Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Iran lanceert raketten richting Israël uit wraak voor dood leiders Hamas en Hezbollah

  •  
01-10-2024
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
5045 keer bekeken
  •  
ANP-509859871

Vanuit Iran zijn raketten op Israël afgevuurd. In het zuiden en midden van Israël is het luchtalarm te horen om te waarschuwen voor de aanval. In Jeruzalem zijn explosies te horen, maar onduidelijk is of het daarbij gaat om de Iraanse aanval.

Volgens de Israëlische strijdkrachten gaat het om ballistische raketten. Israëlische media melden dat meer dan 100 raketten zijn gelanceerd. Iran zelf spreekt van tientallen raketten uit vergelding voor de dood van Hamas-leider Ismail Haniyeh, die bij een Israëlische aanslag in Teheran werd gedood en voor de dood van Hezbollah-leider Hassan Nasrallah en Abbas Nilforoushan. Die laatste was generaal van de Iraanse Revolutionaire Garde. Hij werd samen met Nasrallah in Beiroet gedood door een Israëlische aanslag.

De Verenigde Staten waarschuwden de afgelopen uren al voor een mogelijk aanstaande Iraanse aanval. In bijna heel Israël zijn burgers opgeroepen de schuilkelders op te zoeken. Het is nog maar de vraag in hoeverre de Iraanse raketten door de beruchte Iron Dome komen, het Israëlische luchtverdedigingssysteem. Experts geloven dan ook dat de aanval vooral bedoeld is om Iran niet zwak te laten lijken door de dood van zijn bondgenoten niet te wreken. In april van dit jaar vuurde Iran ook al zo'n 300 raketten en drones af op Israël. Die werden bijna allemaal uit de lucht geschoten. Die aanval vond plaats kort na de moord op Haniyeh.

Meer over:

actueel, israël, iran
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (13)

Radio-Head
Radio-Head
2 okt. 2024 - 5:57
Uit wraak of uit zelfverdediging, that,s the question. Uit de Volkskrant, van vandaag, "De Iraanse president en minister van Buitenlandse Zaken hebben in berichten op X benadrukt dat de Iraanse aanval op Israël zelfverdediging betrof. Minister van Buitenlandse Zaken Seyed Abbas Araghchi beroept zich op artikel 51 van het VN handvest dat over het recht op zelfverdediging gaat. Ook benadrukt hij dat de Iraanse aanvallen alleen op militaire doelen waren gericht." Op militaire doelen, dus niet op scholen en ziekenhuizen.
12 Reacties
Markzelluf
Markzelluf2 okt. 2024 - 6:41
De stad Tel Aviv als militair doel? Laten we het wel feitelijk houden, hoofd. De situatie is al triest genoeg
BrotherV
BrotherV2 okt. 2024 - 7:17
Mark, begin daar zelf eens mee.
Druzhni
Druzhni2 okt. 2024 - 7:50
Wij van WC eend. De dode (enkelvoud) is een ongewapende Palestijn. 100% burgerslachtoffers.
Ella WW
Ella WW2 okt. 2024 - 7:59
@Radio-Head "Op militaire doelen, dus niet op scholen en ziekenhuizen." En die getroffen school in Hadera was zeker ook een militair doel? Degenen die hier gewoonlijk moord en brand schreeuwen als een school getroffen wordt, blijven tot nu toe oorverdovend stil.
Bruce Stone
Bruce Stone2 okt. 2024 - 8:53
Israël maakt gebruik van menselijke schilden rondom militaire gebouwen in Tel-Aviv.
Mark Huysman
Mark Huysman2 okt. 2024 - 9:14
Natuurlijk is het zelfverdediging. Israël gaat steeds verder in de aanvallen op Iran. In april viel het de Iraanse ambassade in Syrië aan en bracht daarbij zeven Iraanse commandanten om het leven. Daarna werd Ismail Haniyeh als gast in Iran vermoord. Daarna voerde Israël diverse terroristische acties uit op leiders van Hezbollah wat een bondgenoot van Iran is. Tussendoor zijn hier en daar nog andere Iraanse doelen aangevallen. Iran heeft weinig keus dan een keer terug te slaan aangezien Israël steeds brutaler wordt in de aanvallen op Iran. Overigens lijkt het te kloppen dat Iran geprobeerd heeft om een militaire basis te treffen die cruciaal is in de genocide in Gaza. De journalist Max Blumenthal zegt dat dat de morele equivalent is van het bombarderen van treinrails naar Auschwitz. Daar heeft hij gelijk in.
