Joop

Jong radicaal links wint met Gabriel Boric presidentsverkiezingen in Chili

  •  
20-12-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
131 keer bekeken
  •  
CHILE - ELECTION - RUNOFF - BORIC

© Chilean president-elect Gabriel Boric (R) and his chief of campaign Izkia Siches wave at supporters following the official results of the runoff presidential election, in Santiago, on Decembe

De linkse Gabriel Boric (35), die furore maakte als studentenleider, heeft met 55 procent de tweede ronde van de presidentsverkiezingen gewonnen. Hij versloeg de uiterst rechtse José Antonio Kast, aanhanger van de voormalige dictator Pinochet, die lange tijd werd gezien als zekere winnaar. Boric heeft de verkiezingen onder meer weten te winnen door een intensieve deur-tot-deur campagne langs meer dan een miljoen huizen, waarbij zijn aanhangers kiezer voor kiezer duidelijk maakten wat hij te bieden heeft. De opkomst bedroeg bijna 55 procent, dat is hoger dan bij eerdere verkiezingen maar had nog meer kunnne zijn want gebrek aan vervoer speelde veel kiezers parten. Aanhangers van Boric beweren dat de rechtse regering trachtte tegen te gaan dat burgers hun stem uit konden brengen.
Geen video? Klik hier.
Boric, die er al twee termijnen als senator op heeft zitten, is de jongste president die Chili ooit gehad heeft. Honderdduizenden uitbundige kiezers trokken zondagavond de straat op om de enorme overwinning te vieren. Verwacht wordt dat Boric het land drastisch gaat veranderen nadat er in 2019 een grote massabeweging op gang is gekomen tegen de schrijnende ongelijkheid in Chili. Hij behoort tot een generatie radicale activisten die van plan is voorgoed af te rekenen met de oerconservatieve erfenis waar het land nog steeds onder zucht.
Geen video? Klik hier.
Hij heeft campagne gevoerd op progressieve thema’s die veel jonge kiezers aanspreken: bestrijding van de klimaatcrisis, opkomen voor vrouwenrechten en rechten van de oorspronkelijke bewoners. Hij waarschuwde bij zijn overwinningsspeech dat er moeilijke tijden aan zullen breken. “Alleen met sociale cohesie, het hervinden van onszelf en het delen van gemeenschappelijke beginselen zullen we vooruit kunnen komen met een werkelijk duurzame ontwikkeling die iedere Chileen bereikt.” Hij belooft Chili te decentraliseren, een verzorgingsstaat in te voeren, de overheidsuitgaven op te voeren en grootschalige inclusie van vrouwen, non-binaire Chilenen en oorspronkelijke bewoners.
Boric bedankte al zijn tegenkandidaten, waaronder Kast, en benadrukte zijn toewijding aan de rechtsstaat en constitutionele processen in het land dat in de vorige eeuw is misvormd door een militaire staatsgreep en dictatuur. Het land fungeerde in die tijd als proeftuin voor het neoliberalisme dat later wereldwijd werd doorgevoerd waarbij de sociale overheid is afgebroken om plaats te maken voor de zogenaamde vrije markt. “Chili was de geboorteplaats van het neoliberalisme en het zal ook de begraafplaats worden,” hield hij zijn gehoor voor toen hij de eerste ronde won. “Rechtvaardigheid, waarheid en respect. We gaan door,” sloot Boric nu zijn overwinningsspeech af.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (103)

The Apple
The Apple23 dec. 2021 - 13:29

spelregeltoerist: "Over het algemeen gaat het in van huis uit monetair zwakke landen waar links aan de macht komt een paar jaar goed totdat het geld op is. Dan worden de belastingen verhoogd en subsidies voor leuke dingen voor arme mensen afgeschaft." Wat een onzin: Brazilië kende onder Lula een tijdperk van economische bloei en ook in Ecuador (Correia) Paraguay (Hugo) en Bolivia (Morales" liep de economie goed en ging de arme bevolking er sterk op vooruit. Met dat verhaal hoef je in Zuid-Amerika niet aan te komen, op de allerlaatste plaats bij het armere deel van de bevolking.

1 Reactie
Mark Huysman
Mark Huysman25 dec. 2021 - 10:19

Je hebt helemaal gelijk. Daarnaast is het natuurlijk ook nog zo dat landen die een linkse koers varen te maken krijgen met immense imperialistische agressie en wurgende embargo's. Zie Cuba, zie Venezuela.

Mark Huysman
Mark Huysman22 dec. 2021 - 12:40

De aandelenmarkt is flink gezakt nadat Boric won. Een duidelijk teken dat de kapitalistenklasse liever extreemrechts aan de macht heeft dan een kandidaat vanuit het midden.

Le Chat Botté
Le Chat Botté21 dec. 2021 - 12:21

En nu gaan de VS Chili kapotmaken. l'Histoire se répète...

1 Reactie
The Apple
The Apple23 dec. 2021 - 13:34

Veel hangt af van de komende verkiezingen in Brazilië: als Lula wint dan zou dat een enorme stap voorwaarts betekenen. Die is gepokt en gemazeld in het politieke bedrijf en zal waarschijnlijk niet veel milder uit de gevangenis zijn gekomen.

