Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

'Bevolking snakt naar toekomstvisie'

Grote zorgen over gevolgen voor MKB
Joop

Is die frivole KLM wel zoveel belastinggeld waard?

  •  
27-07-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
37214692150_c3642279d9_k

© cc-foto: Nicky Boogaard

Het is verbijsterend dat piloten, pursers en stewardessen ongetest aan boord mogen. Dat getuigt van een ongehoorde onzorgvuldigheid
Twee jaar lang houden de Olympische sporters en hun entourage zich aan ik weet niet wat voor protocollen om besmetting te voorkomen. Men test zich een ongeluk. Dat duurt tot ze het KLM-toestel zijn binnengetreden. Daar mogen de reizigers van elke categorie lekker door elkaar zitten. Ze worden bediend door niet getest personeel. Resultaat: een besmettingsgolfje dat de Spelen voor alle Nederlandse deelnemers verpest. Wie nog niet voor een quarantaine naar een sober verblijf is  geleid, moet vrezen dat de volgende test aan elke Olympische droom een eind maakt.
Commentaar van de KLM: “Het testen van het personeel behoort niet tot het protocol”. Zo worden passagiers dus door de blauwe vogel zelf bij elke vlucht blootgesteld aan besmetting. De directie vindt dat blijkbaar acceptabel. Anders had de woordvoerder niet met zo’n verklaring mogen komen.
De KLM wordt met miljarden aan overheidsgeld overeind gehouden. Tegelijkertijd gaat het bedrijf dermate onverantwoord om met zijn klanten. Je kunt misschien wel zeggen dat er  binnen de regels wordt geopereerd. Of dat anderen het ook doen. Of dat het allemaal de verantwoording is van de overheid. Maar dat zijn argumenten van likmevessie.
De KLM pretendeert een luchtvaartmaatschappij te zijn in de top van de markt, een vervoerder die voor kwaliteit gaat en zich niet verlaagt tot prijsvechten. Dan is het minste wat passagiers mogen verwachten – Olympische helden in spe of niet – dat hun veiligheid voorop staat. Cabinepersoneel beademt alle passagiers als het langs komt met koffie, maaltijden en zogenaamde tax free teringzooi. Denk niet dat een mondkapje veel uitmaakt, zeker bij zulk nauw contact met het bedienend personeel.
Het is verbijsterend dat piloten, pursers en stewardessen ongetest aan boord mogen. Dat getuigt van een ongehoorde frivoliteit. Dat is een bewijs van onbekwaamheid. Veel passagiers zullen zich nu wel tweemaal bedenken voor ze hun gezondheid in de waagschaal stellen in  zo’n blauwe vogel.
Het is de vraag of de KLM wel zoveel belastingcenten waard is, in ieder geval geld dat tamelijk willekeurig wordt toegesmeten als de directie maar garandeert dat er loonoffers worden gebracht en voldoende werknemers op straat gezet. Er is kennelijk veel méér nodig om de KLM tot een gezond bedrijf te maken. Tip: de vis begint te rotten aan de kop.
Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (48)

The Apple
The Apple29 jul. 2021 - 1:11

"Is die frivole KLM wel zoveel belastinggeld waard?" De vraag stellen = hem beantwoorden.

Bouwman2
Bouwman228 jul. 2021 - 6:54

Het is weer een ontmoedigend stukje van Van der Horst, mag ik wel even vaststellen. En het draait weer om het feit dat "ze" niet deugen, maar alles toegeschoven wordt en dat dat ten koste gaat van de deugdzaamheid van "we". Dat is een oud thema, dat je ook terugziet in de kreet: Wat walsch valsch is, slaet al doet. In 1302 werd dat geroepen in de slag bij Kortrijk. Dat was lang vóór Rutger Bregman de bestseller schreef "alle mensen deugen" en Schiller ( 1758- 1805) de ode an die Freude., heden de hymne van de EU. O Freunde, nicht diese Töne Sondern laszt uns ángenehmere anstimmen und freudenvollere.

