ProRail, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de onderhoud van het spoor, wordt weer ondergebracht bij het ministerie van Infrastructuur. Dat meldt de NOS op basis van Haagse bronnen. Zeker twintig jaar na de privatisering van ProRail wordt dit door het kabinet ongedaan gemaakt. Reden is onder meer dat het ProRail maar niet lukt de overlast op het spoor door bijvoorbeeld sein- en wisselstoringen te doen afnemen.
De privatisering van ProRail heeft niet automatisch geleid tot verbetering van het onderhoud aan het spoor. Bij ProRail zijn ze verbijsterd dat het kabinet vrijdag deze beslissing heeft genomen, op voorstel van staatssecretaris Dijksma. ProRail wordt hiermee een zelfstandig bestuursorgaan, zoals Staatsbosbeheer dat is.
De overlast op het spoor, door bijvoorbeeld computerstoringen of sein- en wisselstoringen moet afnemen. Dat roept men al jaren, maar dat krijgt ProRail al jaren niet voor elkaar. Daarnaast wil het kabinet voorkomen dat het onverwacht met grote tekorten wordt geconfronteerd, zoals vorig jaar het geval was. ProRail ontvangt jaarlijks 2,5 miljard euro voor aanleg en onderhoud van het spoor, het grootste deel komt van het Rijk. Doordat ProRail onafhankelijk is, heeft het Rijk alleen als aandeelhouder invloed. Daar wordt nu een einde aan gemaakt.