OpelGT69
OpelGT6921 dec. 2021 - 10:51

Beetje nuancering. 55% van de stemmen met 2 kandidaten noem ik geen "enorme overwinning". Slechts 55% opkomst betekent dat hij netto 30% van alle potentiële stemmen heeft gekregen. Met 2 kandidaten stemmen veel mensen op de kandidaat die het dichts bij hun voorkeur ligt maar niet 100% steunen in alles wat hij wil. Wil hij succes en stabiliteit dan moet hij zeker ook rekening houden met deze mensen en de mensen die niet of niet op hem gestemd hebben. Wens hem veel succes.

3 Reacties
Libertain
Libertain21 dec. 2021 - 11:19

@Opel, in delen van Europa stemmen nog minder aantal mensen en wij maar roepen steeds dat er enorme successen zijn. Heb je dus een probleem hiermee?

Paul Spijkers
Paul Spijkers21 dec. 2021 - 22:45

Libertain Wat heeft 'roepen' er mee te maken. Het punt is: "Wil hij succes en stabiliteit dan moet hij zeker ook rekening houden met deze mensen en de mensen die niet of niet op hem gestemd hebben." Opel legt uit waarom.

OpelGT69
OpelGT6922 dec. 2021 - 8:54

Libertain: Ik heb problemen met suggestieve berichtgeving of het nu om linkse of rechtse juichverhalen gaat. Soms lijken de media wel voetbalsupporters. Ze zien een baggerwedstrijd van hun favoriete team maar jouwen de tegenstander uit als ze nipt met 1 doelpunt verschil winnen in blessure tijd, terwijl ze moord en brand schreeuwen als de tegenstander op die manier wint.

Libertain
Libertain21 dec. 2021 - 9:53

("Het land fungeerde in die tijd als proeftuin voor het neoliberalisme dat later wereldwijd werd doorgevoerd waarbij de sociale overheid is afgebroken om plaats te maken voor de zogenaamde vrije markt. “Chili was de geboorteplaats van het neoliberalisme en het zal ook de begraafplaats worden") De verkiezing van Gabriel Boric is de aankondiging voor ongeveer 180 graden tegenovergestelde politieke richting dan dat wat bijvoorbeeld de opeenvolgende neoliberale regeringen Rutte in ons land blijven doorvoeren. Deze winst is des te opvallender omdat in de eerste ronde de ultrarechtse kandidaat en Pinochet-bewonderaar Kast aan kop bleef. De mobilisatie van de tweede ronde heeft Boric aan het winnende hand gebracht. Mogelijk zal deze verkiezing nieuwe elan geven aan vele onderzoeken over vermoorde en ontvoerde studenten tijdens de militaire coup van dictator Pinochet die tot nu toe werden gedwarsboomd.

Joopinie
Joopinie21 dec. 2021 - 9:39

Ik hoop dat ze hun woorden zullen waarmaken. Ik hoop dat de mensen de rust zullen vinden die het neoliberalisme van je afpakt. Ik hoop dat ze de natuur zullen herstellen. Ik hoop dat ze het internationale neoliberaal geraas star van zich af weten te houden (handelsafspraken, massamigratie). Ik hoop dat de bevolking nog heel lang kan denken Hé, weer een stukje beter.

Tom Lucassen
Tom Lucassen21 dec. 2021 - 8:04

Links wint in Duitsland, Chili en mogen er nog veel landen volgen. Mooi zo. Minder ik, meer wij.

8 Reacties
spelregeltoerist
spelregeltoerist21 dec. 2021 - 9:49

Of “allemaal even arm” misschien…

Cam Millo
Cam Millo21 dec. 2021 - 10:25

@spelregeltoerist 21 december 2021 at 10:49 Of “allemaal even arm” misschien… Is maar net wat je mindset is als je het zo definieert. Je kan net zo makkelijk schrijven "allemaal even rijk". Is namelijk precies hetzelfde

watcher3
watcher321 dec. 2021 - 10:36

spelregeltoerist, vind je jezelf nu niet pathetisch?

OpelGT69
OpelGT6921 dec. 2021 - 10:57

Links betekent in veel gevallen vaak meer overheid, meer regulering, meer bureaucratie, meer mensen en organisaties afhankelijk maken van overheidsgeld.Vind een goede balans tussen vrije markt en collectief.

spelregeltoerist
spelregeltoerist21 dec. 2021 - 11:08

@ watcher Het antwoord is nee. Over het algemeen gaat het in van huis uit monetair zwakke landen waar links aan de macht komt een paar jaar goed totdat het geld op is. Dan worden de belastingen verhoogd en subsidies voor leuke dingen voor arme mensen afgeschaft. Het grootkapitaal (voor zover aanwezig) pakt dan ook vaak heel snel de kuierlatten voordat de grijpgrage handjes van de overheid ze bij de lurven hebben. Maar we wachten het gewoon een paar jaar af en dan praten we wel weer.

watcher3
watcher321 dec. 2021 - 11:28

OpelGT69: vind jij Rutte links?

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout21 dec. 2021 - 11:50

Opel: `Links betekent in veel gevallen vaak meer overheid, meer regulering, meer bureaucratie, meer.....bla' Rechts betekent vrijwel altijd weinig of geen overheid voor de rijken en veel overheidsbureaucratie voor wie weinig heeft te makken. Rechten voor de rijken, plichten voor het plebs dus.

watcher3
watcher321 dec. 2021 - 12:45

spelregeltourist: Je hebt gelijk dat multinationals niet echt helpen. Pinochet kwam zelfs aan de macht omdat de CIA amerikaanse multis hielp om een neoliberaal beleid er doorheen te drukken. Waar dat op uitliep weet iedereen...

The Apple
The Apple21 dec. 2021 - 8:00

Verliest extreem-rechts aan terrein in Latijns-Amerika? ‘Kwartjes vallen nu een paar keer deze kant op’ - www.volkskrant.nl/nihttps://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/verliest-extreem-rechts-aan-terrein-in-latijns-amerika-kwartjes-vallen-nu-een-paar-keer-deze-kant-op~bb243d9c/euws-achtergrond/verliest-extreem-rechts-aan-terrein-in-latijns-amerika-kwartjes-vallen-nu-een-paar-keer-deze-kant-op~bb243d9c/

4 Reacties
Cam Millo
Cam Millo21 dec. 2021 - 10:29

Doe eens een werkende link en bijvoorkeur niet achter een betaalmuur. Zo heeft je bijdrage geen enkele nut:

LaBou
LaBou 21 dec. 2021 - 11:56

De link werkt inderdaad niet maar dat heeft in dit geval met die betaalmuur niets te maken. Die muur kun je omzeilen, behalve als het echt specifiek voor abonnees bedoeld is (want dat komt ook voor)

watcher3
watcher321 dec. 2021 - 12:19

Cam Millo: https://archive.ph/mCDgX

Cam Millo
Cam Millo23 dec. 2021 - 16:53

@watcher 21 december 2021 at 13:19 Cam Millo: https://archive.ph/mCDgX Bedankt, daar kan ik wat mee: ????‍♀️ Deze site is niet bereikbaarHet IP-adres van de server van archive.ph kan niet worden gevonden. Probeer dit eens: Controleer de verbinding Controleer de proxy, firewall en DNS-configuratie Windows Netwerkcontrole uitvoeren ERR_NAME_NOT_RESOLVED

JanB2
JanB221 dec. 2021 - 0:34

Benieuwd wat het wordt. Kan alleen maar beter zijn dan nog zo'n rechtse idioot in Zuid-Amerika. Één Bolsanaro is al teveel.

2 Reacties
Uw Psychiator
Uw Psychiator21 dec. 2021 - 8:25

@ JanB (01:34u) - hier is een informatieve bijdrage in The Guardian over Gabriel Boric, en ook in het algemeen over het feit dat er in Latijns-Amerika (eindelijk) een heel andere wind staat op politiek gebied: https://www.theguardian.com/world/2021/dec/20/gabriel-boric-election-triumph-latin-america-resurgent-left

Uw Psychiator
Uw Psychiator21 dec. 2021 - 8:35

...en ter aanvulling nog dit verhaal: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/chili-s-jongste-en-progressiefste-president-ooit-zegt-het-neoliberalisme-vaarwel~bd7584b5/

EUpiet
EUpiet20 dec. 2021 - 23:40

Wat ik zo gelezen heb is de beste man niet radicaal links maar gematigd links. Daar is niets mis mee overigens. Ik hoop van harte dat hij zijn volk en land naar een mooie toekomst kan leiden. De geboorte van het neoliberalisme ligt trouwens in Oostenrijk, daarna Londen en daarna bij deze denktank. https://nl.wikipedia.org/wiki/Mont_P%C3%A8lerin_Society Chili werd alleen maar als proeftuin gebruikt om te zien hoe de theorie zou uitpakken in de praktijk. Niet zo best. En het Chileense economische wonder was bullshit.

1 Reactie
Tom Lucassen
Tom Lucassen21 dec. 2021 - 8:05

In een wereld vol rechtse idioten is gematigd links natuurlijk heel erg links. Je hebt gelijk hoor, het is een sociaal-democraat. Prima.

Juistem2
Juistem220 dec. 2021 - 21:53

Hopelijk duurt t feestje langer dan in Venezuela. ????

1 Reactie
Paul250371
Paul25037121 dec. 2021 - 9:48

Dat hangt er van af of Amerika hier wel met zijn poten van afblijft.

Eid
Eid20 dec. 2021 - 20:29

Het is helaas wel ver zoeken om nog een links feestje te ontdekken...

10 Reacties
Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout20 dec. 2021 - 21:23

Links zoekt geen herkenning in feestgedruis na een verkiezingszege. Dat siert haar. Maarhet typeert de rabiaatrechtse borreltafel om na een vermeend succesje te gaan zwetsen over uilen en boreale geneugten.

EUpiet
EUpiet20 dec. 2021 - 23:33

Met rechts hoef je niet te zoeken. Daar zijn de feestjes slechts voor een enkeling.

watcher3
watcher320 dec. 2021 - 23:38

Daar meen je niets van.

JanB2
JanB221 dec. 2021 - 0:36

Bla. Bla. Bla. Van hieruit 80 km (de afstand van ondergetekende tot de duitse grens, waar men zich, in ieder geval sinds de verkiezingen, iedere dag verheugt over het feit dat ze niet met een stelletje rechtse kneuzen á la Rutte opgescheept zitten).

The Apple
The Apple21 dec. 2021 - 3:06

De hypocrisie zit in het woordje "helaas".

