Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GroenLinks-leden mogen stemmen over fusie met PvdA in Eerste Kamer

Ledenreferendum over verdere linkse samenwerking
Joop

Supermarkt Jumbo verzamelt illegaal medische gegevens personeel

  •  
14-04-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
5506009945_89e9982c6b_o

© cc-foto: Domien https://flic.kr/p/9oxJVX

Een huisarts slaat alarm over de praktijken van supermarktketen Jumbo. Dat winkelbedrijf verzamelt medische gegevens onder vrijwilligers en sluist die stiekem door naar een extern bedrijf om te worden gebruikt voor de aanvraag van subsidies. Dat blijkt uit onderzoek van het consumentenprogramma Radar op NPO Radio 1. Radar schrijft:
Personeelsleden worden gevraagd voor een dossieronderzoek een enquête in te vullen waar ook medische vragen in staan. Wie in goed vertrouwen vertelt dat hij weleens last heeft gehad van psychische klachten krijgt een brief waarin verzocht wordt om een rapport of doktersverklaring aan te leveren. Als de medewerker niet meewerkt wordt er gedreigd met consequenties staat in de brief. Het gaat vooralsnog om vestigingen rondom Breda in de provincie Noord-Brabant.
De winkelketen zet medewerkers onder druk met de bewering dat ze wettelijk verplicht zijn medische gegevens af te staan maar die plicht bestaat helemaal niet.
Toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens zegt dat in deze zaak veel niet in de haak is en volgt de zaak. ‘Een werkgever mag niet op de stoel van de dokter gaan zitten. Hij mag geen informatie over je gezondheid verzamelen, niet delen en je mag uiteraard ook niet zonder een arts medische gegevens interpreteren.’ De AP zegt dat werkgevers werknemers moeten informeren waarom zij hun gegevens verzamelen. Jumbo reageert dat zij overtuigd zijn dat deze vestigingen ‘met de beste bedoelingen hebben gehandeld’. ‘Met de huidige druk op de arbeidsmarkt, kijkt deze ondernemer ook naar de mogelijkheid om medewerkers met een beperking aan te nemen. Het is zijn inzet om medewerkers met een beperking zo goed mogelijk te begeleiden en ondersteunen in het werk.’ Radar ontdekte dat over die ondersteuning aan de medewerkers niets wordt verteld.
Omroep Brabant meldt naar aanleiding van de onthulling:
Jumbo zegt onderzoek te doen naar deze zaak. “Wij willen benadrukken dat het hier gaat om winkels van één individuele franchiser en deze handelswijze niet gebaseerd is op enig centraal beleid van Jumbo. We vragen nooit om medische gegevens van onze werknemers.” Het is niet voor het eerst dat deze franchisenemer in opspraak raakt. Eerder zou een vijftienjarig meisje zijn ontslagen bij de Jumbo in Etten-Leur vanwege het dragen van een hoofddoek.
cc-foto: Domien

Meer over:

arbeid, privacy, jumbo, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (10)

DanielleDefoe
DanielleDefoe15 apr. 2018 - 9:55

Ik kwam er toch al nooit.

Piet de Geus
Piet de Geus15 apr. 2018 - 1:23

"en sluist die stiekem door naar een extern bedrijf om te worden gebruikt voor de aanvraag van subsidies" Wat niet alleen iets zegt over die franchisenemer maar ook iets over de doelmatigheid van die subsidies: kennelijk worden die ook verstrekt voor werknemers die zonder ook wel aan de bak zouden komen. En lijkt het gedrag van die franchisenemer niet verdomd veel op was in bijvoorbeeld het onderwijs heel gebruikelijk is? Daar doen ze ook al het mogelijke om zoveel mogelijk leerlingen aan een rugzakje te helpen om extra subsidies binnen te slepen. En anders praten ze ze wel dyslexie of dyscalculie aan zodat ze zo lang over het examen mogen doen dat de resultaten van de school omhoog gaan. Het is aan die rugzakjes en subsidies te danken dat er uiteindelijk een hausse aan werkloze WA-jongers ontstond: zo'n stigma verandert in een nadeel zodra er geen subsidies meer tegenover staan. Dan is die een beetje drukke leerling ineens veranderd in een officieel erkende risicofactor op de arbeidsmarkt. Wat die franchisenemer probeert komt op exact hetzelfde neer: proberen zoveel mogelijk mensen een rugzakje aan te praten om maximaal subsidie te ontvangen. Met als gevolg dat ze gebrandmerkt worden en nog maar moeilijk elders aan de bak zullen komen, hooguit als daar weer een zinloze subsidie tegenover staat.

JanB2
JanB214 apr. 2018 - 16:10

Zo, daar ga ik dus geen inkopen meer doen.

2 Reacties
MomentInFocus2
MomentInFocus214 apr. 2018 - 22:22

Kopen doe ik al lang niet meer bij Jumbo: het is altijd wat daar bij die aso supermarkt met hun personeelsbeleid. Wanneer er een personeelsactie is voor betere arbeidsomstandigheden zetten ze onderkruipers in en ondermijnen zo de vakbondsacties. Terwijl de directie jaarlijks miljoenen uitgeeft aan hun hobby met de formule 1 kan er voor het personeel niets af. Daarbij is het ook een dure en klantonvriendelijk zaak met hun plofkippen.

Poezenmens
Poezenmens15 apr. 2018 - 9:05

“Wanneer er een personeelsactie is voor betere arbeidsomstandigheden zetten ze onderkruipers in en ondermijnen zo de vakbondsacties.” Inderdaad, bij Jumbo moet je geen boodschappen meer doen: https://nos.nl/l/2224504

Karingin
Karingin14 apr. 2018 - 16:04

Ik denk dat die franchiser binnenkort uitgefranchised is.

Emanuel Lasker
Emanuel Lasker14 apr. 2018 - 15:19

Het gaat duidelijk niet om beleid van cocern Jumbo maar om een actie van een franchisenemer wat in zekere mate een zelfstandige ondernemer is die dit op eigen houtje doet. Omroep Brabant schrijft niet voor niets in de kop van haar door jullie bijgevoegde link "Jumbo onderzoekt eigen franchisenemer na doorspelen medische gegevens personeel". Ik neem aan dat de in jullie tweede zin van dit artikel gebruikte "vrijwilligers" een vergissing is en dat het zoals verder aangegeven personeel betreft die door de franchisenemer ook zeker niet op vrijwillige basis om medische gegevens worden gevraagd deze te keveren.

Cliff Clavin
Cliff Clavin14 apr. 2018 - 15:07

Ik blijf dit nauwlettend volgen - het is mogelijk dat ik binnenkort naar een andere, duurdere winkel ga; maar niet nadat ik eerst de bedrijfsleider van mijn Jumbo over mijn reden van afhaken ingelicht zal hebben. Motto: je kan altijd nee zeggen.

2 Reacties
doron
doron14 apr. 2018 - 17:39

Ja, die bedrijfsleider zal zeker onder de indruk zijn, not.

Cliff Clavin
Cliff Clavin14 apr. 2018 - 20:46

@ Doron - je begrijpt het niet, omdat je deze tijd niet begrijpt. Ik ben in een kleine gemeenschap een gewaardeerde klant. Men kent me, en als ik wat te kennen geef, dan wordt dat serieus genomen. Maar dit gaat jouw bevattingsvermogen ver te boven. Ik kan alleen maar medelijden met jouw eigen beperkingen hebben.