Joop

Kabinet: eerst uitzetten, dan uitzoeken

  •  
01-04-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
lullig9bij6
Het kabinet noemt de conclusies van Amnesty International dat Turkije grote aantallen Syrische vluchtelingen zou hebben teruggestuurd naar Syrië bij monde van minister Asscher ‘zorgelijk’, maar is vooralsnog niet bereid om de uitzetting van vluchtelingen naar Turkije – die voor aanstaande maandag gepland staan – te staken in afwachting van onderzoek. Een motie van GroenLinks, D66, SP en ChristenUnie om het kabinet vandaag nog te laten reageren op het Amnesty-rapport haalde ook geen meerderheid.
Vicepremier Asscher laat aan de NOS weten dat Nederland verwacht dat de Turken zich aan het internationale recht houden:
"Kern daarvan is dat mensen niet worden teruggestuurd naar oorlogsgebied."
Iets dat Turkije overigens ontkent. Asscher wil, in tegenstelling tot PvdA-leider Samsom, niet speculeren over de vraag of er nog wel een deal is als Turkije de regels schendt. Volgens Asscher wordt er al gewerkt aan de uitvoering van de afspraken tussen de EU en Turkije en hoort daar ook bij dat berichten over schendingen worden gecheckt. Minister Koenders spreekt eveneens van een serieus rapport, maar zegt zelf geen aanwijzingen te hebben dat de Turken de regels schenden.
De uitspraken van de beide PvdA-ministers zijn beduidend eufemistischer dan die van partijleider Diederik Samsom. Die zei donderdagavond in Nieuwsuur dat de illegale uitzettingen de afspraak tussen de Europese Unie en Turkije in gevaar kan brengen als Turkije niet stopt met uitzetten:
"De Europese Commissie moet per ommegaande met de Turkse autoriteiten afspreken dat dit moet stoppen, anders gaat de afspraak tussen de EU en Turkije gewoon niet door."
Samsom erkent dat Turkije zich al jaren schuldig maakt aan het schenden van afspraken, maar ziet in de vluchtelingendeal met de EU juist een mogelijkheid waardoor het land kan worden aangesproken op die schendingen. Hij vindt ook dat dat direct moet gebeuren. Coalitiepartner VVD kiest er weer eens voor om de PvdA alle kastanjes uit het vuur te laten halen en nergens op te reageren.
Ondanks kritiek van Amnesty International en de VN houdt de Europese Commissie vast aan de startdatum van aanstaande maandag 4 april voor het uitzetten van vluchtelingen.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (74)

Joop Schouten
Joop Schouten2 apr. 2016 - 19:58

Je zou dit kabinet moeten afzetten.

Cinema2
Cinema22 apr. 2016 - 11:20

Amnesty International bedrijft hier politiek, zou deze (waardevolle) organisatie niet moeten doen. Was Amnesty blij met de deal tussen Europa en de EU, niet dus. Ik ook niet, maar wel met andere en legitieme redenen. Is Amnesty ervan op de hoogte dat Turkije al ruim 2 miljoen vluchtelingen onderdak biedt? Is Amnesty ervan op de hoogte dat de Turkse burger bevolking te maken heeft met tal van aanslagen, oa afkomstig van IS, wellicht "vluchtelingen"? Heeft deze organisatie oog voor gevoelens/ draagvlak (terecht of onterecht) die spelen binnen de lokale bevolking (binnen Turkije en Europa)? Zeker dit laatste punt gaat deze organisatie veel leden kosten, hoop ik. (mij zijn ze kwijt). Laat ik het bot zeggen, accepteer die bomaanslag nu maar, lever nu maar wat welvaart in, tot in de eeuwigheid. Zowel Turkije als Europa zijn niet, ik herhaal NIET in staat om deze nieuwkomers een serieuze toekomst te bieden. Al denk onze veilingmeester de heer Pechtold hier iets anders over. Geef deze jongens een taalcursusje dan komt het allemaal goed...... Opmerkelijk, dat Amnesty zwijgt over landen als SA en de Verenigde Arabische Emiraten. BUURLANDEN binnen dit conflict en steenrijk, die de grenzen gewoon schaamteloos dichtgooien voor echte vluchtelingen. Maar wel tracht deze organisatie mij de les te lezen, wijzen mij op int. verdragen. Terecht trouwens, helaas voor Amnesty is dit een internationaal probleem. Het kan niet zo zijn dat ik/ wij (Turkije en Europa) nu de zwarte piet krijgen. Ik/ wij doen ons best om deze arme drommels (echte vluchtelingen) te helpen. En de oplossing is niet simpel, daarvan ben ik mij bewust... Maar het kan niet zo zijn wij dat "wij" (Turkije en Europa) het nu "gedaan" hebben, terwijl steenrijke buurlanden de grenzen gewoon hermetisch op slot gooien, voor hun broeders en zusters.... .

