Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte tracht stikstofbom van Hoekstra onschadelijk te maken

Sigrid Kaag wil draaiend CDA aan afspraken houden
Joop

Invloed extreemrechts in Nederland groeit, kans op aanslag aannemelijk

  •  
29-04-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
239 keer bekeken
  •  
Extreemrechts demonstreert in Nijmegen

© NIJMEGEN - Leden van de extreemrechtse actiegroep Vrijheid voor Nationalisten demonstreren op de woonboulevard aan de Wijchenseweg. ANP GINOPRESS

De invloed van extreemrechts in Nederland neemt toe, de kans op een terroristische aanslag uit die hoek is aanzienlijk. Dat blijkt uit het jaarverslag over 2020 van inlichtingendienst AIVD. Volgens het rapport heeft de coronapandemie het antioverheidsgevoel aangewakkerd en daarmee extremisme een extra voedingsbodem gegeven.
In het verslag schrijft de AIVD:
"Rechts-extremistische groepen in Nederland presenteerden hun ideeën afgelopen jaar vaker als een intellectuele manier van denken, die de aandacht verdient van het grote publiek. Het zogenoemde alt-rightgedachtengoed is een mengelmoes van complottheorieën, opvattingen over blanke suprematie, en fascistische, nationaalsocialistische en conservatief-christelijke denkbeelden."
Aanhangers willen van Nederland een ‘blanke etnostaat’ maken, waarin mensen met een andere afkomst of cultuur niet welkom zijn. Ze stellen dat het blanke ras anders langzaam verdwijnt, omdat het vermengd raakt met andere rassen. Dat zou de schuld zijn van de overheid en allerlei instellingen.
Deze week nog demonstreerde FvD-leider Thierry Baudet deze opvattingen door op Twitter te dwepen met nazi-gedachtegoed. Zo suggereerde hij in een reactie op een bericht over het percentage Brusselaren met een migratieachtergrond dat daar een oplossing voor gevonden moest worden, ‘ Madagascar ofzoiets ’. Een verwijzing naar het “ Madagaskarplan ” van de nazi’s. Ook de omvolkingstheorie wordt gretig gebezigd in deze hoek van het politieke spectrum.
De AIVD schrijft dat extreemrechts een vruchtbare voedingsbodem heeft gevonden in het antioverheidssentiment dat met de coronapandemie en bijkomende maatregelen is toegenomen. De demonstraties tegen de coronamaatregelen worden veel bezocht door extreemrechts die bij deze acties medestanders vinden.
De inlichtingendienst maakt zich daarnaast zorgen om het gemak waarmee extremisten elkaar online weten te vinden en beïnvloeden:
"De wereldwijde beweging die online is ontstaan, is zorgelijk. Extremisten wisselen ideeën uit – rassenhaat en antisemitisme. Sommigen delen ook praktische survivalkennis en wapenhandleidingen. Bovendien delen ze zeer provocatieve en extreem gewelddadige propaganda. Vooral (jonge) mannen die toch al kampen met sociale en psychologische problemen zijn daarvoor kwetsbaar. "
Volgens de AIVD heeft de Nederlandse politie afgelopen jaar ‘enkele minderjarigen en jongvolwassenen’ aangehouden die lid waren van extreemrechtse online groepen. De dienst constateert ook dat extremisme zich in toenemende mate richt op de ‘elite’. Daartoe rekenen zij politici, wetenschappers, journalisten, ambtenaren en ook medici die bijvoorbeeld een strenger coronabeleid nastreven. Dit extremisme wordt vaak aangewakkerd door personen die zich achter publicaties of bijvoorbeeld een podcast verschuilen, waar ze ‘antidemocratische ideeën met een steeds grotere groep volgers’ delen.
Dit resulteert bijvoorbeeld in het plegen van aanslagen op testlocaties van de GGD, of in de intimidatie van uitgesproken linkse publieke figuren. Bijvoorbeeld door de inmiddels van Twitter verbannen maar nog steeds actief zijnde rechtsextremist die zich anoniem verschuild achter de naam “ Vizier op Links ”. Aanhangers van deze extremist zochten mensen met een onwelgevallige mening thuis op, zoals hoogleraar Nadia Bouras, en plakten daar stickers om te laten weten dat hun adres bekend is.
Overig extremisme Links protest uitte zich in 2020 volgens het AIVD-rapport vooral in burgerlijke ongehoorzaamheid en demonstraties op het gebied van antiracisme, klimaatbeleid en vreemdelingenbeleid. Bij acties trokken brede coalities van groepen samen op. De actie richten zich volgens de inlichtingendienst nauwelijks op individuele personen. In een enkel geval leidt een protest tot vandalisme: ‘Een voorbeeld is Stop the war on migrants, een campagne tegen defensieorderbedrijven die materieel leveren voor grensbewaking. Daarbij werden objecten vernield en in brand gestoken.’
Jihadisme blijft volgens de AIVD nog altijd de grootste dreiging, ondanks dat de inlichtingendienst in 2020 ‘geen concrete dreigingsplot van jihadisten in Nederland’ zag. Het aantal personen in Nederland met jihadistisch gedachtengoed bleef afgelopen jaar ‘stabiel’.
Hoe vaak spreek je iemand met een andere kijk op de wereld? Joop.nl, EW en Arminius willen je uitnodigen voor een wandeling of een videogesprek met iemand die over sommige zaken een andere mening heeft. Doe je mee? Beantwoord de eerste stelling hieronder. Meer lezen over De Wandeling? Klik hier. Zie je hieronder geen stelling? Pas je cookie-instellingen aan of klik hier.
window.addEventListener('message', function (evt){ var embed = document.getElementById('mycountrytalks-embed'); var currentScrollTop = 0, newScrollTop = 0; var additionalSafeSpace = 50; if (evt.origin === 'https://app.mycountrytalks.org') { if ("wasResized" in embed.dataset) { currentScrollTop = document.documentElement.scrollTop || document.body.scrollTop; newScrollTop = currentScrollTop + embed.getBoundingClientRect().top - additionalSafeSpace; window.scrollTo(0, newScrollTop); } embed.style.height = evt.data + 'px'; embed.setAttribute('data-was-resized', 'true'); } }, false);

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (65)

Mokker
Mokker30 apr. 2021 - 17:45

Grappig hoe verschillende sites hele verschillende dingen uit het AIVD rapport kersenpikken.

1 Reactie
The Apple
The Apple30 apr. 2021 - 21:39

Dat komt omdat boven het artikel staat dat de Invloed extreemrechts in Nederland groeit en de kans op een aanslag aannemelijk toeneemt. Daar stort extreem-rechts zich natuurlijk gelijk op om ons te verzekeren dat de islam en links pas echt gevaarlijk zijn en zij alleen maar "Ongehoord Nederland" zijn. Als we nu maar naar ze luisteren, dan is er natuurlijk niets aan de hand, MAAR ANDERS... !!! Het gaat mis als links blijft polariseren door iedereen die de deug agenda niet volgt als extreem rechts te betitelen. De meeste mensen deugen niet en WIJ zijn het volk!

LHTJ
LHTJ30 apr. 2021 - 11:49

Het gaat mis als links blijft polariseren door iedereen die de deug agenda niet volgt als extreem rechts te betitelen. Geloof je in de bijbel en ben je daarom stellig over hoe gezinssamenstelling eruit hoort te zien (mama, papa, kinderen) dan ben je extreemrechts. Ben je atheïst en kritisch op diezelfde denkbeelden uit de koran dan ben je niet inclusief dus ook extreemrechts. Geloof je in de kracht van het individu en ondernemerschap en ben je daarom tegen communisme dan ben je extreemrechts. Hou je van bepaalde tradities en vindt je het lastig dat die veranderen dan ben je conservatief dus per definitie extreemrechts. Kortom de definitie van extreem rechts wordt door links gedevalueerd om tegenstanders van de activistische agenda te demoniseren, de meetlat wordt steeds verder opgeschoven. Ik voorspel dat je over een jaar door extreem links voor nazi wordt uitgemaakt als je een biefstukje eet. Gevolg is dat er een grotere afkeer komt tegen dit activisme en mensen uit het midden met nuchter gezond boerenverstand zich uitspreken. Omdat activistisch links inmiddels heilig in hun eigen gecreëerde definitie van extreemrechts gelooft is het een logisch gevolg dat volgens die definitie extreemrechts groeit.

7 Reacties
Pater
Pater30 apr. 2021 - 13:16

Met permissie: je zwamt. Een typerend kenmerk van extreemrechts is, dat je groepen wegzet als zondebokken: Wilders haalt overal de migranten en de moslims bij. Dat is pas demoniseren. Kritiek op de orthodoxe islam heb ik zelf ook, en dat schrijf ik hier vaak genoeg op, en niemand heeft me ooit voor extreemrechts uitgemaakt. De wortels van Baudet cs liggen bij de fascistische ideologie, compleet met het waandenkbeeld dat blanken superieur zijn. Kom tot bezinning!

stokkickhuysen
stokkickhuysen30 apr. 2021 - 13:26

'Het gaat mis als links blijft polariseren door iedereen die de deug agenda niet volgt als extreem rechts te betitelen.' Ik zou bijna denken dat de polarisatie in bovenstaande zin van rechts komt?

