Joop

Japan slacht honderden walvissen af, Noorwegen verhoogt jachtquotum

  •  
31-03-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
4523248-3x2-940x627
Japanse walvisvaarders hebben de afgelopen weken 333 walvissen gevangen in het Zuidpoolgebied. Dat heeft de Japanse overheid officieel laten weten. Noorwegen heeft ondertussen het eigen quotum voor de walvisvangst nog maar eens verhoogd.
Drie Japanse schepen hebben tijdens een 83 dagen durende jacht op de Zuidelijke Oceaan gezamenlijk 333 walvissen gevangen. Het maximale aantal dat toegestaan is onder het Japanse quotum. De walvisvaarders kwamen vrijdag weer aan in de haven van Shimonoseki, in het westen van Japan.
In 1986 werd een moratorium ingesteld op de commerciële walvisjacht. Sindsdien beweren de Japanners walvissen te vangen voor wetenschappelijk onderzoek. In 2014 werd de omstreden Japanse walvisvaart daarvoor veroordeeld door het Internationaal Strafhof. Om die reden zijn tijdens het seizoen 2014/2015 dan ook geen Japanse walvisvaarders uitgevaren. Een jaar later zijn zij echter toch weer gewoon op jacht gegaan in het Zuidpoolgebied. Wel is het quotum voor de vangst van dwergvinvissen teruggebracht tot een derde van het oorspronkelijke aantal.
Noorwegen Behalve Japan gaat ook Noorwegen opnieuw dwergvinvissen afslachten. De regering in Oslo heeft bepaald dat maar liefst 999 walvissen mogen worden gevangen. Vorig jaar lag dat maximumaantal op 800. Dierenwelzijnsorganisaties zijn woedend: ‘De voorbije twee decennia heeft Noorwegen zijn walvisjacht systematisch uitgebouwd,’ aldus Sandra Altherr van Pro Wildlife.
Noorwegen is het land met het grootste aandeel in de wereldwijde walvisvangst. Een deel van het walvisvlees wordt na de slacht geëxporteerd naar Japan.
Bron: De Morgen

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (18)

Ikkyu
Ikkyu1 apr. 2017 - 12:33

Ik heb wel eens walvissteak gegeten in Japan, best lekker. Zuidelijke dwergvinvissen waarop de Japanners jagen hebben een gezonde, niet bedreigde populatie van 500,000. Die paar honderd die ze vangen heeft nauwelijks invloed. Ik maak me veel meer zorgen over haaien en tonijn dan over dwergvinvissen.

1 Reactie
Ton in het Veld
Ton in het Veld1 apr. 2017 - 19:27

Goed punt, de natuurredders moeten nodig hun focus verleggen. Maar het zijn wel weer de Japanners die aan overbevissing doen, niet aan walvis (hoewel, als je ze zou laten), maar wel aan tonijn. Niet vergeten de vele dolfijnen die het loodje leggen in onbedoelde bijvangst.

Bruggenbouwer2
Bruggenbouwer231 mrt. 2017 - 18:50

Waarom walvissen extra speciaal zouden moeten worden behandelt in vergelijking met fazanten, ganzen, herten of de intensieve veeteelt ontgaat me. Daar komt bij, 1 walvis kun je met een paar duizend man delen, 1 fazant hooguit met een man of 4.

5 Reacties
Ton in het Veld
Ton in het Veld1 apr. 2017 - 5:02

Er zijn veel minder walvissen dan fazanten en herten. Daarbij worden fazanten en herten behoorlijk ondersteund. Fazanten worden in gevangenschap grootgebracht en voor de jacht uitgezet. Herten worden bijgevoederd en de jacht erop is streng gereguleerd. Walvissen vormen een bedreigde diersoort.

sawè
sawè1 apr. 2017 - 10:44

"er zijn er veel minder" hmmm, hoe staat het met de tonijn of andere vissoorten? wel eens nederlandse super trawlers gezien die in de oceanen vissen? deze schepen zijn zo 150 lang blijkbaar en de netten waarmee ze vissen zo maar is 600 meter lang, dat is meer dan een halve kilometer! wat geeft nederlandse trawlers meer rechten op visvangst dan een noorse of japanse? enkel omdat het een ander soort dier is waarop jacht gemaakt word?

spagaat
spagaat1 apr. 2017 - 11:29

Ja, uiteindelijk gaat het om de mate waarin. Als we als mensheid dan toch dieren eten (en we zijn nu eenmaal omnivoor) dan kunnen walvissen ook. Als het maar met mate gebeurt, want de mensheid wil zaken wel eens te efficiënt aanpakken. Ik maak me op zichzelf dus niet zo druk over de walvisvangst door Japan en Noorwegen, mits het naar beperkt gebeurd. Nederland en de andere landen kunnen het echter beter niet meer invoeren.

Ikkyu
Ikkyu1 apr. 2017 - 12:29

@Ton in het Veld 1 april 2017 at 07:02 Nee,sommige walvissen zijn bedreigde diersoorten. Die walvissen waarop de Noren en Japanners voornamelijk jagen zijn nooit bedreigd geweest.

Ton in het Veld
Ton in het Veld1 apr. 2017 - 19:34

Klopt, drs Clavan, ik heb het opgezocht. Goed nieuws dat ze niet bedreigd zijn. Laten we dat zo houden. Zonder walvissen zou de wereld toch minder leuk zijn.

Phil2
Phil231 mrt. 2017 - 16:47

Noren... Gelukkigste natie ter wereld. At a price.

Evert Baptist - sjomp
Evert Baptist - sjomp31 mrt. 2017 - 13:48

Rare jongens die Japanners want wie eet er nu nog voor zijn lol walvis, zou me er in ieder geval dood voor schamen. En dat land wil ook al geen asielzoekers opnemen, tijd voor de VN daar wat aan te doen!

3 Reacties
Windowjan
Windowjan31 mrt. 2017 - 16:52

Evert, Qua walvissen zijn Japanner rare jongen. Maar vertel mij eens waarom Japan vluchtelingen op moet vangen? Nederland moet dat door eerder gemaakte afspraken, maar hoeveel en voor hoe lang nog? Ik las hier vandaag een opinie over daklozen, waarom laten wij in Nederland daklozen dakloos zijn? Asielzoekers, en economische migranten hebben het veel beter dan >30.000 Nederlandse staatsburgers.

Ton in het Veld
Ton in het Veld1 apr. 2017 - 5:04

Sorry WindowJan, ik heb grote moeite met het ontdekken van enige relevantie van je reactie in de discussie. Het doet me aan Thieme denken die na iedere spreekbeurt in de Tweede Kamer zegt dat ze tegen de bio-industrie is.

Voice of Reason
Voice of Reason1 apr. 2017 - 22:16

"En dat land wil ook al geen asielzoekers opnemen, tijd voor de VN daar wat aan te doen!" Net zoals de VN jou niet kan dwingen om de sloten van je voordeur af te halen moet het Japan niet dwingen om ongenodigde gasten in huis te nemen.

Sustainaboy
Sustainaboy31 mrt. 2017 - 13:23

De grote vraag is, welk effect heeft de vangst van zulke aantallen op de populatie. Hoe groot is bijvoorbeeld de huidige populatie dwergvinvissen? (ff Google: Noord-Atlantische populatie geschat op 149.000 individuen) Moeten we ons over deze relatief kleine vangst getallen zorgen maken, of zouden wij ons beter zorgen maken over de desasteuze gevolgen van de commerciele (bij)vangst van de vissoorten die dagelijks op ONS bordje liggen? Of zou die informatie voor de meeste tegenstanders van walvisjacht wat te confronterend zijn?

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 apr. 2017 - 22:36

We kunnen ons zorgen maken over beide. Walvisvaart is voor Noorwegen volstrekt overbodig. In Noorwegen is er nauwelijks een markt voor het vlees en uit commercieel standpunt is de export naar Japan marginaal. Het is ook nog eens slecht voor de PR. De enige rationale beslissing zou zijn er per omgaande mee op te houden.

Supersmurf
Supersmurf31 mrt. 2017 - 12:40

Oké en al wordt deze reactie door mijn boosheid niet geplaatst. Hoe dom kan je zijn om deze dieren voor alleen maar consumptie (die wij mensen niet nodig hebben!) op deze manier met die grote aantallen te vermoorden/af te slachten.

Machiels**1993
Machiels**199331 mrt. 2017 - 12:33

Tja echt smaken doet het niet en het is ook een stuk duurder dan ander vlees. Het ergste is zelfs dat het puur prestige en elitarisme is van de Japanse overheid want de vraag naar Walvisvlees neemt al erg lang af: https://www.theguardian.com/environment/2012/jun/14/japan-appetite-whale-meat-wanes https://www.wired.com/2015/12/japanese-barely-eat-whale-whaling-big-deal/ In tegenstelling tot Nederland wordt Japan echt bestuurd door een kleine cirkel aan mensen en zij houden deze walvisvaart in stand. Helaas is er weinig interne druk om er mee te stoppen want zelfs wanneer ze het niet eten zien ze het als een recht en cultuur in de zin van 'we eten toch ook koeien terwijl die heilig zijn in in India'. Dat heb ik tenminste ervaren toen ik in Japan woonde en daar met de mensen sprak.

Apropos
Apropos31 mrt. 2017 - 11:16

Zo komt de Fukushima radioactiviteit weer terecht waar het hoort. De cirkel is toch rond.