Joop

Jan Pronk denkt nog wekelijks aan de verschrikkingen in Rwanda

  •  
09-04-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
57 keer bekeken
  •  
25 jaar geleden werd de wereld opgeschrikt door gruwelijke beelden en verhalen van massaslachtingen in Rwanda. Oud-minister Jan Pronk en verslaggevers Jaap van Deurzen en Herman van Gelderen maakten het van dichtbij mee en vertellen bij Dit is M wat die oorlog met hen heeft gedaan.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (19)

Satya
Satya11 apr. 2019 - 10:31

"Een Rwandese official reageerde direct op de Nederlandse kritiek: „We willen onze inkomsten uit het toerisme in de komende jaren verdubbelen. Dat lukt niet door stil te blijven zitten, maar vergt nu eenmaal investeringen in marketing.” Het land heeft groot gelijk. Je moet niet afwachten tot er witte helpers naar je land komen, maar pro-actief op zoek gaan naar mogelijke toeristen en investeerders"

1 Reactie
M7
M711 apr. 2019 - 21:02

Met alle respect : maar shirtsponsoring bij Arsenal om meer toeristen naar Rwanda te krijgen ; die businesscase kan ik op de achterkant van een sigarendoosje ( ik rook geen sigaren overigens ) narekenen en ik kan je vertellen dat die businesscase niet en ook nooit gaat sluiten.

Satya
Satya10 apr. 2019 - 13:42

Ndagukunda Rwanda. Ook hier weet de blanke weer beter wat jouw geschiedenis is.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*10 apr. 2019 - 7:19

Waarom hebben wij blijkbaar helemaal niemand meer met de integriteit en de uitstraling van deze inmiddels oud-PvdA'er (die blijkbaar de PvdA al heeft verlaten een tijdje geleden) bij de Pvda van vandaag?. Als ik al die prominente PvdA' ers van de laatste tien jaar op een rij zet zie ik persoonlijk bijna geen een die in de buurt van deze man komt, behalve misschien meneer Job Cohen, mevrouw Khadija Arib of meneer Ahmed Aboutaleb. *Career and family first*, is dat misschien de nieuwe mantra van deze groep PvdA'ers van vandaag????? Arm Links Nederland!

1 Reactie
Zlazoj Slivek
Zlazoj Slivek10 apr. 2019 - 8:55

Arm Links Nederland? Arm Nederland!

M7
M710 apr. 2019 - 6:42

En het wrange is dat een van de direct betrokkene bij deze genocide , Paul Kagame, nog steeds aan de macht is en zelfs bij de herdenking aanwezig was en een rol had bij de herdenking. Deze man zou eigenlijk voor het daartoe opgerichte Internationale, Gerechtshof in Arusha gedaagd moeten zijn, maar Paul Kagame is die dans mooi ontsprongen en zit nu vast in het zadel van het regime in Rwanda. De canadese onderzoeksjournalist, Judi Rever schreef er een indrukwekkend boek over " De waarheid over Rwanda " Lees en huiver

13 Reacties
Satya
Satya10 apr. 2019 - 10:34

De canadese onderzoeksjournalist, Judi Rever schreef er een indrukwekkend boek over ” De waarheid over Rwanda ” Misschien dat je de waarheid moet gaan opzoeken in Oost Afrika. Welk belang deze persoon heeft om degene die de genocide stopte zo af te schilderen. Maar ook hier zal de superieure blanke het wel beter weten.

M7
M710 apr. 2019 - 15:56

Ja, blijkbaar weet deze blanke onderzoeksjournaliste het beter . Recensies over het boek zijn zeer lovend.

Satya
Satya10 apr. 2019 - 18:27

M "Anders dan haar voorgangers trekt Rever de aandacht van de internationale media omdat zij een top secret rapport van het Rwanda tribunaal (ICTR) in haar bezit heeft gekregen. Volgens Rever gaat het om een ‘officieel compendium’ van RPF-misdaden dat alle kennis over de genocide op zijn kop zou zetten en daarom in de doofpot is beland. Na enig zoeken vonden ook wij het bewuste rapport. De status van het document blijkt een stuk minder dramatisch dan Rever ons wil doen geloven. Het is een tussenrapportage met hoofdzakelijk informatie van politieke dissidenten en deserteurs. Als beloning kregen de informanten asielstatus in het Westen. In de meeste gevallen was nog geen ondersteunend bewijs verzameld. Bovendien zijn delen van zowel het ICTR-rapport als Rever’s boek inmiddels achterhaald. Volgens hun bronnen zou een RPF-commando de fatale aanslag op president Habyarimana hebben gepleegd die algemeen beschouwd wordt als het startsein van de genocide. Maar vorige week werd in Parijs bekend gemaakt dat twintig jaar onderzoek door de Franse justitie dat niet heeft kunnen aantonen" https://www.ravage-webzine.nl/2018/10/16/de-waarheid-over-rwanda/ Misschien dat je een keer in Rwanda gaan kijken. Met de mensen daar praten, het hutu manifest bestuderen en de rol van Frankrijk critisch bekijken. Het genocide museum bezoeken waar misdaden door het leger van kagame aan bod komen. Bekijken hoe de man de kinderen van daders heeft behandeld. Als je wilt spreken we daar af. Kunnen we samen rondkijken.

Tom8
Tom811 apr. 2019 - 6:17

@Sataya Elk rapport, elke beschrijving doet tekort. Het is de staat van Waanzin die ontwaakte/erupteerde. Vanuit een terugekeerde staat van gesapigheid, kleinzieligheid, zelfgenoegzaamheid, verkokering, onoverwinnelijkheid, waarin het vernederen van landen, bevolkingsgroepen, gemeenschappelijke identiteiten, mannen, vrouwen, leeftijd, klasse, kennis, geloofsovertuigingen, rassen, weer gemeengoed is geworden, wordt die onderhuidse waanzin beteugeld met Macht. Een Macht die steeds opnieuw weer vervreemd van de werkelijkheid, een Macht die keer op keer de Evolutie voobijrend, zonder om te kijken. Totdat de Evolutie die Macht weer op de schouders tikt, en met een uppercut, rechtse of linkse directe knock out mept.

Autofiets
Autofiets11 apr. 2019 - 6:57

Dag Satya, De Rwanda kwestie heeft me altijd geinteresseerd omdat het voor iedereen niet uit die regio zo onbegrijpelijk is wat er gebeurde en wat voor vreselijke dingen mensen elkaar aan kunnen doen. Ik denk uit de felheid van je opmerkingen te begrijpen dat deze situatie je misschien (al dan niet indirect) persoonlijk heeft geraakt. Ik ben dan ook zeer geinteresseerd in wat je hierover te melden hebt. Wel wil ik daarnaast even melden dat ik je opmerking over de 'superieure blanke' ongepast vindt. Voor iemand die zich zo sterk anti-racistisch profileert als jij, is het een zwaktebod om huidskleur als argument aan te dragen in discussies. Dat heb je niet nodig. Vriendelijke groet!

M7
M711 apr. 2019 - 7:19

@ Satya : goed idee om samen daar nader onderzoek naar te doen , maar prepare for the worst. Zullen we om te beginnen eens afspreken in de skybox van Arsenal. ? Sinds Kagame in een megalomane bui Rwanda tot shirtsponsor heeft gemaakt van Arsenal , is de coterie van Kagame daar vaak te vinden.

Satya
Satya11 apr. 2019 - 10:11

Tom De macht van de waanzin. Mooi omschreven. Autofiets Je hebt gelijk dat je me terecht wijst. Ik heb al langer een conflict met m over de omschrijving die hij over kagame geeft. Ik heb maar voor 1 oost Afrikaanse leider warme gevoelens en dat is kagame. Het land is autoritair maar veilig en men probeert de gehele bevolking te verheffen. Mijn moeder is 1 van haar zussen in de genocide verloren die in Rwanda woonde met haar tutsie man en gezin. Ons nichtje ligt uitgestald in het genocide museum, een kort verhaal erbij over haar leven en haar kapot geslagen schedel. De rest van de familie ligt in de graven om het museum op 1 neef na die het heeft overleefd. Het onderwerp Rwanda raakt me altijd diep, niet dat ik miin familie heb gekend maar wel het verdriet heb gezien. Ik ben geregeld in Rwanda, het is een vriendelijke bevolking. Het land wordt autoritair geleid maar naar mijn mening wel met een vrijheid jezelf te kunnen zijn en je mening over het regime te kunnen geven waar ook naar geluisterd wordt. Het land probeert corruptie echt aan te pakken. Kagame heeft zijn broer voor corruptie een lange straf gegeven. Zo gauw er een groep inspeelt op etniciteit wordt er hard ingegrepen, in mijn ogen terecht. Het is jammer dat het er op lijkt dat hij de Chinezen ook heeft binnengehaald ondanks de waarschuwing van plo Lumumba.

Satya
Satya11 apr. 2019 - 10:23

M Lees even waarom hij shirtsponsor is kunnen worden. Hij heeft als doel het toerisme te bevorderen en bij de sponsoring met ontwikkelingshulp is er als doelstelling gesteld om in 2020 geen ontwikkelingshulp meer nodig te zijn. Mijn uitnodiging staat. Ik ben erg fel maar alleen met woorden. Ik zal je meenemen naar het genocide museum en je kennis laten maken met mijn familie die ik daar heb. Ook kan ik wel afspraken regelen met rwandese, Belgische en franse onderzoekers die er onderzoek naar hebben gedaan. Ik zeg niet dat kagame heilig is maar hij zet zich in voor de gehele bevolking. We kunnen daarna naar Congo zodat ik jou nog een werkelijkheid kan laten zien die je blijft ontkennen. Ik zal je gastvrij en respectvol ontvangen. Ook heb ik in Rwanda een plek waar je eventueel met gezin kunt verblijven. Rwanda is een fantastische vakantie bestemming. Als je daarna nog een weekje ukunda Kenia doet heb je een leerzame en onvergetelijke vakantie gehad.

Satya
Satya11 apr. 2019 - 10:27

M Misschien eens lezen waarom Rwanda shirtsponsor is van arsenal. Er bestaat een heel gemakkelijk te vinden business plan van. Het heeft iets met van ontwikkeling hulp loskomen in 2020 te maken

Satya
Satya11 apr. 2019 - 11:09

Autofiets Je hebt gelijk. Die opmerking is ongepast. Ik heb een reactie geschreven over de impact die de Rwandese genocide op mijn familie heeft. Om de 1 of andere reden wordt die reactie niet geplaatst maar goed. Wie weet een volgende keer bij een moderator die niet de geschiedenis wil uitwissen en wel respect voor menselijk leed heeft. Een heel vriendelijke groet terug en bedankt dat je me hebt aangesproken, op die manier komen we samen verder. Ik zal het niet altijd eens zijn met kritiek maar deze is zeer terecht.

M7
M711 apr. 2019 - 18:19

@ satya ; natuurlijk ligt er " een goed businessplan " onder de sponsoring van arsenal. Maar er is nog nooit een sponsoring/ financiele ondersteuning / support gedaan zonder een goed businessplan. Maar je hoeft toch niet gestudeerd te hebben om te begrijpen dat shirtsponsoring voor een bedrag ad E 20mio a 30Mio per jaar , nooit terug verdiend gaat worden doordat er voor zo'n bedrag extra toeristen naar Rwanda gaan komen. Keep dreaming : het is gewoon de melomane / natte droom van elke dictator om zoiets te doen . Een normaal denkend mens begrijpt dat dat nooit een goede business case kan zijn....

Satya
Satya11 apr. 2019 - 20:49

M Geen 30 miljoen in 10 jaar ? Kom op zeg . Mag onder dictatoriaal bewind iemand kritiek op de dictator hebben? Kan jij dan in gesprek met de dictator en je probleem met de dictator aan hem voorleggen? Kun jij vrij op straat demonstreren? Vind jij het beter dat mensen zich bedreigd voelen? Je weet werkelijk niet waar je het over hebt, het enige redelijk veilige land in oost Afrika wat volgens kagame nog een lange weg te gaan heeft. Jij ziet denk ik liever de etnische rellen in Kenia Congo Uganda Tanzania en Somalië. Tja m een democratie is er niet van de ene op de andere dag zoals kagame zelf aangeeft. Doe mij die geleidelijk weg van verheffing maar, vorm van ziekenfonds en armenzorg, langzaam voorwaarts. Kennelijk begrijp jij het niet waar Rwanda vandaan komt, ik geloof niet dat jij liever weer een genocide ziet. Kom uit je ivoren toren en wees dankbaar voor je gepamperde bestaan, anderen creperen ervoor

M7
M713 apr. 2019 - 21:42

@ satya : " het niet waar Rwanda vandaan komt, ik geloof niet dat jij liever weer een genocide ziet....... " nee, ik denk inderdaad niet dat Kagame nog een genocide op zijn geweten wil hebben . Een is genoeg geweest, zal ook hij wel denken.