Joop

Israëlische minister van justitie wil Bijbelse wetgeving invoeren

  •  
08-12-2009
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
orthodox_300.jpg

Opleggen sharia krijgt enthousiaste navolging

De Israëlische minister van Justitie heeft gezegd dat hij de huidige wetgeving wil vervangen door de oude wetten uit de Thora. Zijn gehoor van rabbijnen reageerde enthousiast.
De plannen van de minister werden naar buiten gebracht door het radiostaion van het leger en de progressieve krant Haaretz.
“Stap voor stap zullen we de wetten van de Thora in voeren voor onze burgers en de Halakha (het stelsel van joodse wetten, Joop) tot bindende nationale wet maken,” verklaarde Neeman.
Yaakov Neeman is niet gebonden aan een partij. Hij draait al sinds 1997 mee in de politiek als bondgenoot van premier Nethanyahu.
Het ministerie van Justie gaf later een verklaring uit waarin stond dat Neeman niet voor invoering van de joodse wetten pleitte maar meer in het algemeen sprak over het belang ervan.
CC-foto: premasagar   Ultra-orthodoxe joden bij de Klaagmuur

Meer over:

wereld, nieuws
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (27)

denmol
denmol8 dec. 2009 - 15:55

Leuk om te weten maar wat moeten wij hier met dit nieuws ? Ik zou zeggen als ze dat willen dan moeten ze dat vooral doen.

rookie2
rookie28 dec. 2009 - 15:55

de man is van ''god los'' met dit onzalige idee

Joeri2
Joeri28 dec. 2009 - 15:55

Nu pas? Wij hebben dat al eeuwen. 1. Gij zult op zondag geen bankzaken doen. 2. Gij zult een homo niet trouwen ook al is dat uw werk. 3. Gij zult uw vrouw bevruchten voor kinderbijslag en beide 48 uur per week werken tot u dood neer valt ter glorie van Shell en ING. 4. Gij zult dieren brutaal fokken en opeten tot u barst aan vetzucht. 5. Gij zult heidenen bevechten met JSF, landmijnen en Guantanamo bay. ( praten heeft geen zin, ze spreken immers geen nieuw Nederlands ) 6. Gij zult Gods schepping gebruiken tot zelfverrijking en ontkennen dat dat Gods wereld of schepselen schaad. O wacht,... dat laatste hebben ze zelf verzonnen. Maar goed dat die gelovigen zulke goede waarden en normen hebben. Echt iets om als heiden naar op te kijken.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa8 dec. 2009 - 15:55

Halakha? leuk om te weten. dank u. Wat ik niet begrijp en te vaak, is dat ik vaak lees in de kranten en zie op TV, dat Veel Nederlanders zijn van God afgelost. Maar tijdens de verkiezingen stemt de meerderheid van de zelkfde Nederlanders op het CDA, sommigen gaan nog een stapje verder en stemmen op het CU, anderen wil helemaal moeilijk doen en stemmen op SGP. Hoezo andere landen uitlachen, die ook God meeslepen bij hun politiek carriere en roddels? God moet verleden tijd zijn in de politiek, anders blijven overal gelovigen met zwaarden zwaaien, moslim, christen of jood. Sommige atheisten zijn dool op kortsluitingen te veroorzaaken, met schade, tussen verschillende gemeenschappen.

Klaas2
Klaas28 dec. 2009 - 15:55

Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt, daar?

Klaas2
Klaas28 dec. 2009 - 15:55

De Jerusalem Post brengt het zo: Neeman slammed for desiring Torah law http://www.jpost.com/servlet/Satellite?pagename=JPost/JPArticle/ShowFull&cid=1260181017325 Wat mij verwondert is hoe zo'n man dit kan wensen en tegelijkertijd minister van justitie kan zijn. De minister van buitenlandse zaken maakt parlementsleden uit voor verraders met wie zal worden afgerekend. Hij zij nog wel meer, maar een voorbeeld volstaat. Kennelijk faalt daar de screening van politici op hun standpunten en glijdt het land af naar extremisme. Dit soort mensen brengt volgens mij grote schade toe aan de Israëlische staat. Als dergelijk fundamentalisme zonder schroom kan worden geuit door de meest vooraanstaande politici, dan is dat zeer zorgwekkend en vrees ik het allerergste voor de Palestijnen achter hun ommuurde stukje land.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa8 dec. 2009 - 15:55

Van de pot gerukt? Hebben zij daar ook van dat zulke potten? Zo raar vraag serculeert al een tijdje in mijn hoofd toen ik het hier las''van de pot gerukt'.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa8 dec. 2009 - 15:55

Europa is de uitvinder van het Kruisheidgordel voor de vrouw, maar dat was toen Mostafa!! Toen wij( mensen) nog apen waren, hebben wij zo onzin nooit bedacht, toch? waren maar wij aapen geblijven? was het beter? Toen wij mensen werden wordt het erg als ex-apen. Te moelijk Mostafa! Ik zei niets, sorry.

cordelft
cordelft8 dec. 2009 - 15:55

Ja terug in de tijd, nu de minister van defensie nog!

Bernie2
Bernie28 dec. 2009 - 15:55

Interessant uitspraak. Ik begrijp dat justitieminister Neeman deze diepe wens tijdens een lezing hardop gedacht heeft, maar dat zijn collegae de kreet meteen heftig verbouwd hebben om de schade wat te beperken. Voor de beeldvorming naar buiten is een op handen zijnde "talibanisering" van Israël niet gewenst natuurlijk. Maar ik neem aan dat deze fundamentalist zo in één klap wel zijn hoofdstadprobleem Jeruzalem kan oplossen en Israël verder kan gaaan zuiveren van Palestijnen, zoals zijn BuZaminister Lieberman dat trouwens ook wil. Maar Joodse wetten als leidraad voor de democratie? Beter van niet. Religies (en hun wetten) zijn leuke hobby's voor zoekenden, maar hebben allesbehalve met democratie te maken en moeten daar ook maar ver vandaan blijven

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa8 dec. 2009 - 15:55

Met de joods wetgeving gaat Israele ook muren bouwen om de joodse vrouwen heen? alle joodse vrouwen hun hoofd kaalscheren en een pruik op het hoofd zetten, zoals orthodoxe joden het doen.

kapteinIglo
kapteinIglo8 dec. 2009 - 15:55

Als het aan de Israelische Geert Wilders licht wil hij dus een Joodse Taliban regering krijgen. Onbegrijpelijk dat zo'n volk dat zo geleden heeft zulke a-sociale wetten en regels invoert en belijdt (zie ook het Palestijnse vraagstuk) zonder dat het merendeel van de westerse werweld daar krachtig stelling tegen onderneemd. Geen volk is vrij dat een ander volk onderdrukt !!!.

Heinz2
Heinz28 dec. 2009 - 15:55

"Het ministerie van Justie gaf later een verklaring uit waarin stond dat Neeman niet voor invoering van de joodse wetten pleitte maar meer in het algemeen sprak over het belang ervan." Waarom dan toch die kop?

2 Reacties
Nicci2
Nicci28 dec. 2009 - 15:55

En wat moet het woord 'Sharia' in de subtitel?

HugoSpanje
HugoSpanje8 dec. 2009 - 15:55

Stukje journalistieke misleiding met de schreeuw ...... Ik wil gelezen worden.

HugoSpanje
HugoSpanje8 dec. 2009 - 15:55

Foute kop Joop. Het zou moeten zijn: Israëlische minister van justitie ziet belang van Bijbelse wetgeving.

1 Reactie
xatr0z
xatr0z8 dec. 2009 - 15:55

"De Israëlische minister van Justitie heeft gezegd dat hij de huidige wetgeving wil vervangen door de oude wetten uit de Thora. " Dus de kop klopt wel.

[verwijderd]
[verwijderd]8 dec. 2009 - 15:55

Dit soort mensen die een behoorlijk deel van de bevolking vertegenwoordigen, tezamen met allerlei andere orthodoxe groeperingen en de Madoff's en Goldman Sachs'en all over the world vormen de echte bedreiging voor de internationale veiligheid en economie. Deze groeperingen zijn zeer arrogant en volkomen gewetenloos, en al hebben sommige groeperingen een hekel aan elkaar, wanneer het ze uitkomst vormen ze toch een pact.

1 Reactie
BenJoosten
BenJoosten8 dec. 2009 - 15:55

Een wereldwijd pact... waar heb ik dat vaker gehoord? O ja, dat was die samenzweringstheorie die in de jaren 30 en 40 in sommige kringen erg populair was. Heel gevaarlijk meneer, wat u daar zegt.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa8 dec. 2009 - 15:55

Zeg het luid en duidelijk in plaats van dat gedraai: Israel wil graag de Joodse Sharia invoeren. Homo's de kop eraf, bijvoorbeeld?!

1 Reactie
BenJoosten
BenJoosten8 dec. 2009 - 15:55

Nee, stenigen, volgens mij.

Klaas2
Klaas28 dec. 2009 - 15:55

Ik ben benieuwd wat Geert hiervan zegt: Justice Minister Yaakov Neeman responded to the storm sparked by his remark on Monday that Jewish law should be binding in the State of Israel, clarifying Tuesday that he meant that since the justice system is currently backed up, an alternative court system, referring to the rabbinical court system, could serve to relieve the pressure. bron: http://www.haaretz.com/hasen/spages/1133596.html

1 Reactie
HugoSpanje
HugoSpanje8 dec. 2009 - 15:55

G E E R T heeft enig politiek gelegenheidstourisme bedreven in Israel. Verwacht u nu wijze profetische uitspraken van hem?

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman8 dec. 2009 - 15:55

De Joodse wetgeving heet Halakha, en niet Sharia, maar hoogstens de naam is verschillend; het principe is hetzelfde.

1 Reactie
Kappasnor
Kappasnor8 dec. 2009 - 15:55

Inderdaad, beide zijn gestoeld op dezelfde Abrahamitische waarden. Net zoals de meeste Nederlandse wetten trouwens, al plakken we er graag een ander predikaatje aan.

[verwijderd]
[verwijderd]8 dec. 2009 - 15:55

Natuurlijk is het niet te voorkomen, dat een (ongebonden) minister, die een kleine minderheid in israël vertegenwoordigt, voor persoonlijke rekening zo"n belachelijke uitspraak doet. Nog belachelijker is het, dat zoveel Nederlanders er nog serieus op ingaan ook. Zij geven blijk totaal gevoel en inzicht te hebben hoe de (machts)verhoudingen in Israël liggen. 90% van Israëlische bevolking zal meewarig om deze minister lachen. Als Rouvoet het een goed idee vindt om TV op zondag te verbieden, gaan jullie dan ook allemaal reageren?

1 Reactie
Klaas2
Klaas28 dec. 2009 - 15:55

Als Rouvout iets dergelijks zou zeggen, zou het gelijk exit Den haag zijn. Of Donner, is toepasselijker. In Nederland is een dergelijke minister van justitie onhoudbaar. Als je dit optelt bij een minister van Buitenlandse zaken die parlementsleden met de dood bedreigt, nou, dan hebben die 90% Israëliërs niet veel te vertellen in eigen land. Extremisten zijn er de baas. Redelijkheid in de regering is al jarenlang zoek.