Joop

Italië sloot geheime miljoenendeal met Libische mensensmokkelaars

  •    •  
01-09-2017
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
126 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2017-09-01 om 12.28.55
De Italiaanse geheime dienst heeft in het geheim een deal gesloten met mensensmokkelaars in Libië om mensen die proberen naar Europa te reizen, tegen alle vluchtelingenverdragen in, tegen te houden. Dat meldt de Belgische krant De Standaard.
De Italianen hebben miljoenen betaald aan een Libische smokkelgroep ‘ Brigade 48’ , die bekend staan op grote schaal mensen te verkrachten, vermoorden, te martelen en op te sluiten in kampen. De Standaard quote hierover een onderzoeker van een VN-lidstaat, die door de krant wordt genoemd om zijn identiteit anoniem te gehouden. Zijn informatie is door de krant door maar liefst vier andere goedgeïnformeerde bronnen bevestigd.
Wonderlijke cijfers
Sinds augustus 2017 is de hoeveelheid vluchtelingen die in Italië aankomt gedaald met 86 procent. In 2016 waren dit er in augustus 21.294, dit jaar minder dan 3.000. Per dag daalt het aantal aankomsten nog sneller dan vlak na de Turkijedeal. Volgens de Internationale Organisatie voor Migratie is er de afgelopen drie weken niemand op zee verdronken. Er zijn volop berichten van migranten die door mensensmokkelaars in de woestijn worden achtergelaten om om te komen. Eerder waren al berichten over migranten die aan de Libische kust verhandeld worden tot slaaf.
Het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken ontkent dat Italië met deze mensensmokkelaars samenwerkt. Volgens hen komen er veel minder mensen aan in Italië omdat ze geld geïnvesteerd hebben in een efficiëntere Libische kustwacht en omdat ze een ‘gedragscode’ op hebben gelegd aan de Libische kustwacht. Een van de migratie-experts waar de Standaard mee sprak, Matteo Villa, noemt het slim van de Italiaanse regering om luid en breed te communiceren over dergelijke maatregelen terwijl je zelf ondertussen een geheime deal maakt met de smokkelmaffia. Volgens alle aanwezige informatie zijn de verklaringen van de Italiaanse regering nonsens. ‘Alle bronnen die ik ter plaatse heb gecontacteerd, bevestigen dat de smokkelaars van kant zijn veranderd in ruil voor Italiaans geld’, aldus migratie-expert Mattia Toaldo.
Hoe laag kun je vallen?
Bogdan Vanden Berghe, directeur van 11.11.11, een overkoepelende hulporganisatie van meer dan 60 NGO’s, reageert in De Standaard geschokt op het nieuws. ‘Het bevestigt de geruchten en onze waarschuwingen over samenwerkingen met dubieuze regimes. Hoe laag kan je vallen?’
De mensensmokkelaars zelf scheppen doodleuk op over de gesloten deal. De criminele organisatie heeft een publieke Facebookpagina, waarin ze pochen dat Italië hen de opdracht gaf om een leger van ‘500 jagers’ op te richten. De smokkelaars hebben inmiddels in het stadhuis van Sabratha hun intrek genomen en een woordvoerder aangenomen. Die waarschuwt de Italianen dat het geld zal moeten blijven stromen nu ze eenmaal aan de deal begonnen zijn: ‘Dit is een wapenstilstand. Als de steun aan onze burgerwacht stopt, zullen we niet de capaciteit hebben om dit werk te blijven doen’ aldus woordvoerder Bashir Ibrahim aan Associated Press.
Miljoenen
De bronnen van VN-onderzoeker Samir zeggen dat de 5 miljoen die de Italiaanse regering tot nu toe betaalde, een voorschot is aan de gewelddadige smokkelaars. Als ze hun woord zouden houden en de hoeveelheid vluchtelingen in Italië daadwerkelijk zouden dalen, zou er gekeken of er meer geld is om samen te werken met de criminelen. Er zouden 1 miljoen Afrikaanse migranten in Libië zijn, waarvan de helft zegt naar Europa te willen migreren. De vijf miljoen, die de smokkelmaffia tot nu toe van de Italiaanse regering kreeg is overheidsgeld. Het is onduidelijk of het ook gaat om ontwikkelingsgeld.
De mensensmokkelaars worden gezien als uitermate gewelddadig. Aan het hoofd van Brigade 48 staat een voormalige maffiabaas, die onder andere filmpjes op Facebook verspreidt van vluchtelingen die gemarteld worden zodat hun familieleden losgeld zullen betalen. Per saldo wordt hen nu geld aangeboden om hun macht uit te breiden in Libië en om zich te bewapenen. Ook kunnen ze met gemak ervoor kiezen om de migratiestroom weer wel te faciliteren, om zo de Italiaanse regering te chanteren voor meer geld. Volgens uitgebreide rapporten van de VN zijn verkrachtingen, misbruik, marteling, dwangarbeid en slavenmarkten aan de orde van de dag in Libië. ‘De situatie beïnvloedt de breuklijnen in de Libische samenleving en wakkert de onderlinge rivaliteit enkel aan. Door samen te werken met zo’n regimes en milities maak je de situatie dus alleen maar erger’
Beschuldigingen
Terwijl Italië zelf in het geheim deze deal sloot – en daarmee op flagrante wijze mensenrechten, internationale verdragen terzijde schoof, honderdduizenden levens ernstig in gevaar bracht en een instabiele regio nog verder aan het wankelen bracht – werden NGO’s door de Italiaanse Justitie op hoge toon beschuldigd van samenwerkingen met mensensmokkelaars op de Middellandse Zee. Ze dreigden al eerder om hun havens te sluiten voor de reddingsorganisaties.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (107)

[verwijderd]
[verwijderd]3 sep. 2017 - 7:42

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten4 sep. 2017 - 14:01

Nee, het is niet de EU die kijkt, het zijn individuele lidstaten die hun verantwoordelijkheid niet nemen. Italie en Griekenland zouden deze problemen niet hebben als de andere lidstaten niet, zoals afgesproken, vluchtelingen zouden overnemen. Het is dus geen handeling die alleen het gevolg is van de situatie van de zuid-staten, maar evenzeer het gevolg van het feitt dat de andere lidstaten die niet wensen te ontlasten.

Klaas Vaak2
Klaas Vaak22 sep. 2017 - 15:54

Je moet dat gewoon praktisch bekijken: als je last hebt van opgeschoten buitenlandse jongeren die overlast veroorzaken in de buurt en je kunt dat oplossen door wat beschermingsgeld te betalen, dan doe je dat toch ook? In Brazilië maakt zelfs de politie overuren daarvoor: als je ze wat toeschuift dan komt zo'n peloton gewoon na diensttijd even langs om de boel op te ruimen en dan hoor je er nóóit meer iets van. Het is misschien niet de meest elegante weg, maar het werkt wel, dus hoe zou je dat iemand kwalijk kunnen nemen.

3 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst3 sep. 2017 - 8:52

Je zal het leuk blijven vinden tot je zelf aan de beurt bent. Denk je dat ze je zo aardig vinden?

Klaas Vaak2
Klaas Vaak24 sep. 2017 - 2:19

Han - Het was je blijkbaar nog niet opgevallen dat ik een tegenstander ben van het vermoorden van kinderen. Veel erger dan mijn sarcasme, is het feit dat ik het er blijkbaar apart bij moet vermelden, omdat het anders blijkbaar niet opvalt hoe buitensporig zo'n reactie is.

