Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Israël demoniseert Palestijnse verdedigers mensenrechten

  •  
01-11-2021
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
182 keer bekeken
  •  
RIJSWIJK-VLAGGEN-LANDEN

© Illustratie: Lex van Lieshout

Capituleert de Nederlandse regering weer voor een door Israël aangestuurde smet- en lastercampagne die tot doel heeft de Palestijnen het zwijgen op te leggen?
Op 22 oktober bestempelde de Israëlische minister van Defensie Benny Gantz zes Palestijnse mensenrechten- en maatschappelijke organisaties als ‘terroristisch’. Het betreft zes organisaties die zich inzetten voor mensen- en kinderrechten, genderrechtvaardigheid en basisvoorzieningen voor Palestijnen in de door Israël bezette gebieden. Allen gerespecteerd en toonaangevend op hun vakgebied met een goede reputatie in Palestina en internationaal. Eén van hen, Al-Haq, ontving in 2009 de Geuzenpenning, de Nederlandse prijs die jaarlijks wordt uitgereikt om hedendaagse vrijheidsstrijders en mensenrechtenactivisten een eer te bewijzen en te steunen. Al-Haq heeft zich ook sterk gemaakt voor een effectief optreden van de Verenigde Naties en haar lidstaten om het internationaal recht en de Palestijnse mensenrechten te handhaven, alsmede voor de opening van een onderzoek door het Internationaal Strafhof (ICC) naar mogelijke oorlogsmisdaden begaan door Israël.
Het besluit van de Israëlische regering maakt deel uit van een langdurige repressieve campagne om Palestijnse mensenrechten- en maatschappelijke organisaties te demoniseren en kapot te maken, en daarmee Palestijnen die opstaan voor hun rechten en overleving het zwijgen op te leggen.
Deze meest recente aanval van de Israëlische regering om de organisaties effectief buiten de wet te stellen is een nieuwe stap in Israëls oorlog tegen de Palestijnen door middel van door hen zelf gemaakte wetten en hun eigen rechtspraak. Hier wordt de definitie van terrorisme uitgebreid om de controle en onderdrukking van het Palestijnse volk te vergroten. Israëlische beweringen over Palestijns ‘terrorisme’ zonder enig bewijs te leveren is een al lang bestaande tactiek om pleitbezorgers voor gerechtigheid te criminaliseren, omdat zij Israël verantwoordelijk durven te stellen voor haar misdaden. Een rapport uit 2021 van het European Legal Support Centre (ELSC) getiteld “The Attempt to Chill Palestijnse Rights Advocacy in the Netherlands” beschrijft negen verschillende tactieken die door Israël worden gebruikt om Palestijnse mensenrechtenadvocaten het werk onmogelijk te maken en hen het zwijgen op te leggen. Eén van deze tactieken zijn lastercampagnes en het ongelimiteerd gebruik van de term ‘terrorisme’. De intimidatie en bedreiging van een in Den Haag werkende medewerker van Al-Haq is één van de gevallen waarnaar in het rapport wordt verwezen.
Sinds 1967 maakt Israël gebruik van twee parallelle rechtsstelsels in de bezette gebieden, één voor autochtone Palestijnen en één voor de Israëlisch/Joodse kolonisten. In dit dubbele rechtssysteem staan Israëlische veiligheidstroepen de kolonisten toe om de Palestijnen bijna dagelijks lastig te vallen, waarbij zij de kolonisten regelmatig beveiligen en zich soms zelfs aansluiten bij aanvallen op Palestijnen. Zo vielen eind september tientallen joodse kolonisten de herdersgemeenschap van al-Mufqara aan. In wat leek op een pogrom raakten veel Palestijnen gewond, waaronder de driejarige Muhammad Hamamdeh, die een steen op zijn hoofd kreeg, wat resulteerde in een gebarsten schedel en bewustzijnsverlies. Palestijnen die zuchten onder deze dubbel terreur – van het leger en van de kolonisten – worden geacht zich op geen enkele manier te verzetten, aangezien zelfs geweldloos verzet door het Israëlische regime onmiddellijk wordt geclassificeerd als terrorisme.
Hoewel de beslissing van minister Gantz breed werd veroordeeld door mensenrechten- en maatschappelijke organisaties wereldwijd, waaronder Human Rights Watch, Amnesty, Defence for Children International, evenals door vele in Nederland gevestigde mensenrechten- en hulporganisaties, blijft de Nederlandse regering in Den Haag ondubbelzinnig stil. Dit staat in schril contrast met de actieve rol die Nederland vorige week koos bij de verdediging van Osman Kavala, de gevangenen mensenrechtenactivist in Turkije.
Onder het motto “Nederland is uw partner in het verdedigen van mensenrechten” claimt de Nederlandse staat een leidende positie in het ondersteunen en verdedigen van mensenrechtenverdedigers en activisten, “zodat zij hun werk effectief en veilig kunnen doen”. Den Haag herbergt ook het Internationaal Strafhof (ICC) en het Internationaal Gerechtshof (ICJ) en vele andere mensenrechteninstellingen.
Mensenrechten lijkt een “core business” van onze Nederlandse Staat. Feit is echter ook dat de Nederlandse Staat keer op keer zijn verplichtingen jegens de Palestijnen niet nakomt. Deze oorverdovende stilte aan de kant van Den Haag bewijst maar weer eens dat Palestijnse mensenrechtenverdedigers systematisch buitengesloten worden van de universele rechten van de mens waarvoor Den Haag zegt te staan. Capituleert de Nederlandse regering weer voor een door Israël aangestuurde smet- en lastercampagne die tot doel heeft de Palestijnen het zwijgen op te leggen? Wij hopen dat de Nederlandse regering dit keer haar stilzwijgen verbreekt en opkomt voor hetgeen waar ze zegt voor te staan – het verdedigen van mensenrechtenverdedigers, vooral omdat zij hen jarenlang heeft gesteund.
Galit Saporta, directeur gate48 – kritische Israëli’s in Nederland Ghada Zeidan, directeur Palestine Link – Een Organisatie van Palestijnen in Nederland
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (57)

OlavM
OlavM2 nov. 2021 - 21:37

[Feit is echter ook dat de Nederlandse Staat keer op keer zijn verplichtingen jegens de Palestijnen niet nakomt. Deze oorverdovende stilte aan de kant van Den Haag bewijst maar weer eens dat Palestijnse mensenrechtenverdedigers systematisch buitengesloten worden van de universele rechten van de mens waarvoor Den Haag zegt te staan. Capituleert de Nederlandse regering weer voor een door Israël aangestuurde smet- en lastercampagne die tot doel heeft de Palestijnen het zwijgen op te leggen?] Zo is het precies.

spelregeltoerist
spelregeltoerist2 nov. 2021 - 17:05

Wat een goed stuk van Galit en Ghada, iedereen moet gewoon weten hoe fout Israël al jaren bezig is.

1 Reactie
spelregeltoerist
spelregeltoerist2 nov. 2021 - 21:33

En nog bedankt!

Stechelwald
Stechelwald2 nov. 2021 - 9:09

De Nederlandse regering heeft wel wat beters te doen. Je kan voor of tegen Israel zijn, maar het is m.i. het beste gewoon te kijken hoe 'goed/slecht' het land nou echt is. Op de World Democracy Index staat Israel op een nette plaats 27. Slechts 24 landen (waaronder Nederland) zijn een Full Democracy, daarna komt een groep 'Flawed Democracies', waaronder dus Israel, en slechts 2 plaatsjes hoger de USA. Israel behoort tot de fatsoenlijke landen. ONDER Israel staan 140 landen. Waaronder dus alle buurlanden, die allen als Authoritarian gelden (Palestine staat op 113, 86 plekken onder Israel).Bovendien verslechtert Palestine met het jaar, de situatie wordt er steeds slechter. In 2006 haalden ze nog een zesje, dat is ondertussen (2020) afgezakt tot een 3,8. Het grootste probleem voor de Palestijnen is daarmee niet Israel, maar hun eigen Palestijnse Authoriteit. Als de Nederlandse regering inderdaad werk moet gaan maken van mensenrechten, is er dus nog erg veel werk aan de winkel voordat ze eens bij Israel uitkomen.

12 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman2 nov. 2021 - 13:47

[Op de World Democracy Index staat Israel op een nette plaats 27.] En dat moeten we dan zien als de objectieve waarheid? In hoeverre worden in deze Index zaken als etnische zuivering, illegale bezetting en Apartheid meegenomen? Ik zie op Wikipedia dat de Index wordt samengesteld door The Economist, een neoliberaal blad dat altijd aan de kant van de machtigen en de rijken staat. En dat b.v. in de aanloop van de illegale Irak-oorlog een aanjagende rol speelde. Niet bepaald een bron om serieus te nemen als het om democratie, mensenrechten etc gaat.

Erik Geven2
Erik Geven22 nov. 2021 - 14:18

@Mark 'een neoliberaal blad dat altijd aan de kant van de machtigen en de rijken staat' Dat is jouw mening, Mark.

Stechelwald
Stechelwald2 nov. 2021 - 15:24

Die lijst wordt wereldwijd zeer serieus genomen en standaard als referentie genomen. Er is wat kritiek op de doorzichtigheid (hoe komen de cijfers tot stand), maar dat zie je bij ieder van dit soort onderzoeken. De lijst als zodanig staat niet ter discussie. Er is niets beters op dit gebied. De USA was zeer verbolgen toen ze in 2015 van Full Democracy naar Flawed Democracy afzakte. Die zullen de lijst te 'pro links' noemen. Maar altijd handig; als de uitkomst je niet bevalt, de onderzoeker aanvallen.

Mark Huysman
Mark Huysman2 nov. 2021 - 15:50

Nee dat is een feit. The Economist heeft Reagan en Thatcher gesteund toen die begonnen met de neoliberale contrarevolutie en het vernietigen van de arbeidersbeweging. Het blad steunde de VS in de oorlog tegen de Vietnamezen en het stond, zoals ik al schreef, te juichen toen de neocons in de VS de kans zagen om Irak kapot te maken. Het roept elke verkiezing op om op de Conservatieven of de LibDems te stemmen met uitzondering van 2005 toen de oorlogsmisdadiger Blair Labour leidde.

JaapBo
JaapBo2 nov. 2021 - 20:13

Dat zo'n lijst Israël witwast zegt niet zoveel. Voor joden is Israël een democratie, maar voor Palestijnen een apartheidsregime! Lees de rapporten maar: - https://www.hrw.org/report/2021/04/27/threshold-crossed/israeli-authorities-and-crimes-apartheid-and-persecution - https://www.btselem.org/publications/fulltext/202101_this_is_apartheid - https://www.middleeastmonitor.com/wp-content/uploads/downloads/201703_UN_ESCWA-israeli-practices-palestinian-people-apartheid-occupation-english.pdf Als ergens apartheid heerts, dan zijn andere landen VERPLICHT daar wat aan te doen.

Lopez
Lopez2 nov. 2021 - 21:49

@Stechelwald [Op de World Democracy Index staat Israel op een nette plaats 27.] En op de lijst van V-Dem op plaats 41. Maar wat zegt dat? Deze lijsten kijken naar Israël binnen de erkende grenzen. Maar tegelijkertijd regeert het al 54 jaar feitelijk over meer dan vijf miljoen Palestijnen die geen enkele invloed op het bestuur hebben. [Israel behoort tot de fatsoenlijke landen.] Welnee, een bezettende koloniale mogendheid die oorlogsmisdaden begaat en tot de grootste schenders van VN-resoluties ter wereld behoort kan met geen mogelijkheid fatsoenlijk worden genoemd. [Het grootste probleem voor de Palestijnen is daarmee niet Israel, maar hun eigen Palestijnse Authoriteit.] U suggereert dat de PA iets zou kunnen voorstellen, maar dat is flauwekul. Als u de Palestijnse opiniepeilingen volgt weet u dat de PA door de meerderheid van de Palestijnen al jaren als een last ervaren wordt, en erger, als een loopjongen van Israël, als een klassiek corrupt marionettenregime. En hoe kan het ook anders. De PA is in 1994 ingesteld als een overgangsregime (naar de tweestatenoplossing) met zeer beperkte bevoegdheden op een zeer beperkt grondgebied en een maximale levensduur van vijf jaar. Maar 22 jaar na de maximale houdbaarheidsdatum zit ze er nog. Feitelijke macht heeft de PA amper (als president Abbas een stukje wil gaan rijden heeft hij toestemming van Israël nodig, anders wordt hij bij het eerste het beste checkpoint aangehouden), laat staan dat de PA de bevolking zou kunnen beschermen tegen de bezetter. De verwachtingen heeft ze niet waargemaakt, integendeel: niet alleen is de Israëlische terugtrekking uit bezet gebied uitgebleven, maar daarmee ook de voorziene Palestijnse staat, die inmiddels door Israël onmogelijk is gemaakt. En naarmate de bevolking gefrustreerder raakte en meer kritiek op de PA uitte, werd die autoritairder en repressiever. [Als de Nederlandse regering inderdaad werk moet gaan maken van mensenrechten, is er dus nog erg veel werk aan de winkel voordat ze eens bij Israel uitkomen] De Nederlandse regering blaast hoog van de toren als het gaat om de inzet voor de bescherming van de mensenrechten wereldwijd, doet ook redelijk veel, maar laat de Palestijnen, wier mensenrechten al 54 jaar over de hele linie worden geschonden, volstrekt barsten. Los daarvan heeft Nederland domweg de plicht de internationale rechtsorde te beschermen als die grotelijks geschonden wordt (zie de Haagse Verdragen, de Conventies van Genève e.d.) en ook dat laat Den Haag als het om Israël/Palestina gaat na (zie ook JaapBo hierboven). Nederland is een van de vele landen die helpen de Israëlische overheersing in stand te houden.

Stechelwald
Stechelwald3 nov. 2021 - 9:44

Nederland moet natuurlijk helemaal niets. Kwestie van prioriteiten. Ze zouden voor de grap Palestina echt zelfstandig moeten maken en alle Palestijnen binnen Israel erheen sturen; eens zien of ze dan nog zo graag die eigen staat willen. Be careful what you wish for... Feit is dat de Palestijnen binnen de Israelische landsgrenzen heel wat beter af zijn dan de Palestijnen erbuiten. Israel heeft zijn zaakjes goed voor elkaar, is qua welvaart een westers land. Alle landen eromheen verkeren in een desolate toestand. Het zijn EN volledige dictaturen, EN economische rampen EN humanitaire puinhopen. Vraag 1000 Palestijnen waar ze willen wonen; Israel OF, naar keuze, Gaza, WO, Jordanie, Libanon, Syria (prachtig lijstje ellende)... Denk je serieus dat niet 99% voor Israel kiest? Het is zeker geen perfect land, persoonlijk vind ik het een pokkeland, maar beter dan wat er omheen ligt. Nederland heeft dus wel wat beters te doen met zijn 'vingertjes ophef naar het butenland' tijd. Internationale verdragen vind ik altijd een wat vreemd argument. Zowel links als rechts houd geen land zich hieraan. Urgenda, 60% staatsschuld, Dublin akkoord, Push-backs verbod, kinderarbeid bij grondstofdelving voor onze telefoons, 3% begrotingstekort, vluchtelingen naar onveilige landen sturen, slavenarbeid bij chocola productie, handel met dictatoriale landen - we doen gewoon precies allemaal waar we zin in hebben. Internationale verdragen zijn het papier niet waard waarop ze geschreven zijn. Gewoon praktisch werken heeft meer zin. En dat heeft Israel simpelweg geen prioriteit - er zijn veel grotere misstanden die voorrang moeten krijgen.

Erik Geven2
Erik Geven23 nov. 2021 - 12:38

@Lopez Straks ga je ook nog verkondigen dat Al-Jazeera geen propaganda tool van de regering van Qatar is.

Lopez
Lopez3 nov. 2021 - 18:55

@Stechelwald [Nederland moet natuurlijk helemaal niets.] Nederland moet in zijn beleid geen uitzondering maken voor de Palestijnen, dat is wat het moet. [Ze zouden voor de grap Palestina echt zelfstandig moeten maken.] Ik weet niet wie ‘ze’ zijn, maar Palestina had natuurlijk allang een soevereine staat moeten zijn, niet ‘voor de grap’, maar omdat de Palestijnen daar recht op hebben en de internationale gemeenschap de tweestatenoplossing als de enige reële oplossing voor de kwestie beschouwde. Ook Nederland vond dat, maar is een van de landen die tegelijkertijd koppig weigerde Palestina te erkennen. Nu is de kans verkeken en resteert de éénstaatoplossing. Of ziet u nog mogelijkheden? [en alle Palestijnen binnen Israel erheen sturen;] Pardon? Wilt u dat Palestijnen met een Israëlisch paspoort het land uitgestuurd worden? [eens zien of ze dan nog zo graag die eigen staat willen] Zie nogmaals de Palestijnse opiniepeilingen die ieder kwartaal worden gepubliceerd, dan bent u helemaal bij. Nog altijd heeft bijna de helft van de Palestijnen voorkeur voor de tweestatenoplossing, maar slechts weinigen beschouwen die oplossing nog als realistisch nu Israël 700-800 duizend kolonisten in de illegale ‘settlements’ in Oost-Jeruzalem en op de Westoever heeft gevestigd en luid verkondigt die koers voort te zetten en niets van vredesbesprekingen te willen weten. [Feit is dat de Palestijnen binnen de Israelische landsgrenzen heel wat beter af zijn dan de Palestijnen erbuiten.] Goh, hoe is het mogelijk, hè? In Gaza, Oost-Jeruzalem en de Westoever leven de Palestijnen al 54 jaar onder bezetting, in de buurlanden sinds 1948 dan wel 1967 nog altijd grotendeels in vluchtelingenkampen. Op al deze plaatsen zijn zij in hoge mate afhankelijk van humanitaire steun van o.a. de VN. [Denk je serieus dat niet 99% voor Israel kiest?] Ik weet het wel zeker. Wat ik ook zeker weet is dat veel van de vluchtelingen en hun nakomelingen wel naar Israël willen, niet omdat het Israël is, maar omdat daar hun huizen, grond en andere bezittingen liggen waarvan zij zijn verdreven. Zij hebben, zoals alle vluchtelingen, het recht van terugkeer, maar Israël weerhoudt hen daarvan. Veilige derde landen die hen willen opnemen hebben zich ook nog niet gemeld, en dus leven sinds 1948 enorme aantallen Palestijnen in vluchtelingenkampen, vaak in armoede en een juridische schemerzone. En ook wat dat betreft laat de Nederlandse regering het volstrekt afweten. Ze maakt ieder jaar een kleine 20 miljoen over naar de UNRWA, zodat de vluchtelingen niet dood gaan van de honger, maar verder moeten ze vooral in hun kampen blijven zitten en ooit nog maar eens met Israël ‘onderhandelen’ over hun terugkeer. [Nederland heeft dus wel wat beters te doen met zijn ‘vingertjes ophef naar het butenland’ tijd.] Nogmaals, Nederland moet zijn beleid consequent uitvoeren en geen uitzondering maken voor Palestijnen en Israël. Het treft sancties tegen tal van landen, maar ontziet Israël al tientallen jaren. Voorbeeld: direct na de annexatie van de Krim door Rusland troffen Nederland en de EU sancties, maar ruim veertig jaar na de Israëlische annexatie van Oost-Jeruzalem en een deel van de Westoever blijven sancties nog altijd uit. [Internationale verdragen vind ik altijd een wat vreemd argument. Zowel links als rechts houd geen land zich hieraan.] Als landen zich niet aan belangrijke verdragen als de Conventies van Genève houden moeten ze daarop worden aangesproken, ook door hun burgers. Die verdragen zijn de ruggegraat van de internationale rechtsorde. De keus die landen hebben is zich bij de verdragen aan te sluiten of niet. Wel aansluiten maar niet naleven is geen optie. Dat is het scheppen van een gevaarlijk precedent en dat kunnen we absoluut niet hebben, zeker niet van Den Haag, de ‘internationale hoofdstad van vrede en recht’. [Internationale verdragen zijn het papier niet waard waarop ze geschreven zijn.] De verdragen waarover ik het heb zijn het antwoord op met name twee wereldoorlogen die immense ellende hebben gebracht. Ze zijn van gigantisch belang, tenzij u liever leeft in een wereld waar het recht van de sterkste regeert en conflicten op het slagveld worden beslecht. De slechte naleving van die verdragen is levensgevaarlijk en vereist een sterke tegenreactie. [En dat heeft Israel simpelweg geen prioriteit – er zijn veel grotere misstanden die voorrang moeten krijgen.] De kwestie-Palestina speelt al ruim een eeuw en de schade is gigantisch en blijft toenemen, in de eerste plaats voor de direct betrokkenen, maar daarnaast voor de regio en daarbuiten. We zien enorme aantallen vluchtelingen die al 73 jaar (!) in kampen wonen. We zien een militaire bezetting die al 54 jaar (!) duurt. We zien twee miljoen mensen in Gaza die al 14 jaar (!) geen kant opkunnen. We zien de sporen die het ‘conflict’ trekt in allerlei samenlevingen; zie het door de auteurs genoemde ELSC-rapport over de situatie in Nederland, maar ook de strafmaatregelen van allerlei Amerikaanse staten tegen Ben & Jerry’s en Unilever. En zo is er nog veel, veel meer. Wat moet er in uw schema nog meer gebeuren voor de kwestie-Palestina ‘prioriteit’ krijgt? Een full-scale burgeroorlog?

Lopez
Lopez3 nov. 2021 - 18:56

@Erik Geven [Straks ga je ook nog verkondigen dat Al-Jazeera geen propaganda tool van de regering van Qatar is.] Heeft dat iets met de discussie hier te maken? Of wilt u de discussie van destijds nog eens overdoen? Als het u zo hoog zit: geef eens een paar voorbeelden van uitzendingen van Al-Jazeera van de afgelopen weken waaruit u is gebleken dat de zender een ‘propagandatool van de regering van Qatar’ is.

Erik Geven2
Erik Geven24 nov. 2021 - 10:52

@Lopez Omdat jij jezelf een journalist noemt.

Lopez
Lopez4 nov. 2021 - 22:32

@Erik Geven [Omdat jij jezelf een journalist noemt.] Waarom zegt u niet gewoon wat u op uw hart hebt in plaats van onnozele opmerkingen te maken?

Thuiszitter
Thuiszitter1 nov. 2021 - 22:22

Sachs - 1947 ? 54 jaar ? https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Etnische_zuivering hier alle zuiveringen op een rijtje .

1 Reactie
Sachs
Sachs2 nov. 2021 - 21:19

Etnische zuivering: 1947-48, 750 duizend Palestijnen verdreven Bezetting: 1967-2021, Oost-Jeruzalem, Westoever, Gaza, Golan Zo duidelijker?

Bouwman2
Bouwman21 nov. 2021 - 18:54

Het werkt aldus: Israël demoniseert en de Arabieren zijn het slachtoffer. En waag het in jezusnaam niet om te nuanceren, je wordt meteen igedemoniseerd. Maar het hele Arabisch Israelisch conflict is er juis opmdat geen van de strijdende partijen bereid is te nuanceren.

16 Reacties
Sachs
Sachs1 nov. 2021 - 20:10

@ Bouwman [Maar het hele Arabisch Israelisch conflict is er juis opmdat geen van de strijdende partijen bereid is te nuanceren.] Ja jongen, na de etnische zuivering van 1947 en 54 jaar bezetting moeten die Palestijnen een beetje 'nuanceren', vind je niet? Wat denken ze wel ... straks vragen ze nog om gelijke rechten, zoals Al-Haq. Dat kan de Joodse bezetter natuurlijk niet op zich laten zitten, right? Waar haalt u dergelijke gedachten vandaan?

Frans Kwakman
Frans Kwakman1 nov. 2021 - 20:13

Bouwman, een beetje geschiedeniskennis zou je helpen. Ooit zijn de Palestijnen uit huis en hof verdreven door benden van zionistische oorsprong. Later nadat de Israelische troepen de westbank veroverden, werden deze mensen daar gewoon bezet. Raakten ook de zeggenschap kwijt. Dan vraag ik mij af : wat moet ik nuanceren?

Winterdepressie
Winterdepressie1 nov. 2021 - 20:19

Dan moet je je ook afvragen hoe het werkt wanneer om socio-economische redenen de staat Israël even in een minder capabele positie verkeerd terwijl haar Arabische buren, mogelijk uit pure noodzaak wel met elkaar door een deur kunnen en beslissen die hele boel gewoon de zee in te drukken ongeacht nucleaire retaliatie. Dat kan heel goed in de niet al te verre toekomst een resultaat zijn van Israël's onvermogen om buiten nuance om de verhoudingen te normaliseren.

Erik Geven2
Erik Geven21 nov. 2021 - 20:25

@Winterdepressie 'Dan moet je je ook afvragen hoe het werkt wanneer om socio-economische redenen de staat Israël even in een minder capabele positie verkeerd terwijl haar Arabische buren, ' Dat gaat niet gebeuren, want de Arabieren en de Israeli's hebben een gezamenlijke vijand: Iran.

Kuifje3
Kuifje32 nov. 2021 - 7:11

@Bouwman: Zie de reacties op je stelling. Ze bewijzen jouw gelijk.

Bouwman2
Bouwman22 nov. 2021 - 8:36

Het duurt altijd lang voordat de onderhandelingen zijn voltooid en voordat de stellingen zijn verlaten. Maar met compromissen valt beter te leven dan in permanente strijd. Dat geldt altijd en overal. Uiteindelijk is voor het Arabisch joodse conflict maar een oplossiing; verzoening. De vraag is niet zozeer óf maar wanneer die bereikt wordt.. Je maakt een interessante opmerking, Kwakman. Kijk naar de geschiedenis zeg je. Maar het is juist de geschiedenis die als een schaduw over het conflict hangt. Daar moet je overheen durven stappen want anders herhaalt de geschiedenis zich steeds opnieuw.

Eid
Eid2 nov. 2021 - 9:09

@Sachs Dat u het conflict samenvat als 'een etnische zuivering' en '54 jaar bezetting' geeft al aan dat sommige mensen maar beter niet de verantwoordelijkheid voor de oplossing mogen krijgen.

Eid
Eid2 nov. 2021 - 9:12

@Frans En dit soort reacties toont eens te meer aan dat er nog wel iets te verbeteren valt aan de geschiedeniskennis: U slaat graag wat pagina's over?

Frans Kwakman
Frans Kwakman2 nov. 2021 - 10:33

Ja, Eid, ik heb de aanvallen van Israel op haar buurlanden niet genoemd, de moordpartijen in Gaza, die dankzij de moderne videocamera'szo goed gedocumenteerd zijn dat zelfs jij die zou moeten kennen. Maar mijn insteek in deze is de voortdurende zuiveringen in het laatste gebied dat Israel veroverd heeft, de Westbank, een stuk grond dat Israel zich toegeeigend heeft maar definitief niet bij de staat Israel behoort. Die grenzen zijn na de 2de wereldoorlog duidelijk vastgelegd. De bezetting waaronder de mensen in de Westbank leven, daar gaat het mij om. Misschien omdat ik zelf in een bezet land geboren ben gun ik die mensen hun vrijheid in plaats van de voortdurende bezetting. Bevrijding van die mensen zou een goed zaak zijn. In plaats daarvan stuurt Israel steeds meer immigranten die kant op. Lijkt een beetje op de plannen die de duitsers met ons land hadden. Gelukkig zijn wij voor dit gebeurde bevrijd.

Stechelwald
Stechelwald2 nov. 2021 - 11:13

"0,4 miljoen Palestijnen werden uit Koeweit uitgewezen in maart 1991 als represaille voor de steun van hun PLO aan de Iraakse inval." Klaarblijkelijk wil de PLO vooral een eigen staat en gelijke rechten voor zichzelf, maar misgunnen ze datzelfde aan de Koeweiti. Een Arabisch-Arabisch-Arabisch conflict; het ene Arabische land verovert het 2e, en een 3e staat erbij te juichen. Lekkere jongens daar bij het PLO.

Frans Kwakman
Frans Kwakman2 nov. 2021 - 16:57

Nou, Koeweit werd met een noodgang door de Amerikanen "bevrijd", er zit tenslotte olie. De Westbank is nog steeds bezet , en je hebt gelijk, er zit geen olie. De etnische zuivering gaat tot op vandaag door.

Sachs
Sachs2 nov. 2021 - 21:27

@ Eid Ik noemde slechts twee voorbeelden. Ik had ook de 5,2 miljoen vluchtelingen kunnen noemen die wachten om naar hun woonplaatsen terug te kunnen keren. Overigens duurt de etnische zuivering tot vandaag voort in Oost-Jeruzalem en op de Westoever. Verder lijkt het woord 'oplossing' me vervlogen, maar ben ik met u eens dat de verkeerde personen daar over op dit moment over beslissen.

Lopez
Lopez2 nov. 2021 - 22:15

@Bouwman Uw woorden zijn hol. ‘Over de geschiedenis heenstappen, nuanceren en verzoenen’ terwijl er al 54 jaar een koloniale bezetting gaande is? En dat noemt u een oplossing? Overigens is er geen sprake van een ‘Arabisch/Joods conflict’, maar van een Palestijns/Israëlisch.

Lopez
Lopez2 nov. 2021 - 22:15

@Stechelwald [Lekkere jongens daar bij het PLO.] Nee, u bent lekker bezig door het hier irrelevante Koeweit-verhaal dertig jaar na dato af te stoffen en daar de PLO op af te rekenen.

Stechelwald
Stechelwald3 nov. 2021 - 9:32

"Nee, u bent lekker bezig door het hier irrelevante Koeweit-verhaal dertig jaar na dato af te stoffen en daar de PLO op af te rekenen." Die Palestijnen zijn al veel langer weggejaagd (terecht of onterecht) - dat blijven ze ook maar afstoffen.

Frans Kwakman
Frans Kwakman3 nov. 2021 - 10:56

De Palestijnen zijn vanaf 1947, 1948 uit huis en hof verdreven en tot 3de rangs mensen in hun eigen land geworden. velen zijn gevlucht. Na de verovering van de Westbank waren de mensen daar onderhevig aan de bezetter. Die situatie duurt tot op de dag van vandaag door. Er gaat bijna geen week voorbij of er wordt een Palestijn vermoord door de bezettingstroepen, soms zelfs in het eigen huis. Heeft niets met Koeweit te maken, alleen met de politiek van de Israelische regering om het land te ontdoen van de eigenlijke bewoners en de plek vrij te maken voor nog meer immigranten. Stechelwald, het is duidelijk dat jij dit ondersteunt. Maar waar ik zoveel problemen mee heb is dat mijn regering dit ook ondersteunt. Met de vaderlandse geschiedenis in het hoofd is dat voor mij zeer onbegrijpelijk.

Lopez
Lopez1 nov. 2021 - 17:56

Goed artikel van Galit Saporta en Ghada Zeidan. Het is inderdaad bizar dat Den Haag zich nog altijd in stilzwijgen hult. Maar nu Israël Nederland en de EU maant de banden (o.a. subsidiëring) met de zes organisaties te verbreken, is ook Den Haag wel gedwongen te reageren. Nederland en Brussel moeten hun verheven woorden over de bescherming van de mensenrechten nu waarmaken. En dit is een uitstekende gelegenheid om Den Haag en Brussel op te roepen de Israëlische mensenrechtenschendingen aan te pakken, die ze al tientallen jaren op hun beloop laten. De EU beschikt daarvoor over uitstekende instrumenten, o.a. het ‘EU global human rights sanctions regime’. Zie https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/90002/eu-has-new-powerful-tool-protect-human-rights-eu-global-human-rights-sanctions-regime_en

1 Reactie
Erik Geven2
Erik Geven21 nov. 2021 - 20:23

Okay Jan.

BerendW
BerendW1 nov. 2021 - 17:41

En ook, je zou maar zulke buren hebben (over en weer).

3 Reacties
Sachs
Sachs1 nov. 2021 - 20:22

Eeeh, is er iets mis met de Palestijnen die overeind trachten te blijven onder de onderdrukking van hun 'buren'?

Kuifje3
Kuifje32 nov. 2021 - 7:16

@Sachs: Nee daar is weinig mis mee, maar er is heel veel mis met de manier waarop ze overeind trachten te blijven. Het is niet bepaald productief of verstandig door dit te doen middels moordaanslagen op burgers en het afschieten van raketten op burgerdoelen.

Sachs
Sachs2 nov. 2021 - 21:30

@ Kuifje Uiteraard is de beste manier dat Israël zich terugtrekt, en direct stopt met het onderdrukken en doden van onschuldige burgers. In vergelijking met de Israëlische misdaden zijn die van de Palestijnen peanuts. Ik neem aan dat we dat eens zijn.

Sachs
Sachs1 nov. 2021 - 16:57

Uitstekend artikel, dank daarvoor. Hier staat het Nederlandstalige rapport: https://res.cloudinary.com/elsc/images/v1635430523/ELSC-De-ondermijning-van-pro-Palestijns-activisme-in-Nederland/ELSC-De-ondermijning-van-pro-Palestijns-activisme-in-Nederland.pdf?_i=AA Overigens sloot Nederland daags voor verschijning van het rapport een overeenkomst met het Israëlische ministerie van Defensie m.b.t. 'security cooperation'. Aan tafel zaten de Nederlandse ambassadeur in Tel Aviv en de voor oorlogsmisdaden aangeklaagde en onderzochte Israëlische minister Benny Gantz. Zie: https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/10/13/nederland-en-israel-zetten-uitwisseling-van-kennis-voort In juli zette het ministerie van EZ zich in om in Nederland klanten te werven voor het bij oorlogsmisdaden betrokken Israëlische bedrijf Elbit. Zie: https://rightsforum.org/nieuws/ministerie-promoot-israelisch-bedrijf-dat-betrokken-is-bij-oorlogsmisdaden/ Tot zover het Nederlandse mensenrechtenbeleid.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -1 nov. 2021 - 16:43

de meningen zijn verdeeld, maar volgens mij staat Israel in haar volste recht en gaat ze nog met fluwelen handschoenen te werk. We mogen nog in onze westerse handen wrijven dat Saoudi Arabie zich niet aktief met het conflict bemoeit. Kwestie van wanneer en niet van misschien.

2 Reacties
Erik Geven2
Erik Geven21 nov. 2021 - 20:24

'We mogen nog in onze westerse handen wrijven dat Saoudi Arabie zich niet aktief met het conflict bemoeit.' Saudi-Arabië heeft al partij gekozen, en dat is niet in het voordeel van de Palestijnen...

Sachs
Sachs1 nov. 2021 - 20:32

[... maar volgens mij staat Israel in haar volste recht en gaat ze nog met fluwelen handschoenen te werk.] Leg eens uit. Wel recht bedoelt u? En die 'fluwelen handschoenen', hoe komt u daarbij? Denkt u daar ook zo over als u tijdens een razzia uit uw huis wordt gehaald en in de beruchte Israëlische martelcentra belandt? [We mogen nog in onze westerse handen wrijven dat Saoudi Arabie zich niet aktief met het conflict bemoeit. Kwestie van wanneer en niet van misschien.] Saudi-Arabië? Ik denk dat u geen idee hebt waarover u het hebt, maar neem gerust de ruimte om uw luchtballon op te pompen. Overigens hoort Israël niet bij 'ons' of 'het Westen'.

Brent Dysta
Brent Dysta1 nov. 2021 - 16:33

De terrorisme kaart trekken is in meer landen heel gewoon., net als in Israël. Poetin doet het, Erdogan doet het...

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout1 nov. 2021 - 16:02

Het slachtofferschap van de Israëlsympathisanten staat haaks op de bruutheid van het apartsheidsregime middels de Joodse Staat. Een BDS boycott van Israël ten behoeve van het Palestijnse volk lijkt me dan ook meer dan gerechtvaardigd.

JaapBo
JaapBo1 nov. 2021 - 15:46

Goed artikel. Als het aan Israël ligt zijn de Palestijnen het enige volk ter wereld dat geen gelijkwaardigheid verdient. Helaas gaat NL daar heel hypocriet in mee. Wat het artikel niet noemt is dat Israël en haar sympathisanten ook de zgn. IHRA werkdefinitie van antisemitisme misbruiken om critici van Israëls onderdrukking van de Palestijnen valselijk van antisemitisme te beschuldigen. Dat alles om apartheid in stand te houden. Maak een einde aan Israëls apartheid en geef Palestijnen ook gelijkwaardigheid!

MichelB2
MichelB21 nov. 2021 - 15:37

De beproefde methode om het opkomen voor de belangen van de Palestijnen te demoniseren. Eerst wordt de amtisemitismekaart gespeeld om vervolgens die steun als terrorisme te bestempelen. Israël blijft doorgaan met hun bezetting van Palestijnse gebieden, terwijl de internationale gemeenschap hun strijd daartegen voortzet. De kernmacht tegen het vreedzaam verzet ⁉️

1 Reactie
Kuifje3
Kuifje32 nov. 2021 - 7:20

@Michel: Die is leuk ja… vreedzaam verzet

peterpeter
peterpeter1 nov. 2021 - 13:08

"Al-Haq, ontving in 2009 de Geuzenpenning" Daarentegen trokken in datzelfde 2009 de Canadezen een toewijzing terug omdat [CITAAT] “Al-Haq is one of the most vitriolic anti-Israeli organizations.” Daarbij roept Al Haq constant op om Israël te boycotten (BDS) en volgens Israelische wet is dat nu eenmaal terrorisme.

6 Reacties
rvb2
rvb21 nov. 2021 - 14:47

De israelische wet staat ook illegale bezetting toe. Dat is dus geen maatstaf.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2021 - 15:50

Volgens de Israëlische wet, je zegt het zelf al. Natuurlijk blijft Nederland stil, ze hebben de CU en de SGP nog hard nodig om a. een kabinet te vormen en b. om in de 2e kamer aan meerderheden te komen. Mensenrechten moeten natuurlijk wel iets opleveren. linksom of rechtsom. Het moet ook economisch nog lucratief zijn.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2021 - 15:55

Vergeef me mijn scepsis.

Frans Kwakman
Frans Kwakman1 nov. 2021 - 16:08

De Israelische wet is net zoiets als de wetten van de bezetter 40-45. Die van de bezetting gelden gelukkig niet meer. Je beroepen op de wetten van het apartheidsregime vanuit Nederland lijkt mij een beetje mis.

Sachs
Sachs1 nov. 2021 - 17:06

@ Dufour Lees het rapport waarover het artikel gaat. U past perfect in het plaatje. Wat betreft de Israëlische (apartheids)wetgeving: die heeft geen enkele betekenis in bezet gebied. Israël heeft geen jurisdictie op de Westoever, en evenmin in Oost-Jeruzalem.

Lopez
Lopez1 nov. 2021 - 17:55

@Peter Dufour [Daarentegen trokken in datzelfde 2009 de Canadezen een toewijzing terug omdat [CITAAT] “Al-Haq is one of the most vitriolic anti-Israeli organizations.”] Een prachtig voorbeeld van de in het artikel genoemde ‘langdurige repressieve campagne om Palestijnse mensenrechten- en maatschappelijke organisaties te demoniseren en kapot te maken, en daarmee Palestijnen die opstaan voor hun rechten en overleving het zwijgen op te leggen’. Lees hier de reactie van Al-Haq en enkele tientallen andere organisaties op de Canadese stemmingmakerij: https://www.alhaq.org/advocacy/7166.html [Daarbij roept Al Haq constant op om Israël te boycotten (BDS) en volgens Israelische wet is dat nu eenmaal terrorisme.] Maar Al-Haq is niet in Israël gevestigd, maar in Ramallah, dat onder bestuur staat van de Palestijnse Autoriteit. Los daarvan: een bezetter die zich al 54 jaar schuldig maakt aan gewelddadige onderdrukking en oorlogsmisdaden (terrorisme, iemand?), en vervolgens stelt dat de BDS-oproep van de Palestijnen ‘terrorisme’ is, maakt zich onsterfelijk belachelijk. Als Israël van BDS af wil, moet het de bezetting beëindigen. @rvb [De israelische wet staat ook illegale bezetting toe. Dat is dus geen maatstaf.] Correct. Volgens de Israëlische wet en het Israëlische Hooggerechtshof zijn tal van zaken toegestaan die onder internationaal recht strikt verboden zijn. Daaronder oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid (kolonisering van bezet gebied, marteling van gevangenen, apartheid, enz.) en een batterij mensenrechtenschendingen. Zo werkt dat in repressieve regimes.