Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Kaag kiest Rutte IV: 'Niemand is gebaat bij nieuwe verkiezingen'

  •  
30-09-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
185 keer bekeken
  •  
Remkes ontvangt fractievoorzitters negen partijen

© DEN HAAG - Sigrid Kaag (D66) tijdens een schorsing van de gesprekken over de kabinetsformatie. Informateur Johan Remkes ontvangt de fractievoorzitters en hun secondanten van VVD, D66, CDA, P

D66 kiest ervoor te onderhandelen over een voortzetting van het demissionaire kabinet-Rutte III in plaats van te mikken op nieuwe verkiezingen. Dat heeft partijleider Sigrid Kaag donderdag gezegd tijdens een persconferentie. Volgens Kaag heeft de partij haar kiezers beloofd ‘verantwoordelijkheid te nemen’ en daarom in te zetten op een vervolg van het kabinet dat moest aftreden vanwege het toeslagenschandaal.
Kaag wees erop van meet af aan een voorkeur te hebben gehad voor een progressiever kabinet, waaraan ook GroenLinks en de PvdA deelnamen. Beide linkse partijen werden echter uitgesloten door VVD en CDA. Na een bijzonder lange impasse besloot Kaag daarom zelf de politieke blokkade ten opzichte van de ChristenUnie op te heffen, maar dat bood volgens haar ook ‘niet het gewenste resultaat’, daarmee doelend op de weigering van de twee rechtse partijen om met een links blok in zee te gaan.
Daarmee kwam D66 voor de keuze te staan: nieuwe verkiezingen of inhoudelijke onderhandelingen, aldus Kaag: ‘D66 verkiest onderhandelingen omdat de samenleving daar recht op heeft. Niemand is gebaat bij nieuwe verkiezingen.’ Ook zei Kaag dat er bij een nieuwe gang naar de stembus geen garantie is dat de uitslag dan anders zal zijn. Verkiezingen zijn uitstel, zei Kaag, ‘en speelt daarnaast populisten in de kaart’.
Update: In een persconferentie zei Remkes dat in het nieuwe kabinet ook bewindslieden van andere partijen, zoals PvdA en GroenLinks kunnen plaatsnemen. De linkse partijen lijken daar niets voor te voelen, zo blijkt uit een reactie van Lilianne Ploumen.
Ook Gert-Jan Segers kan zich niet vinden in de samenvatting die Remkes van de gesprekken geeft. Volgens de ChristenUnie-leider geeft de informateur een foute voorstelling van zaken.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (232)

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 okt. 2021 - 16:27

"Niemand is gebaat bij nieuwe verkiezingen." Nou ik wel! Want waarschijnlijk de gedupeerde ouders van de toeslagenaffaire ook!

Effie2
Effie21 okt. 2021 - 8:12

VVD en CDA, die geen millimeter naar progressief wilden opschuiven, hebben de combinatie PVDA/Groen Links in de oppositie gedwongen. ...De zóveelste strategische meesterzet van onze geraffineerde neoliberalen. Beter in de oppositie dan gemuilkorfd worden, moeten PVDA/Groen Links teleurgesteld hebben gedacht. En nieuwe verkiezingen leek D66 intussen geen optie. ...Want bij géén andere verhoudingen in ons parlement zou dat immers nóg schadelijker zijn voor ons land. Conservatief heeft meer zetels dan progressief. Dat was blijkbaar de wens van de kiezer. En VVD prominenten bezetten, heel slim, steeds meer strategische posities in ons land. Daar zal conservatief Nederland zeker gebruik van blijven maken. Die goed betaalde kopstukken zullen uiteraard niet nalaten stevig te blijven lobbyen voor hun kortzichtige belangen, die de belangen van burgers schaden. Mevrouw Kaag observerende, zal ze met faire middelen strijd leveren, maar uiteindelijk té weinig binnenhalen. ...Natuurlijk wordt D66 daar op afgerekend. En Rutte blijft lachen. ...Remkes lijkt symbool te staan voor de rem, die moet voorkomen dat D66 de misstanden in ons land voortvarend wil aanpakken.

1 Reactie
Frans Kwakman
Frans Kwakman1 okt. 2021 - 16:03

Effie - "progressief" is het modewoord dat te pas en te onpas door d66 gebruikt wordt. Maar stelt verder niets voor op politiek gebied.

harmmeijer
harmmeijer1 okt. 2021 - 7:27

En rechtS zo die gaat. Rutte’s wil is wet en is hij al tien jaar een bedreiging voor onze parlementaire democratie met liegen en bedriegen. Al schiet hij iemand dood midden op de Dam, hij blijft torenhoog favoriet.

Joop den Uil
Joop den Uil1 okt. 2021 - 7:16

2 dagen na madam '' de blokkade opgeheven'' heeft, is er een kabinet. een half jaar; laten we ons dat ook over 4 jaar herinneren; dat Nooit meer. Nederlanders willen immers duurzaam?

lmgikke
lmgikke1 okt. 2021 - 6:31

Wat een farce. Dit kabinet is in zijn geheel afgetreden vanwege de toeslagen affaire. Men achtte zichzelf incompetent. Na de nodige vergeetachtigheid , ongecontroleerd uitgeven van miljarden en leugens is men nu wel ineens competent?

MG1968
MG196830 sep. 2021 - 23:36

Natuurlijk moet het land eigenlijk geregeerd worden. Maar welke reden is er om te veronderstellen dat als je het zelfde blijft doen dat nou wel ineens zou lukken?

2 Reacties
adriek
adriek1 okt. 2021 - 7:39

Het gaat al tien jaar goed toch? De economie gaat als een dolle, de arbeid wordt steeds goedkoper, de winsten van de multinationals groeien als nooit tevoren, handige investeerders met genoeg geld halen prachtige rendementen en de risicos liggen keurig bij de belastingbetaler: Alle VVD doelen worden keurig gehaald!

MG1968
MG19681 okt. 2021 - 8:53

@Eirda "Het gaat al tien jaar goed toch?" "Alle VVD doelen worden keurig gehaald!" Ja, voor de VVD stemmer gaat het al 10 jaar goed. De insteek van de Rutte begrijp ik dan ook wel in dat licht. Verandering zal dan ook niet van die kant komen.

Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!30 sep. 2021 - 21:46

D'66/Kaag hebben gegokt en verloren. Als ze echt een zo progressief mogelijk kabinet hadden gewild, was het slimmer geweest om druk op GroenLinks en de PvdA uit te oefenen om elkaars handje los te laten. Dit lekken in plaats van gerucht over drankmisbruik Remkes zou veel effectiever zijn geweest. Keuze 1. VVD/CDA/D'66/GroenLinks Keuze 2. VVD/CDA/D'66/PvdA Nee, ze gaan voor Keuze 3. VVD/CDA/D'66/CU. Kaag is goed bezig..

4 Reacties
Bert de Vries
Bert de Vries1 okt. 2021 - 7:12

Waarom PvdA en GroenLinks uit elkaar trekken? VVD en CDA hebben een identiek verbond. Daar wordt eigenlijk nooit iets over gezegd. Alleszeggend!

MG1968
MG19681 okt. 2021 - 7:28

Waarom neem je aan dat die druk er niet is geweest? Had je Hamer eergisteren gehoord dan wist je dat op alle mogelijke manieren geprobeerd is. Overigens vind ik het logisch dat die twee zich niet uit elkaar hebben laten spelen.

stokkickhuysen
stokkickhuysen1 okt. 2021 - 9:48

@Bert Dat Zelf nadenken moet je met een korrel zout nemen. Zelf Nablaten is meer van toepassing. je hebt volledig gelijk dat VVD en CDA zichzelf opstellen als vergroeid met elkaar, en geen haan die ernaar kraait. En CDA heeft toch echt verloren tijdens de laatste verkiezingen.

Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!1 okt. 2021 - 13:37

Bert, Heel misschien omdat VVD 34 (+1) en het CDA 15 (-4) zetels hebben gekregen, totaal van 49. Zij hebben de combinatie van PvdA MET GroenLinks niet nodig. Dat is nog altijd hoe het in een democratie werkt. En natuurlijk kiezen zij partijen die het dichtst bij hen staan. Als de SP 55 zetels haalt, zullen zij ook niet als eerst kijken naar FvD of SGP om aan de 75 zetels te komen. Met de PvdA 9 zetels (0) en GroenLinks 8 (-6) praten alsof zij samen de verkiezingen hebben gewonnen. MG, Ik neem dat aan omdat overal gelekt wordt. Ook bij D'66, GroenLinks en PvdA. Als Kaag het had gevraagd aan Klaver of Ploumen, was dat echt al wel bekend geworden. Maar het is inderdaad een aanname van mij. Stokkickhuysen, Wie ben ik aan het nablaten dan? En je hebt gelijk betreffende het verlies van het CDA. Alleen is het iets genuanceerder dan jij stelt. Het CDA heeft 21% van de kiezers verloren (-4 zetels). GroenLinks heeft 43% van haar kiezers verloren (-6 zetels) Dus wat wil jij er nu mee zeggen?

Kuifje3
Kuifje330 sep. 2021 - 21:26

Prachtig… “Niemand is gebaat bij nieuwe verkiezingen” Wat had ze gedaan als ze op plus 6 zetels had gestaan? Ze had gezegd: “Het land is gebaat bij nieuwe verkiezingen” Wat is ze toch een doorzichtige dame. Jammer want D66 verdient beter.

3 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen1 okt. 2021 - 9:51

Als Kaag doorzichtig is, wat is Kuifje dan wel niet? Welke stijlfiguur is dit eigenlijk?

Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!1 okt. 2021 - 13:44

Stokkickhuysen, Kuifje heeft hier toch gewoon gelijk? Natuurlijk wil Kaag nu geen verkiezingen omdat D'66 slecht staat in de peilingen. En het is doorzichtig, iedereen ziet dit. Van Der Plas van de BBB zou verkiezingen nu prima vinden ondanks dat ze ook weet dat het voor de besluitvorming in Nederland beter is dat er snel een kabinet komt. Elke partij die op flinke winst staat wil dat verzilveren. En elke partij die op flink verlies staat (ook het CDA, maar ook D'66) willen liever door. In het landsbelang.....

Kuifje3
Kuifje31 okt. 2021 - 16:19

@StikStok: ik ben een open boek. Kaag binnenkort waarschijnlijk en hopelijk een gesloten boek. Zoals gezegd verdient D66 beter.

RaymondenJoop
RaymondenJoop30 sep. 2021 - 20:31

200 dagen hang je om niets de grootst mogelijke wegduikende ego uit en dan durven zeggen dat je bij nieuwe verkiezingen de populisten in de kaart speelt. Tsja...

1 Reactie
adriek
adriek1 okt. 2021 - 7:41

Als er iemand is die niet weggedoken is, is het Kaag. Zij is degene die de klappen opvangt, zowel in de officiele als de sociale media. Degenen die wegduiken en - heel slim - stilletjes wachten tot de storm voorbijgaat zijn Rutte en Hoekstra.

Thuiszitter
Thuiszitter30 sep. 2021 - 20:30

Nieuwe verkiezingen ziet mevr Kaag niet zitten en dat begrijp ik wel gezien de peilingen , zij hebben behoorlijk ingeleverd.

Uitgekleed
Uitgekleed30 sep. 2021 - 19:09

Hoe kan je nu meer dan 40 weken geen oplossing vinden voor een ander kabinet dan met het zelfde kabinet terug komen. Dat is een totale afgang wat politiek genoemd wordt. Het is een grote klap voor, democratie minnende, kiezers.

2 Reacties
Winterdepressie
Winterdepressie30 sep. 2021 - 19:31

Hoe kan je nou jaren lang voor het referendum zijn en dan opeens niet, voor gekozen burgemeesters en vervolgens dat niet meer zo belangrijk vinden.. etc etc.. Als je bij D66 zit, dan kan dat allemaal! Nutteloze plakpartij. Mag direct opgeheven worden.

Frans Kwakman
Frans Kwakman30 sep. 2021 - 20:41

Wim, het gaat er niet om wat jij denkt maar om wat alle kiezers tezamen denken/willen. En reeds de dag na verkiezingen was duidelijk dat dit de weg om te gaan was. Of dacht je soms dat d66 bij het linkse blok hoort. Nee,natuurlijk niet. Misschien heeft winterdepressie wel gelijk. In elk geval hoop ik dat ze nu vaart maken en tot een nieuwe regering komen voor de Sint het bewind overneemt.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9330 sep. 2021 - 19:08

Kaag zijt bedankt. Wat een tijd een resource verspilling om bij hetzelfde uit te komen. Complete onzin over die medisch ethische thema's. Sinds wanneer heeft D66 breekpunten? Ze wisten niet hoe snel ze hun eigen kroonjuweel bij het vuil moesten doen.

Tijn Staatsen
Tijn Staatsen30 sep. 2021 - 18:36

En zo zien we een uitstekend drijfvermogen van de in de woelige politieke wateren geworpen Kaag.

Bouwman2
Bouwman230 sep. 2021 - 17:36

Het zwartepietenspel is al begonnen. Terwijl wat er nu voor ligt de wens was van de kiezer. Lang verdonkeremaand maat nu toch duidelijk: de kiezer heeeft altijd democratisch het gelijk aan zijn kant.

3 Reacties
MG1968
MG196830 sep. 2021 - 23:42

De kiezer kiest geen coalitie. Het was een mogelijke meerderheid maar niet meer dan dat.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 okt. 2021 - 3:46

Mede dankzij de partij die fors verloren had, het CDA. bedoel je? Een starre onbuigzame partij, met een leeg opperhoofd, die achter de schermen gefinancierd wordt door lobby-partijen. Partijen waarvoor hij het partijprogramma na de verkiezingen gewijzigd heeft. Geen verhoging van het minimumloon meer. 4 verloren zetels. D66 had daarentegen flink gewonnen. Rutte behoefde niets anders te doen dan afwachten, dankzij een zeer halsstarrige Wopke Hoekstra,

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 okt. 2021 - 4:06

Waarmee ik niet wil zeggen dat D66 mijn partij is. Ze zijn even neo-liberaal als de andere twee/drie. Maar het frauduleuze handelen van het CDA is letterlijk aan de orde van de dag, in alle bestuurslagen. Ze schamen zich er niet eens voor, het gaat maar door, de zelfverrijking, corruptie zeg maar, t.k.v. de burgers. Dat is de heilige graal waar ze uit putten.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen30 sep. 2021 - 17:31

Eerst maar eens kijken of ze überhaupt tot een akkoord kunnen komen. En dan hoe dat akkoord er precies uitziet. Aangezien er tav zo'n beetje elk punt wel een rechtse meerderheid te halen is, is het in Kaags belang om een eventueel regeerakkoord zo veel mogelijk dicht te timmeren. Als ze echt een paar belangrijke punten binnenhaalt hoeft het geen mislukking te zijn. Maar de behaalde resultaten uit het verleden geven geen aanleiding tot optimisme.

JohnVKR
JohnVKR30 sep. 2021 - 17:03

De hoofdschuldigen zijn CDA en VVD die op geen enkele manier vernieuwing willen. Het zou goed zijn als de steeds rechtser wordende politiek analysten bij de NPO en veel andere nieuwsmedia dat nu eens een keer luid en duidelijk zeggen. Zij zijn degenen die elke blokkade voor welke vernieuwing dan ook opwierpen. Zij hebben de formatie een half jaar lang gefrustreerd. Persoonlijk had ik liever gezien dat D66 de stekker eruit had getrokken. Probleem is alleen, dat die steeds rechtser en sekstischer wordende politiek analysten bij NPO en veel andere nieuwsmedia ook dan de schuld bij Kaag hadden neergelegd. Rutte is de man die consequent de hand boven het hoofd wordt gehouden. De man mag liegen, bedriegen, politieke blokkades opwerpen, onze politiek analysten blijven hem met de mantel der liefde behandelen. Kaag is tot het uiterste gegaan om deze oude politiek te breken. Maar met steun van de steeds rechtser wordende politiek analysten blijft de oude politiek stevig in het zadel zitten. Ik vind dat Kaag/D66 de handdoek in de ring had moeten gooien. Dan maar de seksistische bagger van onze media over je heen. Want uiteindelijk schieten we met deze coalitie helemaal niets op.

2 Reacties
Thuru
Thuru30 sep. 2021 - 18:07

Dat klopt niet wat je zegt. Als PVDA en GL elkaar hadden losgelaten was er nu zeer waarschijnlijk een kabinet met PVDA. Meerderheid van het volk ziet de combi in kabinet met GL en PVDA niet zitten, en dan moet je dat niet willen doordrukken.

JohnVKR
JohnVKR30 sep. 2021 - 19:46

@Thuru Wat ik al eerder op deze site schreef: een VVD/CDA//D66/PvdA/GL-coalitie zou de meest eerlijke afspiegeling zijn geweest van de verhoudingen in het parlement: 49 zetels (CDA/VVD rechts van het midden) versus 41 zetels (D66/PvdA/GL links van het midden) geeft de 84 zetels (rechts van het midden) versus 66 zetels (links van het midden) het best weer. Zonder PvdA of GroenLinks zou de balans weer onevenredig veel naar rechts zijn doorgeslagen, iets wat met het voortzetten van de oude coalitie dus ook gebeurt. Maar je hebt in zoverre gelijk, dat PvdA en GroenLinks net zo schuldig zijn aan het mislukken van vernieuwing als VVD en CDA. Want met de blokkades van VVD en CDA aan de ene kant en PvdA en GroenLinks aan de andere kant, bleven het voortzetten van de oude coalitie en nieuwe verkiezingen als enige twee opties over. En had ik het dus inderdaad beter gevonden als Kaag ook aan haar blokkade was blijven vasthouden, gelijk aan PvdA, GroenLinks, VVD en CDA. Uiteindelijk is Kaag de enige die haar blokkade heeft opgeheven, geen van de andere partijen heeft willen bewegen.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -30 sep. 2021 - 16:59

Grapes of Wrath ... hoe toepasselijk, en Klaver en Ploumen dachten de vette pluchebuit al binnen gesmiespeld te hebben met wat kreten zoals klimaat en woning zonder aan de centen te denken. Nu kan het snel gaan met wat sterke ministers uit de ruif van VVD en CDA. Tijd ook om chique Grapperhaus, Blok, Dekker, Huffelen, Koolmees te vervangen voor wat meer daadkracht. Licht in de tunnel ! nu doorrijden.

1 Reactie
Uw Psychiator
Uw Psychiator30 sep. 2021 - 18:33

@ Rechtse Bal (19:59u) - ik kan niet geheel uitsluiten dat je iets bedoelt, maar wat is dat dan? Bijna zou ik geloven dat je niet dacht aan 'The Grapes of Wrath' (John Steinbeck, klassieke literatuur, mocht je dit niet weten), maar wel last hebt van 'The Wrath of the Grapes', dus van de consequenties van een al te geestdriftig gebruik van rode wijn. Nu doorrijden, hand in hand met Ruttes 'Vroem-Vroem Partij'? Nee, nooit, tenzij Rechtse Bal een authentieke doodswens heeft. Denk hier maar eens een nachtje over na, monsieur Rechtse Bal.

PVDB2
PVDB230 sep. 2021 - 16:11

Je kan het van twee kanten bekijken. Aan de ene kant kan je zeggen dat Kaag na 7 maanden de volwassenste persoon is die zegt na 7 maanden kan het wel; anders blijven we bezig. Dan maar het oude kabinet aangezien VVD en CDA geen poot willen verzetten. Een 5 partijen kabinet zal men tegen blijven verzetten. VVD heeft de begroting rond en heeft de PVDA en GL niet meer nodig. We maken een doorstart van Rutte 3 naar Rutte 4 ondanks dat Rutte 3 is gevallen over de toeslagenaffaire en er dus nog weinig is gebeurd die opgelost heeft. Want heel veel gezinnen hebben nog steeds geen volledige terugbetaling gehad van de verliezen aan inkomsten die men onterecht leed. Je kan ook zeggen: nieuwe verkiezingen. D66 zal wat verliezen maar bij zal de schade beperkt blijven. VVD, die aardig wat op zijn conto heeft (weigeren de verhuurdersbelasting af te schaffen; een schamele kwart; waar de corporaties meer financiële armslag hebben om te bouwen), die blijft de grootste. Je zal ook dan weer een meerderheidskabinet moeten vormen. Komt dan ook weer in dezelfde schuit terecht. Nu heb je verschillende peilingwijzers maar veel verschillen ze niet en ook niet van de vorige uitslag. Het zal een verslechtering zijn waar je wel 5 partijen nodig zal hebben voor een meerderheidscoalitie. VVD, CDA, PVDA, GL, D66 (82 zetels). Of zonder CDA met Volt (80). PVV kan je vergeten; die wil dat zelf niet. En zorgt er wel voor dat me radicaal genoeg is dat anderen het ook niet willen. Te onbetrouwbaar ook voor Rutte. We zijn dan maanden verder. Want VVD wil niet met links. Want wat links wil (en zal moeten de komende paar decennia) zal de industrie raken. En als men wel wil, moet men het eens worden over de invulling; wie gaat op welke plaats zitten. Weinig concurrentie meer voor de VVD dus die invulling is dan minder belangrijk voor hun. Niet voor het land, voor hun. Het is altijd ook maar de vraag of men ook werkelijk afspraken wil nakomen of zelfs gerechtelijke uitspraken wil nakomen. Er liggen nog wat dossier die veel stevigere oplossingen nodig zullen hebben. Want soms lijkt het na ons de zondvloed. En de volgende die de grootste wordt mag het oplossen. Hoelang dat duurt weten we niet. Maar ik zie nu de VVD al vanuit de oppositie ageren tegen beleid dat men zelf ingevoerd heeft of tegen beleid om dat te herstellen (huur/koop/stikstof/milieu en klimaatbelasting).

2 Reacties
Bouwman2
Bouwman230 sep. 2021 - 17:40

Feit is dat D66 van de 24 nu (TK21) teruggaat naar 19 zetels. volgens IPSOS dan. Dat hebben ze bij D'66 ook gezien. Het is namelijk niet iets maar aardig wat.

EricDonkaew
EricDonkaew1 okt. 2021 - 3:34

@Bouwman: Feit is dat D66 van de 24 nu (TK21) teruggaat naar 19 zetels. volgens IPSOS dan. --------------------------------------------------------------- Bij de eerste exitpoll van de afgelopen verkiezingen leek het erop dat Kaag 28 zetels zou behalen. Reden voor haar om op de tafel te gaan staan. Toen de stemmen echt waren geteld, bleken het er maar 24 te zijn. Dat zou reden genoeg geweest zijn voor Kaag om gewoon maar aan tafel te blijven zitten. Nu staat Kaag op slechts 19 zetels. Reden genoeg om maar onder de tafel te duiken, dunkt me.

Mohawk2
Mohawk230 sep. 2021 - 15:58

Het regime Rutte IV als voortzetting van Rutte III staat in de steigers. Na alles waarmee Rutte III onze samenleving geteisterd heeft, met letterlijk vele tienduizenden geruïneerde levens waar niet naar omgekeken wordt noch om wordt gemaald. Zure ouwe wijn in verrotte zakken. Welkom in de fuck-you-samenleving 2.0! Lache joh, met twee duimen omhoog... Wat een deceptie!

3 Reacties
Bouwman2
Bouwman230 sep. 2021 - 17:46

Oma zei altijd: in Limberg zouden ze er een moord voor doen, voor die vieze bruine volkoren boterham met stinkkaas. En als je nog wat langer blijft staan duimen, krjg je van mij een lift. Ik moet wel de andere kant uit, maar dat vindt mevrouw S.Kaag ook. Eerst zeggen: nooit meer meerijden met u, Mark en dan wat later toch maar instappen.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout30 sep. 2021 - 18:03

Helemaal eens, maar zoiets moet je anders brengen, bijvoorbeeld: ''imperfecties in de communicatie.'' Overigens heb ik pas vandaag aan mijn gade gevraagd op wie zij in maart namens mij gestemd heeft. D66, zei ze. Zonder verdere toelichting. De kogel is nog niet door de kerk. Uiteindelijk loopt het uit op een gesprek onder vier ogen tussen de meest betrouwbare en meest corrupte politieke partij van Nederland in staatsrechtelijk opzicht, althans naar het oordeel van de Nederlandse orde van advocaten. Details over een eventueel regeerakkoord moeten op die manier doorlicht worden.

PintOfAle
PintOfAle30 sep. 2021 - 18:47

@Mohawk Dat kun je dan al die kiezers verwijten die weer massaal op de partijen in Rutte III hebben gestemd.

gimli55
gimli5530 sep. 2021 - 15:01

De samenleving heeft recht op het vertrek van Rutte en alle verantwoordelijke politici, die de Toeslagaffaire mogelijk hebben gemaakt. Die al jaren wegkijken bij de Gaswinning schade. Het is lui en makkelijk om de populisten kaart te trekken. Kaag heeft niets maar dan ook niets gedaan voor een nieuwe bestuurscultuur. Het wordt nog meer van hetzelfde met dezelfde mensen, die het aantal IC bedden hebben gehalveerd in de laatste 10 jaar en vele ander voorbeelden van wanbeleid en machtsmisbruik. Het gaat om het behoud van macht en de status quo, waarbij geen enkel fundamenteel probleem wordt opgelost, de ontwikkeling in Nederland staat al vele jaren stil, de huidige formatie is het beste voorbeeld van een falend politiek systeem. Ze komen weer met nog meer van hetzelfde. Het is het TINA systeem in optima forma, er verandert helemaal niets en enige verbetering kun je ook afschrijven. Neoliberalisme is corrupt, asociaal, repressief en destructief.

13 Reacties
vdbemt
vdbemt30 sep. 2021 - 15:53

"Kasgvheeft niets maar dan ook niets gedaan voor een nieuwe bestuurscultuur." Ze moet nog beginnen. Voor de start heeft ze het afgelopen jaar niet erg veel kans gehad. Ze gaat onderhandelen. En daar zal ze het echt moeten laten zien. In een half jaar (formatietijd) doen keren wat Rutte in 10 jaar verpest heeft, is onrealistisch.

Martinel
Martinel30 sep. 2021 - 16:10

Rutte , Rutte, Rutte . Ik weet niet meer hoe te reageren. Een verloren land. Een land zonder ziel. Een land zonder ' samen' leving. Waar de Anettes van de VVD de dienst uitmaken. Waar de Sofies van D'66 met hun bakfietsen het programma bepalen. Waar de schaterlach het beleid bepaalt. Waar de oorlog tegen de burger al 11 jaar mensen wegzet als product. Waar de gezondheidszorg is afgebroken, waar de woningnood niet meer is op te lossen. Waar jongeren en ouderen het nakijken hebben. Waar alle publieke diensten in de uitverkoop zijn geraakt. Waar het onderwijs analfabeten produceert. Waar de journalistiek is verworden tot een zielig vragen stellen naar de bekende vvd weg. Waar de NPO als nieuwe commercie nu loterij mag promoten om nieuwe schatkist inkomsten te genereren om nieuwe verslaafden van schulden te creeeren. Waar die psychopaat Rutte van Kaag zijn ultieme oorlog tegen de burger kan voortzetten. Er zal niets veranderen. Op mijn 21 ste toentertijd mocht ik stemmen, nooit verzaakt , maar nu is het voorbij. Ik zal nooit meer stemmen. Altijd linkser dan links geweest , een ex kraker uit de eind jaren 70/80, nooit meer zal ik stemmen, dit land is volledig uitverkocht. Zoek het verder maar allemaal ' samen' uit.