Tom Lucassen
Tom Lucassen21 dec. 2021 - 8:06

Duitsland, het belangrijkste Europese land, centrum-links geworden, noem dat maar ver zoeken.

Eid
Eid21 dec. 2021 - 11:21

@Hannes Telkns verbaasd hoe je het bij elkaar geschreven krijgt. Maar het klinkt grappig en daarom wens ik u ondanks dat links blijkbaar niet feest, ik snap dat, het moet toch wat zuur blijven, hele fijne gezonde feestdagen!

Eid
Eid21 dec. 2021 - 11:23

@aan allen Het is hoe de waard etc. Ik meende t maar er moet altijd wat zurigs komen blijkbaar. Hele fijne gezellige dagen gewenst en blijf gezond, en lach ook eens een keer. Dat lucht op!

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout21 dec. 2021 - 12:40

@ Eid: `ondanks dat links blijkbaar niet feest, ik snap dat, het moet toch wat zuur blijven.' En: `maar er moet altijd wat zurigs komen blijkbaar... ' Inderdaad, er gaat niks boven een zure augurk na een goed maal. Bespaart je ook een hoop maagzuur. Zuur met zuur bestrijden, zo luidt het motto van de kok. Een fraaie vinaigrette voor de salade is een aanwinst voor het smaakspectrum van het diner. De Britten vragen om azijn bij fish & chips, en een Katwijkse zure haring of rolmops is ook nooit weg na een stevige wandeling langs dijk en duin. En Linolzuur is een essentieel vetzuur voor mensen en zoogdieren. Tot slot, tip voor Kerst: Stamppot zuurkool met zilveruitjes op inlegmarinade.

watcher3
watcher321 dec. 2021 - 13:28

Het probleem is dat jij niet inziet dat jij degene bent die zuur is en die zure reacties plaatst. Komt wel vaker voor bij rechtse types.

Mark Bonte
Mark Bonte20 dec. 2021 - 19:22

Radicaal rechts, radicaal links, het is en blijft bar en boos daar in Zuid- en Midden-Amerika, en hun meutes juichen zoals altijd.

7 Reacties
Paul Spijkers
Paul Spijkers20 dec. 2021 - 22:42

Ben je Kuifje aan het lezen?

The Apple
The Apple21 dec. 2021 - 3:03

Zijn de regeringen van Bolivia, Ecuador, Paraguay, Uruguay en Venezuela dan "radicaal"? In Brazilië wordt nu het komend jaar waarschijnlijk Lula gekozen, ooit de populairste sociaal-democraat ter wereld. De voornaamste kritiek op diens beleid was, dat het niet links genoeg was.

EricDonkaew
EricDonkaew21 dec. 2021 - 10:56

@Apple: Zijn de regeringen van Bolivia, Ecuador, Paraguay, Uruguay en Venezuela dan “radicaal”? ----------------------------------------- Venezuela wel, de rest niet.

watcher3
watcher321 dec. 2021 - 13:32

Zeg Eric: als jij Venezuela radicaal noemt, hoe noem je de VS dan? Daar lijk je duidelijk achteraan te lopen in je meningsvorming.

Pater
Pater24 dec. 2021 - 16:50

@watcher Als je het onderscheid tussen de dictatuur Venezuela en de (gebrekkige, maar toch) democratie VS niet wilt zien is er veel mis met je.

Mark Huysman
Mark Huysman24 dec. 2021 - 23:08

Het belangrijkste verschil tussen de VS en Venezuela is dat de VS landen kapot bombardeert, graag napalm op boeren gooit, af en toe een atoombom op een burgerbevolking dropt, semi-fascistische regimes aan de macht brengt, etnische zuivering en illegale bezetting in het MO mogelijk maakt, decennialange embargo’s tegen arme landen instelt die een soevereine koers varen, martelgevangenissen over de hele wereld exploiteert, in eigen land de grootste gevangenisbevolking van de wereld er op nahoudt en een diep ingeworteld institutioneel racisme kent terwijl Venezuela probeert te overleven.

Pater
Pater4 jan. 2022 - 2:26

@Huysman Een reactie jou onwaardig, je solidariteit met Maduro dwingt je tot de zotste bochten. 1 Het zal je niet ontgaan zijn dat grootmachten heel veel meer verschrikkelijks uitrichten in buitenlanden dan kleine landen. De USSR had de (gewelddadige) onderdrukking van een kwart van Europa op z'n geweten, nu China weer op streek komt komt de onderdrukking ook waar aan de gang, de VS als allergrootste wereldmacht hebben in het buitenland heel wat op hun geweten, waarbij ik Vietnam als de ergste misdaad beschouw een de verovering van Irak als de brutaalste misdaad. Venezuela kan niet in hun schaduw staan, daar heb je gelijk in. Wees de goden dankbaar dat Maduro niet de middelen heeft die de VS hebben, dan zou de meedogenloze onderdrukking en enorme corruptie die Maduro in eigen land op zijn geweten heeft zich ook uitstrekken tot buitenlanden. 2 Maduro heeft de democratie in Venezuela totaal de grond ingetrapt, manipuleerde verkiezingen. zette een gekozen parlement buiten spel door een zelf-benoemde "volksvergadering" aan het roer te plaatsen. Maduro deed wat Trump mislukte, en dat komt omdat de democratie in de VS daarvoor krachtig genoeg is. Ondanks gebreken.

EenMening
EenMening20 dec. 2021 - 18:08

Het allerbelangrijkste is dat we de uitslag van verkiezingen erkennen. Of dat nu Boric is of de partijen die het nieuwe kabinet Rutte IV vormen of Brexit. Wanneer de kiezer heeft gesproken, moet je je daarbij neerleggen. Wie dat niet doet, gedraagt zich op dezelfde manier als Donald Trump. Die vindt ook dat de verkiezingen gestolen zijn, en is net als hij een bedreiging voor de democratie en de vrijheid.. Als je hervormingen wilt doorvoeren, ben je als regering afhankelijk van steun van de middenklasse. Zij brengen het leeuwendeel van de belastingen op, die voor een deel bestemd zijn om die hervormingen te financieren. Als de belastingtarieven in de ogen van middenklasse te hoog zijn of als het belastinggeld verkeerd besteed worden, raak je de steun van de middenklasse steun kwijt. Dat merkt de zittende regering gegarandeerd bij de volgende verkiezingen.

1 Reactie
EenMening
EenMening20 dec. 2021 - 21:30

van de middenklasse

watcher3
watcher320 dec. 2021 - 17:25

Het is en blijft een schande dat Henry Kissinger gewoon oud kan worden in Amerika zonder in de gevangenis te rotten.

OlavM
OlavM20 dec. 2021 - 15:20

Deze overwinning geeft weer hoop voor Chili en andere Zuid-Amerikaanse landen. (B.v. Brazilië!). Goed dat de extreem rechtse tegenkandidaat zijn verlies meteen erkend heeft. Bij de datum 11 september (9/11) denk ik nog steeds in de eerste plaats aan Chili 1973, toen generaal Pinochet met behulp van de CIA een coup pleegde tegen de democratisch gekozen linkse president Salvador Allende, die daarbij de dood vond. Daarna volgde een periode van ongekende onderdrukking, concentratiekampen, liquidaties, vermissingen, enz. Het is zeker niet uitgesloten dat de VS zich weer ermee gaat bemoeien, hoewel die kans met president Biden veel kleiner is. (Als Trump nog president was geweest daarentegen….).

4 Reacties
Cam Millo
Cam Millo20 dec. 2021 - 17:04

Het is zeker niet uitgesloten dat de VS zich weer ermee gaat bemoeien, hoewel die kans met president Biden veel kleiner is. (Als Trump nog president was geweest daarentegen….). Daar hebben ze de CIA voor, zal mij niets verbazen als Boric iets gaat overkomen. Het 1ste waar ik inderdaad ook meteen aan moest denken was dat Allende/Pinochet verhaal.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland20 dec. 2021 - 19:48

Nou @Olav Zoals Biden met Rusland omgaat is het geen geruststelling, besef ook dat onder de zo geliefde Obama er staatsgrepen werden gepleegd in oa. Honduras, Brazilië en Oekraïne gemaakt in de VS . Er is eigenlijk geen verschil in de buitenlandpolitiek tussen de republikeinen en de democraten . Trump was alleen een stuk onhandiger dan Obama en kreeg niet zoveel voorelkaar. Dat gestuntel met Iran is daar een mooi voorbeeld van.

stokkickhuysen
stokkickhuysen21 dec. 2021 - 19:18

@Griezel Rusland stelt zich vooral langs de grens van Oekraine op begrijp ik. Ik geloof niet dat de Oekraine daar om gevraagd heeft. Ik maak me geen illusies over de goede bedoelingen, van beide zijden niet, maar in dit geval is Rusland de aggressor.

watcher3
watcher321 dec. 2021 - 22:26

Je hebt meer kans dat ze allemaal "NGO's" gaan sponsoren, antiregerings-media gaan opzetten/ondersteunen denk ik. Een coup zal neit meer gaan in deze tijd hoop ik. Of mischien verklaren ze wel iemand anders de legitieme president zoals ze dat in Venezulea ook gedaan hebben. USAID zal wel veel geld die kant opsturen.

spelregeltoerist
spelregeltoerist20 dec. 2021 - 15:09

In voorspel u dat dit net zo’n succes zal worden als het linkse bewind in bijvoorbeeld Venezuela. Maar de benzine en diesel blijft dan wel weer betaalbaar, dat dan wel…

3 Reacties
Uw Psychiator
Uw Psychiator20 dec. 2021 - 16:14

@ Spelregeltoerist (16:09u) - nu al? Ik wist zeker dat er iemand wel weer met Venezuela, Chávez, en oliekundige termen aan zou komen zetten. Het tijdstip hiervan had ik in gedachten 'ergens in de avond' gesteld, dat is meestal de tijd dat Spuit Elf van de sofa wenst te komen om een duit (Eurocent?) in het zakje te doen. Echt, je schijnt niet eens te weten dat Chili en Venezuela op alle fronten zeer van elkaar verschillen. Kortom: aardig als ik ben, zal ik jouw bijdrage als 'niet geschreven' beschouwen'.

watcher3
watcher320 dec. 2021 - 17:16

Je zou bijna denken dat je een fan van Pinochet bent....

Paul Spijkers
Paul Spijkers20 dec. 2021 - 22:44

Niet te vergelijken. Niet de landen, de situaties en niet de partijen en personages.

Koekoek2
Koekoek220 dec. 2021 - 12:02

''Verwacht wordt dat Boric het land drastisch gaat veranderen nadat er in 2019 een grote massabeweging op gang is gekomen tegen de schrijnende ongelijkheid in Chili.'' Gelijk de belastingen omhoog gooien nu het kan dus om alle mooie beloftes te kunnen financieren. Scholing, gezondheidszorg. etc. Net als Da Silva en Rousseff in Brazilie. Voordat je het weet is de middenklasse het immers weer zat dat de onderklasse kansen krijgt die geld kosten dat niet hun kant opkomt. En dan gaan ze weer voor rechts. Gelijk in Brazilie, Nederland etc.

12 Reacties
Pater
Pater20 dec. 2021 - 13:48

Wat sneu, dat je zo weinig vertrouwen hebt in links. In Brazilië liep het heel aardig hoor. Ze hebben Lula van allerlei corruptie beschuldigd, en achteraf is hij overal voor vrijgesproken, dus dat lijkt doorgestoken kaart.

Berend22
Berend2220 dec. 2021 - 14:51

Lekker overzichtelijk zo’n wereld die of links of rechts is. Of het de werkelijkheid eer aan doet vraag ik me echter af.

Tom Meijer
Tom Meijer20 dec. 2021 - 15:19

Mensen die de links-rechts verdeling ontkennen zijn meestal rechts.

Middenman
Middenman20 dec. 2021 - 15:20

@Pater - maar Rousseff niet. Die was helaas niet veel minder corrupt dan veel anderen aan de rechterkant. Bolsonaro is politiek gezien het ergste wat Brazilië kon overkomen, maar van corruptie hebben ze hem niet niet kunnen beschuldigen, afgezien van een affaire rond vaccins, waar de bewijzen er nog niet voor zijn. Zuid-Amerika ken ik erg goed en corruptie kun je daar echt niet onderverdelen in rechts wel corrupt en links niet.

Koekoek2
Koekoek220 dec. 2021 - 15:23

''Lekker overzichtelijk zo’n wereld die of links of rechts is.'' Zo overzichtelijk is het anders niet. Eens dat je daar een vraagteken bij zet Berend. Is Boris radicaal links, extreem links, links of progressief links (dus feitelijk rechts)? Ik hoop dat Boris links blijkt te zijn. Zeg maar het links dat wij kennen van de SP. Dan kan ik er wel vertrouwen in hebben dat het de goede kant uitgaat. Gelijk Da Silva en Rousseff het goed deden in Brazilië voordat de middenklasse daar de stekker uittrok zeg ik nog maar een keer .

Joop Liefaard
Joop Liefaard20 dec. 2021 - 16:11

@Pater. De processen tegen Lula zijn nietig verklaart maar dat betekent niet dat hij onschuldig is. Ineens kwamen er procedurefouten om de hoek kijken, werd er een ander gewicht aan jurisprudentie en bevoegdheden gegeven. Wat er met Lula gebeurde heeft verstrekkende gevolgen voor andere veroordeelden die al dan niet door Lava Jato wegens corruptie achter tralies terecht zijn gekomen of dreigen te komen. Het aantal veroordeelden dat vrijgelaten wordt en het aantal processen dat wordt gearchiveerd is schokkend. Het gebeurt ook in situaties waarin het bewijs overvloedig en onbetwistbaar is. Helaas lijkt het erop dat de straffeloosheid hier in Brazilië weer helemaal terug is. Links noch rechts wil er iets aan veranderen.

watcher3
watcher320 dec. 2021 - 17:27

Joop Liefaard: U zwetst. https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2021/04/20/lula-geeft-historische-toespraak-na-zijn-vrijspraak-door-het-hooggerechtshof/

Joop Liefaard
Joop Liefaard21 dec. 2021 - 1:13

@watcher. Dat valt wel mee hoor. https://istoe.com.br/impunidade-liberada/

The Apple
The Apple21 dec. 2021 - 2:46

Joop Liefaard verzwijgt dat de rechter -Moro- het OM aanwijzingen gaf hoe de aanklachten geformuleerd moesten worden om er voor te zorgen dat Lula nog vóór de verkiezingen achter de tralies gezet kon worden. Middenman: "Rousseff was helaas niet veel minder corrupt dan veel anderen aan de rechterkant. " Waar haal je het vandaan? Ze is zelfs nooit voor corruptie in beschuldiging gesteld.

Middenman
Middenman21 dec. 2021 - 10:51

@TheApple - het artikel in Istoé waar Liefaard naar verwijst is van hele goede kwaliteit en van een uitgever die nu niet echt pro-Bolsonaro genoemd kan worden. Het is een feit dat Lava Jato voor heel veel machtige mensen een bedreiging vormde en daarom de nek is omgedraaid. Daarvan profiteerden ook corrupte mensen aan de linkerkant van het politieke spectrum. Rousseff is niet voor niets afgezet. Natuurlijk ontkent ze haar directe betrokkenheid bij de corruptie rond Petrobras en het Nederlandse bedrijf SBM of andere smerige zaakjes, maar dat zegt mij niets. Ze stond aan het hoofd van een regering en een overheidsorganisatie die zo corrupt waren, dat ze niet onderdeed voor Fernando Collor de Melo.

watcher3
watcher321 dec. 2021 - 16:12

Grappig die rechtse types die maar vol blijven houden dat Lula corrupt was terwijl hij voor de volle 100% is vrijgesproken en er is aangetoond dat het proces tegen hem politiek gemotiveerd was. Dat is de wereld die rechtse mensen het liefste zien, een rechtssysteem dat alle onwelgevalligen weg zuivert. We zagen dat bij het Hitler-regime maar ook in de talloze CIA gesteunde fascistische dictaturen in Zuid- en midden america. Griezelige mensen die de hele wereld, als ze hun zin krijgen, onderdompelen in een grote holocaust. Tuig van de richel is.

The Apple
The Apple23 dec. 2021 - 5:29

Middenman - Rousseff is niet afgezet wegens corruptie en de manier waarop dat ging roept grote vraagtekens op.

Eric Minnens
Eric Minnens20 dec. 2021 - 10:42

Zie je, met een charismatische figuur lukt het wel. Mooi als het neoliberalisme daar wordt begraven. Echter, dat is maar in één land. Ik vrees dat Rutte c.s. daar met afschuw naar kijken, en regeerakkoord of geen regeerakkoord, het uiterste zullen doen om dat in Nederland te voorkomen. Met als afleidingsmanoeuvre de joviale smile van Mark en de frisse neus van Sigrid.

12 Reacties
Pater
Pater20 dec. 2021 - 10:52

En toch: dit regeerakkoord is linkser dan het vorige. Het is uitermate lullig dat NL onder Rutte afstand moet nemen van het neoliberalisme, maar dat gaat wel gebeuren.

LaBou
LaBou 20 dec. 2021 - 10:59

Nu maar afwachten tot grote broer vs het genoeg vindt en weer ingrijpt.

Eid
Eid20 dec. 2021 - 11:08

Kijk, je kan ook altijd ontevreden blijven over wat er nu als akkoord ligt en nog steeds weer over neo liberaal roepen, maar het is wel steeds meer een links stukje werk: Geld in overvloed voor alles, incl milieu en klimaat...

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland20 dec. 2021 - 11:10

Waar Chili zich nu op moet voorbereiden is destabilisatie vanuit de VS en een eventuele staatsgreep. En waar Nederland zich op moet voorbereiden is een propaganda-offensief door volkskrant, telegraaf en NRC over wat een vreselijk land het is .

rvb2
rvb220 dec. 2021 - 12:20

@Eid: Het is duidelijk een rechts regeerakkoord, samengesteld door rechtse partijen. Weinig links aan.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout20 dec. 2021 - 12:46

Ik feliciteer Boric met zijn zege op het neoliberalisme, maar vrees eenzelfde frame als valkuil als voor Maduro, opgezet door US en Israël. Dwingend bedoeld om te volgen, waarna ook tzt gedicteerd door Rutte c.s. Heeft hij Chili al gefeliciteerd?

Pater
Pater20 dec. 2021 - 13:50

@Griezel Lees je de Vk wel eens? Die was heel negatief over Chili onder rechts bestuur hoor. Je gebruikelijke aanpak: wel roepen, niet onderbouwen.

Eric Minnens
Eric Minnens20 dec. 2021 - 14:29

Ik denk dat het hart van Boric linkser zit dan zijn mond. Om gekozen te worden is hij iets naar het midden geschoven. Dus wat mij betreft is er hoop. En wat het ingrijpen van de VS betreft, dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Onder de twee presidentiële perioden van Michelle Bachelet hebben zij dat immers ook niet gedaan. Tenslotte, Rutte c.s. ( ???????????? ) vertrouw ik nog steeds voor geen milligram. Eerst zien..., en dan geloof ik het nóg niet.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland20 dec. 2021 - 19:27

@pater Dat is wat er meestal gebeurt als ergens een linkse regering aan de macht komt . Wat zeg ik meestal? Altijd ! Al moet ik zeggen dat bij Brazilië de kranten normaal bleven doen - de staatsgreep kwam echter wel.

Paul Spijkers
Paul Spijkers20 dec. 2021 - 22:49

@Labou Op een gegeven moment zijn al die Nazis die ingehuurt werden voor de CIA wel dood, en hun voorbeelden wat afgezwakt.

LaBou
LaBou 21 dec. 2021 - 9:46

Ja, vast. De namen ogen dq veranderen, de streken blijven gewoon hetzelfde. Kijk maar wat ze pas geleden nog probeerden in Venezuela en nu weer in Cuba.

Eid
Eid21 dec. 2021 - 12:10

@rvb Ik snap nu waar links bij u begint: het moet blijkbaar Marxistisch zijn. Sterkte, dat wordt nog lang nagels bijten.

Break on through
Break on through20 dec. 2021 - 9:26

".... nadat er in 2019 een grote massabeweging op gang is gekomen tegen de schrijnende ongelijkheid in Chili." Wat in Chili kan kan natuurlijk ook heel goed in ons land. Rechts Nederland is er immers al decennia knap mee bezig de ongelijkheid stevig te vergroten dus dat schept hele goede hoop. Dat ze hun eigen graf maar goed diep gegraven hebben....

Uw Psychiator
Uw Psychiator20 dec. 2021 - 8:47

Goed nieuws op deze maandagochtend! - ik zet het woord 'historisch' zelden in om een moment in de actualiteit (politiek, sport, cultuur) luister bij te zetten. Maar omdat ik goed op de hoogte ben van de recente economische geschiedenis van Chili (Salvador Allende, Augusto Pinochet, de rol van de Chicago Boys indertijd, de vriendschap tussen Friedrich Hayek, Margaret Thatcher, en Pinochet, alle terreur en onderdrukking van overheidswege in dat land, de interneringskampen, enz. enz. enz.); vanwege dit alles zeg ik zonder reserve: een historisch overwinning van Gabriel Boric en zijn team; en moge hij en zijn Chili ook een voortrekkersrol in Latijns-Amerika kunnen vertolken!

3 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland20 dec. 2021 - 10:32

Filmtip https://www.imdb.com/title/tt2059255/

Uw Psychiator
Uw Psychiator20 dec. 2021 - 11:35

@ Griezel (11:32u) - dank je! Ik dacht direct dat achter je link de volgende film schuilging: https://nl.wikipedia.org/wiki/Missing_(film) Toch goed dat even jouw tip opzocht: ik ken jouw aanbeveling helemaal niet; en zal hem zeker gaan zien. Misschien ken jij zelf 'Missing' (1982) van Costa-Gavras (met Jack Lemmon en Sissy Spacek nog niet. Een aanrader, ook meermalen bekroond.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland20 dec. 2021 - 19:33

Dan zal ik die ook een proberen te bekijken Mijn tip is een van de mooiste films die ik recentelijk gezien heb. Ook omdat ze de jaren '80 heel mooi vormgeven* (en ik let altijd op dat soort dingen) Verder heb ik er een wat emotionele band mee omdat mijn inmiddels overleden vader in zijn jonge jaren het Chileens Dagboek had uitgegeven en daar nog jaren over wist te vertellen en over wat een schurk die Pinochet was. *wat Amerikanen altijd fout doen is bijvoorbeeld alles in de jaren '80 jaren '80 maken alsof er geen jaren '70 aan vooraf gingen - hier zie je dan bijvoorbeeld dat het behang en het interieur soms nog van voorgaande decenia is want niet iedereen gaat ineens denken "heej het zijn de jaren '80 dus ik gooi al mijn jaren '70 spul weg." Geklooi met de magnetron , een wonder der techniek die nog niet goed begrepen werd. En dan is het met dezelfde film gemaakt als men in die tijd zou gerbruiken. Visueel levert het dus een heel authentiek beeld op dat ik nog nooit in andere films zo sterkt zag. En ja - dan heb ik het nog niet eens over het verhaal gehad dat ook geweldig goed geschreven is. Ook wat van de betrokken mensen uit die tijd spelen een rolletje af en toe. En helaas zag ik deze film toen mijn vader overleden was en weet dat hij m niet gezien heeft en dat vind ik jammer .

Mark Huysman
Mark Huysman20 dec. 2021 - 8:39

Heel goed dat de extreemrechtse kandidaat verslagen is. Ik denk echter dat het niet klopt om Boric als ‘radicaal links’ af te schilderen. Dat is wat zijn extreemrechtse tegenstander deed in de hoop kiezers af te schrikken. In werkelijkheid is Boric een middenkandidaat die enkele voorzichtige sociaaldemocratische hervormingen nastreeft.

8 Reacties
Gaz Typari
Gaz Typari20 dec. 2021 - 8:56

Inderdaad een beetje soort PvdA/D66. Maar fijn dat ook daar een extreemrechtse overwinning weer wat is uitgesteld.

Me, myself and I2
Me, myself and I220 dec. 2021 - 9:20

Laten we het hopen. Radicaal linkse regeringen zijn net zo min succesvol als radicaal rechtse. Volgens mij werkt het motto sociaal zijn daar waar nodig en verder vrij laten nog steeds het beste. Op voorwaarde dat de overheid aan de kant van het volk staat en niet in de pas loopt van de big companies.

EenMening
EenMening20 dec. 2021 - 10:05

`In werkelijkheid is Boric een middenkandidaat die enkele voorzichtige sociaaldemocratische hervormingen nastreeft.`` Gelukkig dat Boric een gematigde president is. Radicaal links kan niet lang goed gaan.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland20 dec. 2021 - 10:33

Als je niet neoliberaal bent ben je volgens de huidige maatstaven al extreem links . Als je bijvoorbeeld een systeem wil in latijns amerika dat lijkt op dat van zweden dan wil je een socialistische heilstaat Zo werkt dat .

Mark Huysman
Mark Huysman20 dec. 2021 - 11:27

@Griezel, Ja, zoals Hang Youth zingt ligt “alles wat men links noemt eigenlijk in het midden”. https://www.youtube.com/watch?v=qTr9O0iTHV8

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen20 dec. 2021 - 11:54

Bij die Kast vergeleken is bijna iedereen links.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland20 dec. 2021 - 19:54

@Mark Zo is dat inderdaad - leuke tekst

Minoes&tuin
Minoes&tuin21 dec. 2021 - 7:15

Mark Huysman Zo gaat dat, want Amerika wil geen gedonder in de achtertuin zoals ze dat plegen te noemen. In Amerika vinden ze sociaal democraten zoals Bernie Sanders, al communisten, of een betaalbare gezondheidszorg voor iedereen. In Nederland is dat laatste ook al in opkomst.