Amstelbier2
Amstelbier22 apr. 2016 - 11:03

Ik ben heel erg voor een referendum waarin aan de NL bevolking wordt gevraagd of dat we hier ( honderduizenden )Syriërs binnen moeten halen in een landje van 33.000km2 landmassa waarop we reeds met 17.000.000 mensen wonen en op 4 na het dichtsbevolkte land ter wereld zijn, stadstaatjes zoals Singapore niet meegerekend.... Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst van een dergelijk referendum. Kijken of we dan massaal staan achter Merkel & Rutte cum suis. Tenslotte zijn het de Nederlanders die beslissen over Nederland toch?

1 Reactie
nesje2
nesje23 apr. 2016 - 7:57

Goed plan maar weinig kans van slagen. Misschien wel na de volgende verkiezingen,maar dat duurt nog even en de tijd dringt.

Albert Einstein
Albert Einstein2 apr. 2016 - 9:26

Natuurlijk willen ze de vluchtelingen naar Turkije terugsturen. Dan kunnen ze immers per vliegtuig meteen naar Nederland worden gehaald? Door de Balkan kan niet meer! De PVV zal en moet in de kaart worden gespeeld. Want reken er maar op dat Wilders dit vieze spelletje zal aangrijpen, en er 10 zetels bij zal krijgen.

1 Reactie
johannn2
johannn22 apr. 2016 - 9:46

Als ze in de tijd dat de polders werden ontwikkeld ook zo hadden gepolderd, dan stonden we nu tot onze knieën in het water. .

Bernie2
Bernie22 apr. 2016 - 8:57

Hier een van de betere liedjes uit de moderne Ierse muziek. Over de dieptragische omstandigheden waarin travellers (rondreizende woonwagenbewoners) in Ierland (nog steeds) als permanent vluchteling leven. Behandeld worden als smerig vuil, overal weggestuurd worden. Het verhaal zoals dat overal in Europa ging. En vandaag nog steeds gaat, de reden waarom ik het plaats. Bij deze opgedragen aan oorlogsvluchtelingen die Rutte en zijn Europese handlangers nu via Turkije terug de bommen- en kogelregens inschopt. Vluchtelingen die in afwachting daarvan intussen nergens welkom zijn, overal weggestuurd worden. Liedje is van Ewan McColl, hier gezongen door Christy Moore. https://youtu.be/I7rhtP5C8-8

peterh2
peterh22 apr. 2016 - 8:44

De wereld is veranderd, clubs als Amnesty hebben dat nog niet door...

1 Reactie
johannn2
johannn22 apr. 2016 - 9:48

Ik zal die dombo's jouw adres doorgeven Peter, dan kun jij hen even bijpraten. .

Paul250371
Paul2503712 apr. 2016 - 8:26

Die mensen hebben geen geweten, Dat hele mensenruilplan is al om je kapot te schamen.

1 Reactie
José
José2 apr. 2016 - 13:25

Inderdaad. Het enige 'lichtpuntje' is misschien dat al binnen een week duidelijk is dat het zowel in juridisch als in menselijk opzicht onhoudbaar is. http://www.groene.nl/artikel/de-deal-tussen-europa-en-turkije-wankelt-nu-al

Meta Foor
Meta Foor2 apr. 2016 - 7:09

het plan Samsom werkt dus van geen kant en zal -wat erg he ..- dus niet in de geschiedenisboekjes opgenomen worden (alleen bij de financiele verantwoording dus , waar 6 miljard naast zijn naam staat)

1 Reactie
johannn2
johannn22 apr. 2016 - 9:51

Het zal wel de geschiedenisboeken halen, alleen niet voor wat het moet voorstellen, maar voor wat het waard is. Kunnen we weer lessen leren uit de geschiedenis, maar gaan we ook weer niet opletten tijdens de les, natuurlijk. .

JanB2
JanB22 apr. 2016 - 6:51

"eerst uitzetten, dan uitzoeken" Dat doe je alleen met een vastgelopen PC, niet met mensen.

1 Reactie
johannn2
johannn22 apr. 2016 - 9:42

Jan, Goed getroffen. Dat doet mij eraan denken, dat het vluchtelingenprobleem voor de goegemeente hier geen probleem ván vluchtelingen is, maar een probleem mét vluchtelingen. Onze samenleving is veel te afgestompt door het consumeren om nog zoiets banaals als empathie en compassie te kennen. Als je een vastgelopen maatschappij nou ook eens zou kunnen uitzetten en herstarten.... .

dordtenaar2
dordtenaar22 apr. 2016 - 3:26

Ik lees in de Volkskrant dat de eerste Syrische vluchtelingen, die nu in Turkije zitten, al een maandag of dinsdag per vliegtuig naar Nederland gebracht kunnen worden. Het zou gaan om enkele tientallen. Weet iemand hier hoe de verdeling over de Europese landen is? Welke landen doen mee en welke niet en wat gebeurt er met de landen die niet meedoen of zijn dit vragen waar de bevolking geen antwoord op krijgt.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout1 apr. 2016 - 23:02

Kabinet eerst afzetten en dan uitzoeken? Doen!