L.Brusselman
L.Brusselman4 sep. 2017 - 10:03

Het verbaasde mij ook dat onze huisintellectueel dit niet herkende

Kudos
Kudos2 sep. 2017 - 15:19

Italië heeft gelijk, laat dit de eerste stap zijn naar nieuwe glorie dagen van Italië, nog ff en en we moge Italië weer als Rome aanspreken. Brussel kijkt u mee? Misschien leert u wat

stokkickhuysen
stokkickhuysen2 sep. 2017 - 14:28

Hoe zit dat nou, hebben er nu een gezamelijke buitengrens of niet? Dit wordt dat toch ook namens Nederland gedaan. De reacties beneden van bijvoorbeeld Kepler en Machielsen staan voor mij op 1 lijn met de ouder van een kind op de basisschool die een andere ouder verdenkt van ten onrechte in de ziektewet te zitten. Volledig de menselijke waardigheid waar iedereen recht op heeft aan de kant zetten omdat je financieel de voordelen wel ziet is degoutant.

Kepler
Kepler2 sep. 2017 - 12:39

Onmachtig Europa, Italie ziet het in en kiest de minst elegante weg. Wel de meest praktische blijkt dus. Je kunt het ze niet kwalijk nemen.

Machiels**1993
Machiels**19932 sep. 2017 - 10:05

Tja dat krijg je in het huidige Europa. Te zwak en te onwelwillend om zelf actie te ondernemen. Daardoor is afkopen het beste. Of het nou Merkel is die met miljarden Erdogan afbetaald of Italië die met miljoenen een groepje mensensmokkelaars is in de kern blijft het hetzelfde. Onwil en onmacht. Wellicht is dit inderdaad de makkelijkste en mogelijk zelfs goedkoopste oplossing. Je maakt je er als land wel erg chantabel mee.

5 Reacties
Appie Mohamud
Appie Mohamud2 sep. 2017 - 10:51

"Tja dat krijg je in het huidige Europa. Te zwak en te onwelwillend om zelf actie te ondernemen." Als Europa goedwillende dappere hulpverleners aan de hoognodige gaat aanklagen voor criminaliteit wat de staat zelf in handelt, is europa verder gezakt in coltuur dan verwacht. Er is een verschil tussen criminelen betalen of een staat. Bij de eene weet je zeker waar dat geld voor gebruikt word terwijl bij de ander het meeste word gebruikt om de juiste mensen te voeden.

Neo2
Neo22 sep. 2017 - 12:13

"Er is een verschil tussen criminelen betalen of een staat." Maar hoe zit het met het betalen van een criminele staat?

RaymondenJoop
RaymondenJoop2 sep. 2017 - 12:53

@Appie De EU (=wat anders dan Europa) gaf al fors geld uit aan dubieuze regimes, die het niet zo nauw nemen met persvrijheid en mensenrechten. Ik ken een land dat al vele jaren 600 mio per jaar ontvangt. Het is maar net met wat voor pet je spreekt of het verantwoord is of niet

Appie Mohamud
Appie Mohamud2 sep. 2017 - 14:10

"Maar hoe zit het met het betalen van een criminele staat?" Dat maakt ze collegas.

Machiels**1993
Machiels**19932 sep. 2017 - 18:28

@Appie "Als Europa goedwillende dappere hulpverleners aan de hoognodige gaat aanklagen voor criminaliteit wat de staat zelf in handelt, is europa verder gezakt in coltuur dan verwacht." Mensen in nood help je dat is simpel zat. Wat hier echter gebeurt is dat mensen het gevaar bewust opzoeken en creëren. Daar heb ik dan persoonlijk minder moeite bij dan bij mensen die echt voor oorlog en geweld voor vluchten. Deze voornamelijk jonge mannen uit West en Oost Afrika komen uit relatief veilige landen en gaan bewust door de gevaarlijke woestijn om te arriveren in het verscheurde Libië. Vervolgens nemen ze risico door bootjes op te stappen en wachten tot ze opgepikt worden. Redden kan je het niet echt noemen. Op zich is het op deze manier tijdelijk opgelost al ben ik persoonlijk erg tegen afkopen omdat het echt een zwaktebod is.

punt2
punt22 sep. 2017 - 9:58

In de hel van Calais zijn er nagenoeg dezelfde misstanden als aan de Libische kust (de slavernij zal er niet zijn) In Italië zijn de illegalen een makkelijke prooi voor mensenhandelaren, pooiers en noem maar op. Slavernijwerk in landbouw of als "verkoper" op de stranden, maar illegaliteit en een onmenselijk bestaan. De opvangkampen zijn overbevolkt en er zijn onmenselijke situaties/leefomstandigheden. Dit alles in onmenselijk en onwenselijk! Omdat er geen enkele kans op een succesvolle asielaanvraag is is illegaliteit de enige mogelijkheid. De enige menselijke oplossing is voorkomen dat deze groep (voor hun eigen land zeer waardevolle) mensen in hun eigen omgeving blijft! uit de handen van de mensensmokkelaars! De migratie moet worden tegengegaan! Dus niet ophalen aan de grens, niet vervoeren naar de grens en niet laten vertrekken uit hun land. Zolang er sprookjes worden verteld over Europa zal men hierheen willen komen, duidelijk het echte verhaal van de werkelijkheid over Europa zal mede de oplossing moeten zijn. Een harde boodschap dat ze niet kunnen en mogen komen.

Neo2
Neo22 sep. 2017 - 9:09

"Bogdan Vanden Berghe, directeur van 11.11.11, een overkoepelende hulporganisatie van meer dan 60 NGO’s, reageert in De Standaard geschokt op het nieuws. ‘Het bevestigt de geruchten en onze waarschuwingen over samenwerkingen met dubieuze regimes. Hoe laag kan je vallen?’" Ondertussen, bij de NGO"s. https://joop.bnnvara.nl/nieuws/stemt-hulporganisatie-reddingsacties-af-libische-mensensmokkelaars

Gijs Blijd
Gijs Blijd2 sep. 2017 - 8:47

Het gros van de migranten is absoluut geen vluchteling. Het systeem van de mensensmokkel is er vooral voor economische migranten die in Europa meestal geen verblijfsvergunning krijgen - althans niet zonder een generaal- of kinderpardon. Dit zijn feiten, hoe onwelkom wellicht ook voor sommigen. Dat Italië dit perverse systeem heeft doorbroken is heel goed, zelfs als dat via dubieuze afspraken met criminelen tot stand is gekomen. Nu migranten weten dat hen slechts een slavenbestaan in Libië wacht, en dus geen reis naar Europa, zullen ze niet naar Libië afreizen. Daarmee worden drie vliegen in één klap geslagen : wie niet naar Libië komt zal niet in handen van Libische slavendrijvers vallen, zal niet op weg naar Europa verdrinken, en zal niet als migrant uit een veilig land het Europese asielsysteem misbruiken. Het nadeel van zaken doen met criminelen vervalt zodra er geen toestroom van migranten meer is. Immoreel ? In zekere zin wel. Maar als het enige nadeel is dat er geld naar de bendes gaat is het te rechtvaardigen omdat de voordelen zwaarder wegen. Het is katholieke Realpolitik van de Italianen : weinig principieel, maar het vervult wel een aantal lokale en wereldwijde maatschappelijke behoeften.

1 Reactie
Klaas Vaak2
Klaas Vaak22 sep. 2017 - 16:13

Er kan best een behoorlijk afschrikkende werking uitgaan van het feit dat de staat de rechten van de mens niet langer garandeert. Daar kunnen ze dan ook het beste gewoon mee adverteren. Zo reden in Natal (Brazilië) de stadsbussen rond met op de achterruit een een levensgrote waarschuwing aan de toeristen dat ze met hun poten van minderjarigen moeten afblijven, want "je weet wat er met je gebeurd als je daarvoor in de gevangenis terecht komt". Katholieke Realpolitik om de rechtsstaat te handhaven.