1 Reactie
The Apple
The Apple29 jul. 2021 - 1:10

O Freunde, nicht diese Töne, lasst uns tanzen auf dem Vulkan.

RaymondenJoop
RaymondenJoop27 jul. 2021 - 19:17

De EU en de politiek in het algemeen kennen de luchtvaart een zeer hoge graad toe mbt economisch helang. Ook al schijt de klm op uw stoep, dan nog wordt ze de hand boven het hoofd gehouden. Zoals met meer zaken van uiteenlopende aard, wil de politiek hier niet objectief naar kijken. Nu niet, nooit niet.

5 Reacties
Jozias2
Jozias228 jul. 2021 - 14:10

@raymond Maar wat heeft de klm nu precies verkeerd gedaan? Of is de klm per definitie de schuldige?

Uitgekleed
Uitgekleed28 jul. 2021 - 21:53

De sporters kwamen tussen normale reizigers en sporters uit andere landen te zitten, die mogelijk via Schiphol reizen om toelatingseisen te kunnen omzeilen.

Jozias2
Jozias229 jul. 2021 - 8:26

@uitgekleed Ja en als je dat niet wil moet je daar afspraken over maken of een vlucht charteren.

RaymondenJoop
RaymondenJoop29 jul. 2021 - 12:27

@jozias Ik doelde op de miljarden steun aan de klm tijdens de corona crisis en ervoor. Dat de bemanning niet getest is, is simpelweg een enorme stompzinnige blunder

Jozias2
Jozias229 jul. 2021 - 14:49

@raymond Nee hoor, het zou pas een blunder zijn als de klm haar personeel wel getest had. Daarmee zou de klm namelijk handelen tegen de wet in. Dan hadden we daar weer een stukje over gehad. Noemt u 1 werkgever die het personeel verplicht test? En waarom is dat bij deze sporters zo relevant? Alle sporters hebben de mogelijkheid gekregen zich te laten vaccineren en natuurlijk is het vervelend als je de spelen mist na 5 jaar voorbereiding. Maar als je 5 jaar hebt gewerkt aan het opbouwen van je bedrijf en je gaat failliet door Corona is dat ook erg, zo is er de afgelopen jaren heel veel klein en groot leed geweest.

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman27 jul. 2021 - 18:02

Niet getest OK, weet iemand de vaccinatiegraad van alle mensen aan boord?

Greendutch
Greendutch27 jul. 2021 - 17:49

blij dat ik niet weg hoef met KLM. zal ook iedereen afraden dat te doen.

1 Reactie
Jozias2
Jozias227 jul. 2021 - 19:28

@greendutch Een andere luchtvaartmaatschappij mag ook zijn personeel niet testen.

BartP2
BartP227 jul. 2021 - 16:25

De kritiek op KLM vind ik onterecht. Zorgpersoneel laat zich toch ook niet elke dag testen? Je zou er een schrale neus van krijgen verdorie.

1 Reactie
Simplex2
Simplex228 jul. 2021 - 8:05

We zouden geen Nederlanders zijn al we niet iemand zouden zoeken om de schuld te geven, toch? "Ze" hebben het allemaal verkeerd gedaan! "Ze"

Jozias2
Jozias227 jul. 2021 - 13:55

Geen enkele werkgever mag zijn personeel verplichten (of vragen) zich te laten testen. Dat is in strijd met grondrechten. Al zou de KLM of de overheid het willen, het mag niet. https://www.fnv.nl/corona/voorkomen-van-besmetting-met-corona

7 Reacties
LaBou
LaBou 27 jul. 2021 - 15:49

Vliegend personeel wordt regelmatig getest op alcohol- en drugsgebruik.

The Apple
The Apple27 jul. 2021 - 17:33

Tja, dan is er dus maar één oplossing: failliet laten gaan.