EUpiet
EUpiet30 sep. 2021 - 16:38

Ze heeft vier jaar in de regering gezeten en er niets aan gedaan. Wat begrijp je er niet aan vdbemt? Wil je dit nog verdedigen?

Eid
Eid30 sep. 2021 - 16:57

@Martinel Een verschrikkekijk land. Niks is goed, blijkbaar ook niet in 70-80er jaren. Maar toch in dit verschrikkelijke land blijven... Al weer minstens 40 jaar. Maar 1 overweging: Als je linkser dan links bent zal t nooit goed genoeg zijn, want de meerderheid denkt er blijkbaar anders over......

Martinel
Martinel30 sep. 2021 - 17:16

En waar de Tweede Kamer de volksvertegenwoordigers, slapen en totaal onkundig zijn. Van niets weten en geen geschiedenis kennen. Allemaal jonkies zonder ervaring en kennis, slechts denkend aan hun baantje van morgen.

Bouwman2
Bouwman230 sep. 2021 - 17:49

Martinel, weet je niet dat de niet stemmers verdeeld worden en dat de grootste partij daar het grootste deel van krijgt? Het is dus onverstandig om niet te gaan stemmen, het is om met jouw woorden te spreken niet erg sociaal.

gimli55
gimli5530 sep. 2021 - 18:58

@vdbemt Ze moet nog beginnen? Ze heeft weinig kans gehad? Wat heeft ze dan de afgelopen 7 maanden zitten doen? Helemaal niets. Ze gaat onderhandelen? Waarover en waarmee? Functie Omtzigt elders? of de nieuwe bestuurscultuur? Ik lees heel veel over wat ze WILLEN doen en GAAN doen. Dan heb je nog steeds niets gedaan. Veel zal en kan argumentatie. Geen enkel concreet voorstel over de nieuwe bestuurscultuur, "onze wegen gaan scheiden" was haar opmerking en het blijft gewoon bij hetzelfde. Wat reëel moet zijn, is zeggen wat je DOET en DOEN wat je zegt. Wat onrealistisch is, is hopen op verbetering van vertrouwen van de gemiddelde burger na Rutte 3, die overgaat in Rutte 4. Geen van de partijen die Rutte 4 gaan steunen, heeft een concreet plan om de grote ellende waar dit land in verkeert, op te lossen. Ervaringen uit het verleden zijn een zekerheid voor de toekomst, nog meer van hetzelfde. @Martinel Ik kan je alleen maar gelijk geven, echter is dat al zo'n 40 jaar het geval. Er is al 40 jaar een TINA systeem, waar de regeringspartijen voor de verkiezingen "links" en "rechts" pretenderen te zijn, maar eigenlijk neoliberaal zijn. Na de verkiezingen zijn ze onderling uitwisselbaar en in een wurggreep verwikkeld. Rutte doet al 10 jaar geen enkele concessie en de verwoesting van Nederland zet gewoon door. Het institutioneel racisme en discriminatie wordt verder uitgebreid en de bewijzen worden nog dieper begraven of niet gedateerd. Mw. Palmen wordt nu al de schuld in de schoenen geschoven, omdat de memo niet volgens de regels was opgesteld en niet was gedateerd en niet gearchiveerd. Er was echter geen moedwil in het spel en zo wordt het straatje weer schoongeveegd. Daar gaat Kaag en de rest van het zooitje geen verbetering in aanbrengen. De uitkomst van het onderzoek is al geschreven en de conclusies zal uitwijzen dat iedereen verantwoordelijk was en daardoor niemand. Kaag had de motie van wantrouwen moeten steunen, daar is ze net als de PvdA in 2012 de fout ingegaan en dat zal nog blijken. Nederland heeft de politiek die het verdient en ik begrijp dat je er geen vertrouwen meer in hebt. Dat is in essentie het probleem van het neoliberalisme, het biedt geen alternatief en geen perspectief, het is de afbraak van de democratie.

gimli55
gimli5530 sep. 2021 - 19:09

@Bouwman Zoals alles in Nederland wordt het op papier geregeld, de burger heeft rechten en er is een democratie op papier. In werkelijkheid staat Nederland al jaren stil, alle fundamentele problemen zijn uitgesteld, doorgeschoven en worden gebagatelliseerd door te wijzen naar statistiek en lijstjes. De papieren werkelijkheid tegenover de verdubbeling van daklozen in 10 jaar. Het niet meer kunnen betalen van premies, het woningbouw debacle, de stikstof en koolstofdioxide puinhoop. Rutte en aanhangers blijven naar de papieren werkelijkheid wijzen in hun closed communities met hun propaganda media. De profiteurs blijven de propaganda spuien en de slachtoffers blijven niet vertegenwoordigd worden in de politiek. Er verandert en verbetert niets, de status quo is leidend. Blijven zeggen dat Nederland een fantastisch land, wijst op tunnelvisie. Neoliberalisme is corrupt, asociaal, repressief, destructief voor een steeds groter deel van Nederland.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 okt. 2021 - 4:00

gimli55 Ik kan alles onderschrijven wat je hier zegt! Chapeau! Ook al blijft het even treurig.

gimli55
gimli551 okt. 2021 - 7:38

@Minoes&tuin Bedankt en dat geldt voor alles wat er uit Rutte 1 tm 3 is gekomen, en daar hoort het Covid beleid ook bij. Dat falende beleid wordt nu voortgezet in Rutte 4, veronderstellen dat er iets verbeterd is naïeve en ongeloofwaardig. Net als de QR code werkt het beleid van Rutte niet. Het besmettingsgevaar is niet tijdgebonden, zoals in de kroegen en ook niet of er wel of geen QR code wordt gecontroleerd. Of je doet het overal en dat is niet mogelijk, of het is zinloos. Daar er genoeg andere plekken en tijden zijn om de besmetting te laten gebeuren. Is het logisch in de Bios, museum en horeca, maar niet op school en in de supermarkt? Het geeft een gevoel van veiligheid en zekerheid, die er niet is. Je kunt praktisch een virus niet uitbannen, zeker niet als de vaccinaties na een tijdje minder actief zijn. Wat Rutte doet, zijn lapmiddelen, uitstellen en wijzen naar minderheden die de schuld krijgen van zijn falende beleid. Er sterven nu 8 personen aan Covid per dag, Er sterven normaal 7000 mensen per dag, waarvan een deel door virussen en ok door leefstijl gerelateerd lijden. Er liggen nu minder dan 200 mensen op de IC en minder dan 600 in het ziekenhuis. Die cijfers hoor je niet meer, maar wel de individuele gevallen, die verschrikkelijk zijn, maar dat geldt voor ieder sterfgeval in iedere familie op ieder tijdstip en met iedere reden. Waarom zou Rutte en de Jonge het Covid beleid goed uitvoeren? Terwijl ze van de rest een puinhoop maken. Daar zit toch geen logica in.

Kuifje3
Kuifje31 okt. 2021 - 7:47

@Gimli: dat Rutte allang weg had moeten wezen ben ik wel met de meeste mensen hier eens, maar dat Kaag de motie van wantrouwen had moeten steunen dan weer niet. Rutte probeerde een paar bewindslieden van D66 uit de wind te houden met zijn leugens daar was ze er zelf waarschijnlijk ook een van. De steun aan die motie had de beerput wel open getrokken en minstens ook de val van Ollongren, van Uffellen en Kaag zelf ingeluid.

vdbemt
vdbemt1 okt. 2021 - 8:20

@Eid. Hoe anders is dat als je VVD-rechts bent? Dan ben je als minderheid (ca 33% van de stemmen) maar WAT tevreden omdat jouw premier erg goed voor jou zorgt. En wat kan een ander jou schelen?

gimli55
gimli552 okt. 2021 - 7:24

@Kuifje Als Kaag de motie van wantrouwen had gesteund, had Rutte moeten opstappen, maar ook verdwijnen. Hij gaat niet eens weg na een aangenomen motie van afkeuring, de politiek zal hem moeten verwijderen. Hij heeft zo'n groot ego dat hij niet uit zichzelf opstapt, hij liegt en bedriegt en tijdens zijn regeren is er institutioneel racisme en discriminatie uitgevoerd. Hij heeft zeer waarschijnlijk 47.000 gezinnen geruïneerd, en dan is er nog niet eens gekeken naar de huur en zorg toeslag, daar zullen vergelijkbare zaken uitgevoerd zijn door dezelfde belastingdienst.

Brent Dysta
Brent Dysta30 sep. 2021 - 14:58

Remkes heeft ook nog gesproken. Andere partijen mogen ook mee doen met b.v. een minister of ideeën over financiën en beleid. Zelfs fractie De Haan en Volt. Weet u waar ze voor staan? Maakt niet uit. Het denken mag niet stilstaan. Hiermee begint het witwassen van het verleden. Door anderen medeverantwoordelijkheid te geven voor de nieuwe regering schakel je ze handig uit voor de moeilijke discussies die gaan komen over toeslagenaffaire, Groningen, Covid aanpak, klimaat, woningcrisis etc... Het verleden achter ons laten, niet aftreden maar optreden, verantwoordelijkheid nemen, maar niet voor je blunders en fouten. Alles voor het pluche van Mark en Wobke.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout30 sep. 2021 - 14:53

Ik kijk en luister er niet meer naar. Weet iemand of er nog iets inhoudelijk is gezegd?

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout30 sep. 2021 - 14:45

Men doet er besmuikt terwijl men berispt. De geest wordt gefnuikt, de ziel wordt gegispt Dat is wat Rutte Vier voor de goedlachse burger in petto heeft.

3 Reacties
EUpiet
EUpiet30 sep. 2021 - 15:16

Ik neem aan dat Rutte vier dat in petto heeft met medewerking van D66? Net zoals Rutte 3 de medewerking van D66 heeft?

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout30 sep. 2021 - 15:32

Ik verwacht dat D66 binnen de kortste tijd het aanstaande nieuwbakken kabinet laat struikelen, zodat Kaag met gewassen blazoen straks eruit springt.

EUpiet
EUpiet30 sep. 2021 - 15:52

Nou dat verwacht ik helemaal niet omdat D66 en mevrouw Kaag oude wijn in versleten zakken zijn. Die gaan elkaar weer vier jaar vast houden in de achterkamertjes.

Ewout Pool
Ewout Pool30 sep. 2021 - 14:43

Ik hoop wel dat mevrouw Kaag zelf uit de politiek stapt en lekker quinoa gaat kauwen in New York. Ze heeft duidelijk bewezen totaal ongeschikt te zijn voor de politiek. Ze stapelt fout op fout (De Kaag-docu, Afghanistan, dit debacle, het " nieuwe leiderschap") en moet lekker bij de VN of zo gaan werken.

4 Reacties
EUpiet
EUpiet30 sep. 2021 - 15:14

Onzin, dat komt omdat u mevrouw Kaag niet begrijpt. Mevrouw Kaag is namelijk extreem intelligent, hoogbegaafd, charmant, aardig, charismatisch, excellent, erudiet, progressief, transparant. U en ik beschikken niet over al die eigenschappen en daarom begrijpen wij mevrouw Kaag niet.

LaBou
LaBou 30 sep. 2021 - 16:08

"Mevrouw Kaag is namelijk extreem intelligent, hoogbegaafd, charmant, aardig, charismatisch, excellent, erudiet, progressief, transparant." Eupiet, je kunt ook te ver gaan met satire.

Bouwman2
Bouwman230 sep. 2021 - 17:51

La Bou, je bent echt geestig. Sorry als ik wel een op je heb gebromd.

Kuifje3
Kuifje31 okt. 2021 - 7:51

@EUpiet: U vergeet aimabel, populair en empatisch. Daarnaast is ze een echte dossiervreter die in de discussies ver boven de materie staat. Iemand waar ons land echt behoefte aan heeft.

Joop Schouten
Joop Schouten30 sep. 2021 - 14:23

Ik vindt dat eerst duidelijk moet worden waar het werkelijk over gaat. Ik hoorden las de laatste tijd alleen maar slappe kwaaksels zonder inhoud. Tot dusver voel ik mij flinke besodemieterd. Wéér een VVD-bewind. Nóg meer zuinigheid aan de onderkant van de samenleving. Deze elitaire bewindslieden hebben slecht een invoelingsvermogen.

2 Reacties
EUpiet
EUpiet30 sep. 2021 - 15:19

Had u iets anders verwacht als u D66 stemt? Dan krijgt u de VVD er gratis bij. Ze zitten samen in Alde... het zijn twee handen op 1 buik. En dan nog heeft een heel groot gedeelte van mensen die zichzelf links durven te noemen op D66 gestemd. Op een partij die sinds haar oprichting sociaal economisch rechtser is dan de VVD. Kunt u mij daarvoor 1 plausibele reden geven?

Bouwman2
Bouwman230 sep. 2021 - 17:56

EUpiet moet niet zo zwarte pieten. En gewoon niet zo zeuren maar gewoon doorgaan met monopoly. Je mag de volgende beurt weer uit de gevangenis hoor. Je krijgt welicht een kans kaart.

InDeWaterVriend
InDeWaterVriend30 sep. 2021 - 14:19

Het is een dikke middelvinger naar de bevolking. We leven allang niet meer in een democratie. Wat moeten we nou met dit "nieuwe" leiderschap? Er verandert niks. We houden veel minder over in de portemonnee. Jan met de pet is weer de sjaak. Zonder kabinet zijn we beter af. Die Kaag is bang voor de PVV. Dat is alles. Het "populisme" zoals ze dat zegt.

4 Reacties
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine30 sep. 2021 - 15:17

De PVV stijgt helemaal niet meer in de peilingen. Probleem voor D66 en anderen is dat er naast de 'besmette' PVV en FvD weer allerlei nieuwe alternatieven zullen zijn voor 'nette' kiezers zoals de BBB, Volt en Omtzigt. Er blijven geen stemmers over de traditionele partijen.

