Joop

Israël gestoken door kritiek bondgenoot VS

  •    •  
05-12-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
RTEmagicC_mdh1.jpg.jpg
Hillary Clinton maakt zich, onder meer, zorgen over segregatie mannen en vrouwen in bussen… Israël: 'Ze overdrijft en moet zich met eigen zaken bemoeien'
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Hillary Clinton, heeft kritiek geuit op Israël. Zo is Clinton onder meer geshockeerd door de segregatie van mannen en vrouwen in sommige bussen in Jeruzalem, een maatregel ingevoerd door de ultra-orthodoxe Shas-partij. De Israëlische minister van Milieu, Gilad Erdan, reageert door te zeggen dat ze zich met haar eigen zaken moet bemoeien.
Clinton maakt zich zorgen over de autoritaire tendensen in Israël. In de Knesset zou de rechts conservatieve regering van premier Benjamin Netanyahu antidemocratische wetten doordrukken, waaronder de mediawet. Pro-Palestijnse NGO’s zouden hierdoor getroffen worden.
Clinton vergelijkt de scheiding tussen mannen en vrouwen in bussen met de toestand in de VS ten tijde van Rosa Parks, toen alleen blanken voorin de bus mochten zitten. De Israëlische minister van Binnenlandse Zaken, Eli Yishai (Shas), reageert op haar kritiek door te stellen dat Israël de enige democratie in het Midden-Oosten is. De minister van Financiën, Yuval Steinitz, vindt dat Clinton ‘compleet overdrijft’. Steinitz: 
De Israëlische democratie is levend, liberaal en ademend… Ik ken niet veel betere democratieën in de wereld.

Meer over:

wereld, nieuws
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (32)

Dehnus
Dehnus5 dec. 2011 - 10:12

Ben je bondgenoot, word je afgebekt. Hehe

Qizilbash020
Qizilbash0205 dec. 2011 - 10:12

Nee, hoor er is absoluut geen sprake van segregatie vergelijkbaar met die van de VS ten tijde van Rosa Parks en daarvoor. Mannen en vrouwen moeten alleen gescheiden in de bus zitten. Vrouwen natuurlijk achterin. http://www.forward.com/articles/128820/ http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6584661.stm Ook vergelijkbaar met de segregatistische anti-miscegenation laws (verbod huwelijk tussen blank en zwart) van de VS heb je natuurlijk ook het feit dat in Israel huwelijken tussen Joden en niet-Joden (ook al is de betreffende jood of niet-jood atheist) niet mogelijk zijn. Ook mag iemand die tot het huis van Cohen behoort, niet trouwen met iemand die gescheiden is. De rabbinistische authoriteit bepaalt dus in feite tot in details wie met wie mag trouwen. Lekker seculier. http://israel.usembassy.gov/consular/acs/marriage.html

opgeheven
opgeheven5 dec. 2011 - 10:12

Ja, dat krijg je in landen waar religie boven het gezonde verstand gaat. Daar krijg je segregatie, armoede, domheid, absurditeiten en barbarij. Hoe belangrijker de positie van de religie, hoe meer van het bovenstaande. Als mensen zichzelf rare regels opleggen omdat ze in één of ander antiek boek gelezen hebben dat het zo moet vind ik nog wel aandoenlijk en kan ik lachen om die kinderlijke naïviteit. Vervelend wordt het echter wanneer ze die rare regels aan anderen gaan opleggen, en dat zal onherroepelijk gebeuren. In hoeverre ze daarin slagen is dan weer afhankelijk van met hoeveel ze zijn in een samenleving. En ja, dan krijg je van die absurditeit die we overal in het MO zien, en waar Israel dus geen uitzondering op is. [De Israëlische minister van Binnenlandse Zaken, Eli Yishai (Shas), reageert op haar kritiek door te stellen dat Israël de enige democratie in het Midden-Oosten is.] Beetje flauw argument. Waar het op neer komt is dat Israel net als de andere landen in de regio ieder vorm van ratio over boord heeft gezet en zich volledig in laat pakken door religieuze volksmenners en ander soort gespuis.

Bouwman2
Bouwman25 dec. 2011 - 10:12

Zolang niet in alle bussen en de horeca de seksen gescheiden zitten is dit net zo iets onbelangrijks als Nederland, waar de mannen aan de ene kant van de kansel en de dames aan de aandere zaten - of misscien wel zitten. Je zult ze de kost moeten geven die in Nederland gescheiden op sekse verjaardag vieren. Het lijken wel moslims. Elk volk heeft eigenaardige mensen. Er zijn zat seculiere israeli's die ook een beetje vreemd opkijken als de orthodoxie in het openbaar bidt. Kwestie van gewenning en tolerantie. Natuurlijk is Israel een democratie, maar dan wel een waar een kleine partij als de sjaspartij meer van zich doet gelden dan waarop ze op grond van het getal recht heeft. Maar hebben we hier niet hetzelfde?

Joeri2
Joeri25 dec. 2011 - 10:12

Met kritiek op Israel kun je een trap in je kruis verwachten, ja vrolijk volkje. Dat gaat helemaal goed komen daar in het midden oosten.

DitBenIk2
DitBenIk25 dec. 2011 - 10:12

Wat een achterlijke idioten. Religie, de kanker van de samenleving en het lijkt zich de laatste tijd uit te zaaien.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa5 dec. 2011 - 10:12

Hier heb je vrouwenhandel, daar niet.En dat moet ook gezegt worden! Hier mag een politicus van de rechter een groep mensen ''denigreren'', daar toevallig ook. Hier mogen de vrouwen van de SGP niet naar de TV kijken, daar scheert de orthodoxe gelovige man het hoofd van zijn vrouw kaal en zet een pruik op. het hoofd. ''En hoe is het bij Jullie Mostafa! in de moslim wereld?'' Daar is alle koek en ei!

2 Reacties
juliusvold
juliusvold5 dec. 2011 - 10:12

Inderdaad mag je in Nederland een groep 'denigereren'. Dat heet vrijheid van meningsuiting. Voor sommige mensen nog steeds een moeilijk te begrijpen concept.

Qizilbash020
Qizilbash0205 dec. 2011 - 10:12

Mostafa, geen vrouwenhandel in Israel? Ik ben bekend met de eerst positief, daarna negatief stapelmethode wanneer je iets negatiefs wilt zeggen over iets of iemand, maar doe het dan wel met een positief iets dat ook echt klopt. Israel is een van de beruchtste landen in de regio wat betreft mensenhandel. Op dit moment bevinden zich er minstens 10.000 illegale sexslaven in Israel. Zij worden uitgebuit, mishandeld en wanneer er teveel weerstand geboden wordt of niet genoeg geld verdiend, niet zelden ook nog eens vermoord. http://www.ynetnews.com/articles/1,7340,L-3062297,00.html

juliusvold
juliusvold5 dec. 2011 - 10:12

Israel gaat door de toenemende invloed van religie ook snel richting de achterlijkheid. Nou ja: ze hebben nog wel een lange weg te gaan om zo middeleeuws te worden als hun arabische buren.

2 Reacties
Qizilbash020
Qizilbash0205 dec. 2011 - 10:12

Als je Israel wat beter zou kennen (de daadwerkelijke wetten, regels en gang van zaken) en ook de naburige arabische landen zou je tot de conclusie kunnen komen dat die weg zo heel lang nog niet is.

leeuwenvanj
leeuwenvanj5 dec. 2011 - 10:12

Ik was in Ramallah en zag daar zeer pikante nachtkleding hangen, in orthodoxe wijken in Jeruzalem zou dit echt niet kunnen. Priesters die bespuugt worden door orthodoxe joden, aparte stoepen voor mannen en vrouwen, vrouwen en meisjes die niet meer mogen zingen en ga maar zo door. Joodse taliban in levende lijven. Israel is geen democratie maar een bezettende staat zonder grenzen en of grondwet.

Bernie2
Bernie25 dec. 2011 - 10:12

Loze kreten van Clinton. Zij (en haar regering) moeten eerst maar 's ballen tonen en openlijk afstand nemen van het zwaar repressieve beleid dat Israël voert tov. Palestijnse landgenoten. Ook moeten de VS Israël dwingen VS-resoluties categorisch na te komen en de geroofde gebieden teruggeven aan de Palestijnen. Momenteel beschouw ik deze (en voorgaande) VS-regering als slappe hap, die de hoogste prioriteit geeft aan het in stand houden van haar MO-basis (tevens pseudostaat) Israël.

1 Reactie
daniel565
daniel5655 dec. 2011 - 10:12

Sorry Bernie. Palestijnse inwoners van de bezette gebieden zijn geen Israelische landgenoten. Daarom heten die gebieden ook "bezet".

[verwijderd]
[verwijderd]5 dec. 2011 - 10:12

"de ultra-orthodoxe Shas-partij" --- En nu maar tellen hoeveel denigrerende opmerkingen over 'achterlijk geloof' er gaan komen.

2 Reacties
juliusvold
juliusvold5 dec. 2011 - 10:12

Een heleboel. De verstikkende invloed van religie zorgt overal ter wereld voor achteruitgang. Dat kan niet genoeg benadrukt worden.

Tom Meijer
Tom Meijer5 dec. 2011 - 10:12

Wat verwacht je eigenlijk? Het zou eerder vreemd zijn als daar geen opmerkingen over kwamen. Israel en de Shas partij als exponent zijn sowieso achterlijk. De wijze waarop de staat gevormd (met geweld) is, en de vormgeving ervan is echt niet iets om trots op te zijn. Laten we over de Shas inderdaad maar niets zeggen. Elke religie is volstrekt achterlijk.

daniel565
daniel5655 dec. 2011 - 10:12

Dit artikel wekt de indruk dat kritiek iets ongbruikelijks is in Israel. Dat is een foute weergave van de realiteit. Dit verhaal krijgt in de meeste media weinig aandacht. Zo gestoken is men dus niet. Verder niet vergeten dat Israel ook het eerste Westerse Democratische land is geweest wat een cartoonist veroordeeld en opgesloten heeft wegens het beledigen van de Islam/Moslims/Mohammed etc. Haar naam is Tatiana Suskind en het jaar was -als ik het goed heb- 1998.

1 Reactie
Qizilbash020
Qizilbash0205 dec. 2011 - 10:12

Oh? Ik dacht dat Tatiana Susskind moest voorkomen vanwege lidmaatschap van een verboden extreem rechtse terroristische groepering (Kach beweging), het plegen van een racistische daad, verstoren van de openbare orde, vernieling van eigendom en het in gevaar brengen van levens? Mevrouw liet het namelijk niet bij het tekenen van de cartoon. Ze moest het natuurlijk ook nog eigenhandig, onder bescherming van haar vriendje (21 x gearresteerd), ophangen in de winkels van Palestijnen. In een tijd waarin er al veel onrust was ging zij dus nog even olie op het vuur gooien. Ze weigerde de winkels te verlaten, werkte de winkeliers tegen bij het verwijderen van de cartoons, kreeg samen met haar vriendje ruzie met de winkeliers, de Israëlische soldaten om de hoek kwamen erbij, verwijderden mevrouw en haar vriendje en lieten haar uiteindelijk iets verderop weer vrij. Mevrouw rende weer terug en begon stenen te gooien naar voorbijrijdende auto's. Een Palestijnse bestuurder kreeg een steen door de achterruit. Uiteindelijk werd ze dus toch gearresteerd en moest ze voorkomen. Tijdens haar rechtszaak droeg ze een T-shirt van Kach, een verboden extreem rechtse groepering. Ze verklaarde zelf voor de rechter dat ze met haar daad een heilige oorlog had willen beginnen. Dat is haar aardig gelukt ondanks dat zowel de Israëlische soldaten als de winkeliers aanvankelijk toch terughoudender bleken te zijn dan ze had verwacht. Uiteindelijk zijn er bij de rellen toch 500 Palestijnen gewond en 35 zwaargewond geraakt. http://en.wikipedia.org/wiki/Kach_and_Kahane_Chai Kach staat op de lijst terroristische groeperingen van Israël, Canada, de VS en de EU en heeft over de jaren verscheidene politieke moorden, massamoorden binnen moskeeën en bomaanslagen gepleegd op moskeeën en scholen. Als je de straf die de terrorist Tatiana Susskind heeft gekregen (ontoerekeningsvatbaar verklaard en na 2 jaar TBS weer vrijgekomen, eis was 30 jaar) vergelijkt met die van bijvoorbeeld een damschreeuwer of een waxinelicht-gooier in Nederland dan was de straf nog heel mild.

[verwijderd]
[verwijderd]5 dec. 2011 - 10:12

Israël moet niet zeveren. Gescheiden busvervoer is gewoon achterlijk.

1 Reactie
Joeri2
Joeri25 dec. 2011 - 10:12

+1

Patrick Faas
Patrick Faas5 dec. 2011 - 10:12

De EU zou Israël moeten kunnen aanspreken op het gebrek aan scheiding van staat en kerk, maar om dat te kunnen moeten alle EU-landen zelf ook staat en kerk gescheiden hebben. Dat is nu niet het geval. Dit is een goed moment om Griekenland te dwingen om de bezittingen van de Grieks-Orthodoxe kerk te confisqueren en kerk van staat te scheiden. Wat gij niet wilt dat elders geschiedt, doet dat ook in eigen regio niet.

1 Reactie
Joeri2
Joeri25 dec. 2011 - 10:12

" De EU zou Israël moeten kunnen aanspreken op het gebrek aan scheiding van staat en kerk " Ja, of erger nog, uit de eurovision songcontest gooien.

karelkoning
karelkoning5 dec. 2011 - 10:12

Hillary Clinton zal moeten begrijpen dat het jaarlijks overmaken van drie miljard dollar van de VS aan Israël, bestemd voor 'ontwikkelingsdoeleinden', niet kan worden besteed aan triviale zaken als vrouwenrechten en het uitsluiten van (linksgeoriënteerde) partijen in deze 'enge-democratie-in-het-Midden-Oosten' maar aan versteviging van de rechten van het uitverkoren volk.... Vooral het feit dat de joden zich beschouwen als 'uitverkorenen' -dus het enige volk dat kan en mag doen wat hen beliefd- wordt door mevrouw Clinton en de rest van de wereld nogal eens misverstaan...

1 Reactie
daniel565
daniel5655 dec. 2011 - 10:12

Jens, het gaat over het beeindigen van Europese subsidie stromen aan linkse organisaties. Een land heeft het recht om paal en perk te stellen aan buitenlandse pogingen zich in de politiek te mengen. Zelfs Israel. Overigens beschouwen joden zich niet als het uitverkoren volk. Onder joden speelt is het geen issue en hoor je de term nauwelijks. Het zijn de niet-joden die dat doen, die zich trouwens op hun manier ook weer geweldig vinden. Da's prima, dat is ieder's goed recht. Ook dat van joden.

Qizilbash020
Qizilbash0205 dec. 2011 - 10:12

@ Iedereen die Israël een democratische staat blijft noemen. Ten eerste is Israël een ethnocratie geen democratie. Zolang een land geen grondwet heeft met daarin bijvoorbeeld een gelijkheidsartikel (zoals artikel1 van onze grondwet) kan het geen democratie zijn, hoogstens een ethnocratie. Een ethnocratie is een land dat een specifieke etnische groepering disproportioneel bevoordeelt boven andere etnische groeperingen. Aangezien Israël's zionistische wetten en regelgeving duidelijk aangeven dat Israël een Joods staat is en joods moet blijven, zal het dus ook wel duidelijk zijn dat Israël een ethnocratie is. Ten tweede is Israël strikt gezien zelfs geen soevereine staat. Een soevereine staat is namelijk een staat dat intern en extern haar soevereiniteit uitoefent binnen een duidelijk omschreven territorium. Omdat Israël geen grondwet heeft en sinds haar ontstaan nooit haar landsgrenzen heeft bepaald, kan niemand met zekerheid zeggen waar Israël nou precies ligt. Ondanks dat Israël extern wel als soevereine staat erkend wordt (door het westen tenminste), mankeert er wel wat aan de interne soevereiniteit. Met de Amerikaanse Constitutie van 1787 en de Franse Revolutie van 1789 verschoof het bezit van de soevereiniteit van de koning naar het volk. In het verleden werd de soevereine macht van een koning gerechtvaardigd door het goddelijke recht (gezegend door de paus) en in onze moderne tijd wordt de soevereine macht van een staat gerechtvaardigd door een sociaal contract, de grondwet oftewel de constitutie. Aangezien het Israël zowel aan een constitutie, grondwet en een duidelijk omschreven territorium ontbreekt had en mag het zelfs nu nog niet erkend worden als staat. Externe erkenning van de soevereiniteit van een staat is ondergeschikt aan interne erkenning. In 1947 besloot de VN Palestina op te delen in een Israëlisch deel en een Palestijns deel. Dit besluit vormde de basis van de internationale erkenning van Israël. In 1948 verklaarde een klein deel van de bevolking de onafhankelijkheid van Israël. Die verklaring haalde geen meerderheid binnen het Israëlisch gebied en al helemaal niet in het Palestijns gebied. Israël had dus vanuit het zelfbeschikkingsrecht van een volk (zelfs als je alleen diegenen binnen het aan de joden toegewezen gebied meetelt) geen meerderheidssteun van haar bevolking en had dus niet erkend mogen worden. Hier komt bovendien nog een probleem betreft de democratie van Israël om de hoek kijken. Aangezien Israël haar territorium niet duidelijk omschrijft en het bezit van de bezette gebieden niet uitsluit, ontstaat er onduidelijkheid over de burgerrechten van de Palestijnen in de bezette gebieden. Als de bezette gebieden wel onderdeel zijn van Israël dan zouden ze stemrecht moeten hebben en dat hebben ze dus niet. Israël moet dus maar eens een grondwet invoeren en haar territorium afbakenen. Of er moeten sancties volgen inzake de erkenning van Israël als staat.

4 Reacties
Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa5 dec. 2011 - 10:12

En waarom wensen bijna alle Palestijnen hun droom baan in Israel? Liever bij een Israelische werkgever dan bij een Palestijnse baas? Hoe kan dat nou?

Patrick Faas
Patrick Faas5 dec. 2011 - 10:12

re: ethnocracy. Helemaal eens met uw kritiek op het etnisch-religieuze ongelijkheidsbeginsel van een Joodse staat, maar die etnische obsessie komt meer voor. Duitsland heeft ook nog steeds Blut und Boden-trekjes. Toen Duitsland zich herenigde en de Sovjet-Unie uiteenviel, kregen etnische Duitsers in Rusland EU-paspoorten aangeboden en andere Russen niet. Omdat alleen de Nederlandse taal onderscheid maakt tussen joden (religieus) en Joden (etnisch), zou een scheiding van staat en kerk in Israël ook een (althans wettelijke) gelijkstelling van etnische bevolkingsgroepen betekenen. re: territorium. Grensconflicten zijn nooit een reden geweest een staat niet te erkennen, voor zover ik weet. Als Israël niet bestaat, bestaat Pakistan ook niet.

juliusvold
juliusvold5 dec. 2011 - 10:12

Israel scoort op de democratieindex (http://nl.wikipedia.org/wiki/Democratie-index) nog altijd behoorlijk hoog. In ieder veel hoger dan alle islamitische landen.

juliusvold
juliusvold5 dec. 2011 - 10:12

Op de een of andere manier is mijn reactie niet doorgekomen. Daarom herhaal ik 'm even. Op de objectief vastgestelde Democratie index (http://nl.wikipedia.org/wiki/Democratie_Index) staat Israel vér voor alle andere islamitische landen. Waarvan akte.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa5 dec. 2011 - 10:12

Kinderen gaan atlijd voor de volwassenen. Waar blijft de gelovige Clinton met haar zorgen over mensenrechten, waar ook kinderrechten erbij hoort?? Het schijnt dat honderden kinderen worden door de pristers seksueel verkracht binen de kerk. Hoeveel pristers zijn nu voor de rechter geslepen? geen één? waarom niet? De vrouwen zijn volwassen genoeg om zich te kunnen verdedigen tegen het onrecht en misdaad, maar de kinderen niet. Ben je boos Mostafa? Neeeeeeeeeeee, helemaaaaal niet.

1 Reactie
juliusvold
juliusvold5 dec. 2011 - 10:12

Ik ben het op dit punt geheel met je eens! Maar zie niet helemaal wat dit met Israel te maken heeft...