Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Frankrijk krijgt internationale hulp in strijd tegen toenemende bosbranden

'Oorlog tegen het vuur' vereist Europese aanpak
Joop

Internationaal conflict China-VS loopt verder op met aankomst Nancy Pelosi in Taiwan

  •  
02-08-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2693 keer bekeken
  •  

China dreigde nog net niet met een regelrechte oorlog, de Chinese president Xi Jinping waarschuwde wel dat de VS "met vuur speelde", maar die intimidatie werkte niet. Nancy Pelosi, de machtige voorzitter van het Huis van Afgevaardigden, de Amerikaanse Tweede Kamer, zette haar bezoek aan Taiwan toch door. Ze wil daarmee steun betuigen aan de democratische natie die bedreigd wordt door het autocratische buurland China. Een situatie die sterk doet denken aan wat vooraf ging aan de Russische agressie tegen het democratische Oekraïne. Het is meer dan een kwart eeuw geleden dat een zo hooggeplaatste Amerikaan het land bezocht.

Op de Chinese televisie waren geen beelden van de aankomst van Pelosi te zien. Wel las een nieuwslezer namens het ministerie van Buitenlandse Zaken een verklaring voor waarin het bezoek sterk werd afgekeurd. Volgens het departement is dit „een ernstige schending” van de vrede en stabiliteit in de Straat van Taiwan. Ook zou het „grote impact” hebben op de betrekkingen tussen China en de VS en vormt het „een ernstige inbreuk op de soevereiniteit en integriteit van China”. Het ministerie van Defensie heeft „gerichte militaire actie” aangekondigd, zonder daarover verder uit te wijden.

Aanvankelijk meldden Chinese staatsmedia dat er SU-35 gevechtsvliegtuigen waren opgestegen richting Taiwan maar dat bericht werd later ingetrokken.

China ontkent dat Taiwan zelfstandig bestaansrecht heeft en ziet het land met 23 miljoen inwoners als een "afvallige provincie".

Gérard Araud, voormalig VN-ambassadeur van Frankrijk, waarschuwt voor de woorden van Pelosi. Volgens hem worden geopolitieke kwesties daardoor ideologisch gemaakt en de situatie daardoor gevaarlijker.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (65)

Déjà vu
Déjà vu4 aug. 2022 - 21:06

Zouden de Catalanen en Basken zich ook op een bezoek van Pelosi mogen verheugen?

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe5 aug. 2022 - 8:31

Hebben de Friezen haar al uitgenodigd?

Martin van der Linde
Martin van der Linde4 aug. 2022 - 10:59

Dit loopt allemaal met een sisser af. Er verandert niets aan de status quo die er al decennia is. Hooguit willen de Chinezen weten of er een verandering in de houding van het westen is. Maar Pelosi is wijs genoeg en heeft strikte orders van Biden en zijn regering zich op de vlakte te houden. Bovendien is dit bezoek afgestemd Japan, Zuid Korea, alle landen in zuid oost Azië, Australië en niet te vergeten India, dat een zeer krachtige rol speelt in de regio. Iedereen weet dat al die landen hoog of laag kunnen springen maar dat het uiteindelijk de tawainese bevolking is die beslist. En zij willen in meerderheid geen totale onafhankelijkheid van China. Dus handhaving van de status quo, net als China en de hierboven genoemde landen. China wil alleen laten zien dat ze er is.

2 Reacties
RechtdoorZee93
RechtdoorZee934 aug. 2022 - 20:22

Er zijn een aantal dingen die China kan doen. Of het met helemaal niets af loopt weet ik niet. Dat dachten we in eerste instantie ook over Rusland.

Martin van der Linde
Martin van der Linde5 aug. 2022 - 10:01

Rechtdoorzee, de Chinezen zijn slimmer. Die zetten hun wankele economie niet op het spel. Ze kunnen immers nergens op terug vallen. Het is machtsvertoon, ze grijpen het bezoek van Pelosi aan om haar dominantie n de regio te laten zien. De VS huldigt hetzelfde standpunt dat ze al decennia aanhangt en waar beide grootmachten prima mee kunnen leven.

Molly Veenstra
Molly Veenstra3 aug. 2022 - 21:00

Niet alleen Joe Biden, ook Donald Trump is tegen het bezoek van Pelosie aan Taiwan. Wie had dat kunnen denken: Trump en Biden, samen verenigd in hun angst voor China en tegen Nancy Pelosie.