InDeWaterVriend
InDeWaterVriend30 sep. 2021 - 15:28

@A little bit…: Klopt, maar D66 verliest wel 15 zetels in de huidige peilingen. PVV, JA21, BBB, Omtzigt, CU, SGP lijkt me een uitstekende combinatie.

LaBou
LaBou 30 sep. 2021 - 16:12

Volgens de peilingen 5, geen 15 klein beetje. Beter lezen.

Bouwman2
Bouwman230 sep. 2021 - 17:59

Nou, bij mij gaat de zon onder. BBB en Omzigt: ik denk dat je nette mensen en populisten een beetje met elkaar verwart En wederom mevrouw LaBou: je hebt goed gelezen.

InDeWaterVriend
InDeWaterVriend30 sep. 2021 - 14:17

Het is een dikke middelvinger naar de bevolking. We leven allang niet meer in een democratie. Wat moeten we nou met dit "nieuwe" leiderschap?

VaderTijd
VaderTijd30 sep. 2021 - 14:02

De slappe knieën van de pluche-plakkers zeggen genoeg over de vernieuwingsdrang bij D66. Ik hoor duidelijk HAFMO zich hierover boos maken in zijn kist.

Phantom3
Phantom330 sep. 2021 - 13:33

De enige die niet gebaat is bij nieuwe verkiezingen is D66. Logisch dat ze kiest voor op de oude voet verder gaan. Tot zo ver het nieuwe leiderschap.

3 Reacties
VaderTijd
VaderTijd30 sep. 2021 - 14:05

Niet waar: CDA wordt gemarginaliseerd bij verkiezingen en de populistische windvaan Omtzigt wint onhandig veel stemmen.

gimli55
gimli5530 sep. 2021 - 15:07

@Vadertijd De populisme kaart is zo 2018, het is een nutteloze beschuldiging zonder enig inhoudelijk argument. Net als de term "extreem". Het zijn de jeukwoorden zonder inhoud, bedoeld om iemand of iets op een luie en makkelijke manier uit te schakelen. Het slaat de discussie dood, eigenlijk een zinloze exercitie, gebruikt voor de inhoudslozen.

InDeWaterVriend
InDeWaterVriend30 sep. 2021 - 15:36

@gimli55: Helemaal mee eens. Juist hier worden dergelijke uitingen gebezigd.

RuuDW
RuuDW30 sep. 2021 - 13:32

Er is nog steeds geen nieuwe regering, eerst onderhandelen en dat kan alsnog mis gaan. D66 kan nu zeggen, we zijn jullie tegemoet gekomen, behoorlijke winst in verkiezingen, nu zijn jullie aan de beurt met concessies op milieu, medisch, ethisch en softdrugs beleid. Dan maar is kijken waar vooral CDA en CU staan.

2 Reacties
Norsemen
Norsemen30 sep. 2021 - 13:55

Laten we het hopen.

Eric Minnens
Eric Minnens30 sep. 2021 - 20:44

@RuudDW, Inderdaad. Iedereen doet alsof het kabinet al rond is, maar we zijn er nog lang niet. Nieuwe verkiezingen... Yes! Ik hoop dat Kaag het voordeel daarvan toch inziet. En het verlies van D66 daarbij op de koop toe neemt. Tenminste, als Omtzigt dan meedoet met een eigen, redelijk grote, partij. Waarmee D66 én PvdA én GL en andere linkse partijen goed kunnen samenwerken. Per saldo zie ik progressief NL dan groeien. Dus Omtzigt, komop, richt zo snel mogelijk een eigen partij op. (Bij Sven Kockelman was hij daar nog erg terughoudend in.)

Ivan61
Ivan6130 sep. 2021 - 13:26

Ik zie nieuwe verkiezingen helemaal zitten en mevrouw Kaag heeft geen recht namens mij te spreken. Zij zijn doodsbang voor Wilders en regeren uit angst is bij voorbaat heel slecht. Aan de andere kant kunnen wij met ons allen genieten van voortzetting schaamteloze leugenachtige regering die eigen burgers mishandelt en vernedert. Welkom in 2017 dames en heren.

Ballonnendoorprikker
Ballonnendoorprikker30 sep. 2021 - 13:15

Goede kans om Rutte naar huis te sturen. D66 heeft de eerste stap gezet en bij die stap het premierschap opeisen als belangrijke voorwaarde.

1 Reactie
Robert Follon
Robert Follon30 sep. 2021 - 19:28

Dream on. Waarom Segers dan geen premier? Kaag heeft even niet zoveel te eisen.

Tijn Staatsen
Tijn Staatsen30 sep. 2021 - 12:59

"Niemand is gebaat bij nieuwe verkiezingen" Ze duidt hiermee zichzelf aan als "niemand" vergelijkbaar met zoals anderen zich wel eens in pluralis majestatis aanduiden. Het gaat vooral om haar eigen politieke belang nieuwe verkiezingen te vrezen. Dat is met diverse miskleunen de laatste periode wel duidelijk. Het had dan ook moeten zijn naar de werkelijkheid: "Ik ben niet gebaat bij nieuwe verkiezingen."

Uitgekleed
Uitgekleed30 sep. 2021 - 12:55

D66 is een tweede VVD geworden. Een half jaar er omheen draaien en nu kleur moeten bekennen. Kaag redt Rutte twee keer. Links moet zich herijken t.o.v. D66.

2 Reacties
Kuifje3
Kuifje330 sep. 2021 - 13:22

@Uitgekleed: het gaat hier niet om “links” of “rechts”, maar of Kaag al dan niet geschikt is voor dit vak. Met een andere leider zou D66 al snel weer geschikt kunnen zijn voor gematigd neo-liberale linkse kiezers. Door haar merkwaardige manier van onderhandelen is het ook steeds duidelijker dat een functie van ambassadeur of onderhandelaar in het MO of zo er ook niet meer in zal zitten. Ik denk zelf dat ze van een afstand bezien wat burn-out verschijnselen vertoont.

EUpiet
EUpiet30 sep. 2021 - 15:23

D66 is niet links maar sociaal economisch godsgruwelijk rechts. Rechtser dan de VVD. Wanneer daalt dat besef nu eindelijk eens in.

Paul250371
Paul25037130 sep. 2021 - 12:49

Kaag had die leugenaar in april naar huis moeten trappen. De trut dat ze dat heeft nagelaten.

2 Reacties
Jerry Bidet
Jerry Bidet30 sep. 2021 - 13:11

De trut......het niveau is weer hoog in de panelen.

Grijstint
Grijstint30 sep. 2021 - 14:12

Schelden, een teken van laag en lui intellect.

harmmeijer
harmmeijer30 sep. 2021 - 12:38

Onverdraaglijk, de partij van de schijnheiligen (CDA) en de partij van de patjepeeërs (VVD) kunnen de draad weer oppakken. Na 4 jaar weinig tot zelfs geen beginnende oplossing voor het verziekte arbeidsrecht, woningcrisis, salarissen publieke sector enz. wordt er gewoon doorgemodderd. Voor de Rutte-stemmer die het goed gaat is het opnieuw feest. En de staatsschulden die gemaakt zijn tijdens de Coronacrisis worden gewoon afgewenteld op de verdere ontmanteling van de verzorgingsstaat.

erikbos
erikbos30 sep. 2021 - 12:36

Groenlinks en de PvDA moeten hun strategie nog maar eens goed gaan evalueren. Door elkaar zo krampachtig vast te houden in combinatie met een blok van VVD en CDA op een extra overbodige partij hebben ze de vorming van een progressiever kabinet Rutte IV dus om zeep geholpen. We hadden al lang een kabinet D66/VVD/CDA/PvDA of D66/VVD/CDA/GroenLinks kunnen hebben ipv de nu waarschijnlijke voortzetting van Rutte III. En ja je hebt als GroenLinks en PvDA samen meer invloed in een kabinet MITS je in dat kabinet komt. En een kabinet met een van beide had nog altijd een progressiever koers kunnen varen dan Rutte III+.

10 Reacties
Paul250371
Paul25037130 sep. 2021 - 12:43

Dus het ligt aan GL en de PVDA dat er weer een roverskabinet komt?? Hahahaha. Met misdadigers regeer je niet.

Gerygrr
Gerygrr30 sep. 2021 - 12:43

Wellicht gaan de linkse partijen nu wel komen tot een lijstverbinding voor de volgende verkiezingen? Ik voorzie snel een rebellerend parlement.

Wappie Kappie
Wappie Kappie30 sep. 2021 - 12:44

PvdA is gemarginaliseerd nadat ze de laatste keer taartvulling waren voor een kabinet Rutte. Die passen wel op. GroenLinks zal denk ik nooit regeren. Die zijn doodsbang dat de kiezer er achter komt dat ze wel oppositie kunnen voeren, maar dat in het geval van regeren de mooipraat een lege huls zal blijken te zijn. Kijk maar naar 2017.

Poeh, poeh
Poeh, poeh30 sep. 2021 - 13:01

@erikbos Gl en PvdA moeten hun strategie nog maar eens goed gaan evalueren. Door elkaar zo krampachtig vast te houden .... Die twee partijen hebben wel een enorm doorzichtig showtje opgevoerd als zogenaamd één club. Ze waren absoluut niet van plan om ook maar ooit samen te gaan. Ik denk dat de andere partijen die klucht veel erger vonden dan wat ze zogenaamd 'samen' als inhoud meebrachten.

G127
G12730 sep. 2021 - 13:02

En wiens schuld is het: de PvdA en GroenLinks natuurlijk. Deze reactie is wel heel slapjes. De vorige keer was de manier waarop rechts Nederland de schuld van de mislukte onderhandelingen legde bij GroenLinks in ieder geval nog op enige feiten gebaseerd. Als D66 dezelfde keuze had gemaakt als VVD en CDA (we gaan gewoon niet met twee Christelijke partijen in zee) dan was dit nieuwe kabinet er niet gekomen. Maar ik denk dat PvdA en GL nu maar door moeten pakken. Een fusie zou goed zijn: het Nederlandse politieke landschap is sowieso al veel te versnipperd.

erikbos
erikbos30 sep. 2021 - 13:21

@G127 "En wiens schuld is het: de PvdA en GroenLinks natuurlijk" Dit gaat niet over de schuldvraag maar over je strategie, hoe je met je beperkte aantal zetels toch de meest invloed kan uitoefenen om het beleid meer richting jouw idealen te sturen. Dat gaat nog altijd als je deel kan nemen aan het kabinet. PvDA had aan een kabinet kunnen deelnemen maar staat nu met lege handen. Dus ja dan moet je even nadenken of je het de volgende keer weer zo wilt spelen.

Phantom3
Phantom330 sep. 2021 - 13:33

Exact erikbos

Jaco38
Jaco3830 sep. 2021 - 14:58

Eens Erik, gaat idd niet om “schuld” (raar dit woord te gebruiken in deze context), maar om de gekozen strategie.

Oki Doki
Oki Doki30 sep. 2021 - 15:15

Paul250371 De betrokken partijen regeren niet met GL en de PvdA en niet andersom. Het zijn GL en de PvdA die nu aan de kant zijn gezet. Het zijn toch niet GL en de PvdA die de VVD, D66 en het CDA aan de kant zetten?

Oki Doki
Oki Doki30 sep. 2021 - 15:17

Paul250371 Kortom, het zijn GL en de PvdA die hier de verliezers zijn en niet de andere partijen die betrokken zijn bij het vormen van een nieuw kabinet.

Pater
Pater30 sep. 2021 - 12:30

Rutte III maakte er een potje van, Rutte IV zal niet anders zijn. Erg jammer. Jammer ook van al die linkse stemmen op het nieuwe leiderschap dat voor Verandering stond. Afijn, die hebben hun lesje geleerd. Daarnaast: D66 maakt een gigantische inschattingsfout. Het CDA staat in de peilingen op enorm verlies, Hoekstra was veel banger voor nieuwe verkiezingen dan D66. Staaltje blufpoker van Hoekstra, Kaag liep recht in de val .

4 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman30 sep. 2021 - 13:07

[Afijn, die hebben hun lesje geleerd.] Dat denk ik niet. Bij de volgende verkiezingen zijn ze dit al weer vergeten en weet D66 zich opnieuw met een paar holle kreten te presenteren als ‘redelijk alternatief’. De vaag-progressieve gemeenschap heeft een buitengewoon kort geheugen en een zeer oppervlakkig inzicht in politieke verhoudingen.

Mark Huysman
Mark Huysman30 sep. 2021 - 13:13

Bovendien raakt politiek hen niet echt. Ze behoren over het algemeen tot de maatschappelijke winnaars. Zie wat Édouard Louis hierover zegt: https://joop.bnnvara.nl/videos/voor-de-arbeidersklasse-is-politiek-een-kwestie-van-leven-of-dood#comment-2860479

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 okt. 2021 - 2:35

Mark Huysman "Pas nu de woningnood ook de gegoede burgerij raakt, is er protest" https://www.nrc.nl/nieuws/2021/09/22/het-woonprotest-is-bij-uitstek-politiek-a4059353

Pater
Pater2 okt. 2021 - 16:22

De les wordt bij de stemmers op D66 steeds opnieuw geleerd. Na keuzes voor rechts vallen ze terug naar minder dan 10 zetels, om weer overeind te krabbelen onder een nieuwe leider die opnieuw mooie vergezichten biedt.

