Joop

Internationaal Strafhof start onderzoek naar Russische oorlogsmisdaden

  •    •  
28-02-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
135 keer bekeken
  •  
Exterieur Internationaal Strafhof

© EN HAAG - Exterieur van het Internationaal Strafhof (ICC). President Trump heeft sancties gelast tegen mensen die voor het Internationaal Strafhof in Den Haag werken aan onderzoek naar mogeli

Het Internationaal Strafhof in Den Haag (ICC) heeft een onderzoek geopend naar Russische oorlogsmisdaden in Oekraïne. Dat heeft aanklager Karim Ahmad Khan laten weten. In een verklaring schrijft hij:
“Afgelopen vrijdag heb ik al mijn toenemende bezorgdheid geuit, in navolging van die van wereldleiders en wereldburgers, over de gebeurtenissen in Oekraïne. Vandaag wil ik aankondigen dat ik heb besloten zo snel mogelijk een onderzoek naar de situatie in Oekraïne te starten.
[…]
In het bijzonder ben ik ervan overtuigd dat er een redelijke basis is om aan te nemen dat zowel vermeende oorlogsmisdaden als misdaden tegen de menselijkheid zijn begaan in Oekraïne in verband met de gebeurtenissen die al zijn beoordeeld tijdens het voorlopige onderzoek door het Bureau. Gezien de uitbreiding van het conflict in de afgelopen dagen, is het mijn bedoeling dat dit onderzoek ook alle nieuwe vermeende misdaden omvat die onder de jurisdictie van mijn bureau vallen en die zijn begaan door een partij bij het conflict op enig deel van het grondgebied van Oekraïne.”
Khan zegt ook steun te vragen van ‘alle landen die lid zijn van het ICC zijn en de internationale gemeenschap als geheel’ tijdens het onderzoek, in de vorm van financiële steun en personeel: ‘Het belang en de urgentie van onze missie is te ernstig om gegijzeld te worden door gebrek aan middelen.’
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (26)

Jaap12342
Jaap123422 mrt. 2022 - 12:57

Ik zou graag zien dat ze dit een beetje chronologisch afwerken. Dat vermijdt ook de indruk van partijdigheid. Dus eerst Netanyahu voor de oorlogsmisdaden in Gaza, Bush en Blair voor Irak, Obama en Clinton voor Libya, en als dat klaar wie weet....

Mark Huysman
Mark Huysman1 mrt. 2022 - 8:49

Dan ook alsnog Blair vervolgen? Of dat dan weer niet?

6 Reacties
Pater
Pater1 mrt. 2022 - 13:40

Van mij mag het. Poetin is nu wat urgenter, vind je niet?

Pater
Pater1 mrt. 2022 - 14:16

Ik zag bij doorscrollen bijdragen met vergelijkbare inhoud, maar met heel andere, anti-Oekraïne-bedoelingen. Schrijf vooral altijd wat je vindt, let wel op je bondgenoten zou ik zeggen.

watcher3
watcher31 mrt. 2022 - 17:06

Pater: Is Putin Urgenter? Waarom? Zijn de levens van miljoenen Irakezen minder belangrijk dan die de Oekraïners?

Satya
Satya1 mrt. 2022 - 18:35

Pater Vind jij die dubbele maat gepast? Is het niet juist zaak bij het voorkomen dat ieder gelijk wordt berecht.

DanielleDefoe
DanielleDefoe2 mrt. 2022 - 20:16

Met het aanpakken van Putin kunnen misschien nog levens worden gered. Met de juiste volgorde heb ik niet zoveel.

Pater
Pater3 mrt. 2022 - 8:02

Inderdaad, bondgenoten zoals watcher, een Poetin-adept, die echt gelooft dat Oekraïne het hoofdkwartier is van de neonazi's. En zie wat een onzin watcher nu weer opkrabbelt. Ik was tegen de inval in Irak, ik vond de leugens schandalig. Maar de brute aanval op Oekraïne speelt nu. Dat is dus vele malen urgenter. Overigens is dat miljoen doden wat misleidend. Het aantal klopt, dat dat allemaal veroorzaakt is door de agressors (VS en VK) is onjuist. De onderlinge spanningen tussen de verschillende bevolkingsgroepen doordat de voorheen machtige soennitische minderheid o.l.v. Saddam, een ordinaire dictator, zich in het nieuwe Irak bedreigd voelde door de sjiitische meerderheid leidden tot een burgeroorlog.

FredD2
FredD21 mrt. 2022 - 7:13

Het ICC is een lachertje zoals velen hieronder al aangeven. Het is eigenlijk ICCEA. International Criminal Court Except America en niets meer dan een manier voor de VS haar eigen criminele daden wit te wassen en die van anderen aan te dikken. De VS frustreert hiermee de rechten van de mens en ook haar partnerstaten die hierdoor duidelijk alleen maar vazalstaten zijn. Wij zijn alleen alleen maar onafhankelijk bij gratie van de VS.

6 Reacties
OlavM
OlavM1 mrt. 2022 - 9:33

hET KLOPT DAT DE ONDERZOEKSKEUZE VANHET icc EEBNZIJDIG IS, EN DAT DE vs DIT HOF SABOTEERT. (wAT OP ZICH AL VEELZEFFE==

OlavM
OlavM1 mrt. 2022 - 9:39

Excuus. Hieronder herstel: Het klopt dat de onderzoekskeuze van het ICC eenzijdig is, en dat de VS dit hof saboteren. (Wat op zich al veelzeggend is). Maar dat wil niet zeggen dat het dus geen bestaansrecht zou hebben of moeten worden opgedoekt. Zo’n hof kan m.i. een belangrijke functie vervullen, maar de organisatie en samenstelling ervan zullen grondig moeten worden verbeterd.

FredD2
FredD21 mrt. 2022 - 12:43

@OlavM, het bestaansrecht is alleen maar als het ons uitkomt dus?

Pater
Pater1 mrt. 2022 - 13:41

@FredD Waarom leg je OlavM woorden in de mond die hij niet heeft uitgesproken?

FredD2
FredD22 mrt. 2022 - 7:22

@Pater, sorry, zit al lang op joop.nl, dus neem de gewoontes een beetje over.

Pater
Pater3 mrt. 2022 - 8:04

@FredD Een beetje een laf excuus, vind je niet? 'Hunnie doen het ook! ' Trouwens, de meest reageerders op Joop argumenteren redelijk zindelijk.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 mrt. 2022 - 4:41

Terecht!

Déjà vu
Déjà vu1 mrt. 2022 - 0:16

Als Amerikaanse oorlogsmisdadigers niet vervolgd worden omdat Amerika heeft gezegd de leden van het strafhof aan te pakken wanneer ze dit wel deden. Wat is dan nog het bestaansrecht van dit strafhof?

6 Reacties
Nejras
Nejras1 mrt. 2022 - 7:15

@ Deja Vu De VS erkennen dit strafhof niet en zal nooit een militair uitleveren. Of dit onderzoek wat uithaalt of niet: het word in elk geval vastgelegd en zal onderdeel worden van de geschiedenis. Schrale troost voor Oekraïne... Als het ICC vaststelt dat er idd thermobarische raketten zijn gebruikt: dan word de druk op de internationale gemeenschap nog wat groter om iets te doen. Dit is een massa vernietigingswapen. Verder vind ik de reacties onder dit artikel (dus niet per se van jou déjà) bizar. Dat er vermeende oorlogsmisdadigers niet zijn vervolgd: moeten we dan maar wegkijken en het ICC ontmantelen? Of het inzetten waar mogelijk? Dit soort huiskamer ridders heeft geen idee van oorlog.

Déjà vu
Déjà vu1 mrt. 2022 - 9:33

"De VS erkennen dit strafhof niet en zal nooit een militair uitleveren." Amerikanen hebben zelf ook nooit één van hun militairen vervolgd voor oorlogsmisdaden. Met zo'n instelling hebben ze niets te zoeken in Europa. Derhalve: oprotten uit de NAVO Amerika.

Pater
Pater1 mrt. 2022 - 13:48

@Deja vu Kennelijk ben je heel erg tegen dit onderzoek van het Strafhof, wat Oekraïne juist goed kan gebruiken. Elders wil je Oekraïne geen wapens leveren omdat ze toch verliezen, dan heb je minder doden. Het is je vast opgevallen dat de VS een belangrijke wapenleverancier aan Oekraïne is. De VS uit Europa past opvallend goed in jouw vaarwater. Ik zie een patroon. Trollentaal.

watcher3
watcher31 mrt. 2022 - 17:09

Ja Pater, en ik zie bij U ook een patroon: U praat constant de gruwelijke misdaden van de liegende amerikaanse oorlogsmisdadigers goed en vind wat Putin in Oekraine uitvreet klaarblijkelijk veel belangrijker, Hmm, wat moet ik daar nu van denken?

JasDon
JasDon1 mrt. 2022 - 21:30

@watcher, waar praat Pater iets goed? Ik snap dat de VS een handige bliksemafleider is van gebeurtenissen die je niet goed uitkomen. Maar jij bent naast de bekende NAVO-complotten nu ook bezig Pater-complotten te verzinnen.

Pater
Pater3 mrt. 2022 - 8:08

@watcher Je raaskalt. Ik heb nog nooit Amerikaanse misdaden goed gepraat. Ik heb geprotesteerd tegen de Amerikanen in Vietnam, maar ook tegen de Russen in Tsjecho-Sl. Je verandert van terrein omdat je op het terrein waar het nu over gaat kennelijk argumenten mist.

Thuiszitter
Thuiszitter1 mrt. 2022 - 0:03

Zou zeggen arresteer die Poetin gelijk dan maar . Maar zo gebeurd het niet , we wachten de oorlog af en gaan het eens bekijkfemn. En

Satya
Satya28 feb. 2022 - 22:17

Wanneer gaat hetzelfde met Obama, Trump en Macron gebeuren? Terecht dat hiernaar wordt gekeken maar het meten met dubbele maat is niet te volgen.

watcher3
watcher328 feb. 2022 - 21:17

Ja, dat is een heel eerlijke rechtbank waar de amerikanen ook 100% achter staan. /s Sorry maar dit gaat echt niet helpen. https://www.hrw.org/news/2002/08/03/us-hague-invasion-act-becomes-law