Joop

Jongen vraagt racisten om op te houden met grappen maken, wordt mishandeld

  •  
06-06-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
164 keer bekeken
  •  
racistfucks
Update 17:45
De 17-jarige James meldt aan RTL Nieuws dat hij wel degelijk in elkaar geslagen is en vanwege intimidatie van de politie zich maar heeft neergelegd bij het verhaal van de vermeende daders.
"Ik ben het niet eens met de conclusie van de politie. De getuigen beschermen elkaar. Ik heb alleen letsel in mijn gezicht en verder geen kras of schade aan mijn fiets, die stond ergens anders en zij hebben mij niet zien fietsen. Uit angst heb ik toegegeven dat ik ben gevallen. Ik wilde zo snel mogelijk weg."
De politie noemt deze uitspraken ‘niet handig’ en laat de zaak verder over aan de officier van justitie.
Update 29 juni 
Rectificatie
Eerder deze maand is de vermeende mishandeling van een jongen uit Geesteren veelvoudig in de media voorgekomen, waaronder op Joop.nl. Hij zou aangevallen zijn door racisten maar inmiddels heeft de politie een iets andere verklaring naar buiten gebracht over het incident. Het blijkt dat er wél een akkefietje plaats heeft gevonden maar dat de jongen zijn verwondingen voornamelijk veroorzaakt zijn door een val van de fiets. Hieronder het politiebericht :
"Geesteren – .Een 17-jarige jongen uit Almelo deed op 6 juni 2016 aangifte van mishandeling en discriminatie. De jongen verklaarde bij de politie dat hij letsel aan zijn gezicht had opgelopen en dat het motief van de mishandeling mogelijk racistisch zou zijn. Dit zou hebben plaatsgevonden op 4 juni 2016 tijdens het feestweekend/kermis in Geesteren (O). Het letsel is waarschijnlijk veroorzaakt doordat de 17-jarige aangever, die onder invloed verkeerde, van zijn fiets is gevallen. Dit incident werd door diverse media gepubliceerd nadat de broer van de 17-jarige jongen foto’s van het letsel en daarbij een tekst op Facebook had geplaatst. Uitgebreid onderzoek heeft uitgewezen dat er een incident is geweest, doordat de aangever betrapt werd bij het wegnemen van flessen drank. Hierop is over en weer geduwd en getrokken, zonder dat hieruit letsel is ontstaan. Hierbij is tevens gescholden en zijn beledigende woorden geuit. Het is verder aannemelijk geworden dat het letsel bij aangever is ontstaan door een val van zijn fiets op een later moment, op een andere locatie, zonder dat daar anderen bij betrokken waren. De jongen verkeerde onder invloed van alcohol en was onvoldoende in staat zijn fiets te besturen. De politie heeft de uitkomst van het onderzoek afgelopen maandag 27 juni besproken met de 17-jarige jongen en zijn ouders."
Uitgebreid onderzoek heeft uitgewezen dat er een incident is geweest, doordat de aangever betrapt werd bij het wegnemen van flessen drank. Hierop is over en weer geduwd en getrokken, zonder dat hieruit letsel is ontstaan. Hierbij is tevens gescholden en zijn beledigende woorden geuit. Het is verder aannemelijk geworden dat het letsel bij aangever is ontstaan door een val van zijn fiets op een later moment, op een andere locatie, zonder dat daar anderen bij betrokken waren. De jongen verkeerde onder invloed van alcohol en was onvoldoende in staat zijn fiets te besturen. De politie heeft de uitkomst van het onderzoek afgelopen maandag 27 juni besproken met de 17-jarige jongen en zijn ouders.
Update 16.00 uur: De jongen in kwestie heeft vanochtend aangifte gedaan. De politie roept getuigen op om zich te melden.
Eerder: Een jongen uit Geesteren (Overijssel) zegt afgelopen vrijdag op de kermis ernstig mishandeld te zijn. Hij vroeg aan een aantal mensen die racistische grappen aan het maken waren om op te houden en dat werd hem niet in dank afgenomen. Op Facebook gaat er een post rond van zijn broer die op zoek is naar de daders. Zijn status is inmiddels meer dan 2400 keer gedeeld.
De jongen die aangevallen en in elkaar geslagen heeft moet een tandprothese en heeft allerlei andere verwondingen aan zijn gezicht en kaak opgelopen, omdat hij durfde op te komen voor zichzelf. Hieronder de Facebookpost van zijn broer.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (139)

S.1920
S.19201 jul. 2016 - 23:57

Racisme is een deels bewust gecreeerde hype die vooral in linkse kringen populair is. De transgender hype sluit hierop aan. Ik heb vrienden die ik ook gewoon zwarte en neger noem en dit heeft niets met racisme te maken. En ja, ik ben ook tegen echt racisme. Maar de term wordt tegenwoordig misbruikt tbv politieke doeleinden. Zie Orlando en raadpleeg echte kritische bronnen ipv de propaganda bagger. Hopelijk draait de media eens bij en leert men van dit verhaal wat wekelijks voorkomt onder alle rassen en geen landelijke nieuwswaarde heeft. Waar is de berichtgeving over onze pensioenen???

Mark Gh
Mark Gh1 jul. 2016 - 6:49

Valse aangifte, nu doorpakken en vervolgen.

De nuance
De nuance29 jun. 2016 - 21:19

stel, stel, ik heb vroeger ook wel eens te veel gedronken en dan kwam ik met een excuus dat iemand wat in mijn cola had gedaan of zoiets, maar stel dat hij teveel had gedronken en inderdaad onderuit is gegaan met zijn fiets en thuis niet durfde te vertellen dat het zo is gegaan want tandartsrekening en misschien mocht hij niet drinken etc. maar wat zegt het dan dat hij met zo'n excuus komt? is toch wel zwaar beladen onderwerp of gewoon naieve tiener?

De nuance
De nuance29 jun. 2016 - 19:59

Als hij in elkaar is geslagen hoop ik dat hij zijn verklaring terug trekt mocht het een rechtzaak worden. Heel geloofwaardig komt het inmiddels niet meer over. Betreurenswaardig dat het weer heel snel als racisme is bestempelt op basis van een eenzijdig bericht, doet het debat geen goed.

2 Reacties
Molly Veenstra
Molly Veenstra29 jun. 2016 - 23:45

Wat is dat nou voor flauwekul? Als hij in elkaar is geslagen moet hij daarvan aangifte doen en de daders worden bestraft. Dat hij ongeloofwaardig overkomt is een probleem bij de rechtsgang, maar irrelevant voor wie wil dat het recht zegeviert.

De nuance
De nuance30 jun. 2016 - 11:14

@Molly, hij zegt zelf dat hij uit angst een andere verklaring heeft afgegeven, daarom hoop ik dat hij deze verklaring terug trekt in een evt rechtzaak.

Иосиф Виссарионович
Иосиф Виссарионович29 jun. 2016 - 16:44

Een dronken drank-dief die van de fiets valt. De ironie! Het land was in rep en roer over recht-exremische-geweld tegen. Links Nederland kon weer hard van de toren blazen en iedereen en alles racist noemen. De waarheid is dat een crimineel met een slecht karma zijn verdiende loon krijgt. Hoop dat het voor veel mensen een wijze les is

KalmAan
KalmAan29 jun. 2016 - 16:36

Als je 17 jaar bent, mag je nog geen alcohol drinken toch?

il viaggiatore
il viaggiatore29 jun. 2016 - 15:46

Ai, dit soort zaken doet het racisme debat geen goed. Ik vond het sowieso al overdreven gedoe nadat in eerste instantie bleek dat men niet helemaal duidelijk omging met het mijn en dein. Hier in het Oosten zijn we daar soms wat duidelijker in dus klappen over en weer kon ik nog wel begrijpen en dat daar taalgebruik bij komt die racistisch aangemerkt kan worden wil ik daarmee niet goed praten. Maar dat men dus uit angst voor de reactie vanuit de eigen omgeving? Aandacht te kort? leugens verspreidt waarmee heel regressief links weer vol op het orgel kon hoe racistisch Nederland wel niet is doet andere zaken in de toekomst geen goed.

rechtdoorzee
rechtdoorzee29 jun. 2016 - 15:08

Goed dat er een rectificatie is geplaatst.

SupporterOfFreedom
SupporterOfFreedom29 jun. 2016 - 13:07

Misschien was de fiets wel racistisch!

Outin Theopen
Outin Theopen29 jun. 2016 - 12:24

Ten prooi gevallen aan de dorst en de zwaartekracht. Newton heft het glas. Een zoete witte wijn met bubbeltjes.

BertjeBroai
BertjeBroai29 jun. 2016 - 12:18

Ik vraag mij soms af, wie maakt zich nu schuldig aan populistisch gebral?

Yolo2
Yolo229 jun. 2016 - 12:09

Gelukkig is het het slechts een hoax die door het slachtoffer is verzonnen.. De arme jongen was te dronken om normaal te kunnen fietsen.. https://www.politie.nl/nieuws/2016/juni/29/onderzoek-naar-vermeende-mishandeling-te-geesteren-is-afgerond.html

Buzzer
Buzzer29 jun. 2016 - 11:36

Inmiddels is bekend geworden dat de jongen gelogen heeft: http://www.ad.nl/binnenland/james-gewond-na-val-van-fiets-en-niet-door-vechtpartij~ab03306c/ Hij was dronken met zijn fiets gevallen volgens de politie a lot to do about nothing dus.

Frank Straathoff
Frank Straathoff29 jun. 2016 - 11:31

Een betrapte dief dus die dronken van zijn fiets valt. Oh, sweet irony...

Achterberghen2
Achterberghen229 jun. 2016 - 11:04

Busted!

Armond
Armond29 jun. 2016 - 11:02

Update Onderzoek naar vermeende mishandeling afgerond Geesteren - .Een 17-jarige jongen uit Almelo deed op 6 juni 2016 aangifte van mishandeling en discriminatie. De jongen verklaarde bij de politie dat hij letsel aan zijn gezicht had opgelopen en dat het motief van de mishandeling mogelijk racistisch zou zijn. Dit zou hebben plaatsgevonden op 4 juni 2016 tijdens het feestweekend/kermis in Geesteren (O). Het letsel is waarschijnlijk veroorzaakt doordat de 17-jarige aangever, die onder invloed verkeerde, van zijn fiets is gevallen. Dit incident werd door diverse media gepubliceerd nadat de broer van de 17-jarige jongen foto’s van het letsel en daarbij een tekst op Facebook had geplaatst. Uitgebreid onderzoek heeft uitgewezen dat er een incident is geweest, doordat de aangever betrapt werd bij het wegnemen van flessen drank. Hierop is over en weer geduwd en getrokken, zonder dat hieruit letsel is ontstaan. Hierbij is tevens gescholden en zijn beledigende woorden geuit. Het is verder aannemelijk geworden dat het letsel bij aangever is ontstaan door een val van zijn fiets op een later moment, op een andere locatie, zonder dat daar anderen bij betrokken waren. De jongen verkeerde onder invloed van alcohol en was onvoldoende in staat zijn fiets te besturen. De politie heeft de uitkomst van het onderzoek afgelopen maandag 27 juni besproken met de 17-jarige jongen en zijn ouders. https://www.politie.nl/nieuws/2016/juni/29/onderzoek-naar-vermeende-mishandeling-te-geesteren-is-afgerond.html

C1953
C195329 jun. 2016 - 10:53

Oeps, toch iets anders verlopen, dan het 'slachtoffer' heeft aangegeven. Jammer voor de echte gevallen, die nu het gevaar lopen, niet meer serieus genomen te worden.

Okke2
Okke229 jun. 2016 - 10:36

https://www.politie.nl/nieuws/2016/juni/29/onderzoek-naar-vermeende-mishandeling-te-geesteren-is-afgerond.html update: Het politie onderzoek is afgerond. De beste jongen is dronken van zn fiets gevallen, nadat hij eerder op de avond geprobeerd heeft drank te stelen . De uitkomsten van het onderzoek zijn afgelopen maandag besproken met zn ouders en de jongen zelf.

Peter_K2
Peter_K229 jun. 2016 - 10:32

Hij schijnt met zijn zatte kop van zijn fiets gelazerd te zijn... https://www.politie.nl/nieuws/2016/juni/29/onderzoek-naar-vermeende-mishandeling-te-geesteren-is-afgerond.html

Tuck'R
Tuck'R7 jun. 2016 - 17:46

Nu kan ik in het hele verhaal alleen niet die racistische grappen terugvinden.

Nailles
Nailles7 jun. 2016 - 12:10

Aangezien de bron van inkomsten van de bestolenen niet bekend is kun je stellen dat hen bewust neerbuigend beschrijven als "boeren" zoals verschillenden hier doen net zo racistisch is als andersom de dieven zoals althans beweerd "negers" werden genoemd.

5 Reacties
Ben Joop
Ben Joop7 jun. 2016 - 13:51

U bijdrage is heet een red-herring

mxdaddy
mxdaddy7 jun. 2016 - 14:16

Helemaal juist, alleen maken de "boeren" uit regio Twente of Achterhoek daar geen probleem van. Ik ben een Achterhoeker, maakt mij niet uit dat ze mij "boer" noemen ook al ben ik het niet, dat is nu net het verschil.

Doppertje
Doppertje9 jun. 2016 - 8:43

mxdaddy: idem dito: Achterhoeker en trots op m'n afkomst. Hier in het westen noemen ze mij een Tukker, omdat ze niet beter weten. Ik laat het moeiteloos van me afglijden.

OlavM
OlavM9 jun. 2016 - 14:14

@ Nailes: He is duidelijk dat je nog geen beginnetje van begrip hebt van wat racisme is, dat je dit soort dingen op één stelt met de term "boeren".

Minoes2
Minoes211 jun. 2016 - 4:41

Olav Kan het niet even kwetsend zijn? Is het niet eveneens afkomst c.q. plaats van geboorte waarop iemand meent iemand te mogen afrekenen........ Is uw opmerking niet even denigrerend? Gevoelens tellen hier dan weer niet evenals generalisatie, profilering...... Immers het benoemen heeft de bedoeling te onderdrukken, de ander niet serieus te hoeven nemen, af te schatten als mens en mening en dus minderwaardig aan... Leer eens denken in mensen.....U differentieert en profileert hier nl. op kleur.....

mxdaddy
mxdaddy7 jun. 2016 - 11:37

Dit heeft niets met racisme te maken. Als je steelt en je wordt betrapt dan krijg je verwensingen en beledigingen naar je hoofd. Helemaal op een volksfeest waar de bezoekers wat te diep in het glaasje hebben gekeken. Als deze jonge bv rood haar had dan was het vieze rooie geweest, als het een meid was dan was ze voor h..r uitgemaakt, je krijgt op dat moment belediging, je uiterlijk licht dan voor de hand. Hij heeft een klap gehad, terecht, maar is daarna met zijn gezicht op de stoep beland. Als 10 of meer personen, en dan met name de "boeren" je te grazen nemen dan zie je er wel anders uit. Het is zijn eigen schuld, blijf met je poten van andermans spullen af. Het ergste is dat hij hiermee het landelijk nieuws haalt en gelijk wordt de racisme kaart getrokken, jammer.

1 Reactie
Windowjan
Windowjan7 jun. 2016 - 21:08

mxdaddy, ''Het is zijn eigen schuld, blijf met je poten van andermans spullen af.'' Hij begon met bier te jatten, nogal fout om een vriendschap te beginnen ;-). Daarentegen weet ik niet het hele verhaal, misschien had hij een bijdehante mond, en dan ja, roep je het misschien (o jee wat een nuance) toch iets over jezelf af. Domme actie, domme reactie.

Bram Emanuel
Bram Emanuel7 jun. 2016 - 8:28

Dus in plaats van spontaan racistisch schelden begon het hele incident met een ordinaire diefstal. En misschien meer, we weten het niet. In ieder geval waren het niet de boeren die de confrontatie opzochten maar het slachtoffer. Wie begon met schelden en wie deelde de eerste klap uit? Weer een gevalletje van afwachten op wederhoor.