LaBou
LaBou 30 apr. 2021 - 13:28

Als ik het dus goed begrijp staat hier dat het de schuld van links is dat extreemrechts radicaliseert.

DaanOuwens
DaanOuwens30 apr. 2021 - 14:35

@ LHTJ Jij schrijft: Geloof je in de bijbel en ben je daarom stellig over hoe gezinssamenstelling eruit hoort te zien (mama, papa, kinderen) dan ben je extreemrechts. Exact als dat de enige gezinssamenstelling is die je acceptabel vindt dan ben je extreem rechts. Daarmee ontzeg je namelijk een groot deel van de mensen in dit land het recht om hun gezin in te richten zoals ze zelf verkiezen. Dus terecht dat daaraan de kwalificatie extreem rechts wordt opgehangen. Overigens zijn er ook extreem rechtse homo's en streng gelovigen die niets tegen homo's hebben. Er is nogal wat diversiteit in Nederland. De hele LHBTI discussie kan je trouwens allang niet meer activistisch noemen. In het grootste deel van de samenleving wordt die diversiteit allang geaccepteerd. Mensen die daarmee niet om kunnen kan je activist noemen. Dus gezien je tekst zou jij jezelf fundamenteel christelijk conservatief activist kunnen noemen. Je bent zeker niet iemand die in het midden van de samenleving staat.

vdbemt
vdbemt30 apr. 2021 - 15:41

Het gaat mis als je als Bijbelgelovige voor de poort van de kerk een journalist in mekaar trapt. Het gaat mis als je als atheïst een moskee in brand steekt. Je mag best tegen het communisme zijn, als je daarbij maar geen geweld gebruikt. Het gaat mis als je in je bescherming van een traditie de snelweg blokkeert en demonstranten in een bus bedreigt. Het gaat mis als je, zoals Baudet, toch iedere keer weer opjut tegen gekleurde mensen. Het gaat mis als extreem (ook extreem links) bedreigend wordt of gewelddadig. Het valt wel op dat het tegenwoordig vooral extreem rechts is

Zandb
Zandb30 apr. 2021 - 17:18

LHJT U stelt: "Geloof je in de bijbel en ben je daarom stellig over hoe gezinssamenstelling eruit hoort te zien (mama, papa, kinderen) dan ben je extreemrechts." En dat klopt helemaal, wanneer je anderen daarop veroordeelt, of wanneer je anderen dat wilt opleggen. Of wanneer je meent, dat dergelijke mensen niet in onze samenleving welkom zijn. Dat lijkt me toch vrij helder. Het is dus niet zo, dat dergelijke mensen extreemrechts genoemd worden omdat ze iets vinden maar wel om wat die mening dan zou impliceren, als u dat tenminste begrijpt. Ik heb nog nooit gehoord, dat iemand die gelooft in het individu en in ondernemerschap daarom extreemrechts genoemd wordt. U ook niet, ben ik bang. Maar dat zal u wel niet toegeven. Met overtuigende bewijzen komt u natuurlijk ook al niet. Dat heb ik helaas nog nooit hier meegemaakt, dat iemand dat presteerde! Ook al vraag ik er geregeld om. Uw "kortom" is dan ook zo inhoudsloos als maar zijn kan en uw samenvatting is niet meer, dan dat u laat zien hoe u - in dit geval links - demoniseert: door zo maar wat aan links toe te schrijven.

LHTJ
LHTJ4 mei 2021 - 8:51

Als ik zie, lees of hoor dat iemand uit de bijbel haalt dat homo's niet geaccepteerd mogen worden dan betitel ik dat als conservatief/orthodox christelijk (persoonlijke mening dat betitel ik als idioot) maar niet als extreem rechts. Vaak is het dezelfde groep die tegen het homohuwelijk is maar die vluchtelingen verwelkomt onder het christelijk mom van barmhartigheid en heb uw naaste lief. Contrair met hun blik op de lhbti gemeenschap maar ook gebaseerd op de bijbel en het tegenovergestelde standpunt van extreem rechts. Ik constateer dus dat wanneer het links niet welgevallig is dat christenen onder extreem rechts worden geschoven. Cherrypicking in hun overtuigingen en niet het totaalplaatje bekijken en dat vervolgens labelen als extreem rechts omdat het goed uitkomt. Dus extreem rechts geweld groeit niet zo exponentieel als men ons wil doen laten geloven maar de definitie verschuift, al dan niet bewust. En ik snap dat die confrontatie hier slecht valt en op weinig erkenning kan rekenen.