Wappie Kappie
Wappie Kappie30 sep. 2021 - 12:28

Het faillissement van onze democratie word al duidelijker. De regering maakt ernstige fout op ernstige fout. Er komen verkiezingen, maar de kiezer kiest vrijwel precies weer wat er al zat. Men begint te wennen aan wanprestaties en wangedrag zoals een vrouw die al 20 jaar een alcoholistische echtgenoot heeft. Rutte en Kaag proberen het niet eens meer te verbergen. Teflon-Rutte en de dubbel-afgetreden Kaag gaan straks weer verder. Geen schandaal kan ze meer deren. Geen verkiezing gaat ons helpen. Feitelijk zijn, met uitzondering van de extremen, iedere zittende politicus gescheurd van diezelfde lap stof. Andere poppetjes, hetzelfde gedrag. Andere verhalen, dezelfde door de lobby beïnvloede besluitvorming. Over 4 jaar is de positie van het bedrijfsleven weer verbeterd. Over 4 jaar betalen we weer iets meer belasting, is het besteedbare inkomen weer iets meer gedaald, hebben we iets meer schulden, is het milieu met 0,05% er op vooruit gegaan, is er nog steeds een woningtekort en is de criminaliteit op papier weer gedaald, maar is elke noemenswaardige bestuurder beveiligd tegen het gevaar wat volgens rapporten nauwelijks voorkomt. En dan weer verkiezingen. Kaag gaat zitten shinen met een of andere randzakelijke etische kwestie die ons als land weer als progressief op de kaart moet zetten. Rutte beloofd weer geld. CDA heeft een nieuwe lijsttrekker die het wel goed gaat doen. PvdA heeft zich hervonden en is weer voor de werkenden; vooral als je een minderheid bent. GroenLinks heeft weer grote plannen voor het milieu wat toch echt 'vijf voor twaalf is'. En dan weer 4 jaar hetzelfde riedeltje.

1 Reactie
Phantom3
Phantom330 sep. 2021 - 13:37

Mooi verwoord wappie kappie. Zo is het precies.

Phil2
Phil230 sep. 2021 - 12:25

Doet me denken aan een filmquote: "Now, it might seem that we hold each other over the same barrel, but it just seems that way". Zou Rutte bij wijze van spreken gezegd kunnen hebben tegen Kaag. M.a.w. Rutte heeft altijd de upper hand gehouden.

Eric Minnens
Eric Minnens30 sep. 2021 - 12:16

Mijn eerste en overheersende reactie op Kaag is ook negatief. Maar ze kan er nog goed uitkomen als ze de zwarte piet bij de CU weet te leggen. Door bijvoorbeeld de wet op voltooid leven als voorwaarde te stellen. Weinig kans, want "er zijn natuurlijk grotere problemen die om een oplossing vragen". Overigens ben ik het niet eens met Kaag dat "de kiezer er recht op heeft bla bla" dat er een nieuwe regering komt. De kiezer heeft er namelijk recht op dat er een nieuwe "goeie" regering komt. Maar ja, dat zou een linkse regering moeten zijn, en ik weet ook wel dat Nederland inmiddels een hopeloos rechts landje is geworden. De zogenaamd 'progressieve' Kaag was nog mijn enige hoop(je).

10 Reacties
adriek
adriek30 sep. 2021 - 12:24

Je kunt het ook wat negatiever bekijken: de kiezer heeft voor deze chaos gekozen door de kamer in dertig stukjes te versplinteren en geen duidelijke keuzes te maken waardoor de kans op een goeie regering minimaal is. Als we massaal rechts zouden zijn geworden zou er pijlsnel een rechts kabinet gevormd kunnen worden, nu we hopeloos rechts zijn, met mafketels zoals wilders en baudet die ook significante aantallen kiezers trekken is er weinig hoop meer.

Jaco38
Jaco3830 sep. 2021 - 12:36

“Door bijvoorbeeld de wet op voltooid leven als voorwaarde te stellen. Weinig kans, want “er zijn natuurlijk grotere problemen die om een oplossing vragen” Niet alleen dat, CDA is ook tegen deze wet en ook vanuit VVD hoek is kritiek geuit. Die wet gaat er op de wijze als eerder gepresenteerd niet komen en dat weet Kaag ook.

Eric Minnens
Eric Minnens30 sep. 2021 - 13:13

@Jaco38 "en dat weet Kaag ook" Ja, maar Kaag kan nu eisen stellen en dat weten Hoekstra en Rutte (m.m.) ook. Kaag zegt nu wel dat nieuwe verkiezingen een slechte optie vormen, maar ze weet ook dat Hoekstra het daar nog meer voor in zijn broek doet dan zij.

Sonic2
Sonic230 sep. 2021 - 14:23

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/10/27/een-lange-ontgroening-voor-de-kleine-christenunie-13707287-a1579040 Dit prachtige artikel uit 2017 liet toen al zien wat voor spelletjes er worden gespeeld Kaag haar onderhandelingspositie is ruk. Ze kan echt geen kant meer op. Ze kan niet meer geloofwaardig in December zeggen van " ik trek de stekker er uit". Wil Kaag meer D66 ministers? Laat Kaag dan vooral maar aan heel Nederland uitleggen, waarom ze de formatie niet 250 maar 500 dagen willen laten duren. Of laat Kaag dat maar in de campagne uitleggen aan heel Nederland. CDA en VVD hebben het fantastisch gespeeld. CU ook. Kaag en D66 kan na bijna 200 dagen na de verkiezingen helemaal geen kant meer op. Waarom zouden VVD en CDA eigenlijk in onderhandelingen moeten inbinden? De breker zal betalen. En de meest waarschijnlijke breker is D66. De tijd is al een half jaar Rutte zijn grootste vriend. En met de tijd ook het feit dat het politieke geheugen menigeen in de steek laat. Kaag is kansloos.

Sonic2
Sonic230 sep. 2021 - 14:28

Hoekstra lijkt me trouwens nu echt iemand die het niet veel uit maakt of het CDA 6 of 15 zetels heeft. Als hij maar de schatkist mag beheren. Dat is de enige reden volgens mij waarom het CDA daar nog aan tafel zit. Hoekstra gaat zichzelf opvolgen. En dat was uiteraard het andere deel wat in die "Omtzigt functie elders" notitie stond. Dat Hoekstra eigenlijk moest worden ingepalmd. Dat gaat gebeuren.

Eric Minnens
Eric Minnens30 sep. 2021 - 14:48

@Sonic "Dit prachtige artikel" Jammer, maar achter een betaalmuur. Misschien wil je één spelletje omschrijven? Kan ik daarop reageren. M.i. kunnen de gesprekken nu nog steeds vastlopen. Niet meer over wie met wie, maar wel over wat met wie. Ook daarin kan sluw geopereerd worden.

Jaco38
Jaco3830 sep. 2021 - 15:09

Eric, vraag het mij. De CDA leden hebben met een zeer grote meerderheid het voltooid leven wetsvoorstel afgewezen. Hoekstra had vooraf aangeven dat het wat hem betreft een vrije kwestie mocht zijn, ook daar gingen de leden niet in mee. Het maximaal haalbare lijkt mij dat CDA en CU ermee akkoord gaan hier een vrije kwestie van te maken. Maar geloof niet dat de gemiddelde D66 kiezer dit nu zo’n belangrijk onderwerp vindt. D66 heeft veel stemmers getrokken vanwege prio op klimaat/verduurzaming. Daarom snap ik niet dat Kaag zo heeft ingezet op GL/PvdA. Komt wat krampachtig over, zou ze met de CU niet ongeveer hetzelfde resultaat kunnen behalen? Laten we wel zijn wie zit er nog te wachten op de voltooid leven wet. De RvS heeft kritiek geuit, de beroepsgroep van artsen is tegen en ook in elke niet christelijke partij klinken er kritische geluiden. https://www.google.com/amp/s/www.nu.nl/politiek/6156541/cda-leden-willen-boycot-op-d66-wet-voltooid-leven-en-breekpunt-op-leenstelsel.amp

PintOfAle
PintOfAle30 sep. 2021 - 17:51

@Jaco38 "Laten we wel zijn wie zit er nog te wachten op de voltooid leven wet." Wat dacht je van pensioenfondsen en de overheid zelf? Voor hun is het wel voordelig al die bejaarden die voortijdig het leven laten.

Eric Minnens
Eric Minnens30 sep. 2021 - 18:36

@Jaco38 Niet helemaal antwoord op mijn vraag naar formatiespelletjes. Maar goed, de voltooid-levenwet lijkt mij bij uitstek typerend voor D66, en moet natuurlijk ook ruimer geplaatst worden in het kader van medisch-ethische kwesties. Hiervoor zijn nooit grote meerderheden te vinden, dat hebben we gezien bij de donorwet. En er valt, behalve euthanasie, bijvoorbeeld ook het volgende rijtje onder: abortus, draagmoederschap, embryo-onderzoek, klonen, stamcel-therapie, gentherapie. Allemaal fifty-fifty-kwesties. CU is tegen elk nieuw voorstel, D66 wil alles op zijn merites beoordelen. En terugkomend op de formatie. Het is mijns inziens juist goed dat CU en CDA zo téégen zijn. Prima. Kan D66 daar wellicht een inhoudelijk breekpunt van maken. Dus ik zie nog kansjes voor Kaag. Kleine kansjes, maar kansjes. Alles hoeft nog niet verloren te zijn. Hoop doet (nog niet voltooid) leven.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 okt. 2021 - 6:06

Sonic. Zou dat 'ethische deel' nu wel een vrije kwestie worden? Ik denk het niet zo te lezen. Die truc kunnen de gezamenlijke partijen toch geen tweede keer uithalen! Het een zeggen, het andere doen?

Mark Huysman
Mark Huysman30 sep. 2021 - 12:06

Ik heb steeds gedacht dat voortzetting van Rutte3 de uitkomst zou zijn. De functie van D66 is om zoveel mogelijk mensen met vaag-linkse sympathieën in het rechtse kamp te trekken. Helaas trappen daar telkens opnieuw veel mensen in. Rutte4 wordt net zo’n rechts rotkabinet als Rutte3.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin2 okt. 2021 - 6:12

Ik heb het altijd gezegd!

Jerry Bidet
Jerry Bidet30 sep. 2021 - 12:04

D66 wil geen verkiezingen. Het landsbelang is ondergeschikt bij Kaag en co. Maar dat dat kunnen ze niet vermelden.

5 Reacties
Norsemen
Norsemen30 sep. 2021 - 13:58

Lijkt er meer op dat Kaag de enige is die wel aan het landsbelang denkt.

Sonic2
Sonic230 sep. 2021 - 14:18

Ik denk dat we nieuwe verkiezingen hadden gehad als Wilders en Baudet er niet waren geweest. Die 2 zijn een godsgeschenk voor de gevestigde orde. Die houden kabinetten bij elkaar. Ze voorkomen nieuwe verkiezingen. En voor de rest is het volledig logisch dat de partij die deel hebben uitgemaakt van deze totaal mislukte formatie onderhandelingen uiteraard geen electoraal oordeel willen hebben over wat voor puinhoop ze ervan hebben gemaakt. En het is ook landsbelang trouwens. Geen enkel weldenkend en normaal mens is voor nieuwe verkiezingen. Het wordt geschreeuwd door de populisten, maar je haat Nederland als je nu nieuwe verkiezingen wilt. Dat wordt namelijk nog drie tot vijf maanden maanden ruzie maken in de campagne, om daarna weer 6 a 8 maanden door ruzie te maken. Nieuwe verkiezingen betekent een kabinet in 2023 of iets dergelijks. Met nog meer verziekte verhoudingen. Het enige minuscule "voordeel" wat er aan zit is dat nieuwe verkiezingen het brede midden kleiner kan maken, zodat er voor VVD en CDA niets meer te kiezen valt. Namelijk met PvdA en Groenlinks.

Jerry Bidet
Jerry Bidet30 sep. 2021 - 14:29

@sonic Noem me maar populist, maar nieuwe verkiezing. Dat nieuwe leiderschap van Kaag verdient een electorale afstraffing.

Sonic2
Sonic230 sep. 2021 - 18:47

@ Jerry Bidet Met alle respect, maar jouw manier van denken is nu juist de reden dat de boel niet in beweging komt. Iedereen is bang voor een PvdA 2.0 nederlaag. Dus iedereen telt zijn of haar zetels en komt niet in beweging. Ik denk dat een grote electorale afstraffing van D66 dit land alleen nog maar meer onbestuurbaar maakt. Al vind ik dat je op basis van afrekenen gelijk hebt. Een aantal partijen verdienen een flinke nederlaag.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 okt. 2021 - 6:09

Norseman Kaag is gewoon bang voor zetelverlies. In de peilingen stonden ineens alle drie de partijen op 2 zetels verlies. Kaag denkt enkel aan D66 en de macht in de regering. Dat heeft met landsbelang niets te maken.

WiebeI
WiebeI30 sep. 2021 - 12:03

Wat een negativiteit toch hier beneden. Dat nieuwe leiderschap was toch al een hollle kreet. En hoe stelden we ons dat voor? Alles in de openheid? Belachelijk, dat werkt nergens. Achterkamertjes horen er nu eenmaal bij, binnen gezinnen en families,binnen bedrijven en organisaties en binnen de politiek. Het is de smeerolie voor het bereiken en behouden van juiste verhoudingen. Jammer dat er een half jaar is verspild. Had niet gehoeven. De bestaande coalitie heeft en vergroot mandaat. En al die zure mensen hier: wees blij dat je in NL leeft en dat je het privilege hebt je druk te maken over tertiaire dingen. En ik wens een ieder wat meer plezier en vrolijkheid toe.

1 Reactie
Frans Kwakman
Frans Kwakman30 sep. 2021 - 12:41

Wiebel, inderdaad. De kiezers hebben gekozen en, tenzij je ziende blind bent, de uitslag was duidelijk. Alleen d66 dacht dat er met pvda/gl geregeerdmoest worden. Dat gaat nu dus niet lukken.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -30 sep. 2021 - 11:58

wij vieren feest- Rutte heeft D66 op de knieen gekregen , en public , met een forse knock-out. En D66 kan haar ''vernieuwing'' beginnen door haar hele adviseurs- en PR staf te vernieuwen.

2 Reacties
Paul250371
Paul25037130 sep. 2021 - 12:47

Ja, liegen, bedriegen, roven, duizenden mensen de vernieling in helpen, informatie achterhouden, alles wat neigt naar sociaal slopen, geen enkele crisis van woon tot klimaat oplossende zwartlakkers hebben gewonnen. Je zal wel in je nopjes zijn.

vdbemt
vdbemt30 sep. 2021 - 16:01

De knaap die de Remkesroddel erin gebracht heeft mogen ze er wel uitgooien.. De Telegraaf, met WNL, de grootste roddelkrant die we hebben, hadden tijd en ruimte tekort om er schande over te spreken. Het kwam hun goed van pas in hun D66 hetze. Pikant feitje: de D66 mw. die de roddel heeft ingezet, is een ex-Telegraafmedewerker. Hij kon het niet laten.

Minoes&tuin
Minoes&tuin30 sep. 2021 - 11:45

Zelfs als niet D66 stemmer ben ik zeer teleurgesteld. De nieuwe bestuurscultuur kan vergeten worden, die is er niet en nooit geweest bij D66. Het is allemaal gebakken lucht gebleken. De oude machtscultuur is aan zet. Dezelfde macht die burgers vermaalt en vermaalde. En dan nu de schuld geven aan de burgers in het land? Schande!

Joop den Uil
Joop den Uil30 sep. 2021 - 11:42

welk een afgang... Kaag heeft nu geen enkele onderhandelingspositie meer want ze kan de formatie niet voor de 3e keer opblazen. Lachende 3e ? CDA in combi met CU

2 Reacties
adriek
adriek30 sep. 2021 - 12:27

Kaag vertelt - oprecht - dat ze best met de CU wil praten en achtereenvolgens is zij de grote verliezer: eerlijkheid wordt genadeloos afgestraft in 2021. Rutte met al zijn leugens, achterkamertjes en verdraaiingen is gewoon weer de man met de meeste stemmen en de grootste partij. Vind je dat niet raar? Zouden we niet juist Kaag moeten prijzen om haar openheid en Rutte moeten afbranden om zijn stiekeme gedrag?

Sonic2
Sonic230 sep. 2021 - 14:33

@ Eirda Kaag is de grote verliezer. Ze heeft campagne gevoerd met een linkse en progressieve agenda. Ze heef daarna in April niet een knoop willen door hakken. Toen had ze Rutte al weg moeten sturen. Ze heeft een akkoord op hoofdlijnen gemaakt met Rutte. En vervolgens heeft ze ook dat akkoord niet weten om te zetten in praktische handen en voeten. Vervolgens heeft ze zich verkeken op wat voor VVD en CDA te accepteren was en ook op hoe erg GL en PvDA aan elkaar vast hielden. Ze hield de CU geblokkeerd en dat was uiteraard na de verkiezingen van 17 maart een logische optie. Had gewoon in Juni al met de CU om tafel gaan zitten en had Segers laten weg lopen of was zelf weg gelopen. Dan moeten CDA en VVD wel over links. Het is 1 lange rij met blunders geweest. Ik wil graag dat vrouwen slagen in de politiek, maar je kunt Kaag geen succes noemen. Was het maar heel anders. Maar dat is het niet.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland30 sep. 2021 - 11:35

maar wat leuk trouwens dat de kiezers van Kaag nu lekker voor lul staan met hun geloof in 'nieuw leiderschap' altijd wordt de kiezer weer bedrogen maar eigenwijs als ze zijn blijven ze maar stemmen

4 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin30 sep. 2021 - 11:56

De 3 regeringspartijen stonden allemaal 2 zetels minder in de peilingen. D66 is gewoon een rechtse machtspartij. Toch altijd prettig als luchtballonnen even worden doorgeprikt. Te weten dat macht belangrijker is dan principes, dezelfde macht die mensen jarenlang in het verderf heeft gestoten en gehouden. De leugens ook daar aan de orde van de dag naar de TK toe. Ook daar hielden ze vooral elkaar vast in Toeslagenaffaire t.k.v. mensen. Mensen doen er niet toe en ze doet het niet voor de burgers maar voor D66 alleen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin30 sep. 2021 - 11:57

Sorry, gericht aan; Griezel in post-gezellig Nederland. 30 september 13.35.

EUpiet
EUpiet30 sep. 2021 - 11:58

Hoe komt u daar nu weer bij. Mevrouw Kaag en D66 hebben alle opties geprobeerd maar die nare Rutte hield het tegen. Maar het land moet toch geregeerd worden en niemand zit op nieuwe verkiezingen te wachten. Dus daarom neemt mevrouw Kaag haar verantwoordelijkheid. Niet altijd leuk maar het moet. Er komt weer een ploeg van uiterst kundige mensen die de problemen in ons land voortvarend gaan aanpakken. Net zoals ze de afgelopen 10 jaar hebben gedaan. De economie draait als een tierelier. Mevrouw Kaag durft over haar eigen schaduw heen te springen. Dat is nog eens nieuw leiderschap!

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland30 sep. 2021 - 16:20

[Maar het land moet toch geregeerd worden en niemand zit op nieuwe verkiezingen te wachten] Beiden onwaar

G127
G12730 sep. 2021 - 11:32

Ik heb dit jaar voor het eerst in mijn leven op D66 gestemd. Ik was teleurgesteld in de manier waarop Klaver de afgelopen jaren oppositie voerde en de PvdA wist me ook niet te overtuigen. Sigrid Kaag en haar verhaal over nieuw leiderschap vond ik bijzonder inspirerend. Ik dacht echt dat D66 een progressieve koers zou inslaan. Zelfs gisteren nog, dacht ik dat Kaag de juiste strategie volgde. De ChristenUnie accepteren, mits GroenLinks en de PvdA ook een uitnodiging zouden krijgen. Ik dacht echt dat ze hierop inzette. De geruchten over deze aanstaande coalitie moesten wel vals zijn: een hersenspinsel van Remkes. En dan dit... Ik vraag me werkelijk af hoe het kan dat ik hier ben ingetrapt.

9 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland30 sep. 2021 - 11:37

Dat zou ik graag van u willen weten wanneer u er achter bent want ik vind het nog steeds een raadsel dat mensen in zo'n Amerikaanse nepcampangne zijn getrapt. Dat schreeuwde bedrog !

Jozias2
Jozias230 sep. 2021 - 11:50

@G127 Wat had je dan precies verwacht? Zolang er geen 76 zetels zijn voor D66 zal ze moeten samenwerken en uiteraard zijn er voorkeuren. Maar we stemmen niet op een voorkeurscoalitie, een ander zal tevreden zijn,

G127
G12730 sep. 2021 - 11:50

Beste 'Griezel'. Kaag kwam op mij oprecht over en had geen reputatie van liegen en bedriegen. Daarbij vond ik de aanvallen op haar persoon en D66 weinig om het lijf hebben. Veel meer niveau dan 'ze praat zo bekakt en ze komt zo elitair over' hadden ze niet. Het verhaal van D66 leek mij progressiever dan in het verleden. Na de verkiezingen zette Kaag ook in op een linksere coalitie. Tja: en dat ik 'in een Amerikaanse nepcampagne ben getrapt'. Dat mag je natuurlijk zeggen. Misschien is dat achteraf ook gewoon de conclusie. Maar het is natuurlijk erg makkelijk gezegd, als je nooit hebt geloofd in iemands verhaal.

FonsRietdijk
FonsRietdijk30 sep. 2021 - 12:03

"Zelfs gisteren nog, dacht ik dat Kaag de juiste strategie volgde. De ChristenUnie accepteren, mits GroenLinks en de PvdA ook een uitnodiging zouden krijgen" Die slag had Kaag al lang verloren doordat ze tot driemaal toe al haar troeven eigenhandig verspeeld had. Ik begrijp absoluut niet dat er nog iemand vertrouwen in deze duidelijk gewogen en te licht bevonden vrouw kan hebben. Let wel, voor deze functie. Dat ze kwaliteiten heeft neem ik gerust aan. Ze heeft zelf de lat te hooghartig hoog gelegd en is in haar eigen mes gelopen. Hierdoor moest ze achteraan sluiten en de CU als verlies nemen. 'Niemand is gebaat bij nieuwe verkiezingen' = D66 en mevrouw Kaag zijn niet gebaat bij nieuwe verkiezingen. Niemand trapt er meer in en de rode loper op tv zal ook niet meer zo opzichtig worden uitgerold. Ik denk dat de meeste overzetels (een stuk of 12-13) vooral bij de PVDA, GL, Volt en (misschien) de VVD terecht zullen komen

FonsRietdijk
FonsRietdijk30 sep. 2021 - 12:08

"Tja: en dat ik ‘in een Amerikaanse nepcampagne ben getrapt’. Dat mag je natuurlijk zeggen. Misschien is dat achteraf ook gewoon de conclusie. Maar het is natuurlijk erg makkelijk gezegd, als je nooit hebt geloofd in iemands verhaal." Het straalde er vanaf het begin vanaf, maar ik denk dat mw. Kaag op sommigen, waaronder u, een soort Messias-uitstraling heeft gekregen. Juist gesterkt door al die 'aanvallen' op haar persoon oogkleppen opzetten voor de, ook toen al, terechte kritiek op de gebakken lucht die ze verkocht. Het is me dan ook een raadsel hoe het kan dat die partij nog zoveel zetels in de peilingen kan hebben op moment van schrijven..

FonsRietdijk
FonsRietdijk30 sep. 2021 - 12:10

Overigens G127, wel karakter dat je dat zo toegeeft. Daar kunnen velen, ook ondergetekende soms, een voorbeeld aan nemen. Nu dit als voortschrijdend inzicht meenemen ;)

G127
G12730 sep. 2021 - 12:13

@Jozias Ik had verwacht dat ze zich aan haar verkiezingsbelofte zou houden. Ze beloofde een nieuwe koers voor Nederland. Die was ook mogelijk: er waren twee linkse partijen met wie ze wilde samenwerken. VVD en CDA weigerden echter te onderhandelen. Zij weigerde te onderhandelen met de ChristenUnie, ook vanwege de grote verschillen op medisch ethisch gebied (dat interesseert mij persoonlijk minder: maar voor veel D66 was dit een belangrijk thema). En nu besluit ze opeens toch verder te gaan met dezelfde coalitie, terwijl er alternatieven zijn. Dat vind ik persoonlijk lastig te verkroppen. Het zal natuurlijk best kunnen dat heel veel andere D66 stemmer hier heel tevreden over zijn. Ik vraag me dat af, maar het is zeker mogelijk. Voor mij geldt dat niet. Ik denk ook dat veel van de nieuwe kiezers zoals ik (die eerder op linksere partijen stemden) ook teleurgesteld zijn. U bent misschien wel blij met deze stap. Dat mag natuurlijk. Dan raad ik u aan volgende keer op D66 te stemmen. Persoonlijk zie ik hierin een reden om dat de volgende keer niet te doen. We zullen over een paar jaar wel zien of de meeste huidige D66 kiezers uw visie delen, of de mijne.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland30 sep. 2021 - 12:21

het lag er zo bovenop en kijk nooit naar de persoon, kijk naar de partij want dat is waar die persoon voor staat D66 was een zeer zeer rechtse regeringspartij - die het neoliberalisme gewoon echt geloven - bij de VVD geloven ze dat niet daar is het credo gewoon stelen van de gemeenschap en dan geven aan de rijken, dat is precies het neoliberale model maar de VVD heeft daar geen neoliberale filosofen voor nodig die stammen mentaal gewoon af van middeleeuwse roofridders .

Sonic2
Sonic230 sep. 2021 - 14:40

@ FonsRietdijk Volgens mij zo beetje het derde of vierde signaal dat Kaag er na de volgende verkiezingen mee ophoudt. Of misschien zelfs vijfde signaal. Als ik het even opsom 1. Kaag hield niet al te lang vast aan haar ministerpost. Door eerdere uitspraken kon ze ook niet anders. 2. Kaag liet de APB door Jetten doen. 3. Jetten had in haar speech op Strand-Zuid in Amsterdam een prominente plek 4. Kaag sprak over haar familie. Die het niet makkelijk heeft met hoe ze door de zeer onfatsoenlijke Wilders wordt aangepakt. 5. Kaag wilt het roer radicaal omgooien en het komt op mij over dat het voor haar een eenmalig avontuur is. Kaag gaat bij een negatieve uitkomst van Rutte 4 niet voor nog een termijn. Alleen als ze premier wordt of D66 hoog in de peilingen staat. Laatste periode van Kaag volgens mij.

Duralex
Duralex30 sep. 2021 - 11:32

Pff, ik geloof het niet. De kaarten van Kaag zijn simpelweg te goed om het zo te spelen. Cda kan geen verkiezingen permitteren. Rutte's positie als lijsttrekker komt ook onder druk als Rutte4 niet lukt en er verkiezingen komen na de kerst. Dus ik verwacht onderhandelingen op inhoud waarin Kaag het onderste uit de kan wil. Zodra CU daarbij alsnog afhaakt, ligt de 5 partijen optie weer op tafel.

2 Reacties
G127
G12730 sep. 2021 - 11:54

Er is een simpele reden waarom CDA en VVD al maanden weigeren de onderhandelingen met PvdA en GroenLinks in te gaan. Ze weten dat ze er wel uitkomen, als ze echt over de inhoud gaan praten. Dat geldt ook voor de ChristenUnie. Het lukte vorige keer ook: waarom zou het nu niet gaan. Natuurlijk zal D66 proberen wat extra's in te halen: misschien dat de wietproef deze keer wel doorgaat? Maar in een soort driedimensionaal schaakspel waarbij de uitkomst toch progressief is, geloof ik niet. Daarvoor heeft Kaag te onhandig geopereerd de laatste maanden.

Sonic2
Sonic230 sep. 2021 - 14:47

CDA en VVD( ook CU trouwens) weten gewoon dat hoe langer ze wachten D66 die draai toch wel moet gaan maken. En hoe later D66 die draait maakt( eind september) hoe onmogelijker het wordt om weg te lopen. Zelfs D66 kiezers zullen weg lopen in November of December niet meer begrijpen. Hoe langer je de formatie oprekt hoe meer de druk bij Kaag komt die het over nieuw leiderschap had. Nieuw leiderschap betekent niet nieuwe verkiezingen omdat degene die een revolutie predikte er niet uit kwamen. Segers wachtte net als in 2017 geduldig tot dat VVD en CDA en PvDA en GL gingen botsen en heeft toen zijn plek aan de onderhandelingstafel op kunnen eisen. En Kaag met haar inhoud. CDA en VVD zullen op al die klimaatbeloftes ja en amen zeggen en de uitvoering frustreren. Ook de nieuwe bestuurscultuur zal op zijn meest een kruimel zijn. CDA en VVD weten hoe ze het moeten uit onderhandelen. Ze weten hoe en waar ze op de rem moeten trappen. Ze weten hoe het politieke spel wordt gespeeld. Kaag is een groentje. Die zich overal in laat naaien. En Segers is veel te aardig.

Erik20
Erik2030 sep. 2021 - 11:31

Dit is dus dat "nieuwe leiderschap" van Kaag. Ik hoop dat al de linkse stemmers die zijn overgestapt naar D66 blij zijn met hun stem...

14 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland30 sep. 2021 - 11:39

Als je links bent dan stem je nooit op D66 , die zijn mogelijk nog rechtser dan de VVD

LHTJ
LHTJ30 sep. 2021 - 12:16

@Griezel "Als je links bent dan stem je nooit op D66 , die zijn mogelijk nog rechtser dan de VVD" Links noemt d66 rechts en rechts noemt d66 links. Identiteitsprobleempje. Door het continu draaien, nooit echt stelling durven nemen, meewaaien met de waan van de dag en eigen kroonjuwelen stelselmatig overboord gooien heeft D66 niet echt een identiteit meer, niet als partij ansich niet maar ook niet op de horizontale links- rechts lijn. Wat ze goed hebben gedaan om nieuw electoraat aan te boren is de hele ontwikkeling m.b.t. identiteitspolitiek uit de flank te trekken en daar zogenaamd iets heel groots vernieuwends van maken en zo het klassieke horizontale links-midden-rechts denken om te buigen naar een kwadrant met een progressieve - conservatieve lijn. Alsof iemand per definitie op alle thema's progressief of conservatief kan zijn. Hiermee hebben ze een nieuwe groep slachtoffers gevonden die hun stem aan D66 geeft. Langzaam komt men erachter dat ook dit weer holle frases zijn. Ze maken van punten die aandacht verdienen maar geen zaken waar "het belang van eenieder" en "'s landsbelang" van afhangt, breekpunten om zo hun nieuwe partij-identiteit te beschermen. Benieuwd hoe ze "langs de lijnen van de inhoud" vervolg gaat geven aan deze faalexpeditie.

Norsemen
Norsemen30 sep. 2021 - 14:01

@Griezel “ Als je links bent dan stem je nooit op D66 , die zijn mogelijk nog rechtser dan de VVD” Ik ben een D66 stemmer, en toch word ik door een gedeelte hier op Joop regelmatig voor extreem links uitgemaakt. Zal dan wel zijn omdat ik een pokkenhekel aan racisten heb.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland30 sep. 2021 - 16:25

@norsman sociaal gezien is D66 inderdaad vaak links en ik denk zelfs dat een deel van hun succes is dat ze nooit zijn meegegaan in het racisme van wilders, wat cda, pvda, vvd en cu wel gedaan hebben Maar economisch gezien zijn ze zo rechts dat ze in de VS zelfs aan de rechterkant van het spectrum staan. Voor hen is de markt alles en de rest kan de tering krijgen.

LHTJ
LHTJ30 sep. 2021 - 17:25

@norsemen Voor iemand die dagdagelijks hier mensen discrimineert omdat ze gelovig zijn is het best vreemd om te beweren dat hij een pokkehekel aan racisten heeft. Of u bent schizofreen of u haat uzelf. In beide gevallen sterkte en goede genezing gewenst.

Norsemen
Norsemen30 sep. 2021 - 17:52

@Griezel Met je laatste zin ben ik het niet mee eens, maar dat zal geen verrassing voor je zijn.

Norsemen
Norsemen30 sep. 2021 - 17:56

En wat een verschrikkelijk onzinverhaal weer van LHTJ D66 is het tegenovergestelde van populistisch.

Norsemen
Norsemen1 okt. 2021 - 9:58

@LHTJ Ik vind je reactie echt schitterend. Dat volkomen misplaatste slachtoffergevoel van je is zo lachwekkend. Denken dat religie bespotten hetzelfde is als religieuzen discrimineren is typisch voor mensen zoals jij. Op je teentjes getrapt zijn als je eigen religie belachelijk wordt gemaakt, maar er zelf geen enkele moeite mee hebben om mensen met een andere religie als minderwaardig te behandelen. Hou toch op met je gejank en zet je hersenen eens aan.

LHTJ
LHTJ3 okt. 2021 - 10:32

@norsemen je schrijft: "D66 is het tegenovergestelde van populistisch" De feiten en hun gedrag laten heel wat anders zien. Het spijt me voor je. Je andere reactie is gebaseerd op aannames en verzinsels: Je gaat ervan uit dat ik een religie aanhang en je beticht me van het beledigen van andere religies, volgens mij doe ik dat niet. Maar ik snap dat je kritiek wilt pareren, jammer dat dat je niet met feiten lukt.

Norsemen
Norsemen3 okt. 2021 - 11:00

@LHTJ Je lijkt geen idee te hebben wat populisme überhaupt betekent. En verder ben jij zo’n typische FvD stemmer, dat maak je iedere keer weer duidelijk.

LHTJ
LHTJ4 okt. 2021 - 8:24

@norsemen verre van, maar goed je mag dat factfree roepen.

Norsemen
Norsemen4 okt. 2021 - 10:44

@LHTJ Verre van? Haha Je schaamt je voor je eigen opvattingen blijkbaar. Dat snap ik wel.

LHTJ
LHTJ4 okt. 2021 - 14:43

Nee hoor integendeel. Maar goed iedereen die wat rechtser van het midden is, of zelfs niet extreem links die wordt door enkele figuren hier waaronder door jou meteen als FVD'er if PVV'er bestempeld. Nogmaals dat mag, zonde van de discussie maar het mag en ik snap die gekozen uitweg uit de discussie ook nog wel van jou kant.

Norsemen
Norsemen6 okt. 2021 - 7:24

Je houdt niemand voor de gek hier LHTJ. Het is zo duidelijk als wat.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland30 sep. 2021 - 11:31

iedereen is gebaat bij nieuwe verkiezingen ook al krijgen we dan wéer een stuk ellende in de regering - deze club mensen zijn ongeloofwaardig ze is al net zo'n leugenaar aan het worden als Rutte

2 Reacties
adriek
adriek30 sep. 2021 - 12:29

Het enige dat nieuwe verkiezingen ons zullen brengen is nog een jaar langer een demissionair kabinet Rutte, uitstel van alle belangrijke items, rijkere rijken en het land verder in verval.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland30 sep. 2021 - 16:26

laat Rutte asjeblieft zich niet met belangrijke items bemoeien en kaag ook niet die weten van een een vonkje een bosbrand te maken

Minoes&tuin
Minoes&tuin30 sep. 2021 - 11:27

Wat een slappe houding! Nieuwe bestuurscultuur begint al goed, Vergeet het maar, oude wijn in nieuwe zakken!

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin30 sep. 2021 - 11:27

Sorry, in dezelfde zakken!

Bernie2
Bernie230 sep. 2021 - 11:20

Wat een verraad aan het fatsoen Sigrid, ik had beter van je verwacht en dit kan ik je niet vergeven. Kiezen voor de incompetente Rutte is kiezen voor opnieuw 4 jaar van slopen, foute besluiten en modaal en minima verder vertrappen én desastreus beleid onder Rutte's doctrine en het CDA dat nu zwaar in de touwen hangt. Een slechte en zwarte dag voor de democratie. Je bent hierbij zwaar door het ijs gezakt. Triest.

2 Reacties
Marcus A.2
Marcus A.230 sep. 2021 - 11:31

Kom op zeg, dit was natuurlijk te verwachten. Het enige verwijt dat te maken valt is aan die linkse kiezers die in hun tomeloze naïviteit besloten om strategisch te gaan stemmen op d66.

Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!30 sep. 2021 - 11:33

En? Blij met je stem op Kaag?

Hank Nozemans
Hank Nozemans30 sep. 2021 - 11:18

Dus je treed af, en dan kom je een paar maanden later met het zelfde team weer opdagen alsof er niks is gebeurd? De enige die niet is gebaat bij nieuwe verkiezingen, is Kaag zelf, de hypocriete zelf ingenomen tr...t met d'r nieuwe leiderschap.

Piet Helmons
Piet Helmons30 sep. 2021 - 11:10

Hier komen onze wegen weer samen.

Sustainaboy
Sustainaboy30 sep. 2021 - 11:05

Kaag is natuurlijk als de dood dat de glans er bij haar wel af is, en er bij nieuwe verkiezingen weer een zeteltje of 5 naar de PvdA terug gaan.

Break on through
Break on through30 sep. 2021 - 11:03

Slap, slap, slap! Het komt er dus op neer dat als je je poot maar gewoon stijf houdt Sigrid Kaag wel toegeeft. Ga je de hele onderhandelingsronde terugzien en dan is de uitkomst dat het uiteindelijk nog steeds slecht te pruimen is voor D66.En dan alsnog nieuwe verkiezingen? VVD staat op verlies. CDA is van de aardbodem weggevaagd. Hier liggen linkse kansen. Rechts is definitief uitgerangeerd.

10 Reacties
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!30 sep. 2021 - 11:19

???? CDA is van de aardbodem weggevaagd? Net zoals GroenLinks bij de echte verkiezingen? Je gaat toch niet zeggen dat jij Kaag echt geloofde met haar boodschap van transparantie en nieuw leiderschap? Het is en blijft een slangenkuil waar een ieder iets voor elkaar probeert te krijgen vanuit partijbelang maar waar eigen belang op de eerste plaats staat. En dat zal bij elke partij zo blijven.

Marcus A.2
Marcus A.230 sep. 2021 - 11:19

"VVD staat op verlies. CDA is van de aardbodem weggevaagd. Hier liggen linkse kansen. Rechts is definitief uitgerangeerd." Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan hebt? Of is het je mening?

Cave Canem
Cave Canem30 sep. 2021 - 11:22

U gelooft het zelf? Met forse verkiezingswinst in het vooruitzicht voor PVV, JA21, BBB, een waarschijnlijk nieuwe partij van Omtzigt, een wellicht nieuwe partij van Haga, plus nog wat resten van FVD? Dit naast een verdere ineenschrompeling van de som van het aantal zetels van PvdA, GL en SP?

erikbos
erikbos30 sep. 2021 - 11:22

@Break on through Ben dan toch wel benieuwd naar welke peilingen u kijkt. Bij de Ipsos peiling van deze week staat de VVD op +3 en D66 op -5. Het CDA wordt weliswaar gehalveerd maar BBB wint er 4 en JA21 3 dus daar wint links helemaal niks.

Jozias2
Jozias230 sep. 2021 - 11:26

Welke linkse partijen zijn dan gegroeid in de peilingen? Een groot deel van het verlies van CDA gaat naar BBB. VVD raakt eerdere winst tov de verkiezingen een klein beetje kwijt.

michellekepen
michellekepen30 sep. 2021 - 11:29

Break on through: "VVD staat op verlies. CDA is van de aardbodem weggevaagd" Vreemd dat je beweert dat de VVD op verlies staat. Zo mogelijk nog vreemder: het flinke verlies waar D66 op wordt gepeild, dat je in dit kader onvermeld laat. Het kader van Kaags bewering dat ‘Niemand is gebaat bij nieuwe verkiezingen’. Kennelijk wensdenken. Waarbij wens en feit aan elkaar gelijk worden gesteld. Ipsos-peiling week 39, ten opzchte van de laatste verkiezingen (dus huidige zetel-verdeling) VVD plus 3 zetels D66 min 5 zetels

vdbemt
vdbemt30 sep. 2021 - 11:30

Dat laatste is in coalitieland niet waar. De rechtse man met het selectieve geheugen, die onze overheid aan flarden heeft weten te brengen, de menselijke maat is verloren, georganiseerd met procedures de burger wantrouwt, kleine inkomens aan alle kanten uitmelkt en multinationals in de watten legt, lijkt gewoon weer premier te worden. Kaag heeft nog altijd de kans dat te voorkomen. Het zijn nog maar onderhandelingen. Ik wens haar veel kracht toe.

Haz
Haz30 sep. 2021 - 11:32

Waar haal jij toch die kennis vandaan dat VVD op verlies staat? Wensdenken? Elke poll die ik vind staat VVD op winst hoor. Bv. https://www.ipsos.com/nl-nl/politieke-barometer En ter info; dit is niet iets wat ik leuk vind, maar ik ben ook realistisch en ontken geen feiten.

Dr. Znayder
Dr. Znayder30 sep. 2021 - 11:49

@Haz Het is maar waar je de meetlat legt. De VVD heeft afgelopen jaren consistent verloren. Ondanks dat ze de grootste zijn, zijn ook zij geen hele grote partij. Dat je met 30 zetels de grootste bent komt door de totale fragmentatie in de Nederlandse politiek. Dat probleem komt denk ik juist ook voort uit die oude vastgeroeste politieke bestuurscultuur. Overigens krijgt deze coalitie in de peilingen absoluut geen meerderheid.