Oki Doki
Oki Doki3 aug. 2022 - 18:36

Waar ik bang voor ben is dat Pelosi naar Taiwan gaat en namens de VS haar steun aan de bevolking uitspreekt, maar het niet waar kan maken. De Taiwanezen worden gestraft door China en er is niets wat wij kunnen doen.

1 Reactie
∆
3 aug. 2022 - 19:43

Hopelijk lost China eindelijk hun huizenbubbel op en voorkomt dat land een implosie van haar vastgoedmarkt. Dan kunnen ze eindelijk de totale COVID-lockdowns eens loslaten ten behoeve van hun binnenlandse productiviteit. Die Chinezen worden al zó lang thuis opgesloten. Heel toevallig werken die lockdowns ook handig tegen de vele straatprotesten van de laatste tijd.

Abdu
Abdu3 aug. 2022 - 12:35

Als er domme naties zijn die bereid zijn namens je (democratie) en namens je soldaten met je concurenten vechten (om hen te verzwaken) en de prijs van je superioriteit te betalen, komen er ook oorlogen. Oekraine doet het perfect voor de vs, ook betaalt europa braaf de kosten (wapen kopen en de inflatie bekostigen). Nu loop taiwan zich warm om tweede oekraine te worden. Straks zullen japanners, koreanen en australiers (en nog meer) ook beginnen met honderden miljarden wapen aankoop en nog hogere inflaties te bekostigen. En de (groot kapitaal van de) vs blijft de winsten van honderden miljarden wapenverkoop en nog hogere dure leven te innen. Dat heet natuurlijk democratisch en superieur zijn!

15 Reacties
∆
3 aug. 2022 - 14:11

Zeg Abdu, Waarom had Oekraïne haar kernwapens opgegeven? Waarom had Oekraïne nauwelijks moderne wapens? Nu werden ze bijna militair platgewalst. Vind je het gek, dat ze knokken voor wat ze waard zijn voor hun vrijheid? Rusland en China denken dat ze met hun grote legers en wapens iedereen kunnen chanteren, intimideren en desnoods gewelddadig domineren. Oekraïne en Taiwan pikken dat niet zomaar. Die gasten hebben meer moed in een huidcel, dan laffe appeasers in hun hele lijf.

Abdu
Abdu3 aug. 2022 - 16:25

@∆ Je hoeft niet een expert te zijn om uit te leggen hoe rusland of china denken. Kijk gewoon wat de vs in de laatste 80 jaar aangericht heeft, zoiets zullen ook rusland en china gaan doen als ze ergens hun belangen zien in gevaar komt. Wat oekraine en taiwan betreft, zouden en moesten zij voor leiders gekozen hebben die zich niet lenen voor spelletjes van imperialisten. Want anders zijn ze als eerste de pineut.

Martin van der Linde
Martin van der Linde3 aug. 2022 - 17:41

Abdu, misschien is het wel precies andersom en haal jij oorzaak en gevolg door elkaar. Misschien is het optreden van de VS wel een reactie op het gestook van Rusland en China. Ga maar na: WO2, de atoombommen op Japan, Korea, Cuba, Vietnam, het midden Oosten (Egypte, Libië, Irak, Syrië), het steunen van terreurgroepen in Europa in de jaren 70, Joegoslavië, Macedonië, de steun aan extreem rechts in Europa, de val van de regering Draghi, en binnenkort een nieuw vluchtelingen stroom vanuit bevriend Libië die toevallig allemaal in Italië terecht komen en precies op tijd om extreem rechts daar aan een verkiezingsoverwinning te helpen. Allemaal toeval? Allemaal de schuld van de VS?

∆
3 aug. 2022 - 18:00

Abdu, Zijn Rusland en China géén imperialisten? Moeten Oekraïne en Taiwan zonder slag of stoot hun vrijheid gelijk opgeven aan die imperialisten? Een gewetensvraag. Waar sta jij het liefst met een protestbord? (1) Tegen Biden op Times Square in New York, (2) tegen Poetin op het Rode Plein in Moskou, (3) tegen Xi op het Plein van de Hemelse Vrede in Peking.

Abdu
Abdu3 aug. 2022 - 20:23

@∆ In een wereld waar kapitaal en markt de dienst uitmaken en democratie of andere vormen van burgersmandaat ontbreekt sta ik bij de burgers en voor die burgers die voor hun rechten iets doen. De burgers die zich lenen om kapitaal en de markt en in het algemeen de imperialisme in machtpositie houden, laat ik in hun fouten achter.

Abdu
Abdu3 aug. 2022 - 20:39

@Martin van der Linde Ja hoor! We kunnen ook gewoon vanaf WOI beginnen en stellen dat de europese faschisme een reactie was op sovjet uni. Wat ik van het westen historisch gezien nooit vergeet is bijna elf miljoen dode burgers in west-azie (vs en navo) en 8 miljon hongersdood van 20 miljon) iraniers (door de vk). Het duurde bijna dertig jaar dat de bevolking van iran opnieuw tot hetzelfde nieveau tergkeerde. Ga maar aan politiek onbewuste westerlingen je verhaal doen.

Paul Spijkers
Paul Spijkers3 aug. 2022 - 23:33

Taiwan wil gewoon zichzelf blijven. De ander buren van China ook. Sinds her regiem van China probeert om dat teniet te doen met eisen en acties om het rijk te vergroten, is het logisch day men daar stand tegen moet kunnen nemen. In tegendeel tot wat in 1938 Chechoslovakie gebeurde en in huidig Oekaine gebuert. Wat jij zegt is laat de imperialistische autocratische land-imperiums hun rijk maar vergroten met illegale oorloges, zonder het recht van zelf verdedeging of de wetten van zelf beschikking en respect voor grenzen te eerbiedigen. Dan ben je maar een agent van autocratisch imperialisme die volkeren verkoopt. De Republiek China bestaat al een eeuw, tot Taiwan gelimiteerd snds 1945, en is een ban de meest geavanceerde sociale democratienen op aarde. Af en toe bedreigt de CCP het militair, en dan moeten ze tot orde geroepen worden, en dan houden ze zich weer een tijdje koest. In tegendeel tot Oekraine zal Taiwan WEL worden verdedigt. De mensen hier die de mensen op Taiwan door de plee willen spoelen omdat ze de macht van China als verlekkerend ervaren vind ik vies. Vrede is NIET bij dreigingen te kow-towen,

∆
4 aug. 2022 - 8:53

Abdu, Burgers van Oekraïne en Taiwan verlangen naar vrijheid en verzetten zich tegen de imperialistische ambities van respectievelijk Rusland en China.

∆
4 aug. 2022 - 9:18

Abdu, De Russische en Chinese machthebbers leven in grote materiële weelde. Ze gebruiken fabelachtige hoeveelheden kapitaal om invloed uit te oefenen in de wereld. Waar sta je het liefst met een protestbord tegen de hoogste machthebber van het land. Washington, Moskou of Peking?

Abdu
Abdu5 aug. 2022 - 7:35

@∆ “Washington, Moskou of Peking?” Tegen wie zich supermacht noemt en beschikt over de meeste wapens, meeste geld en minste bewezen betrouwbaarheid, tegen washington dus.

Abdu
Abdu5 aug. 2022 - 7:40

@∆ “Burgers van Oekraïne en Taiwan verlangen naar vrijheid” Ook de burgers in Irak, Afghanistan, Libie en … wilden vrijheid. Wat bood de vs en navo hen? Milijoenen doden. Kom niet met de bewering dat het westen vrijheden voor de burgers In peto heeft.

Abdu
Abdu5 aug. 2022 - 7:57

@Paul Spijkers Ik verdedig china of rusland, ook de vs niet. Ik verdedig vrede en juist de burgers in alle fronten. Voorlopig zijn de oekrainiers en taiwanezen meer de slachtofer van hun eigen regimes dan van vreemden. Hun leiders verkopen de toekomst van hun burgers aan het westen. Oekrainse regime eist nu al 750 miljard geld (voor weder opbouw) van het westen om voorlopig hun eigen zakken te vullen. Taiwan heeft meeste rendabele technologien die het westen nodig heeft overgebracht naar japan. Zij hebben dus nu al de welvaart van hun burgers verkocht. Kom niet met westerse krokodilen tranen voor de burgers. Zij zijn de minste er toe doende factor in westerse neokoloniale imperialistische plannen.

∆
5 aug. 2022 - 10:33

@Abdu [...tegen washington dus.] Hahaha, in Washington kun je gerust luidkeels tegen Biden protesteren. In Moskou of Peking word je door de politie opgepakt, afgevoerd en opgesloten met een protestbord tegen respectievelijk Poetin of Xi. Dat weet jij ook.

