Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Jezelf spiegelen aan topsporters

  •  
20-09-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1228 keer bekeken
  •  
ANP-494262539

In de eerste minuten van de Troonrede riep de Koning - en dus het kabinet onder leiding van premier Dick Schoof - de Nederlanders op zich te spiegelen aan topsporters. Wanneer we allemaal net zo hard ons best doen als Team NL afgelopen zomer op de Olympische Spelen in Parijs, overleven we de uitdagingen die op ons afkomen. De taalliefhebber in mij slikte even vanwege het gebruik van de afkorting ‘NL’ in de eerste alinea van de Troonrede, maar goed, voor hetzelfde geld moeten we ons volgende Prinsjesdag optrekken aan de door weer en wind opererende bezorgers van PostNL, dan ontkom je ook niet aan het noemen van de bedrijfsnaam.

Zijn eerste toespraak als minister-president in de Tweede Kamer, begin juli bij aanvang van het inmiddels beruchte debat over de regeringsverklaring, begon Schoof met een vergelijking tussen hemzelf en marathonloopster Sifan Hassan. Blijkbaar wil hij ons smalle strookje grond aan de Noordzee transformeren tot één groot modern stadspark waar je op zaterdagochtend omver wordt gelopen door hijgende, rood aangelopen types in sportkleding. Hoewel ik de Utrechtse parken mijd op zulke tijdstippen, heb ik persoonlijk een lange geschiedenis van mijzelf spiegelen aan topsporters, laat ik daar naar aanleiding van de Troonrede eens op reflecteren.

'Traag', zo kun je de brugklas-versie van mijzelf, die pas twintig jaar later zou horen dat hij de dromerige variant van ADHD heeft, het beste typeren. Een geluk bij een zeer groot ongeluk was het daarom dat ik op 1 mei 1994 rond vijf uur 's middags op de radio het nieuws hoorde van de dood van autocoureur Ayrton Senna. Ik weet nog waar ik was: op de achterbank van mijn vaders Toyota op de snelweg tussen Utrecht en Amsterdam. Senna's tragische crash, eerder die middag tijdens de Grote Prijs van Italië op het circuit in Imola, wekte mijn interesse in de snelheidssport der snelheidssporten: Formule 1. Kort daarna bekeek ik voor het eerst een Grand Prix.

Gegrepen werd ik door de strakke, hypergeconcentreerde blikken van de rijders in hun wagens, vlak voor de start als de vizieren van hun helmen nog openstonden. Romeinse gladiatoren waren dit, die vanmiddag op de bovenste trede van het podium konden eindigen of in een kist, heel wat anders dan de voetballers en tennissers die bij de minste of geringste kwetsuur met een van pijn vertrokken gezicht naar hun schouder of knie grepen, om na afloop een onbenullige blessure de schuld te kunnen geven van het verliezen van de wedstrijd. Vanaf dit moment waren Michael Schumacher, Damon Hill en de pakweg twintig andere coureurs mijn helden.

Onbewust begreep ik natuurlijk dat snelheid en concentratie precies de dingen waren die ik miste. Omdat Dickie Schoof het wil, schrijf ik hier volgende week meer over.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (5)

onyxcumulus
onyxcumulus
21 sep. 2024 - 11:37
#####Jezelf spiegelen aan topsporters#### Wel succesvolle natuurlijk. Topsporters die even falen, daar spiegel je jezelf natuurlijk niet aan. Dan faal je zelf ook...
3 Reacties
Peterrr.
Peterrr.22 sep. 2024 - 20:59
Ja, en?
onyxcumulus
onyxcumulus23 sep. 2024 - 12:18
@Peterrr3 22 sep. 2024 - 22:59 ###Ja, en?### ?! Wat wil je nu eigenlijk met dat Ja en? Alleen maa een Ja en is zo dom en nutteloss als je het niet toelicht. Ik kan daar helemaal niets mee met dat Ja, en. Het enige wat ik zou kunnen verzinnen is dat je het met mij eens bent. Een Ja had dus volstaan...☠️
Peterrr.
Peterrr.23 sep. 2024 - 22:33
'Wel succesvolle natuurlijk. Topsporters die even falen, daar spiegel je jezelf natuurlijk niet aan. Dan faal je zelf ook..." Wat wil je hiermee duidelijk maken? Of vond je het lekker om even een open deur in te trappen?
Frits Jansen
Frits Jansen
20 sep. 2024 - 12:15
Ik voel 'm al aankomen: de VOC mentaliteit is terug van weggeweest. Maar naar mijn mening zijn de Olympische Spelen een bedenkelijke uiting van nationalisme. Denk aan de Olympische Spelen in Berlijn van 1936, en meer recent de OS in Bejing. Wie zei ook weer: oorlog is de voortzetting van topsport met andere middelen?
1 Reactie
Peterrr.
Peterrr.20 sep. 2024 - 16:01
Je draait het om, Frits. De sport wordt nog wel eens misbruikt door machtshebbers en niet andersom. Kun je de sport(ers) dat verwijten? Ik vind van niet.
Anna R. Chist
Anna R. Chist
20 sep. 2024 - 10:42
Sport is leuk voor de mensen. Topsport is op alle vlakken verkeerd.
Rick Hofland
Rick Hofland
20 sep. 2024 - 10:26
Heldenverering is in welke vorm dan ook jezelf voor de gek houden en als het vereren voornamelijk voortkomt uit de nationaliteit van de betreffende persoon dan is het een vorm van twijfelachtige nationalisme. Het idee dat een klein landje qua inwoners als Nederland op een Olympische Spelen qua medaille winst moet kunnen wedijveren met landen die enorm veel meer inwoners hebben betekent dat er gigantische bedragen aan geld gepompt worden in het begeleiden van die sporters. Je kan je afvragen of het niet wat minder kan en dat geld niet voor andere goede zaken wordt besteed.
5 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen20 sep. 2024 - 12:17
Hoor ik een pleidooi om flink te korten op het overheidsgeld dat (direct en indirect) naar topsport gaat? Dan kunnen ze dat misschien overhevelen naar cultuur en wetenschap.
Anna R. Chist
Anna R. Chist20 sep. 2024 - 12:39
Mee eens. Geen geld naar topsport. Het is slecht voor de deelnemers.
Oud links
Oud links20 sep. 2024 - 14:16
Frits, Ik zie liever er geld gaat naar een lidmaatschap van een sportvereningnig en een bijdrage in de sportkleding voor alle kinderen in Nederland dan dat we stapels medialles halen bij de Olympische spelen. Cultuur zou ook een beter doel kunnen zijn, maar om eerlijk te zijn gaan er ook subsidies naar bepaalde culturele zaken waar de gemiddelde liefhebber daarvan makkelijk wat meer kan betalen. Doe mij maar een lidmaatschap van een voetbalclub of andere sportvereniging mogelijk voor al die kinderen van gezinnen die het niet breed hebben in Nederland.
Bert vd Neut
Bert vd Neut20 sep. 2024 - 17:44
Oud Links, "Doe mij maar een lidmaatschap van een voetbalclub of andere sportvereniging mogelijk voor al die kinderen van gezinnen die het niet breed hebben in Nederland. " Dat kan volop in Nederland. Iedereen die dat wil kan sporten met of zonder financiele hulp van de overheid. Het is goed geregeld.
DaanOuwens
DaanOuwens21 sep. 2024 - 8:04
@ Bert vd Neut Jij schrijft: Dat kan volop in Nederland. Iedereen die dat wil kan sporten met of zonder financiele hulp van de overheid. Het is goed geregeld. Ik vind dit domme typisch rechtse uitspraken. Een armoede probleem wordt volgens jou opgelost door een regeling. Geen visie niet denken maar doen. De werkelijkheid is meer complex. Arme mensen maken vaak geen gebruik van regelingen omdat ze jouw overheid niet vertrouwen. Immer jij staat ook voor een keiharde terugvordering als misbruik zou kunnen plaatsvinden. Dat geldt ook voor de regelingen die betrekking hebben op het financieren van sport voor kinderen. Bovendien moeten overigens de noodzakelijk sportattributen zijn vaak weer niet geregeld of vallen onder een andere regeling. Allemaal geen zaken waar de rechtse Nederlander van wakker ligt, maar omdat jij beweert dat het geregeld is, corrigeer ik je toch maar even. https://wetenschap.nu/geld-geeft-kinderen-nog-geen-toegang-tot-sport/
vdbemt
vdbemt
20 sep. 2024 - 8:57
Misschien dat je dan kunt komen met topsporters om aan te spiegelen vanwege de prestatie van en met hun eigen lichaam in plaats van die van en met een auto.
8 Reacties
Joop1961
Joop196120 sep. 2024 - 9:07
Ja precies praatjesmaker !
Middenman
Middenman20 sep. 2024 - 9:24
@vdbemt - Formule 1 rijden is ook fysiek topsport. Zelfs meer dan veel andere sporten. Twee uur onvoorstelbaar zware fysieke inspanning zonder pauze met een extreem hoge hartslag. Ze hebben het lichaam van een atleet en moeten daarbij ook nog eens mentaal ijzersterk zijn. Formule 1 coureurs staan binnen de topsport aan de top.
DanielleDefoe
DanielleDefoe20 sep. 2024 - 10:03
Jammer ook dat er zo weinig belangstelling is voor de paralympics.
Peterrr.
Peterrr.20 sep. 2024 - 11:36
@DanielleDefoe, je bedoelt een gebrek aan belangstelling door de mensen? Aan de media ligt het niet, die hebben veel aandacht besteed aan de Paralympics, maar ze kunnen mensen niet dwingen om te kijken.
Frits Jansen
Frits Jansen20 sep. 2024 - 12:19
Dat herinnert me aan een mooi wetenschappelijk verhaal waarin de mens als motor wordt besproken. het staat me bij dat een getrainde race-roeier zoveel arbeidsvermogen (een natuurkundig fenomeen) levert als een stofzuiger, maar dat hij dat maar tien minuten volhoudt.
vdbemt
vdbemt20 sep. 2024 - 13:12
@Middenman. Ik ontken niet dat formule1-rijden heel zwaar is. Ook niet dat het heel knap is en dat je uitzonderlijk vaardig moet zijn. Het is de uitdaging met mechanische techniek zo hard mogelijk te gaan. Bij een sport word je ZELF FYSIEK uitgedaagd beter te presteren. En gaat het dáárom. Noem het autosport. Prima. Dat is anders dan sport.
de passie preker
de passie preker21 sep. 2024 - 4:33
Vdbemd: is bobsleeen wel een sport volgens u: die Duitsers hebben echt een betere bob. Hier in Nederland hebben we betere trainingsfaciliteiten dan in Afrika, kortom in bijna alle sporten heb je te maken met materiaal en middelen en de kwaliteit ervan is in geen enkele sport eerlijk verdeeld.
vdbemt
vdbemt23 sep. 2024 - 15:18
@de passie preker. " kortom in bijna alle sporten heb je te maken met materiaal en middelen en de kwaliteit ervan is in geen enkele sport eerlijk verdeeld. " Daar heb je gelijk in. Daar wil ik 2 dingen bij zeggen. 1: Met betere hardloopschoenen, voetbalschoenen, tennisrackets, etc. blijft het een fysieke prestatie van de drager, de sporter. Bij sneller autorijden komt het toch echt allereerst uit de snellere auto. In de top- en profsport kunnen ze allemaal het voor hun beste materiaal kiezen. Die onderlinge strijd is dan niet oneerlijk. Bij de amateurs ook niet. Er is alleen misschien sprake van bij de overgang van amateur- naar top- cq profsport.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor