In aanloop naar het WK voetbal in Qatar zijn honderden tot duizenden bouwvakkers om het leven gekomen. Het gaat hierbij vrijwel volledig om arbeidsmigranten die onder erbarmelijke omstandigheden de stadions uit de grond moesten stampen. Dat weerhield supermarktketen Jumbo er niet van om een feestelijk WK-reclamespotje op te nemen met hossende bouwvakkers die zich van het lot van hun collega's zo te zien weinig aantrekken:
Update: De reclame van Jumbo wordt per direct van de televisie gehaald. Dat heeft de supermarktketen laten weten nadat woensdag ophef ontstond.
Jumbo laat in een reactie op vragen van RTL Nieuws weten:
"Jumbo heeft per direct besloten om de WK-televisiereclame die gisteravond voor het eerst te zien was stop te zetten. We realiseren ons nu dat in deze reclame een link te maken is naar de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in Qatar en dat is nooit onze bedoeling geweest. Dit betreuren we ten zeerste en we bieden hiervoor onze welgemeende excuses aan."
De vraag is nu, gaan we Jumbo boycotten? Gaan we het WK boycotten? Ik kan dit niet voor jullie beslissen, uiteraard.
Heel veel verontwaardiging - ik neem aan dat de winkels wel leeg zullen blijven voortaan. Daar wil niemand meer gezien worden natuurlijk. Faillissement vast aanvragen? Of zal niemand zich hier ook maar ene bal van aantrekken - zolang de Cola maar 3 halen, 2 betalen is?
Wat een flauwekul toch weer. De toewijzing was schandalig. De doden waren schandalig, maar dat zijn gedane zaken. De link leggen tussen hossende Nederlandse bouwvakkers en de dode bouwvakkers in Qatar zit in onze hoofden. Namens wie zouden wij hierover schande moeten spreken? Wie van ons is zelf gekwetst? Wie bent u om namens anderen iets kwetsend te vinden?
Tja, als je het zo bekijkt zijn we nooit ergens verantwoordelijk voor. Dan kan je alles van je af laten glijden.
"realiseren ons nu” !? NU?! sloom en dom supermarktbestuur en reclamebureau als deze discussie in toenemende mate sterker klinkt
Laten we deze conclusie trekken - - de reclame zelf is lelijk en dom - gezien de achtergrond is ze immoreel - het woord 'hoofdspencer' is ridicuul Jumbo is inmiddels bijgedraaid, omwille van de eerste reacties uit de samenleving. Wil er nog een andere hoofdspencer van een ander sportteam ooit met het betrokken reclamebureau in zee gaan? Ik denk van niet, want dan zou die spencer zo maar kunnen verzuipen.
Ondanks de "onmiddellijke" terugtrekking was aan het eind de middag die advertentie nog gewoon in de lucht. Tot zover dat "bijdraaien" van Jumbo.
Laten we deze conclusie trekken - - de reclame zelf is lelijk en dom - gezien de achtergrond is ze immoreel - het woord 'hoofdspencer' is ridicuul Jumbo is inmiddels bijgedraaid, omwille van de eerste reacties uit de samenleving. Wil er nog een andere hoofdspencer van een ander sportteam ooit met het betrokken reclamebureau in zee gaan? Ik denk van niet, want dan zou die spencer zo maar kunnen verzuipen.
Wij spraken vroeger niet voor niets over de Nederlandse kruideniersmentaliteit.
Onbegrijpelijk dat Jumbo hiermee dacht weg te komen. En wat te denken van die boys van het reclamebureau. Eddy Salfischberger, directeur van Alfred, het bureau dat deze WK-campagne voor de supermarktorganisatie heeft ontwikkeld zegt dat deze misser intern wel tot gesprekken leidt over de vraag waar het is misgegaan. Kom op zeg. Als je een spot maakt voor een grote klant als Jumbo kan ik me niet voorstellen dat die de deur uitgaat zonder dat er uitgebreid naar gekeken is. Het lijkt wel alsof Jumbo een lange neus trekt naar iedereen die kritisch is over dit WK en wat er in Qatar gebeurd is. Hoe kom anders op zoiets als dit.
Voetbal wat is dat? Voetbalvlubs met hun miljardairs als eigenaren en idiote bedragen. Voetbal graaft haar eigen graaf en ik wens ze veel plezier. Ik kijk er niet meer na.
Hebben natuurlijk alweer bergen oranje plastic zooi als promotiemateriaal laten maken, korte termijn en kortzichtigheid hoort nu eenmaal bij het beroep van reclamemaker.
‘There is no such thing as bad publicity’ Maar jumbo doet wel heel erg haar best om het tegendeel te bewijzen.
‘There is no such thing as bad publicity’ Maar jumbo doet wel heel erg haar best om het tegendeel te bewijzen.
Internationale toernooien hadden volgens westerse ethische waarden nooit toegewezen mogen worden aan landen die het niet zo nauw nemen met mensenrechten. Niet alleen Qatar, maar bijvoorbeeld ook Rusland en China. In de zandbak van Saudi-Arabie, schijnt ieder jaar zonder veel problemen een Formule 1 race gehouden te worden. De nationale sport organisaties hebben vervolgens een keuze om niet te gaan. Zij weten ook. Keuzes hebben consequenties. Het gaat in die wereld uiteindelijk om geld en macht. De hoofdverantwoordelijken nemen onetische besluiten. Prachtig om hiertegen te strijden. Leve de medemenselijkheid. Hopelijk heeft het een effect. Ik vrees ervoor. De macht en invloed van de westerse wereld is dalende.
Na Shell zn fuck you aan iedereen, zegt nu ook het voedingsmiddelengrootkapitaal een dikke fuck you all. Als mensen zo openlijk in het gezicht gespuwd worden, moet je ook niet gek opkijken als er een keer harde tegenacties komen die geen rekening met Shell of Jumbo houden.
@Armoedegrens “Als mensen zo openlijk in het gezicht gespuwd worden, moet je ook niet gek opkijken als er een keer harde tegenacties komen die geen rekening met Shell of Jumbo houden.” Ik denk dat het Nederlandse volk daar te laf voor is, dat moet weer van het Franse volk komen.
Kijk er na alsof het hossende bodybags zijn. Maak als antwoord een soortgelijk Jumbo spotje op de plaats waar het Jumbobaasje wegens fraude op water en brood zit, of loopt hij alweer vrij rond. Het is de eerste rel niet rond Jumbo, ook niet rond hun eigen personeelsbeleid: het lijkt wel alsof negatieve aandacht rondom dat familiebedrijf de omzet alleen maar doet stijgen.
Ja zeker een echt slecht gekozen reclame, over het WK kan je maar beter je commerciele mond houden.. Maar zullen we even de rechterlijke uitspraak mbt Jumbo fraude afwachten? En niet de eerste rel over Jumbo? Kinnesinne!
Eh....nee. Jumbo heeft het heel slim gedaan. In het filmpje en in de begeleidende tekst eronder wordt nergens het WK voetbal in Qatar genoemd. Jumbo kan daarom best zeggen dat deze met haar " hoofdspencer van supporters" de Nederlandse hockey-teams wil steunen voor hun deelname aan de EuroHockey Indoor Championship in Hamburg, aankomende december. Ik weet ook wel dat dat niet zo is. Echter, Jumbo heeft de reclame zo vaag gehouden, dat dit niet te bewijzen is.
Je gelooft toch niet dat bouwvakkers voor een elitair hockeyteam of balletvoorstelling een rondje huppelen. Maar in werkelijkheid ook niet voor het voetballen. Op wat dronken jongeren na die niet weten waarvoor ze huppelen, huppelt niemand voordat circus.
Bewijzen misschien niet maar zelfs jij snapt blijkbaar waar het om gaat anders had je deze reactie niet zo geschreven.
Dodelijke campagne voor Jumbo. De loden Leeuw cum laude gewonnen in ieder geval
De ongelukkige waarheid: De overgrote meerderheid in Nederland maakt zich drukker over de prestaties van Oranje in Qatar, dan over de daar overleden bouwvakkers. Degene die dat wel doen zijn vooral mensen die voetbal iets voor het plebs vinden. Is dat eerlijk, nee, maar gedane zaken nemen geen keer. Laten we hopen dat door alle aandacht er in de toekomst minder doden vallen in Qatar.
'Read the room!', roep je als een iemand een grap maakt die totaal verkeerd valt. Wel, dat Jumbo nu gedaan. De makers hiervan hebben nu niet bepaald hun vinger aan de pols van wat er nu speelt. Ik dacht trouwens eerst dat deze reclame door Lubach was gemaakt.
"Het gaat hierbij vrijwel volledig om arbeidsmigranten die onder erbarmelijke omstandigheden de stadions uit de grond moesten stampen" Nee, 37 doden rond de stadions, de overgrote meerderheid was bezig met het aanleggen van een vliegveld, een volledig nieuwe stad, gaswinning, etc. Is niet minder erg, maar het lijkt me wel goed ons een beetje aan de feiten te houden (feiten is in deze wat we weten, want waarschijnlijk zijn het er een stuk meer)
De enige echte goede en correct actie zou zijn dat het Nederlands voetbalelftal weg blijft uit Qatar. Dan hebben ze pas principes.
Regel 1 uit het handboek nederlandse economie: principes die geld kosten moet je als de gesmeerde bliksem laten vallen. Alleen als een principe iets oplevert mag je er over nadenken er wat mee te doen.
"Dan hebben ze pas principes." Dus jij hebt geen mobiele telefoon, maakt geen gebruik van energie en veel medicatie weiger je.
"Dus jij hebt geen mobiele telefoon, maakt geen gebruik van energie en veel medicatie weiger je. " Van mij mogen ze naar Qatsr gaan, maar dan niet zeuren over stadions etc. Want hier roepen over inclusiviteit en het daar noet uitvoeren is hypocriet.