∆
5 aug. 2022 - 10:37

@Abdu Je dwaalt af. Jij schreef, dat je de kant van bepaalde burgers kiest. [In een wereld waar kapitaal en markt de dienst uitmaken en democratie of andere vormen van burgersmandaat ontbreekt sta ik bij de burgers en voor die burgers die voor hun rechten iets doen. De burgers die zich lenen om kapitaal en de markt en in het algemeen de imperialisme in machtpositie houden, laat ik in hun fouten achter.] Die burgers vind je ook in Oekraïne en Taiwan.

Abdu
Abdu6 aug. 2022 - 12:40

@∆ “n Washington kun je gerust luidkeels tegen Biden protesteren.” Ach ja, de schijndemocratie. Dat heb je ook in Iran. Je kan gewoon voor de presidentiele paleis van alles roepen tegen hun president. Geen hond die zich ernee gaat bemoeien. Roep maar iets tegen de groot ayatollah (de heilige macht en systeem) dan ziet niemand je terug op de straten. Die heilige macht en systeem is in washington of in den haag achter alles en nog wat verborgen en onzichtbaar voor de kudde. Daarom kan je maar blijven van alles roepen. Ook hier geen hond die zich ermee gaat bemoeien. Dat heet dus de schijn democratie.

Noordermeer2
Noordermeer23 aug. 2022 - 9:57

Heel verstandig. Maximaal provoceren en treiteren net zoals Van Baalen en die Belg met die mooie tanden destijds. Kijk eens hoe stoer ik ben. En de Oekraïners en straks de Taiwanezen plukken hier de vruchten van terwijl die Belg en straks die Pelosi (als ze dan nog leeft) veilig thuis of (indien noodzakelijk) de schuilkelder of Air Force One in kruipen. Je kan Poetin hier trouwens horen lachen. Hij heeft nog nooit zo makkelijk een sterke medestander kado gekregen. China heeft tot nu toe geen wapens of militairen aan Poetin geleverd, maar dat zal nu wel snel veranderen.

5 Reacties
MG1968-2
MG1968-23 aug. 2022 - 10:23

"Maximaal provoceren en treiteren net zoals Van Baalen en die Belg met die mooie tanden destijds" Van baalen en die belg gaven steun aan democratische krachten. Steun die ze niet hebben kunnen doorzetten omdat ze dat onmogelijk werd gemaakt door mensen als jou en je medestemmers. Met een sterkere inbedding van de oekraine binnen de EU als dat nu het geval is was poetin dit land nooit binnen gevallen. Die plukken dus de vruchten van jou manier van opereren die anti-democratische landen/krachten faciliteert. En dat kun je, we leven nou eenmaal in een democratie hier, maar om degene die nou net probeerden te voorkomen wat jij ze verwijt maar jezelf de oorzaak van bent is wel heel verwrongen. Jij krijgt wat je zegt niet te willen. En als dat laatste werkelijk zo is houd je eigen standpunt en het gevolg daarvan eens tegen het licht.

Volrin
Volrin3 aug. 2022 - 10:37

Jij bent je blijkbaar niet bewust hoe appeasement in het verleden heeft uitgepakt. Daarnaast zal China niet zo snel wapens aan Rusland leveren, want daar hebben ze zichzelf ook mee. Ze zijn namelijk niet zulke goede vrienden als jij blijkt te denken.

Martin van der Linde
Martin van der Linde3 aug. 2022 - 11:31

Noordermeer, wat velen het liefst buiten beschouwing laten is dat beide mannen daar met gevaar voor eigen leven waren. Dat wisten ze. De situatie in die dagen was uiterst hachelijk. Rusland had scherpschutters op gebouwen rond het plein opgesteld en die schoten op alles wat ze konden raken.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout3 aug. 2022 - 18:48

