Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Jack van Gelder waande zich al in een warm bad

  •  
15-08-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
10889 keer bekeken
  •  
ANP-405523155

Aboutaleb moest en zou de kant kiezen van Israël. 

'Stevige taal' van Jack jegens Aboutaleb. Want zo luidde de kritiek dat het bizar is dat de enige kritiek op een burgemeester van een Nederlandse stad lijkt te zijn dat hij niet voldoende de kant van Israël kiest in wat velen een genocide noemen en dat hij de Israëlische vlag te snel naar beneden had gehaald. 

Aboutaleb bleef er kalm onder en beargumenteerde heel beheerst zijn terechte beweegredenen en die van collegae waarom er in dezen onder andere geen kant werd gekozen. Maar zo werd Aboutaleb ad hoc partijdigheid in de schoenen geschoven. Aboutaleb moest en zou de kant kiezen van Israël. 

Vreemd en noemenswaardig. Want het gaat hier helemaal niet om de vraag waarom Aboutaleb zich onder andere niet inzet voor Joodse Nederlanders, neen. Er werd hier aan de kaak gesteld waarom burgervader Aboutaleb niet de kant van Israël koos en dat dus weigerde. 

Sinds wanneer is een burgemeester loyaliteit aan de staat Israël verplicht? Wij zijn hier in Nederland en men dient hier primair de Nederlandse staatsburgers te dienen en diens wet. En daar zet een burgemeester zich voor in. 

En toen... Toen kwam Jack Gelder met de open deur van integratie aanzetten en om die open te trappen. Die doet het natuurlijk altijd goed, veronderstelde hij. Ook hier, integratie telt allereerst voor iedereen. Ook Joden zijn immigranten. Althans, onder drie criteria; 

1) Joden die hier niet geboren zijn en die Israël boven Nederland verkiezen 
2) Joden die hier wel geboren zijn en Israël boven Nederland verkiezen
3) Joden die in een parallelle samenleving leven 
4) Joden die enkel bezig zijn met wat goed is voor Israël (doelend op met name organisaties). Zij die hier sociale onrust veroorzaken en onze politici lopen te lobbyen, anderen het zwijgen opleggen of erger en te indoctrineren. Deze dienen net als alle anderen te integreren en Nederland op één zetten.

Tot slot kaartte burgemeester Aboutaleb héél terecht aan waarom niet alle andere meer dan 300 burgemeesters in Nederland aan deze kritiek werden onderworpen - buiten Femke Halsema om.

We zien opnieuw de inconsistentie en wankelende aard van deze kritiek. 

Het is wederom duidelijk hoe verschillend we naar bepaalde groepen kijken, hen behandelen en waarom Jack van Gelder hier zo happig op was.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (17)

Willem Heerema
Willem Heerema
28 dec. 2024 - 15:53

Jack koos aanvankelijk overduidelijk partij en probeerde Abutaleb op zijn plek te zetten. Toen hij dat verloor probeerde hij om naast Aboutaleb te gaan staan.

