Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Jezus zou zich doodschamen voor de opmerkingen van Mirjam Bikker over Hamas'

  •  
11-10-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
6125 keer bekeken
  •  
kee jole 450050

Kee & Van Jole bespreken de actuele ontwikkelingen in de Haagse politiek. Daarbij gaat het deze dagen natuurlijk ook over de gruwelijke strijd die is losgebarsten rond Gaza. Van Jole merkt op dat politici die altijd de mond vol hebben over polarisatie in de samenleving zich daar nu schuldig aan maken door zo de kant van Israël te nemen. Zo pleitte zelfs Mirjam Bikker van de ChristenUnie voor een harde aanval op Gaza. "Jezus zou zich doodschamen voor dat soort taal. Dat was toch meer iemand van de andere wang. Het is ook onbegrijpelijk ten opzichte van de Palestijnse christenen, waarvan er toch nog heel wat zijn."

Ook Kee stond te kijken van de harde taal van Bikker. Heel anders liet Frans Timmermans zich uit. "Die zat gisteren bij Khalid en Sophie en ik vroeg me af of we nu de premier Timmermans zagen in plaats van de lijsttrekker, zo genuanceerd drukte hij zich uit."

VVD-leider Yesilgöz daarentegen valt op tv voortdurend gesprekspartners aan die enige nuance willen aanbrengen. Van Jole: "Zij is heel erg van de lijn wie niet voor is, is tegen. Dat is een manier van redeneren die je ook bij extremisten tegenkomt. Je dwingt mensen in posities die ze helemaal niet willen innemen."

Daarna gaat het nog even over Esther Ouwehand. Kee constateert dat de rust in de partij lijkt teruggekeerd maar de vraag is voor hoe lang. Ter verdediging van de hoge werkdruk die onder haar leiding ontstaat voerde ze het Champions League-argument aan: hoge prestaties bereik je alleen met keihard werken. Van Jole constateert dat die redenering niet meer van deze tijd is.

Bekijk hier het hele item of luister het terug via de podcast.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (63)

Zulu Dawn
Zulu Dawn12 okt. 2023 - 22:50

@Gio Servas, 12 okt. 2023 - 4:42 "...Je kan zeggen wat je wilt van PVV, maar alle leden zijn het altijd met elkaar eens. ;-)" - Ik word zo ontzettend kriegelig en wantrouwig van mensen, die het altijd met me eens zijn. Jaknikkers, bah!

Zulu Dawn
Zulu Dawn12 okt. 2023 - 13:15

Het kwam de oorlogshitsers niet uit, te vermelden dat Hamas op dezelfde dag van de aanval, gijzelaars (vrouw en kind) heeft vrijgelaten. Misschien niet zoveel, maar het was een begin. Als men dan vervolgens een hele bevolking collectief straft, met verdere ontmenselijking ("Het zijn beesten!") en middels absurde bombardementen kwelt, vervolgens al hun basale middelen van hun bestaan ontneemt, dan vind ik het verbijsterend om te constateren dat - vooral - christelijke mensen, een soort van 'Kruisvaart-retoriek': "wij staan pal achter Israël!", blijven verkondigen zonder daadwerkelijk het, decennia-lange onderdrukking en vernedering van een bevolking op eigen grondgebied, daarin mee te nemen! De basis van de Christen-Unie zou moeten zijn: Menselijkheid! - "Gij zult niet doden; - "Gij zult uw naaste liefhebben, gelijke uw zelve..., of zoiets...

3 Reacties
Peterrr3
Peterrr312 okt. 2023 - 16:04

Soms komt de ware aard boven drijven. Dat zie je nu ook bij de Mirjam Bikkers van deze wereld.

Loreley
Loreley13 okt. 2023 - 6:51

Wauw, geen woord over zaterdag. Je bent zelf geen haar beter als de mensen die je veroordeeld.

VeganHarrie
VeganHarrie13 okt. 2023 - 10:55

Wat sportief dat die leuke jongens van Hamas een paar gijzelaars hebben vrijgelaten, Israel moet eens ophouden met zo boos reageren.

Oki Doki
Oki Doki12 okt. 2023 - 10:04

Ik probeer me ook wel voor te stellen hoe het zou zijn als bijvoorbeeld Duitsers Oost Nederland zouden innemen en ons zouden verdrijven en dat wij dan in opstand komen en dat deze Duitsers dan ook nog Friesland, Brabant en Zeeland innemen en dat wij dan met z'n allen in Noord en Zuid Holland zouden moeten gaan wonen. Dus heb ook begrip voor de Palestijnen en laat ze een deal sluiten met de Palestijnen die goed is voor de Palestijnen en voor Israël en dan is er ook minder animo om lid te worden van Hamas. Niet iedere Palestijn is lid van Hamas of zouden dat geweest zijn als iedereen tevreden en in vrede had geleefd.

2 Reacties
Oki Doki
Oki Doki12 okt. 2023 - 11:58

Maar de Palestijnen steunen Hamas omdat ze vinden dat terreur werkt en dat ze met zoveel mogelijk terreur meer gedaan krijgen en ik vraag me af of dat ook wel bijdraagt aan het bereiken van vrede.

Loreley
Loreley13 okt. 2023 - 7:01

Ik denk dat wij dan ook burger gezinnen op uiterst sadistische wijze zouden martelen en uitmoorden idd. En dat we ideologieën zouden steunen die er nooit een geheim van zouden maken dat ze elke Duitse, man, vrouw, kind & baby dit verdiend. Omdat ze Duits zijn. En ik denk ook dat we zouden accepteren dat we als menselijk schild worden gebruikt, door onze democratisch gekozen vertegenwoordigers op dat kleine stukje land. Je snapt niet dat holocaust survivers dit na WO2 eigenlijk niet gedaan hebben bij Duitse baby’s en kinderen hè..

Gerygrr
Gerygrr12 okt. 2023 - 10:03

Christenen zijn geen gnostici. Jezus was in zijn tijd een verzetsstrijder tegen de Romeinse overheersing. Jezus zelf zou nu ook geen christen zijn

Zulu Dawn
Zulu Dawn12 okt. 2023 - 9:39

Vraag aan Geoffrey Nice (https://en.wikipedia.org/wiki/Geoffrey_Nice) tijdens vraaggesprek bij nieuwszender Al Jazeera, n.a.v. het Israëlisch/Palestijns-conflict: "Should international Law adapt?" Geoffrey Nice: "It's not the law that should adapt. It's so important... The citizens of the world have the idea, mistaken, that the there is a world order of law for war.....and there isn't! There are bits and pieces and it suits the politicians and the leaders of the most powerful country's for it to remain that way. It's not for the law to adapt. It's for the leaders, to show determination that the law becomes universal and should be accessible, by wich I mean, accessible to the benefit and purpose of the victim, wherever events like this occur and it is a tragedy, not only concerning Israël, but concerning many other country's that the lessons available to us after the 2th World War, when we learned how humans can behave to humans and we setup a number of instruments in order to save us from it, ever happening again. It is a tragedy, that we haven't learn that lesson..."

1 Reactie
Zulu Dawn
Zulu Dawn12 okt. 2023 - 13:19

@Zulu Dawn, 12 okt. 2023 - 9:39 Correctie: '2th', moet zijn, '2nd.'

VeganHarrie
VeganHarrie12 okt. 2023 - 8:09

Ok, dus enig medeleven voor de Israelische slachtoffers is 'polariserend'? Weten we dat ook weer.

3 Reacties
Peterrr3
Peterrr312 okt. 2023 - 12:19

Nee hoor. Dat zegt niemand.

Zulu Dawn
Zulu Dawn12 okt. 2023 - 15:36

@VeganHarrie, 12 okt. 2023 - 8:09 Ok, dus enig medeleven voor de Israelische slachtoffers is 'polariserend'?... - Nee, maar vooral of voornamelijk voor de Israelische slachtoffers, wel! Waarom geen medeleven voor de Palestijnen, die al veel langer en veel harder lijden! Ik irriteer me er mateloos aan. Alsof de Palestijnen al 75 jaar, er niet echt toedoen, net als de zwarte bevolking van Z-Afrika tijdens de Apartheid! Als we het dan toch over wreedheden hebben: "De Hollanders maakte tijdens de Politionele Acties in Indonesië, er bijna een dagelijkse gewoonte van om hun slachtoffers te onthoofden, hun hoofd op een paal te spietsen en er vervolgens trots mee te poseren voor de fotograaf." Even een greep uit één van de honderduizenden voorbeelden!

VeganHarrie
VeganHarrie13 okt. 2023 - 21:42

Peterrr3 Stukje geluisterd? En de tweede zin van het stukje gelezen?

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin12 okt. 2023 - 1:37

Het conflict begint niet met de moorddadige acties van Hamas, je kan niet hetgeen eraan vooraf gaat eruit knippen, de overeenkomst tussen Gaza en het getto van Warschau vind ik schokkend, als je mensen stelselmatig vernedert, ze onderwerpt aan op z'n zachtst gezegd discriminerende maatregelen, over leven en dood gaat moet je het niet gek vinden dat er op een gegeven moment verzet komt gevoed door jaren lange vernedering, ontzegging van iedere autonomie en menselijke waarde, uit machteloosheid en wanhoop ga je israëlische burgers vermoorden, een daad die niet goed gepraat kan worden, dat neemt niet weg dat ik vermoed dat het 10voudige aan palestijnse kant zal vallen, Gaza is afgegrendeld, de pers zal worden geweerd en als het achter de rug is zijn er net zo goed onschuldige palestijnen vermoord, niets nieuws onder de zon.

6 Reacties
Jan Man
Jan Man12 okt. 2023 - 8:31

Israël heeft de Gazastrook in 2005 teruggegeven aan de Palestijnen. Toen is de Gazastrook een buurland van Israël geworden. Israël heeft ze gesteund met energie, water en voedsel. De Gazastrook was zeker geen openlucht gevangenis. Men kon er uitgaan, naar restaurants, er was een pretpark, een dierentuin. Scholen, een universiteit, landbouwgebieden enz. Er werkten mensen die in Gaza woonden in Israël, veel mensen gingen de grens over. Israël had een hek aan zijn kant van de grens om te voorkomen dat Israëlische burgers gevaar liepen. Egypte had ook een hek aan hun kant maar daar kon Israël niks aan doen. De bugerbevolking van Israël is heel vaak vanuit de Gazastrook aangevallen. Nietsontziende haat. Nu is gebleken dat een hek niet voldoende is zijn er meer maatregelen nodig. Over een paar jaar is Gaza mogelijk in staat chemische wapens in hun raketten te stoppen die ze naar de Israëlische burgerbevolking sturen. Het is nu of nooit om Hamas te stoppen en Israël te beschermen. Hamas is hier verantwoordelijk voor. Hamas kan zich ook uitleveren aan Israël, of tenminste de gijzelaars los te laten en te stoppen Israël met raketten te bestoken. Maar Hamas wil veel dode Palestijnen want dan groeit de haat naar Israël. Waarom denk je dat ze het hek naar Egypte nog niet hebben opgeblazen?

Minoes&tuin
Minoes&tuin12 okt. 2023 - 8:33

Inderdaad. Ik hoor ze in Nederland nooit over de zonder vorm van proces ( al zou dat niet uitmaken) doodschieten van Palestijnen en gevangen nemen en houden. Het huizen platgooien van Palestijnen of ze er uitgooien en daar zelf gaan wonen. Over het confisqueren van aan de Palestijnen toebehorend land, vernielen van olijfboomgaarden, het bouwen van een muur etc..etc... Over de kolonisten en hun agressie. De blindheid in VS en Europa hiervoor. De blindelingse steun aan deze praktijken. Dat alles in strijd met de mensenrechten.

Red Stripe
Red Stripe12 okt. 2023 - 12:27

Hamas heeft geen context of excuus nodig. Ze haten Joden en willen de totale vernietiging van Israël. Hamas is er de oorzaak van dat de Palestijnen in deze ellende leven. Ook nu weer. Hamas stelt het leven van heel veel Palestijnen in de waagschaal door het afslachten, verkrachten en ontvoeren van 250 jonge festivalgangers. Hamas heeft zijn commandocentra in woonwijken en in ziekenhuizen. Hamas onderdrukt zijn eigen volk.

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin12 okt. 2023 - 15:37

Terug gegeven, buurland, gesteund met energie water en voedsel, nog even en Gaza is een pretpark, echter oorlogsmisdadiger Sharon heeft Gaza tot een Warschau getto gemaakt omdat de kosten de "kolonisten" te beschermen hoog opliepen, Gaza had geen belang voor de israëlische zaak, overigens wat Israel in Sabra en Shatila heeft aangericht zal niet veel verschillen van wat Hamas nu doet, enfin lees en huiver. https://israelpalestina.nl/ariel-sharon/ https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/schuld-crisis-ligt-bij-de-israelische-regering

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin12 okt. 2023 - 15:44

Om je van je pretpark idee af te helpen mag je ook deze in je zak steken. https://www.nrc.nl/nieuws/2023/10/12/gaza-is-nauwelijks-nog-in-kaart-te-brengen-a4176846

Peterrr3
Peterrr312 okt. 2023 - 16:07

@Red Stripe, wat jij zegt klopt helemaal. Helaas geldt dit ook voor de Israëliërs. Zij haten de Palestijnen en onderdrukken dat volk. Ondertussen pikken ze steeds meer land in. Dan geef je dus een voedingsbodem aan een terreurorganisatie als Hamas.

Hannes Achterhout
Hannes Achterhout11 okt. 2023 - 20:15

Het typ Yesilguz speelt idd een kwalijke rol in dezen. Familiebanden zo te zien. Ze gaat er niet over hoe de burgemeesters dienen te vlaggen en ze lijdt aan hilarisch decorumverlies door het oubollige nationaal-populistische `wie niet vóór is, is téugen', van stal te halen.

EenMening3
EenMening311 okt. 2023 - 18:31

Hamas lijkt inmiddels als twee druppels water op IS en moet dan ook op dezelfde manier worden aangepakt. Daarover bestaat inmiddels overeenstemming tussen Westerse leiders.

10 Reacties
Pindaklaas
Pindaklaas11 okt. 2023 - 19:55

Ik denk dat het veel beter zou zijn als ze de Palestijnen hun land terug zouden geven!

Jan Man
Jan Man11 okt. 2023 - 20:41

Pindaklaas Dat is dus gebeurd in 2005. Toen is Israël vertrokken uit de Gazastrook. Israël droeg de controle over de Gazastrook over aan de Palestijnse Autoriteit. Dat heeft alleen maar meer gedonder gegeven. Sommige mensen leren van de geschiedenis.

LaBou
LaBou 11 okt. 2023 - 20:44

Is IS inmiddels al verdwenen? Of bestaan ze nog steeds. Want dan is er duidelijk iets mis gegaan in dat aanpakken.

DaanOuwens
DaanOuwens11 okt. 2023 - 20:50

@ EenMening3 Jij schrijft: Hamas lijkt inmiddels als twee druppels water op IS en moet dan ook op dezelfde manier worden aangepakt. Dat is dus het vernietigen van een samenleving met 2,3 miljoen mensen waarvan een groot deel gedood of gevangen genomen moet worden net zoals bij IS. Jij pleit hier dus voor grootschalige genocide. Niet verrassend want jouw oplossing wijkt niet af van die van andere leden van de rechtse wereldbevolking. Het is wel erg hypocriet om jezelf na het schrijven van dit soort teksten nog te beroepen op het handhaven van mensenrechten. Jouw tekst laat zien dat die er voor jou niet toe doen.

Abdu
Abdu11 okt. 2023 - 22:01

@Een… Je hoeft niet zich schamen, zeg gewoon wat je pleit: genocide! Dat zit tenslote afgebakend in je historische cultuur.

BrotherV
BrotherV12 okt. 2023 - 1:45

Deze reactie is verwijderd

Hann63
Hann6312 okt. 2023 - 4:54

@Pindaklaas Welk land? Palestina is door meerdere bezitters veroverd, oa Romeinen, de Turken, de Engelsen als laatst. Er zal een oplossing moeten komen zodat beide groeperingen naast en met elkaar kunnen leven. De Joden kun je niet meer "verwijderen". Dan ben je net zo bezig als in voormalig Joegoslavie of in agarno-Karabach. Dat wil jij toch ook niet???

Zandb
Zandb12 okt. 2023 - 6:36

Mening Hamas moet worden aangepakt. Eens. Hoe zullen we dat doen? Realiseert u zich bijvoorbeeld, wat die "Oorlog tegen terrorisme" van de VS inmiddels heeft opgeleverd?

Pater
Pater12 okt. 2023 - 8:26

@Ouwens Hamas aanpakken is natuurlijk niet hetzelfde als de Gazastrook uitmoorden, al is dat wel wat Israël er nu van lijkt te maken. Ik wil Hamas ook graag aanpakken, al was het alleen maar vanwege de gruwelijke moordpartijen!

Peterrr3
Peterrr312 okt. 2023 - 9:11

@Jan Man, kijk even naar dit filmpje. Daar krijg je een goede uitleg en zul je daarna waarschijnlijk begrijpen dat de Palestijnen nooit 'hun land' teruggekregen hebben.... https://www.universiteitvannederland.nl/college/hoe-is-het-conflict-tussen-israeliers-en-palestijnen-ontstaan

Oenoe
Oenoe11 okt. 2023 - 17:50

Deze reactie is verwijderd

PamVlam
PamVlam11 okt. 2023 - 17:25

Terechte kritiek op het verschrikkelijke geweld. Maar waar je niemand over hoort is wat de Palestijnen (Hamas) dan nog hadden moeten doen om hun rechten te halen. En daarbij de vraag wat al die politiek verantwoordelijke personen die nu plotseling hun verontwaardiging over al dat geweld publiek maken gedaan hebben om dat toch voorspelbare geweld te voorkomen. Het antwoord weet ik wel. Helemaal niets.

3 Reacties
haarklover
haarklover12 okt. 2023 - 6:38

Hamas kan, om te beginnen, eens stoppen de oppositie te onderdrukken. En verkiezingen organiseren, want de laatste waren in 2006 (las ik). Op dit moment weten we niet in welke mate Hamas de Palestijnen vertegenwoordigt.

haarklover
haarklover12 okt. 2023 - 6:51

Wat de Palestijnen doen moeten, is een moeilijkere vraag. Ik denk dat ze vooral een diplomatieke strijd zouden moeten voeren: nodig hulpverleners uit, en vredesactivisten die de situatie in Gaza en de West-oever onder de aandacht van hun regeringen brengen, zodat er diplomatieke/economische druk op Israel komt. De EU gaf veel humanitaire hulp aan Gaza, dus de bereidheid om te helpen is (of was....) er. En natuurlijk druk van de eigen kiezers - ook in Israel waren (en zijn, denk ik) mensen tegen de kolonisatie.

LaBou
LaBou 12 okt. 2023 - 9:36

Hamas wilde in eerste jnstantie niet eens meedoen met die verkiezingen. Min of meer gedwongen, o.a. door Israël en de VS hebben ze dat toch gedaan en toen ze als winnaars uit die verkiezing kwamen werden ze gelijk tot terroristische organisatie gebombardeerd en ging Gaza op slot. Alle pogingen tot verkiezingen in de tijd daarna zijn door Israël, samen met de PA vakkundig de nek omgedraaid.

Peace ....
Peace ....11 okt. 2023 - 17:25

Bikker is geen Segers; bij lange na niet en zal dat nooit worden, Zonde van de CU want die had wel de potentie van humaan sociaal. Nu de grond ingeboord... ga maar weer verder met je collectebus Mirjam. Kleinschalig ... dat past je beter.

1 Reactie
Volrin
Volrin11 okt. 2023 - 18:14

Segers was net zo'n Israël apologeet hoor.

Jonathan2
Jonathan211 okt. 2023 - 17:04

Bikker heeft meer Hamas en Bin Lade als voorbeeld dan Jezus. Gewoon de burgers verantwoordelijk maken voor de daden van Israël of Hamas.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin12 okt. 2023 - 8:36

Die hebben toch zo'n clubje christenen voor Israel? Alles bijbels gemotiveerd.

tinus1969
tinus196911 okt. 2023 - 16:26

De beste analyse werd meteen op dag 1 door Han van der horst gegeven: Hamas en Israëlische haviken houden elkaar in een polariseende wurggreep en zijn daarmee samen onderdeel van het probleem, en niet van de oplossing. Er zijn ruwweg drie oplossingen mbt Gaza-Israel: De Palestijnen verdwijnen (de droom van Netanyahu cs.), de Israëliërs verdwijnen (hoofddoel van Hamas), of de Palestijnen en de Israëliërs leren op de één of andere manier met elkaar samen te leven. En voor dat samenleven is wederzijds respect nodig, maar vooral, heel concrete, wederzijdse veiligheid. Israel stopt het schieten op Palestijnse demonstranten; Hamas stopt met schieten op Israëlische festivalgangers. De complexe historische gebeurtenissen en gevoeligheden zitten daarbij eerder in de weg dan dat ze helpen, omdat geen van beide partijen ooit gelijk zal krijgen, of al zijn verlangen ingewilligd kan zien. Een compromis, zoals na de Oslo akkoorden haalbaar leek, vereist juist dat je over je eigen schaduw springt en afstand neemt van die geschiedenis. Europa deed dat na 1945 (Schuman en Adenauer) in feite ook, met de vorming van de EGKS/EU, in plaats te blijven twisten over de vraag of (bijvoorbeeld) de Elzas Frans of Duits was.

6 Reacties
Satya
Satya11 okt. 2023 - 18:19

Zul je toch met de leiders van Hamas en de Israëlische oorloghitsers moeten afrekenen.

Geer1
Geer111 okt. 2023 - 22:48

Gaat nu niet lukken. Een der partijen is al decennia vastberaden om het op genocide uit te laten lopen. Ze zijn een boel dingen, maar niet oneerlijk. Er wordt precies gezegd wat de bedoeling is, keer op keer. Dan kun je wel de kop in het zand steken en zeggen dat het om heel andere dingen gaat, maar wat een onzin ook. Als iemand zo duidelijk is dat hij je wil doden en zal doden als hij de kans krijgt, waarom dan toch geloven dat er wel een vredige oplossing is? Gaza was niet altijd een open gevangenis met gehersenspoelde idioten als bevolking. Die ellende kwam echt pas op gang met Hamas. Voor die tijd kon je er gewoon naartoe en werkten er veel Gazanen in Israel. In elk geval zijn ze in Israel, maar ook in de VS nu helemaal klaar met de onredelijkheid van Hamas. In plaats van sussende woorden komen er vliegdekschepen naar het rampgebied.

Hann63
Hann6312 okt. 2023 - 4:50

@Sataya Of het Zuid Afrikaanse model toepassen. Geen van de leiders veroordelen. Nelson Mandela had dit goed door.

Satya
Satya12 okt. 2023 - 7:57

"Of het Zuid Afrikaanse model toepassen. Geen van de leiders veroordelen. Nelson Mandela had dit goed door." Wat mij betreft een grote blunder. Zoveel mensen die daar nog gerechtigheid willen voor de misdaden die tijdens apartheid zijn begaan is de reden dat het land zo'n zooi is. Waar je bv een Duk niet over hoort dat veel plaasmoorde worden begaan door kinderen en kleinkinderen van verkrachters ze vermoorden hun vader of opa, wat de moorden natuurlijk niet goed maakt maar ze zijn niet zo random als Duk het doet voorkomen.

BrotherV
BrotherV12 okt. 2023 - 9:06

"Een der partijen is al decennia vastberaden om het op genocide uit te laten lopen. " Hoe kun je de werkelijkheid zo verdraaien?

LaBou
LaBou 12 okt. 2023 - 9:39

"In elk geval zijn ze in Israel, maar ook in de VS nu helemaal klaar met de onredelijkheid van Hamas. " Het is inderdaad heel onredelijk van hamas dat ze niet met de pootjes omhoog willen liggen zoals Israël dat wil.

Peterrr3
Peterrr311 okt. 2023 - 16:09

"Jezus zou zich doodschamen voor dat soort taal." Prachtig gezegd. Bizar en gênant gewoon hoe Bikker zich liet gaan.

Nicolay2
Nicolay211 okt. 2023 - 15:41

Kijk naar wat die christelijke mensen in Urk met hun vele vlaggen voor mening hebben en wat zij deden met journalisten tijdens de corona periode. Wat Mirjam Bikker doet is niets anders dan overleven in het benauwde wereldje waarin zij is terecht gekomen doordat zij als kind geïndoctrineerd is en geen eigen mening meer heeft. Heel triest eigenlijk..

Rob Matthijssen
Rob Matthijssen11 okt. 2023 - 15:32

De Israeli's in kibboets Kfar Aza hebben ook hun andere wang laten zien maar ze zijn toch vermoord. Dat lijkt dus toch niet het goede advies.

5 Reacties
Zandb
Zandb11 okt. 2023 - 16:14

Rob Hoe dan ook, als je Jezus als je leidsman neemt, zoals Bikker doet, dan zit er niets anders op, dan wanneer je zo'n aanval overleefde, de doden die je dierbaar zijn niet te vergelden met doden die anderen dierbaar zijn.

Jonathan2
Jonathan211 okt. 2023 - 17:01

Zand. Hij heeft Jezus niet als voorbeeld maar Goebbels.

Norsemen
Norsemen11 okt. 2023 - 17:04

@Matthijssen Je reactie slaat nergens op. Wat heeft dit met Bikker te maken?

Bert van der Neut
Bert van der Neut11 okt. 2023 - 18:11

Norsemen, dat is wat van Jole stelde, ze moesten maar de andere wang toekeren.

Karingin
Karingin11 okt. 2023 - 22:31

Nee, hij zegt dat dat is wat Jezus zou doen, en wat ZandB zegt

Joop  den Uil
Joop den Uil11 okt. 2023 - 15:27

Dus de pikorde is : (mmm) Jezus Timmermans Dilan Bikkers Ouwehand goed om te weten straks bij de formatie

2 Reacties
Zandb
Zandb11 okt. 2023 - 16:17

Joop U zou er, natuurlijk als enige niet raar van opkijken, wanneer Jezus deelnam aan de formatie.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen11 okt. 2023 - 16:41

Zandb, Als Jezus niet meedoet op is er gelukkig altijd nog de next best thing: Jezus Leeft staat weer op het biljet in november.

hamar2
hamar211 okt. 2023 - 14:57

Kennelijk was Timmermans niet genuanceerd genoeg want is al terechtgewezen door enkele dames en dan nog wel van zijn eigen partij. Ben benieuwd hoe gl gaat reageren.

3 Reacties
Zandb
Zandb11 okt. 2023 - 16:20

hamar Ik zal u uit de droom helpen: Zo regeren dat iedereen het er mee eens is, dat is onmogelijk. Maar als "kritiek" of "het ergens niet mee eens zijn" door u opgevat worden als "terechtwijzen", dan verandert dast de zaak natuurlijk wel, in een democratie.

Sonic2
Sonic211 okt. 2023 - 20:25

Wat er vooral gebeurt is dat is de Telegraaf dit wissewasje uitvergroot tot een enorme partij opstand. In de PvdA /Groenlinks combinatie mag je het oneens zijn met elkaar. In tegenstelling tot de dictatoriale beweging van Wilders. De Telegraaf bedrijft activisme. Het doel van de Telegraaf is PvdA/ Groenlinks kapot maken. En niets anders.

Gio Servas
Gio Servas12 okt. 2023 - 4:42

@Sonic2, Je kan zeggen wat je wilt van PVV, maar alle leden zijn het altijd met elkaar eens. ;-)

Schenkerdesvaderlands
Schenkerdesvaderlands11 okt. 2023 - 14:46

Toen ik de reactie van Van Jole las, moest ik direct aan dit stukje interview op CNN denken: https://twitter.com/SteveGuest/status/1711916507226054664