Joop

Jesse Klaver was geen 'stapelaar'

  •  
16-05-2015
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
2801 keer bekeken
  •  
RTEmagicC_0cf65dd647.jpg
Het komt zelden voor dat iemand zonder dat hij/zij op het vwo heeft gezeten een prominente rol speelt in de landelijke politiek
Afgelopen week nam Jesse Klaver het GroenLinks stokje over van Bram van Ojik. Dit ging gepaard met ongekende aandacht in de media. Veel kranten meldden deze gebeurtenis prominent op hun voorpagina’s en bijna alle nieuwsprogramma’s besteedden er uitgebreid aandacht aan.
Je kunt je afvragen hoe het komt dat een leiderswissel bij een partijtje met slechts 2,3% van de stemmen zoveel stof deed opwaaien. Maar daar gaat dit stuk niet over.
Dit stuk gaat over het feit dat Jesse Klaver niet nalaat erop te wijzen dat hij door zijn omgeving bestempeld werd als kansloze jongen omdat hij allochtoon was en werd opgevoed door een jonge alleenstaande moeder. In weerwil van deze moeilijke omstandigheden is Jesse gekomen tot waar hij nu staat. Hij illustreert dit vaak door te wijzen naar het feit dat hij door het zogenaamde ‘stapelen van opleidingen’ uiteindelijk toch nog een hoog opgeleide jongen werd. Veel journalisten namen de term stapelen klakkeloos over waaronder NRC tv-recensent Hans Beerekamp.  Maar is dat wel zo? Was Jesse Klaver wel een stapelaar ?
CV’s
Het komt zelden voor dat iemand zonder dat hij/zij op het vwo heeft gezeten een prominente rol speelt in de landelijke politiek. Jesse Klaver is (hoogst waarschijnlijk) de enige Haagse politicus die op de middelbare school naar het vmbo ging. Maar in tegenstelling tot wat Klaver verkondigt is hij geen zogenaamde stapelaar. Een stapelaar is iemand die bij voorbeeld na het vmbo via de havo en het vwo naar de universiteit gaat. Of iemand die na vmbo kader naar het mbo gaat om vervolgens naar het hbo te gaan. De bekendste stapelaar is de burgemeester van Rotterdam, Ahmed Aboutaleb die via de LTS, de MTS uiteindelijk zijn HTS diploma behaalde.   
Bij Jesse Klaver is er echter geen spraken van stapelen. Op zijn cv’s lezen we namelijk het volgende:
voortgezet onderwijs – v.m.b.o., Vrije School, “Michael College” te Prinsenbeek, van 1999 tot 2004 hoger beroepsonderwijs – social work (maatschappelijk ondernemen), “Avans Hogeschool” te ‘s-Hertogenbosch, van 2004 tot 2008 academische studie – politicologie: schakelprogramma Europese politiek (niet voltooid), Universiteit van Amsterdam, van 2008 tot 2009 
Dus van 1999 tot 2004 zat Jesse op het Michael College in Prinsenbeek. Hoewel het niet wordt benoemd, ga ik er voor het gemak vanuit dat dit vmbo-T is geweest (de oude mavo) en niet het lagere vmbo-K (het oude lbo) Overigens heeft Jesse dus vijf jaar over het vmbo gedaan en is dus één keer blijven zitten. 
Maar dan komt het: na het vmbo gaat Jesse direct naar het hbo en volgt op de Avans Hogeschool in ’s Hertogenbosch de opleiding ‘Maatschappelijk Ondernemen’. Hij voltooid deze hbo-opleiding binnen vier jaar.
Kanttekening Het is uniek te noemen dat Jesse vanaf het vmbo (waar hij dus vijf jaar over deed) direct naar het hbo ging. Navraag bij enkele mensen die zeer bekend zijn met de onderwijswereld leert dat niemand een voorbeeld kent van iemand die deze stap ook heeft gezet. Onderwijsjournalist Ronald Buitelaar  was zelfs zo verbaasd over deze onderwijsstap dat hij GroenLinks om uitleg heeft  gevraagd hoe deze stap mogelijk was en of het werkelijk klopt. Na drie dagen heeft Buitelaar zover bekend nog geen reactie ontvangen vanuit GroenLinks. Wel lijkt het erop dat Klaver vandaag in de Volkskrant reageert op de kanttekening van o.a. Buitelaar. Hij zegt daarin plotseling: “Havo of vwo had me een extra jaar gekost. Ik was er klaar mee, wilde studeren. Dat kon toen nog met vmbo en een goed getuigschrift. Nu is dat moeilijker.”
Er zijn wel regelingen bekend dat lager opgeleide mensen als ze ouder dan 21 jaar zijn middels speciale toelatingstesten alsnog een hbo- of zelfs universitaire studie kunnen volgen. Echter als 18 jarige kwam Klaver hiervoor niet in aanmerking.
Vraag is waarom Klaver zichzelf zo graag presenteert als stapelaar. Ook in de discussie rondom het leenstelsel profileerde hij zich meermaals als stapelaar. Hij had na 9 jaar zijn hbo-diploma, incl. 1 extra jaar op het vmbo. Ter vergelijking: een vwo’er die niet blijft zitten doet hier 10 jaar over. Klaver heeft zijn hbo-diploma dus sneller gehaald dan een vwo-leerling. Het tegenovergestelde van een stapelaar. 
Jesse Klaver is onmiskenbaar een politiek talent waarvan ik zeker niet uitsluit dat hij GroenLinks bij de volgende verkiezingen terugbrengt in de dubbele cijfers. Daar wil ik helemaal niets aan afdoen. Maar hij moet stoppen met zichzelf te profileren als een door iedereen afgeschreven kansloze jongen die door heel hard werken is komen bovendrijven. Aan zijn cv te zien heeft hij, mede dankzij zijn charmante voorkomen, juist alle kansen gekregen die weinig anderen gekregen hebben. En laat voor eens en voor altijd duidelijk zijn dat Klaver alles behalve een stapelaar is geweest! 
@BuijtLeefbaar  / cc-foto: Roel Wijnants