Frans Akkermans3
Frans Akkermans32 okt. 2024 - 12:12
@Bruce Stone Als dat waar is, is dat gebouw toch een militair doel?
Frans Akkermans3
Frans Akkermans32 okt. 2024 - 12:21
@Huysman Wat heeft het dan voor zin? Dan is het toch vooral een symbolische, weinig effectieve zelfverdediging.
Mark Huysman
Mark Huysman2 okt. 2024 - 13:10
@Frans Israël geeft toe dat diverse militaire luchtbases geraakt zijn door Iran. Dus wel degelijk resultaat. Natuurlijk weet iedereen dat Israël en de VS een militair overwicht hebben op iedereen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat landen en groeperingen maar op hun rug moeten gaan liggen terwijl de apartheidsstaat alles en iedereen vernietigt. Uiteindelijk is het niet alleen een militaire krachtmeting maar ook een politieke. Israël moet weten dat het nooit rust zal hebben zolang het de Palestijnen onderdrukt en uitmoordt en omliggende landen kapot bombardeert. Bovendien hangen er grote risico’s aan de regionale oorlog die Netanyahu wil. Wat zullen de gevolgen voor de wereldeconomie zijn als de as van het verzet olie reserves gaat bombarderen?
randomjooperd2
randomjooperd22 okt. 2024 - 17:45
[De stad Tel Aviv als militair doel? ] in hoofdsteden zijn vaak militaire doelen, ja. Bij voorbeeld: https://www.nytimes.com/2021/05/22/world/middleeast/israel-fortress-of-zion.html?unlocked_article_code=1.PE4.VUok.ml_GIeOIgKSG&smid=url-share "A Look Inside Israel’s ‘Fortress of Zion’ Military Command Beneath Tel Aviv The country’s military and intelligence commanded the recent assault on Hamas in Gaza from an underground bunker made for high-tech air wars." Klein voorbeeld. Na wat Israël heeft gedaan, met aanslagen op politieke leiders, kan je trouwens niet raar kijken als vergelijkbaar iets plaats vindt daar.
Frans Akkermans3
Frans Akkermans33 okt. 2024 - 9:27
@Huysman "Natuurlijk weet iedereen dat Israël en de VS een militair overwicht hebben op iedereen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat landen en groeperingen maar op hun rug moeten gaan liggen terwijl de apartheidsstaat alles en iedereen vernietigt. Uiteindelijk is het niet alleen een militaire krachtmeting maar ook een politieke." Was het maar waar dat de Palestijnen er een politieke krachtmeting van maken. Al sinds de oprichting is hun boodschap: we gaan het uitvechten.
Mark Huysman
Mark Huysman3 okt. 2024 - 12:13
[Was het maar waar dat de Palestijnen er een politieke krachtmeting van maken. Al sinds de oprichting is hun boodschap: we gaan het uitvechten.] De oprichting van de staat Israël ging gepaard met enorm veel geweld waardoor de overgrote meerderheid van de Palestijnen moest vluchten. Sindsdien hebben de Palestijnen van alles geprobeerd. In 2018 hebben ze nog een jaar lang vreedzaam langs het hek om Gaza gedemonstreerd om daar vervolgens als beesten afgeschoten te worden door Israëlische scherpschutters. Maar uiteindelijk is het natuurlijk wel een politieke krachtmeting. In hoeverre kunnen de westerse machten onder druk gezet worden de steun aan het apartheidsregime te staken. Die druk wordt niet alleen vanuit het verzet uit het MO opgebouwd maar vooral ook door burgers en bewegingen in het westen zelf.
water_plant
water_plant
1 okt. 2024 - 21:22
Iran vuurt raketten af op Israel en wie gaat er dood? 1 in Palestina, 5 in Iran.
3 Reacties
water_plant
water_plant2 okt. 2024 - 7:32
En nog iemand uit Jordanie.
Druzhni
Druzhni2 okt. 2024 - 7:49
Echt oorlog voeren is natuurlijk wat complexer dan tienermeisjes zonder hoofddoek in een coma slaan. Blijkbaar hebben de Ayatollahs die memo niet gekregen.
randomjooperd2
randomjooperd22 okt. 2024 - 17:47
typische reactie. Kennelijk niet genoeg burgers gedood, voor je smaak. Dat doet Israël dan 'beter', toch?
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers
1 okt. 2024 - 21:12
Ze moesten wel iets laten zien nadat hun clienten in Libanon werden aangevallen. Anders behoud je je clienten niet. Het is nog net niet een actie van puur symbolische of formalistische aard.
BrotherV
BrotherV
1 okt. 2024 - 20:35
Deze reactie is verwijderd
Kees Flipsen
Kees Flipsen
1 okt. 2024 - 20:33
De vele pro Israel duimpjes en commentaren heel zwart-wit. Israël een Engel en Iran de Satan. Daar klopt geen hout van. Iran is een vreselijk land voor vrouwen en minderheden en Israël een moorddadige bezetter en onderdrukker van het Palestijnse volk die daar ook al eeuwenlang wonen. Zonder dat de grote meerderheid van de Joodse Israëlisch het zo voelen is niet alleen Iran maar ook Zionistisch Israël een probleem voor haar eigen bevolking. Vlak de orthodoxe kolonisten in Israël ook niet uit. Die hebben ook weinig op met rechten voor de vrouw, homo's en andere minderheden in hun midden. Daar hoor nooit wat over in onze media.
1 Reactie
oosterlijker
oosterlijker2 okt. 2024 - 9:03
Deze reactie is verwijderd
Kees Mierlo
Kees Mierlo
1 okt. 2024 - 19:12
De Ayatollah's hebben geen benul van wat ze over zich hebben afgeroepen. Laat dit het begin van het einde zijn van het regime dat staat voor het in het openbaar doodslaan (of het verkrachten in de gevangenis) van vrouwen en ophangen van non-hetero's. Ik wens de Iraanse burgers een geweldloze transitie en een lang en gelukkig leven in vrede toe.
8 Reacties
randomjooperd2
randomjooperd21 okt. 2024 - 21:15
En dit is de wens, regime change weer.
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin2 okt. 2024 - 3:33
“Ik wens de Iraanse burgers een geweldloze transitie en een lang en gelukkig leven in vrede toe.” Daar geloof ik geen reet van, Israël wil oorlog, misschien ter compensatie van wat het joodse volk door nazi’s is aangedaan, zoiets als kinderen die geslagen zijn later losse handjes jegens hun kinderen hebben, misschien moet Israël in collectieve therapie en misschien kunnen de feiten jouw vertroebelde blik enigszins klaren. https://spectator.clingendael.org/nl/publicatie/israels-morele-kruistocht-tegen-iran
Volrin
Volrin2 okt. 2024 - 4:46
Dit is al eerder gebeurt en ook toen bleef Iran gewoon hetzelfde.
Volrin
Volrin2 okt. 2024 - 6:29
Ik wens iedereen die gebukt gaat onder een mensonterende regering leeft daar verlichting van. Iran, maar ook Israël.
Minoes&tuin
Minoes&tuin2 okt. 2024 - 7:40
Dan lijken ze verdomde veel op Israëliërs.
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 okt. 2024 - 11:52
Mogelijk snakken veel Iraniërs naar een verlichter regime, mede vanwege economische motieven.
randomjooperd2
randomjooperd22 okt. 2024 - 17:49
mogelijk snakken vele israëliërs naar een verlichter regime, mede vanwege economische motieven. Mogelijk snakken vele nederlanders naar een verlichter regime. Gewoon.
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 okt. 2024 - 11:34
Hopelijk raakt Nederland snel van het huidige rariteitenkabinet verlost, al zitten er voorlopig nog weinig dissidenten in de gevangenis.
Marcus A
Marcus A
1 okt. 2024 - 18:59
Iran is toch dat land waar je als vrouw in coma wordt geslagen als je je hoofddoekje niet om hebt? Hopelijk lukt het israel de Iraniërs te bevrijden van dat vreselijke regime. En hopelijk kan israel, met onze hulp, de palestijnen bevrijden van hamas, en libanon van hezbollah.
14 Reacties
DEMSiRi
DEMSiRi1 okt. 2024 - 19:42
Sommige leven vredig in hun alternatieve werkelijkheid... al staat de wereld op springen!
Kees Flipsen
Kees Flipsen1 okt. 2024 - 20:55
Hamas is een kind van Israël die uitgegroeid is tot een bevrijdingsbeweging. Ze hadden geen andere mogelijk meer om anders te handelen dan als ze gedaan hebben vorig jaar. Maar jullie pro Israel lieden zijn harteloos of vooringenomen lieden die niet durven twijfelen.
randomjooperd2
randomjooperd21 okt. 2024 - 21:20
In de door Israël bezette gebieden gebeuren er geregeld ergere dingen, heb je Israël daar op aangesproken? Zoals is erkend door internationale wetten, mensen in bezette gebieden hebben het recht om in opstand te komen, met proportioneel geweld. Dit vinden in de door Rusland bezette gebieden van Oekraïne prima. Dat doet Hamas, dat doet Hezbollah. Iran heeft gereageerd op een eerdere aanval van Israël. Hopelijk lukt het tot een vredig compromis in de regio te komen, en daar moet de EU zeker starten door dezelfde maatregelen te nemen tegen Israël als wat men tegen Rusland heeft genomen. Anders doen is hypocriet.
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin2 okt. 2024 - 3:37
“Iran is toch dat land waar je als vrouw in coma wordt geslagen als je je hoofddoekje niet om hebt?” In Saoedi-Arabië gaat je kop eraf, maar daar hebben we het niet over dus je humanitaire geste lijkt me nep. “Hopelijk lukt het israel de Iraniërs te bevrijden van dat vreselijke regime.” Heb je ze gevraagd of ze dat willen, alsof je heer en meester bent tot ver over landsgrenzen, alsof Poetin zegt dat hij Oekraïne gaat bevrijden van die nazi’s die er aan de macht zijn. “En hopelijk kan israel, met onze hulp, de palestijnen bevrijden van hamas, en libanon van hezbollah.” Klinkt heel nobel maar de realiteit leert dat Israël een genocide boven het hoofd hangt, hetzelfde dat nazi’s het joodse volk aandeden, onbegrijpelijk.
Volrin
Volrin2 okt. 2024 - 4:47
" En hopelijk kan israel, met onze hulp, de palestijnen bevrijden van hamas, en libanon van hezbollah. " Daar heeft Israël geen enkele interesse in. In tegendeel, ze hebben Hamas zelfs aan de macht geholpen.
LaBou
LaBou 2 okt. 2024 - 5:01
"Alvorens deze commentaren van Chomsky te lezen is het gepast er aan te herinneren dat Chomsky in zijn jonge studiejaren aan de universiteit in Philadelphia een overtuigd links zionist was en dat hij na zijn studies effectief verhuisde naar een kibboets met zijn vrouw Carol. Na minder dan een jaar keerden ze naar de VS terug. Ze waren geschokt vast te stellen hoe racistisch het leven op de kibboets was, waar al het echte vuile werk werd gedaan door uitgebuite Palestijnen." En dát zijn die fijne zionisten van marcus.
LaBou
LaBou 2 okt. 2024 - 5:04
"Bovendien konden ze zich totaal niet vinden in de zeer vrouwonvriendelijke manier waarop de Joodse mannen in de kibboets omgingen met hun eigen partners, dochters en andere vrouwen." Dit hoort nog bij het vorige stuk. Maar blijf dit vooral steunen en blijf vooral schelden op die "vreselijke moslims". Wat een hypocrieten, die marcus met al zijn duimpjes.
Ranonkel2
Ranonkel22 okt. 2024 - 10:02
randomjooperd2 "Zoals is erkend door internationale wetten, mensen in bezette gebieden hebben het recht om in opstand te komen, met proportioneel geweld. Dit vinden in de door Rusland bezette gebieden van Oekraïne prima. Dat doet Hamas, dat doet Hezbollah." Meen je dit nou serieus? Jij ziet verkrachting en ontvoering als proportioneel geweld?
LaBou
LaBou 2 okt. 2024 - 10:35
"Jij ziet verkrachting en ontvoering als proportioneel geweld?" Wat een vraag van iemand die het genocidale geweld van Israël als "zelfverdediging" durft te betitelen
C1953
C19532 okt. 2024 - 11:43
randomjooperd2 "Zoals is erkend door internationale wetten, mensen in bezette gebieden hebben het recht om in opstand te komen, met proportioneel geweld. Dit vinden in de door Rusland bezette gebieden van Oekraïne prima. Dat doet Hamas, dat doet Hezbollah." Meen je dit nou serieus? Jij ziet verkrachting en ontvoering als proportioneel geweld?
BrotherV
BrotherV2 okt. 2024 - 12:12
"Verkrachting en ontvoering" precies twee dingen die Israël doet.
randomjooperd2
randomjooperd22 okt. 2024 - 16:48
er is geen enkel bewijs voor verkrachtingen door Hamas, net als de nep nieuws over de babies in ovens; ontvoering is proportioneel, dat doet Israël ook. Alles wat de bezetter doet, mag je als verzet ook doen, in principe. Proportioneel.
BrotherV
BrotherV2 okt. 2024 - 17:19
Israël is het land waar mensen die hun huizen verdedigen tegen settlers worden doodgeschoten.
randomjooperd2
randomjooperd24 okt. 2024 - 6:44
[“Hopelijk lukt het israel de Iraniërs te bevrijden van dat vreselijke regime.” Heb je ze gevraagd of ze dat willen, alsof je heer en meester bent tot ver over landsgrenzen, alsof Poetin zegt dat hij Oekraïne gaat bevrijden van die nazi’s die er aan de macht zijn.] Bravo, iemand begrijpt onze scheinheiligheid.
Phantom3
Phantom3
1 okt. 2024 - 17:39
Het komt nooit meer goed daar in het Midden-Oosten.
2 Reacties
wimdebok
wimdebok2 okt. 2024 - 6:58
Uiteindelijk zal er ooit wel iets uitrollen maar of wij het meemaken. Denk het ook, het komt niet meer goed en het draait uit op een kernoorlog. Israel heeft ze, Netanyahu en zijn trawanten zijn knettergek, en zie het zo gebeuren. Zeker nu Iran zich niet meer weet in te houden. Amerika vindt het goed en juicht het toe!
BrotherV
BrotherV3 okt. 2024 - 0:58
Dankzij het westen.
Druzhni
Druzhni
1 okt. 2024 - 17:33
Nou dat is een beste oorlogsverklaring. Niet dat die Ayatollah nog heel wat jaren over had op zijn miserabele leven maar zo komt het einde van hem wel in een stroomversnelling.
18 Reacties
hgroen2
hgroen21 okt. 2024 - 17:51
die oorlogsverklaring had israel zelf al getekend door dat ze de iraanse ambassade in syrie had gebombardeerd om een hoog geplaatste iraanse militair te doden. een dergelijk actie is een verachtelijke en grove schending van het internationaal recht. stel dat iran dat zo doen, dan is de wereld te klein. israel kan elke kunstje flikken wat ze willen. De VS blijven israel toch wel beschermen en europa is te zwak voor woorden. deze escalatie is doelbewust geprovoceerd door israel omdat op dit moment de Dems in de presidents race liggen. Dus harris of biden kunnen geen harde acties ondernemen. Israel heeft dus nog 1,5 maand om de hele regio in puin te schieten.
migrant
migrant1 okt. 2024 - 18:12
hgroen, Iran is al jaren bezig om Israel van de kaart te vegen. Iran is de grootste ophitser in het midden oosten. Waar denk je, dat alle wapens van Hizbollah, Hamas, Yemen, Syrie vandaan komen? Alles geleverd door Iran.
Anna R. Chist
Anna R. Chist1 okt. 2024 - 18:48
Wat draait u de zaken om zeg. Israël is de grote agressor.
TheBigLebowski
TheBigLebowski1 okt. 2024 - 18:49
zolang Israel geweld gebruikt en kinderen doodt, land inpikt, komen ze daar nooit uit de problemen. Israel broedt zelf terroristen, het is een apartheidsstaat met rat Netanyahoe aan de macht.
TheBigLebowski
TheBigLebowski1 okt. 2024 - 18:49
Israel begon zelf met het bombaderen van wat ambassades
Marcus A
Marcus A1 okt. 2024 - 19:06
@hgroen "een dergelijk actie is een verachtelijke en grove schending van het internationaal recht." Internationaal recht? Lachwekkend. Je hebt het hier over het iran dat een partner is van assad. Hezbollah, hamas en de houthis steunt, aanstuurt en bewapend. En dan begin jij over internationaal recht? 0verigens ben ik wel benieuwd op welk stukje internationaal recht jij doelt. Het klinkt heel leuk, en beroep doen op internationaal recht. Maar hoe werkt dat dan volgens jou?
BrotherV
BrotherV1 okt. 2024 - 19:23
Je hebt groot gelijk, hgroen.
Marcus A
Marcus A1 okt. 2024 - 19:30
@thebiglebowski "Israel begon zelf met het bombaderen van wat ambassades" https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bomaanslag_op_de_Isra%C3%ABlische_ambassade_in_Buenos_Aires_op_17_maart_1992 "De aanslag werd opgeëist door de islamitische terreurgroep Jihad, die gelinkt was aan Iran en mogelijk Hezbollah." Nu jij weer.
TwoTone
TwoTone1 okt. 2024 - 19:38
@hgroen. Bedankt voor uw uitleg. Ik zat namelijk nog steeds te denken dat het begon met aanval Hamas op 7/10/23 op Israël. “De oorlog Hamas-Israël, Israël-Gaza-oorlog of Gaza-oorlog is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 met een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op nederzettingen in Israël.” bron: wiki
Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...1 okt. 2024 - 19:59
@ Anna Kijk naar het grotere plaatje. Iran is via haar proxy's de grote instigator van de huidige onrust.
randomjooperd2
randomjooperd21 okt. 2024 - 21:24
nee hoor, dit is het antwoord op de aanslag bij de inaguratie van de premier van Iran, daar heeft Israël zomaar iemand van Hamas neergeknald. Dat was al eigenlijk een oorlogvsverklaring, van Israël. We gaan zien hoe dit afloopt.
randomjooperd2
randomjooperd21 okt. 2024 - 21:26
hoe is Iran Israël bezig van de kaart te vegen, precies? Wat we wel zien is hoe Israël een apartheid regime heeft ingesteld, en hoe ze nu Gaza en de Westerlijke Jordaanover etnisch probeert te zuiveren. Israël is niet het slachtoffertje in deze.
randomjooperd2
randomjooperd21 okt. 2024 - 21:31
[Internationaal recht? Lachwekkend. Je hebt het hier over het iran dat een partner is van assad. Hezbollah, hamas en de houthis steunt, aanstuurt en bewapend. En dan begin jij over internationaal recht? ] Ah, het internationaal recht geldt alleen als we zo bepalen? Dat is niet hoe dat werkt. Jij bedoelt 'the rules based order' (1), maar dat is niet hetzelfde, en is zeker niet international recht. Trouwens, als de VS Oekraïne bewapenen, jij vindt dat vast ok, toch? Dan kan je niet klagen als anderen datzelfde ook doen bij anderen. (1) https://www.cambridge.org/core/journals/leiden-journal-of-international-law/article/choice-before-us-international-law-or-a-rulesbased-international-order/7BEDE2312FDF9D6225E16988FD18BAF0
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin2 okt. 2024 - 3:42
[“De oorlog Hamas-Israël, Israël-Gaza-oorlog of Gaza-oorlog is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 met een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op nederzettingen in Israël.” bron: wiki] Handig hoor jouw knipwerk, ik ga het voor je op een rijtje zetten, deze link is iets beter dan wiki, doe er je voordeel mee. https://www.uu.nl/achtergrond/het-israelisch-palestijns-conflict-uitgelegd-dit-ging-aan-de-gaza-oorlog-vooraf
Volrin
Volrin2 okt. 2024 - 4:48
"Nou dat is een beste oorlogsverklaring." U heeft de tekst dus niet gelezen. Israël heeft een Iraanse generaal opgeblazen voordat Iran raketten schoot, dus dat is net zo goed een oorlog verklaring.
Volrin
Volrin2 okt. 2024 - 4:49
@TwoTone Als u uw eigen wikiquote goed gelezen had, had u gezien dat 7 oktober een escalatie was en niet het begin van de oorlog.
randomjooperd2
randomjooperd24 okt. 2024 - 6:47
[Kijk naar het grotere plaatje. Iran is via haar proxy's de grote instigator van de huidige onrust.] ah ja, hadden die palestijnen maar zich geschikt aan hun situatie, toch? Dat was voor iedereen (lees, het westen) veel beter geweest.
randomjooperd2
randomjooperd24 okt. 2024 - 7:17
[0verigens ben ik wel benieuwd op welk stukje internationaal recht jij doelt. Het klinkt heel leuk, en beroep doen op internationaal recht. Maar hoe werkt dat dan volgens jou?] Het proces van dekolonisatie van na de 2e wereldoorlog was onrechmatig, volgens jou?