Jozias2
Jozias227 jul. 2021 - 19:26

@labou Dat heeft te maken met de luchtvaart veiligheid en mag alleen om dat daar al een specifieke wettelijke basis voor is. Die wettelijke basis is er niet voor een coronatest. Ook gebeuren deze alcolholtesten niet door de werkgever maar door de marechaussee en of de inspectie leefomgeving en transport. “Werknemers mogen tijdens werktijd alleen op het gebruik van alcohol, drugs of geneesmiddelen getest worden (ADM-test) als daar specifieke wetgeving voor is. Daarbij moet voldoende aandacht zijn voor de waarborgen die de inbreuk op de privacy van de werknemer minimaliseren. Als er geen specifieke wetgeving is en werkgevers toch ADM-tests uitvoeren, overtreden zij de privacyregels. Dit stelt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De AP begrijpt dat werkgevers zich verantwoordelijk voelen voor de veiligheid op de werkvloer. En dat problemen met alcohol, drugs en geneesmiddelen daarvoor een bedreiging kunnen vormen. Maar werkgevers kunnen niet zomaar van alle medewerkers eisen dat ze meewerken aan een alcohol-, drugs- en medicijntest (ADM-test). Resultaten van een ADM-test zijn gezondheidsgegevens. Volgens de privacywet mag een organisatie deze gegevens niet zomaar verwerken. Dit mag alleen als daarvoor een wettelijke uitzondering bestaat. De AP kan zich goed voorstellen dat bedrijven die de mogelijkheid willen hebben om personen in de uitoefening van een risicovol beroep te testen op het gebruik van alcohol, drugs of geneesmiddelen, een verzoek indienen bij de wetgever om de wettelijke mogelijkheden op dit gebied te onderzoeken. Waarborgen “Het inperken van de privacy van een werknemer kan bij uitzondering noodzakelijk zijn voor de veiligheid binnen een onderneming. Voor risicovolle beroepen waarvoor nog geen specifieke wetgeving is, moet de wetgever de afweging maken of die alsnog moet worden gemaakt. Dan kan de samenleving als geheel zich uitspreken over de wenselijkheid en noodzakelijkheid van deze inperking van de privacy van werknemers. En dan alleen onder duidelijke voorwaarden en met goede waarborgen”, aldus AP-voorzitter Aleid Wolfsen. ADM-test voor risicovolle beroepen Voor sommige werknemers die risicovolle beroepen uitoefenen, zoals piloten en schippers, bestaat nu al een wettelijke uitzondering. Op basis van Wet luchtvaart en het Besluit alcohol, drugs en geneesmiddelen in het verkeer kunnen luchtvaartmaatschappijen hun piloten bijvoorbeeld tijdens werktijd onaangekondigd laten controleren door bevoegde ambtenaren op het gebruik van alcohol, drugs of geneesmiddelen. Omdat er een gezagsrelatie bestaat tussen een werkgever en werknemer, zijn duidelijke voorwaarden en waarborgen opgenomen in de wet over de wijze waarop deze controles moeten worden uitgevoerd. Ook is helder afgesproken op welke manier de uitkomsten van een ADM-test mogen worden gedeeld en bewaard.“

The Apple
The Apple28 jul. 2021 - 1:30

jozias: "Dat heeft te maken met de luchtvaart veiligheid en mag alleen om dat daar al een specifieke wettelijke basis voor is." Als er geen wettelijke basis bestaat om ook de gezondheid van de passagiers te beschermen, dan kun je de boel maar beter helemaal opheffen. PS: Die zuurstofmaskers hadden ze dus ook achterwege kunnen laten. Zolang die piloten dat ding maar aan de grond kunnen zetten is het goed, -ook al hebben alle passagiers het loodje gelegd.

Jozias2
Jozias228 jul. 2021 - 9:50

@apple Cabinepersoneel is een contactberoep. We vragen toch ook niet alle andere contactberoepen om dagelijks te testen? Of is het erger om Corona op te lopen in het vliegtuig dan bij de kapper? Ik snap het verband met de ademmaskers niet, ook dat is om directe hulp te kunnen bieden.

Joe Speedboot
Joe Speedboot28 jul. 2021 - 12:34

'Al zou de KLM of de overheid het willen, het mag niet.' Het is maar goed dat niet iedereen leeft volgens 'de regeltjes', anders hadden we nog steeds in het stenen tijdperk gezeten.

Jozias2
Jozias228 jul. 2021 - 12:38

@joe Het feit dat we nu grondrechten hebben en wetten is nu juist het verschil met het stenen tijdperk

LHTJ
LHTJ27 jul. 2021 - 13:04

Ze waren niet getest voor de vlucht. Maar zijn ze achteraf getest? waren ze positief? is vastgesteld dat de besmetting door de niet-geteste crewleden kwam? of trekken we hier voorbarige conclusies?

Peter1957
Peter195727 jul. 2021 - 12:34

Helemaal eens! Behalve dan het stukje over de zogenaamde tax free teringzooi. Want daar zijn ze al een tijdje geleden mee gestopt. :-)

frankie48
frankie4827 jul. 2021 - 12:03

Beste Han, Idd. Maar laten wij nou eerlijk zijn, als jij als organisatie, sporter of begeleider ziet dat er bij het inchecken of bij het aan boord gaan, of tijdens de reis in een vliegtuig de hand wordt gelicht met protocollen of richtlijnen die jouw steeds beschermd hebben, jijzelf toch ook mans genoeg kan zijn om ongewenst gedrag die jouw belangen in gevaar kunnen brengen, om die de kop in te gaan lopen drukken. Waarom heeft NOC-NSF van de KLM niet geëist dat het personeel op deze vlucht gevaccineerd of getest moest zijn? Waarom hebben sporters en begeleiders niets gezegd toen ze zagen dat het niet verliep zoals het wel zou moeten gaan?

2 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst27 jul. 2021 - 13:44

Omdat ze dachten dat het in orde was bijvoorbeeld, omdat ze dachten vanzelfsprekend op de KLM te kunnen vertrouwen. Overigens gaat het niet over de alertheid van de sport in dit stukje maar over de KLM.

frankie48
frankie4827 jul. 2021 - 18:06

Beste Han, Dat begrijp ik, maar zelf zeg je hierover, "Daar mogen de reizigers van elke categorie lekker door elkaar zitten." Een verwijzing naar de last minute gebeurtenissen die op die KLM vlucht gaan plaatsvinden, en waarvan ik dan denk, daar had je als sporter of begeleiders wel iets van kunnen gaan zeggen toch? Je laat ook onderbelicht dat door het ondoordachte handelen van de KLM wij als land niet alleen in sportief opzicht geschaad gaan worden, maar dat bij het goed presteren tijdens de OS van onze atleten, wij weten dat dit ook goed uitpakt voor onze economische belangen, waar ook de KLM als staatssteun ontvanger bij gebaat zou zijn geweest

Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!27 jul. 2021 - 11:54

Han, Wat een onzin. Wilt u elke medewerker van supermarkten, alle trambestuurders, alle machinisten en conducteurs van de NS ook dagelijks gaan testen? Deze honderdduizenden personeelsleden zien dagelijks veel meer klanten dan die piloten, pursers en stewardessen.

8 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst27 jul. 2021 - 13:21

Misschien omdat ze dachten dat het vanzelfssprekend was. Ook staat de houding van de sporters los van die van de KLM.. Passagiers mogen verwachten dat het allemaal in orde is.

Hanvander Horst
Hanvander Horst27 jul. 2021 - 13:46

Het is denk ik helemaal geen gek idee om het personeel in het openbaar vervoer dagelijks te testen ook al zijn ze niet uren lang samen met passagiers in een afgesloten drukcabine en ook al is hun contact met de passagiers veel geringer omdat ze alleen maar plaatsbewijzen hoeven te controleren.

Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!27 jul. 2021 - 14:54

Han, Afgezien van de druk die dit legt op de testcapaciteit om honderdduizenden werknemers dagelijks te laten testen, mag een werkgever dit helemaal niet vragen van zijn/haar personeel. NOC*NSF neemt iets als vanzelfsprekend aan en als blijkt dat het niet zo is, is het volgens jou de schuld van de KLM? Als jij perse KLM wilt aanvallen, kom dan met zinnige dingen die je ook van de wet aan KLM mag vragen. NOC*NSF had als ze de sporters nog beter had willen beschermen, een chartervlucht moeten huren.

Division Bell
Division Bell27 jul. 2021 - 14:57

Niet alleen zien zij veel meer klanten die klanten bewegen ook veel meer want die stappen veel frequenter en willekeuriger in en uit. Het overgrote deel van de vliegtuig passagiers is gecheckt voor de vlucht dus die leveren minder risico op dan de gemiddelde treinpassagier waar iedereen maar in mag stappen. Het vliegpersoneel aan de ander kant moet een temperatuurcheck doen en mag tussendoor het hotel niet verlaten, terwijl de conducteur gewoon naar de kroeg mag. Tel dat bij elkaar op en dan kan je veiliger in het vliegtuig stappen. En wat betreft het geld, naar de NS gaan ook miljoenen extra, maar waar de KLM die terug moet betalen met 7% woekerrente krijgen zij die gratis. Gezien de staat zelf met 0 tot negatieve rente leent is dat geen toesmijten maar eerder een uiterst lucratieve belegging.

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman27 jul. 2021 - 18:05

Aangaande verplicht testen, op een gegeven moment kom je bij de mensen die geen inbreuk wensen op hun persoonlijke integriteit, die kiezen dan dus voor ontslag?

Hanvander Horst
Hanvander Horst27 jul. 2021 - 22:35

Een chartervlucht. En dan is het personeel zeker wel getest? Is de Summer of Love je een beetje in het hoofd geslagen?

Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!27 jul. 2021 - 23:59

Han, De summer of love is zeker niet naar mijn hoofd gestegen. Ben volledig gevaccineerd en ik houd mij keurig aan alle regels. Met mijn gezondheidstoestand wil en kan ik ook niet anders. Nergens beweer ik dat je met een chartervlucht volledige bescherming hebt. Alleen verklein je de kans op besmettingen door de bubbel kleiner te houden. Overigens heb ik ook nergens gelezen dat een personeelslid van de KLM de bron van de besmettingen is. Maar u blijkbaar wel. Graag zou ik daar een link van ontvangen... Het zou ook een medepassagier of een sporter zelf kunnen zijn. Ook als diegene volledig gevaccineerd is. Uw verweer dat een conducteur in de trein slechts vluchtig contact met passagiers heeft, is matig. De verpleegkundige, de tandarts, de winkelmedewerker, niemand kan garanderen dat diegene (ook als diegene volledig gevaccineerd is) geen bron van besmetting kan zijn. En de gehele beroepsbevolking dagelijks laten testen is geen optie. U zou ook een keer kunnen toegeven dat u dit misschien te zwaar hebt aangezet. KLM treft hier geen blaam. Het amateurisme van NOC*NSF wel.

Hanvander Horst
Hanvander Horst28 jul. 2021 - 9:55

Het is absurd dat je van passagiers van alles eist en van het personeel niets. Dat is punt één. Punt twee de gezondheidswet stelt dat er bij gevaren voor de volksgezondheid (en dat is een zeer besmettelijke ziekte) uitzonderingen kunt maken op de regel. Dat zegt Aleid Wolfson zelf. Punt drie: de KLM heeft een zorgplicht ten opzichte van de passagiers en had zelf voor die uitzondering kunnen zorgen. Maar dat doet de KLM niet. De KLM plaatst passagiers urenlang in een drukcabine in het gezelschap van ongetest personeel. Dat valt niet recht te lullen. Op geen enkele manier. Enfin, we zijn het gewend, grote organisaties verschuilen zich ook vaak achter de privacy om aan verantwoording voor misstappen te ontkomen.

Piet Helmons
Piet Helmons27 jul. 2021 - 11:35

Wanneer we naar restaurant of winkel gaan eisen we dan ook dat personeel elke 24 uur getest wordt? Of zit hier de rancune alleen bij de miljarden lening voor de KLM?

Ewout Pool
Ewout Pool27 jul. 2021 - 11:26

Ik mis hier toch veel context: KLM beroept zich op de heersende Nederlandse richtlijnen. Wat ik me afvraag: Zijn de richtlijnen van andere landen afwijkend? Wordt bij andere maatschappijen het onboard personeel wel getest? Mógen ze hun personeel wel vragen een test te doen? Waarom kiest NOC-NSF voor een lijnvlucht waar logischerwijs dan ook 'vreemden' op zitten i.p.v. een toestel te charteren? Kortom: KLM is niet mijn vriend maar ik vind het al te makkelijk ze volledig hiervan de schuld te geven.

2 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst27 jul. 2021 - 13:46

Wat andere maatschappijen doen, daar gaat het niet niet om.

The Apple
The Apple27 jul. 2021 - 17:38

E-wood - "What about" is het meest geliefde "argument" van dom-rechts, dus als je jezelf niet verdacht wil maken, bezondig je daar dan niet aan.

DanielleDefoe
DanielleDefoe27 jul. 2021 - 11:06

Piloten&cabine personeel zouden natuurlijk gewoon getest kunnen worden. Vreemd dat dit niet gebeurde.

3 Reacties
rvb2
rvb227 jul. 2021 - 11:42

Vliegverkeer had ook stilgelegd kunnen worden. Vreemd dat dit niet gebeurde, door vliegverkeer verspreiden varianten zich razendsnel over de wereld. De culturele sector en de horeca konden ook volledig stilgelegd worden, en die kregen geen extra miljarden steun zoals KLM.

lmgikke
lmgikke27 jul. 2021 - 12:21

Zeer logisch. Dit is nu wat de VVD en Rutte voorstaat. Minder regels. Dus men doet exact wat de regels verlangen en niets meer. Iets meer kost geld en dat gaat tegen de winstmaximalisatie in. De overheid had dat natuurlijk kunnen verplichten voor de KLM. Of onderdeel uit laten maken van het steunpakket (ter voorkoming van erger). Maar ja, dat hoeft toch niet? Voorwaarden zijn nergens voor nodig. Dat belemmert alleen maar het graaien. Eigen verantwoordelijkheid. Zo ook van TeamNL, gewoon een lijnvlucht boeken voor iets zo belangrijk als de Olympische spelen... Zuur voor de sporters, maar dit krijg je als je de samenleving aan de markt over laat. Gouden bergen in het vooruitzicht, puinhoop in de achteruitkijkspiegel. En aan de horizon de stofwolk van degene die er met het geld vandoor is.

adriek
adriek27 jul. 2021 - 12:57

Nee, niet 'zouden gewoon getest kunnen worden' maar: hadden natuurlijk verplicht getest moeten worden. Desnoods elke vlucht opnieuw. Op de piloten na heeft luchtvaartpersoneel beroepshalve veel wisselende contacten. (Naar verluidt hebben ze die privé ook, maar dat terzijde.)

Sam V
Sam V27 jul. 2021 - 10:58

Wat ik mis in deze andere berichtgeving is de onmogelijkheid van de werkgever om testen te verplichten of sancties te verbinden aan het niet testen. Met andere woorden, KLM neemt het niet op in een protocol omdat dat niet mag. Iets met werknemersrechten en lichamelijke integriteit. Of is dat tegenwoordig anders geregeld? Zo ja, waar dan? Anders is het vooral KLM bashen omdat het KLM is.

3 Reacties
Sam V
Sam V27 jul. 2021 - 10:59

*deze en andere berichtgeving

adriek
adriek27 jul. 2021 - 12:59

KLM (of de Nederlandse overheid) mag wel passagiers dwingen om te testen voor ze een vliegtuig in mogen, maar het personeel niet?

Jozias2
Jozias227 jul. 2021 - 13:58

@eirda Als passagier wordt je niet gedwongen, je hebt een keuze, je kunt ook kiezen om niet te vliegen. Als passagier ga je een overeenkomst aan en ga je akkoord met de voorwaarden. Een werkgever-werknemer relatie is een hele andere.