Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Joe Biden winnaar presidentsverkiezingen'

  •  
07-11-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
90 keer bekeken
  •  
Joe Biden

© epa08802769 (FILE) - Democratic candidate for United States President, Former Vice President Joe Biden, smiles as he prepares to make a speech during a campaign stop at the Governor's Inn in

Persbureau AP en nieuwszender CNN hebben de Democraat Joe Biden uitgeroepen tot winnaar van de Amerikaanse presidentsverkiezingen. CNN stelt dat Biden de meeste stemmen heeft in de staat Pennsylvania. Daarmee heeft hij het aantal van 270 benodigde kiesmannen bereikt om tot president verkozen te worden.
CNN kwam tot de conclusie nadat de voorsprong in Pennsylvania voor Biden meer dan 30.000 stemmen bereikte.
Het nieuws wordt ook op gepaste wijze gebracht door de conservatieve website Drudge Report:
De overwinning van Biden betekent ook dat Kamala Harris de eerste vrouwelijke vicepresident wordt de eerste persoon van kleur in die functie in de geschiedenis van de VS.
Joe Biden reageerde via een tweet op het heuglijke nieuws dat hij de 46e president van de VS wordt.
Zoals te verwachten viel, accepteert Donald Trump zijn verlies niet. Volgens Trump is de verkiezing nog lang niet voorbij. Hij zal de overwinning van Biden via de rechter aanvechten.
Geen video? Klik hier.
Politiek commentator Van Jones hield het niet droog bij het nieuws van de historische overwinning:
Geen video? Klik hier.
Het verschil tussen Biden en Trump bedraagt inmiddels 4 miljoen stemnen.
De NOS deed live verslag van de bevrijding in de Verenigde Staten:
Geen video? Klik hier.
In de Verenigde Staten barsten spontane straatfeesten los nu de slechtste president uit de geschiedenis van het land uit het Witte Huis wordt verdreven. Zoals bij het Witte Huis.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (215)

OlavM
OlavM9 nov. 2020 - 23:42

@ Fidelio Ekiz: [In jouw wereld worden de verkiezingsuitslagen misschien door nieuwszenders uitgemaakt.....] Dat begrijp je dan weer eens helemaal verkeerd. Ik beschrijf alleen maar de gang van zaken die ik me als de dag van gisteren herinner. [Florida ging ook na hertelling naar Bush...] Die telling is nooit helemaal voltooid. Al Gore maakte er een eind aan door de overwinning aan Bush te gunnen. Hij wilde geen constitutionele problemen veroorzaken. Over de "popular vote" heb ik het niet. Volgens later onderzoek van jouirnalisten had Gore IN FLORIDA in werkelijkehid ook de meeste stemmen gekegen.

The Apple
The Apple8 nov. 2020 - 22:57

frankie48: "Wij zullen nu de aankomende weken door de overwinning van Biden ook wel een andere opstelling van het VK naar de EU te zien krijgen als het om de Brexit gaat." Met name als het om een Ierland zonder grenzen gaat.

1 Reactie
The Apple
The Apple9 nov. 2020 - 0:09

Boris Johnson congratulates Joe Biden but faces strained relations - https://www.youtube.com/watch?v=kmNvKc1K-s8

Molly Veenstra
Molly Veenstra8 nov. 2020 - 22:02

"Zeker zijn de beruchte woorden van Trump t.a.v. Hillary Clinton van “Lock her up!” mij bekend" Aha. Dus hij wilde wel degelijk zijn politieke vijanden ophangen aan de hoogste boom. Helaas werkte het openbaar ministerie niet mee, aangezien er geen sprake was van strafbare feiten. 'Naar ik mag hopen zal er er daarom nu ook niet uit een onprofessionele drift geboren afrekening naar Trump volgen.' Niet vanuit de politiek. Uit die hoek is er ook geen verzoek tot insluiting of berechting gedaan. Maar het recht moet zijn loop hebben. Deze crimineel zal zijn gerechte straf niet ontgaan en zal zich moeten verantwoorden voor de rechter, op verzoek van het openbaar ministerie. De VS zijn nog altijd een rechtsstaat. En dan zal ome Donald moeten brommen.

vdbemt
vdbemt8 nov. 2020 - 15:36

"Heel content met de gematigde Democraat Biden als president en Harris als vice-president.", maar je had het eigenlijk liever anders gezien.

Nick the Stripper
Nick the Stripper8 nov. 2020 - 13:41

Trump is voor zover ik weet de enige president met deze verliezende combinatie: - ge-impeached in zijn eerste termijn; - herverkiezing verloren; - popular vote verloren (tot twee keer toe, zelfs). Tired of all the losing?

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe10 nov. 2020 - 12:29

Dan zijn er ook nog wat rechtzaken die hij kan verliezen.

henk-alexander
henk-alexander8 nov. 2020 - 13:04

Ondanks de verzoenende woorden van Biden, is de clash tussen de 'Blauwe '(exceptionals) en de 'Rode' (deplorables) Amerikanen, beide jarenlang gesocialiseerd in een atmosfeer van wederzijdse haat, niet meer te stoppen. Zeker niet zolang het rijkste deel van de Amerikanen, dat het beginsel hanteert van verdeel en heers, buiten schot kan blijven. Hopelijk vechten ze het op eigen bodem uit en wordt als afleiding de strijd niet verlegd naar de rest van de wereld.

8 Reacties
Pater
Pater8 nov. 2020 - 14:54

Tja, Biden wil de enorme green deal investeringen mede betalenb uit een verhoging van de belasting voor de rijken en bedrijven, maar als de Senaat dat tegenhoudt wordt het moeilijk. Hoe kom je op het idee dat die strijd naar het buitenland wordt verlegd?

White Knight
White Knight8 nov. 2020 - 18:53

@Pater: Amerikaanse presidenten hebben de gewoonte om een buitenlandse oorlog te beginnen om de eenheid van het land te herwinnen. Obama begon er twee, Bush begon er twee, Clinton begon er één of twee, Bush Sr. de Golfoorlog... Eigenlijk was Trump de eerste president sinds Carter die er geen begon.

henk-alexander
henk-alexander8 nov. 2020 - 22:39

Pater, De militaire avonturen van Democratische presidenten hebben (net als de Republikeinse) sinds de laatste wereldoorlog het nodige aangericht in 'de rest van de wereld': Truman liet op Hiroshima en Nagasaki atoombommen los, waarbij meer dan 200.000 doden vielen en velen met de gevolgen van straling verder moesten leven; Kennedy en Johnson zorgden voor een escalatie van de Vietnamoorlog (meer dan een miljoen doden (waaronder 50441 GI's) en veel Vietnamese burgers dragen de gevolgen van het gebruik van Agent Orange e.a. chemische strijdmiddelen; Carter wilde de Sovjet Unie een eigen Vietnam bezorgen door in Afghanistan de Moejahedien, waaruit Al Qai'da is voortgekomen, te bewapenen; Bill Clinton bombardeerde Joegoslavië (1.200-5.700 burgerdoden); Hilary Clinton begon onder Obama het Midden Oosten te destabiliseren, in o.a. Libië, Syrië, Jemen zijn al honderdduizenden slachtoffers te betreuren: Victoria Nuland kon onder Obama in Oekraïne de Russen een loer draaien met als gevolg dat Oekraïne nu de Krim moet missen en in de Donbass nog steeds een bloedige strijd woedt (meer dan 10.000 doden). Er staat de wereld nog wat te wachten want Biden heeft inmiddels Rusland als vijand gedoodverfd.

vdbemt
vdbemt9 nov. 2020 - 12:51

"Zeker niet zolang het rijkste deel van de Amerikanen, dat het beginsel hanteert van verdeel en heers, buiten schot kan blijven." Je loop wel heel erg vooruit op de zaken. Het is alleszins te verachten dat Biden wél de hoger inkomens aanpakt. Maar het is wat Pater zegt: de Senaat zal, indien een republikeinse meerderheid, dit tegenhouden. En dan wil je nóg Biden de schuld geven?

vdbemt
vdbemt9 nov. 2020 - 12:51

verachten= verwachten

henk-alexander
henk-alexander9 nov. 2020 - 14:19

'(...) En dan wil je nóg Biden de schuld geven?' vdbemt, Ik wil Biden nog nergens de schuld van geven - dus niet met valse beschuldigingen komen.

stokkickhuysen
stokkickhuysen9 nov. 2020 - 16:08

@White Night Hoe noem je eigenlijk als je geen oorlog aankondigt, maar de boel plat bombardeert met drones?

Pater
Pater14 nov. 2020 - 4:17

@Henk-alexander, White Night We zijn het eens over het massale militarisme van de VS in de Koude Oorlog. Die was rond 1990 afgelopen. Daarna kwam de agressie vooral van de twee Bush-presidenten. Vertel, welke oorlog is Clinton begonnen? Servië? Clinton heeft in NAVO-verband Servië gebombardeerd wegens de onderdrukking in Kosovo. Zonder VN-instemming, klopt, maar wat moet je als China en Rusland alle actie tegen houden? Ondanks teveel doden is daarmee wel vrede afgedwongen. Welke oorlogen begon Obama? De VS deed mee aan bombardementen op Libië, onder Franse regie en met VN-instemming. De VS heeft in Syrië vooral IS-doelen gebombardeerd, de burgerdoden in bijv. Raqqa waren er veel te veel maar vielen in het niet tegen die bij de Syrische en Russische bombardementen. Zelfs toen Assad tegen de waarschuwing in van de VS gifgas gebruikte heeft Obama geweigerd de 'boots on the ground' in te zetten. Obama heeft de troepen juist teruggetrokken uit Afghanistan en aanvankelijk ook uit Irak (waarna IS half Irak veroverde). Trump heeft de droneaanvallen opgevoerd en heeft de regel, dat er geen burgerdoden moesten vallen en de rapportage van burgerdoden geschrapt ... Trump heeft de Koerden in Syrië laten stikken, terwijl daartegen zware druk op Erdogan voldoende was geweest. Trump negeert de Afghaanse regering bij de onderhandelingen met de Taliban om maar snel weg te kunnen wezen. De Maidanrevolutie was gericht tegen de toenmalige regering, die in strijd m,et verkiezingsbeloftes een verdrag met de EU wilde annuleren. Het waren de groene mannetjes, met wapens, uit Rusland die van de aanvankelijke opstand in O-Oekraïne een oorlog wisten te maken. Je bent een slachtoffer van de Russische propaganda. De annexatie van de Krim was pure Russische agressie. Als we laten we zeggen de laatste 10 jaar bekijken heeft Rusland heel wat meer agressie gepleegd en heel wat meer slachtoffers gemaakt dan de VS. Je moet je beeld nodig bijstellen.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*8 nov. 2020 - 11:07

Vannacht heb ik mijn wekker gezet om naar de overwinningstoespraken van vice President-elect Kamala Harris en President-elect Joe Biden te luisteren. Na al die continu moddergooien van Donald Trump, tijdens de laatste vier jaar, blijkbaar richting de hele wereld, vond ik hun overwinningstoespraken beschaafd, bescheiden en hartwarmend. Toen die a.s. first en second families van de VS samen op het podium kwamen, vond ik het ontzettend prachtig, zeker in vergelijking met vier jaar geleden, toen Donald Trump won. ✌God Bless America!.???? ????Congratulations nogmaals to President-elect Joe Biden, vice President-elect Kamala Harris, alle goedwillende en weldenkende Amerikanen en de VS.???? (En Donald Trump, you are fired!????)

1 Reactie
OlavM
OlavM10 nov. 2020 - 0:19

Joe Biden and Kamala Harris: you are hired!

prgrssf
prgrssf8 nov. 2020 - 10:58

Uiteindelijk zul je toch moeten na gaan denken, ook al ben je dom.

PVDB2
PVDB28 nov. 2020 - 10:31

Overigens heeft Rudy Giuliani al zijn strategie uitgelegd om de boel aan te vechten. Geweldig die Kate McKinnon. De kans is groot dat we dit soort sketches zullen moeten missen. https://www.youtube.com/watch?v=1LmFVEi5Jd0

PVDB2
PVDB28 nov. 2020 - 10:16

'There will be dancing in the streets. Dancing in Chicago, New York, the Motor City" Inderdaad allemaal Biden territory nu.

1 Reactie
OlavM
OlavM10 nov. 2020 - 0:15

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=dancing+in+the+street+original

Petra Privacy
Petra Privacy8 nov. 2020 - 9:50

With your Irish roots and humor, go for it Joe! Take care of yourself, don't work to hard, be calm and wise and use the steel of the wall to create bridges over troubled waters in the United States of America. And we are so happy that a female is going for an important position for female leadership, so good luck Kamala Harris. We hope for the best to bring people together again.

Grozny
Grozny8 nov. 2020 - 9:43

Ik heb het gevoel dat Biden een president gaat worden waar niet veel mensen grote zaken van verwachten, maar uiteindelijk toch enorm veel gaat bereiken.

4 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe8 nov. 2020 - 14:11

Biden heeft heel veel ervaring maar vanwege zijn leeftijd een broze gezondheid. Het is een precaire situatie.

ton14024
ton140248 nov. 2020 - 15:02

´´een precaire situatie´´ Omdat hij 77 is? ????

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 nov. 2020 - 15:38

Het is een zware baan voor een 77-jarige man zelfs in een minder veeleisende situatie dan nu.

Grozny
Grozny8 nov. 2020 - 20:38

Dat klopt. Ik denk dat hij door zijn leeftijd meer gaat leunen op zijn team. Daardoor hoeft hij alleen maar in te springen wanneer hij echt nodig is. Zowiezo gaan mensen veel meer samenwerken met zijn administratie simpelweg omdat het zijn naam draagt.

Bernie2
Bernie28 nov. 2020 - 9:34

VS'ers ontwaken met de komst van Biden/Harris uit een nachtmerrie. Een vroege lente in de VS en Biden en Harris verdienen met hun electoraat alle credits. Natuurlijk kunnen zij niet regeren zonder hulp van de Republikeinen, maar Trumps bloedhonden moeten toch echt terug in de bench en te hopen valt dat dit gaat gebeuren zodat ook daar het inzicht ontstaat dat de zware klus (corona, economie etc) alleen maar werkt als elke VS 'er daar haar (m/v) schouders onder zet. Opvallend trouwens dat Pete Hoekstra, Trumps liegende handlanger die zijn belangen als ambassadeur in Nederland moest bewaken nog niet van zich heeft laten horen. En jammer dat Rutte als premier van alle VVD'ers niet zijn overvloedige blijdschap over het vervangen van een autocraat/racist in met een democratische leider in zijn felicitaties liet blijken. Gemiste kans.

1 Reactie
Zwerfstein
Zwerfstein8 nov. 2020 - 10:08

Inderdaad, die Hoekstra zal de kerst ook niet halen neem ik aan

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 nov. 2020 - 8:41

Ik hoorde Biden alweer in zijn speech zeggen; Je kunt alles bereiken als je maar wil,kortom de Amerikaans droom. Daarmee doelde hij op Harris, haar huidskleur en sexe maar niet alleen op Harris, ook op The American dream. Ik dacht dat moet je eens aan al die arme drommels gaan zeggen in Amerika. Ben je begaan met al die nabestaanden van de gestorven mensen vanwege het corona-virus? Hoe zit het met al die misschien onnodig gestorven mensen omdat ze amper medische hulp kregen, niet de privileges hadden die vele anderen wel hadden wat betreft gezondheidszorg. Dat is nog altijd een financieel/economisch privilege en zal het met Biden, de Democraten blijven. Biden is prima maar de politiek in Amerika verandert er niet mee. het symptoom Trump, de oorzaak daarvan, verdwijnt niet met Biden, niet met de republikeinen, niet met de democraten. Amerika zou in beginsel gediend zijn met een meer- partijen- stelsel. Biden zou moeten kiezen tussen het virus en de economie, of een groot ondersteuningspakket.

7 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin8 nov. 2020 - 8:42

zou=zal

harmmeijer
harmmeijer8 nov. 2020 - 10:52

“Ik hoorde Biden alweer in zijn speech zeggen; Je kunt alles bereiken als je maar wil,kortom de Amerikaans droom.” Inderdaad, een sprookje dat hardnekkig in stand wordt gehouden. “In 1965 was de salarisverhouding voor CEO en werknemer 20:1, in 2018 (toen CEO’s een fikse loonstijging ontvingen en werknemers 0,2 procent op hun loon werden gekort), was de verhouding 278:1. “In 2018 leefden 38,1 miljoen Amerikanen onder de officiële armoededrempel van de Amerikaanse overheid, waaronder veel mensen die meerdere banen hadden. Bovendien leefden nog eens 93,6 miljoen Amerikanen op de grens van armoede, waardoor het totaal van armen en mensen op de grens van armoede op ongeveer 42 procent van de Amerikaanse bevolking kwam.” Tijdens het Democratische presidentiële debat, eind juni 2019, herinnerde senator Bernie Sanders de Amerikanen eraan dat slechts drie Amerikaanse miljardairs (Jeff Bezos, Bill Gates en Warren Buffett) net zoveel rijkdom bezaten als de armste helft van de mensen in de Verenigde Staten tezamen.” https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2019/11/05/de-groter-wordende-kloof-tussen-superrijken-en-andere-amerikanen/

harmmeijer
harmmeijer8 nov. 2020 - 10:54

Onder Trump zijn de rijken nog rijker geworden. De belastingverlaging die hij invoerde, kwamen grotendeels terecht bij de rijken.

harmmeijer
harmmeijer8 nov. 2020 - 11:19

belastingverlagingen

Pater
Pater8 nov. 2020 - 15:01

Allebei gelijk. De American dream is steeds irreëler geworden, Biden blijft een meritocraat. De rijkdom berust op uitbuiting. Toch levert deze verkiezingswinst gelukkig weer perspectief. Een strijder voor gelijkheid ipv een racist. Milieu weer belangrijk. Enorme investeringen voor een green deal, te betalen uit hogere belastingen voor de rijken en bedrijven.

Minoes&tuin
Minoes&tuin9 nov. 2020 - 3:16

Pater Dat is wat op de rol staat inderdaad. Maar hoe denk jij dat Amerikanen daarover denken als ze geen dak boven het hoofd hebben? Als je niet en/en doet dan vrees ik het ergste.

Minoes&tuin
Minoes&tuin9 nov. 2020 - 3:30

En dat en/en zal niet gaan gebeuren ben ik bang.

RonaldMokens
RonaldMokens8 nov. 2020 - 8:27

Het is een overwinning voor de toekomst en een afwijzing van de pessimisten, zwartkijkers en het reactionair conservatisme. Dat het geen 'landslide' is, hoeft niet droevig te stemmen. Verandering zal in kleine stappen gaan in plaats van één spectaculaire gebeurtenis. Dat neemt niet weg dat ons samenlevingsmodel een aantal interne en externe uitdagingen kent, die Biden ook het hoofd zal moeten bieden. Gelukkig, zijn we, in vergelijking met vier jaar geleden, wijzer geworden en is binnen het progressieve smaldeel ook het besef ontstaan dat je moet zorgen dat je -iedereen- meeneemt en niet slechts de stedelijke progressieven en mensen die een goniometrische functie kunnen oplossen.

frankie48
frankie488 nov. 2020 - 8:15

Wij zullen nu de aankomende weken door de overwinning van Biden ook wel een andere opstelling van het VK naar de EU te zien krijgen als het om de Brexit gaat.

1 Reactie
Pater
Pater8 nov. 2020 - 15:03

Ik hoop het met je. Maar Johnson heeft zich wel ingegraven.

Tampert
Tampert8 nov. 2020 - 8:08

Trump zegt dat hij met grote meerderheid is herkozen. Zal Lange Frans nog eens consulteren...

1 Reactie
Ecclesia
Ecclesia8 nov. 2020 - 12:20

Helaas is er nog steeds Jensen in NL, met 100k viewers per filmpje. In en in triest. Iedere week dat Youtube wacht met hem er vanaf bonjouren is een week te lang.

Rick Hofland
Rick Hofland8 nov. 2020 - 8:06

Nou het zal mij benieuwen, gaat Biden terug naar het internationale beleid waar hij samen met Obama aan werkte, of slaat hij een nieuwe weg in? 4 jaar geleden had iedereen inclusief ik de vrees dat Trump gek genoeg zou zijn om een 3e wereldoorlog te beginnen, maar dat is gelukkig niet gebeurt. Aan het einde van Obama zijn termijn werden we onder leiding van de VS richting steeds grotere vijandigheid met Rusland gestuurd waarbij een gewapend niet ondenkbaar meer leek. Gelukkig is Trump een andere koers gaan varen en zijn de betrekkingen met Rusland weer enigszins genormaliseerd en zelfs in het Midden-Oosten zijn er voor het eerst sinds 1967 diplomatieke betrekkingen ontstaan tussen verschillende Arabische landen met Israël. Hopelijk richt Biden zijn aandacht meer op de binnenlandse politiek en beseft hij dat het geen goede keuze is om over ter wereld betrekkingen weer op scherp te zetten en de B52’s weer af te stoffen om in landen waar ze een hekel aan Amerikanen hebben bommen te gaan gooien om Amerikaanse democratie en globalisme op te leggen. En alsjeblieft, laat Biden zich niet bij de neus laten nemen door Iran, dat is de grote agressieve macht die het Midden-Oosten in vuur en vlam wil zetten, dat land is een groot gevaar voor de vrede in de wereld.

4 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman8 nov. 2020 - 10:02

[Aan het einde van Obama zijn termijn werden we onder leiding van de VS richting steeds grotere vijandigheid met Rusland gestuurd waarbij een gewapend niet ondenkbaar meer leek. Gelukkig is Trump een andere koers gaan varen en zijn de betrekkingen met Rusland weer enigszins genormaliseerd…] Daar is onder Trump natuurlijk vijandigheid t.o.v. China voor in de plaats gekomen. [En alsjeblieft, laat Biden zich niet bij de neus laten nemen door Iran, dat is de grote agressieve macht die het Midden-Oosten in vuur en vlam wil zetten, dat land is een groot gevaar voor de vrede in de wereld.] Nee, dat is de VS zelf, samen met Israël en Saoedi-Arabië. VS: illegale oorlog op basis van leugens tegen Irak. Gevolg: honderdduizenden tot miljoenen doden, totale ontwrichting van de regio. Israël: illegale bezetting, kolonisering en annexering Palestijnse gebieden (met steun VS). SA: steun aan wahabisme en jihadisme overal, vernietigende bombardementen op Jemen waarbij vele burgerslachtoffers vallen (met steun VS).

Marinus Calamari
Marinus Calamari8 nov. 2020 - 10:15

Je klinkt een beetje als een Trump-fan die nog een laatste keer probeert nuance aan te brengen voor hij terug de kast ingaat. In een situatie waar nuance volkomen belachelijk is. En natuurlijk is het geen nuance, want Trump komt er, i.t.t. Biden en Obama opvallend goed vanaf in je stukje. Ik zeg niet dat het zo is, maar ik vind het dus opvallend.

GoudenBergen
GoudenBergen8 nov. 2020 - 10:32

@Rick De politiek richting het naar hegemonie strevende China zal onder Joe Biden niet veranderen. Er zijn steeds meer landen die China zien als een bedreiging. Dat zal ongetwijfeld leiden tot een nog intensievere samenwerking, met als doel de groeiende macht van China in te perken. India speelt hierin een cruciale rol. Joe Biden zal Pamala Harris waarschijnlijk binnenkort naar India sturen. Iran wordt door de Arabische landen gezien als een veel grotere bedreiging dan Israël. Daarom zoeken Bahrein, VAE en zelfs Soedan toenadering tot Israël. De Palestijnen raken daardoor steeds verder geïsoleerd. Ze worden als het ware ingehaald door de realiteit. Dat zal hen waarschijnlijk naar de onderhandelingstafel dwingen.

Pater
Pater8 nov. 2020 - 15:21

Rusland: de Russische agressie t.o.v. vpprmalige sovjetstaten vraagt om een harde opstelling, die bij Biden in betere handen is dan bij T. Tegelijk zal Biden streven naar wapenbeheersing, waar T. gewoon op de pof de defensiebegroting enorm verhoogde. China: Biden zal het tactischer aanpakken maar de hoofdlijn van T. niet erg veranderen: China intimideert half Azië bij de agressieve opmars in de Z-Chinese Zee, de opstelling t.o. Taiwan is in decennia niet zo agressief geweest, de openstelling van de eigen economie blijft nog steeds grotendeels uit. De vrijhandel ten koste van eigen industrie loopt af, we zijn bezig met het afscheid van het neoliberalisme. Daar zal Biden zich niet aan kunnen onttrekken, en dat wordt een belangrijk verschil met de Obama-periode. De drone-bombardementen, onder Obama ingevoerd en onder Trump opgevoerd, zullen nauwelijks verminderen. Maar de regel die T. schrapte: vermijden van burgerdoden, zal Biden weer invoeren. Biden zal denk ik ten koste van heel veel, ook verlies van eigen geloofwaardigheid, geen nieuwe oorlogen voeren. Ik hoop zeer dat Biden het lef heeft om de Israëlplannen van T. in te trekken, maar best mogelijk dat hij daar alleen de scherpste kantjes vanaf haalt. Ik ben wel optimistischer over de relatie met S-Arabië. T deed daar niks tegen omdat S-A werd gezien als bondgenoot van Israël en van de VS tegen Iran.

EricDonkaew
EricDonkaew8 nov. 2020 - 7:57

Goede speech van Biden, de juiste toon. Ik denk ook wel dat het niet bij woorden blijft en dat hij er ook echt voor gaat. Ik wens hem veel succes.

Thuiszitter
Thuiszitter8 nov. 2020 - 2:12

Zonet de toespraak van Joe Biden aangehoord voorafgaand de woorden van zijn vice Harris, ik ben onder de indruk. Als er een man is die de polarisatie onder het volk weer ongedaan kan maken en rust in de tent weet te brengen is het de aankomende president Joe Biden. Een goeie speech, de ervarenheid spat er vanaf maar ook een gemeende eerlijkheid. Ik had eerlijke gezegd mijn twijfels maar die zijn in één klap weggehaald . Kamala Harris deed de aankondiging met wat minder ervaring doch straalde het juiste uit en zie haar als de best gekozen vice ever. Ik ben Trump nu al vergeten, bij wijze van spreken. “Biden make Amerika great again “

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin8 nov. 2020 - 1:24

Het zat eraan te komen, dat neemt niet weg dat ik geraakt ben door het bevrijdingsfeest van het amerikaanse volk, althans dat deel dat tegen Trump heeft gestemd, wat een ontlading, jong en oud, hoe de andere kant gaat reageren moeten we nog afwachten, hopelijk weet Biden het land weer op de rails te krijgen, de senaat is in handen van Georgia, hopelijk weten de democraten dat veilig te stellen waardoor de reparatie voorspoediger kan verlopen, ik herken in Biden een hyper empathisch mens die hopelijk het land kan verzoenen.