Ranonkel2
Ranonkel2
1 okt. 2024 - 17:32
Het escaleert steeds verder. Iran waarschuwt israel om niet te reageren en de vs en israel hebben aangegeven dat er een "overweldigende reactie" komt. De kans op een oorlog met Iran word steeds groter.
1 Reactie
Volrin
Volrin2 okt. 2024 - 4:50
Dat zou mooi dom zijn van zowel de VS als Israël. Ik denk ook dat de VS er alles aan zal doen om dat te voorkomen.
r v b
r v b
1 okt. 2024 - 17:30
Iran heeft het recht zich te verdedigen tegen Israelische agressie.
5 Reacties
JasDon
JasDon1 okt. 2024 - 18:01
Je bedoelt de Mullahs en de IRGC die zeer waarschijnlijk de bevolking niet vertegenwoordigen.
randomjooperd2
randomjooperd21 okt. 2024 - 21:33
nee, jasdon, Iran.
Kees Mierlo
Kees Mierlo2 okt. 2024 - 9:34
Vanaf dag 1 dat de Ayatollah's in Iran aan de macht zijn, streven zij de vernietiging van Israël na. En nu is Iran ineens de zielige underdog?
randomjooperd2
randomjooperd22 okt. 2024 - 16:50
Het gaat niet om de 'underdog' te zijn. Het gaat om het principe om als land jezelf te verdedigen. Israël heeft eerst aangevallen, niet andersom.
randomjooperd2
randomjooperd23 okt. 2024 - 5:36
Israël zonder de VSA is een keffer. Maar ja, met de VSA erbij heb je kans op een heel groot conflict. We gaan het zien. Ik denk niet dat China wat doet, maar andere regionale machten gaan niet toekijken.
Leman
Leman
1 okt. 2024 - 17:28
Ik durf niets te plaatsen tegen Neetanjajoe want de mossad kan mij traceren.
2 Reacties
TheBigLebowski
TheBigLebowski1 okt. 2024 - 18:50
lafaard
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers1 okt. 2024 - 21:14
Neetanjajoe is een lul! Best makkelijk.
water_plant
water_plant
1 okt. 2024 - 17:26
Het is maar goed dat wij en andere Israel financieel en militair hebben gesteund. Je ziet duidelijk het verschil met Israel. Zij schieten op militaire doelen, waar treurig ook burgers doodgaan. Iran schiet puur op burgerdoelen.
15 Reacties
r v b
r v b1 okt. 2024 - 17:41
Militaire doelen als scholen, ziekenhuizen en vluchtelingenkampen. Iran richt zich op kolonisten, burgers die door het IDF worden ingezet om gebied te bezetten en veroveren.
water_plant
water_plant1 okt. 2024 - 17:45
rvb als hamas vanuit gebouwen schiet en opereert dan is het een militair doel.
Ranonkel2
Ranonkel21 okt. 2024 - 17:50
Rvb, "Militaire doelen als scholen, ziekenhuizen en vluchtelingenkampen" Klopt, werkelijk te bizar voor woorden dat hamas dat soort locaties gebruikt in hun strijd. Het laat het totale disrespect naar hun eigen bevolking zien.
hgroen2
hgroen21 okt. 2024 - 17:53
hoe naief. scholen, ziekenhuizen, moskeen vluchtelingenkampen. israel doet niet anders dan complete burgerdoelen in puin te leggen al meer dan 40k doden in gaza. en slechts een fractie is hamas.
TheBigLebowski
TheBigLebowski1 okt. 2024 - 18:50
Israel is degene die kinderen en onschuldigen doodt. De teller staat inmiddels op meer dan 30000.
BrotherV
BrotherV1 okt. 2024 - 19:25
Wat een leugenachtige verdraaiing van de feiten. Verder wat rvb zegt.
