzaam over zich heen laten komen. Zijn die allemaal permanent gedrogeerd of zo? Ik kan er met mijn verstand niet bij.

Gaitj
Gaitj19 feb. 2019 - 17:31

ik begrijp de opwinding niet. Iedereen weet toch dat het kabinet onbetrouwbaar is, vooral als het om koopkrachttoezeggingen gaat? Ook de energietransitie gaat ons tientallen miljarden meer kost als ons nu wordt voorgespiegeld. Dat wordt de volgende domper, helemaal als blijkt dat het allemaal geen zak helpt en we met turbines en PV-cellen te weinig energie kunnen opwekken.

1 Reactie
adriek
adriek19 feb. 2019 - 19:30

We kunnen wel genoeg energie opwekken, het opslaan is nog een dingetje dat gemakshalve over het hoofd wordt gezien. Alles bij elkaar kost het een paar centen, maar olie krijgen we ook niet gratis, bovendien blijft er als we het slim aanpakken een heleboel geld in ons land dat anders naar oliestaten verdwijnt die er zo rijk van worden dat ze uit verveling oorlogen gaan voeren. De energietransitie gaat heel veel geld kosten, maar dat verdienen we terug voor je het weet.

Rechtse Bal2
Rechtse Bal219 feb. 2019 - 17:15

als ''het klimaat'' onderwerp is van de politiek, worden er wel wat meer fouten gemaakt die aantoonbaar zijn... er blijft altijd wel wat hangen zal de argumentatie zijn.

Thomas Toverbal
Thomas Toverbal19 feb. 2019 - 16:50

Uit al meer (her)berekeningen blijkt dat Baudet meer in de richting zat met de werkelijke kosten dan verscheidene ons willen doen geloven. Verschillende experts gaan inmiddels met vijfhonderd toi zevenhonderd miljard veel meer mee met Baudet dan zijn tegenstanders die veel lagere bedragen noemen. Dat Baudet geen rekening houdt met mogelijke (!) opbrengsten doet niets af aan zijn kostenraming die realistischer is dan velen willen geloven. "‘De kernboodschap dat het om zeer indrukwekkende bedragen gaat, daarin heeft hij gelijk’, zegt directeur Van Hoek van het EIB. ‘Van woningen tot het verkeer: álles is doordrongen van fossiele brandstoffen.’ Ruim rekenend zou het bedrag kunnen oplopen tot 500 tot 700 miljard euro Dat laatste ligt overigens ook in het verlengde van het bedrag waarop een schatting van onderzoeksbureau CE Delft uitkwam in 2017: zo’n 660 miljard euro. Veel geld, maar bedenk wel dat het bedrag wordt uitgesmeerd over dertig jaar. Per jaar zou dat neerkomen op 2 tot 3 procent van het bruto nationaal product. Baudet veronachtzaamt echter dat investeringen ook geld opleveren, en houdt geen rekening met nieuwbouw of het goedkoper worden van duurzame technieken. Los nog van het feit dat fossiele brandstoffen volgens de meeste ramingen óók duurder worden, en meer klimaatverandering uiteindelijk eveneens hogere kosten met zich mee zal brengen. Op basis van de beschikbare informatie is Baudets inschatting te hoog. Maar wat het beoogde klimaatbeleid dan wél gaat kosten, is een open vraag. Eerder zo’n 500 tot 700 miljard euro, schatten we in." https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/gaat-het-klimaatbeleid-nederland-echt-1-000-miljard-euro-kosten-~bd4fe21a/

6 Reacties
Gaitj
Gaitj19 feb. 2019 - 18:24

het is nog maar zeer de vraag of fossiele brandstoffen duurder worden. Als de vraag daalt terwijl het aanbod gelijk blijft of zelfs stijgt, zal de prijs eerder dalen.

Frank1234
Frank123419 feb. 2019 - 20:02

Ik heb nog nimmer meegemaakt dat werkelijke kosten lager uitpakten dan de ramingen bij de overheid. Een schatting van 1000 miljard is waarschijnlijk ook nog steeds te optimistisch.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde19 feb. 2019 - 20:57

Doet het er toe hoeveel het kost? Is er een alternatief dat ons verder helpt? Dat we iets moeten doen is een gegeven. We zullen de benodigde stappen moeten zetten of het nu veel of weinig kost. Baudet heeft geen plan b. Dus doen zijn opmerkingen er niet toe.

TwoTone
TwoTone20 feb. 2019 - 6:42

@martinganderlinde - omdat baudet geen plan b heeft moeten we een niet voldoende doorgerekend en dus niet onderbouwd klimaatplan vvd/d66/cda doorvoeren ? Een nogal vreemde redenering. Het energieakkoord is ook het meervoudige gaan kosten met een nogal vaag resultaat. Wordt tijd dat we eens aan de handrem gaan trekken, onze knopen tellen, en ons gaan baseren op feiten en realisme.

rvb2
rvb220 feb. 2019 - 8:45

@Gaitj: als de vraag daalt moet de winst op peil blijven, dus de prijs stijgt. Als de vraag stijgt kan de winst omhoog, dus ook dan stijgt de prijs. De "wet" van vraag en aanbod is geen natuurwet, en gaat slechts in zeer zeldzame gevallen op.

Frank1234
Frank123420 feb. 2019 - 9:57

@MartinvanderLinde Ja dat doet ertoe. Klimaat verbetering is een strijd van lange adem. Daarbij is het belangrijk als economie onderweg niet om te vallen. Zeker indien landen die zich niets aantrekken van klimaat daardoor de overhand krijgen.

geronimo3
geronimo319 feb. 2019 - 16:43

Deze regering is te weinig voor eerlijk verdelen,dat er iets drastisch moet veranderen,natuurlijk internationaal maar in ons landje moeten de lasten eerlijk verdeeld worden en uit gegevens bleek juist dat de burgers wel 180 zoveel betalen als de grootverbruikers en dat de andere regeringsdeelnemers akkoord gingen zelfs met die dividendgrap,dan ben je toch helemaal van g.d los of niet,geen idee of men in Den Haag nog de dingen eerlijker wil veranderen,ik vrees van niet,hopelijk krijgen die 4 deelnemers eens een keiharde afstraffing van de kiezers,soms denk ik er zelfs over om helemaal niet meer te gaan,ben die zittende kliek zo vreselijk zat.

1 Reactie
korheiden2
korheiden219 feb. 2019 - 23:07

@Martin : 'Doet het er toe hoeveel het kost? Is er een alternatief dat ons verder helpt?' Ja het doet er toe hoeveel het kost. Ja er zijn alternatieven. Met een stuk of tien kerncentrales hebben we voldoende CO2-vrije energie. Dat kost ook wel wat, maar geen 700 miljard. Dat zal wel niet mogen, dus kunnen we waterstof gaan inzetten op plaatsen waar we absoluut niet zonder gas kunnen (het platteland bijv.). Als we waterstof op grote schaal inzetten kunnen de gasleidingen gewoon blijven liggen en hoeven er veel minder huizen aan de warmtepomp. Ontwikkel thorium. dat duurt nog wel 20 jaar, maar als je nooit begint komt het er ook niet. Laat moderne kolencentrales hier open en betaal desnoods mee aan de sluiting van veel viezere Duitse of Poolse, dat schrijf zelfs Trouw (de Groene Kerkbode). Ga niet te snel van het gas af. Zet eerst eens in op optimale isolatie, dan is er al veel minder gas of stroom nodig. Enzovoort.

