Joop-debat: Moet fietser parkeergeld betalen?
• 17-02-2011
• leestijd 2 minuten
Duizenden verweesde fietsen verstoppen de Amsterdamse straten. Is fietsers laten betalen voor een parkeerplek een oplossing?
Gemeente Amsterdam overweegt betaald fietsparkeren in te voeren. Fietsersbond is er niet blij mee. De Fietsersbond is er boos over. “Goed gedrag moet je niet belasten” vindt Hugo van der Steenhoven van der Fietsersbond.
Grote stadsbestuurders zitten met de handen in het haar over de duizenden geparkeerde fietsen die de steden verstoppen. In Amsterdam wordt daarom nagedacht over mogelijkheden om fietsers te laten betalen voor het parkeren van hun rijwiel op drukke plekken.
Een ontzettend slecht idee, vindt Van der Steenhoven. Goed gedrag moet je niet belasten. “We willen immers graag dat mensen met de fiets naar de stad komen en níet met de auto.” De Fietsersbond wil dat er meer stallingen gebouwd worden in de grote steden. Maar volgens Maurice Piek is de situatie niet meer houdbaar. De duizenden fietsen in de binnensteden bij het station, tegen bruggen en lantaarnpalen versperren de weg voor voetgangers, andere verkeersdeelnemers en nood- en hulpdiensten. Daarom moet er anders gekeken worden naar fietsers in de stad. Piek: “De VVD wil op drukke plekken fietsers verplichten om gebruik te maken van een betaalde fietsparkeergarage. Voor ongeveer 60 cent zou je daar gebruik van kunnen maken.” Maar Van der Steenhoven vindt dat een slecht plan. “Betalen voor het parkeren van een auto is normaal geworden omdat we in Nederland het autogebruik in de stad willen ontmoedigen. Maar fietsen is een oplossing, geen probleem.”
In Nederland wil eigenlijk iedereen het fietsen stimuleren, zegt Van der Steenhoven. Fietsen is immers snel, goedkoop, gezond en goed voor milieu en leefbaarheid. “Verplicht betalen voor de fiets betekent ontmoediging van ons meest mens- en milieuvriendelijk vervoermiddel.” Piek van de VVD wil fietsers echter geen uitzonderingspositie geven: “Amsterdammers kunnen ook met hun bootje of hun auto de stad in en moeten daar dan voor betalen. Hoe je je wilt vervoeren is een vorm van keuzevrijheid. De verschillende opties moet je dus gelijk belasten.”
De gemeente Amsterdam heeft te lang geen goede voorzieningen geregeld voor fietsers, vindt de Fietsersbond. Daarom loopt de situatien u uit de hand. “Kijk naar Haarlem of Houten, daar worden duizenden fietsparkeerplekken bijgebouwd. Dat zou Amsterdam ook moeten doen.” Maar zulke oplossingen zijn duur, benadrukt Piek. De bouw van stallingen en ook het beheer ervan is een kostbare aangelegenheid. Geen excuus, volgens Van der Steenhoven: “Voor die voorzieningen kan ruimte en geld gevonden worden door een verdere beperking en belasting van het autoparkeren in steden.” Ook zouden gemeenten volgens de Fietsersbond veel systematischer werk moeten maken van het periodiek opruimen van achtergelaten fietsen en wrakken. Dáár is Piek ook voor: “Er worden jaarlijks in Amsterdam 45.000 ‘weesfietsen’ achtergelaten. Die verstoppen de fietsparkeerplekken die er nu zijn.”