DEMSiRi
DEMSiRi1 okt. 2024 - 19:47
Die collateral damage is wen Leuke bijkomstigheid... Ik heb sterk het vermoeden dat velen van de Apartheidsstaat knuffelaars, vroegtijdig zijn gekomen voor de grote daad!
randomjooperd2
randomjooperd21 okt. 2024 - 21:34
ja, we hebben dit al maanden in Gaza gezien, nu in Lebanon. Als er een leger nu is dat geen respect toont voor burgers is IDF.
randomjooperd2
randomjooperd21 okt. 2024 - 21:40
[als hamas vanuit gebouwen schiet en opereert dan is het een militair doel] uiteraard. Dit is natuurlijk iets wat aan twee kanten snijdt. Uiteindelijk ziet iederen wie wat doet, en meestal is Hamas dat niet (zelfs israëlische gegijzelden hebben toegegeven dat ze het meest bang waren ze voor de bommen van IDF). Er is genoeg materiaal, we weten al wat Israël doet. Hamas mag dat doen als verzetbeweging in een bezet gebied, Israël niet.
Volrin
Volrin2 okt. 2024 - 5:54
Wederom laat u zien niet op de hoogte te zijn. Niet alleen gebruikt Israel zelf menselijke schilden, ze schiet regelmatif gericht op burgers, hulpverleners en journalisten.
water_plant
water_plant2 okt. 2024 - 7:34
"zelfs israëlische gegijzelden hebben toegegeven dat ze het meest bang waren ze voor de bommen van IDF" Omdat Hamas vanuit burger locaties vecht.
randomjooperd2
randomjooperd22 okt. 2024 - 16:56
[Omdat Hamas vanuit burger locaties vecht. ] Je geeft dus toe dat het zo is. Je probeert het goed te praten, maar dat gaat nooit lukken, het is gewoon burgers doelbewust uitschakelen. Gisteren heeft Iran een best groot aantal raketten afgevoerd. Hoeveel burger doden? Zie je het verschil? Dit kan uiteraard veranderen.
water_plant
water_plant2 okt. 2024 - 18:22
"het is gewoon burgers doelbewust uitschakelen." Het is bewust terroristenuitschakelen door het IDF, en het is het bewust burgers gebruiken als schild door Hamas. "Hoeveel burger doden?" Omdat Israel competent is en de raketten neerschiet en bunkers heeft gebouwd voor hen burgers en ze actief zegt zoek burgers op zijn er geen burger doden ja. Zie je het verschil? Israel geeft om hun burgers.
randomjooperd2
randomjooperd23 okt. 2024 - 6:05
[Klopt, werkelijk te bizar voor woorden dat hamas dat soort locaties gebruikt in hun strijd. Het laat het totale disrespect naar hun eigen bevolking zien.] misschien moet Israël de bevolking toelaten binnen Israël, om te schuilen. Maar ja, nee, dat zou te complex zijn. Veel beter om ethnisch zuivering te proberen te doen en die vluchtelingen naar Egytpte of Jordanië te duwen. Echter, daar trappen die landen niet in. Waarom niet?
randomjooperd2
randomjooperd23 okt. 2024 - 19:37
[Omdat Israel competent is en de raketten neerschiet en bunkers heeft gebouwd voor hen burgers en ze actief zegt zoek burgers op zijn er geen burger doden ja. Zie je het verschil? Israel geeft om hun burgers.] uiteraard geven ze om hun burgers, net als elke land. Wat Iran heeft gedaan is, eerst, via via Israël laten weten dat er een aanval ging komen, mensen konden dus schuilen in bunkers, en 2, geen burgerdoelen aangevallen. Het fabeltje van het neerschieten van raketten is al voldoende ontkracht, maar goed, kijk wat een van Israëls grootste fanbois te zeggen heeft: https://www.telegraph.co.uk/world-news/2024/10/02/how-iran-could-breach-israel-air-defences-missiles/ "Israel’s air defence system is state of the art – but not infallible". Zelfs de houthis hebben met een rakket pas geleden Tel Aviv bereikt, niet gestopt. 'Als' dit doorgaat, de terughoudenheid van Iran t.o.v. burgers is wellicht niet zo groot meer, dan praten we verder. Hopelijk gaat het niet gebeuren, maar dan kun je weer alles vertellen hoe Israël om de eigen burgers geeft (trouwens: https://apnews.com/article/israel-hamas-hostages-investigation-friendly-fire-3b6fdd4592957340b32a8ee71505b8e9 en de hannibel doctrine).

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor