Joop

Je kind buiten aan de lantaarnpaal vastbinden

  •  
25-03-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
79 keer bekeken
  •  
2267631442_f919d1b580_c

© cc-foto: FaceMePLS

Er bereiken ons verontrustende berichten dat alleenstaande ouders uit supermarkten worden geweerd door het strenge deurbeleid
Geachte Minister-President,
Middels deze brief willen wij onze zorgen uiten over de impact van het strenge deurbeleid van supermarkten in verband met COVID19 op de mogelijkheid van alleenstaande ouders om boodschappen te doen.
De afgelopen weken hebben de supermarkten in Nederland diverse maatregelen getroffen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Naar aanleiding van de strengere maatregelen die maandag 23 maart 2020 door het kabinet zijn aangekondigd, zijn de regels nog verder aangescherpt. De Nederlandse samenleving wordt ernstig getroffen door het coronavirus en alhoewel wij volledig achter de maatregelen staan, wordt er nu een kwetsbare groep getroffen. Er bereiken ons namelijk verontrustende berichten dat alleenstaande ouders uit supermarkten worden geweerd door het strenge deurbeleid.
Momenteel worden alleenstaande ouders geconfronteerd met een onmogelijke uitdaging, het voorzien van het gezin van de dagelijkse en nu wekelijkse boodschappen. Supermarkten ontzeggen de toegang voor alleenstaande ouders die met hun jonge kinderen boodschappen moeten doen. Het centraal bureau levensmiddelen heeft in samenwerking met alle supermarkten richtlijnen opgesteld die, hoewel begrijpelijk, de richtlijn ‘doe uw boodschappen alleen’ bevat. Deze richtlijn levert een problematische situatie op bij de doelgroep van alleenstaande ouders. Wie past er op de kinderen terwijl de ouder de noodzakelijke boodschappen voor levensonderhoud doet? De alleenstaande ouder met jonge kinderen kan de kinderen niet alleen thuislaten en bij de grootouders brengen valt, zoals u begrijpt, ook niet meer binnen de mogelijkheden. Dit kan niet de intentie zijn van het deurbeleid, maar het is nu wel het gevolg. Niet iedereen heeft een netwerk om dit op een andere wijze te regelen, niet alle supermarkten bezorgen en ook de financiële kwetsbare positie van deze doelgroep maakt dat online boodschappen doen of iemand anders vragen de boodschappen voor je te doen, niet altijd mogelijk is.
Het verloop van de crisis en de gevolgen ervan zijn nog niet goed te overzien of te bepalen. De mogelijkheid dat de regels nog meer aangescherpt zullen worden ligt op de loer. Indien er geen uitzonderingen of extra steun komt vanuit de overheid dan zijn de gevolgen niet te overzien. Wij roepen de overheid op om maatregelen te nemen die noodzakelijk zijn om te voorkomen dat de kwetsbare doelgroep van alleenstaande ouders in een noodsituatie terecht zullen komen en onvoldoende eten in huis kunnen halen. Niet elke wijk heeft ook toegang tot thuisbezorgen, bovendien moet daar meestal ook extra voor worden betaald.
Voor de doelgroep ouderen is er een mooi initiatief ontstaan. Diverse supermarktketens openen hun deuren een uurtje eerder zodat de ouderen minder risico hebben het virus op te lopen en ook geen last hebben van lege schappen. Wij roepen de overheid op om de supermarktketens ook te wijzen op deze doelgroep en de supermarktketens te vragen sensitief te zijn en uitzonderingen te maken. Wij begrijpen uiteraard dat supermarktketens zich houden aan de strenge regels op straffe van hoge boetes en zolang de overheid niet communiceert dat er uitzonderingen gemaakt mogen worden, zullen die er niet komen.
Wij willen u vragen op te komen voor de kwetsbare groepen om hen door deze ongekend moeilijke tijd heen te loodsen. Voor de alleenstaande ouder zijn momenteel de supermarkten gesloten, terwijl de deuren nog open zijn.
Met vriendelijke groet namens,
Eva Yoo Ri Brussaard, Directeur Single SuperMom Anniek de Ruijter, Directeur Bureau Clara Wichmann Jannet Vaessen, Directeur WOMEN inc Nenita La Rose-Lont, Voorzitter Nederlandse Vrouwen Raad Habiba Bouanan, Directeur stichting Prachtvrouw Annemieke Winder, Directeur Vrouwen Vooruit Esther Langen, Directeur Coöperatie Eva Saida Derrazi, S.P.E.A.K. Patricia Ooms, Directeur Dona Daria Laila Ait Baali, Directeur WO=MEN Arine Huigens, Directeur Netwerkpro Jens van Tricht, Directeur Emancipator Peter Kamp, 1ouderpunt Mbarka N’bir, Directeur stichting Amira
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (51)

Mooienaam Mooienaam
Mooienaam Mooienaam26 mrt. 2020 - 10:53

Bijtend spottend sarcasme : hulde aan de supermarkt eigenaren voor hun visionaire blik. Immers als er bijna alleen maar senioren in de supermarkten hadden gewerkt in plaats van zo als nu kinderen dan ja dan... wie had dan het plee papier bijgevuld ? Het is niet eerlijk je mag wel je kind in de super laten werken maar er niet samen boodschapjes doen. Hoor. Overigens hoe veel supermarkt kinderarbeiders zijn er al ziek met Corona . Lees je niks over. Idee laat je kind solliciteren bij een super verdient het nog wat en je hebt geen kinderopvang nodig.

1 Reactie
Peterrr2
Peterrr227 mrt. 2020 - 9:51

Begrijp jij eigenlijk wel waar het over gaat @MM ? Of vind je het gewoon leuk om een onsamenhangend verhaal op te schrijven?

Ernst3
Ernst326 mrt. 2020 - 10:52

Val erg mee. Ik zie hier in de super gewoon mensen met kinder en wandelwagens. Er zijn ook supers die er op staan dat iedereen een eigen winkelwagentje neemt, ook als je samen bent. Ook je kind.

Pater
Pater26 mrt. 2020 - 3:34

Hopelijk wordt het snel opgelost. Dat er fouten worden gemaakt is geen schande, dat wordt het pas als ze niet worden rechtgezet.

P Haan
P Haan25 mrt. 2020 - 17:00

Mag ik dan boodschappen doen in het uurtje voor mensen die niet in aanmerking komen voor een uitzondering? En nu inhoudelijk: Los het op Het is niet moeilijk, en ik ben er persoonlijk niet van gediend dat die ongeleide projectieltjes rondjes rennen in de winkel. Ook buiten het coronaseizoen, trouwens. Of heeft u ze nu ineens wel onder de duim? Maak gebruik van je sociale netwerk, laat thuisbezorgen, ga op dieet, weet ik veel. Maar los het op. En niet door toch een manier te vinden om je virusverspreidertjes in de winkel los te laten, maar gewoon, door je als brave burger te scharen achter de oproep van de overheid. Alvast bedankt.

4 Reacties
Pater
Pater26 mrt. 2020 - 3:35

Kindje in de winkelwagen, klaar. Doe niet zo moeilijk. Als de winkel ouder + kind voor twee rekent wordt de winkel nog leger ook.

P Haan
P Haan26 mrt. 2020 - 9:03

Kijk aan, opgelost. Daar is geen brief aan de minister president voor nodig. Die heeft genoeg aan zijn hoofd zonder dit geneuzel.

DanielleDefoe
DanielleDefoe26 mrt. 2020 - 9:31

Op dieet zal na afloop nodig zijn wegens het vele binnenzitten

Gerry Jöris
Gerry Jöris27 mrt. 2020 - 9:53

Mijn idee!!!

HaloOfFlies
HaloOfFlies25 mrt. 2020 - 16:09

Een onverantwoordelijk voorstel, voor ouders (met rondrennende kinderen) een uitzondering te maken. Met kinderen kan je niet de 1,5 meter garanderen voor de andere bezoekers, omdat kinderen nou eenmaal niet braaf in de voetstappen van pa of ma blijven. Zelfs in het kleinste gehucht is er nog wel een supermarkt die bezorgd. Ik woon zelf in een dorpje met 1400 inwoners; er wordt gewoon thuisbezorgd. Trouwens; hoe kleiner het dorp, hoe kleiner de kans dat er niet wordt thuisbezorgd. Maar juist in die piepkleine dorpjes is de sociale samenhang vaak erg hoog. Als je daar nog geen sociale contacten hebt, ben je wel heel erg de dorps-aso.

2 Reacties
HaloOfFlies
HaloOfFlies25 mrt. 2020 - 16:10

"hoe kleiner het dorp, hoe kleiner de kans dat er niet wordt thuisbezorgd." moet zijn "hoe kleiner het dorp, hoe GROTER de kans dat er niet wordt thuisbezorgd."

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland25 mrt. 2020 - 18:14

ik heb er een van 3 en had al snel de oplossing gevonden winkelwagentje kun je ze inzetten en klaar overigens ben ik maar al te blij als ik haar niet mee hoef te nemen want doodeng die mensen die geen afstand nemen de hele tijd

JasDon
JasDon25 mrt. 2020 - 16:08

Overigens, zonder het draadje te willen kapen: Veel ouders met kinderen (8+) in de supermarkt, terwijl juist werd gevraagd om in je eentje te komen. Ook veel volwassen koppels. Allemaal onnodig, lijkt mij.

2 Reacties
ton14024
ton1402425 mrt. 2020 - 16:44

´´Allemaal onnodig, lijkt mij.´´ Jij begrijpt het niet, lijkt mij.

JasDon
JasDon27 mrt. 2020 - 8:11

Nog steeds zuur Ton14024? Ik deel mijn observaties, jij jouw blijkbare ongenoegen met mijn persoon.

Max6
Max625 mrt. 2020 - 14:56

Kunnen alle 'directeuren' die deze brief ondertekend hebben in deze tijden van nood deze moeders niet helpen door voor hun boodschappen te doen? Alle andere activiteiten kunnen wel even wachten tot na corona toch?

2 Reacties
LaBou
LaBou 25 mrt. 2020 - 18:16

Heb jij je al aangemeld om voor een alleenstaande ouder de boodschappen te doen?

Max6
Max625 mrt. 2020 - 22:12

Nee... de alleenstaande ouders die ik ken kunnen het blijkbaar wel allemaal zelf oplossen. We doen overigens al wel (deels) de boodschappen voor onze ouders en voor een oudere buurvrouw. Kom ik daarmee ook door de LaBou-keuring?

JJP2
JJP225 mrt. 2020 - 14:39

Lijstje met uitzonderingen wordt zo langzamerhand wel erg lang....

ton14024
ton1402425 mrt. 2020 - 13:29

Ik begrijp dat deze ouders niet persé zelf de boodschappen willen doen. Dan kan iemand anders dat toch doen? Ik zou alleen niet weten hoe het betalen dan dient te geschieden.

10 Reacties
Dehnus
Dehnus25 mrt. 2020 - 13:47

Niet iedereen heeft de sociale contacten. Iets wat vaak vergeten word of te makkelijk over gedaan word. Eenzaamheid is een groot probleem in onze huidige maatschappij en "Ja dat kan je toch even vragen!" een oplossing die vooral word voorgedragen door mensen die het zelf niet zo moeilijk hebben hiermee. Het is toch niet zo raar om eventjes wat regels te treffen zodat 1 ouder gezinnen ook wat hulp krijgen.

Duifje2
Duifje225 mrt. 2020 - 13:55

Met een Tikkie?

Max6
Max625 mrt. 2020 - 14:59

@Dehnus het lijkt mij dat al deze stichtingen wel een overzichtje hebben van de betreffende gezinnen. Misschien kunnen zij hun netwerk inzetten om deze ouders te helpen of ouders aan elkaar koppelen zodat ze voor elkaar boodschappen kunnen doen (terwijl de ander op de kinderen past). Is ook goed voor de sociale contacten...

ton14024
ton1402425 mrt. 2020 - 16:42

´´Niet iedereen heeft de sociale contacten´´ Moeten het dan bekenden zijn? ´´terwijl de ander op de kinderen past´´ Slecht plan. Werkt een tikkie dan op elk mobieltje?

Minoes&tuin
Minoes&tuin25 mrt. 2020 - 17:59

Sommige mensen nemen teveel aan!

Max6
Max625 mrt. 2020 - 18:12

@Ton Als je whatsapp hebt en een bankieren app (van jouw bank) dan kun je een betaalverzoekje sturen... vaak ook een tikkie genoemd.

ton14024
ton1402425 mrt. 2020 - 19:12

Dus zonder een smartphone lukt het niet?

4Vier!
4Vier!25 mrt. 2020 - 23:38

Ton14024 25 maart 2020 at 14:29 "Ik zou alleen niet weten hoe het betalen dan dient te geschieden." Contant geld, tikkie (werkt op een smartphone), gewoon overmaken op de bankrekening met computer, gratis (losse) bankrekening waar je maar kleine bedragen opzet zodat je wel pincode van bankpas aan buurman/vrouw kan geven, cheque, op de pof. Bedenk het.

Minoes&tuin
Minoes&tuin26 mrt. 2020 - 3:10

Ton14024 Een paar initiatieven in Nederland die eruit gelicht worden wil niet zeggen dat dat tekenend is voor de Nederlandse bevolking. Je zegt het zo gemakkelijk maar zo gemakkelijk gaat dat helemaal niet.

ton14024
ton1402427 mrt. 2020 - 10:53

Tot nu toe lukt het als een vriendendienst, maar voor meerdere mensen, met elk hun eigen wensen, is het niet te doen.

Markzelluf
Markzelluf25 mrt. 2020 - 13:27

Even los van de vraag of met de leuze bedoeld wordt dat ouders geen kind mee mogen nemen bij het winkelen - de jumbo hier voerde vanochtend een ander beleid - valt iets anders op. De personen en instellingen die deze brief ondertekenen. Wat veel, wat een hoop directeuren, wat een namen die op elkaar lijken. Super mom, prachtvrouw, Wo-men, EVA, en dat is slechts een deel! Ongelofelijk.

JasDon
JasDon25 mrt. 2020 - 13:15

"Er bereiken ons namelijk verontrustende berichten dat alleenstaande ouders uit supermarkten worden geweerd door het strenge deurbeleid." Frequentie en aantal verschillende supermarkten graag? Anders bezie ik dit vooral als een schreeuw om aandacht van een belangengroepje. NB, ik kan me voorstellen dat er een aantal individuen zijn die een verkeerde inschatting maken. Moeilijker is het voor te stellen dat het een systeemprobleem. Wellicht heeft een gesprek met de manager van de supermarkt in kwestie veel meer zin dat deze oproep.

3 Reacties
JasDon
JasDon25 mrt. 2020 - 13:30

Zucht, ik moet mezelf weer corrigeren. *dat het een systeemprobleem IS *meer zin DAN deze oproep

ton14024
ton1402425 mrt. 2020 - 13:37

Misschien begrijp je niet dat dit geen tijd is van vrijblijvendheid?

JasDon
JasDon25 mrt. 2020 - 13:47

Ik begrijp vooral dat er mensen zijn die fouten maken en dat als dit aan ze wordt uitgelegd, of aan hun managers er voldoende inlevingsvermogen zal bestaan het probleem voor de ander te verhelpen. Een oproep op Joop zie ik daarbij niet als een sterk middel, als ik eerlijk mag zijn.

[verwijderd]
[verwijderd]25 mrt. 2020 - 12:39

--- Dit bericht is verwijderd —

6 Reacties
ton14024
ton1402425 mrt. 2020 - 13:34

´´maakt niemand een probleem van´´ en ´´kan volgens mij niemand bezwaar tegen maken´´. Wat doet u in de thee?

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 mrt. 2020 - 13:44

Jongeheer Defoe werd al toen hij zo'n week of vier oud was prompt wakker als ik het huis verliet om even een krant te gaan kopen. Schade heeft dat niet opgeleverd.

Minoes&tuin
Minoes&tuin25 mrt. 2020 - 15:45

DanielleDefoe Boodschappen doen is niet 'even' een krant kopen. Blij voor jou overigens dat er in die tijd niets gebeurd is.

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 mrt. 2020 - 19:44

Minoes&tuin 25 maart 2020 at 16:45 Ik maakte al op de stoep rechtsomkeerd! Toen hij wat groter was ging hij zowel bij pappa Defoe als bij mij in een peperdure solide box van beukenhout, maar we lieten hem so-wie-so nooit alleen thuis. Een collega had een kind dat terwijl de ouders thuis waren toch kans gezien heeft brand te stichten. We waren gewaarschuwd.

Minoes&tuin
Minoes&tuin26 mrt. 2020 - 2:55

DanielleDefoe Ik weet wat voor gevolgen dat kan hebben voor hele families, als dat kind bij een brand omkomt terwijl ze zelf niet aanwezig waren.

Minoes&tuin
Minoes&tuin26 mrt. 2020 - 3:11

waren=zijn.

Peterrr2
Peterrr225 mrt. 2020 - 12:35

"Wie past er op de kinderen terwijl de ouder de noodzakelijke boodschappen voor levensonderhoud doet? " De buurman/buurvrouw? Iemand in de buurt die zelf ook kleine kinderen heeft? Kom op zeg, we zitten in een gigantische crisissituatie en kijken maar wanhopig naar de overheid om oplossingen aangereikt te krijgen. Zijn er echt zoveel machtelozen in ons land?

8 Reacties
Dehnus
Dehnus25 mrt. 2020 - 13:59

Aah, en we zijn weer geland in Nederland. Waar het altijd "de ander" is tenzij het voor onszelf. Is het nu zo moeilijk om in deze tijden wat begrip op te brengen?

Peterrr2
Peterrr225 mrt. 2020 - 15:25

@Dehnus, soms is het fijn om hulp van anderen te krijgen, maar in andere gevallen kun je toch wel zelf iets verzinnen om een probleempje op te lossen. Maar goed, jij wil blijkbaar graag dat de staat elk probleem van iedere burger oplost.

Minoes&tuin
Minoes&tuin25 mrt. 2020 - 15:46

Jij hebt gemakkelijk praten! Misschien zijn er wel een hoop horken!

Peterrr2
Peterrr225 mrt. 2020 - 17:29

@Minoes, je bent toch leerkracht geweest... heb jij de kinderen nooit geleerd om een beetje zelfredzaam te worden?

Minoes&tuin
Minoes&tuin25 mrt. 2020 - 17:57

Dehnus Zo te zien is dat inderdaad heel moeilijk. Geloof me, alleenstaande moeders, ouderen. kwetsbaren, het is allemaal niet zo mooi als het lijkt. Mensen kletsen meer dan dat ze doen, vooral zelf doen! Ik heb overigens horen zeggen, dat ze wel met een kind mogen komen als het niet verkouden is. Sowieso moeten ook verkouden volwassenen wegblijven.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland25 mrt. 2020 - 18:16

@peterr JA! dankzij diezelfde overheid !

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 mrt. 2020 - 19:49

Minoes&tuin 25 maart 2020 at 18:57 ik geloof onmiddellijk dat de groepen die u opnoemt vaak niet zo gemakkelijk hulptroepen kunnen charteren. Als ik zelf ziek word heb ik ook een probleem.

Minoes&tuin
Minoes&tuin26 mrt. 2020 - 11:28

DanielleDefoe Ik wens je succes, wens je van harte hulp toe en voldoende empathie van anderen, dat ze het überhaupt opmerken!