Nick the Stripper
Nick the Stripper8 nov. 2020 - 0:09

[ Trump niet aan de hoogste boom te willen ophangen zoals hij ook nooit met zijn politieke vijanden deed, ] Behalve al die keren dat hij AG Barr (die de belangen van het volk hoort te dienen en niet die van de president) opdroeg om ongefundeerde beschuldigingen tegen zijn politieke tegenstanders te onderzoeken, natuurlijk. Word jij nou nooit eens moe van al dat gelieg en verdraai? Ik wil overigens Trump niet aan een boom zien. Ik wil hem voor het hekje zien, en uiteindelijk hopelijk ook (samen met zijn crime family) na een reeks eerlijke processen afgemarcheerd naar een cel.

Grietje Genot
Grietje Genot7 nov. 2020 - 23:56

We can breathe again (a bit). Zal het ons ook lukken, ooit, om onze ploerten naar huis te sturen?

Rs75
Rs757 nov. 2020 - 21:51

Als je over verdeeldheid praat dan praat je over de VS. Als de uitkomst van de verkiezingen zo minimaal is en de verschillen zo groot dan ben ik benieuwd hoe je dat weer in evenwicht gaat brengen. Dat vergt jaren en veel daadkracht, beide personen die nu op het platform staan krijgen dat niet voor elkaar

15 Reacties
Nick the Stripper
Nick the Stripper8 nov. 2020 - 0:00

[ Als de uitkomst van de verkiezingen zo minimaal is ] Uiteindelijk zal Biden (met NV, AZ en GA) op 306 kiesmannen uitkomen, en belangrijker: in de popular vote zal hij meer dan 6 of 7 miljoen stemmen méér verzameld hebben dan Trump. Zo minimaal is die uitkomst niet. Maar ondanks dit duidelijke mandaat geeft dat helaas geen evenwicht. Daarvoor zou je het electoral college (en daarmee het tweepartijenstelsel) moeten afschaffen. En dat gaat niet gebeuren.

ton14024
ton140248 nov. 2020 - 1:21

Evenwicht ???? is het laatste dat je wil. Je wilt een winnaar. Joe is de winnaar die verbinding zoekt.

Sonic2
Sonic28 nov. 2020 - 7:14

LOL. Figuren zoals jij hebben niets anders de afgelopen vier jaar gedaan als te beweren dat dit een enorme rechtse overwinning was. Links moest leren van hun fouten. Nergens heb ik ook maar iemand van jouw kamp gehoord over dat het in 2016 close was. Dat de Democraten ook in 2018 het Huis hadden. Democraten waren slechte verliezers. Nou ten eerste is Trump dat. Ten tweede lag het veel meer genuanceerd. Clinton won al de popular vote. De Democraten dus het Huis. Neem je verlies. Slechte verliezer. Net als al die andere Trump fanaten hier. En ga nu niet iets anders beweren als de afgelopen tijd. Jullie hebben vier jaar lang op basis van een.zeer nipte overwinning van Trump in 2016 allerlei conclusies getrokken. Die nergens over gingen.

Berend5
Berend58 nov. 2020 - 7:33

@sonic “jullie”??

Rs75
Rs758 nov. 2020 - 7:34

@sonic ik denk dat je je een beetje vergist en er wederom je eigen draai aangeeft. Figuren zoals ik?? Je wilt kennelijk graag iets zien wat er niet is. Wees niet zo met jezelf bezig Sonic, en je zogenaamde ‘hetze’ tegen jou. Zo belangrijk ben je niet. Wat die verbinding betreft moeten we nog even afwachten @Ton14024. Biden zal daar ongetwijfeld meer naar zoeken dan Trump

Molly Veenstra
Molly Veenstra8 nov. 2020 - 8:37

'beide personen die nu op het platform staan krijgen dat niet voor elkaar' Het repareren van de polarisatie die is geëscaleerd vanwege Trump zal niet eenvoudig zijn. Het is een langzaam proces dat generaties kan duren en is zeker geen klusje dat in vier jaar zal zijn geklaard. Had Trump deze verkiezingen gewonnen was er niet eens een poging toe gedaan, dan was de verdeeldheid alleen maar groter geworden. De ravage die hij heeft aangericht in de Amerikaanse samenleving is enorm en ik vrees dat hij het presidentschap niet eens nodig heeft om alles nog erger te maken. Mensen tegen elkaar opzetten is zijn levensdoel. Gelukkig is hem nu een machtig stuk gereedschap afgepakt.

vdbemt
vdbemt8 nov. 2020 - 8:41

"beide personen die nu op het platform staan krijgen dat niet voor elkaar". Zullen we dat eerst maar even afwachten? Biden zit al 40 jaar in de politiek, op hoog niveau. De kans dat hij wél meer evenwicht weet te bereiken is sowieso groter dan wanneer Trump was aangebleven. Die leeft op haat en nijd.

Grozny
Grozny8 nov. 2020 - 9:47

Biden heeft tientallen jaren aan ervaring. Dat gaat hem enorm helpen. Als je hier over twijfelt. Bekijk maar eens hoe Barret door de nominatie kwam met Feinstein en Graham. Een dem en rep die al jaren goed bevriend zijn, ook al zijn ze van de andere partij. De hele kliek daar is gebasseerd op relaties. Iets waar Biden lang aan heeft gewerkt en Trump alleen maar heeft afgebroken.

ValsPlat
ValsPlat8 nov. 2020 - 10:11

"beide personen die nu op het platform staan krijgen dat niet voor elkaar " Misschien. Mogelijk. E.e.a. zal óók afhangen van de Trump supporters. Maar, de inspanning van Biden en Harris om meer eenheid te krijgen in de US is nu al groter dan wat Trump gedaan heeft de afgelopen 4 jaar.

Sonic2
Sonic28 nov. 2020 - 12:37

@ Berend Met jullie bedoel ik al dat volk hier wat 4 jaar een autocratisch monster heeft gesteund. Dat bedoel ik met jullie. @ RS 75 Deze week boodschappen gedaan voor mijn moeder die Corona heeft. Elke dag aan de telefoon gehangen. Het is geen leuke week geweest. Paar jaar geleden alles overgenomen van mijn vader toen hij kanker had. En het is inderdaad normaal dat je familie steunt. Maar u beweert dat ik alleen met mezelf bezig ben En u heeft het gore lef om te zeggen dat ik met mezelf bezig. Een diep beledigende opmerking. Als u een vent bent, maakt uw excuses voor u ongekende wangedrag. Smerige persoonlijke aanval. Liever gooi ik niet delen van mijn leven online, maar de enorme hoeveelheid leugens die over mij vertelt worden mag wel gecorrigeerd worden. Ga je dubbel schamen. Ten eerste dat je nog voor die nationalistische psychopaat opneemt. En ten tweede hoe je mij bejegent. Je weet niets van me en dan zo grove op de persoon gerichte aanval. Schaam je.

Rs75
Rs758 nov. 2020 - 13:04

U bewijst mijn punt @sonic.....

NoahAmber
NoahAmber8 nov. 2020 - 16:29

@Rs75 8 november 2020 at 14:04 U bewijst mijn punt @sonic….. Welk punt? Ik las alleen maar wat geleuter en geraaskal in de ruimte

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout8 nov. 2020 - 17:34

Sonic: `Liever gooi ik niet delen van mijn leven online'. Moet je never nooit doen hier. De rechtse kobolden húnkeren er naar om wat over je weten te komen als je hier wat post, omdat ze anders niks hebben. Dat alleen al toont hun grenzenloze onbeschóftheid aan. Zelfs het kleinste beetje info over jezelf slaat het gemelijk domrechtse front op en krijg je tzt. terug op je bord.

Rs75
Rs758 nov. 2020 - 19:34

Bedankt @noahamber voor je constructieve bijdrage. Hoe je het wendt of keert, je hebt het ermee te doen zoveel mensen op rechts, die gaan niet meer weg, hoe vervelend dit ook is.

Sonic2
Sonic28 nov. 2020 - 22:10

@ Hannes Af en toe corrigeren vind ik wel nodig. Het gaat helemaal niet om mij. De afgelopen 5 dagen waren doodeng. In juridische zin zal Trump waarschijnlijk een week aan nederlagen tegemoet gaan. Ik verlang weer terug naar de tijden van Obama/Romney. Over het algemeen kan ik politiek van mij afzetten, maar voor Trump ben ik doodsbang. Doodsbang. Ik zie hem tot alles in staat. En als er dan mensen zijn zoals RS 75 die dit allemaal weg nuanceren. En een verhaal houden dat ook Biden slecht is. Mijn god. En dat na 4 jaar Trump chaos. En dat heeft allemaal stemrecht in Nederland. En ze zitten ook al op het linkse Joop. Zorgen over immigratie, betaalbaarheid klimaatplannen of EU begrijp ik ergens. En ben geen lid van Bij1, maar laten we als fatsoenlijke mensen eens vunzig nationalisme de middelvinger geven. Laten we de fouten uit het verleden niet herhalen. @ RS 75 De punten die je bewijst zijn vooral dat je een autocraat in Amerika niet wil veroordelen. Je staat aan de kant die tegen de democratie is. En je beledigt en schoffeert mij over de rug van een zieke moeder en een zieke vader. Je moet wel nationalist zijn. Zo weinig fatsoen heb je namelijk. Ik haat het om die vorige twee zinnen te gebruiken. Liever heb ik helemaal geen ruzie. Maar het is kennelijk voor u heel moeilijk om u een beetje redelijk te gedragen.

OlavM
OlavM7 nov. 2020 - 21:08

Wat ook van belang is: zowel de Democraten als de RepublIkeinen hebben nu 48 zetels in de Senaat. Over vier zetels moet dus nog worden beslist. Als de Democraten nog twee zetels erbij krijgen, en de verdeling dus 50%/50% zal zijn, geeft de voorzitter, de vice-president, Kamala Harris dus, de doorslag. (Met nog meer zetels is er helemaal geen probleem meer). Dan kunnen de Republikeinen niet meer, zoals gedurende de tweede termijn van Obama, elk belangrijk wetsvoorstel dat hun niet zint blokkeren. (Door de genoemde situatie zag Obama zich gedwongen gedeeltelijk per decreet te regeren, waarmee echter minder bereikt kan worden).

7 Reacties
Pater
Pater8 nov. 2020 - 2:55

@Fidelio Helemaal legaal, zeker. Maar de manier waarop de Reps er onder Obama mee omgingen was niet normaal, die was uitsluitend afbrekend. Trump kwam niet helemaal aus blaue Hinein.

Sonic2
Sonic28 nov. 2020 - 7:16

Ik denk zelf dat Biden als het op 1 of 2 senatoren aankomt die ook nog wel kan bewegen om weg te draaien van de GOP.Dan doel ik op Susan Collins of Mitt Romney. Ik geloof dat het wel zal loslopen.

Piet Helmons
Piet Helmons8 nov. 2020 - 8:33

Sonic: ik denk dat je hier een beetje te optimistisch bent. Historisch gezien zal een meerderheid in de senaat (of het nu Democraten of Republikeinen waren) het een president van een andere partij moeilijk maken om te regeren. Ik denk dat het Amerikaanse kiezersvolk dit min of meer graag heeft want deze situatie is al zo vaak voorgekomen.

JasDon
JasDon8 nov. 2020 - 9:25

@Fidelio Ekiz Het was zeker een wapen, maar de Republikeinen hebben onder Obama zo goed als alle aanstellingen van rechters tegengehouden, wat nooit eerder gebeurd is. Om die reden heeft Trump een paar honderd (regelmatig slechte) rechters kunnen aanstellen in de hogere rechtbanken. En zo zijn er vele andere voorbeelden waar de Republikeinen helemaal overgestapt zijn op machtspolitiek.

GoudenBergen
GoudenBergen8 nov. 2020 - 10:39

Het Amerikaanse systeem tendeert naar stagnatie omdat president, Huis en Senaat meestal niet van dezelfde kleur zijn.

GoudenBergen
GoudenBergen8 nov. 2020 - 20:57

@Piet Helmons "Ik denk dat het Amerikaanse kiezersvolk dit min of meer graag heeft want deze situatie is al zo vaak voorgekomen. " Het Amerikaanse systeem is vanwege de relatief grote invloed van de conservatieve (agrarische) staten in de Senaat, gericht op stagnatie. Het gebeurt niet zo vaak dat president, Huis en Senaat van dezelfde kleur zijn. En als dat wel het geval is, verandert dat vaak weer tijdens de Midterms. Dat wordt klaarblijkelijk niet als een groot probleem ervaren. Soms worden zaken die door de wetgevende macht maar niet geregeld kunnen worden, overgelaten aan het Supreme Court. Een bekend voorbeeld is Roe vs. Wade. De focus van de mensen op de federale regering is kleiner dan in de meeste Europese landen. Veel wordt geregeld op het niveau van de staten. Van congresleden wordt bverwacht dat ze in Washington ook de belangen van hun eigen staat behartigen, door bijvoorbeeld defensiecontracten voor de lokale industrie binnen te slepen. In het verleden wisten partijen 'on both sides of the aisle' elkaar wel te vinden als de nood aan de man kwam. Door de enorme polarisatie is dat nu veel moeilijker geworden. Maar een goede president kan ook zaken doen met de "tegenpartij".

GoudenBergen
GoudenBergen8 nov. 2020 - 21:07

bverwacht = verwacht Iemand heeft ooit gezegd dat het verschil tussen VS en West-Europa neerkomt op 10% verschil in belasting. Dat verschil leidt er toe dat de overheid minder kan leveren en mensen meer op zichzelf aangewezen zijn. Een goed voorbeeld is een algemene (verplichte) ziektekostenverzekering. In ons deel van de wereld is dat normaal, ook in het VK (de NHS). In Amerika komt dat maar niet van de grond. De ACA is slechts een flauwe afspiegeling van wat wij hebben.

Ecclesia
Ecclesia7 nov. 2020 - 20:44

'Verstandig is nu om niet polariserend verder te gaan. Dat bevordert, mits men hem daartoe heel verstandig de kans biedt zonder te willen afrekenen, ook een erkennen van de zijde van Trump. ' Nah... dat doen we dus even lekker niet. Afserveren die vent.

Molly Veenstra
Molly Veenstra7 nov. 2020 - 20:37

"Trump niet aan de hoogste boom te willen ophangen zoals hij ook nooit met zijn politieke vijanden deed" Serieus? Herinner je je nog: 'Lock her up!'

OlavM
OlavM7 nov. 2020 - 20:10

@ Fidelio Ekiz: Dat lag wel wat anders. De gang van zak toentertijd in Florida is duister geweest. Aanvankelijk werden de kiesmannen van die staat door nieuwszenders zelfs aan de Democratische kandidaat Al Gore toegekend! Het onderlinge verschil in aantallen stemmen was erg klein. Na protest van Republikeinse zijde werden ze vervolgens aan G.W. Bush toegewezen, wat naderhand beslissend bleek voor de einduitslag. Logisch dat de Democraten om hertelling vroegen. Opvallend is overigens, dat broer Jeb Bush toentertijd gouverneur van Florida was. Het hertellen is op last van het Federale Hooggerechtshof -wegens tijdgebrek ten gevolge van constitutionele regels; het moest half december klaar zijn- op een bepaald moment gestaakt. Op dat moment had Bush officieel....600 stemmen meer dan Gore! Gore heeft zich er grootmoedig bij neergelegd om de constitutionele verhoudingen niet verder op de proef te stellen. Naderhand is gebeken, na onderzoek van journalisten, dat Gore in werkelijkheid de meeste stemmen had gekregen! Michael Moore noemde het dan ook de "gestolen verkiezingen". (Wellicht heeft Trump zijn term hiervandaan). In 2004 is Bush overigens onomstreden herkozen.

Tolvandewelvaart
Tolvandewelvaart7 nov. 2020 - 20:05

Nu is Nederland een conservatief rechts land, vergeleken met de VS.

11 Reacties
JasDon
JasDon7 nov. 2020 - 20:47

Verre van dat, er zijn weinig progressievere landen dan NL.

Joe Speedboot
Joe Speedboot7 nov. 2020 - 21:27

'er zijn weinig progressievere landen dan NL.' Dat was vroeger.

gimli55
gimli557 nov. 2020 - 22:17

@ Jasdon Omschrijf progressief? Of bedoel je de linkse draai, die de VVD en PvdA opeens voor de verkiezingen innemen? Dat is niet progresseief, dat is leugenachtig, onbetrouwbaar en hypocriet. Nederland is al 40 jaar niet meer progressief, het is neoliberaal rechts. Het beleid is conservatief en afbrekend, de regeringspartijen zijn onderling uitwisselbaar, en het maakt voor het beleid niet uit wie je stemt. Leg maar uit welke beleid progressief is?

Frans Kwakman
Frans Kwakman7 nov. 2020 - 23:27

Nederland is rechts, nu zeker. Maar vergeleken met de VS zal het op alle belangrijke punten altijd in ons voordeel uitvallen. En doel ik niet alleen op de doodstraf.

Pater
Pater8 nov. 2020 - 2:59

Nederland heeft nooit een linkse meerderheid gehad, zoals Engeland, Frankrijk Duitsland dat wel hadden.

Paulus3
Paulus38 nov. 2020 - 6:33

ECHT niet. Zeg dat maar wanneer er algemeen ziekenfonds is, de gevangenissen niet volgepropt, de vakbonden aan de CAO tafels, de belastingen op groot firmas fatsoenlijk, sociale behuizing algemeener, het militaire machien niet de wereld rond, de armoede minder, en, vooral: Zeg dat maar wanneer ze een nartionale parliamentaire multi-partijdige democratie hebben, ipv dit verkozen koningkrijk met politiek ipv verkozen ministers en politiek geplaatste rechters, die politieke rechtspraak doen.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout8 nov. 2020 - 8:11

Veel Amerikanen, vooral de fans van Trump, zijn zich totaal onbewust van hun politieke oriëntatie. Althans zoals Europeanen aan zoiets betekenis geven. Een Amerikaans tv netwerk hield gisteren een aantal polls waarin de mening werd gevraagd over de volgende onderwerpen: 1. Controle op wapens 2. Abortus 3. Illegale immigranten 4. Gezondheidszorg 5. Racisme 6. Mondkapjes tegen coronavirus 7. Hoe bezorgd bent u over klimaatverandering Daar kwam het volgende uit: 1. 55% vindt dat wapenbezit veel strenger gecontroleerd moet worden. 2. 71% vindt dat de beslissing in de zaak Roe vs Wade niet door het Hoge Raad veranderd moet worden - dus abortus moet legaal blijven - https://nl.wikipedia.org/wiki/Roe_v._Wade 3. 72% vindt dat illegale immigranten ingeburgerd moeten worden; 29% is voor uitzetten 4. 39% is een sterke voorstander voor een 'single payer system' en 33% heeft daar een (lichte) voorkeur voor. Single payer is de overheid, dus geen privatisering. 5. 49% vindt racisme een zeer belangrijk onderwerp en 29% vindt dat in zekere mate. 6. 60% vindt mondkapjes absoluut noodzakelijk en 18% vindt dat toch wel verstandig 7. 46% is zeer bezorgd over klimaatverandering en 26% is daar in zekere mate bezorgd over. Nee, het is niet zo dat Bernie Sanders en andere progressieven opeens een progressief tv netwerk uit de grond hebben gestampt. Het waren de kijkers van Fox News, het (voormalige?) clubhuis van Donald Trump Fox News EMBARRASSED By Their Own Viewers https://www.youtube.com/watch?v=Us9Jfm6TD-I

NoahAmber
NoahAmber8 nov. 2020 - 8:26

@Tolvandewelvaart 7 november 2020 at 21:05 Nu is Nederland een conservatief rechts land, vergeleken met de VS. Volgens de Amerikaanse zienswijze is Nederland communistisch

JasDon
JasDon8 nov. 2020 - 9:32

Noemen jullie maar eens progressievere landen dan NL, een paar nordics, Canada, Nieuw-Zeeland? In Zuid-Europa misschien 1 of 2? Nederland is hartstikke progressief. Mensen stemmen wel meer rechts, maar de wetgeving en de staat beschermen zo goed als ieders rechten. Zelfs het sociale vangnet zal tot de top 10-15 van de wereld behoren. Natuurlijk kunnen en moeten zaken beter geregeld worden, maar jullie staan er wel heel erg zwartgallig in.

Mark Huysman
Mark Huysman8 nov. 2020 - 11:17

@Arjan Dat soort antwoorden komen elke keer in polls naar voren. En als Amerkanen de kans krijgen om zich in referendum uit te spreken dan kiezen ze ook voor linkse maatregelen. In (republikeins) Florida heeft onlangs een zeer ruime meerderheid (meer dan 60%) zich uitgesproken voor een verdubbeling van het minimumloon. Dat laat zien dat Amerikanen gemiddeld helemaal niet rechtser zijn dan Nederlanders of Europeanen. Het probleem is alleen dat binnen het Amerikaanse politieke systeem het erg lastig is om als niet-corporate kandidaat door te breken. Zie Bernie Sanders.

gimli55
gimli558 nov. 2020 - 22:49

@ Jasdon Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Geef de omschrijving vab progressief? Je noemt een paar landen, die mogelijk eenzelfde hoogte van sociaal vangnet hebben, maar is dat progressief? Ze hebben daar mogelijk een leidende politieke sociaal democratie, maar dat is niet progressief. Progressief is vooruitstrevend, dat is Nederland niet. We lopen met milieu achteraan, we lopen met politieke vernieuwing achteraan. Problemen worden niet opgelost maar genegeerd en doorgeschoven naar de toekomst. Daarom mijn vraag, wat is progressief?.

stokkickhuysen
stokkickhuysen7 nov. 2020 - 20:04

Trump moet aan de hoogste boom worden opgehangen. Geen vriendjespolitiek!! De mensen hebben recht op gelijke behandeling van hun president , net zoals zij behandeld zouden worden. Geen klassenjustitie!

3 Reacties
Ecclesia
Ecclesia7 nov. 2020 - 20:46

Vriendjespolitiek is geen optie meer voor hem. Zijn 'vrienden' zullen als ratten het schip verlaten om hun eigen hachje proberen te redden (denk alleen al aan de afgelopen vier jaar: advocaat Cohen, Paul Manafort, Generaal Flynt, en dat was met Trump aan de macht). Fox News heeft hem reeds uitgespuugd nu. Biden / Clinton / Obama 'factie' moet hem ook niet. Niemand gaat hem redden man, he is done.

P Haan
P Haan8 nov. 2020 - 8:32

Oproepen tot het vermoorden van een zittende Amerikaanse president? Dapper hoor. Maar wel mee huilen over onthoofde leraren. Waar ligt jouw grens?

stokkickhuysen
stokkickhuysen8 nov. 2020 - 22:15

PHaan https://spreekwoorden-gezegden.nl/uitdrukkingen-hoog-en-betekenis/ je kunt ook nog 'pathetisch' opzoeken,

JanB2
JanB27 nov. 2020 - 19:53

De kiezer heeft tijd gekocht. Trump zou het land meteen in 4 jaar definitief ruïneren, met Biden gaat het wat langzamer. Maar de VS zijn duidelijk over hun top en het verval zal ook met de verkiezing van Biden niet ophouden.

1 Reactie
Ecclesia
Ecclesia7 nov. 2020 - 20:48

Dat is zeker waar. Alleen op deze manier trekken ze de rest van de wereld tenminste niet mee.

Aart van de aap
Aart van de aap7 nov. 2020 - 19:39

Als ik er maar geen last van heb, vind ik het prima, wat er in Amerika gebeurt

1 Reactie
NoahAmber
NoahAmber8 nov. 2020 - 16:32

Direct en indirect heb je altijd last van wat er in de VS gebeurd en besloten wordt

Molly Veenstra
Molly Veenstra7 nov. 2020 - 19:18

Dat de mensen geweldig blij zijn en feest willen vieren begrijp ik. Helaas is het eerste dat er gebeurt na de verkiezing van Biden een mass spreading event. Tot nu toe heeft hij zich verantwoordelijk opgesteld op alle mogelijke manieren. Waarom laat hij nu zijn aanhang niet weten naar dat ze moeten stoppen met feesten en naar huis moeten gaan???

2 Reacties
vdbemt
vdbemt8 nov. 2020 - 8:43

WAT een zwaktebod.

Roza P.
Roza P.8 nov. 2020 - 9:04

@Molly Er is al gestemd, dus dat maakt niet meer uit hoe het geframed wordt. De maskers kunnen af. Het beeld van de overwinning over Trump is nu veel belangrijker. Medialogica.

Sailor2
Sailor27 nov. 2020 - 19:11

Geweldige overwinning van Biden. Een aardige vent maar zeker geen hoogvlieger heeft gewonnen. Als Joe gaat praten beginnen mijn tenen al snel te krommen, al is dat ook een talent. Kortom het Amerikaanse volk heeft overtuigend tégen Trump gestemd. Heerlijk om de slechtste president uit de geschiedenis van de VS (enigszins) uit het nieuws te zien verdwijnen. Kijken wat hij nog uit de hoed tovert tot januari.

8 Reacties
Starter2
Starter27 nov. 2020 - 19:37

Kortom het Amerikaanse volk heeft overtuigend tégen Trump gestemd. Dat hebben ze dus niet. 74 tegen 70 miljoen. En dat is wel een probleem voor Biden.

JanB2
JanB27 nov. 2020 - 19:47

Overtuigend? Heb je de cijfers gezien? Met de hakken over de sloot noemen we dat. Trump is niet de ziekte (hij zit er ook nog minstens tot januari) maar een symptoom. De verkiezingen lijken gelopen, de verdeeldheid en de waanzin blijven.

Sailor2
Sailor27 nov. 2020 - 21:38

Starter, Het gaat niet om de popular vote, maar wie het witte huis haalt JanB Overtuigend? Mijn punt is dat een echt sterke democraat Trump had weggevaagd. Verdeeldheid en de waanzin blijven idd maar iets meer op de achtergrond.

Nick the Stripper
Nick the Stripper8 nov. 2020 - 0:04

JanB 7 november 2020 at 20:47 [ Overtuigend? Heb je de cijfers gezien? ] Ze zijn nog aan het tellen. En als ze zijn uitgeteld zal hij 306 kiesmannen hebben gewonnen. Geen landslide, maar wel degelijk overtuigend. Om over de verpletterende popular vote nog maar te zwijgen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 nov. 2020 - 1:08

[ Met de hakken over de sloot noemen we dat.] dat valt wel mee.

NoahAmber
NoahAmber8 nov. 2020 - 16:40

@Starter 7 november 2020 at 20:37 Kortom het Amerikaanse volk heeft overtuigend tégen Trump gestemd. Dat hebben ze dus niet. 74 tegen 70 miljoen. En dat is wel een probleem voor Biden. Net zomin als de Amerikanen dus overtuigend voor trump hebben gestemd 4 jaar geleden. Per saldo is trump een big looser 4 jaar geleden de popular vote verloren. Nu weer de popular vote verloren en na 4 jaar al het Witte Huis uitgekickt. En probleem voor Biden?!. Straks de senaat erbij en de Dems hebben Witte Huis, Senaat en Huis. En de senaat krijgen ze ook al zullen ze de meerderheid niet hebben. Er zijn Reps in de senaat die trump ook uitkotsen.

Starter2
Starter29 nov. 2020 - 13:08

@NoahAmber, We gaan het zien. Obama had ook de "vrije" hand twee jaar lang, die heeft daarmee niet veel mee gedaan. Blijft staan dat Biden rekening moet gaan houden met 70 miljoen Amerikanen die, ondanks alles, op Trump gestemd hebben. Doet hij dat niet dan zit er over 4 jaar weer een republikein.

NoahAmber
NoahAmber9 nov. 2020 - 17:19

@Starter 9 november 2020 at 14:08 @NoahAmber, . Blijft staan dat Biden rekening moet gaan houden met 70 miljoen Amerikanen die, ondanks alles, op Trump gestemd hebben. Als trump nu na 2016 ook rekening had gehouden met die 50 tot 60 miljoen mensen die niet op hem hebben gestemd, dan was hij zeker herkozen geworden.

Piet Helmons
Piet Helmons7 nov. 2020 - 19:06

Gelukkig weer een fatsoenlijke persoon in het Witte Huis. Biden wacht een zeer zware taak. Gezien het aantal Trump stemmers is de bevolking erg verdeeld en is het gevaar van gewapende conflicten nog verre van geweken. Daarnaast een aanwakkerende pandemie en een zwakke economie met grote verschillen tussen rijk en arm.

OlavM
OlavM7 nov. 2020 - 19:00

THE JOKER BUNDLED OUT Juist omdat Joe Boden een soort middenfiguur is -in Nederlands perspectief nog steeds rechts van het midden- kan hij de komende tijd een verzoenende rol spelen in de volkomen gepolariseerde, verziekte Amerikaanse verhoudingen. Ook de rol van de zwarte komende vice-president Kamala Harris zal van grote betekenis kunnen zijn. Wat een opluchting! Geen ontoerekeningsvatbare, narcistische, infantiele figuur meer in het Witte Huis, wiens, hoofdkenmerken leugenachtigheid en verdeeldheid zaaien zijn. Iemand die voortdurend steun zoekt bij gevaarlijke, rechts-extremistische groepen. Trump is nu een waarlijk pathetische figuur geworden, die de realiteit blijft ontkennen, net als zijn familie en fanatieke,verdoolde aanhangers doen die het spoor bijster zijn.

2 Reacties
OlavM
OlavM7 nov. 2020 - 19:03

Herstel eerste regel: Joe BIDEN.

wegmetons
wegmetons7 nov. 2020 - 19:11

Ik ben het zelden met u eens maar deze keer gaat dat niet op, ik ben zeer blij dat het einde van Trump nu eindelijk in zicht is.

[verwijderd]
[verwijderd]7 nov. 2020 - 18:58

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
vdbemt
vdbemt8 nov. 2020 - 8:46

Gelukkig. Hij mag dus blijven?

NoahAmber
NoahAmber8 nov. 2020 - 16:44

@Z_edje 8 november 2020 at 12:39 @vdbemt 8 november 2020 at 09:46 Wat heeft je in hemelsnaam doen besluiten dat je me bij de Trump fans moet indelen? Waar uit concludeer je dat. Je hebt het over Biden en vdbemt vraagt of hij [Biden]van jou mag blijven. Een gewoon ja of nee was afdoende geweest

vdbemt
vdbemt9 nov. 2020 - 13:02

@Z_edje (NoahAmber). Het is precies zoals Noah zegt: het gaat over Biden. Nergens over Trump (die slag maak jijzelf). Over Biden doe je behoorlijk minnetjes. Het 'voorrecht' dat jij lijkt te nemen hem het 'voordeel van de twijfel te geven', was de aanleiding van mijn reactie. Jouw voordeel van de twijfel heeft 0,0 waarde. Het is zoals je zelf zegt: Ik ga niet over de ambtstermijn van Biden, dat is aan de stemmers in de VS.

Redmule
Redmule7 nov. 2020 - 18:55

Misschien hier iemand die me kan uitleggen hoe dat daar werkt, maar eh : Persbureau AP en nieuwszender CNN hebben de Democraat Joe Biden uitgeroepen tot winnaar van dde Amerikaanse presidentsverkiezingen.... En dus is het besloten? Wie zijn die nieuwszenders om te bepalen wie gewonnen heeft? Ja de cijfers wijzen sterk naar Biden. -van harte Joe- Maar het lijkt me toch dat het bestuur van de staten en kiescommissies wettelijk bepalen wie er aan het eind de meeste stemmen heeft? En niet de krant.

7 Reacties
OlavM
OlavM7 nov. 2020 - 19:49

@ Redmule: [Persbureau AP en nieuwszender CNN hebben de Democraat Joe Biden uitgeroepen tot winnaar van dde Amerikaanse presidentsverkiezingen…. En dus is het besloten?] De nieuwszenders noemen het uitdrukkelijk: "projected president elect"'. Dat is wat anders. D.w.z. dat men op basis van het onderlinge verschil in getelde aantallen stemmen, het nog te tellen aantal stemmen en een daarop uitgevoerde statistische analyse onmogelijk acht dat de verliezende partij nog kan winnen. Dat blijkt altijd juist te zin. (M.u.v. een incident in 2000, waarover ik hier niet ga uitweiden).). Omdat het in de staat Pennsylvania om 20 kiesmannen gaat en daarmee Biden een onoverbrugbare voorsprong op Trump heeft verkregen, is hij tot winnaar uitgeroepen. Officieel zal dat inderdaad nog worden bevestigd door de definitieve uitslagen.

JanB2
JanB27 nov. 2020 - 19:57

Je verwoordt precies wat ik dacht bij deze uiterst merkwaardige situatie. In iedere moderne democratie is er iets als een kiescommissie of een vergelijkbaar orgaan dat na volledige telling van de stemmen de officiële uitslag meedeelt.

stokkickhuysen
stokkickhuysen7 nov. 2020 - 20:08

Dit wordt gedaan als er bepaalde statistische data is die aangeeft dat hernoemt meer mis kan gaan. De officiële benoeming is over een week, dus T kan nog naar de rechtbank, als hij tenminste een zaak had (anders dan wat bijelkaargesprokkelde incidenten)

stokkickhuysen
stokkickhuysen7 nov. 2020 - 20:11

Het niet meer

Ecclesia
Ecclesia7 nov. 2020 - 20:51

Het is eigenlijk simpele wiskunde. Al zijn de stemmen nog niet geheel geteld, als het gat al te groot is (hoe miniem ook) houdt het gewoon op. AP en CNN hebben het niet zomaar gedaan hè? Dagenlang duurde dit circus.

JanB2
JanB27 nov. 2020 - 22:19

@Ecclesia Normalerwijs is dat zo. Alleen bestaat er in dit geval vaak nog onduidelijkheid over hoeveel stemmen er zijn uitgebracht in belaalde staten en hoeveel er nog meegeteld gaan worden. Daar heeft niemand voldoende nauwkeurig zicht op. De media ook niet. Bovendien is het zo dat in normale landen vrij snel nadat eenduidig is vast komen staan dat een kandidaat niet meer verslagen kan worden er een bevestiging van officiële zijde komt. De gang van zaken nu in de VS verdient zeker geen schoonheidsprijs. Maar dat is volledig in lijn met de algehele puinhoop in het land.

Grozny
Grozny8 nov. 2020 - 6:19

@JanB De staat maakt de officiele cijfers bekend. Dat duurt normaal een paar dagen of langer. Daarom worden pas in December de kiesmannen toegekend.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*7 nov. 2020 - 18:53

Donald Trump, blijkbaar de boegbeeld van extreemrechtse bewegingen wereldwijd, ook bij ons in Nederland, heeft vandaag toch verloren, gelukkig maar, sowieso een grote zegen voor de hele wereld. ✌Congratulatons to president-elect Joe Biden, vice president-elect Kamala Harris en nog altijd heel erg veel miljoenen weldenkende en goedwillende Amerikanen.✌ ????God bless America. ????

2 Reacties
Loebkesman
Loebkesman7 nov. 2020 - 20:09

“ Donald Trump, blijkbaar de boegbeeld van extreemrechtse bewegingen” ???????? Oh oh oh

stokkickhuysen
stokkickhuysen9 nov. 2020 - 16:07

@Loebkesman Dat is niet zo?

MAD1950
MAD19507 nov. 2020 - 18:38

Ik moet zeggen dat ik voor geen van beide heren veel enthousiasme kon opbrengen. Maar nu ik heb gezien wat een slechte verliezer Trump is (op het infantiele af), ben ik toch wel blij dat Biden heeft gewonnen. Veel succes, Joe!

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde7 nov. 2020 - 18:21

Opgelucht. En nu bouwen aan een beter Amerika.

Willem Heerema
Willem Heerema7 nov. 2020 - 18:19

Gelukkig dat het nu officieel is, ondanks het feit dat het nog niet tot Trump is doorgedrongen. Hopelijk komt er in de VS nu een regime change aangaande de onderwerpen: wereldvrede, milieu, een oplossing voor bezet Palestina, het atoomakkoord met Iran en wereldhandel. Van harte aan de Democraten!

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout7 nov. 2020 - 18:14

De wet van Buys Ballot: Amerika doet de aarde weer van rechts naar links draaien. Voor Trump en zijn zelfbenoemde dynastie een tragedie van Shakespeareaanse dimensies. De wereldgemeenschap is getuige van het uitfaseren van een duister despoot. Amechtig schuimbekkend dicteert het Trumpfiguur alvast met luider stemme zijn protocol van rancune en ressentiment aan zijn bewapende acolyten die klaar staan om zijn nederlaag te wreken. Een leger van psychiaters zal klaar moeten staan om de aanhangers van zijn sekte te deprogrammeren. Gelukkig verdwijnen met hem ook indoctrinanten als Betsy de Vos en Piet Hoekstra, zodat er ook in onderwijs- en diplomatieke kringen in de US weer opgelucht kan worden adem gehaald.

2 Reacties
Ecclesia
Ecclesia7 nov. 2020 - 20:53

Mooi geschreven. 'Een leger van psychiaters zal klaar moeten staan om de aanhangers van zijn sekte te deprogrammeren. ' Vooral dit is belangrijk. Als zoiets al zou lukken. Ik zie ze als 'verloren zielen', mensen die vast zitten in de 'fabeltjesfuik' zoals Arjen Lubach het noemt. Je hebt gelijk: de basis van elke beschaafd land is een goed onderwijssysteem. Het begint bij de kindjes, de ongeschreven bladen van de wereld. Geef die een goede opleiding en je voorkomt veel Trump / Baudet gekkies in de volgende generatie.

Minoes&tuin
Minoes&tuin9 nov. 2020 - 3:21

Pater Denk jij echt dat het neoliberalisme niet meer op die agenda staat? Dan zou je wel eens aardig teleurgesteld kunnen worden.

Mark Huysman
Mark Huysman7 nov. 2020 - 18:06

Goeie zaak dat het kleinere kwaad gewonnen heeft van het grote kwaad. Maar voor links geen reden om de vlag uit te hangen. Biden is een politicus die -net als de Democratische presidenten voor hem- volledig in de pas loopt van het grote kapitaal. Hij heeft wat concessies aan de progressieve vleugel van zijn partij moeten doen om zich van hun stem te verzekeren maar dat zal in de praktijk weinig waard blijken. Nog niet zo lang gelden heeft hij rijke donoren nog gerust gesteld met de boodschap dat hij absoluut niet van plan is ze aan te pakken. En toen de coronacrisis al flink op stoom was heeft hij letterlijk uitgesproken dat zelfs in het theoretische geval dat het Congres een Medicare for All wet zou aannemen dat hij dat als president dat zal vetoën. Links kan alleen stappen vooruit zetten als het zich niet laat gijzelen door het Democratisch establishment en hard campagnes gaat voeren voor zaken waar veel Amerikanen voor te winnen zijn: minimumloon op 15 dollar, M4All, BLM, tax the rich, etc.

17 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman7 nov. 2020 - 18:07

“..dat hij dat als president zal vetoën.”

GoudenBergen
GoudenBergen7 nov. 2020 - 18:14

@Mark Het altijd goed voor een land als het bestuurd wordt dor gematigde mensen. Joe Biden is hiervan het prototype. Dat geldt ook voor Nederland. Dus stem in maart op een middenpartij.

GoudenBergen
GoudenBergen7 nov. 2020 - 18:45

dor = door

MaxMax2
MaxMax27 nov. 2020 - 18:55

@GoudenBergen 'Het altijd goed voor een land als het bestuurd wordt dor gematigde mensen. ' Maar misschien moet je dan nu maar eens inzien dat Mark dat helemaal niet wil.

OlavM
OlavM7 nov. 2020 - 19:39

@ Max Huysman: Zoals ik zelf ook eerder heb geschreven: het mindere slechte is te prefereren boven het erg slechte. In de huidige gepolariseerde, verziekte verhoudingen in de VS kan Biden een prima overgangsfiguur zijn, die een broodnodige verbindende rol kan spelen. Natuurlijk zal hij het Amerikaanse sociaal-economsiche systeem niet gaan veranderen. Maar een niet-pathologsiche figuur als leider daar is in de komende tijd zeker een vooruitgang!

Sachs
Sachs7 nov. 2020 - 22:10

@ MaxMax [Maar misschien moet je dan nu maar eens inzien dat Mark dat helemaal niet wil.] Eeeeeh, waar haalt u dat vandaan? Mark pleit voor een algemene zorgverzekering, maar vreest dat Biden die zal tegenhouden. En zo noemt hij nog wat punten, die niet alleen 'gematigd' zijn, maar bovenal 'rechtvaardig'. De vraag is wat Biden/Harris daarvan terecht gaan brengen. Ik deel Marks skepsis hierover. Over 'gematigd' gesproken nog de verwijzing naar Bidens rol in de aanloop van de Irak-oorlog. Als voorzitter van de senaatscommissie speelde hij een doorslaggevende rol in het besluit Irak aan te vallen. Zelfs zijn maat Netanyahu, die op dat moment geen premier was, werd uitgenodigd als 'expert witness' (diens leugens over Iraks MVW's zijn terug te kijken op C-Span). Begin dit jaar kwam de kwestie-Irak ter tafel. Als u op Google 'Biden Iraq War' typt, kunt u de verslagen lezen. Dit is de bovenste: https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/feb/17/joe-biden-role-iraq-war

Lopez
Lopez7 nov. 2020 - 22:44

@GoudenBergen, MaxMax Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een president met een progressievere agenda dan Biden niet ook verzoenend kan zijn. Natuurlijk is het een zegen dat Trump en zijn entourage het veld ruimen, en natuurlijk zal Biden op punten zoals Mark Huysman noemt voor enige verbetering zorgen, maar ik had graag een progressievere president gezien, die zowel in de VS (bestrijding armoede en racisme e.d.) als in het buitenlandbeleid (Midden-Oosten/Israël) de rechtvaardigheid hoog in het vaandel voert. Daar is niets ‘radicaals’ aan, integendeel zou ik zeggen.

MaxMax2
MaxMax28 nov. 2020 - 0:00

@Lopez 'maar ik had graag een progressievere president gezien, die zowel in de VS (bestrijding armoede en racisme e.d.) als in het buitenlandbeleid (Midden-Oosten/Israël) de rechtvaardigheid hoog in het vaandel voert. ' Zoals ik al eerder zei: de aangehaalde banden tussen de VAE/Bahrein/Sudan met Israël zijn een hele goede zaak, die geest is uit de fles en gaat niet meer terug. Hopelijk gaat door met wat Trump gestart is, minder Amerikanen in het M-O en het bij elkaar brengen van de Arabische landen met Israël. Hierdoor gaat Israël water bij de wijn doen en denk ik dat dit positief kan uitpakken voor de palestijnen.

MaxMax2
MaxMax28 nov. 2020 - 0:12

@Mezelf *Hopelijk gaat Biden door

Mark Huysman
Mark Huysman8 nov. 2020 - 7:53

OlavM [Zoals ik zelf ook eerder heb geschreven: het mindere slechte is te prefereren boven het erg slechte.] Dat ben ik met je eens. [In de huidige gepolariseerde, verziekte verhoudingen in de VS kan Biden een prima overgangsfiguur zijn, die een broodnodige verbindende rol kan spelen.] Dat geloof ik niet. Er is een reden waarom het rechts-populisme zo ontzettend aan kracht gewonnen heeft. Dat heeft alles te maken met een politiek en economisch establishment dat zich ver boven het gewone volk verheven voelt en dat niet in staat is (of niet bereid is) om een perspectief te creëren dat de bevolking vooruit helpt. Ik vrees dat Biden niet een overgangsfiguur is maar een tussenfiguur tussen Trump en een volgende rechts-populistische idioot. Het rechts-populisme kan niet verslagen worden met een president die in alles uitdrukking is van de verhoudingen die juist het rechts-populisme gecreëerd hebben.

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 nov. 2020 - 8:23

Mark Huysman Helemaal mee eens! Niet alleen Trump was een symptoom van.... ook en/of juist het verlies van de democraten die dezelfde politiek voeren en enkel nog maar op identity-politiek zich onderscheiden en varen. Ik hoorde al een jaar geleden een journalist zeggen die Amerika doorgereisd was en schreef in De Correspondent. Democratisch rijk Amerika stemt evengoed op Trump als de democraten hen teveel geld gaan kosten in de vorm van belastingen. Dat is alles waar het in principe om draait in Amerika. Macht is daaraan gelieerd en/of valt ermee samen.

MaxMax2
MaxMax28 nov. 2020 - 11:48

@Lopez En wat schetst mij de verbazing! De VAE hebben vandaag besloten om een grote hoeveelheid shariah wetten te laten vallen. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/verenigde-arabische-emiraten-schrappen-groot-aantal-shariawetten~bb4298f5/

Pater
Pater8 nov. 2020 - 15:48

@Huysman Fijn dat je nog voor B. is begonnen al zijn daden voorziet, heerlijk dat positivisme. Biden is altijd tegen de plannen van Sanders met de gezondheidszorg geweest, net als Warren trouwens, dat is oud nieuws. Daarmee had hij nl. de verkiezingen verloren. De uitbreiding van Obamacare die hij heeft laten uitwerken, met o.a. Sanders, en waar Sanders mee akkoord is gegaan, zou al fantastisch zijn, zeker als de senaat vijandig blijft. Natuurlijk is B. geen linkse jongen, natuurlijk hadden we dat graag gezien, hij is een aanpasser, altijd geweest: hij zoekt consensus in de politieke ruimte die hij ziet. (Dat deed FDR trouwens ook altijd, alleen was die meer geneigd wat sneller wat grotere stappen te nemen). Het neoliberalisme hoort niet meer bij die politieke ruimte. Biden heeft 'tax the rich' al in dat programma staan, en ook: hogere belasting bedrijven. Twijfelen aan zijn integriteit wat betreft BLM vind ik eerlijk gezegd minderwaardig. Ik denk dat Biden gewonnen heeft omdat hij een compromisfiguur is, de eenheid heeft kunnen bewaren, omdat hij T. niet de kans heeft gegeven hem als een socialist weg te zetten en omdat hij vooral de integriteitskwestie heeft gebruikt, met een inhoudelijk tamelijk lege campagne.

GoudenBergen
GoudenBergen8 nov. 2020 - 19:52

@MaxMax Inderdaad, de VAE gaat moderniseren. De verschuivingen in het Midden-Oosten laten zien dat een aantal Arabische landen Iran veel gevaarlijker vindt dan Israël. Daarom sluiten ze die verdragen. Bovendien heeft samenwerking met Israël hen veel te bieden. Een en ander vergroot het isolement van de Palestijnen. Zij worden ingehaald door geopolitiek. Willen ze er nog wat uitslepen dan moeten ze niet te lang meer wachten.

OlavM
OlavM9 nov. 2020 - 3:21

@ Mark Huysman: Uiteraard staat Biden ook voor voortzetting van de kapitalistische verhoudingen, maar m.i. is het belangrijk dat hij nu gekozen is omdat nog vier jaar Trump ronduit rampzalig zouden zijn geweest. Ik noem hem een “overgangsfiguur” omdat ik denk dat hij de uitzonderlijk gepolariseerde situatie in de VS enigszins tot rust zou kunnen brengen (o.m. door samenwerking met Republikeinen te zoeken). Het lijkt me onwaarschijnlijk dat hij een tweede termijn zal krijgen. Het toegenomen rechts populisme lijkt me niet alleen te verklaren door “een politiek en economisch establishment dat zich ver boven het gewone volk verheven voelt.“ Dat komt me te simplistisch over, en is ook niets nieuws. Het heeft m.i. ook te maken met b.v. allerlei ontwikkelingen op technologisch gebied, w.o. internet, waardoor allerlei uiteenlopende complottheorieën en libertarische ideologieën vrij baan en verspreiding (hebben) kunnen krijgen, waarmee mensen worden geïndoctrineerd en gemanipuleerd. Hierbij gaat het uiteindelijk ook over machtsuitoefening, en niet om een structurele verbetering van de positie van groepen die het het zwaarst te verduren hebben binnen het steeds verder uit zijn voegen lopende kapitalisme. Ik zie ook niet noodzakelijkerwijs “een volgende rechts-populistische idioot” na Biden. Zijn opvolger kan net zo goed een soortgelijke figuur zijn, wellicht Kamala Harris, als het presidentschap enigszins succesvol verloopt. Het zal nog wel geruime tijd duren voordat de systeemproblemen dermate uit de hand lopen dat uiteindelijk een radicaal andere koers moet worden ingeslagen en bewegingen aan de onderkant van de samenleving een grotere macht gaan ontwikkelen.

Mark Huysman
Mark Huysman9 nov. 2020 - 10:35

@OlavM Dat zie ik toch wat anders. Ik begrijp dat allerlei ontwikkelingen op technologisch gebied helpen om rechts-populistische ideeën en samenzweringstheorieën te verspreiden maar dat zegt niks over de voedingsbodem. Die voedingsbodem wordt volgens mij echt gevormd door de afwezigheid van een aansprekend ‘centristisch’ perspectief. Het klopt dat het economische en politieke establishment zich vroeger ook verheven voelde boven het volk maar tegelijk slaagde dat establishment erin om de bevolking een redelijk perspectief te bieden. Betere sociale voorzieningen, hogere inkomens, meer welvaart in het algemeen. In de naoorlogse geïndustrialiseerde wereld was het zo dat jouw kinderen het beter zouden krijgen dan jij en de kinderen van jouw kinderen zouden het op hun beurt ook weer beter krijgen. Die situatie bestaat niet meer. Het kapitalisme (en de centristische politici die de bestaande verhoudingen verdedigen) kan een dergelijke toekomst niet meer waarmaken. Sterker: het is maar de vraag het menselijk leven onder de bestaande verhoudingen wel een toekomst heeft. Dat schept de behoefte aan radicale antwoorden. En zolang links er niet in slaagt om een alternatieve pool op te bouwen zal populistisch-rechts dat doen. Je stelt terecht dat Biden samenwerking met de Republikeinen zoekt. Dat benadrukt in mijn ogen des te meer de noodzaak dat links zal moeten breken met het Democratische establishment en een onafhankelijke pool moet opbouwen.

OlavM
OlavM9 nov. 2020 - 23:10

@ Mark Huysman: Onze opvattingen liggen, denk ik, niet zo ver van elkaar. [Het kapitalisme (en de centristische politici die de bestaande verhoudingen verdedigen) kan een dergelijke toekomst niet meer waarmaken. Sterker: het is maar de vraag het menselijk leven onder de bestaande verhoudingen wel een toekomst heeft.] Mee eens. Ik heb het ook over "het steeds verder uit zijn voegen lopende kapitalisme." Maar denk ook dat "het nog wel geruime tijd (zal) duren voordat de systeemproblemen dermate uit de hand lopen dat uiteindelijk een radicaal andere koers moet worden ingeslagen...." Misschien dat we een verschillende tijdsduur voorzien. En ik ben minder negatief over de rol die Biden/Harris zullen kunnen spelen, uiteraard niet als oplossing van de materiële tegenstellingen, maar wel als afremmers van het extreme rechtse populisme in de VS. Ik zie geen pure onvermijdelijkheid van nieuwe extreem-rechtse populisten aan de macht, en bovendien niet uitsluitend centristische politici als oorzakelijke factor daarvan. Uiteindelijk zal ook m.i. alleen links vruchtbare oplossingen kunnen bieden voor de systeemcrisis.

Bouwman2
Bouwman27 nov. 2020 - 18:04

Al maanden geleden, Joe Biden had zich nog maar net als kandidaat gemeld, schreef ik al dat hij door moest als president van de USA. Misschien kan Joop even de archiven erop naslaan. Joe Biden is door de wol geverfd als politicus , maar bovenal hij polariseert niet maar blijft herhalen dat je met matiging en verzoening meer berijkt dat met activisme en polarisatie. Ik ben zo onbescheiden om mijn welgemeende felicitaties voor de USA toe te voeren aan die van premier Rutte. De democratie heeft ten slotte de doorslag gegeven. Dat het voorbeeld van de president elect overal navolging vinde. in een robuuste rechtsstaat.

1 Reactie
ton14024
ton140247 nov. 2020 - 19:56

´´De democratie heeft ten slotte de doorslag gegeven.´´ Door gezond verstand heeft de democratie dit overleefd.

DaanOuwens
DaanOuwens7 nov. 2020 - 18:04

Mooi, ik denk dat Biden iets zinnigs zou kunnen bijdragen en dan baseer ik mij op zijn optreden in de laatste dagen. Diplomatiek en proberend de boel bij elkaar te houden. Theedrinken met de Trump aanhang zou je kunnen zeggen. Dat doet hij toe op heden erg goed. Ik ben echter bang dat de probleem de komende dagen nog wel wat groter zal worden. Ik denk aan geweld van de Trump-aanhang. Ik hoop dat de republikeinse partij nu afstand neemt van Trump maar ik betwijfel of ze dat echt doen. Ik ben nature al niet een grote optimist met veel geloof in het verstand van de mensen maar ben hier eigenlijk nog somberder over dan gebruikelijk. Ik neem aan dat Biden goed wordt beveiligd het lijkt mij dat dit zeker nu erg nodig is.

1 Reactie
OlavM
OlavM7 nov. 2020 - 19:30

@ DaanOuwens: [Ik denk aan geweld van de Trump-aanhang. Ik hoop dat de republikeinse partij nu afstand neemt van Trump maar ik betwijfel of ze dat echt doen.] Daar zal inderdaad nog wel enige tijd voor nodig zijn. Tot nu toe hebben ook tegenstanders van Trump binnen de partij zich nogal laf opgesteld. Zelfs Mitt Romney, hoewel hij nu wel Biden en Harris heeft gefeilciteerd. Trump zelf zal zeker voorlopig doorgaan met agiteren en dwarsliggen, en zijn fanatieke aanhangers ophitsen..

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 nov. 2020 - 17:53

Gratulerer Joe!

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe7 nov. 2020 - 18:14

en Kamala ook van harte!

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander7 nov. 2020 - 17:37

We mogen hopen dat de VS weer enigszins een beschaafd land wordt. Daar gaat heel wat tijd over. Hoe was het mogelijk dat een complete idioot, ik druk me eigenlijk in deze nog beschaafd uit, president kon worden. Biden is natuurlijk ook een kapitalistisch mannetje maar goed hij straalt nog wel enige beschaving uit en gaat niet op oorlogspad maar steekt de hand uit. Van de Trump adepten zijn ze daar en ook hier nog niet af. The world is mad.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -7 nov. 2020 - 17:32

van de regen in de drup ...

1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen7 nov. 2020 - 20:15

Na regen komt zonneschijn

tinekea2
tinekea27 nov. 2020 - 17:28

Trump was het niet, maar sleepy Joe ook niet. Wat een banenenrepubliek.

1 Reactie
NoahAmber
NoahAmber8 nov. 2020 - 8:35

Hoezo was Biden het ook niet?! Hij is nog niet eens begonnen Jomanda

NoahAmber
NoahAmber7 nov. 2020 - 17:22

De advocaten wrijven zich al in de handen. Dit wordt zakkenvullen.

Thuiszitter
Thuiszitter7 nov. 2020 - 17:11

Nou dat er maar niet al te veel rellen uitbreken en dat Trump maar snel zijn verlies erkent al doet hij dat vooralsnog niet als ik het goed heb begrepen. Over 4 jaar zal hij wellicht weer meedoen , zou mij niet verbazen.

4 Reacties
MaxMax2
MaxMax27 nov. 2020 - 17:29

'Over 4 jaar zal hij wellicht weer meedoen , zou mij niet verbazen.' Mag toch hopen van niet, weg met die oude vellen. Tijd voor nieuw bloed.

wegmetons
wegmetons7 nov. 2020 - 19:15

Dan zal het wel solo zijn, het lijkt me sterk dat de Republikeinse partij zal toestaan dat hij namens hen kandidaat mag proberen te worden.

OlavM
OlavM7 nov. 2020 - 19:25

@ Thuiszitter: [Over 4 jaar zal hij wellicht weer meedoen , zou mij niet verbazen.] Dat zou inderdaad wel eens de ambitie kunnen zijn van naar eigen zeggen "de grootste president van de VS ooit, behalve Lincoln"(!). Als de Republikeinse Partij alsdan zich nog steeds niet heeft kunnen ontdoen van het Trumpisme, is zij zeer beklagenswaardig en gedoemd in de marge te verdwijnen.

ton14024
ton140247 nov. 2020 - 19:27

Heb je Rudy Giuliani op tv gezien? Op een achteraf terreintje. ????

Sonic2
Sonic27 nov. 2020 - 17:02

Zeer prematuur blij ben ik. De zeer gevaarlijke en zeer krankzinnige Trump kennende zal hij dit aanvechten en tot alles in staat zijn. Het is de engste verkiezing uit mijn leven. De allerengste verkiezing die we sinds de jaren dertig in Duitsland hebben meegemaakt. En dan zijn er hier nog laffe verraders die het voor die oranje autocraat opnemen. Hoe diep moet dat volk zich schamen. Wat hebben ook veel mensen hier Biden geminacht en wat hebben ze Biden onderschat. Hij is voor alles uitgemaakt. Te rechts en Sanders zou de enige kans op een zege zijn. Al die mensen hebben volledig mis gekleund. Maar nu een Democraat wint is dat kennelijk allemaal vergeten. En nu tot de derde week in Januari jullie democratie beschermen Amerika. Vergrendel alles. Pas deze maanden. heel goed op, want die volslagen oranje krankzinnige is echt tot alles in staat. En laat het nu in vredesnaam eens een les zijn voor Nederland. Neem nu EINDELIJK eens het gevaar van dit soort autocraten serieus. Stem nu ook in Nederland eens die ziekelijke ideologie met hun ultra gevaarlijke leiders en hun roekeloze aanhang eens echt weg. Stop met het knuffelen en pamperen van de stemmers die op dit soort gevaarlijke leiders stemmen. Ik ben voorzichtig opgelucht. Blij als het eind Januari is en Trump uit zijn ambt is. Mijn god wat was dit gevaarlijk. En wat is dit absoluut niet meer voor herhaling vatbaar.

19 Reacties
Karingin
Karingin7 nov. 2020 - 17:09

Nou Sonic laten we niet doen of Biden de ideale kandidaat is. Maar alles beter dan Lord Voldemort, die inderdaad nog wel voor het nodige vuurwerk gaat zorgen. Hoorde vanmiddag een treffende vergelijking: alsof je denkt bevrijd te zijn van je gewelddadige ex, maar tegelijkertijd weet dat ie nooit echt zal oprotten

MaxMax2
MaxMax27 nov. 2020 - 17:14

'Wat hebben ook veel mensen hier Biden geminacht en wat hebben ze Biden onderschat. Hij is voor alles uitgemaakt. Te rechts en Sanders zou de enige kans op een zege zijn. Al die mensen hebben volledig mis gekleund. Maar nu een Democraat wint is dat kennelijk allemaal vergeten.' Zo makkelijk en gratuit dit, want achteraf heeft meneer/mevrouw Sonic natuurlijk altijd gelijk.

Starter2
Starter27 nov. 2020 - 17:17

Prima dat Biden gewonnen heeft. In elk geval een stuk gelijkmatiger dan Trump, maar da's niet zo heel moeilijk. Maar als je door zijn debiele gedrag heen kijkt en ja dat is lastig, dan heeft hij niet heel veel echt gekke dingen gedaan. Ja de WTO en de WHO hebben last van hem gehad, dat repareert wel weer. Wellicht was het ook een wake-up call voor Europa om meer een eigen koers te varen. Maar goed, prima dat hij weg is.

NoahAmber
NoahAmber7 nov. 2020 - 17:38

@MaxMax 7 november 2020 at 18:14 .., want achteraf heeft meneer/mevrouw Sonic natuurlijk altijd gelijk. De zure reactie van je doet vermoeden dat dat pijn doet bij je. Want liever had jij gelijk gehad natuurlijk

Sonic2
Sonic27 nov. 2020 - 17:46

@ Karingin Biden is niet de ideale kandidaat, maar wel een van de weinige kandidaten die Trump kan verslaan. Of hem in ieder geval kan evenaren en het spannend kan houden. Of Biden een goede president wordt. Ik denk dat het ook een beetje afhangt van wat er in de senaat in Januari gebeurt. @ MaxMax De enige die goedkoop is dat bent u met uw hysterisch hetze tegen mij. Bovendien is mijn betoog eerder een reactie. Weet u wat pas storend was? Dat allerlei sneue figuren( ook hier) de winst van Trump in 2016 hebben aan gepakt voor de meeste grote en gore leugens. Trump won in 2016 zeer, zeer, zeer nipt van Clinton. Op basis van die zeer nipte overwinning werd de blue collar werker heilig verklaard. Op basis van zeer kleine marges zou er een nationalistische lente komen. Rutte, Merkel en Macron zouden vervangen worden. Massaal stemmen voor de nationalisten zouden het gevolg zijn. De elite zou worden weg gevaagd er zou een enorme revolte komen die de zittende macht zou vervangen. Nou Biden is min of meer de zittende macht. En dat op basis van een uitslag die al in 2016 heel anders had kunnen uitpakken. Zeer goedkoop en leugenachtig hoe mensen ( zeker mensen zoals u) de uitslag misbruikt hebben voor de meest idiote conclusies. En hoe ze de focus alleen maar op de arbeiders hebben gelegd. Dat is 1 kiezersgroep ja. Amerika bestaat uit ontelbare kiezers groepen. Dat was goedkoop. En u goedkope zielige hetze tegen mij is goedkoop. Zoek eens een ander slachtoffer. Ik ben overigens een meneer. Wel eentje die echt voor vrouwen rechten staat. Niet zo salon feminist als nationalisten die dat alleen doen als de dader een moslim is. @ Starter Trump heeft helemaal niets voor elkaar gekregen. Een bar slechte infrastructuur. Een fragiele arbeidsmarkt die vol zit met part time banen. Een onvoorstelbare ongelijkheid. Slechte en dure gezondheidszorg waar hij niets aan gedaan heeft. China is Amerika voorbij. Hij heeft Kim Jong Un een podium gegeven op wereld toneel. Net als Poetin. En hij heeft Amerika moreel door de modder getrokken. Een bar slechte president. Maar misschien moet u een keer zorgpremie gaan betalen in Amerika. Dat zal uw reacties ten goede komen hier. Goed experiment. Stuur alle aanhangers van Trump nog voor 2 maanden naar Amerika. En laat ze daar eens 2 maanden zorgpremie betalen. Dan weten ze wat ze 4 jaar gesteund hebben.

MaxMax2
MaxMax27 nov. 2020 - 17:48

@Sonic 'De enige die goedkoop is dat bent u met uw hysterisch hetze tegen mij.' Niet zo in die slachtofferrol blijven hangen Sonic, je deelt uit en dan heb je ook maar te incasseren.

MaxMax2
MaxMax27 nov. 2020 - 17:53

@Sonic 'En hoe ze de focus alleen maar op de arbeiders hebben gelegd. Dat is 1 kiezersgroep ja. Amerika bestaat uit ontelbare kiezers groepen.' Diezelfde arbeiders die via een democratisch proces Trump verkozen hebben?? Gek he, dat Trump de focus op die groep heeft gelegd..; wat zou daar toch de reden voor zijn.......

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland7 nov. 2020 - 17:55

Er waren 4 jaar Trump. Die waren niet veel anders dan de jaren van Obama . Dus wat vond je nu zo eng dan? En nu zit er een nieuwe engerd aan het roer, je weet helemaal niet welke landen die weer gaat aanvallen. Straks wil ie oorlog met Rusland of China . Dat is toch ook behoorlijk eng? \

Starter2
Starter27 nov. 2020 - 18:05

Sonic, daar denken 70 miljoen Amerikanen anders over. In Amerika zelf heeft hij net zoveel bereikt als al zijn voorgangers, niet zo veel. Daarnaast, het is maar aan welke kant je staat. Als persoon is Trump niet te pruimen, zeker als je buiten Amerika zit. Maar in tegenstelling tot zijn voorgangers is hij geen oorlog begonnen. De tegenstellingen in Amerika waren altijd al groot, je kan hem verwijten dat hij daar niets aan gedaan heeft maar dat hebben zijn voorgangers ook niet. Nogmaals, prima dat hij weg is maar laten vooral niet doen of onze lieve heer terug op aarde is.

Bouwman2
Bouwman27 nov. 2020 - 18:12

Ik ben gewoon verheugd, en daar is niet prematuurs bij. Biden is voor mij gewoon perfect. Niets triomfalistisch te bespeuren, geen zweem van polarisatie. Uitsluitend verbinding. Ik zag de mensen op CNN toen de brak kwam wenen. Dat raakte me, terwijl ik toch een verhard gemoed heb, zeer. Zo te zien hoe de democratie werkt, het is in een woord zonder mitsen en maren intens verheugend.

MaxMax2
MaxMax27 nov. 2020 - 18:56

@Bouwman 'Ik zag de mensen op CNN toen de brak kwam wenen. ' Dat heet acteren, daar zijn Amerikanen heel goed in.

MaxMax2
MaxMax27 nov. 2020 - 19:01

@Noahamber 'De zure reactie van je doet vermoeden dat dat pijn doet bij je. Want liever had jij gelijk gehad natuurlijk' Ik ben niet voor of tegen welke Amerikaanse presidentskandidaat dan ook (okay, ik ben wel pro Tulsi Gabbard). Ik ben wel van mening dat Biden te oud is.

OlavM
OlavM7 nov. 2020 - 19:21

@ Bouwman: Inderdaad, de zwarte CNN-presentator Van Jones kon zijn tranen niet meer bedwingen. Hij verwoordde het leed dat zo veel Amerikanen, vaak zwarte. de afgelopen vier jaren te verduren hebben gehad. Heel aangrijpend.

Loebkesman
Loebkesman7 nov. 2020 - 20:15

“ Hij verwoordde het leed dat zo veel Amerikanen, vaak zwarte. de afgelopen vier jaren te verduren hebben gehad. ” Welk leed heeft Trump dan veroorzaakt dan?

Ecclesia
Ecclesia7 nov. 2020 - 21:05

'Welk leed heeft Trump dan veroorzaakt dan? ' Hahahaha.

Sonic2
Sonic28 nov. 2020 - 8:16

@ MaxMax Ik kan prima tegen mensen die uitdelen. Z_Edje bijvoorbeeld is een van de beste reageerders hier en die heeft flink naar mij uitgedeeld. En ik naar hem. Z_edje is eerlijk en fatsoenlijk. Altijd geweest. Hoe diep ik het met hem oneens ben. U kunt nog veel van hem leren. Heel erg veel. Maar nu de inhoud. Mijn punt is dat het vier jaar geleden ook al close was. U heeft allerlei totaal dwaze conclusies daar aan verbonden. De revolte van de arbeiders. Links moest terug naar de arbeiders. Links heeft zijn ideologische grond verraden. En die slaan dus helemaal nergens op. Als ik zeg dat de overwinning van Biden zal leiden tot winst van Sigrid Kaag in Maart. En dat we nu een sociaal liberale revolte krijgen. En dat we meer pro EU, pro immigratie moeten denken. Allemaal op basis van Biden zijn kleine overwinning dan mogen velen hier terecht de GGZ bellen. Als je dat zegt wordt je ook voor gek verklaart. En terecht.

Sonic2
Sonic28 nov. 2020 - 8:24

@ Starter Trump heeft helemaal niets gepresteerd. De zorg is een puinhoop. De ongelijkheid is enorm. De infrastructuur is kapot. De arbeidsmarkt is een flexibele rotzooi. Wat er in dit artikel staat is juist. De slechte president ooit. En voor de rest verbaas ik me over de reacties over Biden. Dit artikel zegt dat Joe Biden de president elect is geworden. Ik wil echt nog wel veel verder gegaan. Het verstandige deel van Amerika heeft in feite Dinsdag( met behoorlijke vertraging) een vrouw als president gekozen. Die voorspelling durf ik echt aan. Harris zal vanaf 2021 de feitelijke macht hebben. Ze zal een hele erge actieve rol krijgen. En ik heb al eerder gezegd dat ik Biden hooguit een jaar of misschien 2 jaar zie zitten. Biden is in naam president, maar veel belangrijker is wat Kamela Harris wilt. Ze gaat president worden. Misschien volgend jaar al en misschien in 2022. Laat ik het anders formuleren. Het zou mij verbazen als een 83 jarige zich in 2024 herkiesbaar stelt. Harris zal in 2021 al behoorlijk zijn ingewerkt en rustig gebracht worden. Daarom hoor je er ook weinig over. Ze kan in 2021 mee kijken. En het zal mij verbazen als ze het NIET gaat overnemen. Harris die president is van pakweg Januari 2022 tot Januari 2025 of 2029. Die voorspelling durf ik eigenlijk ook al aan. Dat de jaren 20 waarin we nu leven wel eens de era kan worden van Kamela Harris.

Starter2
Starter28 nov. 2020 - 14:32

@Sonic, dat Harris wellicht het stokje overneemt van Biden dat kan als de goede man overlijdt binnen nu en ruim 4 jaar. Harris is alleen door niemand gekozen, zelfs door de democratische partij niet. Dus of dat heel legitiem is allemaal. Het is nog maar de vraag of de democraten weer de volgende president mogen leveren. Met wat economische tegenspoed zit er zo weer een republikein, Het is daar één opportunistische bende of je nu democraat of republikein bent. Maar we gaan het zien allemaal. Laat Biden zich maar bewijzen. We zijn in elk geval van dat achterlijke getwitter af en van dat oranje hoofd werd je ook niet vrolijk. Mijn zegen heeft Biden, al zal hij daar niet op zitten te wachten, nu nog van 70 miljoen anders gestemden.

Pater
Pater8 nov. 2020 - 15:27

@Sonic Ik deel je vreugde volledig, ook wat betreft de implicaties voor de toekomst. Ik achtte T. in staat in een tweede termijn de democratie fundamenteel aan te tasten. Wat betreft de kansen van Harris over vier jaar deel ik je verwachting. Biden heeft niet toevallig geen vrouw uit de linkervleugel gekozen. Over de rol van Harris onder Biden ben ik het totaal met je oneens. Je onderschat Biden, daar zit nog altijd een enorme ambitie achter.

harmmeijer
harmmeijer7 nov. 2020 - 16:58

Congratulations John Biden. Gaan 70 miljoen Trumpstemmers dit pikken? Het worden heel spannende tijden, want ik vrees dat Trump, Trump kennende, dat hij het niet laat gebeuren in de vergetelheid te geraken. Gaat het niet goedschiks, dan kwaadschiks, want een kwaadaardige en rancuneuze geest laat niet zo maar los.

2 Reacties
MaxMax2
MaxMax27 nov. 2020 - 17:21

Gezien je vele reacties over mogelijk geweld in Amerika lijkt het wel alsof de wens de vader van de gedachte is beste Merel...

OlavM
OlavM7 nov. 2020 - 19:11

@ Merel: Je bent volkomen realistisch en hebt gelijk. Trump zal zeker ook in de toekomst zijn ware rancuneuze en agressieve aard niet verloochenen. Maar ik heb wel enig vertrouwen in wat Biden en Harris zullen kunnen gaan betekenen, en daarmee het Trumpisme de pas afsnijden in de toekomst.

Pater
Pater7 nov. 2020 - 16:53

Praise the lord! Wat een strijd ! Wat een opkomst ! Als een gestoorde persoon als Trump, die de kloof tussen arm en rijk alleen maar groter heeft gemaakt, het milieu volledig verwaarloost en het beste opschiet met autocraten, zo ver komt moeten de Amerikanen zich grondig afvragen wat daar allemaal achter zit. En svp geen gezeik over Biden. Hij heeft meer stemmen dan Obama en dan Clinton in hun toptijd.

3 Reacties
MaxMax2
MaxMax27 nov. 2020 - 17:25

'En svp geen gezeik over Biden.' Ehh waarom?

Molly Veenstra
Molly Veenstra7 nov. 2020 - 17:40

'Hij heeft meer stemmen dan Obama en dan Clinton in hun toptijd.' Verkijk je er niet op. Dit waren lang niet allemaal stemmen voor Biden. Dit waren ook een hoop stemmen tegen Trump.

Pater
Pater8 nov. 2020 - 3:20

@Maxmax, Molly Biden heeft een 'lege' campagne gevoerd. Dat heeft hem veel kritiek opgeleverd van tal van intelligente Joop-reageerders, die het veel beter zouden hebben gedaan. Uitgaande van wat de Dems in de aanbieding hadden zou het ook wel eens de meest effectieve manier geweest kunnen zijn. Geen aandacht afleiden. Verzoenend. Alle fracties aan zich bindend mede dankzij een uitgewerkt programma met links. En hij heeft alles nodig gehad want de campagne- en electorale kracht van Trump was ontstellend groot.

Ecclesia
Ecclesia7 nov. 2020 - 16:49

Deze kwam ik tegen, was wel leuk: 'They finally found Hillary's emails, they read: Donald, you are fired!'

2 Reacties
GoudenBergen
GoudenBergen7 nov. 2020 - 17:47

LOL

MaxMax2
MaxMax27 nov. 2020 - 19:03

Deze is ook wel leuk: https://twitter.com/ChrisJZullo/status/1324768792891871239?s=20

MaxMax2
MaxMax27 nov. 2020 - 16:41

Nou gefeliciteerd dan maar! Ben benieuwd hoe Biden het gaat doen al had ik liever Harris als president gezien. Hoop dat Biden kan voortzetten wat Trump is begonnen in het Midden-Oosten. Minder troepen naar het Midden-Oosten en het bij elkaar brengen van Arabische landen met Israël. Die geest is uit de fles en gaat niet meer terug!

11 Reacties
Pater
Pater7 nov. 2020 - 16:59

@MadMax De Israël politiek van T. hoorde bij de meest schandalige onderdelen van her Trumpisme. Een legitimatie van de meest oorlogszuchtige fracties in Israël. Steun voor Israël van de meest orthodoxe moslimlanden: echt iets om trots op te zijn.

Karingin
Karingin7 nov. 2020 - 17:02

Je bedoelt die landen die Israël toch al niet vijandig gezind waren...? Ja dat schiet lekker op. Net als het verneuken van je bondgenoten, zoals met de Koerden, maak je ook zo’n goeie beurt mee

MaxMax2
MaxMax27 nov. 2020 - 17:12

'Je bedoelt die landen die Israël toch al niet vijandig gezind waren…? Ja dat schiet lekker op. ' Pijnlijk dit...

MaxMax2
MaxMax27 nov. 2020 - 17:22

@Pater Minder verdeeldheid en meer verdraagzaamheid in het Midden-Oosten, daar bent u op tegen?

GoudenBergen
GoudenBergen7 nov. 2020 - 17:47

@MaxMax De verdragen die Bahrein/VAE en Soedan met Israël hebben gesloten/gaan sluiten, zullen de Palestijnen nog verder isoleren. Een gang naar de onderhandelingstafel wordt dan waarschijnlijker.

MaxMax2
MaxMax27 nov. 2020 - 19:05

@GoudenBergen 'Een gang naar de onderhandelingstafel wordt dan waarschijnlijker.' Dat lijkt mij een dikke prima, onderhandelen met Israël die vervolgens hun illegale nederzettingen gaan afbreken.

Sachs
Sachs7 nov. 2020 - 21:20

@ GoudenBergen [Een gang naar de onderhandelingstafel wordt dan waarschijnlijker.] Wat geeft u de indruk dat Israël zal onderhandelen?

Lopez
Lopez7 nov. 2020 - 22:17

@GoudenBergen [Een gang naar de onderhandelingstafel wordt dan waarschijnlijker.] Heus? Zou Israël nu ineens wel willen praten? En zo ja, zou het dan de rechten van de Palestijnen erkennen en er dus een basis zijn om te onderhandelen? Ik geloof er niets van. @MaxMax [Dat lijkt mij een dikke prima, onderhandelen met Israël die vervolgens hun illegale nederzettingen gaan afbreken.] Was het maar waar. Israël zal geen enkele nederzetting opgeven, dat is juist het probleem. In zijn toespraak tot de VN van 29 september noemde Netanyahu ontruiming van de nederzettingen een tegen joden gerichte ‘etnische zuivering’.

MaxMax2
MaxMax28 nov. 2020 - 0:11

@Lopez 'Heus? Zou Israël nu ineens wel willen praten? En zo ja, zou het dan de rechten van de Palestijnen erkennen en er dus een basis zijn om te onderhandelen? Ik geloof er niets van.' Ik denk dat we dat mooi over moeten laten aan Israël en die Arabische landen, belangrijkste voor beide (en voor ons ook wel) is dat de invloed van Iran minder gaat worden. Daar hebben beide enorme baat bij, Israël heeft enorm veel kennis die de Arabieren maar wat graag willen hebben.

Pater
Pater8 nov. 2020 - 3:06

@MadMax Lijkt me prachtig. Dan moet wel eerst Netanjahu plus partij uit de regering. Meest onverzoenlijk en oorlogszuchtig. Trump heeft juist bijgedragen aan die stroming. Nog nooit had de Israëlische lobby zo'n invloed in het Witte Huis.

GoudenBergen
GoudenBergen8 nov. 2020 - 20:25

@Allen Een aantal Arabische landen heeft ingezien dat de tot nu toe gevoerde anti-Israël politiek niets heeft opgeleverd. Zij realiseren zich dat Iran streeft naar regionale hegemonie en daarom zoeken ze samenwerking met het militair sterke Israël. Het is zoals vaak een kwestie van geopolitiek. Bovendien heeft Israël hen op economisch en technologisch terrein veel te bieden. Deze landen willen vooruit en willen daarom niet in het verleden blijven hangen. In deze ontwikkelingen spelen de Palestijnen geen rol van betekenis. Dat impliceert dat hun positie steeds verder verzwakt. Ze worden als het ware ingehaald door de ontwikkelingen, de actualiteit. Als ze te lang wachten hebben ze helemaal niets meer te eisen en onder druk wordt alles vloeibaar. Gaza weer terug naar Egypte? Kolonisten blijven? Palestijnen keren niet terug naar Israël?

Herr Vorragend
Herr Vorragend7 nov. 2020 - 16:41

Yessss !!!! En nu die oranje appelsien aanpakken.