Break on through
Break on through3 okt. 2021 - 5:58

Bedankt voor jullie reacties. Sommige snijden hout. Andere zitten tjokvol rechtse haatdragende retoriek. Het enige waar rechts goed in is samen met bangmakerij. Fatsoenlijk beleid voeren zit er bij rechts niet in. Zie toeslagenaffaire, zie Groningen, zie armoede bestrijding, zie klimaattoestanden, zie de kwaliteit van onze rechtstaat. Allemaal verwaarloos cq kapotgemaakt cq gesloopt door rechts Nederland met de VVD trots voorop.... CDA word gegarandeerd van de aardbodem gevaagd doordat Omtigt nagenoeg ALLE zetels wegkaapt uit het CDA electoraat. Wat over blijft van het CDA zijn doorgewinterde Nijenrode kapitalisten en multinationals knuffelaars zoals Hoekstra zelf. Zonder het CDA kan de VVD beister weinig. Immers de CDA leverde tot voor kort de jaknikkende zwakke knieën ruggegraatloze meelopers die de VVD nodig had om een rechts stempel te kunnen drukken op coalities. Een alternatief is dan PVV, FvD en/of JA21 maar dan moet de VVD toegeven dat het gewoon een stelletje machtsgeile rechtse hufters zijn die koste wat het koste op het pluche willen blijven plakken. En dat toegeven kan natuurlijk niet. Dus de VVD verliest wel degelijk zetels. Als je alleen al naar de peilingen kijkt van 1 vandaag.

itsme3
itsme330 sep. 2021 - 11:02

Dat is het dan voor de zogenaamde top onderhandelaar die gevloerd wordt door Rutte. Ze is blijkbaar toch een maatje te klein voor het echte werk.

vdbemt
vdbemt30 sep. 2021 - 11:00

" Kaag kiest Rutte IV" is te voorbarig. Zij kiest ervoor te onderhandelen. Zij is dus simpelweg de enige die tot bewegen bereid was. Waardoor het slot nu open is. Ik hoop dat zij alsnog kan waarmaken wat ze wil. Dat vereist m.i. een andere premier dan Rutte.

Zakenpief
Zakenpief30 sep. 2021 - 10:59

Jammer. Ik had graag de 5-partijen coalitie gezien. Maar de onderhandelingspositie van Kaag is teveel verzwakt agv de Afghanistan-affaire, vermoed ik. Ik denk ook dat ze momenteel bij het CDA een Kaag-dansje doen op de vergadertafel.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt30 sep. 2021 - 13:10

5 partijencoalitie? Als je bedoelt met PvdA of GRL, dan heb je niet opgelet. Die hebben steeds gezegd dat niet te doen. Als ze dat zouden loslaten, zouden ze de ander verraden. Kaag doet zich alleen zelf aan. Tenzij ze haar woorden hard maakt in de onderhandelingen. Dat kan nog. Zij is wel de enige die de patstelling heeft doorbroken.

Frank327
Frank32730 sep. 2021 - 10:57

Dit wisten we al toen Kaag met het niet steunen van een motie van wantrouwen Rutte overeind hield. Als D66 een speerpunt heeft in de campagne (dit jaar: nieuw leiderschap) weet je ook één ding zekere: dat gaat er niet komen. Hetzelfde is gebeurd met gekozen burgemeesters en investeringen in onderwijs.

Kit2
Kit230 sep. 2021 - 10:57

Dus nog liever VVD CDA D66 CU dan dat de PvdA de koppeling met GL los laat en je semi-links met VVD CDA D66 PvdA verder kan. Want dat was uiteindelijk de keuze. Dan heb je als links na 6 maanden het spelletje poker met veel geklungel en het op de grond laten vallen van je kaarten, en veel versprekingen, verkeerde mensen, foute inschattingen en kolderieke verhaspelingen grandioos verloren.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine30 sep. 2021 - 10:54

Mooi, en nu door. Van mij had er nog wel 1 van de linkse partijen extra mogen aansluiten voor de stabiliteit, maar dat wilden ze zelf niet. Er valt voor D66 nog genoeg te winnen in de onderhandelingen. De VVD buigt al wat naar links op diverse dossiers, dus ruimte genoeg.

EUpiet
EUpiet30 sep. 2021 - 10:54

Hier toont mevrouw Kaag weer eens aan dat D66 verantwoording durft te nemen, niet roeptoeterend aan de zijlijn blijft staan en dat ze enge populisten zoals Wilders of de SP en Bij1 buiten de deur houdt. Het is vier jaar lang een uitstekende regering geweest die alle problemen zeer kundig heeft aangepakt dus waarom zou je dat niet voortzetten. Chapeau, dit is dat nieuwe leiderschap wat Nederland zo hard nodig heeft.

1 Reactie
itsme3
itsme330 sep. 2021 - 11:49

Inderdaad, en natuurlijk had ze zichzelf compleet klem gezet zodat ze geen kant meer op kon.

Harba Lorifa2
Harba Lorifa230 sep. 2021 - 10:47

Kaag is zo bang voir nieuwe verkiezingen dat het nieuwe leiderschap na n half jaar alweer in de prullenbak kan. Een half jaar nodig gehad om alles bij het oude te laten. Een trap na voor de toeslagenaffaire slachtoffers.

Dr. Znayder
Dr. Znayder30 sep. 2021 - 10:46

Huichelaars. Behalve die 30 VVD zetels is iedereen juist wel gebaat bij nieuwe verkiezingen. Kaag vergeet eventjes dat direct na de verkiezingen één van grootste parlementaire vertrouwens-rampen ooit afspeelde. Terwijl we nog aan het bijkomen waren van ongekend onrecht bleek hoe erg die beerput pas echt stonk. Het halve kabinet is weggelopen not bene een absoluut record. Dat heeft electoraal wel degelijk enorm veel invloed, behalve de VVD-kiezer pikken heel veel kiezers de corruptie niet blijkt uit peilingen. Vergeet ook niet dat de zetels van de VDD beperkt zijn, 80% van de Nederlanders wil helemaal geen Rutte/VVD. We hebben ongekende problemen en gaan nu net doen of we de branden blussen met de mensen die ze grotendeels aangestoken hebben. Als we iets hebben kunnen leren de afgelopen 6 maanden is dat de Rutte doctrine nog springlevend is. Dus gewoon weer 4 jaar corruptie vanuit achterkamers en christelijk conservatisme terwijl VVD-vastgoedboeren en multinationals minderbedeelden, jongeren en studenten nóg verder uitknijpen. Populisten in de kaart spelen, hou op.

TwoTone
TwoTone30 sep. 2021 - 10:41

Humor en co, ze nemen zichzelf in ieder geval een stuk serieuzer dan de kiezer momenteel nog doet…….

Geen3
Geen330 sep. 2021 - 10:40

‘Niemand is gebaat bij nieuwe verkiezingen’, aldus Sigrid Kaag. Wat ze eigenlijk bedoelt is: D66 is niet gebaat bij nieuwe verkiezingen.

1 Reactie
Nemo2
Nemo230 sep. 2021 - 11:38

Precies wat ik ook wilde zeggen, je bent me voor...

ton14024
ton1402430 sep. 2021 - 10:39

Dikke vinger naar Ongekend Onrecht en alle slachtoffers van Rutte en Co.

5 Reacties
Jozias2
Jozias230 sep. 2021 - 10:56

Waarom? Kabinet is afgetreden en de kiezer heeft gesproken. Resultaat is dat het mandaat van deze vier partijen groter is geworden. Deze coalitie heeft ook niet mijn voorkeur maar waarom zouden deze partijen geen deel uit mogen maken van een coalitie? En welke partijen dan wel?

Minoes&tuin
Minoes&tuin30 sep. 2021 - 11:28

Inderdaad! Maar ook van D66, vergeet dat niet. Die zat erbij en keek ernaar!

frankie48
frankie4830 sep. 2021 - 12:06

Beste Jozias, Dus jij het er wel inductie in dat de belofte van een nieuwe bestuurscultuur in Den Haag begint met de vier partijen die verantwoordelijk zijn geweest voor al het onrecht wat burgers van dit land is aangedaan in de periodes dat zij geregeerd hebben, omdat ze elkaar en zelfs niet door onze Tweede Kamer lieten corrigeren. Maar later bij de presentatie en behandeling van de miljoenennota en de rijksbegroting in de Tweede Kamer die uit een nieuwe samenstelling bestond, lieten sommige volksvertegenwoordigers ons toch al weten dat ze ondanks het aftreden en gemaakte beloftes richting kiezers, deze vier partijen zich in de demissionaire status al niet aan de gemaakte beloftes wenste te gaan houden.

Jozias2
Jozias230 sep. 2021 - 18:46

@frankie Het gaat er niet om of ik er fiducie in heb. Het gaat er om of de kiezer die door deze partijen vertegenwoordigd wordt er fiducie in heeft. En het feit is dat de omvang van deze partijen is toegenomen. Overigens was de pvda net zo betrokken onder Rutte 2 en ook de kamer zelf heeft een kwalijke rol gespeeld. Dus als deze 5 partijen niet mee mogen doen (en pvv fvd ja 21 en van haga ook niet wat mij betreft). Welke partijen dan wel?

frankie48
frankie481 okt. 2021 - 9:03

Beste Jozias, Alle raven zijn zwart. https://nl.wikipedia.org/wiki/Inductie_(filosofie)

Martin108
Martin10830 sep. 2021 - 10:34

Dus de regering treedt af omdat ze er een zooitje van hebben gemaakt, en gaan daarna weer gewoon door. Waar zou die kloof tussen de politiek en de samenleving toch vandaan komen. Is niet gek dat hele volksstammen eerder in samenzwering theorieën gelooft dan een politicus op zijn woord.

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland30 sep. 2021 - 16:34

ja precies!

Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!30 sep. 2021 - 10:32

D'66 heeft gegokt en verloren. In de onderhandelingen met VVD/CDA/CU is nooit meer winst te behalen. Er was al een waanzinnig bedrag toegezegd voor milieumaatregelen, extra geld voor onderwijs enzovoort. En om nu de onderhandelingen te laten klappen op medisch/ethisch vraagstukken, zal leiden tot commentaar omdat het alleen tijd kost als er nieuwe verkiezingen moeten komen. In mijn ogen erg slecht politiek leiderschap.

EricDonkaew
EricDonkaew30 sep. 2021 - 10:30

Niemand is gebaat bij nieuwe verkiezingen. --------------------------------------------------------------------------- Nou, niet D66 in elk geval, want die partij gaat dan goedbetaalde stoeltjes verliezen in de Tweede Kamer. Ook CDA niet, om precies dezelfde reden. VVD ook niet. De partij gaat nauwelijks verliezen of winnen, maar heeft geen baat bij nieuwe verkiezingen. CU zal er een beetje neutraal in zijn, denk ik. De partij draait nogal stationair. Alle vier de partijen hebben te vrezen van een eventuele lijst-Omtzigt, de VVD nog het minst overigens, Kortom, het wordt gewoon Rutte IV in dezelfde samenstelling als Rutte III. Slimme mensen hadden dat een half jaar geleden al voorspeld.

Robert Follon
Robert Follon30 sep. 2021 - 10:30

Gefeliciteerd met je nieuwe leiderschap allemaal.... :)

frankie48
frankie4830 sep. 2021 - 10:28

Is toch wel fijn om te horen van een partijleider die zelf liever een progressievere koers had gevaren, en nu toch de onderhandelingen ingaat die altijd op een meer conservatieve koers gaat uitlopen, dat wij kiezers bij een nieuwe stembusronde die progressievere koers niet hadden omarmd, maar ons oog dan meer op extreme flanken zouden hebben laten vallen. Hoe kan iemand zijn eigen geloofwaardigheid zelf zo onderuit gaan halen!

Dehnus
Dehnus30 sep. 2021 - 10:27

"Niemand gebaat bij nieuwe verkiezingen." LOOOOOOOOL! Niemand = hunzelf :P. En we gaan gewoon door, er is geen gerechtigheid voor de slachtoffers van de vele affaires :(

Eid
Eid30 sep. 2021 - 10:27

"Geweldig"! Wat een tactiek op links... Eerst dat stomme koppelgedoe, waar bijkbaar (zie peilingen) nog steeds de kiezer niet op zit te wachten, en dan zitten PvdA en vooral 'grote mond'-GL weer in de oppositie. Briljant. Enfin, hoeft Klaver ook niet te laten zien hoe economisch ondoordacht al die nieuwe visie plannen wel zijn. Klaver exit. Ploumen exit, helaas.

Gerygrr
Gerygrr30 sep. 2021 - 10:26

Ze heeft haar bezemsteel ingeslikt! Ze is erin gerutseld…..

Pindaklaas
Pindaklaas30 sep. 2021 - 10:24

Vreselijk. Die club is moeten aftreden vanwege een enorm drama waarvan duizenden mensen slachtoffer zijn geworden. En dan niet te vergeten het drama van groepen buitenom de toeslagenaffaire. Kaag wilde nieuwe politiek. Zo lokte ze kiezers naar D66.

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland30 sep. 2021 - 16:57

nee dat is niet zo zo maakte reclame - dat noemt men een campagne het verschil is echter dat wanneer een ijsfabrikant reclame maakt voor ijsjes met echte aardbeien waar dan poep in zit in plaats van aardbeien ze gedonder krijgen met de reclame code commissie en waarschijnlijk ook met de rechter . bij politici is dat niet aan de orde, die mogen elke leugen het land in slingeren om u maar op ze te laten stemmen zonder consequenties. zou je iets van een democratie willen hebben zou zoiets natuurlijk streng verboden moeten worden en had Kaag nu in het gevang gezeten.

west012
west01230 sep. 2021 - 10:20

D66 stelt harde eisen maar ik vrees dat ook die meloenen ingeslikt zullen worden.

Hallahan2
Hallahan230 sep. 2021 - 10:18

Met niemand bedoelt ze dan vooral haar eigen partij en de CDA?

LHTJ
LHTJ30 sep. 2021 - 10:15

tot zover het "nieuw leiderschap" kaarten overspeeld, zichzelf overschat. Ik snap dat ze geen nieuwe verkiezingen wil, dat heeft niets met het landsbelang te maken maar pure peilingvrees.