Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Droogte dreigt Rijn onbevaarbaar te maken, industrie in de problemen, prijzen omhoog

Klimaatcrisis hindert bestrijding klimaatcrisis
Joop

Jongens in IJsland kunnen onderwijsniveau meisjes niet bijhouden

  •  
06-02-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Beginning of first school year in Taunusstein amid coronavirus pandemic in Germany

© epa08610343 Kids with their school cones sit in the classroom at a elementary school in Taunusstein near Wiesbaden, Germany, 18 August 2020. More than 55,000 boys and girls started with schoo

IJslandse jongens doen het op school slechter dan meisjes. De afgelopen jaren is de kloof bovendien toegenomen. Zo halen meer meisjes dan jongens een gymnasiumdiploma: 60 versus 40 procent. Dat meldt Iceland Monitor.
In het hoger onderwijs doen mannen het nog slechter. Studeerden er in 1985 nog evenveel mannen als vrouwen af, inmiddels is slechts 34 procent van de afgestudeerden van het mannelijk geslacht.
Een belangrijke oorzaak voor het verschil is dat de leesvaardigheden van jongens flink achterblijven bij die van meisjes. In 2018 zakte maar liefst 34 procent van de 15-jarige IJslandse jongens voor de door de OESO ontwikkelde leestest.
Het sociaaldemocratische parlementslid Helga Vala Helgadóttir heeft de regering afgelopen week opgeroepen om meer te doen om de leerachterstanden van jongens weg te werken. Zij vraagt zich af of de schooldagen wellicht te lang zijn voor jongens en of zij mannelijke rolmodellen missen. De meeste docenten op IJslandse scholen zijn vrouwen.

Meer over:

ijsland, nieuws, onderwijs,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (116)

Vriend van Elf
Vriend van Elf8 feb. 2021 - 10:33

Met voetbal. hockey e.d. kunnen de meisjes de jongens totaal niet bijbenen. Dat hebben we opgelost om aparte jongens en meisjes teams te maken. Wellicht kunnen we op school de jongens en meisjes ook apart zetten? Ik heb het aan mijn jongens gevraagd en die zouden dat helemaal niet erg vinden.

2 Reacties
Nick the Stripper
Nick the Stripper8 feb. 2021 - 12:51

Die jongens vinden het vast ook niet erg om iedere dag patat te eten, onbeperkt te gamen en maximaal een keer per week hun onderbroek te verwisselen. Daarom is het maar goed dat we dit niet aan de kinderen overlaten.

vdbemt
vdbemt8 feb. 2021 - 13:20

Goed gevonden. Gemiddeld zijn de jongens met sporten beter dan de meisjes. En daar is (gemiddeld) niets aan te doen. Fijn voor hen die er niet tegen kunnen wanneer vrouwen het beter doen dan de mannen.

Ganneke
Ganneke8 feb. 2021 - 8:24

De olifant in de kamer wordt door niemand opgemerkt. En dat is dat meisjes over het algemeen intelligenter zijn dan jongens. Net als dat vrouwen over het algemeen een hoger iq hebben dan mannen. In de IJslandse maatschappij zijn vrouwen het meest gelijkwaardig aan mannen, meer dan waar dan ook ter wereld (en zelfs in IJsland hebben mannen nog steeds lichtelijk de overhand). In zo'n maatschappij valt het intelligentieverschil nog meer op dan elders ter wereld. Nederland zou een topland zijn en niet een middenmoter zoals nu, als alle barrières en oneerlijke mannen promotende baantjescarrousels zouden worden opgeheven. Dan zouden vrouwen de kans hebben om iets te doen met hun intelligentie, wat op dit moment in Nederland totaal niet het geval is.

4 Reacties
Berend5
Berend58 feb. 2021 - 10:18

Kunt u uw stelling dat meisjes intelligenter zijn dan jongens ook onderbouwen met een bron?

vdbemt
vdbemt8 feb. 2021 - 13:21

@Berend. Is het iets dat je absoluut niet wilt geloven?

Berend5
Berend58 feb. 2021 - 13:53

@vdbemt iedereen kan wel wat roepen in deze tijd van nep nieuws dus om een onderbouwing vragen is volkomen normaal. Zeker als het gaat om discriminerende stellingen lijkt mij dit gerechtvaardigd.

vdbemt
vdbemt10 feb. 2021 - 13:35

Om een onderbouwing vragen, is prima. Wat ik me afvraag, is: waarom vind je zoiets nou zo belangrijk? Het begin van de onderbouwing zit trouwens in het artikel over de resultaten in Ijsland. Daar heeft men een feitelijke constatering gedaan: de meisjes doen het beter dan de jongens. Een feitelijke constatering is geen discriminerende stelling. Het gaat op discriminatie lijken, wanneer feiten niet geaccepteerd worden omdat ze niet overeenkomen met je mening. Bijv. de mening dat vrouwen minder (slim) zijn.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee937 feb. 2021 - 21:40

In 2017 was er in Nederland een campagne van het SIRE over dit topic. Destijds werd het o.a. hier op joop neergesabeld.

ona2
ona27 feb. 2021 - 13:31

Niet alleen in IJsland. In Nederland bewegen de cijfers ook die richting op. Op gestandaardiseerde tests scoren jongens wereldwijd net iets hoger dan meisjes. De focus is de laatste decennia komen te liggen op soft skills. Daarin zijn meisjes in het voordeel. "In het hoger onderwijs doen mannen het nog slechter." Hangt maar net af wat je onder hoger onderwijs wil verstaan. MBO elektrotechniek is inhoudelijk een veel taaiere opleiding dan bijvoorbeeld HBO sociaal werk. Dit is dus meer een discussie over definities. Denk echter niet dat dit in de toekomst zal aanhouden. Door de technologisering zullen hard skills weer vereist worden.

7 Reacties
vdbemt
vdbemt7 feb. 2021 - 13:50

" Door de technologisering zullen hard skills weer vereist worden." Maar het is juist de robotisering/automatisering waardoor de hardskills minder nodig zijn. We moeten ophouden met dat jongen-meisje gedoe. Ga voor, zowel voor hard- als softskills, voor de beste opleidingen. En accepteer dat er bepaalde beroepen zijn waarin meer óf jongens óf meisjes belanden. Bij ieder zal het verschil kleiner worden. Zo zien we steeds meer vouwen in het leger, bij de marine, als vrachtwagenchauffeur. Maar het aantal mannen is er groter. Klaar. Bij andere beroepen is dat andersom. Ik weet niet hoe de verhoudingen daar liggen, maar in ziekenhuizen zie ik erg veel vrouwelijke artsen. Prima toch.

Norsemen
Norsemen7 feb. 2021 - 15:31

“ MBO elektrotechniek is inhoudelijk een veel taaiere opleiding dan bijvoorbeeld HBO sociaal werk.” Wat is dit voor onzin.

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 feb. 2021 - 16:50

Bij de chirurgen gaat het ook richting 50-50. Wordt dat nu opeens een "soft" vak?

RechtdoorZee93
RechtdoorZee937 feb. 2021 - 21:42

@Ona, Ik denk dat dit een goede samenvatting is. Je ziet dit ook door in de mismatch tussen onze opgeleiden en de vacatures. Er is een gebrek aan ICT, techneuten. Andere landen in de wereld slagen er beter in om meer mensen in deze richtingen af te laten studeren.

DaanOuwens
DaanOuwens8 feb. 2021 - 8:02

@ ona Jij schrijft: MBO elektrotechniek is inhoudelijk een veel taaiere opleiding dan bijvoorbeeld HBO sociaal werk. Grappig ik heb beide. Hoewel MBO-werktuigbouwkunde in plaats van elektro maar dat is wel vergelijkbaar. Dus ik kan de bewering op basis van eigen ervaring toetsen. Je bewering is niet correct dus. De HBO was wel vele malen leuker om te doen.

Ganneke
Ganneke8 feb. 2021 - 8:36

Onzin ona over die soft skills. Als je naar een normale klas kijkt zie je dat het altijd jongens zijn die er doorheen lopen te brullen, die niet opletten, enz. Ik denk dat dat percentage aan jongens niet anders doet dan zij altijd al hebben gedaan. Want voor mannen maakt het toch niet uit of ze goed hebben gepresteerd op school, de baantjes zijn in Nederland toch wel voor hen: gemiddelde / ondergemiddelde mannen uiteindelijk, en niet voor hoogst intelligente gedisciplineerde vrouwen. Nederland bevindt zich nog te diep in het patriarchaat waarbij mannen worden bevorderd en vrouwen worden achtergesteld.

DaanOuwens
DaanOuwens8 feb. 2021 - 19:00

@ Ganneke Jij schrijft: Nederland bevindt zich nog te diep in het patriarchaat waarbij mannen worden bevorderd en vrouwen worden achtergesteld. Je beweringen zijn niet helemaal waar. Absoluut een kern van waarheid. Er zijn talloze mannen door gebrek aan gewicht omhoog gevallen in grote bedrijven. De werknemer die weinig presteert omdat hij weinig doet, kan snel carrière maken. Zeker als hij sociaal een beetje handig is en met iedereen meebabbelt kan een man ver komen. Als je in veel verschillende bedrijven en organisaties komt zie je soms een overvloed aan onkunde en incompetentie. Maar er zijn talloze vrouwen die exact dezelfde loopbaan doorlopen. Niet gehinderd door enige intelligentie, als ze maar minimaal 30 per week werken, de kinderen niet te vaak ziek zijn en niet roept dat ze moe is, dan kan de niet al te briljante vrouw ook een mooie loopbaan hebben. Geen kritiek leveren op anderen, niet met afwijkende ideeën komen, niet opvallen, dan komt het goed. Vooral in de dienstverlenende sector, het onderwijs, de zorg en andere not for profit sectoren hebben veel vrouwen in belangrijke hoge en goed betaalde functies. En de meerderheid van die vrouwen bakt er ook weinig van. Dus maak je niet ongerust het is goed aan het komen.

tempest
tempest7 feb. 2021 - 10:09

Heel goed dat men wil werken aan oplossingen. Want dit soort verschillen zijn een signaal dat er mogelijk een groter onderliggend probleem aanwezig is. Andersom zou men gelijk seksisme roepen, dus ik vind de praktische punten wel verfrissend (te lange dagen, missen van rolmodellen etc) en denk dat ze in ieder geval meer kans maken om het verschil te verkleinen.

Bouwman2
Bouwman27 feb. 2021 - 9:13

Voor het leren vergeten zorgen de scholen, dat is unisverseel, Gelukkig maar,......

P Haan
P Haan7 feb. 2021 - 8:50

Ik werd nieuwsgierig en dacht goh, hoe zou dat in Nederland zijn? Maar daar vind ik bij OCW en in het algemeen geen scheiding tussen jongens en meisjes. Ik zou IJsland cancelen om iets met rolbevestigend of zo. Vooral ook omdat ze er wat aan gaan doen, dat is ongehoord natuurlijk.

3 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen7 feb. 2021 - 14:15

'Als het niet op de OCW website staat dan is het er niet' zei mijn opa altijd. Je moet het slechte nieuws voor de witte mannen doseren. En we weten allemaal hoe ze zich van alles aantrekken waar geen reden voor is. Dus zo maar 'jongens doen het slechter op school is iets wat deze tere zieltjes zeer waarschijnlijk niet kunnen hebben zonder begeleiding.

P Haan
P Haan8 feb. 2021 - 6:15

Ik vraag me bij dit soort reacties toch altijd af waar nou eigenlijk op gereageerd wordt. En wat er mee bedoeld wordt, tenzij stok een hele jonge opa heeft natuurlijk. Dan toont zijn reactie aan dat jonge jongens in Nederland slecht kunnen lezen!

Ganneke
Ganneke8 feb. 2021 - 8:42

In Nederland hebben meisjes ook een iets hoger iq dan jongens. Maar Nederland is veel patriarchaler, wat inhoudt dat mannen en jongens veel meer worden voorgetrokken hier dan in IJsland. Door de relatieve achterstelling van meisjes kunnen jongens weer inlopen en is het resultaat gelijker dan in IJsland. Maar ook hier doen de meisjes het beter.

Markzelluf
Markzelluf7 feb. 2021 - 8:48

Als je IQ-tests afneemt, vind je significante verschillende tussen bepaalde bevolkingsgroepen. Sommige onderzoeken/onderzoekers suggereren dat dit aan de tests ligt, niet aan de kenmerken (ras, sociaal-economische situatie etcetera) van de geteste persoon. Zoiets kan in het onderwijs ook voorkomen. Werkvormen passen wellicht beter bij de ene groep leerlingen dan bij andere groepen. Ik vermoed dat ons talige onderwijs, gericht op samenwerken, minder goed bij jongens aanslaat.

9 Reacties
Norsemen
Norsemen7 feb. 2021 - 15:38

“ ras, sociaal-economische situatie etcetera” E is maar één ras. Tenzij er nog ergens een neanderthaler rondloopt natuurlijk.

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 feb. 2021 - 17:56

Onderwijs is altijd talig en jongens moeten ook kunnen samenwerken, Op de UNI zelfs met meiden.

Markzelluf
Markzelluf7 feb. 2021 - 19:42

Dat zou betekenen dat racisme niet bestaat in jouw belevingswereld. Klopt dat, norsemen?

Markzelluf
Markzelluf7 feb. 2021 - 19:45

Het hoger onderwijs is veel meer gericht op samenwerking dan in het verleden. Ook is de betakant van bijvoorbeeld gamma studies behoorlijk uitgekleed, weet ik uit ervaring, Danielle

Norsemen
Norsemen7 feb. 2021 - 20:48

Nee, het betekent dat racisme nergens op slaat.

Norsemen
Norsemen7 feb. 2021 - 20:50

En hoezo in mijn beleving?

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 feb. 2021 - 22:51

Samenwerken heeft niets te maken met "uitkleden" van studies. Op de werkvloer moet ook worden samengewerkt. Handig om daar op tijd mee te beginnen.

Markzelluf
Markzelluf8 feb. 2021 - 9:45

Daniëlle, ik schrijf niet dat het onderwijs is uitgekleed, maar dat de betakant van het onderwijs is uitgekleed. Vroeger behandelde ik bij economische onderdelen ook allerlei wiskundige principes (matrixalgebra en zo), maar dat doe ik al jaren niet meer. Nu zijn het veel cases -lange lappen tekst waar begrijpend lezen een grote rol speelt - die studenten groepsgewijs moeten uitwerken. Mijn indruk is dat vrouwen daar gemiddeld beter in zijn dan wel die aanpak leuker vinden dan mannen. Of het nuttiger is voor de beroepsvorming? Jawel, want het past bij de vergader- poldercultuur die we hier in Nederland hebben.

Nick the Stripper
Nick the Stripper8 feb. 2021 - 12:58

Markzelluf 7 februari 2021 at 20:42 [ Dat zou betekenen dat racisme niet bestaat ] Er is, zoals Norsemen zegt, 1 menselijk ras. Er zijn echter mensen die menen dat er verschillende mensenrassen zijn, en dat bepaalde rassen superieur zijn aan andere. Die opvatting noemen we racisme. Door het bestaan van racisme te erkennen erken je nog niet dat er verschillende mensenrassen zijn. Een antiracist verzet zich juist tegen die aantoonbaar onjuiste opvatting en de aanhangers daarvan.

Sam V
Sam V7 feb. 2021 - 7:28

Het lijkt mij vooral het gevolg van de inhoud als de wijze waarop er les gegeven wordt. Om de “gender gap” te verkleinen is het lespakket steeds meer gericht op de sterke punten van vrouwen. De voorbeelden van HarryHap hiervoor geven dat ook aan. Maar bijvoorbeeld ook de wijze waarop IQ-testen worden opgesteld is een mooi voorbeeld. Allemaal bedoeld om ieders sterke punten mee te nemen. Op zich te begrijpen. De vraag is wel of we ons doel niet voorbij schieten als we “moeilijke” dingen maar niet meer vragen. De exacte studies worden er niet beter op. We krijgen dan wel nog meer juristen, psychologen, sociologen en dergelijke lieden. Waarschijnlijk ook belangrijk.

2 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen7 feb. 2021 - 13:51

Om de “gender gap” te verkleinen is het lespakket steeds meer gericht op de sterke punten van vrouwen. Link Sam, dit soort statements kunnen we allemaal maken. Dit soort statements onderbouwen is veel moeilijker. Ik denk zelfs dat het onmogelijk is.

Karingin
Karingin7 feb. 2021 - 23:57

Het is ook gelul, er is geen enkele aanwijzing dat er een "nature" verschil is tussen mannen en vrouwen wat aangeboren talenten en vaardigheden betreft. Is allemaal "nurture", en als je een beetje nadenkt over hoe jongens en meisjes nog steeds worden opgevoed dan is 't volstrekt logisch ook

Tom7
Tom77 feb. 2021 - 7:09

Docu van de VPRO uit 2013 `De echte jongensfilm´ Over het falen van de maakbaarheid (via slap gelul en gekonkel), en het kapotmaken van "het zelf", mits de jongens natuurlijk gezien, een beetje veel Anima in zichzelf meedragen. https://www.vpro.nl/speel~VPWON_1181953~de-echte-jongens-film-holland-doc~.html Mensen die blind vertrouwen en zich steeds opnieuw beroepen op hun studieachtergrond, moet ik meestal een beetje om grijnzen, ze missen hierdoor vaak de clou of live. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- https://nl.wikipedia.org/wiki/Anima_(Jung)

6 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen7 feb. 2021 - 13:55

Gaat dit nou de goeie kant op sinds zeg de jaren 50 van de vorige eeuw (meer begrip voor deze jongens) of de verkeerde kant (minder begrip voor deze jongens). Hoeveel moeten we toeschrijven aan verschillende inzichten tussen de ouders (he's a star!!) en de scholen (mwah, he's average)?

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 feb. 2021 - 14:23

Pseudo-wetenschappers zoals de psychoanalyticus Jung hebben geen verstand van onderwijs.

Tom7
Tom77 feb. 2021 - 14:56

@Stokkickhuysen Misschien docu maar effe kijken, of de inleiding erbij lezen. @ Danielle Defoe De clou of live, is dat jij niet door hebt wat ik bedoel????. Fijne zondag nog

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 feb. 2021 - 17:40

Mijn clou is de uwe niet.

Tom7
Tom78 feb. 2021 - 6:36

@DanielleDefoe "Mijn clou is de uwe niet." Dat klopt, wetenschap als religie, en ego centrisch denken zijn mijn ding niet. Vind het beperkend en voorspelbaar, en hiermee een sterfhuisconstruct, waardoor op dit item gezien, kinderen onnodig van labels worden voorzien, hun talenten niet mogen ontwikkelen, en in jeugdzorg instellingen terecht komen. Maar goed veel plezier nog, met u eigen welzijn.

stokkickhuysen
stokkickhuysen8 feb. 2021 - 13:57

Tom Ik heb jouw favoritete denkers niet in mijn lijstje staan. Daar is een reden voor. Mijn vragen worden niet beantwoord door de inleiding.

X4
X46 feb. 2021 - 21:45

Daar zijn in Nederland al uitgebreide rapporten over geschreven. De eindconclusies kwamen er op neer dat het onderwijs steeds meer typisch meisjesonderwijs is en steeds minder past bij de ontwikkeling van jongetjes. Die laatsen worden dus ernstig tekort gedaan. Al deze rapporten liggen in een la. Er gebeurt weinig tot niets mee.

Viso
Viso6 feb. 2021 - 21:07

Vrouwen hebben mannen op deze wereld gezet en mannen hebben die gevormd naar ieders behoefte.

1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen7 feb. 2021 - 14:10

Hier heb je wel iets. Maar 1 fout, en dat is voor Viso best wel uniek. (wellicht is korte berichten een oplossing voor de over het algemeen rammelende inhoud?) het moet natuurlijk zijn: 'en mannen hebben die gevormd naar hun behoefte'.

Berend5
Berend56 feb. 2021 - 21:00

Als vrouwen of meisjes achtergesteld worden of minder top posities in bedrijven krijgen ligt het altijd aan de buitenwereld nooit aan de vrouwen. Lijkt me dat het nu ook niet aan de jongens ligt maar aan het type onderwijs dat ze krijgen en dat type onderwijs is beter afgesteld op vrouwen. Een schande eigenlijk , maar niemand die zich er druk om maakt want het zijn maar jongens.

1 Reactie
Karingin
Karingin8 feb. 2021 - 0:04

Ja precies, wat moet je nou met een jongen, heb je nix aan...tssss... Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om zonen en dochters op dezelfde manier op te voeden. Moet je ze wel zo lang mogelijk bij allerhande media vandaan houden

HarryHap
HarryHap6 feb. 2021 - 20:57

Och, ik denk dat 't allemaal wel meevalt: https://www.oxfordstudent.com/2018/01/23/oxford-university-extends-maths-exams-improve-womens-grades/ of https://msmagazine.com/2018/02/15/highest-performing-women-still-scoring-lower-men-sat/

2 Reacties
Paul Spijkers
Paul Spijkers6 feb. 2021 - 21:50

Ander land, joh. Dit gaat niet over wie slimmer geboren word, maar hoe de scholing in elkaar word gezet, en hoe ze het daar doen, maar wel per situatie. In het ene land is het ander dan het andere. Bijvoorbeeld. Leraren waren ooit veelal mannen en de leer cultuur door en voor mannen. In IJsland zegt het artiekel zijn de meeste docenten vrouwen. Mischien maakt dat iets uit.

Le Chat Botté
Le Chat Botté7 feb. 2021 - 8:18

@harry Uit je links leid ik af dat je de tekst niet hebt begrepen en dat het hier om de specieke situatie in IJsland gaat. Ben je een jongen en heb je op een IJslandse school leren lezen?

Ryan2
Ryan26 feb. 2021 - 20:30

Ach, ik zie het hier ook. Jongens met leesproblemen? Vindt je het gek! Als je alleen al de TV aan hebt staan. Het taaltje op TV is te snel, en bovendien is de uitspraak geen Nederlands, maar een verwrongen soort Goois of zo.. Met een J in plaats van een R. De juffen op school en de moeders, besteden ook weinig aandacht aan het goed ARTICULEREN. Ik weet zeker, dat ik als Brabander op TV beter te verstaan ben, dan zo'n spraakwaterval disk jockey. Kijk, ik hoor mijn kleinkinderen spreken, en hoor hoe moeilijk ze het hebben met deze twee verschillende werelden. Als je een boek leest, hoor je ook een stem. Maar wat, als je de verkeerde stem hoort? Als opa krijg ik ook nauwelijks de kans om eens een verhaal te vertellen. Nee, de TV kan dat beter. En dan nu dat nauwelijks verstaanbare gewauwel via Zoom. Daar gaan we echt de oorlog tegen het analfabetisme mee winnen. Boeken genoeg, maar niemand leest ze. En als er al een kinderboek gekocht wordt, staat er weer een raar verhaal in. Tja, met vrouwen in het onderwijs wordt alles soft. Onze kleine Vikingen weten daar eigenlijk ook geen raad mee :)

5 Reacties
Archie Bunker
Archie Bunker6 feb. 2021 - 21:59

Vindt je het gek! Moet zijn : Vind je het gek? Normaal gesproken laat ik zoiets gaan, maar bij dit onderwerp niet.

JoepJos
JoepJos7 feb. 2021 - 7:51

De TV? Daar kijkt niemand van deze generatie meer naar. U bedoelt vast YouTube, Tiktok en Instagram etc.

stokkickhuysen
stokkickhuysen7 feb. 2021 - 14:22

'en hoor hoe moeilijk ze het hebben met deze twee verschillende werelden' Ik denk eerder dat Ryan worstelt.

Nick the Stripper
Nick the Stripper7 feb. 2021 - 15:02

Ryan 6 februari 2021 at 21:30 [ Met een J in plaats van een R. ] Zoals de R in Ryan, zeg maar?

Le Chat Botté
Le Chat Botté7 feb. 2021 - 22:07

Choejemojche

DaanOuwens
DaanOuwens6 feb. 2021 - 18:57

Een trend die er hier ook is. De oorzaken zullen heel divers zijn. Deels genetisch, deels cultureel, deels psychologisch. Wel denk ik dat de waardering van klassiek mannelijke kenmerken duidelijk is afgenomen. Sterk, dapper, willen winnen zijn minder belangrijk geworden ten opzichte van sociaal, empathisch en gericht op samenwerken. In sommige beroepen is het heel opvallend. Zoals de artsen. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/28/huisarts-vaker-vrouw-en-gemiddeld-jonger#:~:text=Van%20alle%20in%20een%20praktijk,2018%20met%2030%2C7%20procent. Ik denk, zonder dat zeker te weten, dat nog teveel jongens worden opgevoed volgens de oude ideaal beelden van wat een jongen zou moeten zijn. En dat hun "mannelijk" gedrag vervolgens niet positief wordt beloond op school en andere sociale verbanden. En vooral op de lagere scholen zijn de meeste leraren vrouw. Ik denk ook dat er aanzienlijke verschillen zijn tussen hoger en lager opgeleiden. In grote organisaties komen ook vrouwen steeds meer op hoge posities. De impact op de omgangsvormen is soms aanzienlijk. Het lijkt soms meer te gaan over hoe je iets zegt dan om wat je zegt. Het relationele aspect wordt belangrijker. Dat heeft goede en slechte kanten. Een man is gemakkelijker aanspreekbaar op een slechte prestatie dan een vrouw. Hoewel dat wel generaliserend is. Ik denk dat talloze aspecten van de veranderende man/vrouw relaties in de context van scholing en werk onderzocht zijn. Maar dat er op het niveau van competenties en effectiviteit meer te doen is. Ik ken geen onderzoek dat verbanden tussen gedrag, waardering en succes laat zien. Te veel onderzoeken gaan nog uit van het idee dat de resultaten van de emancipatie nog bevochten moeten worden. Misschien wordt het tijd om eens met een andere bril naar dit soort zaken te kijken. Ik denk dat er sterke overeenkomsten zijn tussen IJsland en Nederland.

6 Reacties
Andreas4
Andreas46 feb. 2021 - 23:13

Goed gezegd en uitgelegd DaanOuwens. Het zou inderdaad goed zijn om te onderzoeken of de manier van lesgeven impact heeft op de lees- én leervaardigheid van jongens en meisjes. De vroegere gescheiden scholen voor jongens en meisjes hadden een duidelijk voordeel voor jongens omdat ze ook gericht waren op het "mannelijke" superioriteitsdenken. Meisjes waren toen de klos. Nu lijkt het erop dat het wat omgekeerd is: meisjes profiteren van hun natuurlijke aanleg om informatie in een veel minder strikt gedefinieerde maar sterkere sociale context op te nemen en te verwerken, en die in een verander(en)de wereld waar sociale vaardigheden heel belangrijk zijn goed te gebruiken. De overmaat aan vrouwelijke leerkrachten zou inderdaad een nadeel kunnen vormen voor de jongens, zeker als thuis hun vader nog teveel "een echte man" speelt (of gewoon zijn nieuwe rolmodel negeert).

DanielleDefoe
DanielleDefoe6 feb. 2021 - 23:14

Nederland is in veel opzichten conservatiever dan IJsland. Wie er voor de klas staat is voor de prestaties van de leerlingen minder belangrijk dan voor het aanzien van het beroep. Ook de status van artsen gaat er op achteruit terwijl er steeds meer vrouwelijke artsen komen. Vaak behouden overigens ook daar de mannen nog steeds de meer prestigieuze posten. Daar is ook onderzoek naar gedaan in diverse landen waaronder Rusland.

DaanOuwens
DaanOuwens7 feb. 2021 - 6:19

Met die artsen komt het wel goed. In maatschappen is er veel gedoe. Botsende culturen tussen mannen en vrouwen. Minder werken en meer balans is wat vrouwen willen, meer geld en status willen de mannen. Maar het gaat ook om oud v.s. jong. De oudere heren gaan vanzelf met pensioen en door naar de golfbaan. Ik heb wel eens ivm een zakelijk diner een avond door moeten brengen met een vrouwelijke bedrijfsarts die maar niet begreep dat niet iedereen een porsche cayenne en een au pair had, maar over het algemeen waren de vrouwen competenter en realistischer. Maar ik heb ook nooit zo gehouden van beroep of opleiding status. Respect verdien je met wat je presteert. Maar er is mij ook wel eens verweten door een dokter dat ik te weinig respect voor hem had. Die had het blijkbaar niet verdiend. Russisch onderzoek lijkt mij grappig. Die communistische periode zal een soort ideologisch gemotiveerde emancipatie van vrouwen teweeg hebben gebracht terwijl het cultureel gezien wel een land is waar mannen domineren. En soort botsing van visies op de samenleving. Jij hebt daar een rapport over gelezen in het Russisch? Mijn Russisch is helaas wat stroef.

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 feb. 2021 - 11:36

[ Jij hebt daar een rapport over gelezen in het Russisch? ] engels.

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 feb. 2021 - 12:30

@DO ook binnen het onderwijs bezetten de schaarse mannen de meer prestigieuze posten ipv voor de klas te staan en als het om artsen gaat zijn er nog meer mannelijke dan vrouwelijke chirurgen. De verwachting is dat rond 2025 de verhouding 50/50 is.

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 feb. 2021 - 18:11

De oude meisjesscholen hadden een ander curriculum. De aangeboden leerstof was, in andere woorden, verschillend niet de lesmethode.

nikita72
nikita726 feb. 2021 - 17:21

Ik vermoed dat de meiden ook minder alcohol drinken. En ik denk dat er straks meer alleenstaanden zijn, want niet veel vrouwen willen een relatie met iemand die maar wat loopt te kloten.

2 Reacties
vdbemt
vdbemt8 feb. 2021 - 10:48

@Ton. Om te beginnen: ik zou het op prijs stellen, als je stopt met die herhalende diskwalificaties. Even terug naar af: er wordt in Ijsland geconstateerd dat jongens minder presteren dan meisjes. De jongens doen het ook op leesgebied iets minder dan de jongens eerder deden. WAT moet er nou aangepakt worden? Dat de jongens het minder lijken te doen dan voorheen? Of dat de meisjes het beter zijn gaan doen? Staat er ook hoe dit laatste komt? Zou dat niet gewoon een effect kunnen zijn van het feit dat er inmiddels veel meer meisjes veel langer onderwijs volgen? Verbeteren moet niet primair gericht zijn op het verschil tussen jongens en meisjes. Verbeteren moet gaan om de bereikbaarheid van onderwijs voor iedereen en het niveau dat het onderwijs bereikt bij al haar leerlingen, studenten. En dan zou het zomaar eens kunnen zijn dat meisjes alsnog gemiddeld beter presteren.

vdbemt
vdbemt8 feb. 2021 - 10:49

verkeerde plek.

vdbemt
vdbemt6 feb. 2021 - 16:55

Je kunt je afvragen of er een leerachterstand is voor de jongens. Of dat de leerachterstand die meisjes hadden nu dik en dubbel is ingehaald. De jongens doen het niet anders dan voorheen. Er zijn nu alleen meer meisjes die doorgaan in het onderwijs.. En die zijn gedisciplineerder dan jongens. Dit is ook in Nederland gaande.

24 Reacties
Grozny
Grozny6 feb. 2021 - 17:32

"De jongens doen het niet anders dan voorheen" Op basis van wat maak je die conclusie? Er staat letterlijk het tegenovergestelde in de tekst. https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_ISL.pdf Alle testscores (lezen, wiskunde en wetenschap) van ijsland hebben ook een dalende trend tov oecd.

korheiden2
korheiden26 feb. 2021 - 17:50

@vdbemt : Meisjes zijn inderdaad plichtsgetrouwer dan jongens. Dat is al heel lang zo. Jongens geven vaker ordeproblemen. Ik geloof niet dat het veel te maken heeft met de vraag of er een man of vrouw voor de klas staat. Veel jongens hebben al op jonge leeftijd een hekel aan lezen. We moeten ook eens af van de gedachte dat alles leuk moet zijn. Soms moet je namelijk gewoon iets leren, door oefening en studie.

Samuel Dormits
Samuel Dormits6 feb. 2021 - 18:00

@vdbemt Niet helemaal, het is een bekend probleem in het onderwijs dat met bijna uitsluitend vrouwelijke leraren en op meisjes gerichte onderwijsmethoden het probleem van leerachterstanden bij meisjes niet is opgelost als meer omgedraaid. Jongens worden geacht zich op school als meisjes te gedragen en worden niet uitgedaagd of zelfs ontmoedigd om zich te ontwikkelen op een voor jongens passemde manier.

ton14024
ton140246 feb. 2021 - 20:22

Er is een kloof, en die neemt toe. Dan is het zaak die jongens te helpen. Misschien moeten ze de sportprestaties hoger waarderen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe6 feb. 2021 - 20:22

Uit onderzoek blijkt dat de gender gap in wiskundeprestaties de laatste 40 jaar ook aan het verdwijnen is. In de keuze voor STEM vakken/beroepen blijven meisjes nog wel achter.

Ryan2
Ryan26 feb. 2021 - 20:33

Kijk, dat bedoel ik nou.. DD begint over STEM vakken... Zucht.. Zeg het nou maar gewoon. Volwassenen praten te veel Koeterwaals. Wat verwacht je dan nog van je kinderen?

HarryHap
HarryHap6 feb. 2021 - 21:01

@DanielleDefoe. Dat blijkt nu eigenlijk helemaal niet het geval te zijn: https://www.aei.org/carpe-diem/2016-sat-test-results-confirm-pattern-thats-persisted-for-45-years-high-school-boys-are-better-at-math-than-girls/ Op het allerhoogste niveau exacte vakken als wiskunde/ natuurkunde moet je de vrouwen met een vergrootglas zoeken.

DanielleDefoe
DanielleDefoe6 feb. 2021 - 21:14

De waardering voor jongenssport. is toch al groter dan die voor meiden?

DanielleDefoe
DanielleDefoe6 feb. 2021 - 21:23

Het maakt geen bal uit of er een man of vrouw voor de klas staat en de prestaties gaan volgens PISA surveys inderdaad achteruit. Wat STEM betekent kan natuurlijk worden opgezocht. Science – Technology – Engineering – Mathematics

vdbemt
vdbemt7 feb. 2021 - 9:53

@Gozny. De vraag is: waar vergelijk je het mee. De vergelijking die jouw link laat zien, is er een tussen Ijsland en andere landen. Mijn opmerking gaat over de vergelijking IN Ijsland tussen een periode eerder en nu. Feit is dat, zowel in Ijsland als Nederland, we na de oorlog zijn gegroeid naar een samenleving waarin het eerst voor meisjes helemaal niet gewoon was om naar school te gaan. Dat is langzaam gegroeid naar nu waar de meiden zelfs op universitair onderwijs de overhand krijgen. Niet omdat het onderwijs is veranderd. Maar omdat het (godzijdank) gewoon is geworden dat meisjes ook de volle onderwijskansen pakken. En dan blijken ze het regelmatig ook nog eens beter te doen. Moeten we dat erg gaan vinden????

vdbemt
vdbemt7 feb. 2021 - 10:00

@Samule Dormits. Het zou pedagogisch goed zijn (modelrollen) als er weer wat meer mannelijke leraren/onderwijzers zouden zijn. Het is absolute onzin te zeggen dat het onderwijs, de onderwijsmethoden, meer op meisjes is gericht. "Jongens worden geacht zich op school als meisjes te gedragen en worden niet uitgedaagd of zelfs ontmoedigd om zich te ontwikkelen op een voor jongens passende manier." Bij dat laatste denk ik dan: jij vindt dat jongens met een brandweerauto moeten spelen en meisjes met poppen. Dat is jaren 50, jongen. Dat ligt lang achter ons. Dat laten die meiden, met hun betere resultaten, nu goed zien.

Grozny
Grozny7 feb. 2021 - 10:06

Mijn tekst geeft achtergrond informatie waar je kan zien dat in ijsland iedereen het slechter doet en dat dit een neerwaardse trend heeft. Nergens in de tekst kan je concluderen da “De jongens doen het niet anders dan voorheen” Er staat zelfs het tegenovergestelde in de tekst "The 2018 PISA test showed that the ratio of Icelandic students without basic reading comprehension increased from 22 to 26 percent, compared with the previous test. Among boys, that ratio increased from 29 to 34 percent. This development is truly a reason for worry. "

ton14024
ton140247 feb. 2021 - 10:43

vdbemt, men heeft het over een groeiende kloof. Dat is iets anders dan ´´En dan blijken ze het regelmatig ook nog eens beter te doen.´´ Dan moet je daar toch iets mee?

vdbemt
vdbemt7 feb. 2021 - 10:57

@Ton "En dan blijken ze het regelmatig ook nog eens beter te doen.´´ Dan moet je daar toch iets mee? Want? Het kan niet dat meisjes het beter doen dan jongens?? Moet je dit jongens-meisjes niet gewoon loslaten, maar wel blijven kijken naar hoe je het onderwijs, voor iedereen, goed en beschikbaar houdt. Hoe je voor de gehele populatie het onderwijs op een zo hoog mogelijk peil houdt/brengt.

ton14024
ton140247 feb. 2021 - 12:45

Nee vdbemt, als er scheefgroei is moeten de sterken inleveren of de zwakken moeten ondersteunt worden. Jij zit blijkbaar vastgevroren in het feminisme.

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 feb. 2021 - 12:54

Over "meisjespedagogiek" is het nodige geschreven. Jungbluths proefschrift uit 1981 over de systematische achterstelling leidde tot enige opschudding resp ontkenning. Jammer dat er paniek uitbreekt nu de vanzelfsprekende mannelijke superioriteit een deuk op heeft gedaan en er wordt geroepen om "jongenspedagogiek". Er is meer reden om ons druk te maken over de Nederlandse systematische achteruitgang in leesprestaties. Het leesplezier is in Nederland ook lager dan in alle andere Oesolanden. Dat er vrouwen voor de klas staan is niet van recente datum. Voor lui die geen zin hebben zelf Pisa rapporten te lezen: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/12/03/onze-pubers-zijn-weer-slechter-gaan-lezen-a3982586

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 feb. 2021 - 13:02

PS de wiskundeprestaties van Nederlandse leerlinen gaan achteruit. Met name die van de jongens.

vdbemt
vdbemt7 feb. 2021 - 13:08

@Ton "als er scheefgroei is moeten de sterken inleveren of de zwakken moeten ondersteunt worden. " Niet 'ondersteunt', maar 'ondersteund'. Als dat om de samenleving gaat, rijk-arm, wel of geen kans op werk, wel of geen kans op een woning, dan ben ik daar helemaal vóór. Maar wil je nou in het onderwijs de sterken gaan beperken om de mindere goden te verbeteren?? Dan ga je bewust kennis-ontwikkeling tegenhouden?? Dat is natuurlijk raar. Zet in op de groep die minder presteert. Kijk waaraan dat ligt. Zónder op voorhand naar het geslacht te kijken. En laat de goeien vooral bloeien.

vdbemt
vdbemt7 feb. 2021 - 14:39

@Grozny. " Among boys, that ratio increased from 29 to 34 percent. This development is truly a reason for worry. " Daar kan ik me in vinden. Maar niet omdat het jongens zijn. Wel omdat 'basic reading' bij deze groep, slechter is geworden.

ton14024
ton140247 feb. 2021 - 14:42

Zwak, vdbemt. Ik heb het in die reactie niet over school én ik zeg 2 dingen. En dan kom jij met ´niet naar geslacht kijken´ terwijl deze kwestie zich juist door geslacht onderscheidt? Zwak.

Samuel Dormits
Samuel Dormits7 feb. 2021 - 14:53

@vdbemt Nee, het gaat er niet om met welk speelgoed ze spelen. Dat is volledig arbitrair. Maar wat jongetjes (en hun ouders) te horen krijgen is “doe niet zo druk! Waarom kun je niet rustig zoals Marie blijven zitten en stil zitten spelen?”. En o wee als een jongen het waagt ergens in te klimmen of aan het uitvinden zijn hoe ver je kunt gaan met fysiek met andere jongens in de weer zijn door middel van ruwe spelletjes of af en toe een fysieke ruzie. Daarnaast werken jongenshersenen en meisjeshersenen anders, en voegen hedendaagse lesmethoden zich naar meisjeshersenen. Meisjes kunnen in die zin inderdaad gedisciplineerder zijn ja. En net als dat daar vroeger ten nadele van meisjes geen rekening mee werd gehouden is dat nu simpelweg andersom. Er is niet een enkele lesmethode die even goed werkt voor jongens als voor meisjes.

vdbemt
vdbemt7 feb. 2021 - 14:59

@Ton. Hoe komt het, denk je, dat deze kwestie zich juist door geslacht onderscheidt? Omdat dit onderzoek het uitgangspunt heeft op geslacht te onderzoeken. Waarom?? Doe onderzoek naar niveau van presteren. Haal de minstpresterende eruit. En ga kijken hoe het komt dat zij 'onder'presteren. Dan kom je wellicht tot een conclusie en oplossing die voor zowel jongens als meisjes geldt. En misschien ook wel dat meisjes gemiddeld gewoon beter presteren. Waar jongens ook goed presteren (maar net iets minder). Omdat ze (bijv) minder gedisciplineerd zijn. Of sneller afgeleid. Misschien typisch jongens.

ton14024
ton140247 feb. 2021 - 20:01

´´Waar jongens ook goed presteren (maar net iets minder). Omdat ze (bijv) minder gedisciplineerd zijn. Of sneller afgeleid. Misschien typisch jongens.´´ Als je dan over een groeiende kloof begint ben je af. En dan dit: ´´Omdat dit onderzoek het uitgangspunt heeft op geslacht te onderzoeken.´´ Oh ja natuurlijk, en dat vindt je dan. En dan ben je af. Maar vooral, vdbemt, waar lees je dat? Hoe kóm je erbij?

vdbemt
vdbemt8 feb. 2021 - 10:50

@Ton. Om te beginnen: ik zou het op prijs stellen, als je stopt met die herhalende diskwalificaties. Even terug naar af: er wordt in Ijsland geconstateerd dat jongens minder presteren dan meisjes. De jongens doen het ook op leesgebied iets minder dan de jongens eerder deden. WAT moet er nou aangepakt worden? Dat de jongens het minder lijken te doen dan voorheen? Of dat de meisjes het beter zijn gaan doen? Staat er ook hoe dit laatste komt? Zou dat niet gewoon een effect kunnen zijn van het feit dat er inmiddels veel meer meisjes veel langer onderwijs volgen? Verbeteren moet niet primair gericht zijn op het verschil tussen jongens en meisjes. Verbeteren moet gaan om de bereikbaarheid van onderwijs voor iedereen en het niveau dat het onderwijs bereikt bij al haar leerlingen, studenten. En dan zou het zomaar eens kunnen zijn dat meisjes alsnog gemiddeld beter presteren.

Dehnus
Dehnus6 feb. 2021 - 16:20

Dit gedoe weer, misschien eens aan de rollenpatronen denken? Zoals dat lezen als sukkelig word gezien? We zullen eerst dat "toxic masculinity" eens aan moeten pakken. Waarom zouden "jongetjes" mannelijke leraren nodig hebben? Of alleen maar mannelijke rolmodellen? Wat is er mis met het zien van een vrouw als rolmodel, bijvoorbeeld: Aletta Jacobs (eentje van mijzelf). Waarom moet er ingegeven worden aan reactieve krachten van het conservatieve? Ik weet dat het makkelijker is om alles op twee sexes te scheiden, want deze discussie is ook in Nederland al.naae voren gekomen, maar kijken we dan niet naar het verlichten van het symptoom en niet het probleem? Ook zullen hier bepaalde jongetjes weer tussen wal en het schip belanden. Je weet wel, doe wel boeken lezen of misschien niet zo van voetballen houden? Of meisjes die wel van voetballen houden? Of tussen in die totaal genegeerd gaan worden want ... We hebben er maar twee.. en als je daar niet in past? Dan ben je fout. Zorg bijvoorbeeld eens dat kerels ook hun kinderen gaan opvoeden en niet alleen de vrouw. En ja door rollenpatronen te doorbreken, pak je oom gelijk het verschil in leerkrachten aan! In het kort: Aanpakken die giftige mannelijkheid!

6 Reacties
Ryan2
Ryan26 feb. 2021 - 21:58

Ach, in welke wereld leef jij? Vaders en opa's die kinderen opvoeden? Moet je wel even de moeders en oma's naar de Ikea sturen of zo. Maar dat kost dan ook weer geld. Dus laat maar. Je wordt als man van de bak gebeten. Vrouwenemancipatie? laat me niet lachen! Ze hebben het heft al lang in handen. Laat ze maar doen ook. De wal zal het schip wel keren.

DanielleDefoe
DanielleDefoe6 feb. 2021 - 23:05

Ada Lovelace is ook een goed rolmodel voor jongens en meisjes.

Miss Piggy
Miss Piggy7 feb. 2021 - 0:06

Heeft allemaal niets te maken met giftige mannelijkheid. Een term trouwens die is ontstaan in Gender Studies, en niet in de serieuze wetenschap. In 72 geïndustrialiseerde landen is dit een groot probleem. Jongens (en mannen) haken steeds vaker af in het onderwijs en hoger onderwijs. En haast alle onderzoeken wijzen uit dat er wel degelijk MANNELIJKE rolmodellen nodig zijn. Of denk je serieus dat 10-jarige jochies zich aangesproken zullen voelen door Aletta Jacobs? Hoe respectabele geschiedenis zij heeft, de gemiddelde jongen zal daar niet zo veel mee hebben. Onderwijs in de Westerse wereld is nauwelijks meer ingericht op de psyche van de gemiddelde jongen. Of zoals 1 Amerikaanse psycholoog het zei' we're raising our boys to be defective girls.'

vdbemt
vdbemt7 feb. 2021 - 10:08

@Ryan. "Vaders en opa’s die kinderen opvoeden?" Werkelijk waar. Vind jij dat nog steeds vreemd? Ben jij in het stenen tijdperk geboren? "Vrouwenemancipatie? laat me niet lachen! Ze hebben het heft al lang in handen." Dit rijmt niet met je eerdere opmerking. Je hebt dan waarschijnlijk geen kinderen. Want, als de vrouwen 'al lang het heft in handen' hebben, dan zou jij die kinderen moeten opvoeden. En dat vind je nou net zo achterlijk.

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 feb. 2021 - 14:35

Miss P zolang het bij 1 Amerikaanse mannelijke(?) psycholoog blijft maak ik me geen zorgen.

Nick the Stripper
Nick the Stripper7 feb. 2021 - 23:39

Miss Piggy 7 februari 2021 at 01:06 Hmm. Dus genderstudies zijn geen serieuze wetenschap maar de psychologie wel? En dat omdat een (1) psycholoog een uitspraak doet die wel in je straatje past? Hmmm...

Poeha
Poeha6 feb. 2021 - 16:06

In Nederland doen meisjes het ook beter. https://www.dub.uu.nl/nl/nieuws/vrouwen-hoger-opgeleid-dan-mannen

3 Reacties
vdbemt
vdbemt7 feb. 2021 - 10:14

Precies. En wat is daar erg aan? Het is wel heel vreemd dit erg te vinden, terwijl andersom niet erg was. Het gaat om de gelijke kansen en daarmee kennis en vaardigheid breed ontwikkelen. Zonder wedstrijd man-vrouw.

Poeha
Poeha7 feb. 2021 - 12:02

Daar is niets erg aan. Dat zeg ik ook niet

vdbemt
vdbemt7 feb. 2021 - 14:41

@Poeha. Inderdaad. Dat zeg jij niet. Maar voor anderen lijkt dat een probleem te zijn.

MG1968
MG19686 feb. 2021 - 16:05

Niet alleen in IJsland. Wat alle bokito's van deze wereld wellicht niet zo zullen benoemen maar waar ze wel maatregelen tegen getroffen hebben. Het zal geen toeval zijn dat na decennia van ontwikkeling richting gelijkheid, kennis, redelijkheid degenereren we met zijn allen weer. Recht van de sterkste. Niet denken maar doen. Befehl is Befehl. Sterke man... noem het maar op. Of het noem het de mannelijke onderbuik. Ach, nee. Natuurlijk is dit geen complottheorie. De man zou het niet eens voor elkaar krijgen om deze strategie bewust in gang te zetten. Deze doodsstrijd wordt onbewust gevoerd. Met de enige middelen die ter beschikking staan en stonden. Natuurlijk. ----- Gek gevoel. Een vanuit neutraal perspectief nou niet zo bijster positief bericht ontvangen met enig leedvermaak. De glimlach dan toch niet kunnen onderdrukken. En dan ben ik een man. Waar is het fout gegaan?

5 Reacties
Paleocon
Paleocon6 feb. 2021 - 23:24

“Waar is het fout gegaan?” In 1968

HappyBuddha
HappyBuddha7 feb. 2021 - 10:33

@Paleocon 7 februari 2021 at 00:24 “Waar is het fout gegaan?” In 1968 Dat roep je, maar wat is er dan precies fout gegaan door de Mammoetwet?

ton14024
ton140247 feb. 2021 - 10:45

Kinneging wordt ook wakker.

MG1968
MG19687 feb. 2021 - 12:28

? @Ton

ton14024
ton140247 feb. 2021 - 12:47

Paleocon is Kinneging

Zwerfstein
Zwerfstein6 feb. 2021 - 16:00

Onderwijs lijkt me dan niet goed afgestemd op vaardigheden en kwaliteiten van jongetjes en te veel op wat meisjes goed kunnen.

6 Reacties
vdbemt
vdbemt7 feb. 2021 - 10:19

Of zou het gewoon zijn dat meisjes, als ze de kans krijgen, gewoon betere resultaten halen dan jongens? Dat kan niet, want het zijn meisjes? En wat is er erg aan? Dat mag niet, want jongens moeten beter zijn?

Zwerfstein
Zwerfstein7 feb. 2021 - 10:45

Resultaten waarin? Als jongens het zo veel minder doen op school moet je dat volgens mij niet framen als een soort 'overwinning' voor meisjes, maar juist zoeken naar waar jongens dan wel goed in zijn en dat faciliteren als school.

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 feb. 2021 - 13:15

[waar jongens dan wel goed in zijn en dat faciliteren als school.] Waarom zou het curriculum zodanig moeten worden aangepast dat de jongens weer beter gaan presteren dan meisjes? Hoe stelt u zich dat voor, nog minder lezen ?

Zwerfstein
Zwerfstein7 feb. 2021 - 13:45

Minder lezen bijvoorbeeld inderdaad. Als een jongen het prima in zich heeft om later kraanmachinist of elektricien te worden, maar hij ontdekt dat nooit omdat je hem vooral teksten laat analyseren, dan doe je hem toch tekort. Helemaal als je nog eens inwrijft hoe goed meiden wel niet zijn in teksten analyseren. Grappig trouwens dat u en vdbemt stellen dat ik stel dat jongens beter moeten zijn, dat zeg ik nergens en best gek om dat te suggereren. Ik zou meiden en jongens graag zien op de plek waar ze het beste tot hun recht komen.

vdbemt
vdbemt7 feb. 2021 - 14:51

@Zwerfstein "Als jongens het zo veel minder doen op school moet je dat volgens mij niet framen als een soort ‘overwinning’ voor meisjes". Helemaal mee eens. "maar juist zoeken naar waar jongens dan wel goed in zijn en dat faciliteren als school." Maar waarom zou je dat doen als je het niet wilt framen? Het basisonderwijs is erop gericht dat iedere leerling, iédere leerling, de basis krijgt aangeleerd om naar de middelbare school te kunnen. Waar ook weer voor iedere leerling de opleiding erop gericht is dat ze die kunnen volgen. Jongen-meisje is helemaal niet aan de orde. Ze proberen iedere leerling mee te krijgen. En nu, door de decennia heen, het ook voor meisjes gewoon is geworden door te leren, blijken ze dat ook nog eens gemiddeld beter te doen dan jongens. Mooi!!!.

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 feb. 2021 - 22:58

Zwerfstein het merendeel van de mannen wordt geen kraanmachinist en Jessica Bruintjes heeft voor die baan wel degelijk diploma's moeten halen. Ik vermoed dat zij prima kan lezen.