Phil2
Phil230 apr. 2021 - 9:26

On a personal note, de groei van extreem (rechts) laat zien dat oude grenzen vervagen. Ik heb persoonlijk meegemaakt hoe een goede vriendin met o.h.a. linkse denkbeelden afdreef naar een fervent aanhanger zijn van samenzweringstheorieën. Het begon met 9/11. Daar hielp geen tegenaan redeneren. Het is een breder fenomeen. Zo kunnen Wellness adepten zich opeens als rabiaat 'rechtse' denkers tonen. Terrorisme bestrijding zou eens moeten kijken of het label 'anarchistisch' niet meer van toepassing is. Wat die vriendin betreft, ik was de vele pogingen om mij in haar kamp te krijgen zat, en heb de relatie moeten verbreken.

Mark Huysman
Mark Huysman30 apr. 2021 - 8:27

Verschillende mensen hier denken dat extreem-rechts enkel een gevaar vormt als het aanslagen pleegt. Dat vind ik een vreemde gedachtengang. Klassieke extreem-rechtse bewegingen als de PNF en de NSDAP onderscheidden zich niet door het plegen van aanslagen maar door een programma wat grote overeenkomsten vertoont met extreem-rechtse partijen nu. Etno-Nationalisme, racisme, zondebokkenpolitiek, anticommunisme, complottheorieën, etc. En je kunt toch moeilijk volhouden dat het met de klassieke extreem-rechtse bewegingen met een sisser afgelopen is. Los daarvan is het natuurlijk zo dat er de laatste jaren in de hele wereld een enorme toename is van extreem-rechts geweld.

8 Reacties
Mini2
Mini230 apr. 2021 - 9:58

'anticommunisme' Ik ben het volledig met je eens, behalve met dit ene woordje. Want gezien de ervaringen uit het verleden (en nu nog!) is helemaal niet verkeerd om anti-communistisch te zijn.

Pater
Pater30 apr. 2021 - 13:07

Nee Mark, het ging even alleen om het gevaar van aanslagen, en dat gevaar zie ik bij PVV en FvD minder. Gevaarlijk zijn ze natuurlijk wel.

LaBou
LaBou 30 apr. 2021 - 13:30

Moet mini natuurlijk eerst weten wat "comunisme" precies is. En dan moet hij niet met mensen als Stalin en Mao aankomen want dat zijn nou net de verkeerde voorbeelden.

Mini2
Mini230 apr. 2021 - 15:09

@LaBou Castro, Chavez, Kim Jung-un?

vdbemt
vdbemt30 apr. 2021 - 16:54

@Mini. Als je toch kijkt naar de aardbevingenschade in Groningen, en het in de steek laten van de getroffenen. Als je toch kijkt naar de toeslagenaffaire, het UWV, IND, institutionele discriminatie, de abominabele toestand waarin de zorg en in het bijzonder de GGZ en jeugdzorg zich bevinden, is het niet verkeerd tegen liberalisme te zijn.

Zandb
Zandb30 apr. 2021 - 17:23

Mini Een groot deel van onze verzetshelden noemde zich ook communist. Anticommunist zijn is net zo idioot (veel- of weinigzeggend) als antiliberaal of antivoetbal of antichristelijkepartijen of antijoods zijn.

Thuru
Thuru30 apr. 2021 - 17:23

@pater PVV en FvD zijn niet gevaarlijk. Ofwel wat je zegt is poep.

Zandb
Zandb2 mei 2021 - 6:10

Thuru Heerlijke en vooral zo zinnige discussie, dat 'gewelles, nietes, welles, nietes enz.'

Buitenstaander
Buitenstaander30 apr. 2021 - 7:49

De eerlijkheid gebiedt natuurlijk wel dat het vanuit extreem rechts toeneemt, maar blijkbaar nog (steeds) niet de grootste dreiging vormt. En qua daden hebben ze dan nog een weg te gaan vergeleken bij de acties vanuit extreem linkse hoek, het verleden meenemend.

3 Reacties
Satya
Satya30 apr. 2021 - 10:23

Ok! We gaan dus daden tegen elkaar wegstrepen voor we geweld erg vinden? Is het echt zo moeilijk extremisme te veroordelen? Je uit te spreken tegen intimidatie van mensen met een andere mening als de jouwe? Zelf heb ik het pas hier op Joop mogen ondervinden hoe dat is. Ik moet mijn mening maar niet meer geven over bepaalde zaken want mijn mening wordt geprojecteerd op vluchtelingen en zij worden voor mijn mening verantwoordelijk gehouden. Ik kan je vertellen dat van zoiets je het wel even koud krijgt. Dat is maar een klein voorbeeld hoe extreemrechts momenteel te werk gaat.

stokkickhuysen
stokkickhuysen30 apr. 2021 - 13:28

Wat dacht je van de holocaust? ik zou zeggen een stukje staatsterreur van de dodelijkste soort, en een stevige buffer voor het tellen van de lijken verzoorzaakt door links en rechts. Welke lijst volg jij?

Jonathan2
Jonathan230 apr. 2021 - 13:55

Als je zelfs de geschiedenislessen op de peuterschool hebt gemist, is het niet aan te bevelen om je hersenen hiermee te kwellen.

harmmeijer
harmmeijer30 apr. 2021 - 7:26

Extreem rechts wordt op z’n wenken bediend. De eng rechtse geradicaliseerde Arnold Karskens mag hoogstwaarschijnlijk toetreden tot ons publieke bestel met zijn omroep ON. Raad voor Cultuur heeft geen bezwaar. Hopelijk komt Slob bij zinnen en gaat niet akkoord.

2 Reacties
Pater
Pater30 apr. 2021 - 13:06

Karskens was ooit een verdienstelijk oorlogsverslaggever. Jammer van de man. Bij het positieve advies voor ON staat wel, dat ze zich moeten onthouden van de onmatige kritiek op de NOS, als ware dat een linkse omroep. Hopelijk houdt Karskens principieel stand, dan klan Slob hem nog weigeren.

Thuru
Thuru30 apr. 2021 - 14:51

Ach, omroep Zwart komt er ook bij, dus waarom ON niet. Ik zie het probleem niet.

Pater
Pater30 apr. 2021 - 7:16

Zorgelijk genoeg, ook de hierboven niet-genoemde dreiging van de Wahhabi-salafisten, o.a. via goed verzorgd onderwijs. Maar dat is geen reden om het nog wat erger te maken. Waar staat dat de kans op een aanslag "aannemelijk" is?

The Apple
The Apple29 apr. 2021 - 23:38

Broer Konijn krijgt een eervolle vermelding – https://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFg3Njg=/z/IBIAAOSwVktgB~4I/$_84.JPG

Paul Spijkers
Paul Spijkers29 apr. 2021 - 23:23

Mensen die in een ethnostaat geloven maken het erger. Apartheid is een probleem dat tot conflict leidt. Niet een oplossing. Dus hoe willen ze dan probleem wijken en scholen beter maken? Ook is het natuurlijk zo dat zolang problemen niet opgelost worden door de zogenaamde verantwoordelijke regereings partijen, dat men dan wel meer mensen krijgt die stemmen op radicalere opties. Niet dat ik denk dat de regerings partijen wakker liggen van de problemen. Want zolang groepen in het volk het tegen elkaar gemunt hebben, blijven de schuldige bestuurders met dat beleid wat voor de problemen heeft gezorgd, buiten schot.

Berend Jan
Berend Jan29 apr. 2021 - 20:22

Als je dat AIVD-rapport uit 2020 en dus met de corona-invloed duidelijk met een update goed leest is het beeld heel wat genuanceerder. Extreem-rechts groeit maar vooral in de vorm van individuen, niet of nauwelijks georganiseerd, waarbij ideologie voor veruit de meeste betrokkenen geen rol speelt. De meesten van hen worden gedreven door wantrouwen tegenover door hen ervaren samenzwerende elites, waaronder ook de klassiek joodse, en de overheid. Die optiek delen ze een op een met extreem-links die in tegenstelling tot nog recent de gewelddadige strategie sterk getemperd hebben maar zeker niet afgezworen. In het AIVD-rapport staat wel dat door ontwikkelingen in andere landen de toename van rechts-extremisme hier gemakkelijk ook zou kunnen overgaan in daadwerkelijke aanslagen. Met afstand blijft de jihadistische dreiging het grootst.

ZonderNaam2
ZonderNaam229 apr. 2021 - 19:50

Tja, aan de andere kant is de politiek momenteel ook zo gepolariseerd dat de witte onderklasse ook voor een raar dilemma staat. Luisteren ze naar de gek die zegt dat ze overgeprivilegeerde racisten zijn die zich vooral heel schuldig dienen te voelen, of luisteren ze naar de gek die zegt dat ze een stelletje genetische ubermenschen zijn die alle macht zouden moeten hebben? Met de realiteit heeft te allemaal weinig meer te maken. Persoonlijk denk ik dat de gehele onderklasse, ongeacht huidskleur, beter bediend zou zijn met politiek die zich op meer concrete zaken als een betaalbare woning, beter onderwijs en fatsoenlijk loon zou richten, maar kom daar nog maar eens om in het Twitter-tijdperk waar alleen nog maar naar de meest radicale stemmen geluisterd lijkt te worden.

1 Reactie
tempest
tempest29 apr. 2021 - 20:18

De meeste mensen luisteren überhaupt niet naar de linkse of rechtse extremisten. Ook stemmers of volgers van radicale geluiden zijn het ook heel geregeld niet met deze figuren eens. Al het gepraat over "onderklasse" is tevens uiterst twijfelachtig, extremisme komt overal voor. Juist het versimpelen van mensen en ze in hokjes duwen vergroot het probleem. Maar je hebt zeker een punt dat als je mensen meer kansen geeft, het heel aannemelijk is dat de kans op radicaliseren kleiner wordt. Twitter, influencers en ook de gewone massa-media hebben in dit opzicht erg weinig met de realiteit te maken. Het zijn enkel mensen die op een thema aandacht proberen te genereren, soms uit oprechte overtuiging, soms vanwege geld, soms vanwege het spelletje zelf. Dat zegt maar heel beperkt iets.

Rutger Groot
Rutger Groot29 apr. 2021 - 18:22

Dus de kans groeit en is aannemelijk, maar op het einde van dit stuk staat iets veel relevanters: "De AIVD zag afgelopen jaar geen concrete dreigingsplot van jihadisten in Nederland. Toch blijft jihadisme de grootste dreiging voor de Nederlandse samenleving. Het is een beweging die zichzelf in oorlog beschouwt met onder meer Nederland, met de kennis om een aanslag te plegen." De grootste dreiging komt dus NIET van rechts extremisten... als je de Jihadistische gekkies hier niet to rekent. Maar laten we vooral alle pijlen op rechtse idioten richten, dan hoeven we niet op lange tenen te trappen.

10 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman30 apr. 2021 - 5:08

[De grootste dreiging komt dus NIET van rechts extremisten… als je de Jihadistische gekkies hier niet to rekent.] De rechts-extremisten zijn met grote partijen in de TK vertegenwoordigd. Datzelfde kun je niet zeggen van de jihadisten.

Ch0k3r
Ch0k3r30 apr. 2021 - 5:54

@mark Klopt.jihadisten hebben echt helemaal geen respect voor democratie.

Pater
Pater30 apr. 2021 - 7:19

De AIVD heeft het over de dreiging van een aanslag. Ik neem aan Groot dus ook. Dat rechtsextremisme ideologisch een grotere vijand is dan het jihadisme is duidelijk, maar daar had de AIVD het niet over.

Buitenstaander
Buitenstaander30 apr. 2021 - 7:57

@Mark Meestal zitten extremisten niet in een Kamer he Mark, die geloven nl niet zo in de normale democratie, en dat hebben we in het verleden gezien, ook vanuit extreem links, als we eerlijk zijn. Maar dan noemden we dat gewoon 'acties'.

Mark Huysman
Mark Huysman30 apr. 2021 - 8:28

[Meestal zitten extremisten niet in een Kamer he Mark] De NSDAP was niet extreem-rechts in jouw ogen?

Mark Huysman
Mark Huysman30 apr. 2021 - 8:29

NSB ook niet?

Thuru
Thuru30 apr. 2021 - 9:25

Peter je hebt het verkeerd. Jihadisme en/of extreemischtische islam is tig keer gevaarlijker dan extreem rechts. Als je extreem islam aanpakt pak je indirect ook extreem rechts aan. Dus daarom is het bekend waar de focus op moet liggen. Dat mensen gematigd moslim zijn is prima. Maar islam extremistjes horen niet thuis in Nederland. Die kunnen beter oprotten naar een islamistisch land. Conclussie, gevaar uit nationalischtisch rechts is amper, van jihadisme groot.

Satya
Satya30 apr. 2021 - 10:27

Weer word extreemrechts vergoelijken met kijk Jihadisten.

Pater
Pater30 apr. 2021 - 13:03

@Thuru Vind je fascisten niet gevaarlijk? Ik wel. Die horen hier niet thuis! Daarbij: de AIVD rapporteert dat extreemrechts zich versterkt heeft door zich te mengen onder de corona-wappies, en dat geweld zich in die hoek kan ontwikkelen.

stokkickhuysen
stokkickhuysen30 apr. 2021 - 14:21

'Conclussie, gevaar uit nationalischtisch rechts is amper, van jihadisme groot.' hahaha

Hannes Achterhout
Hannes Achterhout29 apr. 2021 - 17:30

Ik gun de rabiaatrechtse medemens zijn dystopische fantasmen. Persoonlijk lig ik er niet wakker van, tenzij nationaal obscurantisme jegens andersdenkenden per volksgericht wordt afgedwongen. En gelet op visie en aanpak van AIVD, voorheen BVD, zijn dezulken, andersdenkenden dus, zelden rechts. Zodat daar - we hebben het over radicaal rechtse elementen- nauwelijks een dreigingsanalyse op wordt losgelaten.

Bouwman2
Bouwman229 apr. 2021 - 16:59

Het zijn in de regel niet de "intellectuelen" die aanslagen plegen, eerder zijn ze degenen op wie aanslagen worden gepleegd. Het is een schrale troost, maar alle troost is welkom in een troosteloze tijd.

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland29 apr. 2021 - 23:55

bloedvergieten is altijd een zaak die uitgevoerd moet worden door jan met de pet de opdracht daartoe niet

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde29 apr. 2021 - 16:41

In het verslag over rechtextremisme heeft de AIVD het over doeners en denkers. Doeners zijn de knokploegen en reltrappers die iedere gelegenheid aangrijpen om geweld gebruiken. Zij worden opgehitst door de denkers, semi intellectuelen als Baudet en Wilders die zich verschuilen achter stichtelijke woorden maar feitelijk de grand dragons van het Nederlandse rechts extremisme zijn. Het probleem is dat het rechtsextremisme inmiddels zo wijd verbreid is dat het zich parlementair mag noemen en het als beledigend wordt gezien de aanhang te vergelijken met de NSB. Blijkbaar maken die aantallen het gezwel acceptabel. Net als destijds.

1 Reactie
Bouwman2
Bouwman229 apr. 2021 - 17:28

Een ander woord voor pseudo- intellectueel met zeven letters? Verward.

Tom Lucassen
Tom Lucassen29 apr. 2021 - 16:00

Rechts en "intellectueel denken" haha, wat een grap.

2 Reacties
Buitenstaander
Buitenstaander29 apr. 2021 - 18:08

@Ton Ben inderdaad blij dat het echte intellect op links zit, in ieder geval hebben ze zoals u zelf al bewijst wel gevoel voor humor, helaas niet voor zelfkennis. En blijkbaar ziet de rest van NL gelet het aantal slinkende zetels dat ook.

Tom Meijer
Tom Meijer30 apr. 2021 - 7:35

Rechts en “intellectueel denken” is inderdaad een oxymoron, daar valt geen speld tussen te krijgen.

Sam V
Sam V29 apr. 2021 - 15:30

Zorgelijk, maar naast dat de AIVD zegt dat het jihadisme de grootste dreiging voor de Nederlandse samenleving blijft, maak ik mij meer zorgen om wat ze schrijven over de buitenlandse acties, waar bij elke soort China en Rusland telkens weer genoemd worden, maar ook Iran en Noord-Korea veelvuldig aan bod komen.

1 Reactie
Bouwman2
Bouwman229 apr. 2021 - 17:12

Ik zou me meer zorgen maken over Nederland en niet zo zeer over Rusland en de Volksrepubliek. Je moet je in het algemeen minder zorgen malen. Als je naar het Debat hebt gekeken, dat denk je dat het einde nabij is. Dat er nooit geregeerd gaat worden. Dat Omzigt permanent het bed houdt. Dat is niet zo, mensen die altijd op bed moeten liggen met een ongesteldheid zoals de heilige Liduina van Schiedam komen maar heel zeldzaam voor en er komt altijd wel weer een nieuw Kabinet. Het oponthoud is maar tijdelijk Je kunt wel roepen "Lock her up" maar kijk es an. vanmorgen liep mrs Rodham Clinton nog met een boodschappentas vol . Vanavond eten ze gewoon prei met Hollandse saus bij de Clintonnetjes. .

Grietje Genot
Grietje Genot29 apr. 2021 - 15:29

Daar kon je gif op innemen, niet waar? Als zulke huiveringwekkende & vreesaanjagende & mensvijandige & kille & meedogenloze partijen als D66 en de VéVéDé erin slagen om 't klootjesvolk te laten denken dat het 'middenpartijen' zijn dan kun je alles verwachten: vuur en furie op straat, het ontmantelen van het onderwijs en de rechtsstaat en de zorg, het maltraiteren van burgers, liegen dat het een aard heeft, het rondstrooien van mystificaties; - en nu dus ook (weer) aanslagen. (Over de simpele fascisten van Ja21, FvD en PVV hoeven we het natuurlijk niet te hebben: 't gestamp daar is al jaren oorverdovend, maar dat wordt met de mantel der liefde - 'Greet is een echt mens,', loog Rutte (want 't is een karikatuur, een schim van een echt mens) - bedekt door hun politieke geestverwanten. Nee, dat zal wel met een sisser aflopen, tripel-trapel-tripel-trap). Het is niet anders, we moeten weer in het verzet & ondergronds gaan: het zijn gure tijden.

6 Reacties
Exkraker
Exkraker29 apr. 2021 - 15:58

Ik heb nog geen aanslag voorbij zien komen, dus tot nu toe is het niet meer dan een potje speculeren.

Het schrandere konijn
Het schrandere konijn29 apr. 2021 - 16:02

Schitterende satire!

Bouwman2
Bouwman229 apr. 2021 - 17:25

Meneer Konijn, wat u satire vindt is gewoon een jachtverhaal. Over een mollenjacht. Antonis de Roovere schreef al over die sympathieke beesten in de XVe eeuw. Al in dat lantscap van der mollen moet ghi treden sonder waen Al wil di daer tegen strijen of wildi grollen. ten lag u helpen niet te spaen. Het leek me toepasselijk dit u even te schrijven. Ik had er altijd veel succes mee.

Buitenstaander
Buitenstaander29 apr. 2021 - 18:11

@Grietje Ah daar klinkt het rode activistische hart gelukkig weer: "We moeten ondergronds en in het verzet" ... Omdat het niet lukt op een normale manier in de bovenwereld? Tsja, daar heeft u wel een punt, gelet de verkiezingen in afgelopen Maart....

Satya
Satya29 apr. 2021 - 18:40

Exkraker Serieus? Cox en Lübcke. Tenzij je nationalisme zo verblindend is dat je het zicht op het buitenland helemaal kwijt bent. Erkenbrand bereidde zich een aantal jaren geleden al voor op strijd. Jammer dat je ideologisch niet verder kijkt.

Grietje Genot
Grietje Genot29 apr. 2021 - 21:23

Satire, mollen? Vrienden, neen! Nacht en nevel. Menigeen verheugt zich. En Mieremet, natuurlijk. Sonnet voor Mieremet Ik zag vandaag de mieremet in actie met zijn heftelingen. Zij droegen rood omhoosde bringen, met kleine basibals bezet. Daar gingen ze, die everdingen, met brio en in vol bromet. Ik kon van pure vreugd wel zingen: Nu was het vaderland gered. Waai uit, o Nederlandse vlag en wapper mieremet gêndag langs velden en in bossen. Werelden gaan onder, komen op. De hele boel staat op zijn kop. Maar mieremet zal ons verlossen. Carel C. Scheefhals (1915 – 1995)

sjaak5
sjaak529 apr. 2021 - 15:06

Hoe lang roepen ze dit al? Het wil hier maar niet gebeuren he. Zijn er ook echte aanwijzingen? Wapens en explosieven gevonden om een aanslag te plegen?

3 Reacties
Het schrandere konijn
Het schrandere konijn29 apr. 2021 - 15:13

Allemaal hysterie!

Grietje Genot
Grietje Genot29 apr. 2021 - 15:30

Precies, Jihadisten in Nederland, laat je na kijken.

Mokker
Mokker30 apr. 2021 - 7:42

@grietje Denk je echt dat het soort extremistische moslims dat in Brussel welig tiert, in Nederland niet bestaat? Waarom zo krampachtig ontkennen, alleen maar omdat je bang bent Wilders en Baudet in de kaart te spelen?