Triest dat die shit 50 miljoen moest kosten, waarvan nog triester R' dam 22 miljoen. WAT EEN ARMOEDE...
Indien Rutte & Co zich 'coöperatiever' hadden opgesteld in de EU, dan had Nederland veel meer punten gekregen! Dit festival heeft niets met zang te maken, maar alles met vriendjespolitiek en politiek. Weg ermee!
Al eeuwen wordt er door de bekrompen hogere middenstand en elite denigrerend gedaan over volksmuziek. In het bijzonder als het onaangepaste Afro-Amerikaanse popmuziek betreft (zoals de Italiaanse winnaar Måneskin). Laat de snobs hieronder blijven luisteren naar de Matthäus Passion, en laat het klootjesvolk lekker genieten van hun ”gedegenereerde entertainment”.
Volgend jaar in het Colosseum, brood en spelen, panem et circenses . Ik had verwacht dat Parijs aan de beurt zou zijn maar de rockliefhebbers staken daar een stokje voor.
Veel reacties hieronder, met meer 5 miljoen kijker is dat niet verwonderlijk. Voor mij is zo'n uitzending iets te lang omdat je niet vooruit kan spoelen. Gelukkig is er YouTube om er in je eigen tempo doorheen te scrollen. Ik vond de decors geweldig. De presentatie was goed. Chantal Janzen zat goed in der vel. Kwam spontaan over. Ik heb het eerste nummer van Cyprus nog gezien met een blonde zangeres. En dat alles in een soort van nachtclub atmosfeer met veel vuur en danseressen als duiveltjes. Beetje cheesy maar wel aangenaam om te zien. Italie had ik al gezien net als het Vikingachtige nummer van Oekraïne. Er is een onderstroming in Metal met vergelijkbare occulte volksmuziek. Het is en blijft natuurlijk een grote kermisattractie met veel mierzoete toverballen en te rijkelijk bestrooide oliebollen. Lekker bij de eerste hap van Cyprus maar al gauw wat eenvormig. Frankrijk was aardig, ondanks de gedragenheid bracht ze het plezier. Ik had de indruk dat ze vlak voor het einde dacht dat ze de aandacht van de zaal kwijt was, ze zette daarom extra in voor een finale burst en was duidelijk opgelucht toen het applaus losbarstte. Dapper gedaan em alleen daarom al douze points waard. Dat sommige mensen niet tegen hun verlies kunnen bleek toen de Italiaanse zanger als cokesnuiver werd weggezet. Ik zag het fragment en kan maar een conclusie trekken: of de aanklagers hebben nog nooit een snuif genomen of de zanger lukt het om in een seconde zijn portie weg te werken.
vreemd ik dacht dat het Eurovisie Songfestival heette en niet Eurovision
@ Griezel ipg-zN (17:16u) - ik herinner mij de 'Grand Prix Eurovision de la Chanson', een aardig gala in zwart-wit, met Sandie Shaw, Vicky Leandros, Anne-Marie David, Séverine, Cliff Richard, Mouth & MacNeal, Amina, Brotherhood of Man, en talloze anderen. Gemaakt naar de menselijke maat. Met soms een écht kunstige uitschieter. En ook met heel af en toe het startschot voor een grote loopbaan (men denke aan ABBA). Hoe is dit project toch verworden... tegenwoordig doet het me denken aan een duurbetaald uitwerpsel van een reclamebureau, of van een consultancy-firma. De perfecte anti-these van kunst, of zo men wil: volkskunst, folklore. Het is alles anesthesie, het doodmaken van onze zinnen door het maximaal overprikkelen van al onze zintuigen. Georkestreerde amnesie is het, niets anders. (Ach, ter relativering: ik herinner me met warmte de parodieën die het team van 'Farce Majeure' voorafgaand aan dit Songfestival ten beste gaf. Pola, Benavente, Fillekers et al... met wat moeite zal hun humor nog wel ergens te vinden zijn... de moeite waard, echt.)
@Uw Psychiator Van Alfred N. Whitehead is de uitspraak dat de geschiedenis van de Westerse filosofie niet meer is dan een aantal voetnoten bij Plato's filosofie. Hetzelfde zou gezegd kunnen worden over de Westerse literatuur na Shakepeare. Voor de apotheose van de Westerse schilderkunst moet men naar zeventiende-eeuwse Republiek: Rembrandt, Vermeer en Hals. De Klassieke muziek begint met Bach en eindigt als Beethoven zijn ogen voor het laatst sluit. En welke architect heeft de middeleeuwse bouwmeesters overtroffen in hun duizendvoudig streven naar oneindige hoogte en goddelijk licht?
Ik vond vooral de presentatie goed en evenwichtig. 2 Mannen en 2 vrouwen. Daar kan menig directie een voorbeeld aan nemen.
Goede raad voor de directie is nooit mis. Het blijft afwachten of ze een geestelijk competent persoon aantrekken. Wappies genoeg immers.
Fantastisch georganiseerd en gepresenteerd. De kwaliteit van onze inzending stak daar schril bij af. Terecht in de achterhoede. Mooie strijd tussen Frankrijk en Italië. Niet te vergelijken, allebei op haar eigen manier fantastische nummers. Voila gaat hier zeker nog weleens gedraaid worden. En verder heeft de IJslandse groep terecht flink wat harten gestolen. Dat het VK laatste wordt heeft natuurlijk niets met Brexit te maken. Zeer matig nummer en slecht gebracht.
(Hopelijk nu wel op de juiste plek) Het was een klonenfestival met als winnende drie: een Italiaanse kloon van Freddy Mercury/ Alice Cooper, een overdreven hommage aan Edith Piaf en een poging om hoger te zingen dan Duncan Laurance – overigens toe te juichen dat de Angelsaksische hegemonie doorbroken is met deze drie nummers.
@Henk-Alexander -------------------------------------------------- Nou nee, bij Freddy Mercury was er toch altijd sprake van melodie en harmonie en Alice Cooper was typisch hardrock voor schoolspijbelaars, maar eigenlijk nog steeds wel leuk. De Italiaanse inzending vond ik echt helemaal niks. Als je de huidige jeugd daar blij mee kunt maken... Wat de Franse inzending betreft, Edith Piaf kan natuurlijk niet overdreven genoeg gehommeerd worden.
Als die Italiaanse zanger echt een lijntje heeft zitten wegwerken, wordt ie dan geschorst en hem de prijs afgenomen? Natuurlijk is Edith Piaf niet genoeg te eren, maar laten vertolkers van haar chansons dan niet de indruk wekken dat ze hetzelfde levenspad hebben afgelegd.
Het was geweldig. Chantal Jansen in een door Mozartkugeln gesponsorde draak van een jurk, Jantje Smit als een boer op zijn zondags en Cornald Maas die nog bekommentarieert zonder krukken. Een vals zingende Roemeense schreeuwlelijk die aan het begin even in de rook verdwijnt en dat had maar beter zo kunnen blijven; een stoet vals plastic blink en een Franse trut die na 70 jaar Edith Piaf nog eens nadoet. Servie heeft jasjes van de Toppers uit 2007 laten vermaken, hop dat kan nog even mee, zonde om er niet nog een keer mee te verliezen. Caroline van der Plas deed mee voor Malta, en verder veel meisjes die er net zo uitzien als de dames in Oost Europa die vroeger net na middernacht op je hotelkamerdeur kwamen kloppen. Een Griekse minderjarige Godin in glitter die zichzelf overschreeuwt en uit Utrecht blijkt te komen, na een paar jaar professioneel werk toch weer een relschopper in een klungelig amateuristisch-desastreuze Nederlandse inzending waar zelfs Rudi Carell goed bij af zou steken (Kleine Kokette Katinka, of zo?) en een week leugenachtige BNers die plotsklaps aangaven het hele jaar naar dit festijn uitgekeken te hebben. Tja, met kritiek op Rutte haal je de talkshows niet meer. Een bedrag de put in waar je heel Oeganda en Zimbabwe van had kunnen vaccineren, maar die moeten maar even wachten. Op het eind stond Jantje Smit met slaapoogjes van vermoeidheid te knipperen, en ik ook. Een beetje zoals Freek ooit zei: Je moet er niet aan denken dat ze deze beschaving ooit opgraven.
Lekker positief dit. Als je het niet leuk vindt kijk je toch niet? De vergelijking met Afrikaanse landen is misplaatst.
Ik weet niet wat het is maar ik ben het zo roerend met u eens. Alsof ik het zelf geschreven heb.
@sr626 23 mei 2021 at 14:05 Lekker positief dit. Als je het niet leuk vindt kijk je toch niet? Probleem is dat je het pas kan beoordelen als je het gezien hebt. Als je niet kijkt weet je nooit of het leuk was of niet
Dat was weer week van wansmaak en aanstellerij. Gelukkig heb ik Radio 2 nu terug. Mooi liedjes van Frankrijk en Italie de rest heb ik niet gehoord.
Je hebt de rest niet gehoord. Maar wel je oordeel klaar. Zo kennen we je in ieder geval wel.
ik heb helemaal niks gekeken en garandeer u met 100% dat het allemaal vreselijk slecht was . ik hoef tenslotte geen poep gegeten te hebben om een oordeel te hebben over de smaak daarvan .
@Griezel: ik hoef tenslotte geen poep gegeten te hebben om een oordeel te hebben over de smaak daarvan . --------------------------------------- Nee, maar dat komt omdat je daar al ervaringen mee hebt.
Proficiat en veel dank aan het hele team achter Eurovison 2021 in Rotterdam en douze points voor de diversiteit. Goed gedaan en iets om trots te zijn. Nikki de Jager heeft zeker iets positiefs bijgedragen voor de LGBTQ gemeenschap binnen en buiten Nederland. Gezien de positie van LGBTQ in sommige landen, ook nog altijd in sommige delen van Europa zelfs, was haar prestatie de laatste dagen heel betekenisvol wat mij betreft. Volgend jaar kan Romy Monteiro of Davina Michelle wat mij betreft namens Nederland naar Italië voor Eurovision 2022! Beterschap trouwens aan Duncan Laurence die 2 jaar lang ons land in de spotlight heeft gezet. Dank.
Davina Michelle is wat mij betreft de grote winnaar. En die groep uit IJsland, voor altijd fan.
Voor het eerst sinds de jaren 80 van de vorige eeuw weer eens gekeken. Het was in eigen land en in Ahoy waaraan ik goede herinneringen heb dankzij een aantal geweldige shows van een Canadees trio. Dus vooruit maar. Wel een lange, lange zit, met plaspauze! Nul punten voor UK heeft natuurlijk niks met Brexit te maken. Al lang voor Brexit deed het UK het niet zo best. Aldus Wikipedia. Een doorsnee nummer dat slecht werd uitgevoerd. Vreemd dat de Britten niet meer te bieden hebben, met zo'n rijke traditie in de popmuziek. De Nederlandse bijdrage was ook niet best. Ik durf het hier te zeggen. Het was een matig nummer dat zonder enige Wow factor werd gebracht. Naar mijn mening terecht in de achterhoede geëindigd. Voor mij was Portugal favoriet, omdat het me deed denken aan late Beatles, vroege Electric Light Orchestra. Duitsers deden klaarblijkelijk hun uiterste best om laatste te worden. Anders kun je niet verklaren wat ze ten tonele brachten. Als liefhebber van hardrock en heavy metal doet het me deugd dat Italië heeft gewonnen. Finland kon me juist niet bekoren, ik krijg namelijk spontaan galbulten van Nu-metal met popinvloeden. Hoogtepunt van de show: Lenny Kuhr. Jammer dat het zo kort was. Gaat Knertel volgend jaar weer kijken? Hoogstwaarschijnlijk niet. Tenzij het Asser orkestje Blackbriar de Nederlandse inzending zal zijn.
Het publiek zat blijkbaar niet te wachten op liedjes die doorspekt waren van “de goede boodschap”. Het laat zien wat er voor een gat bestaat tussen wat er werkelijk leeft in de maatschappij en wat een kleine groep opiniemakers denkt. Het publiek van het songfestival wil gewoon mooie liedjes horen en leuke optredens zien zonder om de oren geslagen te worden met allemaal gedeug. Dat laatste kan je in het dagelijks leven al nauwelijks omheen, dus bij het kijken van zo’n songfestival wil men dat “ff niet”. De Nederlandse selectie commissie heeft in ieder geval geen idee wat de songfestival kijkers wel/niet waarderen en blijkbaar heel bekend Nederland ook niet, of die laatste groep bestaat uit voornamelijk laffe napraters en durfde er niemand van hen openlijk vooraf te zeggen dat het de Nederlandse inzending als songfestival nummer kansloos was, iets wat praktisch 99 procent van “niet bekend Nederland” wel gewoon tegen elkaar durfde te zeggen. Grappig genoeg begon ik het nummer van Nederland afgelopen week juist toch wat gaan waarderen nadat ik ‘m vaak hoorde op de radio. Niet dat het een heel goed liedje werd, maar op een bepaald moment begon ie toch op een leuke manier in mijn hoofd hangen. Maar op het songfestival moet een nummer meteen aanspreken dan dat deed dit nummer niet. Jammer voor de zanger, want met een ander nummer en act had hij het wellicht een stuk beter hebben gedaan, aan zijn kwaliteiten als zanger lag het zeker niet, hopelijk gaan we nog meer van hem horen.
De “muziek” van Europa is kwalitatief even goed als wat we politiek van ze zien. Bagger!
De bassiste Victoria di Angelis vatte het wel goed samen. Italië kreeg minder punten van de jury maar de televoters gaven de doorslag. Het betekent dat er nogal wat verschil is tussen het grote publiek en de vakjury. En ook dat er vele jongeren gestemd hebben. Sowieso was er een zeer divers aanbod. Het zingen in het Engels bleek absoluut geen vereiste, na nummer één Italië kwamen er twee Franstalige liedjes en nummer 5 was zelfs in het Oekraïens. Ook Rusland eindigde vrij hoog. Tsja, de tijden veranderen en blijkbaar ook de smaak van het grote publiek. Die waren in elk geval niet gecharmeerd van het broccoli-lied van Jeangu Macrooy. Ik kan @Bernie het prachtige concert aanbevelen, dat vorig jaar in het Palladium in Londen plaatsvond ter ere van Peter Green. Geweldige blues, veel Fleetwood Mac en bekende namen. Maar wel ouwe lullen natuurlijk.
Zo slecht was het nummer nou ook weer niet. Maar traditioneel is het punten geven bij het songfestival zwaar politiek gekleurd. Is dit de beloning voor de opstelling en het gedrag van Nederland in de Corona crisis? Een voorbode op wat je als toerist mag verwachten als je lekker op vakantie gaat in een zwaar getroffen regio? Nederland mag kleurtjes uitdelen wat ze willen, we zijn niet meer welkom.
Het was gewoon een heel slecht nummer. Maak er nou gewoon niet meer van.
Joa. Generatieverschillen uiten zich ook in politieke kleur. Maar verschillen in politiek kleur uiten zich per-definitie weer niet in nationalisme daar dat wat betreft politieke voorkeur gedefinieerd is als zoals de vlag waait waait mijn jasje. Hoewel de nationalisten anders doen voor komen zijn ze over het algemeen op zich minst ongericht maar meestal ongeleid projectiel. Komt geen denkwerk aan te pas. Dat de nederandse opstelling in de coronacrisis maar meer in het algemeen sowieso weerstand oproept binnen Europa is evident. Juist omdat hier die nationalistische koers zo gevaren wordt. De dikke ikke mentaliteit van de Nederlander uit zich natuurlijk niet alleen op microniveau. Maar nogmaals: dat heeft voor het niet stemmen op Nederland gewoon simpel van doen dat het liedje niet goed genoeg was om welke stemmersgroep dan ook te overtuigen. Vlees nog vis. Daar hoef je geen politieke analyses op los te laten. Meestal is de meest logische verklaring de juiste. Dat we voor andere landen overkomen als een k*t land... dat klopt en is terecht. Maar het stemgedrag bij (ook) de overige landen laat zien dat juist dat nauwelijks een issue is.
Ik heb niet gekeken om mijzelf te beschermen tegen complete stupiditeit en ledigheid. De hele week werden we ermee geconfronteerd. Op alle zenders van de radio, TV en zelfs kwaliteitskranten. Er was geen ontkomen aan.
Ik heb wel gekeken en er intens van genoten. Dat u een andere smaak heeft is uw goed recht, maar ko niet aan met termen als stupiditeit en ledigheid. Trouwens: wat is er mis met "ledigheid?" Moet alles weer zo'n dodelijk vermoeiend hoger doel hebben ? Godallemachtig, wat een onvoorstelbaar zuur gechagrijn toch weer.
@ Merel (09:38u) - van harte mee eens. Je kunt het nauwelijks ontlopen, zoveel aandacht voor dit 'event' was en is er. Bijkans vanzelf rijst de vraag of Nederland (Europa? De wereld?) nog wel kwaliteitsmedia heeft. Dit festival? Eenvormigheid, lawaai, een orkaan aan beeld, geluid, beweging; totalitaire overprikkeling van de zinnen, dat is het. Niets is memorabel, je treft er geen enkele authenticiteit, originaliteit, oprechte emotionaliteit aan. Verrassingen zijn uitgesloten. Instant vergeetbaarheid, of zo men wil: vergetelheid. Dit 'festijn' past eigenlijk wel bij een dictatuur. Het leidt slechts af van de menselijke werkelijkheid, en zou in een werk van fictie een gehaaide vorm van staatspropaganda kunnen zijn. Ach, kijk ik naar het democratische gehalte van ons land anno 2021, dan vind ik deze gedachte niet eens zo ver gezocht.
“Godallemachtig, wat een onvoorstelbaar zuur gechagrijn toch weer.” Nee hoor, ik hou van kwaliteit. Ik kan me de tijd nog herinneren dat we wekelijks getrakteerd werden op TV en radio met geweldige Nederlandse orkesten zoals The Skymasters, de Ramblers, het Metropole Orkest, de Dutch Swing College Band. Met geweldige zangers en zangeressen. Alleen het Metropole Orkest bestaat nog als beste poporkest ter wereld die nog mAr zelden te zien en te horen is op radio of TV.
Leuk voor de fans en zeker ook voor de Staat, die het hongerige volk welbedacht zo de nodige brood & spelen gaf. Zelf heb ik nog geen fragment van de ongoing maffe rariteitenshow gezien.Als oud rock/folkartiest ga ik natuurlijk voor echte en eerlijke muziek en is een avondje BinchTuben op The Band bijvoorbeeld veel beter. Cheers.
Al oude rock artiest zou je de Italiaanse inzending nog wel kunnen waarderen. Het is als Red Hot Chilli Peppers op cocaine. Oh, wacht.
Hebben we een top DJ, Afrojack, draait hij werk van David Guetta. Kan iemand mij uitleggen waarom?
Liever 60% van de bevolking gevaccineerd en 0 punten bij songfestival dan 30% gevaccineerd en 11 punten bij songfestival. Brexit had ook goede gevolgen. Denk niet dat Boris hiervan wakker ligt.
Schitterend georganiseerd door ons kleine landje en wat een hoog niveau van de liedjes. Heb echt genoten. Alleen jammer dat het vrolijke liedje van Jangu niet echt aansloeg, misschien dat in het Engels zingen toch wat meer punten zou hebben gescoord. Op de diversiteitsladder van 1 tot 10 scoorde dit prachtige festijn een 12, geweldig!
Het winnende liedje was in het Italiaans. De nummers 2 en 3 in het Frans. Liedje 4 was weliswaar in het Engels, maar het vijfde (2e in publiekstemmen) in het Oekraïens. Zingen in het Engels is blijkbaar echt niet nodig om punten te krijgen.
Snap ik maar ik weet toevallig dat onze kandidaat geen Italiaans, Frans noch Oekraïens spreekt dus dan is de spoeling dun...
Als er maar herrie uitkomt, dan wint het wel. Natuurlijk hoorde dit 'lied' niet op het ES. Jammer dat er geen negatieve punten gegeven konden worden. Mijn favoriet was overigens Frankrijk. De oude traditie van het songfestival had bij een overwinning van de Franse inzending weer in ere hersteld kunnen worden.
“Mijn favoriet was overigens Frankrijk.” Ik heb even geyoutubed. Inderdaad, mooi lied à la Edith Piaf. https://youtu.be/kTaOHpWz3og
Ha, ha die zanger van Italië zit gewoon coke te snuiven tijdens de uitzending, zijn maatje tikt hem nog even aan zo van doe nou niet joh: https://twitter.com/niekebraet/status/1396223038601973762
Een paar dagen lang tot het plafond opgeklopte lucht welke vanaf vandaag weer snel in de vergetelheid zal wegglijden. Als je over een maand een van de artiesten namen noemt, zal je vragend worden aangekeken.
Als muziekliefhebber ben ik enorm blij dat ook dit jaar ik niets heb meegekregen van dit gedrocht.
Los van een solide begeleiding is dit het toonbeeld van zinloze muziek, ik heb het niet gevolgd maar als dit de winnaar moet zijn vrees ik de rest van de inzendingen.