--Conservatief Frankrijk - een verzameling van antisemieten, militaristen, nationalisten en orthodox-katholieken-- Dat soort mensen zijn er nog steeds en zijn machtiger geworden met een nieuwe ZONDEBOK.. P.S. interessante stuk..
Het lijkt me dat de oppervlakkigheid en het populisme wat internet als medium onvermijdelijk met zich meedraagt niet zo heel anders is als het karakter van het medium pamflet in die tijd. Pamfletten uit die tijd moesten het ook hebben van kretologie en Godwins om toch maar vooral de aandacht te trekken. Anderszijds, opiniestukken die wat al te inhoudelijk en diepgaand zijn lopen het risico alleen nog gelezen te worden door de eigen achterban die evengoed al was overtuigd van de boodschap van het stuk.
'bij dezen vraag ik patent aan op dit begrip,' Als 'internetintellectueel' zou je toch moeten weten dat je alleen op technische uitvindingen patent kan aanvragen.
[Wat maakt iemand tot een goede internetintellectueel?] Nou, een hele rits aan eigenschappen. Eén wil ik er wel voorzeggen. De persoon afficheert zichzelf niet als intellectueel, ook niet implicieet of door associatie. Misschien een ambitie voor Ewout Klei 3.0?
Ik leer hier allemaal dingen waarvan ik niets wist. Dat je Swarzenegger zo schrijft, dat het begrip 'intellectueel' alleen verbonden mag worden aan de betekenis die Barres eraan gaf (terwijl de intellectuelen zelf daarover een fikse polemiek voerden, lees het geweldige boek van Jacques Julliard), dat de betekenis die Barres eraan gaf door Klei in één moeite door wordt getransponeerd naar nu en door hem -best een beetje vals, maar een goede opiniemaker mag dat- vertaald wordt als "linkse principeneukers, Gutmenschen uit de Grachtengordel die blind waren voor de inzichten van Henk en Ingrid en niet geloofden 'Nederland mijn Vaderland' ", dat Sartre "tegenwoordig nauwelijks meer serieus genomen wordt" (bij ons op school wordt hij gewoon nog steeds gelezen, hoor), dat Huizinga "zich niet concreet zou hebben uitgelaten over het fascisme en communisme" (wat overdreven is, hij geeft er zelfs de argumenten bij, maar de andere intellectuelen waren het gewoon niet met hem eens - kijk bijvoorbeeld bij http://www.dbnl.org/tekst/huiz003gesc03_01/huiz003gesc03_01_0020.php), en na die enorme intellectuele horlepiep door de Franse geschiedenis komt de aap uit de mouw: Er zijn mannen (en een paar vrouwen) met meningen over van alles en nog wat, die in clubjes zitten die elkaar het liefst over en weer verketteren. Maakt vaak niet uit waarover. En die er volgens Klei een potje van maken wat betreft te veel distantie of te veel engagement. Of te weinig, dat kan ook. Daar is Klei zelf ook nog niet uit. Sartre zei het al, en praktiseerde het zelf trouwens ook naar hartelust: "L'intellectuel est quelqu'un qui se mêle de ce qui ne le regarde pas." Maar Klei heeft er geen zin meer in. Hij stopt ermee. Hij gaat voortaan alleen nog zijn mening geven "als er zich een belangrijke gelegenheid voordoet." En om voor het weggaan nog even in één klap met alle zogenaamde internetintellectuelen af te rekenen, noemt hij ze allemaal (nou ja, allemaal...) met naam en toenaam. Waardoor op slag een nieuwe polemiek geboren is: die van de intellectueel Klei tegenover de rest van de wereld. Minus Jeroen Mirck dan, die zich op zijn eigen weblog rot zit te lachen. http://www.jeroenmirck.nl/2013/07/intellectueel-met-poten-in-de-klei/ Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Voor Klei dan, bedoel ik. Hij loopt het risico dat hij zichzelf voor eeuwig heeft uitgeroepen tot de man die het beter weet dan alle anderen die het beter weten. De rest gaat gewoon door met ijverig te laten zien dat ze schrijven, en dus bestaan, ertoe doen en er helemaal bij horen. Precies de reden waarom ik zelf deze reactie schrijf, natuurlijk. Alleen ben ik helaas geen intellectueel en hoor ik nergens bij. Maar hé, je kunt in deze wereld nou eenmaal niet allemaal intellectueel zijn en ergens bij horen. C'est la vie, zouden de Fransen zeggen.
Ik ben benieuwd naar de verhalen van Ewout 2.0! Wil graag inzoomen op een stuk in je artikel. Grotendeels onderschrijf ik het, maar dit springt er uit voor mij: "Vertaald naar onze huidige context: intellectuelen waren linkse principeneukers, Gutmenschen uit de Grachtengordel die blind waren voor de inzichten van Henk en Ingrid en niet geloofden 'Nederland mijn Vaderland'." Waarbij deze instelling toegedicht wordt aan de destijds zittende macht van de conservatieve Franse elite en machtshebbers. de Dreyfus affaire was een splijtzwam in de Franse politiek. Het leidde tot onherroepelijke radicalisatie en polarisatie. "The enduring significance of the Dreyfus Affair as a subject of historical inquiry lies in its manifest embodiment of multiple narratives and multiple strands of historical causality. It shows how longstanding beliefs and tensions can be transformed by particular circumstances and by particular individuals into a juggernaut that alters the political and cultural landscape for decades. In the interest of increasing our understanding of both past and present, the complexities of that transformation should be recognized and analyzed rather than packaged for moral or political usefulness." Dat is van Schultheiss, een historicus die over Dreyfus schreef. Je schakelt in je artikel de 'PVV mentaliteit' gelijk aan de reactie van de zittende macht in Frankrijk ten tijde van de Dreyfus affaire. Op de een of andere manier wringt dat bij mij. Kijkend naar de Dreyfus affaire als een belangrijke gelegenheid die leidde tot een J'accuse, en daarmee een langdurige splijtzwam in de politieke en maatschappelijke vorming, zoals Schultheiss stelt, ben ik benieuwd: was het J'accuse van Fortuyn, zijn dood en 9/11 niet eenzelfde serie gebeurtenissen die nu nog een splijtzwam vormen van Dreyfusiaanse proporties in de Nederlandse politiek? Fortuyn zelf was natuurlijk ook een intellectueel. Ik bekijk het dan niet zozeer in de context van links/rechts, maar meer over de lijn zittende macht/oppositie. Eerst waren deze klassieke conservatieven aan de macht, en na alles (WO2) kwamen de progressieven aan de macht. Die deden hun ding totdat de conservatieven weer een j'accuse deden, en nu lijken de rollen weer omgekeerd met Balkenende en nu Rutte. Daarmee zou je kunnen stellen dat de PVV mentaliteit zoals je hem schetst niet zozeer oorzaak is maar een gevolg van een eerdere Dreyfusiaanse gebeurtenissen. De geschiedenis herhaalt zich in verrassende nieuwe jasjes. Zoals door Marxisten vaak gesteld wordt: "Marxists interest themselves in the status of intellectuals in a number of ways: their class position, the way they form a reservoir of ideas, and in the public sphere, their ability to interpret and their potential as leaders. At the same time, intellectuals (from Karl Marx onwards) have taken an interest in Marxism from the most varied angles. A widely held view by Marxists is that intellectuals are alienated and anti-establishment. Although Marx seemed to imply in his reference to intellectuals that they are constantly engaged in an instinctive struggle with established institutions, including the state, 'such a struggle could be carried on within such institutions and in support of established institutions and against change'." Er is een instinctieve strijd met gevestigde macht bij intellectuelen. Wellicht is dat dan ook de reden dat ik er tegen aan kijk in de context van macht/oppositie, en niet zozeer links/rechts. Eind 19de eeuw, begin 20ste eeuw: dit waren de hoogtij dagen van nationalisme. Ook dit waren veelal intellectuele denkers. Het hele fenomeen van een Natie is bedacht door intellectuelen. Zo bezien vind ik je stelling tekort doen aan de werkelijkheid zoals ik hem interpreteer, maar ben zeer benieuwd naar een reactie!
Ik geef toe dat ik, in mijn poging tot populariseren, een beetje te gemakzuchtig was. Natuurlijk is de PVV niet een-op-een te vergelijken met de conservatieve elite van Frankrijk uit die tijd. Volgens historicus Rob Hartmans, auteur van 'Lang leve de linkse kerk' en het boek 'Vaarwel dan! Intellectuelen en hun illusies' zijn intellectuelen lastige vragenstellers. Ik vind dit wel een mooie definitie. Intellectuelen zijn dan per definitie tegendraadse mensen, die niet met de massa meegaan. Pim Fortuyn was in de jaren negentig een lastige vragensteller. Hij had in veel dingen ongelijk, maar soms legde hij ook de vinger op de zere plek. Over het afwisselen van linkse/progressieve en rechtse/conservatieve tijdgeesten is ook geschreven in het boek 'Ruimte op rechts'. Ik ben de titel van het artikel en de naam van de auteur even vergeten, maar de gedachtegang kwam hier op neer dat we in de periode 1780-1813 een progressieve tijd kenden, 1813-1848 was een conservatieve tijd, 1848-1918 een progressieve tijd, 1918-1966 een conservatieve tijd, 1966-2001 een progressieve tijd en nu leven we weer in een conservatieve tijd. Menno ter Braak was als atheïstische denker ten tijde van de verzuiling een intellectueel, Karel van het Reve en J.L. Heldring waren dat als sceptische realisten in een idealistische, progressieve tijd en in deze populistische tijden zijn nuchtere geesten als Rob Hartmans en Rutger Bregman dat.
"Wat maakt iemand tot een goede internetintellectueel?" Als ik het rijtje namen dat je opsomt bekijk, lijkt me de eerste voorwaarde dat de internetintellectueel in niets op een intellectueel 1.0 mag lijken maar eerder een soort zelfbenoemde koning eenoog moet zijn.
[Als ik het rijtje namen dat je opsomt bekijk, lijkt me de eerste voorwaarde dat de internetintellectueel in niets op een intellectueel 1.0 mag lijken maar eerder een soort zelfbenoemde koning eenoog moet zijn.] Jij voldoet aan die voorwaarde Piet!
In dat rijtje mis ik Heintje Davids... Ik hoef geen intellectueel te zijn toch om mijn mening te geven? En waar ik kennis van heb, om die kennis te gebruiken?
Je moet volgens mij nog een stuk schrijven naar aanleiding van Julien Benda's Verraad der Klerken {La trahison des clercs". Dat past wel als je het over intellectuelen en publieke discussies wilt hebben.
Dank Han. Ik zag je reactie net. Het boek zet ik op mijn steeds langer wordende lijst van nog te lezen boeken.
Interessant stuk. Ook de reactie van Hjalmar Hoort. Ik beschouw mezelf als niet intellectueel en niet erudiet, maar ik kon het goed volgen. Bovendien worden mijn eigen denkbeelden mooi onder woorden gebracht, veel mooier dan ik zelf zou kunnen. Er is alleen 1 punt waar ik (al langer) moeite mee heb: Het gemak waarmee iedereen 'links' en 'progressief' aan elkaar koppelt tegenover het koppel 'rechts' en 'conservatief'. Volgens mij staan deze begrippen los van elkaar, dwz progressief' en 'conservatief' staan natuurlijk tegenover elkaar en 'links' en 'rechts' ook, maar 'links' is niet automatisch 'progressief en 'rechts' niet 'conservatief' Voor zover ik weet komen de termen 'link' en 'rechts' uit het Britse parlement (het moet het Lagerhuis geweest zijn) waar de meer sociaal -democratisch denkende parlementariërs de bankjes aan de linkerkant van de zaal bezetten en de meer elitair, in maatschappelijke standen denkende rechts zaten. Letterlijk dus. Volgens mij was Karl Marx een sociaal denkende, idealistische nieuwlichter. Hij wilde de samenleving veranderen, verbeteren. Links-progressief dus. En Lenin in het begin misschien ook. Maar later, toen hij de macht eenmaal had, wilde hij die houden. De status quo handhaven. Conservatief dus. En zijn opvolgers nog erger, maar ze bleven, in naam althans, socialistisch, 'links' dus. De communistische dictaturen vanaf Lenin in het begin van de 20e eeuw tot en met het huidige Noord Korea en Cuba zijn m.i. conservatief links. De neo-liberalen van 30 - 35 jaar geleden, onder leiding van Reagan en Thatcher wilden ook de samenleving veranderen. De 'socialistische' verzorgingsstaat ombouwen tot een kapitalistische samenleving waarin ieder vanuit zijn eigen al dan niet gunstige startpositie zelf verantwoordelijk was voor zijn leven. Rechts-progressief dus. Nu ze de macht hebben en het failliet van hun ideologie zichtbaar wordt, doen ze er alles aan om de status-quo te handhaven. conservatief rechts dus. Ik vind dus dat je de termen 'links' en 'rechts' en 'progressief' en 'conservatief' niet zomaar aan elkaar kunt plakken of door elkaar gebruiken. Ik ben nieuwsgierig naar de mening van onze internetintellectuelen m.b.t deze redenering.
Ja mee eens. Ze zijn niet zomaar aan elkaar te koppelen. dit gebeurt vooral van oudsher. Vooral in de hedendaagse tijd vind ik de termen in zijn geheel losgekoppeld van elkaar, maar vroegah waren ze wat makkelijker te onderscheiden toen er nog een veel duidelijkere uppercrust en ongewassen massa was. De sociale en economische mobiliteit is ook veel vluchtiger en troebeler. Alles beweegt sneller, en meer diffuus. Zo ook termen als progressief en conservatief.
'Ik vind dus dat je de termen 'links' en 'rechts' en 'progressief' en 'conservatief' niet zomaar aan elkaar kunt plakken of door elkaar gebruiken.' Exact vriend. Het is 'Politiek van het mindere Kwaad': Hier een onderzoek met feiten over de gedachtekronkels van de PvdA.: http://merijnoudenampsen.org/2013/02/20/de-politiek-van-het-mindere-kwaad/ Zo is er nog veel meer die jouw en mijn zienswijze kunnen onderbouwen met harde argumenten. Wat het woord 'intellectueel' aangaat.: Voor mij het betekend het 'belezen'. Meer niet. Aangezien niet alles wat geschreven staat getoetst is aan de praktijk, blijft veel nog onduidelijk is en zijn misvattingen snel gemaakt. Ik maak ze ook. Daarom probeer ik zoveel als mogelijk empirische bewijzen te verzamelen om te corrigeren wat ik vroeger dacht (...). Ook geldt dat ik niet alles begrijpen kan. Mijn taalkennis sucks en wiskunde gaat mij veelal boven mijn pet. : ) Panta Rhei.