geronimo3
geronimo3
19 aug. 2024 - 12:53
Deze reactie is verwijderd
Minoes&tuin
Minoes&tuin
17 aug. 2024 - 9:00
Ik begrijp niet waar Jack van Gelder zich mee bemoeit? Jack van Gelder is overigens eens miezerig mannetje in mijn beleven.
Pater
Pater
16 aug. 2024 - 15:55
Wat een kwalijke onzin met die criteria over joden als immigranten. Benabdillah lijkt zelf in een parallelle samenleving te leven.
Pater
Pater
16 aug. 2024 - 15:49
Wat is dat voor onzin over criteria voor joden?
Herr Vorragend
Herr Vorragend
16 aug. 2024 - 10:33
Deze reactie is verwijderd
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers
16 aug. 2024 - 0:40
Wat is het object en wie zegt wat hier? Gelder vond en dacht iets en werd terecht gewezen en dat snapte ie en ze werden het eens. Daar zijn gesprekken voor. Verder vond Gelder een goede leider en een groot voorbeeld en een verbinder. Maar ik snap niet zo goed hoe het komt dat de schrijver dat niet hoorde en waar die immigranten identiteits daarstelling van de schrijver over Joden vandaan komt? Die lijkt vanalles te sugereren. Val je dan niet pardoes in een diep gat dat de schrijver zelf zelf, en niet Gelder, heeft gegraven?
MartinSijes
MartinSijes
15 aug. 2024 - 20:40
"1) Joden die hier niet geboren zijn en die Israël boven Nederland verkiezen 2) Joden die hier wel geboren zijn en Israël boven Nederland verkiezen 3) Joden die in een parallelle samenleving leven 4) Joden die enkel bezig zijn met wat goed is voor Israël (doelend op met name organisaties). Zij die hier sociale onrust veroorzaken en onze politici lopen te lobbyen, anderen het zwijgen opleggen of erger en te indoctrineren. Deze dienen net als alle anderen te integreren en Nederland op één zetten." Afgezien van het feit, dat van Gelder zichzelf nogal in zijn hemd zette met zijn geklets over wat Aboutaleb wel of niet had moeten doen, vind ik de wat Anoir Benabdilah zegt in zijn 4 criteria onbegrijpelijk en/of riskant. In het Nederlands is een immigrant heel simpel gesteld een buitenlander die zich in Nederland bevestigt. Het doet er niet toe of je je meer identificeert met Israel, Nederland, Frankrijk etc. Het enige dat telt is, dat je elders geboren bent en nu in Nederland gevestigd bent. Identificatie, lobbyen zijn ieders recht. Dus waar slaat dit op? Wat verwacht de auteur van Nederlandse Joden? Wat zouden zij wel of niet mogen doen?
WillemdeGroot
WillemdeGroot
15 aug. 2024 - 18:08
Met extreemrechtse programma's als V.I. en deze zomer Oranjezomer draagt SBS uit waar zij als medium voor staat: nepnieuws, ophitserij, de randjes van fatsoen opzoekend en er gierend van de schijnheilige lacht overheen gaan. En daar houdt 'het volk' (= kijkcijfers) van. En wie past daar dus perfect in: de heer Jack van Gelder, de aanbidder van zijn vriend Wilders. En daarom mag het toch niemand meer verbazen hoe deze Van Gelder zich uit? Een andere kijkerskracht van dit programma is dat de andere aanwezigen, de gasten en de presentator, wars zijn van kritische vragen en onderbouwing van allerlei niet alleen oerdomme, maar vooral gevaarlijke meningen. En heeft die Van Gelder wel eens gehoord van het verschil tussen een religie en een regeringsbeleid? Vooropgesteld: wat gebeurde op 7 oktober, nog los van de jarenlange onrechtvaardigheid m.b.t. de bezetting van stukken land van de verdreven Palestijnen waar volgens V.N.-uitspraken zij recht op hebben, was dit meer dan afschuwelijk, beestachtig. Diezelfde bijvoeglijke naamwoorden mogen en kunnen gebruikt worden voor de reacties daarop, die waarschijnlijk het stempel genocide mogen dragen. We hebben niet rechtstreeks te maken met een religieuze oorlog, maar met een een beestachtig gewapend treffen tussen een terroristische beweging die zich Hamas noemt en een land waar extreemrechtse leiders aan het bewind zijn en uit zijn op het uitroeien van een compleet volk van strijders, mannen, vrouwen en kinderen. Kan het nog erger?
E w T
E w T
15 aug. 2024 - 17:08
Benabdillah. Punten 1 t/m4 mag je op ieder elke immigrant toepassen die een religie , de afkomst van zijn /haar/divers voorouders allemaal hoger klasseert dan hun Nederlands staatsburgerschap. Voor de rest volg ik het wel wat je bedoelt. Een afgeserveerd voetbalcommentator heeft inderdaad niet de autoriteit een burgermeester af te rekenen op het wel of niet ophangen van de vlag van een land waarmee Nederland goede banden onderhoud. Ik vind overigens dat die banden onmiddellijk verbroken moeten zolang Israël met de genocide op de Palestijnen doorgaat.
4 Reacties
DanielSchie
DanielSchie16 aug. 2024 - 6:13
@EWT u heeft het over banden verbreken maar onlangs zag ik de Palestijnse president weer grote woorden spreken in het Parlement van Turkije gesteund door dictator Erdogan. Vervolgens schudt die bejaarde opa van Fatah de hand van oorlogsmisdadiger Poetin. Daarnaast zijn er open lijnen met Iran….en hier in het Westen o.a. EWT en consorten lopen er maar achteraan en schreeuwen om een democratisch land en bondgenoot Israël te boycotten. Volgens mij staat het bewind van genoemde dictators verre van onze waarden waarvoor we in het verleden hard voor hebben gevochten. De linkse politieke correctheid is soms onnavolgbaar…
MartinSijes
MartinSijes16 aug. 2024 - 6:38
@EWT "Benabdillah. Punten 1 t/m4 mag je op ieder elke immigrant toepassen die een religie , de afkomst van zijn /haar/divers voorouders allemaal hoger klasseert dan hun Nederlands staatsburgerschap. " Wat maakt dat uit, dat immigranten bindingen voelen qua afkomst, andere loyaliteiten, misschien nog een andere nationaliteit hebben? Of dat ze lid zijn van een religieuse of politieke beweging? Burgers hebben nog steeds democratische rechten met vrijheid van meningsuiting, religie. Je hebt ook het recht om je binnen de kaders van de wet politiek te organiseren. Daar kan men van alles van vinden. Maar dat is de wet . De paarse krokodillen in deze discussie zijn Nederlandse Joden met een sterke identificatie met Israel, een orthodox-religieuze leefstijl, propagandist zijn voor Israel. Of andersom Nederlandse Palestijnen die hetzelfde voelen voor Palestina of hun religieus geloof. En opvattingen omzetten in handeling. Allemaal volstrekt legale zaken waar niet aan getornd moet worden in een democratie. Als je dat zoals Benabdillah doet,speel je met vuur.
E w T
E w T16 aug. 2024 - 9:05
Schie. A ik schreeuw niet ,B ik doe niet aan consorten, ik denk zelf na over zaken die ik belangrijk vind.Eea Leid tot mijn conclusie dat jij gelijk hebt en dat de banden met Israël zo snel mogelijk verbroken moeten worden . Het Huidige Israëlisch regime staat inderdaad net zover van waar wij als Nederland ooit voor gestreden hebben als alle regimes die jij benoemt. Israël heeft imo zijn democratie in Gaza zelf de nek omgedraaid.
Lopez
Lopez17 aug. 2024 - 1:06
@DanielSchie Wat een wezenloze reactie van u op de wat mij betreft logische en terechte oproep van EwT om de banden met het Israëlische regime te verbreken zolang dat zich schuldig blijft maken aan ernstige misdaden. De Nederlandse medeplichtigheid aan die misdaden (van wapenhandel tot steun aan Israëls illegale koloniale project) is een schandvlek van de bovenste plank, en de noodzaak om Israël te dwingen het internationaal recht en de rechten van de Palestijnen te respecteren is vorige maand nog eens onderstreept door het Internationaal Gerechtshof: zie https://www.icj-cij.org/sites/default/files/case-related/186/186-20240719-adv-01-00-en.pdf. In reactie op de woorden van EwT komt u met een rare litanie van klachten over Mahmud Abbas. Als u vindt dat Nederland Abbas zou moeten boycotten kunt u dat gewoon zeggen, hoor. Maar om een mogelijke teleurstelling te voorkomen: Nederland levert de PA geen wapens en steunt ook geen illegale Palestijnse fratsen, sterker: de relatie stelt amper iets voor, Nederland erkent Palestina niet eens. Aan het eind van uw raadselachtige betoog drijft u nog verder af met de opmerking: ‘De linkse politieke correctheid is soms onnavolgbaar…’ De enige die hier onnavolgbaar is bent u echt zelf.
Joop1961
Joop1961
15 aug. 2024 - 17:05
Jack is gewoon de conservatieve boze blanke man die waarschijnlijk ooit pvv minded was of zich daarover beraad of , ja dat kan ook , ook wel n racist is .
Lopez
Lopez
15 aug. 2024 - 17:02
Ik begreep weinig van bovenstaand artikel. Sportverslaggever Van Gelder die de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb bekritiseert? Over het (niet) hijsen van de Israëlische vlag? Hoezo, waar, wanneer? Het zou handig zijn geweest als was vermeld dat beide heren te gast zijn geweest in een tv-programma genaamd De Oranjezomer, en de bijbehorende link was gegeven: https://www.youtube.com/watch?v=-7YGcng-DN0 Ik vind het verbijsterend dat Van Gelder het lef had Aboutaleb aan te rekenen dat hij tien maanden geleden niet de vlag van de (al 57 jaar) bezettende koloniale mogendheid Israël heeft gehesen uit piëteit met de door Hamas vermoorde 782 burgers (onder wie 36 kinderen) en 372 militairen. Aslof dat niet direct in onze hoofdstad en op onze ministeries gebeurde (wanneer wordt daar de Palestijnse vlag gehesen? Is 40 duizend door Israël vermoorde Palestijnen, onder wie 17 duizend kinderen, nog niet genoeg?). En alsof Rutte niet de eerste was die met de oorlogsmisdadiger Netanyahu (‘mijn goede vriend Bibi’) belde, om uit naam van ons allen zijn medeleven te betonen. Ondanks de voortgaande Israëlische misdaden en wreedheden blijft de Nederlandse regering de banden met de Israëlische collega’s warm houden. Fanatiek wordt zelfs gezocht naar sluiproutes om, ondanks een verbod van de rechter, onderdelen van de F-35 te blijven leveren waarmee Israël Gaza bombardeert. Maar voor Van Gelder is het blijkbaar allemaal niet genoeg. Die vlag in Rotterdam…
1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin22 aug. 2024 - 9:11
Juist!
Arbeider69
Arbeider69
15 aug. 2024 - 14:18
''Aboutaleb bleef er kalm onder en beargumenteerde heel beheerst zijn terechte beweegredenen en die van collegae waarom er in dezen onder andere geen kant werd gekozen.'' Volgens Aboutaleb zou het hijsen van de Israëlische vlag naar aanleiding van de terroristische aanslag van de Palestijnse Hamas op Israel op 7 oktober tot spanningen lijden in de stad. Tussen Rotterdammers die de aanslag toejuichen en Rotterdammers die terroristische aanslagen afkeuren. Logisch toch? https://nos.nl/video/2493407-pro-palestijnse-demonstranten-gaan-de-straat-op-in-rotterdam
4 Reacties
Hermen B
Hermen B15 aug. 2024 - 15:35
Wat kan het leven van een arbeider toch simpel zijn. Iedereen die met een vlag van Israel zwaait keurt de gebeurtenissen van 7 oktober af. Zo niet? Dan zal je wel staan te juichen bij het vermoorden van onschuldige burgers. Is het niet zwart dan is het wit. Is het geen 6 dan is het een 9. 7 oktober legitimeert geen onvoorwaardelijke steun voor de militaire acties die Israel nodig acht voor haar zelfverdediging. Aboutaleb wist wat komen zou. Een uiterst wijs besluit niet een vlag te hijsen. Hopelijk wil die nog een minister president worden.
Jan37
Jan3715 aug. 2024 - 19:17
Inderdaad, dat was de enigste reden dat de Israëlische vlag niet is gehesen, omdat hij bang was voor ongeregeldheden in de stad.
E w T
E w T15 aug. 2024 - 20:00
Jan37. Een bepaalde vlag niet hijsen om ongeregeldheden in je stad wil is een prima reden. En eenieder die na 7 oktober dat Israël onze steun nodig had zal nu toch moeten inzien dat steun aan Israël inderdaad steun aan een genocidaal regime is. En yep regime. Van een Israëlische regering is imo geen sprake meer.
Willem Heerema
Willem Heerema28 dec. 2024 - 15:57

Aboutaleb weet dat 7 oktober niet de START van iets was, maar een GEVOLG. Jack weet dat misschien ook, maar wil dat we daar over Zwijgen. Dat we Zwijgen over #israël.

JohnVKR
JohnVKR
15 aug. 2024 - 13:29
Jack van Gelder is een hardcore racist, altijd al geweest Om tot die conclusie te komen hoef je alleen zijn posts, likes en shares op X maar te volgen.
2 Reacties
Pindaklaas
Pindaklaas15 aug. 2024 - 14:14
Dit wilde ik ook schrijven maar zag jouw reactie. Jack van Gelder en racisme gaan hand in hand.
Joop1961
Joop196115 aug. 2024 - 17:07
Ik volg Jack niet eigenlijk niemand behalve mn hart .
DanielSchie
DanielSchie
15 aug. 2024 - 12:23
Ik vond het positief dat Jack een andere tegengeluid liet horen dan al die gekleurde hasbra van de tegenpartij. Alleen had hij de verkeerde persoon voor zich om tot een inhoudelijke discussie te komen. Ahmed is burgemeester van Rotterdam. Heeft zich daarbij aan protecollen te houden en een gemeenteraad die een mening heeft. Al schetste Ahmed dat zelfs de meest rechtse partij het ook eens was met zijn besluit om de vlag niet te hijsen. Leefbaar was wel een voorstander maar kreeg het hijsen van de vlag er ook niet door. Ahmed voelde wel aan dat als hij de vlag wel zou hijsen al was het enkel op persoonlijke titel dat hij een bak kritiek over zich heen zou krijgen uit de welbekende activistische en godsdienstige hoek. Ahmed wilde geen problemen en koos ervoor om kopjes thee te gaan drinken met verschillende partijen. Na de slachting van 7 oktober mag je van een wereldstad als Rotterdam en Amsterdam wel wat meer verwachten om hun steun uit te spreken maar dat bleef achterwege. Als tegengeluid had heel Nederland de Israëlische vlag moeten hijsen als steun betuiging na deze ongekende progrom op nietsvermoedende feestvierende jongeren die zomaar je buurman of buurvrouw zou kunnen zijn. Maar goed…dat signaal bleef ook achterwege. Jack, ga vooral door om kritische vragen te blijven stellen en vooral een tegengeluid te laten horen. Dat is in deze tijd hard nodig waarin feiten en waarheid soms door elkaar heen lopen!
6 Reacties
Amandla
Amandla15 aug. 2024 - 13:48
Ongelooflijk dat er nog steeds mensen zijn die het gore lef hebben om de zionistische schurkenstaat met al haar misdaden, de hand boven het hoofd te houden. Walgelijk! Er is geen racistischer land op aarde.
Vuurrood
Vuurrood15 aug. 2024 - 14:24
Hoe moeten Rotterdam en Amsterdam zich uitspreken na meer dan 75 jaar slachting veroorzaakt door Israël met als dieptepunt de al maanden durende slachting in Gaza en de West Bank? Wanneer ga jij je eens aan de feitelijke waarheid houden? Ik ben bang van nooit!
Volrin
Volrin15 aug. 2024 - 15:39
Uw eenzijdige en gebrekkige kennis van het conflict blijft u niet hinderen in het uiten van uw onderbuikgevoelens.
Amandla
Amandla15 aug. 2024 - 16:14
Volrin, hij bedrijft gewoon, al of niet betaalde, hasbara.
Imsn
Imsn15 aug. 2024 - 16:53
Uiteraard kan ik uitgebreid Palestina gaan verdedigen maar dat doe ik niet. Er is ook een before 7 oct. Verdiept u zich eerst eens daarin. Of zoek eens op wat de vergeldingsgetallen zijn israel versus Palestina. Of hoeveel kinderen er voor 7 oktober vastzaten. Zoek eens op hoeveel camera's er hangen op Gaza de grootste buitenlucht gevangenis. Zoek eens op was Netanjahu gewaarschuwd voor 7 oct. Vraag u eens af wie het gore kef heeft om op bezet gebied op paar km van Gaza een festival te organiseren. En hiermee praat ik 7 oktober niet goed. Maar u gaat toch voorbij aan de totale realiteit dat de Palestijnen decennia worden onderdrukt. Als Nederland de Israëlische vlag had uitgehangen dan waren we nog meer medeplichtig aan wat er nu gebeurt dan dat we al zijn.
LaBou
LaBou 15 aug. 2024 - 17:03
Schie laat in ieder geval zien dat hij weet wat hasbara is. Nu nog het besef dat juist hij degene is die zich daar regelmatig van bedient, en niet de, zoals hij dat noemt, de "tegenpartij".
Gerygrr
Gerygrr
15 aug. 2024 - 11:27
Ik kijk nooit naar Jack van Gelder. Een schandaal was dat misstanden bij de sportafdeling van de publieke omroep. Commissie van Rijn.
Michiel4
Michiel4
15 aug. 2024 - 10:56
Deze reactie is verwijderd
3 Reacties
Karingin
Karingin15 aug. 2024 - 11:27
Er is nog een 4e categorie: Joodse Israëlie die zo'n pesthekel aan hun vaderland hebben dat ze er nooit meer terug zijn geweest en hun kinderen niet eens meer Hebreeuws leren
Michiel4
Michiel415 aug. 2024 - 12:04
Ook die ken ik!
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers16 aug. 2024 - 9:46
"Wat bedoelt de auteur met 'parallelle samenleving'" Wanneer je de sociale democratie wegliberaliseert dan kweek je stammetjes met ideologietjes over hun identiteiten. Niet eens zuilen. Meer een geinstitutionaliseerde bijna-burger oorlog zodat de rijken en corporaties buiten schot blijven. Daar doet de schrijver demonstratief aan mee door weg te wijzen van Moslims door uitdrukkelijk naar Joden te wijzen. Een dubbelle othering.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor