Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

De Nederlandsche Bank biedt excuses aan voor slavernijverleden

President Klaas Knot vertelt over de praktijken van zijn historische voorganger
Joop

Italianen klagen Nederlandse houding aan: gebrek aan ethiek en solidariteit

  •  
31-03-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
416560680_e50cd1530f_k

© cc-foto: Simon Bleasdale https://flic.kr/p/CNYYG

In een als advertentie geplaatste brief in het Duitse dagblad Frankfurter Allgemeine Zeitung bekritiseren Italiaanse bestuurders de Nederlandse houding in de coronacrisis. Minister van Financiën Wopke Hoekstra (CDA) tracht financiële noodhulp aan het zwaar getroffen Italië en Spanje te voorkomen. De Standaard schrijft :
"‘De Nederlandse houding is een voorbeeld van een gebrek aan ethiek en solidariteit in elk opzicht’, schrijven onder anderen de burgemeester van de stad Bergamo en de gouverneur van de zwaargetroffen Italiaanse regio Lombardije. Ook europarlementslid Carlo Calenda ondertekende de brief. De briefschrijvers betreuren dat Nederland zich verzet tegen Europese financiële hulp voor Europese landen die hard getroffen zijn door de coronacrisis. Zo schoot de Nederlandse premier Mark Rutte (VVD) de mogelijkheid om coronaobligaties uit te geven af. Ook voor het inzetten van het noodfonds ESM – ‘de Europese bazooka’ – staat Nederland op de rem."
In de brief roepen ze Duitsland op de Nederlanders niet te volgen. De NOS :
"In de brief herinneren de politici de Duitsers eraan dat Europese landen een flink deel van de Duitse schulden in de jaren 50 kwijtscholden. “En Italië is nog altijd overtuigd van de juistheid van dat besluit (…) Lieve Duitse vrienden, het geheugen helpt u bij het nemen van de juiste beslissingen.”"
De brief is opgesteld door onder meer burgemeesters, gouverneurs en een Europarlementariër. Binnen de regeringscoalitie wordt verschillend gedacht over de snoeiharde houding van de CDA-minister. Gert-Jan Segers van de ChristenUnie pleit voor meer barmhartigheid en stelt dat er een soort Marshallplan voor Zuid-Europa moet komen. Rob Jetten van D66 voelt ook voor het bieden van hulp.
Correspondent Andrea Vreede wordt geciteerd bij de VRT. In Italië gaan stemmen op Nederlandse producten te boycotten. De wrevel over het gebrek aan samenwerking dateert al van voor de coronacrisis. Nederland liet Italië en Griekenland ook aan hun lot over in de vluchtelingencrisis:
"“Ooit waren de Italianen eurofielen, ze vonden het Europese project fantastisch. Dat is helemaal afgebroken, vooral door de migratiecrisis. Er was toen geen solidariteit en dat gebeurt nu weer. Het ethische besef van hoe je met mensen omgaat, is er niet, klinkt het hier.”"
Prominente Duitse economen riepen vorige week op juist over te gaan tot ongekende financiële hulp.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (103)

Libertain
Libertain1 apr. 2020 - 9:47

@Van Tax, en als je het per capita gaat berekenen, dan? Hoop ik dat je beseft dat er om financiele hulp in pandemie gaat, derhalve is de berekening per capita, toch?

1 Reactie
Libertain
Libertain1 apr. 2020 - 9:50

...in tijden van pandemie gaat...

Van Tax
Van Tax1 apr. 2020 - 7:28

In de zijlijn over de EU-coronabegroting, maar zeker wel over de EU-solidariteit in coronatijd: Interessant zijn de vragen die Pieter Omtzigt heeft gesteld aan de kamer (zie twitter). Van het noodpakket van EUR 37 mio zou 7,4 miljard naar Polen gaan, 2,3 miljard naar Italie en 0,03 miljard naar Nederland. Terwijl Nederland en Italië zwaarder getroffen zijn dan Polen... Conclusie. Het is gewoon een ordinaire herverdeling, uitbreiding van de EU, een greep in de Nederlandse portemonnee. En het heeft niets met de coronacrisis te maken. Schandalig dat die zo wordt misbruikt!

Appi Mohamud
Appi Mohamud31 mrt. 2020 - 19:33

De pot verwijt de ketel dat tie zwart ziet. Is dit niet hetzelfde land dat een jaar geleden Africanen al lachend lieten verdrinken en zelf in het ziekenhuis africanen vertelden dat ze hen niet giengen helpen maar konden terug gaan naar eigen land of sterven? https://youtu.be/TnYqUs1Vvg0 Ondertussen is een Africanse land hun te hulp gekomen en zijn er 20 artsen vanuit Somalië naar Italië gestuurd boven op de 30 dat Cuba had gestuurd. Zo blijkt maar weer is dat deze zogenaamde "shithole cointries" meer menselijk zijn dan de zogenaamde eerste wereld landen.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9331 mrt. 2020 - 17:54

Ahja, hetzelfde kan van de Italianen gezegd worden. Al bijna tien jaar willen de Italianen zogeheten eurobonds. Het is weerzinwekkend hoe zij een pandemie gebruiken om dit er doorheen te willen drukken in een tijd dat er minimale publieke weerstand mogelijk is in de noordelijke EU landen.

1 Reactie
Marth2
Marth21 apr. 2020 - 10:02

Zoals de waard is vertrouwt-ie z'n gasten: niet iedereen ligt, loopt of zit de hele dag over centen te denken, en zeker de Italianen hebben momenteel wel iets anders aan hun hoofd. Denken dat alles alleen maar over centen gaat is meer een Nederlandse hobby, zoals jouw reactie illustreert.

Proletarier
Proletarier31 mrt. 2020 - 14:56

Ik ben over het algemeen toch vrij links maar Italie heeft dit toch ook vooral aan zichzelf te wijten. Zij kiezen consequent pannenkoeken als president van het land. Ze hebben geen discipline wat betreft belasting betalen. In de crisis hebben ze ook niet de staatschuld onder controle gebracht. Wij daar en tegen hebben wel hard bezuinigd op de zorg en andere sociale voorzieningen waardoor wij nu een lage staatschuld hebben en deze corona crisis kunnen betalen (voor zo lang als dat kan).. Kan iemand mij hier uitleggen waarom wij solidair moeten zijn met hun als zij overduidelijk zelf de oorzaak zijn van het probleem en dit weigeren in te zien?

4 Reacties
LaBou
LaBou 31 mrt. 2020 - 16:40

Hebben die Italianen toch gelijk met hun verklaring van de afkorting NL: niente lire.

ton14024
ton1402431 mrt. 2020 - 18:21

Wij hebben een tekort aan ic-bedden. Waarom zou Duitsland ons helpen terwijl dit toch duidelijk door ons zelf is veroorzaakt?

Proletarier
Proletarier1 apr. 2020 - 6:24

@ Ton Als wij aangeven dat wij dat totaal niet als een door ons veroorzaakt probleem zien en als wij ook sinds de vorige crisis geen enkele bedden bij hebben gekocht dan vind ik inderdaad dat ze ons niet hoeven te helpen… Ik trek het echt heel slecht als ik die Italianen zie klagen over hoe verschrikkelijk wij wel niet zijn maar in de tussentijd betalen ze zelf geen belasting. Dat is natuurlijk niet hoe solidariteit werkt. Van alles van ons verwachten maar zelf niet werken aan je problemen…

Marth2
Marth21 apr. 2020 - 10:12

Nee, dat kan niemand je uitleggen. Zoiets zou je zelf namelijk moeten begrijpen, snap je. En overigens, de Italiaanse president moge een pannenkoek zijn (geen idee), maar in het Torentje zit, zoveel is zeker, een Haags Hopje. Of dat positief of negatief is moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.

Leontrotsky
Leontrotsky31 mrt. 2020 - 13:32

Ik schaam me echt dat ik Nederlander ben. Nederland beleid altijd solidariteit in woord maar nooit in daad, juist nu we elkaar echt moeten helpen geeft Nederland niet thuis. Ik sluit mij ook aan bij Nout Wellink waarvan ik niet bepaald een groot fan ben. We moeten nu Italië en Spanje helpen met alles wat we hebben anders zal de EU uiteen vallen.

3 Reacties
Jozias2
Jozias231 mrt. 2020 - 15:19

Waar maakt u uit op dat er financiële steun is geweigerd. Intressant artikel in El.pais.com https://english.elpais.com/economy_and_business/2020-03-28/do-we-have-a-deal-pedro-an-inside-look-at-the-clash-between-eu-leaders-at-coronavirus-summit.html Er is financiële steun toegezegd vanuit het ESM en er is toegestaan het begrotingstekort op te laten lopen. Maar Italië en Spanje wilden dat niet omdat het 'ESM' stigmatiserend zou zijn. Het enige wat ze willen zijn de 'Corona bonds' zonder enige afspraken. Hierbij wordt de medische crisis 'misbruikt' om de economische crisis op te lossen.

Libertain
Libertain1 apr. 2020 - 7:13

@Jozias, het is dit, of straks Nederlandse producten door Italie laten boycotten omdat er al stemmen in die richting gaan, terwijl de Duitse economen reeds aan het voorbereiden zijn voor soort Eurobonden te accepteren. Denk je dat wij Nederlanders tenslotte geïsoleerd willen raken?

Jozias2
Jozias21 apr. 2020 - 13:12

Artikel niet gelezen? Juist Merkel heeft gezegd nooit in te willen stemmen.

DenFlexwerker
DenFlexwerker31 mrt. 2020 - 13:29

Laat mij eens raden: als we hieraan gehoor geven, dan zal na deze crisis, zuid Europa zijn zaakje op orde brengen en nooit meer om een zelfs maar een euro steun uit het noorden vragen? Want dit is een unieke situatie. Nee, de roep om de transfer unie is al decennia bezig en dit is eerder 'never waste a good crisis'. Ook Nederland is getroffen door corona maar heeft wel een appeltje voor de dorst aangelegd. Had men daar ook kunnen doen. Toen opgemaakt, dus nu niet zielig doen. Nederland moet hier niet intrappen. De pensioenpotten zijn al door alle eerdere bazookas stiekem naar het zuiden afgeroomd. door de ECB. Maar nu moet er nog meer geld naar het zuiden en dat zal structureel zijn. Als deze geest verder uit de fles komt, dan gaat die er nooit meer in,

stokkickhuysen
stokkickhuysen31 mrt. 2020 - 13:24

Misschien kan Rutte een advertentie voor de Italiaanse kranten opstellen. Voordeel, kan in de mini's dus geen onvoorziene kosten: 'Kost Duur'

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin31 mrt. 2020 - 13:17

Ik heb begrepen dat het vnl om de toon van Hoekstra en de houding van Rutte gaat, dat veel italianen belasting ontduiken is een bekend gegeven, ik vermoed dat het in Spanje iets anders ligt, je kan ze niet over één kam scheren, ik denk dat Nederland met deze houding in eigen vlees snijdt, voorlopig kan Schouten de pot op met haar sierbloemkwekers die steun van de EU nodig hebben, Rutte ging de onderhandelingen in met een biografie van Chopin, daarmee geef je een niet mis te verstaan signaal af, daarna doen alsof er niets aan de hand is, typisch Rutte, het onthouden van informatie is z’n sterkste wapen om te verhullen wat hij in z’n schild voert; ik zeg niet dat je zonder meer moet voldoen aan de vraag van de zuidelijken, met een stoere houding en haantje de voorste van Nederland wek je alleen maar weerzin, dat moet je volgens mij niet willen in deze tijd.

Freek3
Freek331 mrt. 2020 - 13:11

Solidariteit; "Ik vraag, u betaald, u vraagt, ik negeer u".

Juppé🎗
Juppé🎗31 mrt. 2020 - 13:01

Neem aan dat de regering wel teruggefloten wordt door verstandigere economen en mensen uit het bedrijfsleven. Niet alleen erg asociaal maar ook erg dom deze houding in deze extreme situatie.

Buitenstaander
Buitenstaander31 mrt. 2020 - 12:08

Soldariteit…. Laten we even nadenken: We hebben met z'n allen solidaire regels afgesproken in de EU over begrotingsdiscipline; over staatsschuld etc… Hadden we niet die discussie elke keer met Italiaanse regeringen, en wie staken er toen 'uit solidariteit' altijd hun middelvinger op, introduceerden een 'basisinkomen' (waarvan??) en hadden een zeer lage pensioen leeftijd ( waarvan??) En wie werden er de afgelopen jaren op een debiele manier geholpen door hun grote afgevaardigde bij de ECB? En wiens pensioengelden draaiden daar 'uit solidariteit' voor op? En nu gaan we het ineens hebben over solidariteit? Hypocriet. En ja begin vooral over NL als belastingparadijs. Formeel is dat nog steeds belastingONTWIJKING itt Italie waar mensen in grote getalen belastingONTDUIKEN. Ga dus eerst maar eens belastingheffen en ...innen. Oke, helpen, prima, gaan wedoen, tegen lage rente prima: maar met toekomstregels, en als die overschreden worden; automatisch een hogere rente met onmiddelijke aflossing etc... en een goed geheugen met vastlegging.

2 Reacties
TigressApril
TigressApril31 mrt. 2020 - 15:15

Lol het probleem is niet dat hun een klein basisinkomen hebben (slechts voor een deel van de bevolking overigens). Het probleem is dat wij het niet hebben. Italië zorgt beter voor haar bevolking op die manier terwijl wij ons bezig houden met schraal zijn en alles kapot bezuinigen.

LaBou
LaBou 31 mrt. 2020 - 16:42

Wil Norm nou echt beweren dat Nederland geen belastingparadijs is?

henk-alexander
henk-alexander31 mrt. 2020 - 11:38

Ergens paradoxaal dat enerzijds volbloed Nederlanders trots zijn op hun volksaard en nationaliteit en zich gestreeld voelen door een positieve bevestiging van andere landen, maar anderzijds wel door hun attitude en gedrag negatieve stereotypen (‘gierigheid’) in stand houden, zelfs weten te versterken – eigenlijk een raar volk. Maar wel een uniek volk dat koperdraad heeft uitgevonden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandermop En wat een objectieve buitenstaander onlangs ook nog is opgevallen over EU-solidariteit, was het toestaan dat de vijanden van het Westen (China, Rusland en Cuba) met hun goedertierenheid, zout in de open zenuw van de EU konden strooien. De pijn mag dan wel enigszins verzacht zijn door deze hulpvaardigheid te bagatelliseren en af te doen als propagandastunt, maar het neemt niet weg dat de zenuw nog steeds gapend open ligt.

Norsemen
Norsemen31 mrt. 2020 - 11:37

De Nederlandse opstelling is niet alleen moreel schandalig maar ook economisch.

Max5
Max531 mrt. 2020 - 11:34

Natuurlijk heef Italie nu een enorm probleem, net als alle andere landen in lockdown. Maar laten we ook vooral de harde cijfertjes niet uit het oog verliezen. Over 2019 (dus vóór de corono crisis) had Italie een staatsschuld van 133,9% t.o.v. hun bbp van USD 2.084 miljard. Dat is omgerekend USD 46.508 per inwoner. Nederland had toen een staatsschuld van 49,2% t.o.v. bbp USD 914 miljard. Dat is USD 26.452 per inwoner. Dus trap er vooral niet in, zou ik zeggen, ze maken er daar al heel erg lang een enorme pestbende van.

Mostafa
Mostafa31 mrt. 2020 - 11:33

Waar blijft Berlusconi met zijn miljarden ?! Waar blijft het Valicaan met zijn tassen vol met geld ? Nederland is nu zeer afhankelijk van de buurland Duitsland als het gaat om te kort aan ziekbedden en beademingsapparaten want Nederland heeft niet genoeg spullen. Nederland zit ook in een noodsituatie net zoals Italië en Spanje. Italië blaft nu Nederland uit als een trucje zodat Europa Italië niet kwalijk neemt door Rusland en China binnen Italië te laten druppelen!! Europa na coronacrisis tegen Italië : Waarom hebben jullie Poetin en China binnen gelaten. Italië : Omdat niemand wilde ons helpen..

Marth2
Marth231 mrt. 2020 - 11:26

Als ik het merendeel van de reacties hier lees kan ik niet anders dan concluderen dat het niet alleen Den Haag is dat volzit met mekkerende, geldtellende kruideniers, maar dat een behoorlijk deel van de bevolking van dit hypocrietje landje (belastingparadijs) tot dezelfde categorie moet worden gerekend (met excuses aan de echte kruideniers).

Gi Raf
Gi Raf31 mrt. 2020 - 11:22

Hoelang gaat het nog duren voor het kwartje valt? EU profiteurs willen alleen maar profiteren en vooral niks van hun profijt delen met medeburgers die het minder getroffen hebben. En dat geldt zowel tussen burgers onderling als tussen lidstaten. EU solidariteit is er niet en die is er ook nooit geweest. Dat bleek toch ook al bij de vorige crisis van villahypotheken. De Griekse arbeiders zijn compleet ondergeschoffeld door de PvdA Dijsselbloems c.s. Alles met kortzichtig eigenbelang om de eigen banken en villa's uit de wind te houden. Dat Grieken compleet aan de bedelstaf kwamen en zelfs geen medicijnen etc. meer konden betalen interesseert de EU profiteur geen zier. Ook nu niet bij de coronacrisis. Niet als het gaat om elkaar te steunen als het medische hulp gaat maar ook niet als het gaat om de financieel/economisch ramp die in volle gang is. De Britse arbeiders mogen hun handen dichtknijpen dat hun gelukt is om in meerderheid de Brexit voor elkaar te krijgen. Niet dat dat een garantie is voor een betere afloop maar in ieder geval zijn Britse arbeiders niet langer afhankelijk van het soort EU profiteurs dat alleen voor eigen belang gaat.

3 Reacties
madbako
madbako31 mrt. 2020 - 16:45

Heb je Kees weer. Hoi Kees, alles goed?

LaBou
LaBou 31 mrt. 2020 - 16:47

Die enkele villa zal me eigenlijk een zalige rotzorg zijn. De gewone man die een huisje heeft, die wordt net zo goed genaaid. Alleen wil raf dat maar niet zien. Die drukt op een aantal sneltoetsen en hoppa, daar staat weer het hele lijstje met onzin.

Gi Raf
Gi Raf31 mrt. 2020 - 20:49

Die enkele villa Bou? Ruim de helft van Nederland heeft intussen een villa met subsidie. Die andere helft van Nederland mag krom liggen om de hoge huren die huisjesmelkers eisen uit de mond te sparen. Gewoon omdat het kan. Inclusief de jaarlijkse 2 miljard villahypotheekcrisisverhuurbelasting. Villabewoners, de rijke helft van Nederland hoeven niet bang te zijn dat ze even hun woonlasten niet kunnen dragen. Er is al lang besloten dat ze tijdens de coronacrisis niet verplicht hoeven te sparen in de eigen villa (aflossen). De villasubsidies lopen uiteraard ook tijdens de coronacrisis door. Lage rente subsidie op schulden waaronder hypotheken. Renteaftreksubsidie. Vrijstelling van vermogensbelasting op de spaarcenten in de villa etc. Kom daar een om bij huurders, daar hoor geen hond over. Of het moet een ondernemer zijn die huur moet betalen. Dan staat de regering gelijk klaar met miljarden.

erikbos
erikbos31 mrt. 2020 - 11:11

Waarom schrijft Italie zeflf niet wat extra staatsobligaties uit, waarom moet Nederland daar garant voor gaan staan d.m.v. eurobonds ?

1 Reactie
wegmetons
wegmetons31 mrt. 2020 - 18:06

Omdat Italië door decennia van economisch wanbeleid al totaal aan zijn taks zit qua staatsschuld. Ik herinner me de ruzie nog een goed jaar geleden toen hun begroting werd afgekeurd door de Europese commissie. Toen hadden we het ook gedaan toen we ze aan afspraken wilden houden. Nooit aan afspraken willen houden en nu boos worden als je aan die afspraken herinnert wil worden. Natuurlijk moeten we ze nu helpen, staat als een paal boven water, maar het lijkt me heel redelijk om ze er even op te wijzen dat het toch wel raadzaam is om wat spaarzamer te gaan doen in de toekomst zodat als er over 10 of 15 jaar is een crisis uit breekt, ze niet meteen weer met het handje hoeven te gaan staan.

Robert Follon
Robert Follon31 mrt. 2020 - 10:52

Wat is er zo solidair aan 'coronabonds'...?

TigressApril
TigressApril31 mrt. 2020 - 10:49

Hoezo niet solidair we hebben hun faaltrein de Fyra gekocht omdat we binnen de EU moesten aanbesteden. Verder als ze meer cash money willen kan dat geregeld worden in de vorm van een ruil ik stel voor dat Nederland 1 euro per vierkante meter bied. Dit gaat helemaal niet over Corona maar puur over hun schulden, de gene die onethisch mensen probeert te chanteren zijn Italië, Spanje en Portugal zelf. Wat betreft Portugal wij hebben hun wegen betaald alsook het onderhoud van veel van hun natuurgebieden. We betalen aan dat noodfonds meer dan we ontvangen zoals altijd en nog noemen ze ons gierig. Als we zogenaamd zo gierig zijn dan nemen we wel alles terug.

Markzelluf
Markzelluf31 mrt. 2020 - 10:31

Door landen als Italië, Spanje en Griekenland (en de euro) te willen redden, is het beleid van de EU er steeds op gericht geweest de rente enorm laag te houden (whatever it takes). De prijs daarvoor is dat pensioenfondsen in financiële problemen verkeren en pensioengerechtigden bepaald geen waardevast pensioen overhouden (ik hoor niet tot die groep!). Kortom, veel Nederlanders merken al jaren de gevolgen van het verkeerde Italiaanse (etc.) beleid. Toegegeven, het probleem is complexer dan dat: Noord-Europese bedrijven hebben voordeel bij de relatief voor hen goedkope euro, maar daar merkt niet elke inwoner wat van. Nu een blanco check aan Italië leidt tot grote problemen voor de Nederlandse financiën in de nabije en verdere toekomst. Niet doen dus. En eurobonds is helemaal het domste dat je kunt doen. Het leidt tot een onlosmakelijk verweven financieel systeem binnen de EU waarbij zuinige landen de rekening gaan betalen voor spilzucht van andere landen met allerlei mogelijke scenario's van dien.

JaapBo
JaapBo31 mrt. 2020 - 10:24

Tegenwoordig moet je je schamen dat je Nederlander bent. Ons land bied allerlei bedrijven faciliteiten om belasting in andere landen te ontwijken. Dat noem ik parasiteren! Onze Jeroen Deijsselbloem was leidend bij het afbreken van de Griekse economie. En nu willen we de economie van Italië en Spanje zeker ook 10% extra laten krimpen (want dat gebeurt als die landen niet financieel geholpen worden). Krimp in Italië en Spanje schaadt onze economie ook enorm. En we zijn toch een EU om te proberen samen de beste beslissingen voor ons allen te nemen, niet om elkaar het vel over de oren te stropen? In Op1 vertelde hoogleraar economie Arnoud Boot gisteravond dat het in NL belang is om Italië en Spanje te helpen, en dat verreweg de meeste economen dat vinden.

Jaap1002
Jaap100231 mrt. 2020 - 10:17

Wie gaat mij even uit leggen waarom ik tot zo ongeveer mijn 70e moet door werken. En dat we tegelijkertijd mensen gaan helpen die 10 jaar eerder met pensioen gaan? Die zich vervolgens nog ondankbaar tonen ook. (En te weinig belasting heffen.) We zien momenteel in sneltreinvaart de EU en de eurozone uit elkaar vallen. Dat vind ik jammer, tot voor de corona-crisis was ik een enthousiast EU-burger. Ik denk dat we de realiteit onder ogen moeten zien.......

JanB2
JanB231 mrt. 2020 - 9:55

Weigering van financiele hulp aan Italië komt op hetzelfde neer als dat Duitsland en België principieel zouden weigeren nederlandse IC patienten op te nemen. Nederland heeft willens en wetens zijn zorg uitgekleed tot een niveau dat onder normale omstandigheden al capaciteitsproblemen kende. En nu, bij een nationale ramp, is de zorg in Nederland door zijn hoeven gezakt. Het aantal IC-bedden is onvoldoende om op korte termijn nog het hoofd te kunnen bieden aan de grote aantallen patienten, de huidige IC-capaciteit kan alleen worden gerealiseerd door alle andere niet direct levensbedreigende ingrepen af te zeggen. Dat alles is de uitkomst van een beleid waar jarenlang voor gewaarschuwd is. Maar men ging door, op basis van oneigenlijke argumenten die de louter financiele focus van het beleid moesten verdoezelen. Nu is het volledig spaak gelopen. De lijn van Nederland in de italiaanse kwestie volgend zou het buitenland Nederland nu moeten laten vallen als een baksteen. Dat gebeurt niet. Nederlandse patiënten worden behandeld in België en Duitsland. In die landen heeft men namelijk fatsoen. En door wijs beleid nog wat capaciteit over om een dergelijk genereus aanbod te doen aan Nederland. Dus nu heel snel die grote bekken richting Italië dicht als je de komende jaren, als de crisis voorbij is, nog als toerist door Europa wilt reizen als Nederlander en daarbij enige gastvrijheid wilt ondervinden. Nederland is hard op weg een paria te worden. Duitsland bijvoorbeeld, dat zich in tegenstelling tot wat men hier beweert om het eigen smoel te redden nooit zo hardvochtig (want dat is het) heeft opgesteld richting Italië als Nederland, is al bijna om voor wat betreft eurobonds.

1 Reactie
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin31 mrt. 2020 - 18:48

Ik vermoed dat de economen die Rutte en Hoekstra waarschuwen voor hun hardvochtige houding de bui al zien hangen en uit eigen belang de oproep doen, kijken hoe onze nationale vrek Rutte en blokkeer fries Hoekstra zich hieruit gaan redden.

WillemVanWanorde
WillemVanWanorde31 mrt. 2020 - 9:35

In zekere zin hebben ze wel gelijk ware het niet dat onze pensioenen nul komma nada opleveren doordat Dragi het nodig vond om ongelimiteerd opkopen van obligaties van zuidelijke landen die decennia de boel geflesd hebben. En ja eht uitermate triest wat daar gebeurd en ja we moeten ze helpen maar NIET met een blanco cheque!

1 Reactie
Bert VanDuren
Bert VanDuren31 mrt. 2020 - 11:20

Inderdaad, Draghi is schuldig. Die heeft jarenlang alleen maar geld lopen bijdrukken.

Jozias2
Jozias231 mrt. 2020 - 9:29

Er worden allerlei discussies met elkaar vermengd. Er zijn meerdere rampen: Italië en Spanje onderscheiden zich in aantal slachtoffers. Dit is de medische humanitaire ramp. Daar moeten landen elkaar uiteraard elkaar bij steunen en dat gebeurt ook. Duitsland neemt Italiaanse slachtoffers over. Maar de humanitaire ramp is niet de reden dat Italie en Spanje steun willen, desondanks speelt deze medische ramp de boventoon in de emotie van de discussie. De tweede ramp is dat Italië en Spanje huis land op slot hebben moeten doen. Dit heeft enorme consequenties op de economie en werkgelegenheid van deze landen. Maar vrijwel alle andere landen (ook Nederland en Duitsland) hebben een vorm van een lock down, ligt de economie grotendeels stil en ontstaat er een recessie en wellicht een depressie. Daarin is er geen verschil tussen Italie, Spanje en andere Europese landen. De derde ramp ontstaat door de wijze waarop een land om kan gaan met de economische achteruitgang van punt 2. Dat wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld het begrotingstekort van een land ook zonder Corona. De reden dat Nederland daar nu relatief goed mee om kan gaan is omdat Nederland pijnlijke hervormingen heeft doorgevoerd die de Fransen, Italianen en Spanjaarden niet wilden doorvoeren. Denk aan de pensioenleeftijd, belasting percentages, Staatssteun en de belastingmoraal en het houden aan de Europese begrotingsafspraken. Italie heeft bewust hun overheidsschuld ten opzichte van het BNP enorm laten oplopen vanuit populisme. Deze landen hebben zich in de afgelopen jaren niet solidair getoond ten opzichte van de overige EU landen. Uiteraard zijn deze landen niet schuldig aan Corona maar wel aan hun financiële uitgangspositie. En deze is niet veroorzaakt door Corona. Deze komt aan het licht door Corona. De EU en ook Nederland heeft wel degelijk financiële hulp geboden in de vorm van het verder laten oplopen van het begrotingstekort en betalingen vanuit het stabiliteitsfonds ESM. Het is alleen zo dat er regels gelden om van dat fonds gebruik te mogen maken. Namelijk dat een land ook aangeeft hoe ze de overheidsfinanciën op orde gaat krijgen. En dat is hetgeen Italie en Spanje zich tegen verzetten. Ze willen geld maar geen afspraken maken hoe ze de huidige situatie in de toekomst kunnen voorkomen. Daarnaast vinden ze het gebruik van ESM stigmatiserend. Desondanks ben ik voor het steunen van de zuidelijke landen maar daar horen wel voor de toekomst afspraken bij hoe de EU als geheel het systeem houdbaar maakt en houdt. Solidariteit geld ook in goede tijden en ook van het zuiden naar het noorden dus het vraagt in de toekomst ook inspanningen van deze landen om bijvoorbeeld de belastingdruk en pensioenleeftijd meer gelijk te trekken en zich te houden aan de begrotingsregels.

4 Reacties
Pater
Pater31 mrt. 2020 - 10:57

Wat je niet noemt: NL (en ook Duitsland) heeft een groot deel van zijn welvaart te danken aan de vrijhandel binnen de EU. Een punt dat Boot ook benadrukte. Voor het moment vind ik het voldoende als we eisen dat geld uit het Stabilitetsfonds (dat die landen deels zelf hebben gevuld!) niet wordt uitgegeven aan steun voor het betaalde voetbal.

JasDon
JasDon31 mrt. 2020 - 11:17

Precies, solidariteit kan, maar voor dan gelijk de noodzakelijke hervormingen door die nodig zijn om de economie toekomstbestendig te maken. We kunnen best een paar weken, maanden uitstel zien m.b.t. uitbetaling. Oh, en de voorwaarde dat Italie, Spanje op eigen kosten uit de euro stappen wanneer ze het niet waar maken. Moet juridisch best mogelijk zijn.

JoepJos
JoepJos31 mrt. 2020 - 12:48

Eens!

FransAkkermans1947
FransAkkermans194731 mrt. 2020 - 13:20

Goed verhaal.

tinekea2
tinekea231 mrt. 2020 - 9:26

Tegen onze Italiaanse vrienden: Als je je gedraagt als een klein kind, dan word je ook behandeld als een klein kind. Als je je gedraagt als een volwassene, dan word je ook behandeld als een volwassene.

2 Reacties
Pater
Pater31 mrt. 2020 - 11:01

Ha, vandaar dat we de Italianen, Grieken en Spanjaarden volledig in de kou hebben laten staan bij het vluchtelingenprobleem. Griekenland, notabene het armste land, laten we in de kou staan. Er waren afspraken gemaakt om de echte vluchtelingen geleidelijk op te nemen, meer dan een paar honderd zijn het er niet geweest. Dat is pas kinderlijk gedrag.

Paul250371
Paul25037131 mrt. 2020 - 12:22

Arrogant excuus om een ander te laten verrekken.

Cruise
Cruise31 mrt. 2020 - 9:25

"Gebrek aan ethiek en solidariteit" : laat me niet lachen ! Alleen al in Zuid-Italië werken 3,7 miljoen inwoners zwart en wordt daardoor voor tientallen miljarden euro's per jaar aan belastingen ontdoken en pas in oktober vorig jaar is, na jaren soebatten, besloten om het aantal parlementariërs ( met jaarlijkse vergoedingen van 3 ton de hoogste van Europa) terug te brengen van 1000 ( !) naar 600 alhoewel dit natuurlijk nog wel geeffectueerd moet worden: https://nos.nl/artikel/2305312-italiaans-parlement-schrapt-honderden-zetels-om-miljoenen-te-besparen.html Ik zou zeggen help de Italianen die het echt nodig hebben vooral in natura of anders met harde voorwaarden want de afgelopen 10 jaar leert dat er anders niks gebeurd en veranderd in dat land want bezuinigen doet pijn en dat schuiven de Italianen ( net als andere landen trouwens) liefst zoveel mogelijk voor zich uit met als gevolg dat ze nu in zak en as zitten en gaan dreigen / chanteren als er echt iets heftigs gebeurd waar ze inderdaad niks aan kunnen doen maar ook geen rekening mee hebben gehouden !

4 Reacties
madbako
madbako31 mrt. 2020 - 13:36

@Cruise 31 maart 2020 at 11:25 “Gebrek aan ethiek en solidariteit” : laat me niet lachen ! Alleen al in Zuid-Italië werken 3,7 miljoen inwoners zwart en wordt daardoor voor tientallen miljarden euro’s per jaar aan belastingen ontdoken Ik hou niet zo van hullie ook, maar zojuist mijn Marianne een Poolse werkster hier 40 euro betaald voor huishoudelijke werkzaamheden. Uiteraard zonder factuur en btw. Verder gaat er in Nederland ook zo'n 30 tot 50 miljard euro rond in het zwarte circuit. Dus pot blacks kettle is hier wel van toepassing.

TigressApril
TigressApril31 mrt. 2020 - 15:22

@madbako Ze zal het vast en zeker opgeven wanneer ze aangifte doet. Lol.

Cruise
Cruise31 mrt. 2020 - 15:29

@madkabo: met dat verschil dat het zwarte werk hier meestal door een werkende naast een fulltime witte baan wordt gedaan ( bijv. bouwvakkers en automonteurs die bijklussen in weekend) , door degene die reeds een uitkering van de Staat of gemeente ontvangen ( is natuurlijk niet toegestaan maar wie weet nu werkelijk of hun huishoudelijk werkster of tuinman niet al een uitkering ontvangt) of door illegaal in Nederland verblijvende personen, wat er alleen al in Amsterdam duizenden zijn en vooral vrouwen uit Zuid Amerika en Afrika die schoonmaken in de duurdere buurten.

madbako
madbako31 mrt. 2020 - 16:48

@Cruise 31 maart 2020 at 17:29 @madkabo: met dat verschil dat het zwarte werk hier meestal door een werkende naast een fulltime witte baan wordt gedaan ( Doet dat iets af aan de feiten die ik deponeer. Dat ook in Nederland Henk en Ingrid weten hoe de belasting te ontwijken

TRAXX2
TRAXX231 mrt. 2020 - 9:18

Tsja. Wat moet je ervan zeggen. Ze refereren aan de oorlog, misschien moeten we de Italianen zelf ook even herinneren aan hun rol daarin, destijds. Daarentegen, ze moeten wel geholpen worden, ook financiëel, maar daar mogen best voorwaarden aan gesteld worden, juist om te voorkomen dat het hulpgeld verdwijnt in de verkeerde zakken of valt door de gaten in handen die niets met hulp aan de bevolking te maken hebben. Dus ja, beetje dubbel.... we mogen ze niet in de steek laten, maar we kunnen ook niet uitzichtloze bergen geld erin pompen....

Bert VanDuren
Bert VanDuren31 mrt. 2020 - 9:15

En wat schetst mij de verbazing? Maar liefst 19,8% van het Italiaanse BNP zit dus in een zogenaamde 'shadow economy'. Misschien zouden ze in Italië (en Spanje,Griekenland) eerst maar eens fatsoenlijk belasting moeten gaan betalen.

3 Reacties
madbako
madbako31 mrt. 2020 - 13:41

In Nederland heeft het zwarte circuit een omvang van 9,1% van het bruto binnenlands product (bbp), of EUR55 miljard. [cijfers 2017] Misschien tijd om in Nederland ook eens alle belastingen te gaan betalen

Bert VanDuren
Bert VanDuren31 mrt. 2020 - 14:37

@Madbako, Maar hoe komt het dan dat wij altijd onze zaakjes op orde hebben en Italië structureel niet? Zou het iets met mentaliteit te maken hebben?

madbako
madbako31 mrt. 2020 - 16:52

@Bert VanDuren 31 maart 2020 at 16:37 @Madbako, Maar hoe komt het dan dat wij altijd onze zaakjes op orde hebben en Italië structureel niet? Zou het iets met mentaliteit te maken hebben? Dat heeft idd iets met mentaliteit te maken. Maar doet niets af aan het feit dat in verhouding Nederland net zo'n grote schaduw economie heeft als Italië.

Oorlog
Oorlog31 mrt. 2020 - 9:08

Ik ben tegen Nederlands geld naar Europa. Geld uit een EU potje naar Italië mag, indien geen NL geld.

2 Reacties
TRAXX2
TRAXX231 mrt. 2020 - 9:49

@Oorlog: even een reality check: als er in "een" EU-potje geld zit, dan is de kans 100% dat daar voor een groot gedeelte aan NL geld inzit....

Contramine
Contramine31 mrt. 2020 - 10:51

Ik neem aan dat u een uitzondering maakt voor de situaties waarin wij er geld aan kunnen verdienen.

FredvD71
FredvD7131 mrt. 2020 - 9:07

Aan de ene kant, als we toch in de EU zitten, dan zouden we wel moeten, maar aan de andere kant.... Ik weet het niet hoor, maar ik kan mij voorstellen dat NL al vaker heeft geklaagd over de overheidsfinancien van ZEUR landen en waar was de solidariteit en ethisch besef toen? Volgens mij moesten we ons toen nergens mee bemoeien want dat waren lokale regels en nu dan?

Thuru
Thuru31 mrt. 2020 - 8:54

Elk land is getroffen door dit virus en problemen die daardoor ontstaan. Landen zouden zelf dit moeten opvangen. Dat deze dan wat hoger belasting vragen aan hun burgers is dan maar zo. Landen hadden ook zelf een reserve kunnen opbouwen in plaats van gelijk opmaken. Je kan en mag niet van de burger verwachten dat deze aan het infuus te leggen. Nederland moet eerst maar zijn eigen problemen oplossen. Als er geld over blijft zonder dat er ingrijpende dingen moeten gebeuren daardoor bijvoorbeeld belasting verhoging is dat prima. Als dat geld er niet is, ja dan maar niet. Dan werken de Italianen maar door tot hun 68e jaar , verlagen ze maar uitkeringen, heffen ze maar wat meer belasting. Nederland is al de grootste netto betaler, het moet maar dan daarvan komen en anders maar niet. Europa kan bezuinigen op,defensie op ontwikkelingshulp en andere zinloze subsidies. Het is niet anders. Zelf broek dus ophouden.

Rik Achterom
Rik Achterom31 mrt. 2020 - 8:32

Dan hadden ze maar niet bij de euro moeten gaan. Ze waren dat dit totaal niet de bedoeling is. Laat ze alsjeblieft vertrekken en teruggaan naar de Lire. Wat ook kan, i.p.v. bedelen en jengelen bij je buren gewoon lekker de belastingen verhogen. Ihb op vermogen.

4 Reacties
JanB2
JanB231 mrt. 2020 - 9:40

Het gesundes Volksempfinden laat zich ook weer horen.

WillemVanWanorde
WillemVanWanorde31 mrt. 2020 - 9:46

terug naar de lire is = ontploffen europa = verarming nederland

Mr Ed
Mr Ed31 mrt. 2020 - 9:52

JanB 31 maart 2020 at 11:40 Het gesundes Volksempfinden laat zich ook weer horen Dat is makkelijk roepen, tot welke offers ben jij persoonlijk bereid om deze landen te steunen?

Paul250371
Paul25037131 mrt. 2020 - 12:23

Aaaahhh, De dictator, staat weer voor aan om anderen te laten verrekken.

Jaap1002
Jaap100231 mrt. 2020 - 8:24

Die Duitse schulden zijn dus NIET kwijt gescholden. Anders zou men Duitsland er nu niet aan herinneren. Over ethiek gesproken. Wel een slimme tactiek, emotioneel inspelen op Duitse schuldgevoelens werkt altijd.

3 Reacties
Bert VanDuren
Bert VanDuren31 mrt. 2020 - 10:22

Want dat schuldgevoel is permanent aanwezig in Duitsland.

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai31 mrt. 2020 - 11:11

@ Jaap100 31 maart 2020 at 10:24Gelukkig zijn de Italianen niet fout geweest in de 2de wereldoorlog haha..

LaBou
LaBou 31 mrt. 2020 - 11:33

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2015/03/02/hoe-europa-duitslands-schuld-kwijtschold/ . Kortom, minimaal voor de helft kwijtgescholden. Jouw informatie klopt dus niet.

Frits Jansen
Frits Jansen31 mrt. 2020 - 8:22

Gisteren Arnoud Boot, hoogleraar financiële markten op TV gezien? Hij vond het een schande dat we de Italianen niet steunen, temeer omdat dit uiteindelijk ook in ons eigen belang is. je ziet hier het bedenkelijke verschijnsel dat Eurofobe populisten weliswaar (gelukkig) bij lange na geen meerderheid hebben, maar hun gedachtegoed wel verder reikt dan hun zeteltal doet verwachten. Het populaire idee is dat de Italianen luie lapswanzen zijn die geen hulp verdienen. Ik zou grimlachen als vandaag of morgen de Chinezen in dat gat stappen en Italië "kopen". Maar Wilders kunnen we misschien bang maken met het vooruitzicht dat ook de Arabieren Italië kunnen kopen, als eerste stap richting het "Eurabië" dat hij vreest.

1 Reactie
Klaas Punt
Klaas Punt31 mrt. 2020 - 10:02

Wat mij betreft zijn de Italianen een sympathiek volk. Altijd met veel genoegen mee omgegaan. Mee gewerkt is wat anders. Maar ik heb daar nooit een probleem in gezien. Zij zijn zelfstandig, zij doen hun ding. En als nu hulp nodig is moet dat zeker gebeuren. Dat neemt niet weg dat ik dan mening ben dat die EU zo spoedig mogelijk gesplitst moet worden in geografisch, cultureel bijeen passende delen. Na de splitsing geen commissies met bevoogding maar een samenwerking op gebied van handelsbelangen. Frits, noem mij populist. Mag best hoor. Maar die EU zoals die nu is aan mijn kleinkinderen nalaten, nou ja gaat mij aan het hart. Die EuroUnie (geld) vertoont in uitvoering te veel gelijkenis met die terziele gegane andere unie, met dank aan Gorbatsjov.

P Haan
P Haan31 mrt. 2020 - 8:22

Zo dan. Mijn persoonlijke reflex zou zijn, standhouden. Als je zo lelijk tegen me doet ben ik ook niet meer bereid tot een gesprek. Of dat internationaal een goed idee is weet ik niet, maar dit riekt naar een hele foute agenda, en meeliften op ellende om toch je zin te krijgen.

1 Reactie
Pater
Pater31 mrt. 2020 - 10:52

Wie deed er nou als eerste "lelijk"?

Rode druppel
Rode druppel31 mrt. 2020 - 8:21

Simpel op te lossen. Stop met de Euro en geef iedere lidstaat zijn eigen munt terug. Zodat ieder land kan opwaarderen en devalueren of bv. bijdrukken.

1 Reactie
Rode druppel
Rode druppel31 mrt. 2020 - 8:24

O ja, beschouw de tegoeden die Nederland nog van Italie moet krijgen in het Target 2 systeem maar als bijdrage in de crisis.

De Vries3
De Vries331 mrt. 2020 - 8:20

Terechte houding van Italië. Echter, moeten zij ook snappen dat Rutte een groot dee van Nederland vertegenwoordigt en wij niet onder de indruk zijn van de betalingsmoraal in Italië. Nederland zal geld moeten betalen, daar komen we niet onderuit, maar graag ook harde toezeggingen dat in Italië straks belasting betaalt zal worden.

1 Reactie
Buitenstaander
Buitenstaander31 mrt. 2020 - 12:12

Terechte houding? Omdat? Ze nu ineens wel vinden dat er solidariteit moet gelden, maar als er duscissusies zijn over het houden aan begrotiongsregels dan zijn ze niet thuis? Even denken… Ik kan me veel discussies in Europa herinneren over visserij, landbouw etc, en waar was die solidariteit met N-Europa of NL toen? Alser maar geld te halen valt…. Boer pas op je kippen.

Pater
Pater31 mrt. 2020 - 8:20

Ik ben helemaal voor het openstellen van dat fonds. Ik vind wel dat er voorwaarden aan het gebruik moeten worden gesteld. Vooral toen ik las dat Italië het voetballen wil ondersteunen, met 400 mln. Ammehoela.

1 Reactie
Jan Lubbelinkhof
Jan Lubbelinkhof31 mrt. 2020 - 10:16

@Pater, niemand, maar dan ook niemand is tegen het gebruik van dat fonds. Het probleem is nu juist het tweede deel van uw zin, de voorwaarden. Die zijn er maar de Z-EUR-landen wensen zich daar niet aan te houden.

FrankN2
FrankN231 mrt. 2020 - 8:08

Het bieden van hulp is totaal iets anders dan toegeven aan Italie om ze met ons geld structureel en definitief te helpen bij het dichten van hun begrotingstekort. Wat Italië nu doet lijkt op afpersing, maffia stijl.

3 Reacties
Pater
Pater31 mrt. 2020 - 10:51

Dit gaat helemaal niet om het begrotingstekort. Er hangen voorwaarden aan het Stabiliteitsfonds omtrent verminderen begrotingstekorten, die moeten nu verlicht worden omdat het nu om noodhukp gaat, maar er kunnen natuurlijk wel degelijk voorwaarden worden gesteld. Bijv.: niet naar het betaalde voetbal !

ton14024
ton1402431 mrt. 2020 - 12:01

Daar kunnen de Zeeuwen nog wat van leren.

ton14024
ton1402431 mrt. 2020 - 12:03

En die Brabanders, laat die schuimbekkers lekker in eigen provincie.

Phil2
Phil231 mrt. 2020 - 8:05

Je zou willen dat onze politici meer gevoel voor abstractie hadden. Ja, de Italianen zitten zwaar in de schulden, vóór de crisis al vanwege een niet bijster competitieve economie. Ja, ze vermeden drastische hervormingen door te voeren. Maar nu we allemaal in dezelfde euro zitten, de munteenheid die het juist onmogelijk maakt voor Italië om te devalueren en competitief te worden, moeten we het land wel te hulp komen. Begin maar eens met het rare en contraproductieve mechanisme (door de kapitaalmarkten gedicteerd) dat schuldenlanden als Italië veel meer rente moeten betalen. Het feit dat we hier veel minder werkloosheid hebben, en dus veel mensen lekker aan het werk zijn en we goed verdienen en daardoor spaarzaam kunnen zijn, is de keerzijde van de medaille. De medaille die aan de andere kant laat zien landen als Italië die veel werkloosheid hebben, niet productief zijn etc.

2 Reacties
erikbos
erikbos31 mrt. 2020 - 9:44

"Begin maar eens met het rare en contraproductieve mechanisme (door de kapitaalmarkten gedicteerd) dat schuldenlanden als Italië veel meer rente" Dat is niet raar, dat isgewoon gezond verstand. Het rentepercentage is afhankelijk van de kans dat de lening niet terugbetaalt wordt. En bij Italiaans schuldpapier is de kans daarop een stuk groter dan bij bijv. Duitse staatsobligaties. Kijk maar naar de Griekse obligaties, hoog rentepercentage maar uiteindelijk hebben pensioenfondsen behoorlijk wat moet afschrijven op die Griekse obligaties.

Buitenstaander
Buitenstaander31 mrt. 2020 - 12:17

@Phil Grappig om te zien hoe oorzaak en gevolg toch een moeilijk dingetje blijken te zijn: Het "contraproductieve mechanisme" Waar zou dat nou vandaan komen? Misschien omdat landen als Italie nou niet zo'n fijne trackrecord hebben mbt hun staatsfinancien en beloftes? En ieder land dus zelf verantwoordelijk is voor staatsschuld en dus rentes?

Verver
Verver31 mrt. 2020 - 8:05

Gezien de linkse deelmentaliteit en geef alles maar weg instelling op Joop, zeg ik: gooi die bak met geld maar leeg over Europa. Solidariteit met wat ze ook doen daar in het zuiden. Aan de andere kant denk ik wel dat als we het niet doen, dat we Europa als één, jaren terug zien gaan in de tijd.

wegmetons
wegmetons31 mrt. 2020 - 7:53

Help Italië, het wordt extreem zwaar getroffen door dit virus. De economie van het land ligt in puin door een virus waar zij zelf niets aan kunnen doen. Help ze, desnoods als een gift. Maar ik vind het gehuil van de Italianen wel een beetje laf, dat gehuil was er namelijk ook een jaar geleden toen er geen enkele aanleiding was om zo ontiegelijk veel meer geld uit te geven als er daar binnen kwam. Prima om ze nu te helpen, solidariteit is geen slecht iets, maar dat gejank van ze kan ik toch slecht tegen.

2 Reacties
Rode druppel
Rode druppel31 mrt. 2020 - 9:43

Natuurlijk moet Italie geholpen worden, helemaal eens. Dus schaf die Euro af, kwijt de Target 2 schulden kwijt, desnoods als dit onvoldoende zou zijn geef een bedrag. Maar denk eens aan onze pensioenen, die erg te lijden hebben aan geen begrotingsdiscipline in de zuidelijke lidstaten.

Jozias2
Jozias231 mrt. 2020 - 10:09

De economie ligt niet in puin door het virus want de economische maatregelen in Italië (lock down) zijn hetzelfde als elders. De economie ligt in puin omdat deze onvoldoende weerbaar is

Jerry Bidet
Jerry Bidet31 mrt. 2020 - 7:50

Er ondanks vele waarschuwingen al jaren een potje van maken qua begroting. Gratis geld uitdelen en lekker vroeg met pensioen en dan verwachten de rijke noordelijke landen wel weer bij lappen is geen gebrek aan ethiek? Het misbruiken van Corona om de Eurobonds er doorheen te drukken zodat wij garant staan voor de schulden van de zuidelijke helft is geen gebrek aan ethiek? Als deze crisis iets duidelijk maakt is dat de EU op sterven na dood is. Gaan de noordelijke landen akkoord, dan breekt daar de pleuris uit. Gaan zij niet akkoord, dan breekt de pleuris uit in het zuiden. Het was leuk zolang het duurde, maar aan ieder feestje komt een eind.

2 Reacties
Krek
Krek31 mrt. 2020 - 10:42

Ik denk dat deze crisis inderdaad het begin van het einde van de EU is. Het is niet mogelijk voor de noordelijke landen om de zuidelijke te blijven ondersteunen. Tenminste, het kán wel, maar het is politieke zelfmoord voor elke politicus die daarop in gaat. Geld moet immers ergens vandaan komen, en dat betekent een snoeiharde afrekening zodra men moet gaan korten op al die zaken waar nu al over geroepen wordt dat er geld bij moet. En dit maal zullen we niet kunnen zeggen dat we zuinig aangedaan hebben om een crisis voor onszelf op te vangen. En helaas duurt medeleven vaak slechts zo lang de crisis duurt, en zal men minder geneigd zijn de schouders over het uitgegeven geld op te halen zodra de rekening voelbaar wordt. Aan de andere kant zal een weigering Nederland nog lang nagedragen worden, en zullen de verhoudingen met vooral Spanje en Italië wellicht voorgoed verstoord zijn. Er zijn inmiddels zoveel doden dat bijna elke spanjaard of Italiaan wel een familielid, vriend of kennis heeft die overleden is. En dan onthoud je heus wel dat er een land was wat had kúnnen helpen maar wat geld boven een mensenleven stelde. Zo is het wellicht niet, maar zo wordt het wel gepropageerd in die landen. Ik woon op dit moment in Spanje, en voor de klunzende regering hier is de weigering van Nederland en de diverse andere landen een godsgeschenk. Ze hebben nu een zondebok, en niemand heeft het meer over het falen van de regering, maar iedereen heeft het over de hufterige houding van vooral Nederland en Duitsland. Het vuurtje wakkert aan, en ik denk at het niet lang meer duurt voordat de ruzie in Europa in volle hevigheid losbarst. Daar komt nog bij dat Nederland dit niet kan winnen. We zijn een export/doorvoerland, wat betekent dat we de internationale handel nodig hebben, en we kunnen ons een dergelijke reputatie niet veroorloven. Andere landen zullen voornamelijk kijken naar de humanitaire kant van de zaak, mede omdat de kiezers aldaar de pijn niet hebben gevoeld, of zullen voelen, van de bezuinigingen in Nederland. Het economisch gevolg voor Nederland raakt hen niet en is ook niet zichtbaar, terwijl de vele foto's van lange rijen bedden en de getallen van de vele doden voor iedereen de ramp in Spanje en Italië wel inzichtelijk maakt. Even los gezien van humanitaire overwegingen, denk ik dat Nederland geen keus heeft en de steun zal moeten verlenen. Voor de deelnemende partijen, en ook voor Rutte, zal dat echter vrijwel gelijkstaan aan politieke zelfmoord, en het de deur wagenwijd openzet voor het FvD en een Nexit.

Vogel ????
Vogel ????31 mrt. 2020 - 13:50

Dat zit je nu al tien jaar of langer te hopen, maar steeds krijg je ongelijk. Hoeveel crises heeft de Euro overleefd, de gróndwèt crisis, de 2008 crisis, de Griekse crisis, de vluchtelingen crisis, iedere keer dezelfde natte droom van extreem rechts en iedere keer mis. Zolang de overgrote meerderheid de Euro wil wordt er voor ieder probleem een oplossing gevonden. Leer het nu maar een keer. Wat jij ziet is kabaal van onderhandelingen, men gaat er ook dit keer uitkomen.

Vogel ????
Vogel ????31 mrt. 2020 - 7:49

Ze hebben een punt. Volgens Arnoud Boot, toch niet de minste, moet er solidariteit worden getoond, maar dan duidelijk corona gerelateerd, dus niet uit een generiek noodfonds maar uit een speciaal voor dit doel op te richten fonds. Bijvoorbeeld corona-bonds

3 Reacties
Jerry Bidet
Jerry Bidet31 mrt. 2020 - 9:51

Maar wanneer werkt die solidariteit twee richtingen op. Of mogen we volgend jaar gratis naar Toscane of Benidorm?

Krek
Krek31 mrt. 2020 - 10:47

En wat mag er dan uit het Corona fonds betaald worden? De Spaanse regering geeft bakken met geld uit, niet slechts in bestrijding van het Corona virus, maar ook om te redden wat er te redden valt aan de toch al wankele Spaanse economie. Inmiddels maakt de gemiddelde Spanjaard zich meer zorgen over de economische gevolgen dan over de gezondheidsrisico's. Het is bijna onmogelijk de twee rampen, de economische en de gezondheidscrisis, los van elkaar te zien. Zie bijvoorbeeld dit artikel: https://inspanje.nl/economie/13090/met-stilleggen-van-de-economie-verliest-spanje-49-miljard-euro-per-maand/

Vogel ????
Vogel ????31 mrt. 2020 - 16:44

Thierry, je mag altijd gratis naar Benidorm en Toscane. Er is geen kassa.