Meer over:

politiek, opinie
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (38)

Armagaddon
Armagaddon16 mei 2015 - 8:23

Hmm....stapelaar of niet het is de meest irrelevante vraag die bijzonder typerend dat is blijkbaar onze algemene volksaard....het gezever en het geziek...en dan spijkers proberen te zoeken in dat lage "(ge) water"...understanding smile.. >> Het belangrijkste is, dat hij zijn hoofd en hart houdt bij de zaak waarvoor hij staatdus.... wait ad see....and shut the fuck up..o.k.....??? https://www.youtube.com/watch?v=kOhjbhfBqWA

longlivemokum
longlivemokum16 mei 2015 - 8:23

Sowieso hoop ik dat GroenLinks onder leiding van Jesse Klaver rond 20 zetels zal krijgen bij de volgende Tweede Kamerverkiezingen! Als GL + SP + PvdA een alliantie zal vormen daarvoor, rond 50 tot 60 zetels samen is niet onmogelijk, volgens mij tenminste!!!

MarcKaptijn
MarcKaptijn16 mei 2015 - 8:23

En jawel hoor. De PR machine om Jesse Klaver in het diskrediet te brengen is alvast aangezet. Zijn jullie bang van hem of zo? Een beetje treurig artikel als je het mij vraagt. Hij heeft gewoon hard gewerkt en uiteindelijk wel degelijk een stapeling van opleidingen gevolgd, misschien niet op middelbaar school niveau, maar dan wel daarna. Ik vind dit vooral een zielige manier om iemand waar je het misschien niet mee eens bent in het diskrediet te brengen. Kom nu eens met echte argumenten i.p.v. op het mannetje te spelen. Dat lijkt mij een veel interessantere discussie. Tot dan lijkt dit artikel mij de aandacht niet waard, behalve dat het weer eens duidelijk maakt waarom je partijen zoals de leefbaren met nogal wat argenswaan moet behandelen.

theeboertje
theeboertje16 mei 2015 - 8:23

Ronald Buijt: diploma Havo en Voetbaltrainer.....

johannn2
johannn216 mei 2015 - 8:23

Nergens dan in Nederland wordt een diploma zó belangrijk gevonden en worden er voor betrekkingen zulke vergaande diploma-eisen gesteld. Dat blijkt wel weer. Non-onderwerp ? .

longlivemokum
longlivemokum16 mei 2015 - 8:23

Vandaag is GroenLinks onder leiding van Jesse Klaver al groter dan de PvdA qua het aantal virtuele zetels, volgens de peiling van Maurice de Hond tenminste. Proficiat aan GroenLinks!!!

Jan Jansen2
Jan Jansen216 mei 2015 - 8:23

Jaloers? Om maar even in de kinderachtige sfeer te blijven. En dat als gemeenteraadslid van een partij die een "wereldstad" moet besturen, walgelijk, een beetje niveau Powned. Ga je druk maken om belangrijke zaken.

JodeJo
JodeJo16 mei 2015 - 8:23

Links verdedigt hier Klaver en rechts kijkt weg bij stelende en bedriegende VVD'ERS . Er zijn dus maar weinig mensen over in dit land die integriteit een waardevolle eigenschap vinden.

Monster2
Monster216 mei 2015 - 8:23

Blijf toch echt benieuwd naar verklaring voor overstap vmbo naar HBO. Klaver was 13 toen hij aan vmbo begon (dus 1x blijven zitten) en doet 5 jaar over 4 jarig vmbo. Vervolgens stapt hij over naar HBO en doet daar 4 jaar over. Mijn Havo lln durven soms nog geen eens direct naar het HBO. Conclusie: Klaver liegt of de opleiding die hij volgde was geen HBO maar MBO. Wanneer komt de waarheid boven tafel? Relevant? Jazeker, want zolang je nog geen 21 jaar oud bent MAG je helemaal niet met een vmbo diploma naar het HBO.

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos16 mei 2015 - 8:23

Dit is echt een hele belangrijke zaak. Echt goed dat dit tot op de bodem is uitgezocht. Nu weten we weer waar het land staat.

chanel2
chanel216 mei 2015 - 8:23

Ik ben toch zeer benieuwd naar de verklaring van het schoolverleden van Jesse Klaver. De discussie of diploma's of werkervaring belangrijker zijn doet in deze helemaal niet ter zake. Feit is gewoon dat deze studieroute normaliter niet gevolgd kan worden. Als een cv (op het eerste oog) niet klopt lijkt het me logisch dat daar vragen over gesteld worden. Ongeacht welke partij of politicus.

treintje2
treintje216 mei 2015 - 8:23

Ik heb even gegoogled op het Michael college. Opleiding van de Vrije School voor VWO, Havo, en Vmbo T . Vmbo T is hoogste niveau van het vmbo. Daarna kun je Havo doen, buiten de vrije school, en daarna naar een Hoge School. Omdat het Vrije School onderwijs niet wordt erkend als Havo, (maar misschien wel de vaardigheden in zich heeft) zorgen zij voor deze vervolgopleiding. Als je dat af hebt kun je tot nu toe je verder ontwikkelen. Dat noemt men stapelen. Dat was juist het mooie van het systeem. Ik hoop dat dit systeem blijft bestaan ondanks de nieuwe studiefinancieringsregeling. Dus als Ronald Buijt ook even had gegoogled had dit stuk, en de commentaren niet geschreven hoeven te worden.

komputerhulp
komputerhulp16 mei 2015 - 8:23

Met vmbo-t naar HBO is voor niemand (meer) weggelegd in het huidige systeem. Dat betekent vandaag de dag, dat je op zijn minst nog naar mbo-4 moet voor het budget van 7.600 per jaar. Dagelijks zitten honderdduizenden vmbo en mbo'ers ongelukkig te zijn in het huidige systeem, met het uitzicht dat ze nog vele jaren hebben te gaan. https://twitter.com/search?q=%23verantwoordingsdag2014&src=hash

BertF2
BertF216 mei 2015 - 8:23

Als Klaver een PR-leugen over zijn verleden heeft gedebiteerd, dan komt die zeker uit. De schade zal enorm zijn. Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Overigens is Klaver zo duidelijk geweest dat 'vergissing' of 'zorgvuldiger formuleren' hem bij onthulling niet zal helpen.

Robles
Robles16 mei 2015 - 8:23

"Aan zijn cv te zien heeft hij, mede dankzij zijn charmante voorkomen, juist alle kansen gekregen die weinig anderen gekregen hebben." Hoezo door z'n charmante voorkomen? Dat is een rare aanname.

1 Reactie
HanvanderHorst1
HanvanderHorst116 mei 2015 - 8:23

Dit soort stukjes geven aan dat de rechterzijde Jesse Klaver als een gevaar zien. Dat is hij ook, want hij blijkt in staat om grote politieke vraagstukken met aansprekende voorbeelden uit het dagelijks leven van de gewone mensen op de agenda te kunnen zetten. Er is een talentvol tegenstander bij gekomen van de rancuneleer die Pim Fortuijn destijds populair heeft weten te maken. Jesse Klaver kan zich ontwikkelen tot de anti-Fortuijn en dat heeft men in bepaalde kringen maar al te goed door.

zweistein
zweistein16 mei 2015 - 8:23

Als hij niet Jesse, maar Mohammed had geheten, had hij het vast niet zo ver gebracht. Waarom noemen niet alle allochtonen zich Peter, Sandra, of Jesse? Dat deden Indische en Surinaamse Nederlanders ook, en met succes.

2 Reacties
MarcKaptijn
MarcKaptijn16 mei 2015 - 8:23

Ik ken zelfs een halve indiër die uit schaamte zijn haar blondeert. Maar misschien zegt dit veel meer over het in de kern bekrompen karakter van de Nederlandse samenleving. De vraag is of we dit moeten willen op deze manier? Jij denkt kennelijk van wel. Ik ben het dan weer niet eens met je.

lembeck
lembeck16 mei 2015 - 8:23

Pardon? Hoe kan je zoiets raars zeggen? Beetje laag om het weer op 'moslims' terug te brengen. Vooral, omdat die hier NIETS mee te maken hebben.

JasDon
JasDon16 mei 2015 - 8:23

Ik zie op Wikipedia en zijn Parlement pagina niets over de voltooiing van de opleiding. In hoeverre is deze afgerond? Ook de overstap naar HBO is vreemd, voor vanwege de leeftijd tijdens toetreding, volgens mij moet deze minimaal 21 zijn indien je via toetsing wil in komen. Daarbij valt ook het schakelprogramma op voor de universiteit, waarom is deze met een HBO bachelor nodig? Om speculatie te voorkomen is het handig om dit allemaal even toe te lichten, want binnen no time is hij geboren in Kenia.

1 Reactie
Haastig
Haastig16 mei 2015 - 8:23

"Daarbij valt ook het schakelprogramma op voor de universiteit, waarom is deze met een HBO bachelor nodig? " Ik weet niet of dat met alle studies nodig is, maar in ieder geval bij veel studies omdat er een onderscheid wordt gemaakt tussen een bachelor van een hogeschool en een universiteit. Niet Klaver-gerelateerd, maar studie-gerelateerd.

CliffClavin1993
CliffClavin199316 mei 2015 - 8:23

Vreemd verhaal, het lijkt alsof er een dosis rancune in zit. Waarom is de slotzin van een uitroepteken voorzien? Die is toch helemaal niet zo belangrijk? Moeten wij van die mededeling rangschikken? Of is het zo dat de auteur lid is van een politieke vereniging die een jaar of 13,14 geleden een glorieuze toekomst tegemoet leek te gaan, en in die hoedanigheid nu de opkomst van een jong en mogelijk succesvol voorman van een andere politieke gezindte met lede ogen aanziet? Hoe het ook zij: ik hecht eraan om even te zeggen dat de vraag of Klaver nu een stapelaar is, of juist helemaal niet, mij niets interesseert. Dat is van nul en generlei interesse.

1 Reactie
CliffClavin1993
CliffClavin199316 mei 2015 - 8:23

Hè: 'rangschrikken' moet uiteraard 'schrikken' zijn.

BasVV
BasVV16 mei 2015 - 8:23

Het artikel vanochtend lezende vond ik dit ook al een vreemde zaak. Van Vmbo naar HBO. En dat "maatschappelijk ondernemen" gewoon opbouwwerk is. Ach, je moet er tegenwoordig een leuke term aan geven. Of het waarde heeft. Voor Jesse blijkbaar wel. Hij kan zich huldigen in een riant salaris.

2 Reacties
CliffClavin1993
CliffClavin199316 mei 2015 - 8:23

'Huldigen in een riant salaris', Bas - afgezien van het gegeven dat dit geen mooi Nederlands is: een riant salaris, dat moet jou als rechts georiënteerd persoon toch als muziek in de oren klinken? De VVD is gek op vette inkomens, en ook op douceurtjes, of die nu legaal of illegaal verkregen zijn. De PVV is bekend om haar grote quotiënt van niet komen opdagen en toch incashen, en haar twijfelachtig houding ten aanzien van door eigen politici ruim getoucheerde wachtgelden. Klaver heb ik op deze gebieden werkelijk nog niets fout zien doen.

lembeck
lembeck16 mei 2015 - 8:23

Ze verdienen goed in de Kamer, maar om dat riant te noemen... En je hult je niet in je inkomen, hoor. Die term heb ik nog nooit gehoord.

Roberti
Roberti16 mei 2015 - 8:23

Dit lijkt meer op een bashing dan het presenteren van inhoudelijke kritiek. Van een D66-er misschien? Ik zie er namelijk wel enige mate van stapeling in. En een lange weg te gaan voor een vmbo-er, die hij dus door geen geringe inzet van zichzelf genomen heeft. Ik ben geen GL stemmer (vanwege hun drift om mee te regeren met een dominante VVD), maar vind het niet terecht dat Klaver hier wordt afgebrand om niets.

1 Reactie
lembeck
lembeck16 mei 2015 - 8:23

Nee...Buit is een product van Leefbaar Rotterdam. Zal ongetwijfeld ook een Pim-fan zijn, of zijn geweest.

dstada
dstada16 mei 2015 - 8:23

Inderdaad, waar haalt de schrijver de wetenschap vandaan dat Jesse meer kansen heeft gekregen dan anderen 'mede dankzij zijn charmante voorkomen'? Zou het niet zinvoller zijn inhoudelijk op de ideeën van Jesse in te gaan dan zijn cv na te pluizen?

1 Reactie
pietdeg2
pietdeg216 mei 2015 - 8:23

"Zou het niet zinvoller zijn inhoudelijk op de ideeën van Jesse in te gaan dan zijn cv na te pluizen?" Klaver is zelf degene die keer op keer zijn (al dan niet vermeende) cv in de strijd gooit. Daarmee maakt hij dat zelf relevant. En afgaande op dat cv is het kansloze aan zijn verleden toch vooral dat hij op zo'n Rudolf Steinerschool heeft gezeten.

[verwijderd]
[verwijderd]16 mei 2015 - 8:23

Lijkt een Charles Swietertje.

1 Reactie
lembeck
lembeck16 mei 2015 - 8:23

Hoezo? Welnee.... Schwietert riep dat hij bepaalde titels had die hij niet bleek te hebben. Ik meen ook maar eentje: drs. Dat doet Klaver niet.

De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten
De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten16 mei 2015 - 8:23

In dit land wordt teveel naar diploma's gekeken en nagenoeg niet naar prestaties. Een wanpresterende drs. blijft meestal gewoon zitten waar hij zit. Wettelijke verplichtingen daargelaten vind ik opleiding irrelevant. Ik heb doctorandi zien wanpresteren en mbo ers zien excelleren. Het grote verschil is dat de eerste groep vaak een lulverhaal heeft waarvan een hoop denken dat dat wel zal kloppen

1 Reactie
lembeck
lembeck16 mei 2015 - 8:23

Precies. Ervaring telt niet meer mee. Het lullige stukje papier wel. Je hoort het links en rechts bij mensen die voor de zoveelste keer zijn afgewezen, of helemaal nooit meer antwoord ontvangen van de bedrijven waar ze solliciteren. Ze hebben alle ervaring die nodig is. Zowel bedrijfsmatig, als in het leven zelf en kunnen goed met andere mensen samenwerken. Maar nee... de werkgever wil persé iemand met papiertjes hebben. Of die nu wel of niet functioneert. Van Buit is bekend dat de druiven zuur worden, als er aandacht aan een 'links' partij gegeven wordt. Hij krijgt dan beslist last van zijn gal, denk ik, gezien zijn gallige opmerkingen over links.

madwim
madwim16 mei 2015 - 8:23

Persoonlijk zie ik even nut en noodzaak niet van het uitvlooien van de vooropleiding(en) van in dit geval Jesse Klaver. Naar mijn bescheiden mening hebben we ALLE ellende welke ons hedentendage ten deel vallen voornamelijk te danken aan " hoger opgeleiden ". Zij nemen beslissingen, ook die desastreus uitpakken voor ons allen. Zij bepalen beleid waarvan je de kwalijke gevolgen dagelijks kunt ondervinden. Zij vormen de kern van het zgn. zakkenvullersgilde. Zij zijn de elite die ons gewone stervelingen elke dag weer belazeren met hun hondsbrutale praatjes voor de vaak. Nee, laat Jesse zijn gang maar gaan dan beoordelen we later de resultaten wel.

1 Reactie
pietdeg2
pietdeg216 mei 2015 - 8:23

"Persoonlijk zie ik even nut en noodzaak niet van het uitvlooien van de vooropleiding(en) van in dit geval Jesse Klaver." Het heeft nut omdat Klaver er zelf mee schermt. Net zoals het nut heeft om de gezinssituatie van Samsom uit te vlooien: hij brengt dat zelf te pas en te onpas te berde als zijn motivatie. En als Kees van der Staaij steeds schermt met de heilige huwelijkstrouw, wordt het interessant om eens na te trekken hoe het qua slippertjes met hem gesteld is. Beginnen ze er zelf niet over, dan is het volstrekt irrelevant. Schermen ze ermee dan ligt het ineens heel anders en kun je hun betrouwbaarheid (of zelfs chanteerbaarheid) eraan afmeten.

[verwijderd]
[verwijderd]16 mei 2015 - 8:23

Overigens meneer Buyt: Non scolae, sed vitae discimus Zoek 't maar effe op.;))

1 Reactie
Brauswasser
Brauswasser16 mei 2015 - 8:23

Nicht für das Leben, sondern für die Schule lernen wir.