Hank Nozemans
Hank Nozemans2 sep. 2017 - 7:25

Ze betalen de maffia om de grens te bewaken? Het geeft toch wel het failliet van onze eigen grensbewaking aan.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon2 sep. 2017 - 5:49

Als we dit soort schimmige deals willen voorkomen, zal het onontkoombaar zijn het VN-Vluchtelingenverdrag te updaten. Om migratiestromen beter beheersbaar te maken zou solidariteit per continent dienen te worden georganiseerd. Dit is de enige manier om het perverse verdienmodel van de mondiale georganiseerde mensensmokkelindustrie te beeindigen. Bovendien kunnen dan met dezelfde middelen veel meer vluchtelingen op een humane wijze worden opgevangen.

4 Reacties
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten2 sep. 2017 - 9:27

Smokkelnetwerken zijn een gevolg van migratie, geen oorzaak. Duw ze weg, en ze poppen elders weer op, want de migranten zullen blijven komen. Soms door oorlog, soms door gebrek aan perspectief. Het is net als met drugs. Verbied het, en mensen vinden illegale wegen met georganiseerde misdaad tot gevolg, want dan zit er opeens geld in. Legaliseer het, en je bent ook de misdaad kwijt. Smokkelnetwerken hebben geen verdienmodel als migratie via legale, veilige weg kan, voor een bescheiden bedrag. Bestrijd de netwerken, en de strijd wordt heviger, migranten zullen meer worden uitgebuit en het wordt duurder omdat het gevaar voor de smokkelaar groter wordt. Uiteindelijk is het bestrijden van smokkelnetwerken symptoombestrijding, vooral gepropageerd door mensen die niet willen aanvaarden dat niet migratie de oorzaak is, maar het verbod erop.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon2 sep. 2017 - 12:20

@ Maarten Spijker Door het vluchtelingenverdrag kunnen migranten moeilijk worden geweerd omdat dit voorschrijft dat iedereen die voet zet op Europese bodem of wordt opgevist buiten territoriale wateren recht heeft in procedure te worden genomen. Het verdrag "an sich" heeft ook een aanzuigende werking. Als u dit betwijfelt, adviseer ik u de BBC documentaire "Exodus a journey to Europe" te kijken. Maar zo te lezen, beschouwt u migratie als een fait accompli en bent u geen voorstander om dit te beteugelen. Ik ben bang dat dit leidt tot het afbrokkelen van het draagvlak voor het opvangen van echte verdragsvluchtelingen en overige legale immigratie.

SpijkerMaarten
SpijkerMaarten3 sep. 2017 - 12:44

@Gadfly: de rechtsstaat bepaald dat iedereen die asiel vraagt, beoordeeld wordt. Dat lijkt me eenvoudigweg reel, want je zult ieder verhaal moeten beoordelen. Pas dan kun je bepalen of het juist is en of de claim op een status valide is. Als je dat niet doen, en mensen op een of andere manier gaat weren, of het weren uitbesteedt aan onfrisse staten, hou je je niet aan een van de primaire bases van het Westen, en dat is dat een procedure behoorlijk moet worden uitgevoerd en mensen niet als groep, maar als individu worden beoordeeld volgens criteria die niet van nut of luim uitgaan, maar van menselijkheid. Ook als mensen unfair worden behandelen buten je zicht omdat je ze ervoor betaalt, ben je verantwoordelijk voor zowel de procedure als het resultaat zoals die ergens buiten je zicht is mishandeld. Zoals met alles ben je verantwoordelijk voor de hele keten, zeker als je een ander inzet om jouw vuile werk op te knappen. Het Westen heeft niet erg veel voor zich spreken, althans niet in moreel opzicht. Maar als we individuele behandeling en fairheid en rechtstatelijkheid laten vallen, zou ik het niet weten. Dan laten we precies vallen wat in het vluchtelingenverdrag staat, en daarmee onze menselijkheid. Misschien kan jou dat niks schelen, maar ik kies menselijkheid voor rijkdom. Overigens denk ik dat migratie op termijn onvermijdelijk is. We kunnen de boel nog even een beetje dichthouden, maar niet op termijn. Als we iets kunnen, is het proberen te helpen om de landen van herkomst zo ver mogelijk te helpen ontwikkelen op een manier dat mensen inderdaad liever blijven dan weggaan. Dat is het enige wat helpt, als je niet aan het moorden wil gaan. Ik wil dat niet.

SpijkerMaarten
SpijkerMaarten3 sep. 2017 - 12:52

Trouwens @Gadfly: je redenering is self-defeating. Want hoe wil je de 'echte' vluchtelingen op een adequate manier selecteren als je niet elke asielzoeker langs de lat legt? Als je mensen groepsgewijs feitelijk aan de procedure onttrekt, is de kans groot dat bij deze onprocedureel afgewezenen mensen zitten die wel voor een status in aanmerking zouden komen als ze wel waren beoordeeld. Je kunt dit niet via shortcuts oplossen. Je moet gewoon zorgen dat je procedure goed is en dat die procedure juist wordt doorlopen.

Henriette3
Henriette31 sep. 2017 - 23:36

Het beleid van Australië waar Brussel zo op spuugt, is zo gek nog niet!

2 Reacties
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten3 sep. 2017 - 13:59

Dat is vooral onmenselijk. Wat je zegt, zegt veel over jou.

Henriette3
Henriette37 sep. 2017 - 21:32

Nee hoor, Australië haalt jaarlijks vluchtelingen uit kampen op. ECHTE vluchtelingen, geen economische asielzoekers. Bovendien verdrinkt er niemand voor de Australische kust. EU vluchtelingenbeleid is onmenselijk. Het EU beleid dat jij menselijk vindt zegt veel over jou!

Jan Vries2
Jan Vries21 sep. 2017 - 21:59

Volgens mij waren ze daar in Italie totaal blut. Of zal Draghi de geldpers even snel aan hebben gezet

Kijk Verder
Kijk Verder1 sep. 2017 - 20:38

Hadden ze Gadaffi maar niet laten vermoorden. Hij was beste vriend met de toenmalige Westerse top leiders: "The best of Friends, Muammar al-Qadhafi and our world leaders" https://www.youtube.com/watch?v=LUmXy8fHlHs Maar toen hij olie voor de door hem in heel Afrika in te voeren Gouden Dinar wilde gaan verkopen i.p.v. de Petro-Dollar moest er een regime change komen in Libië. Hij had al voorspelt wat Europa zou overkomen als hij er niet meer zou zijn om de zaken in de hand te houden, zoals zorgen dat er wel gastarbeiders mochten komen werken, maar dat die ook weer terug moeten na het werkseizoen. Nu is alles in puin, en is er geen werk meer. Dus komt iedereen deze kant op. De Italianen kunnen beter investeren in de landen waar al die mensen vandaan komen. Libië is een failed state nu. Maar er is nu wel een Centrale Bank. Die was er nog niet tijdens Gadaffi...

15 Reacties
Kijk Verder
Kijk Verder1 sep. 2017 - 20:48

voorspeld

Yoda2
Yoda21 sep. 2017 - 23:37

"Hadden ze Gadaffi maar niet laten vermoorden. Hij was beste vriend met de toenmalige Westerse top leiders: Maar toen hij olie voor de door hem in heel Afrika in te voeren Gouden Dinar wilde gaan verkopen i.p.v. de Petro-Dollar moest er een regime change komen in Libië." U gaat ervan uit dat het Westen dit heeft bekonkeld? Wat een onzin! De overheden in het Westen falen binnenlands op allerlei vlakken, maar zouden wel grip hebben op landen op een ander continent. De meeste zaken zijn te herleiden tot chaos niet tot complotten. Toen duidelijk werd dat Gadaffi waarschijnlijk het onderspit zou gaan delven, koos men eindelijk (lafhartig welliswaar) partij tegen hem.

Yoda2
Yoda21 sep. 2017 - 23:48

"Nu is alles in puin, en is er geen werk meer. Dus komt iedereen deze kant op." Normaal gesproken is er in zulke situaties juist werk in overvloed. Er zou, mijns inziens, een Marshall plan moeten komen voor Afrika. Dat zal echter alleen kunnen slagen met een andere arbeidsmoraal van de gemiddelde Afrikaan. Dat laatste zal menigeen wellicht discrimminatie willen noemen, maar dan stel ik voor dat diegenen eerst eens een paar maanden door Afrika gaan reizen. (Op eigen gelegenheid, niet met een georganiseerde reis.)

L.Brusselman
L.Brusselman2 sep. 2017 - 8:55

Kijk Verder Ook in de doc HyperNormalisation van Adam Curtis wordt uitgebreid ingegaan op het opruimen van Khadaffi https://www.youtube.com/watch?v=AUiqaFIONPQ 5 The Colonel [50:40]

L.Brusselman
L.Brusselman2 sep. 2017 - 8:56

Yoda moet ook maar naar die documentaire kijken voor hij nog meer domme opmerkingen maakt

Yoda2
Yoda22 sep. 2017 - 15:13

Kom maar met argumenten/feiten Brusselman. Filmpjes op Youtube ter argumentatie vind ik juist weer een beetje dom. Daarmee kan ik zo ongeveer alles aantonen. Zo zal de film "Jesse" bijvoorbeeld in uw visie "aantonen" dat Klaver een geweldige politicus is en bijkomend natuurlijk een mooi doch bescheiden mens.

Klaas Vaak2
Klaas Vaak22 sep. 2017 - 16:20

Adam Curtis presenteert in HyperNormalisation juist de feiten en zonder die te kennen vervallen mensen in het fact-free geouwehoer waar zovelen hier zich schuldig aan maken.

Kijk Verder
Kijk Verder2 sep. 2017 - 17:21

Beste Yoda, Gaddaffi was voorzitter van de Afrikaanse Unie, en had door de grote oliereserves een overdaad aan geld, dat hij in eigen land investeerde, en ook gaf aan andere Afrikaanse landen: NRC: "Gaddafi's Achtste wereldwonder" https://www.nrc.nl/nieuws/1991/09/05/gaddafis-achtste-wereldwonder-6979196-a124759 NRC: "Leiders Afrika zien Gaddafi's geld erg graag" https://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/21/leiders-afrika-zien-gaddafis-geld-erg-graag-12006412-a693802 Er speelde heel wat meer dan u denkt. Ook over de Gouden Dinar is ruimschoots informatie te vinden als u even zoekt. Die werd dus door Gadaffi's dood niet ingevoerd.

Yoda2
Yoda22 sep. 2017 - 18:25

Curtis’s films do not pretend to be definitive histories; rather they cast doubt on the possibility of that idea. -The Guardian- Misschien gewoon eens, voor minimaal een paar maanden, een vliegtuig pakken i.p.v. een werelbeeld te vormen door zelfbevestigende zaken op het internet te zoeken.

L.Brusselman
L.Brusselman2 sep. 2017 - 19:19

Yoda kan beter zelf naar die doc kijken en zijn mening geven. Hoeft ie zijn mening niet uit de krant te halen.

Hank Rearden
Hank Rearden3 sep. 2017 - 8:03

Yoda 2 september 2017 at 20:25 L.Brusselman 2 september 2017 at 21:19 Zou "Kijk Verder" wat meer credit geven. V.S./CIA staan bekend om zich te mengen in allerlei buitenlandse (petro)politiek. Dat was al zo in jaren '70 in Latijns-Amerika waar Allende door CIA via coup is ontzet, en contra's in Nicaragua die door V.S. van wapens werden voorzien. Dat Venezuela met zijn olieschatten chaos is kan ook niet louter in schoenen van diens leiders worden geschoven. En Ghadaffi, als die plannen had om Afrika onafhankelijk(er) te maken van Amerikaanse en Europese geopolitieke invloeden, dan is niet ondenkbaar dat V.S., ook ooit dikke vrienden met Saddam Hussein, hem ook geruimd hebben. Noam Chomsky geeft mooie opsomming in Who Rules the World (1). 1. https://www.penguin.co.uk/books/280531/who-rules-the-world/

L.Brusselman
L.Brusselman3 sep. 2017 - 14:41

Hank Rearden Ik ben het met Kijkverder eens. Het is Yoda die de wijsneus uithangt en, zoals Klaas het al fijntjes opmerkte ,zich bezighoudt met fact free geneuzel.

L.Brusselman
L.Brusselman3 sep. 2017 - 16:43

Kom er net achter dat de link niet helemaal klopt Had het promotiefilmpje gelinkt https://www.youtube.com/watch?v=-fny99f8amM&t=1s

Yoda2
Yoda24 sep. 2017 - 22:00

@Brusselman Ah, nu is het me duidelijk: wat in een documentaire wordt verkondigd is waarheid, wat in de krant staat is fact-free geneuzel. En wat iemand heeft ervaren ter plekke doet er al helemaal niet toe, omdat dat niet uitkomt in de visie die sommigen erop na houden....

L.Brusselman
L.Brusselman5 sep. 2017 - 0:50

Heb je nou al gekeken ouwe zeveraar?

RaymondenJoop
RaymondenJoop1 sep. 2017 - 20:18

Brussel zet het liefste de grenzen open, die 'schaffen es', denken ze... Dat signaal wordt ook afgegeven. Praktijk is dan vele, vele kansloze asielzoekers die voor een groot gedeelte na afwijzing in het illegale circuit komen.. Niet gedragen en gewaardeerd door de bevolking, nergens. Gevolg is dit soort beleid. We moeten nu niet doen alsof dit hypocriet is. Hypocriet is Brussel, dat is en blijft verantwoordelijk.

4 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus1 sep. 2017 - 22:11

"Brussel zet het liefste de grenzen open" Vandaar die gezamenlijke patrouilles aan de buitengrenzen. Maar neem vooral nog een snuifje lavendel.

slagindebloemkoolendanmaarsmullen
slagindebloemkoolendanmaarsmullen2 sep. 2017 - 6:13

@ Piet de Geus 00:11 En waar de arme drommels een paar kilometer uit de kust van Libië in de gammele bootjes worden overgeheveld op zeewaardige stalen vaartuigen van Frontex (net als de NGO's doen) en ze daarna de zee over naar Italië brengen. Mensen, wees welkom in Europa! En verder insinueert u dat de commenter RaymondenJoop aanhanger van het gedachtengoed van Baudet zou zijn en dat lijkt me volkomen onkies en op dit platform niet op zijn plaats. Het is hier geenstijl niet!

Jan Vries2
Jan Vries22 sep. 2017 - 6:59

Meneer de Geus In de wetenschap van de beelden van mensen die gewoon de buitengrenzen van de EU binnenkomen, ondanks dus deze patrouilles, mag ik aannemen dat deze puur van symbolische aard zijn. Vlak voor de kust van Libie worden de migranten al standaard afgeleverd cq opgehaald door NGO schepen. Er zijn satelliet beelden op internet die dit bevestigen dat ze een regelmatige pendeldienst hebben en de smokkelaars hoeven ze dus niet meer te brengen tot over de territoriale wateren van Italië. De patrouilles zijn een farce.

RaymondenJoop
RaymondenJoop2 sep. 2017 - 12:55

@Piet je weet net zo goed als ik dat die controles een wassen neus zijn.

bob b.
bob b.1 sep. 2017 - 19:52

Blijkbaar is geld het probleem niet. En kennelijk denken de anti vluchtelingen van PVV er ook zo over gezien de juichkoren die opgaan nu de vluchtelingen Europa niet meer halen en verkracht en vermoord worden ergens ver van hier. Precies wat Wilders cs altijd al voorstond, opvang in de regio. Het laat zien waar het PVV hart warm van wordt, als er al sprake van een hart is. Want dat lijkt de barmhartigheid van rechts te zijn. Ze hoeven niet perse dood maar als dat toch gebeurt dan liever niet op onze stoep. Mensen zouden nog gaan denken dat we harteloos zijn. Ieder normaal mens zou denken, als we dan toch moeten betalen, laat dan iedereen er voordeel van hebben. Gebruik een deel ervan om de vluchtelingen een echte toekomst te geven. Hier. Maar dat is de lafaards een stap te veel. Geen zwarten in onze straat. Liever bloedgeld dan erbarmen. Je zou bijna terugverlangen naar dat goede ouwe christendom.

8 Reacties
Kijk Verder
Kijk Verder1 sep. 2017 - 21:59

"En kennelijk denken de anti vluchtelingen van PVV er ook zo over gezien de juichkoren die opgaan nu de vluchtelingen Europa niet meer halen en verkracht en vermoord worden ergens ver van hier. " Ik denk dat ze het wel beter vinden voor de mensen die in ons land wonen, maar weet wel zeker dat ze niet "staan te juichen" omdat de immigranten "vermoord en verkracht worden ergens ver van hier." Vraagt u de stratenmaker of loodgieter of bouwvakker maar eens of hij het fijn vindt dat er wie dan ook worden vermoord en verkracht waar dan ook in de wereld. En vraagt u dan ook meteen even of ze het een goed idee vinden in die landen waar die mensen vandaan komen ze te helpen er iets mooiers van te maken, zodat ze liever daar blijven. De stratenmaker, loodgieter, en bouwvakker die op de PVV stemt hebben echt wel een hart. Maar ook voor wie ze beschouwen als hun eigen mensen. Hetzelfde geld voor de meer intellectuele stemmer op het FvD; die denkt ook aan het welzijn van de reeds aanwezigen in ons land. En ook die vinden dat er in die andere landen hulp moet komen voor de mensen daar. Helemaal omdat elke € hier daar 10 keer zoveel helpt.

Kijk Verder
Kijk Verder1 sep. 2017 - 22:21

geldt

Yoda2
Yoda21 sep. 2017 - 23:24

Is het volgens jou onmogeljk dat Afrika op eigen benen komt te staan Bob? Zo ja, waarom is dat volgens jou zo? Zo nee, is het dan niet beter dat iedereen zijn steentje bijdraagt i.p.v. proberen te vluchten naar het rijke Westen?

Klaas Vaak2
Klaas Vaak22 sep. 2017 - 3:39

"de meer intellectuele stemmer op het FvD," Doet me denken aan Cor van de Laak, kritisch AVRO-lid - http://tinyurl.com/y7ybrlsg

CarolusMartellus
CarolusMartellus2 sep. 2017 - 9:14

Italië beschikt over een linkse regering..Toevallig weggelaten in dit artikel.. Nee men valt liever de vuige rechtse politiek aan van Victor Orban of Australie.. Gelet op het huidige beleid van Oostenrijk en Italië (keurige linkse regeringen) neemt de linkse morele superioriteit op het gebied van immigratie tov rechts (de regering in bv Polen, Australië en Hongarije) steeds meer af... Ik vind persoonlijk de deal van Italië immigrant onvriendelijker dan bv het hekwerk van Hongarije...

ruma ankka
ruma ankka2 sep. 2017 - 9:22

Afrika is groter dan Europa, VS en China bij elkaar. Ze hebben een bevolkingsgroei van heb ik jouw daar. Dat surplus aan jongemannen kan godsonmogelijk allemaal maar tot in het oneindige door het relatief nietige Europa worden opgevangen. Al die jongemannen hebben hiet simpelweg geen toekomst, het zijn er te veel.

OlavM
OlavM2 sep. 2017 - 12:54

@ Klaas Vaak: Jouw link betreft niet "kritisch AVRO-lid Cor van der Laak", maar het "integratie-onderzoek" van de professoren Goring&Gobels (What's in a name, niet?). Ook een ijzersterke Koot&Bie, overigens!

Klaas Vaak2
Klaas Vaak22 sep. 2017 - 14:13

OlavM - Klopt, dat was met opzet. Ik dacht dat “de meer intellectuele stemmer op het FvD” misschien wel meer aandacht zou hebben voor een betoog van professoren, dan voor een kritisch AVRO-lid dat graag eerste klas rijdt zonder te betalen.

slagindebloemkoolendanmaarsmullen
slagindebloemkoolendanmaarsmullen1 sep. 2017 - 19:41

Ik heb te doen met die arme sloebers, betaal je een paar duizend dollar om van bezuiden de sahara naar de Libische kust gebracht te worden en dan kom je de zee niet meer op. Gewoon mensonterend!

1 Reactie
Zandb
Zandb2 sep. 2017 - 6:40

Fijne reactie.

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai1 sep. 2017 - 18:33

Zie eerlijk weinig verschil tussen de deal met het regiem in Turkije en deze met tuig uit Libië. Heeft alles te maken met de houding van Brussel die de regie volledig kwijt is.

Kees Halt2
Kees Halt21 sep. 2017 - 18:33

Een miljoenendeal. Dat is natuurlijk peanuts vergeleken met de miljardendeal met Erdogan om vluchtelingen tegen te houden.

Philip Tielsen
Philip Tielsen1 sep. 2017 - 16:41

Hoe langer je wacht met het roer omgooien, des te scherper de bocht moet zijn. En als je helemaal niet ingrijpt, keert uiteindelijk de wal het schip wel.

2 Reacties
koffieleut2
koffieleut22 sep. 2017 - 8:17

helemaal mee eens

CarolusMartellus
CarolusMartellus2 sep. 2017 - 9:56

Zelfs de linkse regeringen in Europa nemen nu besluiten die ze voorheen als verwerpelijk rechts benoemden..Blijkbaar bang voor de wraak van de kiezer..

[verwijderd]
[verwijderd]1 sep. 2017 - 15:38

--- Dit bericht is verwijderd —

4 Reacties
bob b.
bob b.1 sep. 2017 - 18:11

Welk dood en verderf? Dat de vluchtelingen nu door Libische moordenaars worden omgebracht en niet door nalatig Europeanen op bootjes verdrinken? Vreemde opvattingen hou je er op na.

Zomaareenmening
Zomaareenmening1 sep. 2017 - 19:25

Dood en verderf terug dringen? Je hebt blijkbaar het artikel niet goed gelezen. Ik citeer: "een Libische smokkelgroep ‘Brigade 48’, die bekend staan op grote schaal mensen te verkrachten, vermoorden, te martelen en op te sluiten in kampen." en vervolgens " Volgens de Internationale Organisatie voor Migratie is er de afgelopen drie weken niemand op zee verdronken. Er zijn volop berichten van migranten die door mensensmokkelaars in de woestijn worden achtergelaten om om te komen. Eerder waren al berichten over migranten die aan de Libische kust verhandeld worden tot slaaf." Dus jij wilt de rechten cq verdragen of de uitvoer/waarborging hiervan herzien zodat deze maffiapraktijken een alledaagse gewoonte worden zolang als ze maar zorgen dat de vluchtelingen niet naar Europa uitwijken? Zegt meer over jou dan je denkt!!

OlavM
OlavM2 sep. 2017 - 12:00

@ berenput: Je bent niet goed bij je hoofd. Denk je nu echt dat de wereld -of Europa- er beter van wordt als “mensenrechten en internationale verdragen” opgezegd worden? Moeten we kiezen voor totale anarchie en rechteloosheid? Mensenrechten en internationale verdragen zijn juist noodzakelijke ankers om tegen te gaan dat de huidige internationale chaos nog groter wordt. Ze moeten het uitgangspunt blijven voor oplossing van de crises.

OlavM
OlavM3 sep. 2017 - 14:38

@ berenput: Geen enkel mensenrechtenverdrag "dwingt volgens de huidige interpretatie honderden verdrinkingen af". Het is de praktische politiek die tot deze ellende leidt. Zo veel valt trouwens niet "te interpreteren" aan de mensenrechtenverdragen, want die zijn vrij duidelijk. Het politieke beleid moet veranderen, nl. daadwerkelijk steun geven aan economische ontwikkeling van de regio's waar de vluchtelingen/migranten vandaan komen. En dan niet ten bate van westers kapitaal, maar kleinschalig met b.v. mikrokredieten. Een soort "ontmoedigingsbeleid" past nog wel binnen de kaders van de vluchtelingenverdragen, b.v. het opzetten en steunen van regionale opvang, mits geen grenzen worden overschreden door het terugsturen van vluchtelingen die direct gevaar lopen. Het "herzien" (= normverlaging) van verdragen omtrent mensenrechten is een gevaarlijke en heilloze weg.

Mostafa
Mostafa1 sep. 2017 - 14:07

Italië betaald de Libische mensensmokkelaars met Libische olie om te voorkomen dat dat asielzoekers Italië bereiken en betaalt ook de Libische olie en gas- smokkelaars van Libië naar Italië, het laatste werd vergeten te melden !

Klaas Vaak2
Klaas Vaak21 sep. 2017 - 13:59

Er zijn alle goede verbindingen geweest tussen de Italiaanse politiek en de maffia, zelfs in die mate dat het niet altijd zeker was of de President van Italië niet ook -tegelijk- het hoofd van de maffia was. De volgende stap is nu om de Libische maffia voldoende geld te geven om de concurrentie buitenspel te zetten en en dan verkiezingen te organiseren, zodat de Libische bevolking langs democratische weg zelf het hoofd van de maffia kan kiezen, zodat ze daar eindelijk ook een democratie krijgen naar Amerikaans model.

2 Reacties
punt2
punt22 sep. 2017 - 7:21

Wat een onzin. iets te Vaak op de zolderkamer naar The Godfather gekeken ben ik bang. De Italiaanse maffia bestaat uit diverse families die helemaal niets met de Russische maffia te make heeft (want geen Italianen) en al helemaal niets met de Libische mafia te maken heeft (ook geen Italianen) Hier wordt voor elke enigszins georganiseerde misdaad al het woord mafia misbruikt. En de Italiaanse president als hoofd van één van de families? wat een fantasie.

Klaas Vaak2
Klaas Vaak22 sep. 2017 - 14:55

"Proces tegen 'oom Giulio' Andreotti begint in Palermo Wat iedereen vermoedde maar niemand durfde te zeggen, hebben de onderzoeksrechters van Palermo zwart op wit op papier gezet: 'Totò Riina en Giulio Andreotti waren hetzelfde, zijn hetzelfde en zullen hetzelfde zijn.' De hoogste leider van de mafia en de hoogste leider van de Eerste Republiek twee handen op één... - http://tinyurl.com/y8ckygpt Het woord "mafia" wordt wereldwijd gebruikt als aanduiding voor georganiseerde criminaliteit. De Siciliaanse mafia noemt zich "Cosa Nostra", onze zaak, ons ding.

RobSon2
RobSon21 sep. 2017 - 13:55

De EU-gezindheid is ver te zoeken blijkbaar. Italië voelt zich niet gesteund door de rest van de EU en is zo wanhopig dat het zelf maatregelen gaat treffen. Weer een barst in het EU-bolwerk... hopelijk is het tij nog te keren en gaat de EU eens als één man/vrouw achter Italië staan op dit probleem aan te pakken.

1 Reactie
Zomaareenmening
Zomaareenmening1 sep. 2017 - 19:29

Achter Italie staan? Je bedoelt dat er ruimschoots gemarteld, verkracht en gemoord mag worden zolang jij maar save in je vertrouwde omgeving kan blijven en geen "asielzoekers"op straat hoeft tegen te komen?

Zephyr2
Zephyr21 sep. 2017 - 13:28

Marktwerking: het tegenhouden van vluchtelingen levert nu meer op dan smokkelen.

Bert Vlierman
Bert Vlierman1 sep. 2017 - 13:25

Deze Italiaanse maffiadeal verschilt niet zoveel van de deal die de EU heeft gesloten met Turkije. Uiteindelijk gaat het ook daar om geld dat voor een groot deel in foute zakken verdwijnt en ook daar heeft het belang van de vluchtelingen geen enkele rol gespeeld. Het grootste verschil tussen beide deals is, dat de ene deal angstvallig wordt verzwegen en dat bij de andere deal de auteurs ervan hun succes van de daken schreeuwen.

bob b.
bob b.1 sep. 2017 - 12:49

Ah, zo komt de aap dus uit de mouw De beschuldigingen aan het adres van de NGO's waren gefabriceerd. Een rookgordijn om de aandacht van het eigen functioneren af te leiden. Het is geen excuus voor het falende EU beleid, het is willens en wetens zo opgezet, niet uit wanhoop maar uit berekening. Blijkbaar is Europa niet in staat om een fatsoenlijke regeling van de grond te krijgen anders dan door gebruik te maken van deals die niet deugen. Met Turkije, Libië en nu ook Italië.

Piet Zwart
Piet Zwart1 sep. 2017 - 12:21

Van Baalen vanmorgen op BNR: "" ik kan die Italianen wel begrijpen..... uiteindelijk kan dit een effectieve methode zijn....''. Zal die uitspraak een aanloopje zijn voor ministerschap in komend kabinet ?

2 Reacties
OlavM
OlavM2 sep. 2017 - 11:48

Tsja, met belastinggeld is alles te koop, kennelijk.

OlavM
OlavM2 sep. 2017 - 11:51

En die van Baalen.....Ik herinner me nog als de dag van gisteren, dat hij begin 2003 op de radio zei te betreuren, dat Nederland zich uit Zuid-Irak zou gaan terugtrekken, want....Nederlandse bedrijven konden daar nog zo veel winst maken! (Letterlijk ongeveer!).

punt2
punt21 sep. 2017 - 12:15

als het werkt ? De NGO's hoeven geen taxi meer spelen, Europa die toch niets deed aan het ontmoedigen van migranten ( die geen enkele kans hebben op asiel) en Italië die niet langer overstroomt met kansloze migranten. Er is geen beleid! er zijn alleen zachte heelmeesters die niet verder komen dan : "het is een probleem" Het falen van de E.U. kan niet duidelijker worden gemaakt.

rbakels
rbakels1 sep. 2017 - 12:13

Ook Fredje Teeven werkte samen met liuche regimes: hij betaalde ze om afgewezen asielzoekers terug te nemen. Het werkte reuze effectief maar wel verslavend: geen regerinh neemt nog gratis zulke mensen terug. Moraal: politieke urgentie kost de beladtingbetaler klauwen met geld.

dennis2
dennis21 sep. 2017 - 11:59

Dus iedereen werkt met deze criminelen samen, maar om steeds weer andere redenen. Iets met een pot en een ketel.

Jan Willem2
Jan Willem21 sep. 2017 - 11:42

Een in mijn ogen vrij logisch gevolg van een totaal falend EU beleid, veerdiensten door Frontex en NGO's en wegkijkende lidstaten die eenvoudig stellen dat Italië haar eigen boontjes maar moet doppen. Als één lidstaat alle door de EU gefaciliteerde problemen op haar bordje krijgt is het op een bepaald moment; genoeg is genoeg.

Hank Rearden
Hank Rearden1 sep. 2017 - 11:40

Zeer interessant. Je gaat je dan ook afvragen in hoeverre organisaties als "Brigade 48" achter met militaire precisie uitgevoerde terroristische aanslagen zitten als Bataclan/Frankrijk, of MH17, en waarom zulke aanslagen bijvoorbeeld (post-9/11) niet in V.S. hebben plaatsgevonden, uiteindelijk land met grootste aantal militaire operaties in andere (moslim)landen. Zijn daders van Europese terreuraanslagen "slechts" boze moslims, of is hier sprake van vergelding omdat overheden hun deals/beschermgeld niet nakomen? Wellicht kan iemand als Beatrice de Graaf haar licht laten schijnen.

Gijs Blijd
Gijs Blijd1 sep. 2017 - 11:30

Deze deal zal de stroom mensen uit midden- en zuid-afrika stoppen. Mensen die niet naar Libië komen zullen ook niet in Libië worden uitgebuit en mishandeld. Bovendien zullen ze niet verdrinken op zee.

weggepest-op-joop.nl
weggepest-op-joop.nl1 sep. 2017 - 11:09

Het is te gemakkelijk om met de vinger naar Italië te wijzen. Vooralsnog is het in het internationale recht op z’n minst niet duidelijk dat immigranten die vlak voor de Libische kust gered worden vervolgens naar Italië verscheept mogen worden. Toch verwachten velen van Italië dat ze dat accepteren maar tegelijkertijd helpt vervolgens niemand om de vluchtelingen daarna binnen de EU op te vangen. Ik snap best dat de Italianen dan zelf een oplossing forceren. Het aller trieste van de migratiestroom is dat de focus ligt op de (nood)opvang van vluchtelingen vanaf het moment dat ze in een bootje de middellandse zee opgaan. Dan vinden we ze in één keer 'ons probleem'. We helpen dus als het ware alleen die vluchtelingen die voldoende geld hebben om via smokkelroutes zover te komen. Het belangrijkste is dat iedereen (dus ook wij en de vluchtelingen) gaan beseffen dat emigratie naar Europa niet de oplossing is. Onder de streep is ieder beter af met een goede opvang in de regio. dat moeten we goed en structureel regelen. Dus niet een actie en een gironummer maar een structurele EU-aanpak.

2 Reacties
Johan eldert
Johan eldert1 sep. 2017 - 12:50

[Vooralsnog is het in het internationale recht op z’n minst niet duidelijk dat immigranten die vlak voor de Libische kust gered worden vervolgens naar Italië verscheept mogen worden] Maar het zeerecht wel. vanuit het zeerecht is bepaald dat drenkelingen naar de dichtsbijzijnde of meest toegankelijke haven gebracht mogen worden voor verdere opvang. dat de EU, met nederland voorop, Italie en Griekenland in de kou laat staan, is absoluut waar. Lang leve VVD, PVDA, CDA etc die voor het hardvochtige en onmenselijke vluchtelingenbeleid hebben gezorgd. [ Onder de streep is ieder beter af met een goede opvang in de regio. dat moeten we goed en structureel regelen] die opvang is er ook maar partijen als VVD en CDA en PVV doen er alles aan om die opvang te frustereren. de UNHCR roept al jaren om beter voorzieningen en dat de aangesloten landen aan hun verplichtingen voldoen. wederom loopt nederland voorop in het frustreren van lokale opvang, ondanks elke keer de grote woorden van rutte en zijlstra. Het probleem ligt niet daar maar in den haag.

weggepest-op-joop.nl
weggepest-op-joop.nl1 sep. 2017 - 17:17

[ vanuit het zeerecht is bepaald dat drenkelingen naar de dichtsbijzijnde of meest toegankelijke haven gebracht mogen worden voor verdere opvang] Zie daar mijn punt: Italiaanse havens zijn namelijk noch het dichts bij, noch het meest toegankelijk. Dat zijn havens in Tunesië en Egypte. [Het probleem ligt niet daar maar in den haag] Als die vluchtelingen over de Nederlandse grens komen wel, maar ze komen Italië binnen. De rest is vooral EU. We (de EU-landen) zijn niet in staat omdat te regelen, of willen het gewoon weg niet regelen.

Bruce Eel
Bruce Eel1 sep. 2017 - 10:58

Hoe walgelijk dit ook is, er zijn ook duidelijke bewijzen dat de NGOs ook samenwerken met diezelfde smokkelaars. Dit is wat er gebeurt als je als EU het voortouw niet neemt en je hoofd in het zand steekt. Ik vind dat daar de ultieme schuld van dit hele drama ligt

2 Reacties
Johan eldert
Johan eldert1 sep. 2017 - 12:52

NGO'willen wel eens de mensen meteen overnemen om te voorkomen dat de vluchtelingen op volle zee overboord worden gezet. dat is alleen maar menselijk. wat italie doet is een grof schandaal en totaal niet te vergelijken met wat de NGO'doen. die notabene zelfs het schip van de anti vluchtelingen groep heeft gered

Bobby de Bouwer
Bobby de Bouwer1 sep. 2017 - 12:58

Inderdaad, het in Europa is het noch vlees noch vis. Het is: de andere kant opkijken en hopen dat het ophoudt vanzelf. En ondertussen de morele vlag hijsen en roepen dat we alles schaffen.

polygoonjournaal
polygoonjournaal1 sep. 2017 - 10:46

ik zou zeggen Sabratha uitgebreide observatie en documenteren van de leden van de bende en die dan laten elimineren door commando's.

Bobby de Bouwer
Bobby de Bouwer1 sep. 2017 - 10:40

Alles is beter dan dat mensen op zee verdrinken.

1 Reactie
Gijs Blijd
Gijs Blijd1 sep. 2017 - 13:03

Precies. Per saldo gaan de Afrikanen nu niet meer op weg. Als het vooruitzicht is een slavenbestaan in Libië in plaats van een reis naar Europa dan droogt de stroom "vluchtelingen" vanzelf op.

DaanOuwens
DaanOuwens1 sep. 2017 - 10:37

Dit is natuurlijk een beschamende actie. Maar ook een logisch gevolg van het uitblijven van meer zorgvuldige maatregelen. Twee zaken zijn van belang: Er is een grens aan de opvang capaciteit van mensen die uit Afrika een beter leven willen opbouwen in de EU. De Europese samenlevingen verharden en polariseren als gevolg van de instroom uit Afrika. Het is niet eenvoudig om een oplossing te creëren. Maar een mix van militair ingrijpen in verschillende regio's en het heel snel terug deporteren van grote groepen is noodzakelijk. Dat nalaten leidt tot dit soort excessen.

8 Reacties
Dusk2
Dusk21 sep. 2017 - 13:33

[Dit is natuurlijk een beschamende actie. Maar ook een logisch gevolg van het uitblijven van meer zorgvuldige maatregelen. Twee zaken zijn van belang: Er is een grens aan de opvang capaciteit van mensen die uit Afrika een beter leven willen opbouwen in de EU. De Europese samenlevingen verharden en polariseren als gevolg van de instroom uit Afrika. ] Nee, de samenleving verhardt en polariseert als gevolg van de berichtgeving over die mensen uit Afrika. Die grens aan opvang is bij lange na nog niet bereikt, maar door haatpropaganda van de als paddestoelen uit de grond schietende fascisten in Europa zijn inmiddels heel veel mensen daar wel van overtuigd. [Het is niet eenvoudig om een oplossing te creëren. Maar een mix van militair ingrijpen in verschillende regio’s en het heel snel terug deporteren van grote groepen is noodzakelijk. Dat nalaten leidt tot dit soort excessen.] Militair ingrijpen en grote groepen terugdeporteren lijdt juist tot excessen. Afgezien van de enorme complicaties (waaronder mensenrechtenschendingen) die dat soort ingrijpen en deporteren met zich mee zullen brengen, is er natuurlijk ook helemaal niets opgelost als alle Afrikanen terug in Afrika zijn. Het enige verschil is dan dat wij kunnen doen alsof wij niets meer met ze te maken hebben. Dat is dus een nepoplossing.