2 Reacties
trotsopnederland
trotsopnederland7 jun. 2016 - 11:54

Precies, wederom geen enkel bewijs van racisme.

Mark Gh
Mark Gh7 jun. 2016 - 15:18

Jawel TON, meer dan genoeg racisme. Ze hadden hem ook voor bal gehakt, frikandel of bamibal kunnen uitschelden.

JuniorC
JuniorC7 jun. 2016 - 7:05

Hoe zat het ook alweer met NIX18?

Minoes2
Minoes27 jun. 2016 - 0:30

Ik heb ook daar enkele reacties gelezen met doodsbedreigingen. Zo van schop ze dood... jammer dat dat dan weer niet benoemd wordt hier daar het hier op andere momenten speciaal geselecteerd wordt. Zegt niets over wat er gebeurd is maar toch ook wel dat de agressie ( en racisme?) niet enkel van een kant komt in de reacties op face-book n.a.v. deze vermelding.

Nikolai2
Nikolai26 jun. 2016 - 22:25

Deze man is ernstig mishandeld en dat stemt mij droevig. Ik snap dat er een aanleiding aan vooraf is gegaan. Laat de misdadigers gestraft worden. Een ding: ik kwam per toeval op dit krantenartikel. Het verbaasd me dat dit geval, van Kerwin Duinmeijer achtige proporties, nooit de televisie heeft gehaald. Geeft ook wel te denken over hoe nieuws gefilterd wordt op tv: http://www.parool.nl/amsterdam/baby-na-straatruzie-overleden~a3251206/

2 Reacties
Achterberghen2
Achterberghen27 jun. 2016 - 7:43

Dat is omdat racisme alleen van blank naar gekleurd bestaat.

panterarosso65
panterarosso658 jun. 2016 - 17:19

kerwin duinmeijer dat is die jongen die door een psychiatrische patient is doodgestoken een mythe die maar blijft doorgaan en voorbij gaat aan A de meerdere gevallen en B de medische kant

Marri2
Marri26 jun. 2016 - 20:04

Moet toch kunnen , een paar flesjes bier stelen? Wat een bekrompenheid daar in Geesteren , om daar op deze wijze op te reageer. Geesteren ligt vlakbij Enschede en daar staat de grote Grolsch Bierbrouwerij. Bier genoeg dus en daarom daar zo agressief en racistisch op te reageren? Schande, driiewerf schande !

2 Reacties
trotsopnederland
trotsopnederland7 jun. 2016 - 11:55

Nee moet niet kunnen, je blijft met je poten van andermans spullen af.

Marri2
Marri210 jun. 2016 - 19:56

@ trots op nederland. : het cynisme in mijn commentaar is u ontgaan....?

Thom E
Thom E6 jun. 2016 - 19:37

Jammer voor de energie van velen hieronder maar het verhaal blijkt toch wat anders te zijn dan gezegd door deze jongen. Mijn eerste reactie was er ook een van hoe kun je dit iemand aandoen puur racisme ga maar door. Het blijkt dat deze aardige jongen heel bewust bier stal van een terras en hij op heterdaad is betrapt door een groep jongens/mannen van wie het bier schijnbaar was. Deze maakten dat uiteraard kenbaar, zou u of ik ook doen, waarop er schijnbaar een scheldpartij ontaarde en de betreffende knaap is in end effect toch ernstig mishandeld iets wat ik overigens niet goed praat. Dus die personen daar in Geesteren weg zetten als racistische boeren gaat nergens ver, deze jongen was gewoon fout en het had net zo goed een blanke autochtoon kunnen overkomen want die voorbeelden lezen we ook wekelijks in de krant.

1 Reactie
Piet de Geus
Piet de Geus7 jun. 2016 - 0:17

"Deze maakten dat uiteraard kenbaar, zou u of ik ook doen, waarop er schijnbaar een scheldpartij ontaarde" Waarbij ze hadden kunnen roepen: vuile steeldief, blijf met je graftakken van ons bier. Maar ze kozen ervoor hun racisme bot te vieren.

trotsopnederland
trotsopnederland6 jun. 2016 - 19:28

Dit is wel kenmerkend voor de hedendaagse tendens. Het verhaal zoals ons eerst voorgeschoteld blijkt toch veel minder zwart/wit te zijn en niets met discriminatie te maken te hebben. Het gaat gewoon om een gevalletje betrapt op heterdaad en eigenrichting. Veel te veel geweld natuurlijk en dit staat niet in verhouding met de daad. De hele discriminatie discussie wordt puur en alleen door de media, mensen die hun eigen tekortkomingen willen bedekken en een paar extremisten gecreëerd. Maar al die mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is, zullen ook dit incident weer herinneren als racisme en zo wordt er dus een klimaat van verdeling en haat geschapen. En daarom vind ik dit zeer kwalijk en zou je eigenlijk de plaatser van het facebook bericht moeten oppakken en veroordelen voor haatzaaien. Want het is wel erg makkelijk in mijn mooie Nederland geworden om de aandacht te krijgen als je racisme roept.

4 Reacties
kapitanlaipose
kapitanlaipose6 jun. 2016 - 20:39

Waarom selecteer je selectief uit het nieuwsbericht? Dat is wel een sterk staaltje coginitieve dissonantie. Uit het artikel: "Een groep mannen komt op James en zijn kameraad af. "Eén van de mannen riep: 'Kankerneger, vieze zwarte, ga terug naar je eigen land, zwarte'. Ik zei hem daar wat van en toen kreeg ik een klap en een stomp op mijn borst." Hoeveel mannen het waren weet James niet. "Ik dacht zeven tot tien, maar volgens mijn maat waren het er zeker wel veertien. Hij kon daarom ook niets doen" Ook een vreemde opstelling die je er op nahoudt dat je geen racisme meer mag benoemen. Je mag geen racisme meer aanwijzen want dat zorgt voor tweedeling. Kronkel je nog even verder. Bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=245995&cat=1#sthash.Oe3Afcnf.dpuf

joop69amsterdam
joop69amsterdam6 jun. 2016 - 20:47

Het probleem is ook dat men alles wat aan berichten op die pulpmedia wordt geflikkerd voor waar aanneemt. Iedereen deelt en kopieert het en stelt geen vragen. Zelfs de media neemt niet eens de moeite om eens te checken hoe het zit. En dan hebben die oproerkraaiers dus opeens een podium gekregen zonder verantwoording te hoeven afleggen als ze de boel zitten te belazeren. Ik ben het met u eens om mensen op te pakken en te veroordelen die voor onrust zorgen door moedwillig leugens te verspreiden. Ook het ongecontroleerde melden van dit soort onzin moet strafbaar worden gemaakt. Als journalisten niet de moeite nemen om een bericht te checken dan zijn ze medeverantwoordelijk.

johannn2
johannn26 jun. 2016 - 21:00

trotsop, Jij stelt: " De hele discriminatie discussie wordt puur en alleen door de media, mensen die hun eigen tekortkomingen willen bedekken en een paar extremisten gecreëerd " En door iedereen die eraan deelneemt natuurlijk. Overigens kan die discússie dan wel zo gecreëerd zijn/worden, maar de discriminatie zelf - en daar gaat het toch om - is er al heel wat langer helaas. .

C1953
C19537 jun. 2016 - 13:59

Een groep mannen komt op James en zijn kameraad af. "Eén van de mannen riep: 'Kankerneger, vieze zwarte, ga terug naar je eigen land, zwarte'. Ik zei hem daar wat van en toen kreeg ik een klap en een stomp op mijn borst." kapitanlaipose, James herinnert zich de woorden van één van de mannen goed, maar wat hijzelf daarvoor en daarna zei, waardoor het misschien verder escaleerde, blijft nogal vaag. Selecteer jij ook niet een beetje selectief?

Spelchecker2
Spelchecker26 jun. 2016 - 18:58

Voor dit soort mishandeling is maar één woord: misdadig. De dader(s) met alle beschikbare middelen opsporen, voorgeleiden en veroordelen. Er lijken me termen aanwezig om hier ook te hopen op een forse straf als voorbeeldwerking naar anderen racisten. Gelukkig weet dit rechtse kabinet van keihard aanpakken en forse straffen, dus daar zal het niet aan liggen. Verder valt het misschien te overwegen om een ouderwets beschavingsoffensief op het platteland van Nederland te beginnen, want de hersenloze botheid begint daar wel flink uit de hand te lopen.

6 Reacties
panterarosso65
panterarosso656 jun. 2016 - 19:33

lijkt me dat iemand mishandelen genoeg reden is, begrijp me goed hij moet gewoon met zijn fikken van andermans spullen afblijven wat ik raar vind is dat blijkbaar het feit dat ze hem zwarte noemen een groter probleem is dan dat hij klappen gekregen heeft

Nailles
Nailles6 jun. 2016 - 19:48

Feiten, en andere ken jij ook niet, is dat er iemand in elkaar is geslagen, nadat deze een paar blonde, witbieren, of wellicht donkere bieren probeerde te stelen, het eerst nog bij schelden bleef, mogelijk en zelfs waarschijnlijk over en weer, waarbij degene die het uiteindelijke slachtoffer werd van een ernstige, en zeker in al dergelijke te vervolgen gevallen, mishandeling, de bron is dat, behalve dat hij en z'n maten inderdaad bier van anderen probeerden te stelen, ook racistisch zijn uitgescholden. Wat mij betreft zou de niet te tolereren mishandeling n.a.v. stelen en erop volgende ruzie genoeg moeten zijn. De hele maatschappij, het landsbestuur, en het hele tussen gelijke delen van diverse bevolkingsgroepen in Nederland voorkomend racisme, zou ik er zonder verdere feiten en noodzaak bij een uit de hand gelopen horecaruzie, met drank in het spel, buiten laten.

il viaggiatore
il viaggiatore6 jun. 2016 - 19:55

Tja, hier in het Oosten beslechten we nog wel eens wat met de vuist inderdaad. Niet dat ik daar achter sta, en al helemaal niet als er ook nog eens racistische motieven bij zijn. Maar laat die randstad beschaving waar men elkaar continu overhoop schiet maar lekker houden. Want de schietincidenten zijn bij ons gelukkig nog op 2 handen te tellen elk jaar.

rechtsheeftvoorrang
rechtsheeftvoorrang6 jun. 2016 - 21:46

De stad is natuurlijk het neusje van de zalm qua beschaving, toch. en vertel me dan nu maar eens hoe jou buren heten die drie huizen verderop wonen. 200.000 individuen op een paar vierkante kilometer is alles behalve een beschaving.

Moeder Pietje
Moeder Pietje6 jun. 2016 - 21:49

Ik woon al sinds 1989 in RotjeKnor en heb nog nooit een schietpartij mee gemaakt. Verder vraag ik mij af of "het slachtoffer" niet zelf al gelijk is gaan roepen dat het racisten waren zodra ze hem vertelden van dat bier af te blijven. :) Ik bedoel, we hebben ondertussen wel gezien hoe makkelijk het woord racist ingezet wordt bij ongenoegen over wat dan ook.

Piet de Geus
Piet de Geus7 jun. 2016 - 0:20

"wat ik raar vind is dat blijkbaar het feit dat ze hem zwarte noemen een groter probleem is dan dat hij klappen gekregen heeft" Omdat dat een matpartij tussen dronkenlappen over bier tot een racistisch incident maakt.

rechtsheeftvoorrang
rechtsheeftvoorrang6 jun. 2016 - 18:45

Zo iedereen heeft weer lekker een paar uurtjes flink kunnen afgeven op al die stoute blanke racisten, en nu ben ik benieuwd of dezelfde personen nu ook zullen zeggen "ja James, je moet ook met je tengels van andermans spullen afblijven" en al helemaal niet als je betrapt word in discussie gaan.

Benillup
Benillup6 jun. 2016 - 18:44

Het verhaal zit iets anders in elkaar.

vanschendel2
vanschendel26 jun. 2016 - 18:32

pfff, Als ik als blanke Amsterdammer daar bier pik van een terras wordt ik ook in elkaar geslagen. Zelfs als ik niet het bier pik maar kenbaar maak dat ik uit Amsterdam kom moet ik uitkijken

2 Reacties
Marri2
Marri26 jun. 2016 - 20:18

Blanke Amsterdammers mogen helemaal niet in Geesteren komen ! Heb je die borden bij de hofdtoegangsweg in Geesteren niet gelezen ? Wat denk je wel, arrogant Grachtengordeldier !

Moeder Pietje
Moeder Pietje7 jun. 2016 - 10:29

In Rotterdam speelt dat niet, is mijn indruk. Onlangs een festivalletje mee gepikt in Crooswijk : Opera en Smartlappen. Niet mijn ding, al helemaal niet die combi maar een bejaarde eenzame buurman drong aan om hem gezelschap te houden. Uiteindelijk in die pisregen er naartoe gefietst, droog staan druipen onder een luifel. Het gewone volk wat toestroomde diende zich te behelpen met de gebruikelijke wanhoopsoutfit van poncho's, regenjassen en paraplu's. Een ander, blijkbaar voornamer deel van de populatie, kreeg prettige tenten toebedeeld. Tussen het publiek door struinend ontwaarde ik een stel onder een megaparaplu met daarop Amsterdamse symbolen.

Nailles
Nailles6 jun. 2016 - 18:32

Belachelijk en laf iemand met een paar man zo toe te takelen en, in dit geval racistisch maar in andere vormen vaak ook totaal over de top, uit te schelden, ook al was het n.a.v. een poging tot diefstal. Op GeenStijl hebben ze, zoals wel in meer van dergelijke gevallen, ook een actie op touw gezet daders geidentificeerd te krijgen of dwingen zich aan te geven.

voxpopuli2
voxpopuli26 jun. 2016 - 17:04

Het verhaal van RTV oost : Een kapot gebit, verwondingen in zijn gezicht en pijn op zijn borst: het resultaat van een paar forse klappen die de 17-jarige James uit Almelo kreeg. James en een vriend zijn op de kermis in Geesteren, rond een uur of één willen de twee naar huis gaan. Op een terras van een café zien ze flesjes bier staan die nog dicht zitten. "We waren dorstig en pakten de flesjes. Een man riep dat het bier van hem was. De sfeer sloeg meteen om en we hebben het bier weer neergezet", vertelt James. 'Vieze zwarte' Een groep mannen komt op James en zijn kameraad af. "Eén van de mannen riep: 'Kankerneger, vieze zwarte, ga terug naar je eigen land, zwarte'. Ik zei hem daar wat van en toen kreeg ik een klap en een stomp op mijn borst." Hoeveel mannen het waren weet James niet. "Ik dacht zeven tot tien, maar volgens mijn maat waren het er zeker wel veertien. Hij kon daarom ook niets doen."

2 Reacties
trotsopnederland
trotsopnederland6 jun. 2016 - 18:06

Dus betrapt op heterdaad bij diefstal, tsja vind de matpartij wat overdreven, maar dan wordt het verhaal wel iets anders. Je moet met je tengels van spullen afblijven die niet van jou zijn.

L.Brusselman
L.Brusselman6 jun. 2016 - 21:07

En degene die een autoradio jat hangen ze op. Zoiets?

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*6 jun. 2016 - 17:01

En dit in Nederland?. Oh, mijn hemel.

zelgychf
zelgychf6 jun. 2016 - 16:24

Uit nadere berichtgeving van RTV-Oost blijkt de zaak toch iets anders te liggen. De aanleiding voor de vechtpartij ligt, naar nu blijkt, zelfs in een diefstal van James zelf. Ik citeer RTV-Oost: "James en een vriend zijn op de kermis in Geesteren, rond een uur of één willen de twee naar huis gaan. Op een terras van een café zien ze flesjes bier staan die nog dicht zitten. "We waren dorstig en pakten de flesjes. Een man riep dat het bier van hem was. De sfeer sloeg meteen om"." Bron: rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=245995&cat=1

1 Reactie
johannn2
johannn26 jun. 2016 - 21:04

zelgychf, En wat doe je dan logischerwijs: je slaat iemand het ziekenhuis in. Toch ? .

Achterberghen2
Achterberghen26 jun. 2016 - 16:23

Hij wilde bier pikken. En diegene waar dat bier van was pikte dat niet. Na over weer gescheld zijn er klappen gevallen. Puur racisme uit het niets is een beetje overdreven.

DikTrom2
DikTrom26 jun. 2016 - 16:15

False flag: James en zijn vriend hadden dorst en probeerden een aantal ongeopende flesjes bier van een terras mee te nemen toen de eigenaar van de flesjes hen erop aansprak hebben ze de flesjes terug gezet en geprobeerd zich eruit te praten. De situatie escaleerde. Bron, RTV Oost. Het bovenstaande rechtvaardigt uiteraard geen mishandeling, maar om iets te laten escaleren hebben meestal twee partijen schuld. Buiten dat was James zijn verhaal vanaf het begin inconsistent, aldus de politie. Laten we dus maar eens eerst even rustig afwachten.

slopsma
slopsma6 jun. 2016 - 15:40

Geweld is nooit goed, dat gezegd hebbende zou ik de zogenaamde racistische grappen wel willen horen. Tegenwoordig is zo,n beetje alles racistisch, die term is voor mij niet genoeg meer.

[verwijderd]
[verwijderd]6 jun. 2016 - 15:03

--- Dit bericht is verwijderd —

6 Reacties
Joop Schouten
Joop Schouten6 jun. 2016 - 15:38

Dit soort 'doorslaan' is ziek. Hiervoor excuses zoeken ook.

DaanOuwens
DaanOuwens6 jun. 2016 - 16:48

@ ThWil Ik lees daar weinig nuance. Die jongen wordt uitgescholden: 'Kankerneger, vieze zwarte, ga terug naar je eigen land, zwarte En vervolgens in elkaar geslagen. Welke nuance las jij? Dat die jongen en die vriend 2 ongeopende flesjes zagen? Is dat nuance? Een terechte aanleiding? Vreemd.

Mark Gh
Mark Gh6 jun. 2016 - 16:59

De racistische termen die ze naar hun hoofd geslingerd kregen kunnen simpelweg gewoon niet. Gewoon niet, ongeacht de omstandigheden. Dat deze jongen het bier van een ander van een tafeltje stal doet er daarbij niet toe, al denk ik wel dat hij dát niet nog een keer zal doen. Dat is ook op geen enkele manier een verzachtende omstandigheid voor geweld of de scheldpartij.

DikTrom2
DikTrom26 jun. 2016 - 17:13

@Joop Schouten Wie heeft het over doorslaan? Eén goede rake klap kan hierin resulteren. Graag geen conclusies trekken zonder de feiten te kennen.

Jhonathan
Jhonathan6 jun. 2016 - 17:33

@ Joop Schouten 6 juni 2016 at 17:38, >"Dit soort ‘doorslaan’ is ziek." - Dat is het zeker. En iemand beschuldigen van het goedpraten ervan - terwijl deze dat niet doet - is ook niet gezond.

joop69amsterdam
joop69amsterdam6 jun. 2016 - 18:01

Jammer dat alleen het verhaal van deze jongen letterlijk wordt overgenomen. Doen we niet meer aan hoor en wederhoor? Hij probeerde bier te stelen en werd daarop aangesproken. Ik ben er wel klaar mee met de Nederlandse ziekte.

Minoes2
Minoes26 jun. 2016 - 14:46

Vreselijk dit gebeuren. Iemand ergens op aanspreken is prima en getuigt tegenwoordig zeker op die plaats zelfs van moed, aangifte doen ook. Je mag tegenwoordig nog blij zijn als de meute er rondom heen, zelfs mensen die ooit je klasgenoten waren niet gewoon erbij staat te lachen. Sterkte.

poeslief
poeslief6 jun. 2016 - 12:36

Minderwaardigen vs. minderheden.. Zwarte ziel vs. zwarte huid.. Ik ga de volgende x toch maar eens wat beter luisteren naar Sylvana S.

2 Reacties
Herr Vorragend
Herr Vorragend6 jun. 2016 - 14:15

De eerste 2 zinnen heb je groot gelijk, walgelijk hoe deze jongen (zeer waarschijnlijk om zijn kleur) is mishandeld De derde zin is dan weer jammer want gaat in mijn optiek over iemand die zich aansluit bij een partij die het verlengstuk is van een fascistoïde partij in Turkije dus wmb totaal ongeloofwaardig.

Dick3
Dick37 jun. 2016 - 9:04

Als je dan toch bezig bent je horizon te verbreden verdiep je dan ook eens in het stukje geschiedenis wat niet meer op school onderwezen wordt omdat daarmee tere zieltjes gekwetst zouden kunnen worden. Namelijk over de Europese slaven, zo'n 1 tot 1,5 miljoen.

 marcz
marcz6 jun. 2016 - 12:35

Ik ben gewoon een Nederlander met Nederlandse ouders, niks speciaals zou je denken. Toch moet ik mij de laatste tijd wel erg vaak verantwoorden of ik wel echt Nederlander ben, mijn haar en ogen zijn voor een Nederlander blijkbaar te donker. Zo erg is het inmiddels in dit land. Blond haar en lichte ogen zijn blijkbaar de norm! Ik zal tegenwoordig maar beide paspoorten van mijn ouders meenemen als ik bv weer eens solliciteer. Nooit eerder dit probleem gehad in dit land. Je bent Nederlander, je ouders zijn dat ook, maar blijkbaar is dat niet meer genoeg. Misschien maar eens mijn haar lichter maken? Ik zeg wel steeds "het is niet mijn probleem" maar uiteindelijk is dat het wel. Bizar dat ik dit bericht moet schijven! Afgelopen woensdag was ik het echter zo zat dat ik in Amsterdam terrassen ben afgegaan en heb gevraagd aan mede Nederlanders of ik in hun ogen wel Nederlands genoeg ben!? Je had hun reacties eens moeten zien! LOL

2 Reacties
Poezenmens
Poezenmens6 jun. 2016 - 14:51

Ook 75 jaar geleden al had je in Europa een streepje voor als je er uit zag als iemand die behoorde tot het zogenaamde Arische ras (blonde haren en blauwe ogen). Er is schijnbaar niet zo heel veel veranderd.

il viaggiatore
il viaggiatore7 jun. 2016 - 10:25

ISIS, niet alleen 75 jaar geleden, daarvoor was het al zo. Kijk maar ver genoeg terug. De adel was ook wit. Ze deden zelfs hun best met make-up destijds om vooral geen tintje te hebben, en de boeren waren bruin van het werken op het land. De huid verweerd door de weersomstandigheden. Dat zit er al heel lang in.

Jantje68
Jantje686 jun. 2016 - 12:28

Ik heb sterk de indruk dat dit soort incidenten worden aangewakkerd door alle ophef in de media mbt Racisme de laatste tijd. Jongeren grijpen dit aan om zich te misdragen. Is ook maar de vraag wat er zich precies heeft afgespeeld. Als die jongen er niet had gelopen hadden ze wellicht een ander uit gekozen. Kermissen staan er om bekend nogal eens bezocht te worden door ruziezoekers. Ik ken nog krantenberichten van 100 jaar geleden over steekpartijen in de kleinste dorpjes en toen was alles nog wit.

2 Reacties
KnorretjeBig
KnorretjeBig6 jun. 2016 - 15:12

Gij heren, gij burgers, vroom en welgemoed, mijdt der boeren feesten, zij zijn zelden zo zoet, of 't kost iemand zijn bloed, en drinkt met mijn een roemer wijn, dat is jou wel zo goed. uit: Boerengezelschap van Brederode

JanB2
JanB26 jun. 2016 - 15:52

@ Knor Precies.

OlavM
OlavM6 jun. 2016 - 11:34

Zelfs in dit geval weer die relativeerders en andere-oorzakenzoekers. Je gelooft het gewoon niet….. Op radio 1 hoorde ik zojuist Typhoon. Een en al redelijkheid en gematigdheid. En belangrijk voor degenen die vinden dat het “logisch” is dat jonge zwarte mannen met een dure auto extra worden gecontroleerd: hij gaf duidelijk aan dat hij precies dezelfde “U-bocht-ervaringen” had toen hij nog in een armeluisauto reed, en zelfs gewoon op straat liep…..

4 Reacties
OlavM
OlavM6 jun. 2016 - 11:35

Excuus voor de dubbelplaatsing.

Bartje822
Bartje8226 jun. 2016 - 12:48

@olav, Ja precies! Zo is het! Daarom moeten we mensen met een kleurtje systemathisch niet aanhouden en fouileren, uit het oogpunt van racisme!

OlavM
OlavM7 jun. 2016 - 0:21

@ Peterrr: Zal ik je dan maar even helpen? Door diverse mensen wordt de schuld niet bij de feitelijke daders gelegd, maar (impliciet) bij tegenstanders van Zwarte Piet. Of er wordt ineens algemeen gepraat over het evenement van een kermis met de gevaren ervan, zonder enig meelevend woord over het slachtoffer. Voorbeelden? -“Blijkbaar triggert al dat gedoe rondom zwarte piet, racisme en meer van dat open zenuw gewroet het laagste in mensen.” -“Dat kon men toch verwachten.” -“Gefeliciteerd, u slaagt er goed in om het leed van anderen te gebruiken voor uw eigen gewin.” -“Persoonlijk zie ik de discussies rondom racisme zoals deze nu gaan als ophitsgedrag zonder nuance, met een bepaalde opgelegde veranderingsdwang zonder mandaat overigens. Bij het simpele volk zal dat altijd resulteren in irritatie en mettertijd tot agressie.” -“…….maar laten we niet al te selectief zijn. En erkennen dat racisme jegens blanken door een allochtone groep óók racisme is.” -“Nuance is op een kermis sowieso ver te zoeken.” -“Naar incident. Nu zijn kermissen natuurlijk wel dé plaatsen om met een grote boog omheen te lopen, speciaal op vrijdagavond. Veel drank, weinig rede.” -“Natuurlijk, de politie moet naast iedereen in Nederland een agent zetten ter voorkoming van een pak rammel.” -“Ik denk dat het het beste is dat wanneer je racistische opmerkingen hoort, zeker op de kermis, dat je dan je beter stil kunt houden. Die mensen die verander je toch niet in één keer.” -“Nou ben ik wel erg nieuwsgierig naar de ‘racistische grappen’ die gemaakt zouden zijn, opdat ik voor mezelf kan beoordelen of die racistisch waren of niet. Dit in het kader van ’t fenomeen dat racistisch tegenwoordig nogal een ruim begrip is en er bijvoorbeeld zijn die al vinden dat Zwarte Piet racistisch is.”

OlavM
OlavM7 jun. 2016 - 0:44

@ Peterrr: Nog aan te vullen met enkele later geplaatste pareltjes, waarin vooral het racistische aspect wordt gebagatelliseerd: -“Ik heb sterk de indruk dat dit soort incidenten worden aangewakkerd door alle ophef in de media mbt Racisme de laatste tijd. Jongeren grijpen dit aan om zich te misdragen. Is ook maar de vraag wat er zich precies heeft afgespeeld. Als die jongen er niet had gelopen hadden ze wellicht een ander uit gekozen.” -“Hij probeerde bier te stelen en werd daarop aangesproken. Ik ben er wel klaar mee met de Nederlandse ziekte.” -“…zou ik de zogenaamde racistische grappen wel willen horen. Tegenwoordig is zo,n beetje alles racistisch, die term is voor mij niet genoeg meer.” -“pfff, Als ik als blanke Amsterdammer daar bier pik van een terras wordt ik ook in elkaar geslagen.” -“Zo iedereen heeft weer lekker een paar uurtjes flink kunnen afgeven op al die stoute blanke racisten, en nu ben ik benieuwd of dezelfde personen nu ook zullen zeggen “ja James, je moet ook met je tengels van andermans spullen afblijven” en al helemaal niet als je betrapt word in discussie gaan. -“Het verhaal zoals ons eerst voorgeschoteld blijkt toch veel minder zwart/wit te zijn en niets met discriminatie te maken te hebben. Het gaat gewoon om een gevalletje betrapt op heterdaad en eigenrichting.” -“deze jongen was gewoon fout en het had net zo goed een blanke autochtoon kunnen overkomen want die voorbeelden lezen we ook wekelijks in de krant.”

Nick Ros
Nick Ros6 jun. 2016 - 11:03

Sinds Quinsy Gario bij P&W is begonnen over zwarte piet, krijg ik het idee dat op dat moment de geest uit de fles is gehaald, zonder wie dan ook hier de schuld van te geven. Maar het is wel opvallend, dat nu het ene incident op het andere incident volgt.

2 Reacties
Okke2
Okke26 jun. 2016 - 13:53

Denk dat er voor die tijd ook wel eens iemand een flink pak slaag op de kermis kreeg hoor.

Mark Huysman
Mark Huysman6 jun. 2016 - 19:01

@Nick Ross Natuurlijk bestond er voor Quinsy en de ZP controverse ook al een hoop racisme en geweld in dit land. Wat veranderd is is dat het niet meer onder het vloerkleed geschoven wordt. En dat is winst.

OlavM
OlavM6 jun. 2016 - 10:46

Zelfs in dit geval weer die relativeerders en andere-oorzakenzoekers. Je gelooft het gewoon niet..... Op radio 1 hoorde ik zojuist Typhoon. Een en al redelijkheid en gematigdheid. En belangrijk voor degenen die vinden dat het "logisch" is dat jonge zwarte mannen met een dure auto extra worden gecontroleerd: hij gaf duidelijk aan dat hij precies dezelfde "U-bocht-ervaringen" had toen hij nog in een armeluisauto reed, en zelfs gewoon op straat liep.....

voxpopuli2
voxpopuli26 jun. 2016 - 10:34

Humor deze discussie, ik benoem een probleem van gevoeligheid op het facebook niveau en ik krijg de zwarte piet toegespeeld omdat ik vind dat er doorgeslagen geredeneerd is door de tegenstanders. Vreemd ? Terwijl in andere discussies identieke zaken plaatsvinden bij het benoemen van de PVV van islamgerelateerde problemen die ongetwijfeld niet verteld mogen worden omdat dat ogenschijnlijk leidt tot islamofobie en geweld tegen moslims .. ? Het klinkt allemaal als eenzelfde discussie bekeken vanuit andere perspectieven. Geweldig dat u het allemaal opneemt voor deze mishandelde jongen, ik ben alleen benieuwd of u er tussen springt in geval van lijfelijk aanwezig.

1 Reactie
Appi Mohamud
Appi Mohamud6 jun. 2016 - 17:15

Nee Vox. Je krijgt de schuld ervan dat je nutteloos geweld op deze jonge beggetaliseerd. Nou zegt dit meer over youw dat je zwarte piet erbij haalt omdat de jongen zelf donker is, maar dat je ook bewoest niet will inzien de kritiek wat je krijgt en daar bij ook de metafoor "Zwarte piet toespelen" gebruikt. soms kunne woorden laten zien wie je werkelijk bent en dat doe u hier. Ik de criminaliteit ben je medeplichtig als je criminele handelingen feliciteert. Mag ik dan ook spreken dat je medeplichtig bent aan dit daad als je begalitiseerd? Want door te stellen dat deze jongen aan hem zelf heeft te danken door om te komen voor zijn zus, ben je wel bezig eenn zware mishandeling (criminaliteit dus) aan het begalitiseeren.

Achterberghen2
Achterberghen26 jun. 2016 - 10:26

Gaan we er meteen van uit dat blanke Nederlanders waren die dit hebben gedaan? Laten we eerst de feiten afwachten.

L.Brusselman
L.Brusselman6 jun. 2016 - 10:23

Toch moet de gekleurde medemens zich hierdoor niet laten intimideren,zelf leef ik al meer dan 30 jaar samen met een gekleurde vrouw.En die heeft zich nooit op haar kop laten schijten door witte of gekleurde racisten. james brown,say it loud i'm black and i'm proud https://www.youtube.com/watch?v=2VRSAVDlpDI

Zandb
Zandb6 jun. 2016 - 10:11

vox; nee dat stelt u niet. Dat impliceren uw woorden. U legt wel een duidelijk verband tussen de zwartepietendsiscussie en deze gebeurtenis. En u legt "de schuld" niet bij de jongen maar wel eenzijdig, vooral ongenuanceerd generaliserend, bij de tegenstanders van zwartepiet; die roepen op tot de strijd! En u suggereert wel degelijk, ook in uw tweede reactie, dat je vooral niets moet benoemen wat met racisme te maken kan hebben.

1 Reactie
johannn2
johannn26 jun. 2016 - 11:01

Als je racisme maar gewoon niet ziet, dan is het er niet. Maar dan moet het niet benoemd worden, want dat verstoort de idylle. Degenen die het overkomt moeten zo beschaafd zijn om het niet te zeggen, zo flink om het in stilte te verdragen en te blijven glimlachen. Maar vooral niet benoemen, want dan trek je de duivel aan zijn staart. En dat is dan dus niet de schuld van de duivel, maar van degene die hem aan zijn staart trekt. Dus flink zijn, in stilte dragen en vooral blijven glimlachen. Zo kennen wij onze zwartjes weer. .

Draconisch
Draconisch6 jun. 2016 - 10:06

Wat men zal moeten beseffen is dat racisme niet uit te bannen is. Er zullen altijd mensen blijven bestaan die zich eerst en vooral laten leiden door een primitief 'wij-tegen-zij' gevoel. Het zit letterlijk in de aard van het beestje. Een wereld waarin iedereen respectvol en verdraagzaam met elkaar omgaat is een utopie. Om er met elkaar het beste van te maken is het van belang om strafbare feiten als geweldpleging hard aan te pakken. Dan blijft 'racisme' (of enige andere vorm van onderscheid op basis van triviale verschillen) in ieder geval onderhuids en onderdrukt met beperkte gevolgen. Helaas zijn wij niet zo verlicht als we onszelf vaak voorhouden. No, we can't.

Marcella Rijen
Marcella Rijen6 jun. 2016 - 9:52

Schandalig hoe ze die jongen toegetakeld hebben! Ongeacht de reden, zoiets verdient niemand. Nou ben ik wel erg nieuwsgierig naar de 'racistische grappen' die gemaakt zouden zijn, opdat ik voor mezelf kan beoordelen of die racistisch waren of niet. Dit in het kader van 't fenomeen dat racistisch tegenwoordig nogal een ruim begrip is en er bijvoorbeeld zijn die al vinden dat Zwarte Piet racistisch is. Ik noem maar wat.

1 Reactie
ton14024
ton140246 jun. 2016 - 17:23

Is ´He, Zwarte Piet´ racistisch?

Siphra Spier
Siphra Spier6 jun. 2016 - 9:51

Als het op de kermis heeft plaatsgevonden zullen er vast meerdere getuigen zijn. “… hopelijk vinden we de dader zo snel mogelijk door middel van dit bericht.” Een daderprofiel zou daarbij wel handig zijn. “Warrig verhaal De politie kent het verhaal van James. Vrijdagavond is de jongen met zijn ouders op het bureau geweest. "Zijn verhaal ging toen nog alle kanten op. Hij was nog te warrig, waarschijnlijk door de mishandeling. We hebben hem geadviseerd om eerst naar het ziekenhuis te gaan voor behandeling van zijn wonden en om later aangifte te doen", vertelt de politie.” Je schaamt je hoe langer hoe meer Nederlander te zijn.

5 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus6 jun. 2016 - 12:47

"Als het op de kermis heeft plaatsgevonden zullen er vast meerdere getuigen zijn." Dat hangt er vanaf hoe sterk de omerta in zo'n plattelandsdorp is. Waarschijnlijk weet het halve dorp al wie erbij betrokken waren maar dat betekent niet automatisch dat ze dat ook tegen buitenstaanders zullen zeggen.

El Perro2
El Perro26 jun. 2016 - 18:35

@ Piet de Geus 6 juni 2016 at 14:47 "Dat hangt er vanaf hoe sterk de omerta in zo’n plattelandsdorp is." Net zo groot als in Molenbeek. Dat is toch wat je bedoelt?

L.Brusselman
L.Brusselman6 jun. 2016 - 21:02

Ach ze pakken een paar meelopers op ,dat zijn vaak de grootste lafbekken en die zingen al in het busje. Het ligt eraan hoe groot de bereidheid van het plaatselijke korps is.

Piet de Geus
Piet de Geus7 jun. 2016 - 0:21

"Net zo groot als in Molenbeek. Dat is toch wat je bedoelt?" Veel plattelanders leven inderdaad net zo tribaal als sommige Molenbeekers.

El Perro2
El Perro210 jun. 2016 - 19:17

Piet de Geus 7 juni 2016 at 02:21 Veel plattelanders leven inderdaad net zo tribaal als sommige Molenbeekers. Bron? Met je meninkje kan ik niet niets.

Mark Gh
Mark Gh6 jun. 2016 - 9:50

Vreselijke, onacceptabele mishandeling. Getuigen genoeg ook, zou je denken op een kermis, zodat aanhouding en vervolging niet lang hoeft te duren.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen6 jun. 2016 - 9:35

[...of in urk op zondag uitgebreid mijn auto poetsen.] En wat als je daar nu woont en maandag/zaterdag werkt? Ik kan me uit mijn jeugd herinneren dat in mijn dorp de mensen die op zondag de was buiten hingen gewoon omdat dat de dag was waarop het kon op maandag van de oud gereformeerde rauwe eieren op hun ramen gemikt kregen.

richarrd
richarrd6 jun. 2016 - 9:20

Ik denk dat het het beste is dat wanneer je racistische opmerkingen hoort, zeker op de kermis, dat je dan je beter stil kunt houden. Die mensen die verander je toch niet in één keer. Je kunt alleen hopen dat de mensen ooit stoppen met zich nutteloos te gedragen. Racisme is nutteloos.

Freeman2
Freeman26 jun. 2016 - 9:02

Hebben we geen politie in Nederland die de burgers moet beschermen?

2 Reacties
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen6 jun. 2016 - 10:53

Natuurlijk, de politie moet naast iedereen in Nederland een agent zetten ter voorkoming van een pak rammel.

Freeman2
Freeman26 jun. 2016 - 13:56

@Gerbie, indien ze zouden ophouden met de racistische ethnische profilering zal mogelijk meteen blijken dat ze voldoende mankrachten hebben voor de serieuze zaken waar ze voor bedoeld zijn. Racisten direct aanpakken en diens mishandelingen voorkomen. De ethnische profilering is water op het molen van de racisten.

Zakenpief
Zakenpief6 jun. 2016 - 8:45

Triest verhaal. Hoop dat de daders snel gepakt kunnen worden.

Meta Foor
Meta Foor6 jun. 2016 - 8:23

Overijssel en racisme .....dat kan er bij mij niet in ... ben benieuwd hoe zich dat dan geuit heeft

truusbeek2
truusbeek26 jun. 2016 - 8:19

Aangifte, vervolgen en zwaar bestraffen!! Onder zwaar bestraffen is dus niet een 40 uur werkstraf.

Common Sense
Common Sense6 jun. 2016 - 8:10

Naar incident. Nu zijn kermissen natuurlijk wel dé plaatsen om met een grote boog omheen te lopen, speciaal op vrijdagavond. Veel drank, weinig rede.

1 Reactie
Bobby Byrd
Bobby Byrd6 jun. 2016 - 11:17

Begrijpelijke reactie op zich. De vraag is echter dan: hoe vaak ga je aan de kant? Niet meer naar de kermis, niet meer 's avonds alleen op straat, niet meer in bepaalde wijken komen, etc. Ontwijken, ontwijken, ontwijken tot je alleen nog maar in je huiskamertje kan zitten. Dat is toch geen leven? Ik overdrijf natuurlijk nu een beetje, maar hoe meer je dit aso-gedrag de ruimte geeft hoe erger het wordt. Waar trek je de grens, waar zeg jij nee? Waar zeg jij 'tot hier en niet verder'? Hoezo zou deze jongen geen leuke avond op de kermis kunnen hebben? Alleen maar vanwege een paar idioten? Als we daaraan toe gaan geven is het einde zoek. Soms is leven gewoon conflict en kun je klappen krijgen. Dat betekent nog niet dat je iets verkeerd hebt gedaan. Integendeel zelfs. Hij heeft precies het goede gedaan namelijk zijn mond opendoen en weerstand bieden. Dan krijg je maar klappen, maar je buigt niet voor terreur. Hij is mijn held van de dag.

Tokoloshe
Tokoloshe6 jun. 2016 - 8:01

Dronken boeren op een dorpskermis die mot zoeken met iemand van buiten het dorp. Het domste wat je kan doen is, als je het slachtoffer bent, naar de groep toelopen en vragen of ze stoppen. En dat geldt voor elke kleur, ook blank.

1 Reactie
Zalwel2
Zalwel27 jun. 2016 - 16:49

Klopt boerenkermissen moet je als buitenstaander vermijden. Die neef/nicht produkten sparen het hele jaar voor hun kermis, zuipen zich een week klem en als afsluiting een buitenstaander of import dorpsgenoten( blank of zwart ) een paar stompen verkopen.

voxpopuli2
voxpopuli26 jun. 2016 - 7:53

@zandb , dat stel ik toch niet ? ik ben van mening dat men zorgvuldig moet omgaan met discussies en in het publiek weet men nooit wat voor gekken men aantreft. Persoonlijk zie ik de discussies rondom racisme zoals deze nu gaan als ophitsgedrag zonder nuance, met een bepaalde opgelegde veranderingsdwang zonder mandaat overigens. Bij het simpele volk zal dat altijd resulteren in irritatie en mettertijd tot agressie. Ik ben anti-theist , gewoon omdat dat mag, maar ik ga natuurlijk niet in de schilderswijk tijdens ramadan lopen provoceren of anderszins mensen schofferen of in urk op zondag uitgebreid mijn auto poetsen. Dan is dat waarschijnlijk niet goed voor mijn gezondheid of auto.. Kijk uitgaansgeweld kent vele redenen , drank, provocatie, pestgedrag. Maar de rol van de media is nu blijkbaar groter dan ooit. En nee ik keur dat niet goed , en ik leg de schuld ook niet bij de jongen, maar de hele hetze die nu ontstaan is lijkt te resulteren in een soort grondoorlog. Zeker als het anti pietenfront ook nog eens aankondigt dat " andere " maatregelen van hun zijde blijkbaar nodig zijn. Te idioot voor woorden natuurlijk.

4 Reacties
Muxje3
Muxje36 jun. 2016 - 9:42

Ik ben het met je eens dat beschuldigingen van racisme tegenwoordig nogal vaak gebruikt lijken te worden om te sarren en het kleinburgerlijke establishment uit te dagen. Nu het vooral gaat over Zwarte Piet, cultural appropriation en micro-inequities kunnen we gerust stellen dat het begrip racisme nogal betekenisloos is geworden. Helaas is er tegenwoordig nog maar weinig nodig om fysiek geweld uit te lokken... wat geldt voor bepaalde mensen in álle groepen. Een grondoorlog dus, met een bedenkelijke rol van de media daarin... want waarom juist dit bericht tonen? Waarom niet wat vaker "Jongen vraagt racisten op te houden te sissen naar zijn 'hoerenzus', wordt mishandeld". Het is inmiddels bijna wekelijkse kost dat iemand afgetuigd wordt vanwege zijn sexuele geaardheid, afkomst, of uiterlijk. Goed, als je al die berichten hier gaat plaatsen is de lol van dit blog er wel een beetje af, maar laten we niet al te selectief zijn. En erkennen dat racisme jegens blanken door een allochtone groep óók racisme is.

Draconisch
Draconisch6 jun. 2016 - 10:07

Nuance is op een kermis sowieso ver te zoeken.

johannn2
johannn26 jun. 2016 - 10:44

vox, Probeer je eens los te maken van het frame, de 'bril' van de zwartepietendiscussie. Er is meer op de wereld. Racisme is veel ouder dan die discussie, zelfs ouder dan zwarte piet en zijn tot enige jaren geleden verborgen gebleven katalyserende werking op racisme. .

Dunya2
Dunya26 jun. 2016 - 18:39

“Jongen vraagt racisten op te houden te sissen naar zijn ‘hoerenzus’, wordt mishandeld”. Wat een leugen.

Molly Sweet2
Molly Sweet26 jun. 2016 - 7:51

Godverdomme zeg, wat een foto's... Ik hoop dat ze die klootzakken te pakken krijgen. Niet normaal, dit. Ik wens de knul sterkte met het verwerken en veel beterschap. Ik hoop dat zijn gebit weer in orde komt - een prothese is verschrikkelijk, zeker op die leeftijd.

voxpopuli2
voxpopuli26 jun. 2016 - 7:27

Blijkbaar triggert al dat gedoe rondom zwarte piet, racisme en meer van dat open zenuw gewroet het laagste in mensen. Beschaafde discussies schijnen niet meer te kunnen en ontaarden nu blijkbaar in meer pestgedrag en geweld

8 Reacties
Gorgias
Gorgias6 jun. 2016 - 7:31

Dat kon men toch verwachten.

Zandb
Zandb6 jun. 2016 - 7:34

vox: Oogjes toe, snaveltjes dicht; zaken benoemen veroorzaakt alleen maar "het laagste in mensen".

ikdus2
ikdus26 jun. 2016 - 8:09

voxpop uiteraard had die jongen het volledig aan zichzelf te wijten. hij was zwart en gebruikte z'n mond. dat is natuurlijk totaal onacceptabel. dat moet natuurlijk in de kiem gesmoord worden met harde witte hand. nou de politie hoeft het zelf niet meer te doen heden ten dage. bezorgde witte burgers zijn uiteraard zeer welwillend om ze daarbij te ondersteunen. nou donkere jongen... je hebt het aan jezelf te wijten volgens vox en alle andere superieure wezens. nou politiek wees niet verlegen. wij willen graag horen hoe jullie dit weer afkeuren om vervolgens de donkere jongen de schuld te geven van z'n eigen zwartheid. succes

Events, dear boy, events
Events, dear boy, events6 jun. 2016 - 8:34

''Blijkbaar triggert al dat gedoe rondom zwarte piet, racisme en meer van dat open zenuw gewroet het laagste in mensen.'' Dat vraag ik me af. Er is nu eenmaal - helaas - een behoorlijk contingent witte, tokkie-achtige, laagvoorhoofdige troglodieten die echt geen excuus als een zwarte-pieten discussie nodig hebben om op de meest racistische wijze los te gaan. Verbaal, zoals in het geval van Sylvana Simons, en fysiek, zoals in het geval van deze arme jongen. Ik hoop dat ze de klootzakken snel pakken en een flinke straf opleggen. ''Dat kon men toch verwachten.'' Nee. Zinloos geweld is nooit te verwachten, en moet je, als het zich toch voordoet, in de krachtigste termen afkeuren.

Piet de Geus
Piet de Geus6 jun. 2016 - 8:37

"Beschaafde discussies schijnen niet meer te kunnen" Iets zegt me dat dat met zulk volk nooit mogelijk is geweest.

Dr. No
Dr. No6 jun. 2016 - 8:48

Bedoelt u dat de oorzaak van dit soort gewelddadige uitspattingen eigenlijk bij de degenen ligt die het racismedebat hebben aangezwengeld?

richarrd
richarrd6 jun. 2016 - 9:11

Gefeliciteerd, u slaagt er goed in om het leed van anderen te gebruiken voor uw eigen gewin.

Marcella Rijen
Marcella Rijen6 jun. 2016 - 9:53

@Zandb Volgens de anti Wilders kliek wel.