JannesJ2
JannesJ219 feb. 2019 - 16:25

Heeft 'iemand' al de *uiteindelijke vraag* gesteld? Hoe zit het met de compensatie voor 'de minima' (extreemlaag inkomen)? Haalt de overheid dat uit het verhogen van 'de rekening' voor 'grootverbruikers'? Of zit daar een zoveelste belastingtechnisch 'dingetje' achter? Dutch sandwhiching..etc. Belastingparadijs, zoals 'men' het ook niet meer mocht noemen van de PVV (zo bleek)/ Waarom stemt NL eigenlijk -nog- op die immer volksverlakkende 'rechtse partijen'? Bloembollen blijven blijkbaar beter smaken dan kaviaar; knollen voor citroenen? - terwijl iedereen beide en uiteindelijk veel meer kan nuttigen? Als 'minima' zal ik nooit mijn Dutch Oven zonder -overigens verboden- kampvuur kunnen vullen, om een (al dan niet gestroopte) stoofpotje te maken. Een paar blokjes hout, wat voedsel en een pan. Verboten! Want: jagers-lobby! (ja, da's een extreem verwerpelijk iets) De Nederlandse overheid zag deze alom verklaarde edoch genegeerde (belastingtechnische) stijging (van energiekosten) niet aankomen? Ik ga mensen leren 'villen'. Foutje, en bedankt overheid! Stropen is een plicht! Om monden van mensen te voeden, bij gebrek aan correct beleid.

2 Reacties
JannesJ2
JannesJ219 feb. 2019 - 17:47

Wild smaakt sowieso altijd beter dan een enkel hapje cake, hier en daar. https://en.wikipedia.org/wiki/Let_them_eat_cake

FransAkkermans1947
FransAkkermans194719 feb. 2019 - 18:11

"Bloembollen blijven blijkbaar beter smaken dan kaviaar; knollen voor citroenen? – terwijl iedereen beide en uiteindelijk veel meer kan nuttigen?" Ik heb hier nog een lekker recept voor u, geschikt voor grote gezinnen. Stampot met tulpenbollen Men neme b.v. 2 kg tulpenbollen, 2 kg aardappelen en 4 kg roode kool. De bollen worden afzonderlijk gekookt, de aardappelen met de roode kool. Daarna de stampot met de bollen afmaken en met een weinig zout of specerijen op smaak brengen. Geniet ervan!

JanB2
JanB219 feb. 2019 - 16:05

Wegwezen met deze hele club. Beter geen regering (of een demissionaire) dan een stelletje beunhazen de vrije hand laten.

Kwee he ook nie
Kwee he ook nie19 feb. 2019 - 16:00

Hahaha ja he die oude cijfers . Ja het zal niet aan jezelf liggen toch . Afschuiven tot zolang het kan, het liefst tot de herverkiezing . Pure minachting voor het volk wat hierdoor dedupeerd is, want als burger krijg je altijd de rekening representeerd. Ondertussen alvast je baantje vastellen bij een of andere flut commisie of raad van bestuur. Gewoon een onbenul van je jawelste haar en iedereen die hier verantwoordelijk is publiekelijk aan de paal nagelen . Pensioenen die vedampen , ja die verdraaide cijvertjes ook . Rekeningen die alleen maar hoger worden , Ja ehhhh foutje moet kunnen hoor. Volgende verkiezing stemmen we gewoon weer op de zelfde suffe peren,

1 Reactie
JannesJ2
JannesJ219 feb. 2019 - 17:21

"Volgende verkiezing stemmen we gewoon weer op de zelfde suffe peren.." Dat gaat voornamelijk op voor sensatiezoekende Facebook en verdere social-media gebruikers. Sensatiestapelende sufkutjes, zeg maar. 60+'ers, deels rentenierende in 'het buitenland' (Hoi, cozying bejaarde in spe Bert 'Negerpik in je hol' Brussen!) BTW: pensioenen verdampten niet, de winst daarvan is (deels) misbruikt. Het bizarre van die leegroof is, dat 'de schuld' (wederom) aan alles en iedereen 'links' wordt gegeven. En dan met name 'de Linkse overheid', waarvan er welgeteld nul zijn geweest. Misbruiken van fondsen, negeren van het overduidelijke....

Bert de Vries
Bert de Vries19 feb. 2019 - 15:34

Toppunt van neoliberale onverschilligheid en van minachting van het gepeupel: de bewering van Wiebes dat de hogere energiekosten waarschijnlijk weinig gevolgen heeft voor de koopkracht. Je zult maar moeten rondkomen van een inkomen rond de armoedegrens en horen dat je elke maand 30 euro meer kwijt bent, maar dat dat geen gevolgen heeft voor jouw koopkracht. En als je daar boos over wordt, lees je in de krant dat je als laagopgeleide zonder werk een bedreiging bent voor de democratie. Overigens, de woede van de coalitiepartijen over dit bedrog is gespeeld. Als ze er ook maar iets van meenden, zouden ze gaan zoeken naar compensatie. Maar dat is er niet bij. (als je netto inkomen is gestegen met 20 euro per maand en je moet 30 euro meer betalen voor energie, ga je er gewoon 10 euro per maand op achteruit. Wat dat betekent voor minimuminkomens, kan Wiebes zich godsonmogelijk voorstellen. Dus zegt ie dat je er nauwelijks op achteruit gaat. En Wiebes is blijkbaar niet de enige.)

3 Reacties
punt2
punt219 feb. 2019 - 16:01

Tel daarbij op de verhoging van de BTW, de verhoging van ziektekostenverzekering, de verhoging van de gemeentelijke belastingen, de verhoging van OZB. Wij gaan er niet op vooruit, wij gaan er alleen maar op achteruit. Verhoging parkeerkosten, leges, afval stoffenheffing, waterschapsbelasting Verhoging van de verzekeringskosten en ga zo nog maar even door. Ik klaag niet , ik kan het goed betalen. Maar van de belofte dat we allemaal op vooruit gaan is geen enkele sprake. Zeg maar een keiharde leugen.

Komtgoed
Komtgoed19 feb. 2019 - 17:25

Als Wiebes het heeft over koopkracht dan bedoelt hij geld wat je voor de lol kunt uitgeven. Dat is iets anders dan geld dat je nodig hebt om een maand rond te komen. Dit kabinet vertegenwoordigd z,n eigen achterban. Ze houden zich helemaal niet bezig met steuntrekkers of andere soort van minima die niet rond kunnen komen. Wat dat betreft zijn die mensen eigenlijk al opgegeven door deze regeringspartijen.

Spanveer
Spanveer19 feb. 2019 - 22:22

Die mensen zijn nooit in beeld geweest bij dit kabinet. Kijk naar Rebel (D66) die denkt dat mensen achteloos 100.000 euro kunnen uitgeven om een elektrische sjees aan te schaffen met volledige isolatie van hun huis en daar ook nog z'n fijne warmtepomp in kunnen laten plaatsen. Rebel maar niet alleen hij, ook de andere partijen zijn het contact met de realiteit volledig kwijt. Gewoon zo door gaan met de boel belazeren en de gele hesjes overspoelen Den Haag binnenkort. Ben erg benieuwd wat de recente sprookjes vertellingen uiteindelijk voor invloed hebben op de verkiezingen volgende maand.

punt2
punt219 feb. 2019 - 15:15

We gaan er allemaal op vooruit!!!! Read my lips!!!

3 Reacties
JannesJ2
JannesJ219 feb. 2019 - 16:33

Your digtal lips read silence in further actions, no action aside from pushing some buttons on your keyboard. En nu? Wat nu?

Tom8
Tom819 feb. 2019 - 18:06

@JannesJ 18 maart FNV actiedag, of komende donderdagavond NewYork hotel-Erasmusbrug Fakkeloptocht.

punt2
punt219 feb. 2019 - 18:51

Goed verhaal , lekker kort!

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde19 feb. 2019 - 14:40

Domme fout en had niet gemoeten, maar de ophef is een en al theater. Vooral de gemaakte hysterie van Marijnissen is tenenkrommend. Stupid woman, zou stupid Corbyn zeggen. Het probleem is eenvoudig op te lossen. Maak een nieuwe berekening en compenseer de minima met bijzondere bijstand. En de betaalt wat ze sowieso moet betalen met of zonder fout.

5 Reacties
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde19 feb. 2019 - 14:42

De rest betaalt....

JanB2
JanB219 feb. 2019 - 16:02

Nee, dat gaan we dus NIET doen. Betalen voor het feit dat de politiek jaren geen zak heeft uitgevoerd en nu haast heeft met "klimaatdoelstellingen" en dan ook nog meer betalen dan voorzien door stupide rekenfouten is meer dan een brug te ver. Over stupid gesproken!!!

Gerygrr
Gerygrr19 feb. 2019 - 16:38

Slecht voorstel MartinvanderLinde, Alle toeslagen voor minima zouden beter kunnen worden afgeschaft, aangezien ze tot grote onrechtvaardigheden leiden. Wie net boven de inkomensgrens gaat verdienen, merkt er op achteruit te gaan. Tevens werken toeslagen prijsverhogend, hetgeen we vooral bij de geprivatiseerde woningbouw nu zien,er worden exorbitant hoge huren betaald. Dus wil men kopen en de gigantische stijgingen van prijzen voor woonruimte bieden de regering weer kansen om de burger via een ander inkomensplaatje rijker te verklaren..... en te gaan belasten op vermogen. Ook bijzondere bijstand is geen oplossing . Willekeur ligt op de loer en dusdanig moeilijk in te vullen papierwerk, dat de mensen die het nodig hebben niet bereikt worden.

JannesJ2
JannesJ219 feb. 2019 - 16:40

De woorden welke je zoekt, zijn: AmvB Iets met 'Algemeen Maatregel Van Bestuur', vrij gemakkelijk mis..gebruikt door de verschillende (rechtse) overheden tot op de dag van vandaag, zie (sites als): rijksoverheid.nl - *als* het niet teveel moeite is) met bijzondere bijstand... Daarmee werp je willens een wetens 'het financiele' (en meer), over het overdrachtelijke hekje van 'de gemeente' (bijzondere bijstand = lokaal bepaald, HELAAS). In welke mate is je lokale gemeente eigenlijk bereid om Bijzondere Bijstand te verspreiden, Martin?

Minoes&tuin
Minoes&tuin20 feb. 2019 - 1:42

Gemeenten geven voor dergelijke kosten geen bijzondere bijstand. Tja mensen moeten maar weer gaan smeken voor liefdadigheid. Geen idee hoe denigrerend dat is/voelt blijkbaar. Terug naar het meisje met de zwavelstokjes. Op de knieën voor Wiebes.

Sonic2
Sonic219 feb. 2019 - 14:32

Wat een afgang vooral voor het CDA. Buma loopt altijd te roepen dat de klimaat maatregelen eerlijk moeten zijn en hij laat samen met Dijkhoff trouwens de energie rekening enorm op lopen. Mona Keijzer is ook de laatste jaren behoorlijk afgezakt. De enige CDA"er die overeind is gebleven is Hugo de Jonge. De rest is allemaal door het ijs gezakt en de grootste door het ijs zakker is wel Buma.

2 Reacties
JannesJ2
JannesJ219 feb. 2019 - 16:52

"Wat een afgang vooral voor het CDA. Buma loopt -zoals- altijd te roepen" Het CDA is vooral bekend om haar geroeptoeter; https://www.youtube.com/watch?v=35w-xNL0z38 Naast 'Buma', noem mij eens 'de huidige leider' van het CDA? Zonder gebruik te maken van een zoekmachine!

Sonic2
Sonic220 feb. 2019 - 10:34

@ JannesJ Het CDA is een verschrikkelijke partij. Haar voorgangers ook trouwens. Ik heb aan het CDA misschien nog wel meer een hekel als aan PVV of FvD. Van Agt heeft niets voor elkaar gekregen. Hij heeft in 1977 Den Uyl uitgerookt op een ranzige manier. De tekorten liepen tussen 1977 en 1981 enorm op. Lubbers is misschien wel de slechtste premier ooit. Hij heeft greep in de pensioenkas gedaan. Hij heeft Nederland op slechte voorwaarden en als netto betaler de EU in geloodst. Hij was voor integreren met behoud van identiteit. De kabinetten Lubbers hebben niets aan integratie gedaan. Niets om de problemen op te lossen. En een enorme afbraak van de sociale zekerheid. En bedenk dat het ook weinig heeft opgelost. Paars 1 begon met een tekort. Een behoorlijk tekort ook nog. Balkenende was ook een ramp met zijn oorlog in Irak. Met zijn economische afbraak beleid. En met zijn totale LPF flop. Toen de economische crisis uitbrak deed hij niets behalve ruzie maken met de PvdA. Daarna Buma. Die rommelde eerst samen met Verhagen het CDA in de gedoog coalitie met de zeer radicale PVV. Een enorme flop. Daarna een knetter rechtse koers waarvan je al wist dat die in een coalitie nooit realiseerbaar was. En ook nog niet mee werken met het kabinet, waardoor D66/Cu en SGP daarop electoraal konden scoren. Het huidige kabinet hoef ik geloof niet uit te leggen. Het CDA is 1 grote ramp voor ons land. Altijd al geweest. De VVD ook trouwens( in mindere mate), maar die zijn tenminste nog pragmatisch. Daar kan je veel van gedaan krijgen. Als je tenminste niet onderhandelt zoals Samsom. Of nog een aantal prutsers die zich politiek leiders durven noemen.

ton14024
ton1402419 feb. 2019 - 14:20

Iemand op het verkeerde been zetten: door een schijnbeweging iemand in de verkeerde richting laten denken.

Bouwman2
Bouwman219 feb. 2019 - 14:10

Het komt neer op 91 cent per dag netto, die hele verhoging. Weet je wel wat een kaartje kost om het optreden van een popfiguur kost bij de Mojo? En daar staat men uren lang massaal en verkleumd voor in de rij! Nederland is een ongemeen fijn en welvarend land waar de rijkeren de minder bedeelden netjes compenseren..Dat de belastingdienst daar wat stroef van wordt ligt voor de hand, maar het Systeem werkt op zichzelf keurig en het is stukken beter dan dat van bijvoorbeeld Venezuela. Voor je dus met z'n allen mevrouw Keijzer op het rooster legt ga ik haar toch eerst een potje huldigen. Dat mag toch wel want dit land is verslaafd aan huldigen. Ik ben, geachte staatssecretaris blij dat je dit allemaal schier belangeloos voor me doet, ik zou meteen een insomnia oplopen bij de gedachte dat ik zelf uw werk zou moeten doen. En de manier waarop u - hoe ironisch- de high five inzette, weergaloos. Dat doet de Linda u echt niet na. Dus alle lof vóór Mona Keijzer! En uiteraard tégen de bekrompen polarisatie en het referendum.. .

6 Reacties
Zapata
Zapata19 feb. 2019 - 15:56

ja ja whatever. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/38/schulden-huishoudens-iets-omhoog en https://www.trouw.nl/samenleving/cbs-armoede-in-nederland-neemt-toe-met-name-onder-vluchtelingen~a30cbf6e/ Natuurlijk lach jij als VVDer om een paar tientjes per maand maar dat is voor een boel mensen toch niet zo. Kom eens achter je computer vandaan Bouwman en ga eens buiten kijken. Leg dat NRC en de Telegraaf eens weg en verdiep je eens in werkelijke literatuur. Op een bankje in bijvoorbeeld Kanaleneiland. Heel verfrissend voor de stoffige geest.

JanB2
JanB219 feb. 2019 - 16:03

Ik deel uw masochisme niet.

madbako
madbako19 feb. 2019 - 16:19

@Bouwman 19 februari 2019 at 15:10 Het komt neer op 91 cent per dag netto, die hele verhoging. Per uur is het helemaal peanuts. Maar als ik er 2% van het modale inkomen op vooruit zou moeten gaan, dan is dat zo'n 50 cent per dag bruto. Jouw manier van rekenen is er één die neerkomt op: Geld is een luxeprobleem

Cliff Clavin
Cliff Clavin19 feb. 2019 - 16:39

@ Bouwman - - óf je bent serieus, en dan kan ik je onmogelijk serieus nemen. Ik teken aan dat er geen Nederlanders zijn die dagelijks een 'optreden van een popfiguur' bijwonen, dus je omslagberekening is onzinnig; - óf je liefdesverklaring aan Mona Keijzer*) is één en al ironie, en die is dan wat mij betreft geslaagd - dat geef ik je dan toch na. *) die Mona is een attractieve vrouw, daarover mogen we het best eens zijn. Dat brilleke en haar frons op de bijgaande foto maken me toch op een zekere wijze... hoe zeg ik dat... onrustig, dat bedoel ik.

JannesJ2
JannesJ219 feb. 2019 - 17:52

"Weet je wel wat.." https://en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism Dat soort bullshit doet het vooral goed op sites als gs, dus: glhf (with your future fallacies)

korheiden2
korheiden220 feb. 2019 - 11:47

@Bouwman : 'Weet je wel wat een kaartje kost om het optreden van een popfiguur kost bij de Mojo? En daar staat men uren lang massaal en verkleumd voor in de rij!' Even ter uwer informatie : de concertganger neemt, doorgaans op vrijdagmorgen, plaats achter de laptop en bestelt de tickets online. Ik heb zelf ook nog wel eens in de rij gestaan bij de kassa van Ahoy, maar dat is lang geleden...

Zapata
Zapata19 feb. 2019 - 13:59

Het begint toch zo langzamerhand wel enorme humor te worden toch? Sinds mensenheugenis na prinsjesdag ieder jaar weer grote krantenkoppen van de kuch kwaliteitspers en veelbetekend kijkende verslaggevers van journaal of actualiteiten programma's die verkondigen: U GAAT ER VOLGEND JAAR 1% of 1,5 % of misschien wel 2% op vooruit JAWEL! meneertje/mevrouwtje! (bruto) (niet iedereen maar dan toch) (het kan wat tegenvallen want niet alles is te voorzien). Jaar in jaar uit dat zelfde slaapverwekkende riedeltje waar niemand meer in zou moeten geloven want percentueel zijn de inkomens de laatste 25 jaar niet meer gestegen maar... Iedere keer weer stinken mensen er in. Want het nieuws heeft het gezegd, de politiek zegt het, het CBS zegt het. Die liegen toch niet? Die mensen hebben er toch voor geleerd? Dus ik vind het wel vermakelijk worden. Zelfs al zouden mensen er 1% of 1.5 % per jaar op vooruit gaan dan nog spreek je over netto over iets meer dan 10 Euro per maand. KOOP DAT HUIS! KOOP DIE AUTO! LAAT DE DUITEN ROLLEN. En dan de commentaren in de media op die ongelooflijke rijkdom die de burger weer tegemoet kan zien voor het volgende jaar. Vergenoegd wrijft de pekbroek zich in de handjes en ziet al weer tijden van voorspoed en overvloed in het verschiet. Dat hebben ze toch maar weer goed gedaan onze politici. Dan kom ik niet meer bij. Tot dat in februari de rekeningen komen en het loonstrookje er helemaal niet zo prettig uit ziet. Het gezicht van de pekbroek gaat van blozend gelukkig naar bleek verzuurd. Dan kunnen ze me opvegen. De commetaren in de media veranderen van oh wat zijn we gelukkig naar wat een rot regering. Hou op, ik kom echt niet meer bij. Jaar in jaar uit hetzelfde. Het zal me benieuwen waar de pekbroek mee gevangen gaat worden met de statenverkiezingen. Lagere provinciale lasten? Meer regionale zorg? U mag zelf uw commissaris van de koningin kiezen? Eerste kamerleden mogen geen bijbaantjes meer hebben?

1 Reactie
Cliff Clavin
Cliff Clavin19 feb. 2019 - 14:20

@ Zapata (14:59u) - goed gesproken! Ik zie dat ook jaar na jaar aan. Dat mallotige ritueel, al die leugens, dat serviele stemvee dat te schijterig is om ooit ergens harde conclusies uit te trekken en daar consequenties aan te verbinden. Het blijft bij klagen bij de kapper, van februari tot aan alle nieuwe juichberichten die op commando van het neoliberale Politburo door de statistici van de diverse planbureaus te voorschijn getoverd worden. Of tot aan de nieuwe verkiezingen, natuurlijk. Volgend jaar zal Carola Schouten vermoedelijk de Tractoreenheden van alle Nederlandse Kolchozen en Sovchozen van harte feliciteren met de behaalde resultaten, en haar nieuwe Vijfjarenplan presenteren, dat verdere schaalvergroting en meer efficiëntie garandeert.

RaymondenJoop
RaymondenJoop19 feb. 2019 - 13:25

Dit is geen foutje Zitten knappe koppen genoeg op het ministerie en ook werd er eind 2018 veelvuldig aangekaart dat dit niet klopte. Blijkbaar zijn we in het stadium beland dat het beleid dat je voert niet te verkopen valt aan je kiezer. Of het nu Jesse is met z'n 14 miljard ipv 140 of dit. Het is nooit eens dat de burger een meevaller heeft van een paar duizend euro agv een 'foutje'. Rekenfouten worden bewust gemaakt. Later een slap excuus en geen consequenties voor de verantwoordelijke. Dat bijv de nos dan de massale protesten in Frankrijk negeert om de ogen vooral niet open te laten gaan, zet ook te denken Democratie is een lastig dingetje op z'n gtijg. Gelukkig zijn er wat trucjes om het volk in het gareel te houden

Aurora01
Aurora0119 feb. 2019 - 13:01

Natuurlijk moest deze mevrouw scoren. Als je als WNL testbeeld niet veel te zeggen hebt dan moet je het ergens anders vandaan halen. Helaas verkeerd gescoord. Niet getreurd: bij WNL kan ze binnenkort alles rechtzetten.

Japie3
Japie319 feb. 2019 - 12:41

De cijfers die wel zouden kloppen zijn eveneens zeer laag ingeschat. Check uw verbruik eens er op na. Vraag me af hoe het verder gast met de energie transitie kosten. Die worden natuurlijk uiterst rooskleurig ingeschat. De aanpassing komt later. Wie draait er voor op? De belasting betalende burger. Ik ga er van uit dat minima gecompenseerd zullen worden.

3 Reacties
watsgebeurt
watsgebeurt19 feb. 2019 - 13:37

Minima worden altijd gecompenseerd. Ga er maar vanuit dat iedereen die werkt moet betalen voor de energie transitie van de rest. Deze fout is ook weer een bewuste fout geweest om de kiezer om de tuin te leiden. Zo gaat het al jaren, we worden willens en wetens voorgelogen door onze VOLKSvertegenwoordigers. Maakt niet uit links of rechts word je gebeten. Ik ben ook erg benieuwd hoe de energie transitie in de sociale huurbouw wordt verpakt. Ik lees hier regelmatig dat het mogelijk moet kunnen zijn om in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag te wonen. In een normale woning met alle voorzieningen tegen een sociale huurprijs. Hoe weet ik niet want aan alles hangt een prijskaartje. Als daar ook nog eens de prijs van de energie transitie bij komt dan wordt het nog interessanter. Vorige week echter bleek dat er te weinig huurwoningen worden gebouwd omdat de bouwkosten en belastingen te hoog zijn en dat het dus niet meer dekkend is. De kale prijs van een woning wordt simpelweg duurder en duurder, dit heeft met eisen te maken die door de overheid worden opgelegd. Nu zullen nieuwe woningen energie neutraal moeten zijn en dus wordt de bouw nog duurder. Ik zie niet in dat iemand in hartje Den Haag kan wonen in een nieuw energie neutraal huis voor een bedrag onder de sociale huurgrens. Totaal kansloos.

ton14024
ton1402419 feb. 2019 - 14:37

´´In een normale woning met alle voorzieningen tegen een sociale huurprijs.´´ Nee, dat kan niet. Bereidt je dus voor op een nieuw normaal. Misschien op 10 vierkante meter per persoon.

Minoes&tuin
Minoes&tuin20 feb. 2019 - 1:54

Watsgebeurt Minima worden juist niet altijd gecompenseerd. Kijk maar eens naar de belastingen die ' voor iedereen lager worden, die worden voor hen nl. iets hoger ( laagste schijf). Helemaal niet lager dus! Daar hoor je de media ook al niets rechtzetten. Die blijven maar herhalen wat dit gespuis zegt. Vraag me af waarom naspreken, de herhaling, het vervallen daarin, zoveel salaris oplevert?

Gerygrr
Gerygrr19 feb. 2019 - 11:53

Achterhaalde cijfers gebruikt? Achterhaald kabinet, dat in ongeëvenaarde arrogantie de burgers, samen met Groen Links wegzette als dombo’s, die de verkeerde ideeën hebben voor de energietransitie! Weet nog, de discussies, waarbij GL werd verweten dat hun voorstellen de burgers geld zouden kosten?

6 Reacties
itsme3
itsme319 feb. 2019 - 13:38

"Weet nog, de discussies, waarbij GL werd verweten dat hun voorstellen de burgers geld zouden kosten?" En die kosten van groenlinks zijn er nog steeds. En daarbij vergeleken is deze (domme) verrekening een peuleschilletje. Het gaat hier over honderden Euro's. Bij groenlinks gaat het over honderden MILJARDEN euros.

Gerygrr
Gerygrr19 feb. 2019 - 15:49

itsme. Zo te lezen gelooft u de onzinnige berekeningen van FvD! Wie zelf nadenkt en zich informeert over de kosten moet toegeven, dat er sowieso na elke duurzame investering gerekend kan worden op behoorlijke besparingen. In plaats van vervuilende industrie komt er werkgelegenheid in de nieuwe duurzamere industrie. Bovendien vertellen tegenstanders als Baudet aan de mensen, dat zij voor de kosten gaan opdraaien. Men kan zich voorstellen, dat een linkse coalitie nu juist de vervuilende bedrijven gaat belasten. Consumenten kunnen zelf kiezen welke producten zij liever kopen, die van de vervuiler of die van de mogelijk iets duurdere schone leverancier.

itsme3
itsme319 feb. 2019 - 20:16

@Grijsje63 Zo te lezen gelooft u de onzinnige berekeningen van FvD! Who cares about FvD. Baudet is gestoord. Maar maak voor de grap eens je eigen berekeningen. Tip: Klaver heeft zelf voorgerekend dat de warmtepomp voor 7 miljoen huishoudens EUR 140 miljard kost. En dan heb je nog niet, helemaal niets, behalve een onding dat door kolen wordt aangedreven.

Gerygrr
Gerygrr19 feb. 2019 - 22:07

Itsme, Mijn ervaring met mijn nieuw aangeschafte warmtepomp is goed. Een besparing van 2/3 op mijn gasverbruik. De investering wordt zo snel terugverdiend.

Spanveer
Spanveer19 feb. 2019 - 22:31

Grijsje, Wacht maar tot het een keer goed koud wordt. Eens zien of je dan nog zo blij bent met die warmte pomp. Bewaar de gegevens van het energieverbruik, gas en elektriciteit van voor de warmtepomp goed. Je zult onaangenaam verrast zijn van de stijging van de kosten.

Gerygrr
Gerygrr20 feb. 2019 - 13:28

Spanveer, Uiteraard doe ik dat! Vooralsnog is ook mijn leverancier op grond van mijn nieuwe standen ervan overtuigd, dat ik minder ga betalen. Bij koud weer gaat de hr ketel als vanouds staan loeien.

TwoTone
TwoTone19 feb. 2019 - 11:39

“Het Centraal Planbureau (CPB) onderzoekt nu of de koopkrachtpraatjes die het kabinet met Prinsjesdag bekendmaakte, moeten worden bijgesteld.” Het zou eerlijker zijn om alsnog de energie belasting neerwaarts aan te passen ipv de plaatjes. En is er ook nog iemand verantwoordelijk ? Worden er nog conclusies getrokken en consequenties aanvaart ?

1 Reactie
Spanveer
Spanveer19 feb. 2019 - 12:23

Keep on dreaming, die belastingopbrengst heeft het kabinet al weer uitgegeven. Die gaat er nooit meer vanaf. Het is geen rekenfout van mevrouw Keizer. Het is nog veel dommer, ze gebruikte de cijfers uit 2017 in plaats van de juiste cijfers van 2018 om de prijs voor energie in 2019 te berekenen. Pure incompetentie. Even sorry zeggen en op naar de volgende blunder. Dit kabinet kent geen schaamte, een liegende mp die ook nog beweert dat liegen mag. Een mp die niets begrijpt van het belastingstelsel maar wel 2 miljard weggeeft aan buitenlandse belastingdiensten. Onvoorstelbaar dat Nederland door deze knoeiers geleid wordt.

Joop den Uil
Joop den Uil19 feb. 2019 - 11:18

16.999.999 nederlanders wisten najaar 2018 al dat energieprijzen omhoog zouden knallen, alleen nummer 17 miljoen had haar huiswerk niet gedaan... we worden gewoon beduveld onder het mom van klimaatbeheersing.

Norsemen
Norsemen19 feb. 2019 - 11:17

Dit soort foutjes is zo oud als de weg naar Rome. Natuurlijk zagen ze dit wel aankomen, het kwam ze alleen beter uit om het niet te zien aankomen.

OlavM
OlavM19 feb. 2019 - 11:15

["Het lijkt wel of de koopkrachtplaatjes zijn gebaseerd op modellen die door Hans Klok zijn ontworpen."] Dat is al sinds jaar en dag zo. De regering doet er alles aan te verbloemen dat de zogenaamde koopkrachtverbetering oplichterij is.

Spanveer
Spanveer19 feb. 2019 - 10:56

Dat belooft wat voor de klimaat maatregelen. Dat is inmiddels z'n chaos dat het CPB en het PBL er niet eens aan beginnen de 600 suggesties van Nijpels door te rekenen. Dat Nijpels bij de presentatie ook nog meedeelde dat geen van die 600 opties ongeschonden de eindstreep zal halen deed de deur dicht. Wat moeten burgers met een kabinet dat dit soort onbenullige fouten maakt? Er is uitgebreid gewaarschuwd voor stijgende energieprijzen, er circuleert zelfs een bedrag van 290 euro stijging per gezin. Ondanks dat komt mevrouw Keijzer met de boodschap dat het allemaal wel meevalt. In Volendam zal dat geen probleem zijn, daar wonen geen minima. Of vergis ik me?

Poezenmens
Poezenmens19 feb. 2019 - 10:35

Mensen met een laag inkomen kunnen hun borst natmaken. Die gaan er dus heel veel op achteruit. Deze achterbakse move van Keizer vind ik wel een geel hesje waard.

Bert de Vries
Bert de Vries19 feb. 2019 - 10:30

'Het Planbureau deed in 2018 geen nieuwe voorspelling, omdat het door de doorberekening van het concept-klimaatakkoord daar geen tijd voor had.' 'Geen tijd' is een eufemisme voor 'te weinig geld'. Te weinig geld voor een standaardtaak. Omdat de regering bezuinigt op overheidsinstellingen. Dat bezuinigen, dat moet. Want dat is goed voor de economie. Omdat het geld oplevert voor het bedrijfsleven. En geld voor het bedrijfsleven is goed voor iedereen. Langs deze neoliberale weg zijn tal van overheidsinstellingen naar de knoppen geholpen. Van Defensie tot PBL. Goed voor de economie en dus goed voor iedereen.

west012
west01219 feb. 2019 - 10:27

Wie vertrouwt straks de berekeningen over het klimaatakkoord nog. Burgers worden voortdurend een rad voor de ogen gedraaid.

quatsch
quatsch19 feb. 2019 - 10:24

Mona verdient geen toetje!

1 Reactie
Spanveer
Spanveer20 feb. 2019 - 10:20

TOP!

msj_meijerink
msj_meijerink19 feb. 2019 - 10:14

Zou het moedwil zijn geweest of simpelweg dommigheid? Ik verdenk het kabinet van het eerste, want dit kwam ze veel beter uit en wellicht was het mea culpa niet nodig geweest: fout gegokt, terugdraaien gebeurt ook niet!

2 Reacties
Cliff Clavin
Cliff Clavin19 feb. 2019 - 10:32

@ de heer Meijerink (11:14u) - natuurlijk is het moedwil, een kwestie van beramen en zo goed mogelijk acteren. En als de feiten eenmaal voldongen zijn, dan komt er de 'bekentenis' van Mona Keijzer, een erkenning die wat mij betreft een Oscarnominatie verdient. Consequenties trekken? Ongedaan maken? Nee hoor. Dit is politiek anno 2019. Geheel vrij van verantwoordelijkheidsgevoel, geweten, moraal, en eerlijkheid. (Er is één troost: we kijken naar een machine die onherroepelijk vastlopen zal, omdat het niet anders kan. Onze onderdrukkers, die alleen nog maar in wanen leven, wanen van cognitieve dissonantie, die zichzelf en hun sektegenoten bij voortduring feliciteren met al die behaalde successen, gaan kwade tijden tegemoet. Hun ondergang is zeker; en over dat naderende einde kan ik zeggen: jullie zullen er niet aan kunnen ontkomen. Wat dit betreft: There Is No Alternative.)

Eric Minnens
Eric Minnens19 feb. 2019 - 11:52

Dommigheid is inderdaad onwaarschijnlijk met zoveel ambtenaren die eraan hebben zitten rekenen.

Cave Canem
Cave Canem19 feb. 2019 - 10:13

Eerst ijzerenheinig, geheel tegen beter weten in, maandenlang volhouden dat de kostenstijging meevalt en uiteindelijk onder dwang van keiharde cijfers toch toegeven dat je volkomen verkeerd zat. Dat heet stuitende incompetentie, waaraan je consequenties moet verbinden als je guts hebt. Het minste dat ze nu nog kan doen is de energiebelasting verlagen tot het niveau van de stijging die ze zelf volhardend van de daken brulde.

Keilstra
Keilstra19 feb. 2019 - 10:11

Door dit soort misleiding wordt de dure "energietransitie" er niet populairder op. En de CO2-belasting voor bedrijven is daar geen oplossing voor : bij Tata Steel werken nogal veel kiezers, en die willen niet mee verhuizen naar Duitsland als Jesse hun bedrijf wegjaagt. Voor de kosten van de transitie is er geen free lunch : linksom of rechtsom gaan de burgers er in netto besteedbaar inkomen op achteruit. Het bedrijfsleven belasten is slecht voor de mensen die daar werken.

3 Reacties
Kruimeltjes2
Kruimeltjes219 feb. 2019 - 10:26

'Het bedrijfsleven belasten is slecht voor de mensen die daar werken.' Dat geldt alleen als u ervan uitgaat dat het huidige neo-liberale systeem moet blijven bestaan. Willen wij een een redelijk goed georganiseerde energie transitie hebben is het onvermijdelijk dat het huidige economische systeem wordt losgelaten. Het huidige systeem staat namelijk haaks op een behoorlijke transitie (zie o.a. de volstrekt krankzinnige opmerkingen van van den Nieuwehuizen over Schiphol), omdat het gebaseerd is op groei. Mochten de liberalen de macht houden, dan eindigen we in een enorme chaos met als gevolg een volledige ineenstorting van de maatschappij.

rvb2
rvb219 feb. 2019 - 10:37

Het is dus zaak dat bedrijven niet zomaar kunnen beslissen te verhuizen. Er is geen enkele reden om bedrijven dat recht te verlenen.

kweenie2
kweenie219 feb. 2019 - 13:28

@rvb U beseft dat als u bedrijven het recht ontzegt om te vertrekken, dat ook bij grote internationale bedrijven sterk zal meewegen bij hun beslissing om ergens te investeren? En wat doet u als Tata gewoon de fabriek failliet laat gaan? Of mogen bedrijven ook niemand meer ontslaan? Dat zal goed zijn voor de investeringsbereidheid...

DePisang
DePisang19 feb. 2019 - 9:57

Waar is de tijd gebleven dat op liegen zware sancties stonden? Je laat je gewoon weer even verkeerd voorlichten door je eigen CBS en er kan weer zand over. Over het milieu wordt de regering natuurlijk ook doorlopend verkeerd voorgelicht zal uiteindelijk blijken. Alleen de miljarden Teslasubsidie zullen helaas echt in de diepe zakken van de rijken te zijn verdwenen. https://www.parlement.com/id/vjrzettlmypd/onjuist_onvolledig_informeren_tweede

3 Reacties
itsme3
itsme319 feb. 2019 - 11:02

Zo te horen heeft u het gelezen. Het CBS komt met de goede cijfers. De verkeerde cijfers kwamen van het PBL.

RosaLange
RosaLange19 feb. 2019 - 11:07

"Waar is de tijd gebleven dat op liegen zware sancties stonden?" Wanneer was die tijd? Volgens mij stonden er namelijk nog nooit sancties op liegen, ten minste niet in het strafrecht. Als aan bepaalde voorwaarden is voldaan kan liegen leiden tot valsheid in geschrifte, smaad, meineed of bedrog, en die daden zijn dan wel weer strafbaar. Het zuivere liegen is voor zover ik weet nooit strafbaar geweest.

DePisang
DePisang19 feb. 2019 - 12:12

Je hebt gelijk Itsme. Dat de cijfers van het CBS van de machthebbers ook niet juist zijn is nog niet bekend gemaakt.

Purper Floyd
Purper Floyd19 feb. 2019 - 9:54

Met terugwerkende kracht de rekentoets maar weer invoeren, met name voor politici en beleidsmakers.

1 Reactie
Eric Minnens
Eric Minnens19 feb. 2019 - 11:37

Hm, dat 0+0=0, weet Mona waarschijnlijk ook wel zonder rekentoets. Het gaat er meer om waar al die nullen vandaan komen. Een ervan is zij ongetwijfeld zelf. Maar ik weet nog wel een paar kandidaten hoor, ook in het parlement.

Thuiszitter
Thuiszitter19 feb. 2019 - 9:50

Ja ja zij zagen het niet aankomen , als je het geleuft krijg je een tendem , zeggen ze hier dan.

madbako
madbako19 feb. 2019 - 9:49

Op zijn zachts gezegd een blunder. Het zou het kabinet dan wel weer sieren als zij dit zouden compenseren. Maar....

Bluesboy
Bluesboy19 feb. 2019 - 9:28

Voordat iemand bewindspersoon wordt,moet hij/zij een Citotoets ondergaan???? https://nl.wikipedia.org/wiki/Cito_toets

2 Reacties
Anoniempje5
Anoniempje519 feb. 2019 - 10:05

Alleen maar ondergaan of moet er ook iets van een minimaal cijfer voor rekenen gehaald worden? ;-)

Kruimeltjes2
Kruimeltjes219 feb. 2019 - 10:07

Goed idee, dan hebben we nog een afvaller. We hebben een bewindspersoon op rechtsbescherming die niet 8x17 correct kan uitrekenen. Maar de lachende liegende liberaal zal ongetwijfeld roepen: Het beste kabinet ooit!

Mr Ed
Mr Ed19 feb. 2019 - 9:26

Mooie incentive voor de bezorgde burger om werk te maken van energiebesparing: verwarming lager en een dikke trui aan, korter en minder warm douchen, niet meer de hele dag de TV aan, geen apparaten meer op standby, airco de deur uit. dat moet een aardige eerste stap zijn!

4 Reacties
Anoniempje5
Anoniempje519 feb. 2019 - 10:08

Zeker, bedankt voor je moeite, dan kan er bijna 1 extra landing op Schiphol gecompenseerd worden. Wel van een heel klein vliegtuigje, voor een 747 moet je echt beter je best gaan doen.

Mr Ed
Mr Ed19 feb. 2019 - 10:46

@Anoniempje Zal ik u een geheim vertellen? Voor vliegen geldt hetzelfde. Als we allemaal besluiten niet of flink minder te vliegen is die uitbreiding van Schiphol helemaal niet nodig. Klagen over ander gaat ons niet helpen.

Humpty Dumpty
Humpty Dumpty19 feb. 2019 - 13:52

@Abel De dingen die burgers in en rond het huis kunnen doen zonder grote uitgaves te doen zijn druppels op een gloeiende plaat. Wat u aan maatregelen noemt doen de meeste mensen die een beetje op de centen (moeten) letten al. Mijn energielabel A woning (leve nieuwbouw) met zonnepanelen op het dak en begin 2018 vernieuwde cv-ketel met warmteterugwinning laat mij weinig ruimte om nog te besparen. Ik mag gewoon meer geld betalen en dat is het. Het merendeel van de mensen met koopwoningen moet aan, voor de modale inkomens, hele grote investeringen om hun huis naar dat niveau te krijgen om daar alsnog de vruchten niet van te plukken aangezien het mindere verbruik weer wordt gecompenseerd door de hoge prijzen van energie. Mensen in huurwoningen zijn helemaal de Sjaak aangezien die afhankelijk zijn van derden voor goede isolatie van hun woning.

Mr Ed
Mr Ed19 feb. 2019 - 15:37

@Humpty Dumpty Deze hele energietransitie zal de gemiddelde burger een vermogen gaan kosten, niet alleen voor de aanpassing aan de eigen woning, maar ook de aanpassing van sociale huurwoningen die uit de algemene middelen betaald zal gaan worden en aanpassingen aan het electriciteitsnet, investering in economisch nauwelijks rendabele windmolens en zonneparken, ophoging van de dijken etc etc. Bovendien zullen we onze levensstandaard dramatisch naar beneden moeten aanpassen, we zullen weer locaal verbouwd voedsel moeten gaan eten van de koude grond, transport van goederen en personen zal een veelvoud gaan kosten t.o.v. nu. Helaas is dit onontkoombaar. Ik erger me daarom aan mensen die denken dat de oplossing zit in gedragsaanpassing van een ander, als een nieuw soort jaloeziebelasting.

Libertain
Libertain19 feb. 2019 - 9:19

"Let niet op de cijfers en neem gewoon een lekkere kroketje mee, hoor!"

Komtgoed
Komtgoed19 feb. 2019 - 9:17

Foutje, kan gebeuren. Maar dan nu die belastingverhogingen er maar snel weer af dan want er komt met die prijsstijgingen voldoende btw in het laatje.

Phil2
Phil219 feb. 2019 - 8:52

30 procent in mijn geval! Hoppeta, alsof het niets is. kHeb het er voor over, maar dan moet het kabinet ook serieus werk gaan maken aan tegengaan van climate change. Niet dat het in wezen een of andere verkapte belasting is.

3 Reacties
JasDon
JasDon19 feb. 2019 - 9:43

Nee, een waterpomp lobbyist gaat van dat geld (en van 10-20 anderen dupes) i.c.m. een minimale eigen bijdrage rijden in een Kia e-Niro of Tesla. Want zo werkt dat in Nederland.

JasDon
JasDon19 feb. 2019 - 9:44

*waterpomp = warmtepomp

itsme3
itsme319 feb. 2019 - 11:30

Het kabinet kan geen werk maken van climate change. Nederland's bijdrage (163 megaton) aan de wereld c02 is 0.35%. Dit is ongeveel gelijk aan een derde van EXTRA(!) uitstoot van China (0.5 GIGAton) in 2018 Dit land is verantwoordelijk is voor 30% van de werelduitstoot en hard stijgend..

JasDon
JasDon19 feb. 2019 - 8:50

Het planbureau was vooral te druk bezig met het 'goedkope, luxe elektrische wagens voor de top 5% akkoord' om een nieuwe doorberekening te maken. Of moet ik het 'het uitfaseren van gas, terwijl dit helemaal niet opportuun is akkoord' noemen?

korheiden2
korheiden219 feb. 2019 - 8:37

Goed voorstel van Groen Links. Het 'draagvlak' voor de energietransitie schiet uiteraard niet op met de veel hogere energienota.

1 Reactie
Anoniempje5
Anoniempje519 feb. 2019 - 10:04

De extra belasting op gas is toch juist een motivatie, voor de burgers, om op alternatieven over te gaan? Zie het als wat extra motivatie die je zomaar krijgt van dit kabinet. Doen ze toch meer voor het klimaat als ze dachten. Dat je dan zeker niet meer kan sparen voor een waterpomp o.i.d. is uiteraard je eigen uitdaging.

Ramon4
Ramon419 feb. 2019 - 8:28

Dit is toch ongelooflijk?

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin20 feb. 2019 - 2:00

Nou nee!

frankie48
frankie4819 feb. 2019 - 8:15

Oei, zetten zij daar in Den Haag de burgers van dit land alweer op het verkeerde been, nu maar hopen dat zij volgende maand zo stemmen zodat zij niet langer aan die pan blijven hangen!

3 Reacties
Spanveer
Spanveer19 feb. 2019 - 11:02

Ben benieuwd waarop dan gestemd moet worden. Coalitie partijen vallen sowieso af. GL gaat vol voor klimaat maatregelen wat het ook kost. Dan blijven PvdA en de splinterpartijen over. Niet echt hoopvol om de stijging van de energierekening tegen te gaan. SP?

Zapata
Zapata19 feb. 2019 - 14:23

Ja dat is lastig want er is niet zoveel te verdelen qua stemmen. Ik zal het je nog eens voorrekenen. PVV FVD 20 tot 25 % Die mensen gaan nergens anders op stemmen. Want of inderdaad extreem rechts, of te stom om voor de duvel te dansen. VVD 18% VVDers denken alleen maar aan de poen omdat ze daar al veel van hebben. Dus het vermogende deel van Nederland stemt echt niet iets anders. CDA CU SGP 18%, Christenen stemmen op christelijke partijen omdat god dat wil GL D66, 20% SJW's, kosmopolitisch, Eurofiel die switchen tussen die beide partijen. Dan hou je nog een % of 25 over. Die mag je gaan verdelen tussen nonsens clubjes zoals 50+ en DENK en SP PvdA en PvdD. Het enige waar verschil tussen rechts en links te halen is, en in beperkte mate want zoveel verschillen die partijen niet dat is tussen GL en D66 Nu zijn er natuurlijk altijd een boel mensen die niet gaan stemmen, en al helemaal niet met de staten verkiezingen. Die kan je het meest zoeken bij SP en PVV. Dus dat kan percentueel gunstig uitpakken voor andere partijen. Maar al met al levert dat niet zoveel op voor links. Ik verwacht wel dat de coalitie zijn meerderheid kwijt gaat raken met de statenverkiezingen maar ik verwacht niet dat het problemen voor de coalitie gaat opleveren. Wat konkelen in achterkamertjes en jezelf constructieve oppositie noemen en je bent zo weer twee jaar verder.

Karingin
Karingin19 feb. 2019 - 18:09

GL gaat vol voor de klimaatmaatregelen ja, maar wentelt het tenminste zo min mogelijk af op de burger. En nee, als je het bedrijfsleven gaat belasten komt dat niet automatisch weer 1 op 1 op het bordje van de burger, als je dat denkt snap je echt niet hoe de markt werkt.