DaanOuwens
DaanOuwens1 sep. 2017 - 17:14

@ Anne Dijkstra Jammer niets begrepen van mijn tekst. Geeft niet, voor mensen zoals jij is het zoeken naar een werkende oplossing al snel te ingewikkeld. @ Wout Lexmond Ik zit er naast. Ik heb 3/4 jaar bij Vluchtelingen Werk gewerkt. Veel mensen uit Somalië en Eritrea gesproken. Als ik heel optimistisch ben denk ik dat 15% van die groep zich uiteindelijk thuis voelt in Nederland. Daarnaast is er voor deze groep geen enkel perspectief. Niet op een opleiding niet op een baan. Met het focus op vluchtelingen uit Syrië en Irak kunnen deze mensen een veel beter perspectief krijgen. De mensen die komen uit Nigeria en andere Afrikaanse landen hebben hier geen enkel perspectief behalve werk in een zwart circuit. En een rol als tweederangsburger in een samenleving die hen niet hier wil hebben. Wij hebben ook in principe niets met de mensen in Afrika te maken. Althans ik niet. Ik heb voor hen geen verantwoordelijkheid en geen zorgplicht. Wat ik mooi zou vinden als zij hun samenleving tot bloei konden brengen en de burgers veiligheid. En voorwaarde daarvoor ik het sluiten van de route naar Europa. Dus Europese beroepen beveiligen opvangkampen voor gedeporteerde vluchtelingen en andere asielzoekers. Er is adequate medische zorg en onderwijs. Mensen krijgen te horen dat zij onder geen enkele voorwaarde welkom zijn in Europa. En iedere week vaart er een groot Nederlands marine schip terug met 500 mensen die hier niet welkom zijn en niet vluchten voor oorlog of geweld en brengt hen naar een goed beveiligd kamp in Afrika. Wat ik tegen heb op het idee dat deze mensen hier welkom zijn is niet dat het geen sympathiek idee is, het is een niet realistisch idee. Ik heb te veel vluchtelingen gezien die hier doodongelukkig zijn maar ook geen enkel alternatief hebben. Zorg dat je dat eens onder ogen gaat zien. En denk dan na over wat de beste oplossing zou zijn.

Klaas Vaak2
Klaas Vaak21 sep. 2017 - 18:23

Het is erger dan een nep-oplossing, het is crimineel.

DaanOuwens
DaanOuwens2 sep. 2017 - 4:33

@ Anne Dijkstra Jij schrijft: Nou nou Daan niet zo denigrerend, ik heb niet met je geknikkerd. Er is gewoon niet zoveel meer te begrijpen aan je eerste bijdrage. Mijn opmerking was niet denigrerend maar heel feitelijk. Mijn eerste bijdrage was helder dat jij het niet wil begrijpen is iets dat ik niet kan oplossen.

Dusk2
Dusk22 sep. 2017 - 5:36

@ Daan [Wat ik tegen heb op het idee dat deze mensen hier welkom zijn is niet dat het geen sympathiek idee is, het is een niet realistisch idee. Ik heb te veel vluchtelingen gezien die hier doodongelukkig zijn maar ook geen enkel alternatief hebben. Zorg dat je dat eens onder ogen gaat zien. En denk dan na over wat de beste oplossing zou zijn.] Dat die vluchtelingen hier ongelukkig zijn en geen enkel alternatief hebben, is gevolg van bewust beleid. VVD en consorten treffen allerlei zogenaamde maatregelen die stiekem alleen maar bedoeld zijn om vluchtelingen ongelukkig te maken: http://www.grutjes.nl/2016/07/frustreren-asielzoekers-door-overheid-heeft-nul-effect/ De gehele wetenschap, op een paar neppers als Jan van de Beek na, is het erover eens dat we veel meer vluchtelingen kunnen opvangen dan we nu doen. Daarnaast kunnen we veel processen een stuk mensvriendelijker laten verlopen. Dat is gewoon realistisch, maar veel mensen kunnen dat niet onder ogen zien omdat rechtse psychopaten de mogelijkheid krijgen om ze constant met onjuiste informatie op te zadelen.

DaanOuwens
DaanOuwens2 sep. 2017 - 7:55

@ Wout Lexmond Nederland kan niet meer vluchtelingen opvangen en wil het ook niet. Een ruime meerderheid is daartegen. Daarnaast wil niemand de Afrikanen die om andere motieven hier naartoe komen. Er is voor hen geen werk en geen perspectief. Zij hebben op de arbeidsmarkt helemaal niets te bieden. Dan kan je wel zeggen dat jij vindt dat er meer ruimte is. De werkelijkheid is dat slechts een hele kleine minderheid die ruimte wil bieden en het overgrote deel levenslang een uitkering nodig heeft. Dat vluchtelingen moeizaam integreren door doelbewust overheidsbeleid is onzin. Er is wel veel onkunde en domheid. Bij de IND, bij COA het ministerie, de gemeenten en organisaties zoals Vluchtelingenwerk. Aangezien de maatschappelijke begeleiding van VW meestal wordt geboden door een niet opgeleide en onbekwame vrijwilliger is het nog een wonder dat sommigen wel integreren en hun inburgeringsdiploma behalen. Echter als je een keer tegenover een Somalier hebt gezeten die met tranen in zijn ogen vertelt dat hij met 2 jaar Koranschool onvoldoende leervermogen heeft om ooit de Nederlandse inburgeringscursus met succes af te ronden weet je dat er meer aan de hand is. Mensen uit landen zoals Eritrea en Somalië zullen nooit succesvol participeren in de Nederlandse samenleving, misschien dat hun kleinkinderen uiteindelijk wel meekunnen op de lagere school. Maar tegen die tijd is er al heel veel schade aangericht en zijn dit ook nog eens de groepen die snel zullen radicaliseren. Jij schiet in een reflex die het spiegelbeeld is van die van PVV of FvD aanhangers. Voor hen is niemand welkom, voor jou is iedereen welkom. Geen van beiden is waar.

Dusk2
Dusk22 sep. 2017 - 14:35

@ Daan Je weerlegt mijn argumenten helemaal niet en draait nog eens hetzelfde feitenvrije verhaaltje af. Daarbovenop doe je dan ook nog eens alsof je weet wat ik allemaal denk en als klapper op de vuurpijl extrapoleer je een enkele emotionele Somaliër naar alle Somaliërs en Eritreeers die hier naartoe vluchten. [Dat vluchtelingen moeizaam integreren door doelbewust overheidsbeleid is onzin.] Vind je het nou eerlijk om dit te zeggen als ik een link plaats die gewoon keihard het tegendeel aantoont? Dat artikel is ook nog maar het topje van de ijsberg trouwens. Zolang empathische mensen zoals jij blijven kiezen voor het "redelijke midden" zullen de partij tegen de vrijheid en schorem voor demagogie het voor de wind hebben. Dat is pas realistisch.

EricDonkaew
EricDonkaew2 sep. 2017 - 15:21

@Lexmond: De gehele wetenschap, op een paar neppers als Jan van de Beek na, is het erover eens dat we veel meer vluchtelingen kunnen opvangen dan we nu doen. --------------------------------------------- Wel, wel, een beetje geblaat hè? Wat vind je er zelf van, nadat je het zinnetje nog een paar keer hebt overgelezen?