1 Reactie
Minoes2
Minoes22 apr. 2016 - 12:34

:))

Nick Ros
Nick Ros1 apr. 2016 - 22:41

Gewoon ven afwachten hoe Frau Merkel gaat kijken.

msj_meijerink
msj_meijerink1 apr. 2016 - 22:19

Moeten ze ook met Libië doen

1 Reactie
johannn2
johannn22 apr. 2016 - 9:53

Met hetzelfde te verwachten succes ? .

johannn2
johannn21 apr. 2016 - 21:43

"Kabinet: eerst uitzetten, dan uitzoeken". Eerst schieten, dan vragen stellen. (Maar ook dat gebeurt inmiddels.) .

[verwijderd]
[verwijderd]1 apr. 2016 - 21:25

--- Dit bericht is verwijderd —

4 Reacties
dordtenaar2
dordtenaar22 apr. 2016 - 3:48

@Erwin Bedoel je met de hervorming van Europa ook dat in elk land bijvoorbeeld de sociale uitkeringen gelijk worden? Mij maakt het niet uit maar hoe zit dat met mensen die daar afhankelijk van zijn? Gaan we richting Griekenland, waar werkelozen zeer snel helemaal niets krijgen of moet elk land zijn uitkeringen verhogen naar Nederlandse begrippen, wat inhoudt dat de belastingbetaler de rekening krijgt? Zullen ze blij mee zijn en kom aub niet aan met de rijken moeten dat dan maar betalen, zelfs die kunnen dat dan niet. Opnieuw een generaal pardon, enig idee over hoeveel mensen dat gaat in Europa en je vindt natuurlijk het generaal pardon, zoals die laatst is uitgevoerd in Nederland een groot succes. Hoeveel van die mensen werken er nu? O wacht we gaan de uitkeringen verlagen naar Griekse normen zodat mensen niks krijgen die geen werk hebben. Waarom heeft Trump succes? Simpel omdat hij tegen het pardon van Obama is. De gematigde kandidaten van de Republikeinse Partij zoals een Bush die er nog iets in zagen zijn weggevaagd. In Europa is dat niet anders. Er is geen steun voor een generaal pardon. Dus we geven de vluchtelingen een pardon, wat volgens jouw dan de belastingbetaler een hoop geld scheelt en dan hebben al die vluchtelingen direct een baan want anders kost het die belastingbetaler alleen maar geld.

karel6
karel62 apr. 2016 - 9:15

"Het regime van Erdogan is weliswaar autoritair, maar zeker niet vergelijkbaar met brute dictators als Assad of Poetin." Nou, neem me niet kwalijk, wat Erdogan flikt met de Koerden heb ik Putin nog niet zien doen. Erdogan heeft een totale oorlog tegen zijn eigen Koerdische bevolking georganiseerd omdat hij geen twee derde meerderheid in het parlement heeft gehaald. Totale steden liggen in de as, en er wordt volop gemoord door de Turkse troepen. Bovendien vecht hij daadwerkelijk liever tegen zijn eigen bevolking dan tegen de geloofsgenoten van de IS, waar hij tot nu toe alleen maar veel geld aan verdient door wapenleveranties en oliehandel. Erdogan hoort eerder bij het rijtje Hitler en Stalin thuis dan bij Putin.

johannn2
johannn22 apr. 2016 - 10:04

Erwin, Syrië was zonder IS ook niet bepaald stabiel. En het regiem van Erdogan is nóg niet te vergelijken met die anderen. En democratisering van Europa zou inderdaad prioriteit moeten hebben, maar een nieuw Europees (grond)wetsvoorstel daartoe zal ongetwijfeld getorpedeerd worden door dezelfde heksenketel van ressentimenten als de vorige poging. W.b. vluchtelingen: die moeten gewoon menswaardig opgevangen worden en daar zijn we allemaal even verantwoordelijk voor. Met goed fatsoen geen discussie over mogelijk, en ook geen doorzichtige drogredenen als "opvang in de regio". (NIMBY) .

dordtenaar2
dordtenaar22 apr. 2016 - 11:09

@Erwin Terug naar een soort EEG. Stoppen met vrijverkeer van personeel bijvoorbeeld. Voor de Nederlandse economie is dit zelfs geen voordeel. Zelfs wanneer Polen, die via een uitzendbureau werken, hetzelfde salaris zouden ontvangen wil dit niet zeggen dat de werkgever evenveel kwijt is. De uitzender die gebruikt maakt van Polen gebruikt hun huisvesting ook als een inkomstenbron. Daardoor zal de Nederlander altijd duurder zijn en altijd achter het net vissen. Deze Nederlander komt daardoor in de bijstand en de bijstand wordt betaald uit belastinggelden. Meer bijstandgerechtigden betekent dat er meer belastinggeld nodig is. Snap je trouwens ook dat een Pool die op zijn 50-ste hierna toe gekomen is na zijn pensionering altijd afhankelijk zal zijn van de bijstand doordat hij tussen zijn 15-de en 65-ste geen 50 jaar in Nederland heeft gewoond. Je weet toch wel dat je grote voorbeeld in het Europees parlement de pensioenen door Europa wil laten regelen. Drugsbeleid is nou net een van de zaken die wel Europees geregeld dient te worden. Vraag dat maar aan mensen die in het grensgebied wonen in de buurt van een coffeeshop. Wij als Nederland leggen onze ideeën over drugsgebruik op aan landen als België, Frankrijk en Duitsland. Gaat Europa trouwens over het vluchtelingenvraagstuk of mogen landen dat zelf bepalen? Kan Europa asielzoekers met de open grenzen verplichten om in een bepaald land te wonen. Mag een land zelf bepalen hoeveel asielzoekers het opneemt en welke asielzoekers. Het probleem met Europa is dat of alles moet worden gelijkgetrokken, dus ook de sociale zekerheid of alles moet terug zoals vroeger en dan gaat mijn voorkeur uit naar losse landen die samenwerken op vrijwillige basis zoals de EEG was.

Events, dear boy, events
Events, dear boy, events1 apr. 2016 - 20:32

Maar allemachtig, die lui kunnen toch ook wel eens een keertje naar het zuiden of het oosten vluchten ipv de hele tijd maar naar het noord-westen? In het zuiden ligt de puissant rijke oliestaat Saoedi Arabië: geen oorlog, reteveilig, zelfde woestijnideologie, en ruimte in overvloed. In het oosten het vredige, reteveilige Iran, ook helemaal geregeld volgens de voorschriften van het geloof van de vrede. Waarom niet daarheen? Waarom altijd maar hierheen? Ik ben voor een dichtgetimmerd Fort Europa. Helemaal niks meer erin. Opzouten met die bedelaars. Wil je op termijn inderdaad de ondergang van het Avondland faciliteren, dan gaan we exact zo door als het afgelopen jaar, sterker, dan gaan we de bedelaars invliegen. Waarom wordt over dit onderwerp, vele malen belangrijker dan dat achterlijke associatieverdrag met de Oekraïne, niet eens een referendum gehouden?

3 Reacties
Albert Einstein
Albert Einstein2 apr. 2016 - 9:34

Ligt zo voor de hand dat niemand eraan denkt. 300.000 handtekeningen moet een fluitje van een cent zijn. Maar of het EU-breed kan weet ik niet.

johannn2
johannn22 apr. 2016 - 10:10

Israël is een buurland, is ook nog eens rijk en heeft nog geen vluchteling opgevangen. Voila, een deel van de oplossing, toch ? .

Albert Einstein
Albert Einstein2 apr. 2016 - 12:28

Johannn, Israel is daar veel te klein voor. Dan moeten er NOG meer nederzettingen worden gebouwd, en dan worden de Palestijnen weer boos. Wil je die uitspelen tegen de Syriers?

Hans Beek
Hans Beek1 apr. 2016 - 20:08

De PvdA moet de kastanjes uit het vuur halen? Och jee, calimero.....

ArjanBrockman
ArjanBrockman1 apr. 2016 - 20:04

Dat we überhaupt deals aan het sluiten zijn met Turkije is te zot voor woorden. We behoren, onafhankelijk van Turkije, zelf te kunnen bepalen wie hier binnen komt en wie niet. Dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn.

6 Reacties
H.Witte
H.Witte1 apr. 2016 - 21:35

Arjan Brockman, Eerder schreef je het onderstaande. 'Mensen hierheen laten komen en in Nederland opvangen is een stuk duurder dan mensen op lokatie in de kampen helpen. We kunnen dus veel meer mensen helpen door ze daar te helpen in plaats van hier. Dat heeft dan ook mijn voorkeur.' Bedoelde je met die regionale opvang Turkije niet?

ArjanBrockman
ArjanBrockman2 apr. 2016 - 9:03

@ Eranos Ik bedoelde inderdaad Turkije (maar bijvoorbeeld ook Jordanië). Echter hiervoor hoef je geen deals te sluiten en een uitgebreid onderhandelingsproces te voeren. Het aanbieden van hulp en geld is immers niet iets wat snel geweigerd zal worden. Een audit op de uitvoer is eigenlijk het enige wat nodig is.

H.Witte
H.Witte2 apr. 2016 - 12:07

Arjan Brochman, u heeft kennelijk mede aan de onderhandelingstafel gezeten en kent alle eisen van de verschillende partijen die ter tafel kwamen om tot overeenstemming te komen. Bovendien gaat u niet in op mijn opmerking betreffende uw tegenstrijdigheid van visie. Hoe geloofwaardig ben t u dan eigenlijk.

ArjanBrockman
ArjanBrockman2 apr. 2016 - 21:30

@ Eranos "u heeft kennelijk mede aan de onderhandelingstafel gezeten en kent alle eisen van de verschillende partijen die ter tafel kwamen om tot overeenstemming te komen. " Nee hoor, ik heb helemaal niet aan de onderhandelingstafel gezeten. Ik had immers nooit zo'n slechte deal gesloten. "Bovendien gaat u niet in op mijn opmerking betreffende uw tegenstrijdigheid van visie." Welke opmerking? Je suggereert wel tegenstrijdigheid, echter laat na om die aan te tonen. Mijn visie is absoluut niet tegenstrijdig en als het wel zo is dan zie ik graag waarom. Succes!

H.Witte
H.Witte3 apr. 2016 - 8:02

Arjan Brockman U zegt: >Dat we überhaupt deals aan het sluiten zijn met Turkije is te zot voor woorden. We behoren, onafhankelijk van Turkije, zelf te kunnen bepalen wie hier binnen komt en wie niet. Dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn.‘Mensen hierheen laten komen en in Nederland opvangen is een stuk duurder dan mensen op lokatie in de kampen helpen. We kunnen dus veel meer mensen helpen door ze daar te helpen in plaats van hier. Dat heeft dan ook mijn voorkeur.’< Daar helpen impliceert de opvangkampen in Turkije, want 'daar' zitten ze vooral. Dat is niet erg onafhankelijk van Turkije. Ziet u nu wel de tegenstrijdigheid.

ArjanBrockman
ArjanBrockman3 apr. 2016 - 10:16

@ Eranos Dan kunnen we toch nog steeds zeker zelf wel, onafhankelijk van Turkije, bepalen wie we hier TOELATEN! Voor hulp ter plaatse ben je uiteraard meer afhankelijk van Turkije maar met het belangrijke verschil dat je dan niet de vragende partij bent. Maar goed, heb geen zin om uitgebreid te bakkeleien over het woordje 'onafhankelijk'. Voegt ook helemaal niks toe. En dat weet je zelf ook wel. Ik wil nog wel 1 voorbeeld geven, misschien dat je het dan beter snapt. Als er in een Afrikaans land hongersnood is

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods1 apr. 2016 - 19:37

Ik vind de EU-Turkijeovereenkomst überhaupt geen goede overeenkomst, om de volgende reden: A. Hij laat nog vijf andere routes ongereguleerd en dus open. B. Hij laat het (groeiende/zich ontwikkelende) probleem van de vluchtelingen/gelukszoekers uit de Centraal- en Zuid-Afrikaanse landen ongereguleerd. C. Hij creëert ongelijkheid onder de Syrische vluchtelingen: diegenen die al in een AZC zitten hebben meer rechten dan degenen die zich nog in Griekenland of Turkije bevinden. D. Hij is geheel afhankelijk van de blijvende bereidheid van Turkije om zich aan de overeenkomst te houden. Die bereidheid zal afnemen als Turkije merkt dat het nog steeds geen lid van de EU mag worden onder de huidige omstandigheden t.a.v. persvrijheid en vrijheid van meningsuiting. In dat licht is het belangrijk te weten dat Erdogan nu ook al kritische parlementsleden de mond wil gaan snoeren: http://nu.nl/buitenland/4225571/achtergrond-turkije-hard-weg-autocratie.html. Het volgende zespuntenplan zou wel alle problemen rond de vluchtelingen en gelukszoekers moeten oplossen, geheel of grotendeels: 1. Mensen woonachtig in principieel veilige landen die menen op bijzondere gronden toch asiel te kunnen krijgen dienen dat in eigen land aan te vragen bij (het equivalent van) de ambassade van het land waarin men asiel wil krijgen. 2. De opvang van vluchtelingengroepen dient gerealiseerd te worden door de UNHCR. Landen dragen naar rato van hun BBP bij aan de kosten; ontwikkelingslanden zouden daarvan vrijgesteld moeten worden. 3. De opvang dient aan de volgende kwaliteitseisen te voldoen: A. Vrijwaring van geweld en intimidatie. B. Deugdelijke bescherming tegen de natuurelementen. C. Deugdelijke sanitaire voorzieningen en dito basismeubilair. D. Voldoende privacy. E. Voldoende en kwalitatief goed eten en drinken. F. Onderwijs voor allen t/m middelbare school. G. Gratis internet en telefoon. H. Basale recreatiemogelijkheden. I. Mogelijkheden voor en ondersteuning van (jong) volwassen om zich professioneel te ontplooien binnen de opvangkampen. Men denke dan aan kappers, technici, gezondheidswerkers, onderwijzers, etc. J. Basale medische en psychosociale zorg. 4. Toegelaten zijn tot een vluchtelingenkamp geeft geen recht op asiel in dat land of een land dat daarmee verbonden is; men krijgt de ontheemdenstatus. Hier kan een maximumtermijn aan verbonden worden, al waarna wel asiel verleend zou moeten worden. Men is evenwel met de ontheemdenstatus vrij om het vluchtelingenkamp voor een bepaalde maximum tijdsduur ook te verlaten. 5. Er dienen VN-resoluties te komen die landen opdragen hun elders asiel-uitgeprocedeerde onderdanen terug te nemen en mee te werken aan UNHCR-kampen. 6. Bekendmaking van dit beleid aan de bevolking in de landen die het betreft.

3 Reacties
johannn2
johannn21 apr. 2016 - 21:48

Prachtig. Wanneer gaat de eerste 300 miljard euro daarvoor richting Turkije ? Op jaarbasis dan, natuurlijk. .

H.Witte
H.Witte2 apr. 2016 - 12:12

Johan Wij Prins........ heeft er tenminste over nagedacht. Wel eens overwogen om inhoudelijk mee te discussi'eren i.p.v. meteen weer beren op de weg te zoeken. Met reacties als de uwe komen we geen steek verder. Het is maar goed dat (de meeste) politici niet reageren zoals u, maar wel bereid zijn tot overleg om problemen op te lossen. Aan zo'n tafel zou u niet welkom zijn, want niet constructief.

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods2 apr. 2016 - 23:12

@johann: In mijn voorstel neemt de UNHCR het van Turkije over en gaat er dus geen geld meer naar Turkije. Al zou ik het niet meer dan fair vinden om Turkije schadeloos te stellen voor de opvang tot dan toe, (ook) te financieren door de internationale gemeenschap. Jouw 300 miljard is daarentegen weer een bedrag waarmee je jezelf volledig diskwalificeert als serieus te nemen discussiepartner -- Turkije was al blij met de 7 miljard van de EU, en dat was niet eens op jaarbasis.

Ulltrafox
Ulltrafox1 apr. 2016 - 18:22

Kijk meneer Renema, dat zijn de westerse normen en waarden. Gewoon letterlijk lak hebben aan het internationale recht en mensenrechten plus de VN. Naar goed voorbeeld van de Amerikanen overigens die dat ook in Irak en diverse andere Coup landen hebben gebezigd. Turkije zet ze de grens over met een paar kogels achterna. Alleen ISIS terroristen mogen namelijk van Erdogan een VIP behandeling krijgen omdat ze zich zo inzetten voor de vorming van een nieuw Ottomaans Kalifaat. En steeds maar vinger wijzen naar het monster Putin.

slopsma
slopsma1 apr. 2016 - 18:16

Pff Amnesty international neem ik niet meer serieus, sinds ze zich zo nodig moesten bemoeien met het zwarte piet debat. Lekker laten lullen dus!

5 Reacties
Frank Lenssen2
Frank Lenssen21 apr. 2016 - 19:22

Volgens mij was dat een commissie van de VN, uit mijn blote hoofd, niet Amnesty - ik vind het een zorgelijke trend dat rechts tegenwoordig iedereen schoffeert die mensen in nood wil bijstaan - of het nu Amnesty is, Artsen zonder Grenzen, ja weet ik wie allemaal. Het is niet alleen bijzonder gemeen, maar ook doorzichtig, dat gehamer op linkse complottheorieën bij elke helpende instantie. Dat krijg je als de boze kleinburger zich gaat roeren.

H.Witte
H.Witte1 apr. 2016 - 21:46

Slopsma, Ik stel in alle objectiviteit vast dat veel commentaar gelardeerd is met (vaak beschuldigende) verwijzingen naar links. In diezelfde objectiviteit stel ik vast dat dit andersom in aanzienlijk mindere mate het geval is. Hoe komt dat toch? Heeft de (gematigd) linkse mens meer fatsoen, meer begrip en/of respect wellicht ook voor andersdenkenden. Ik denk het niet. Het zal wel aan de personen liggen. Wat ik er slecht aan vind, beste Slopsma, dat we op die manier meer en meer polariseren terwijl het zo nodig is dat we, zeker in deze rumoerige tijdsspanne, elkaar in het midden opzoeken, teneinde extremiteiten en populisme te verzwakken. Of het moet zijn dat u liever voor een gespleten samenleving gaat dan voor een saamhorige.

slopsma
slopsma1 apr. 2016 - 22:05

Frank Lenssen 1 april 2016 at 21:22 Stukje van hun website: Hoe gevoelig de kwestie ligt onder sommige blanke Nederlanders‚ realiseerde ik me pas goed toen Wordt Vervolgd in december 2012 een interview had met Alex van Stipriaan. De slavernijdeskundige legde daarin onder meer uit waarom hij tegen Zwarte Piet is. In de weken erna kregen we meer boze reacties dan ooit. Enkele lezers beëindigden zelfs hun Amnesty-lidmaatschap. Hoe hadden we het in ons hoofd gehaald‚ schreven zij‚ iemand met zo’n verwerpelijke mening aan het woord te laten? Precies wat ik vind, waar bemoeien ze zich mee. Al die activistische groepen vinden vooral zichzelf heel belangrijk.

johannn2
johannn21 apr. 2016 - 22:47

slopsma, Leg mij uit, hoe moet ik jóu nog serieus nemen als jij Amnesty laat vallen om ... een zwarte pietendebat ? Ik kan alleen maar aannemen, dat jij ze helemaal niet hebt hóeven te laten vallen, omdat je hen nooit hebt gesteund. .

H.Witte
H.Witte2 apr. 2016 - 9:04

Slopsma waarom reageer je niet op mijn repliek en wel op dat van Frank? In mijn stuk klinkt harmonie door, ook naar jou. Neem je de hand aan en verbinden we of ga je voor disharmonie. Eranos is positief links.

Nailles
Nailles1 apr. 2016 - 17:09

Dat de EU na de gigantische stap genomen te hebben de internationale binnengrenzen op te heffen om onbegrijpelijke redenen naliet er met verenigde middelen en mensen serieus gecontroleerde buitengrenzen voor in de plaats te zetten wordt nu eindelijk rechtgezet en daarvoor is de ongecontroleerde migrantenstroom onder stimulerende invloed van oorloggeweld, economische belangen, én smokkelaarsbelangen niet de enige aanleiding. De serieuze vluchtelingen hebben er alle baat bij dat zij worden gescheiden van de zeer grote groep opportunistische economische migranten net als dat de samenlevingen binnen de EU er belang bij hebben dat zij zich alleen op opvang zolang nodig van serieuze vluchtelingen kunnen richten of eventueel om vaardigheden welkome economische migranten kunnen opnemen. Anderen zullen hierdoor terecht ontmoedigd worden net als dat de maffiose smokkelmaffia en asielindustrie dat worden. Dat er nog veel moet gebeuren om de opvang in grenslanden van de EU naar gemaakte afspraken te regelen en waar nodig met druk is geen reden de grenzen maar weer open te gooien waardoor de dramatische bijkans exponentieel groeiende migrantenstroom bestaande uit veel meer dan een beperkt deel werkelijke vluchtelingen weer gewoon zal beginnen waar deze nu juist al sterk afgenomen is.

2 Reacties
Ulltrafox
Ulltrafox1 apr. 2016 - 18:25

En vergeet ook even niet dat elke Syrische vluchteling over de grens getrokken weer een soldaat of een belastingbetaler minder is voor Assad. De motieven van de VS en de EU zijn nog sluwer dan de sluwste Vos kan bedenken.

Nailles
Nailles1 apr. 2016 - 19:08

Ultrafox. Het gaat bij het opvangen buiten de EU-grenzen in Turkije niet om de grens tussen Turkije en Syrië. Dat is een andere overgang die bij open EU-grenzen ook al bestond en haar problemen kende. Met het controleren van de EU-grenzen en de deal met Turkije kunnen er voor het eerst ook maatregelen tegen Turkije genomen worden als zij zich niet aan afspraken houden. Dat was eerst niet of nauwelijks mogelijk. Turkije heeft er met voor haar ook zeer grote belangen bij in deze deal gemaakte afspraken alle reden toe dan geen domme dingen (meer) te doen. Daar moet ze echter misschien wel even duidelijk op gewezen worden met een duidelijke prikkel nu ze het even uitprobeert.

Okke2
Okke21 apr. 2016 - 16:47

Over een jaartje of wat in dit theater, dezelfde verrassingen dat Oekraine een corrupte bende blijkt waar politici zich niet aan de afspraken houden, ook al krijgen ze 100 miljard.

1 Reactie
Ulltrafox
Ulltrafox1 apr. 2016 - 18:27

Nee natuurlijk niet. Daar weten de Oost Oekrainenrs over mee te praten. Die krijgen nog dagelijks mortiergranaten op hun kop vanuit Oekraïens gebied ondanks Minsk. Gewoon om te pesten.

Mark Gh
Mark Gh1 apr. 2016 - 16:05

Haha natuurlijk gaan ze er niets aan doen. Turkije aanspreken op fout gedrag is immers verboden door Ome Erdo, want als we dat doen laat hij de volgende golf "vluchtelingen" op ons los. Tegelijkertijd zou het een enorme deuk in de egos van Timmermans, Juncker en Merkel zijn, want hun plannetje kan dan niet meer doorgaan. Dat gaat dus ook niet gebeuren. Machtspolitiek en de eigen politieke toekomst veiligstellen over de rug van vluchtelingen, het is een grof schandaal.

[verwijderd]
[verwijderd]1 apr. 2016 - 15:14

--- Dit bericht is verwijderd —

5 Reacties
Quibus2
Quibus21 apr. 2016 - 17:40

Och, en ik maar denken dat het een tamelijk rechtse deal was die is gesloten met Turkije. Angela Merkel is tenslotte opperhoofd van de bepaald niet linkse CDU, en ook de EU is van oudsher een handelsclubje. Zou zie je maar, iemand als Merkel kan principes hebben zonder links te zijn. Bijzonder he?

Hans Beek
Hans Beek1 apr. 2016 - 20:05

Nou nou nou. Dit is toch een exacte kopie van het plan Samson.

Jhonathan
Jhonathan1 apr. 2016 - 20:23

@ Quibus 1 april 2016 at 19:40 >[ Merkel kan principes hebben zonder links te zijn ]< Merkel is zo links als maar kan.

H.Witte
H.Witte1 apr. 2016 - 21:49

Nee, rechts gelooft alleen maar in geld. Of generaliseer ik nou ook.

Paul250371
Paul2503712 apr. 2016 - 8:25

@Jhonathan Merkel is zo enorm links, vraag dat maar aan |Griekenland.

peterh2
peterh21 apr. 2016 - 14:50

Amnesty is haar geloofwaardigheid al tijden kwijt, in de jaren 90 ging het nog ergens over maar nu is het een van de laatste politiek correcte bastions...

3 Reacties
Ryder
Ryder1 apr. 2016 - 16:29

Een politiek correct bastion. Wat bedoel je daarmee? Het lijkt me dat de feiten moeten spreken en ik heb je nog niets horen noemen wat de feiten van Amnesty International weerspreekt. Vooralsnog hebben ze het dus bij het correcte eind.

overlever
overlever1 apr. 2016 - 22:42

Niet alleen politiek correct maar Amnesty is ook een bedrijf dat het hoofd boven water wil houden.

Paul250371
Paul2503712 apr. 2016 - 8:27

Naar woord he politiek correct

Uilenspiegel
Uilenspiegel1 apr. 2016 - 14:49

PVDA bewindslieden en een geweten, een onbestaanbare combinatie, alles voor de macht, alles voor het pluche, en het excuus is dat men tenminste verantwoording neemt, daar zullen de teruggestuurden in oorlogsgebied echt dankbaar voor zijn. Om te walgen.

3 Reacties
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin1 apr. 2016 - 20:48

En waarom zou dat onbestaanbaar zijn, het is mij te simpel te wijzen naar pluche plakken, als je Rutte1 met Rutte2 mag vergelijken met de vvd als constante zal ieder zinnig mens kunnen vaststellen dat we toch iets deugdelijker bestuur hebben, er is nou eenmaal geen linkse meerderheid die rechts moeiteloos onder de duim kan houden, daarbij heeft de sp geen beste reputatie daaraan(linkse meerderheid) bij te dragen, zelfs met 25 zetels begonnen ze er niet aan. Als het om de vluchtelingen gaat doet de reflex naar de pvda te wijzen bijna dwangmatig aan waar het een europees probleem is, de walging is daarom m.i. misplaatst en voorgekookt.

Uilenspiegel
Uilenspiegel2 apr. 2016 - 12:48

@ Raymond Het verschil tussen de PVDA en de VVD is verdwenen. Men denkt alle problemen te kunnen managen, en men gaat daarbij volledig voorbij aan de weerbarstige praktijk. Of het nu gaat om mensen die moeten participeren, om bezuinigen op de zorg of oorlogsvluchtelingen, men vergeet dat iedere keuze een politieke en dus gewetenkeuze is. Sommigen zijn niet (meer) in staat te participeren, zorg kan niet becijferd worden in minuten poetsen, en oorlogsvluchtelingen stuur je niet naar oorlogsgebied. Doet men dat wel dan is dat om van te walgen. Daarbij mag je van alles vinden van de SP of vele malen erger van de PVV, maar dat is hier niet het onderwerp. Ik schrijf hier over de PVDA en dat u vaststelt dat er sprake is van deugdelijk bestuur is tenenkrommend, gezien de afbraak van de verzorgingsstaat.

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin3 apr. 2016 - 18:14

“Het verschil tussen de PVDA en de VVD is verdwenen. “ Als je bedoelt te zeggen dat de regering met een mond spreekt geef ik je groot gelijk. “Men denkt alle problemen te kunnen managen,” Is dat niet het wezen van regeren? “en men gaat daarbij volledig voorbij aan de weerbarstige praktijk “ Dat de praktijk weerbarstig is lijkt me voorzichtig uitgedrukt zeker als het om de vluchtelingencrisis gaat. “men vergeet dat iedere keuze een politieke en dus gewetenkeuze is.” Zo’n heilstaat bestaat niet en als de bodem van de schatkist in zicht komt zit je met je geweten mooi op zwart zaad, waarmee ik zoveel wil zeggen dat je een balans zal moeten proberen te vinden, we zitten ook niet op een volksopstand te wachten omdat het geweten spreekt, je zal afwegingen moeten maken, daarbij is het een europees probleem, zelfs de pvda kan dat niet eventjes oplossen. “en oorlogsvluchtelingen stuur je niet naar oorlogsgebied. Doet men dat wel dan is dat om van te walgen.” Geloof me ook bij de pvda zijn ze niet blij met dit soort geluiden. “Ik schrijf hier over de PVDA en dat u vaststelt dat er sprake is van deugdelijk bestuur is tenenkrommend, gezien de afbraak van de verzorgingsstaat.” Ik had het over deugdelijker bestuur, natuurlijk blijft er het een ander te wensen over en kan de praktijk weerbarstig zijn, het is nou eenmaal inherent aan ons staatsbestel dat je bij besluitvorming rekening houdt met veel partners, elk voordeel heb z’n nadeel.

Meta Foor
Meta Foor1 apr. 2016 - 14:49

het wordt een irritante trend van de PvdA: als PvdA kabinet ergens tegenstemmen , en dan gelijktijdig als PvdA oppositie voor stemmen. (of andersom). En dat wordt dan tevens in de media gepositioneerd, al naar gelang degene die het woord voert. Voor elk wat wils dus die socialisten ... van 2 walletjes, dubbel dutch

2 Reacties
cormol
cormol1 apr. 2016 - 16:46

Als u refereert aan 1946 als startdatum voor die trend dan heeft u groot gelijk.

Quibus2
Quibus21 apr. 2016 - 17:43

PvdA heeft niet met de motie meegestemd he? Dat deden alleen de linkse partijen, zoals het CU. Quibus kan zich nog herinneren dan het GPV, voorloper van het CU, voor 'klein christelijk rechts' doorging. O tempora, o mores...

Jantje68
Jantje681 apr. 2016 - 14:48

Het was te verwachten dat de asiellobby nu weer met iets anders uit de hoge hoed zou komen om de gemaakte afspraken te frustreren. De situatie in Syrië is ook rustiger nu na het akkoord. Niet alle gebieden in Syrië zijn onveilig. Dus gewoon beleid door zetten en daarnaast goed en onafhankelijk onderzoeken