@Martin van der Linde Gevaar voor eigen leven? Toen die politici daar spraken, was er nog sprake van een opstand waarbij de leiders streng controleerden of deze geweldloos verliep. Later veranderde dat. ''Rusland had scherpschutters op gebouwen rond het plein opgesteld en die schoten op alles wat ze konden raken. '' ?? This academic investigation concludes that the massacre was a false flag operation, which was rationally planned and carried out with a goal of the overthrow of the government and seizure of power. It found various evidence of the involvement of an alliance of the far right organizations, specifically the Right Sector and Svoboda, and oligarchic parties, such as Fatherland. Concealed shooters and spotters were located in at least 20 Maidan-controlled buildings or areas. The various evidence that the protesters were killed from these locations include some 70 testimonies, primarily by Maidan protesters, several videos of “snipers” targeting protesters from these buildings, comparisons of positions of the specific protesters at the time of their killing and their entry wounds, and bullet impact signs. https://www.researchgate.net/publication/266855828_The_Snipers'_Massacre_on_the_Maidan_in_Ukraine Overigens waren er in het westen van meet af aan al twijfels over jouw visie: Ukraine: What happened in Kiev's Maidan square? https://www.youtube.com/watch?v=Ib7EkJD08e4

Paul Spijkers
Paul Spijkers3 aug. 2022 - 23:39

Noordermeer2 Op visiete gaan is niet 'maximaal provoceren'. Het is normaal doen. Zo ervaren de mensen het daar ook. China heeft er niks over te zeggen. Je moet mafia achtige dreigingen niet als geloof achtige dogma behandellen. En ook niet een hoop speculatieve bijgeloof fantasietjes er aan vast te gaan rodellen.

Paul Spijkers
Paul Spijkers3 aug. 2022 - 8:40

Kan je wat er bij de eigenlijke visiete en in Taiwan gebeurt en de mensen daar doen en vinden niet bescrijven? Dat geroddel en luisteren naar wat de agressieve CCP autocraten die een groter imperium willen aan het schreeuwen zijn is onzuiver.

Joop  den Uil
Joop den Uil3 aug. 2022 - 7:40

Moet je je voorstellen dat vz 2e Kamer Bergkamp op eigen houtje naar ... noem maar wat, Qatar, Kenia, Ethiopie officieel afreist om daar de president en parlement te spreken ? Er klopt iets niet met Pelosi en Taiwan is mijn mening.

3 Reacties
MG1968-2
MG1968-23 aug. 2022 - 9:13

@Joop Dat mag je me toch eens toelichten. Wanneer denk jij dat persoon a persoon b mag ontmoeten en wanneer is dat een officieel bezoek te noemen? Gaat daar a en b en de respectievelijke overheden niet zelf over? Vind je dat andere partijen inspraak in moeten hebben of wat vind jij er anders niet aan kloppen?

Volrin
Volrin3 aug. 2022 - 10:39

In tegenstelling tot in Amerika, is de vz van de 2e kamer niet tegelijkertijd ook nog 2e kamerlid. Pelosi is namelijk voorzitster omdat zij de leider van de grootste partij is in het huis van afgevaardigden. Dus een betere vergelijking zou zijn als Onno Hoes naar Taiwan zou gaan.

Marri2
Marri23 aug. 2022 - 18:20

Dat soort bezoekjes waar u het over heeft ( van de Vz Tweede kamer ) vinden met de regelmaat van de klok plaats. Kijk maar eens in het reisoverzicht van de Tweede kamer\

develhunt
develhunt3 aug. 2022 - 5:03

Cultureel snapt het vrije westen, zoals wij ons graag noemen, landen als Rusland en China niet, Taiwan is al vanaf 1945 een onafhankelijk land, terwijl de chinezen het als een afvallige provincie zien, voor landen als China hoort Taiwan historisch gezien bij China, net zoals Rusland naar de Oekraïne kijkt, terwijl het vrije westen, en zeker in Nederland, het verleden met schaamte overboord moet worden gegooid, wat waren wij slecht, geen trots, de Westerse wereld lijkt wel steeds kleiner en minder machtig te worden, er zijn geen grote leiders meer die er toe doen, het is verzwakt terwijl landen als Rusland, China, Saoedi Arabië en Turkije globaal en wereldwijd steeds meer de dienst uit gaan maken, die trend lijkt zich door te gaan zetten, alleen de westerse leiders zien dat over het hoofd, men is te zelfgenoegzaam geworden om dat besef te hebben.

4 Reacties
Mohawk2
Mohawk23 aug. 2022 - 7:17

Het leest alsof je niet kunt wachten tot wij ook een autocratische dictatoriale staatsvorm van het type Rusland of China hebben - dan kunnen weer trots op onszelf en ons verleden zijn. Maar dat kan aan mij liggen natuurlijk...

Volrin
Volrin3 aug. 2022 - 7:29

"terwijl het vrije westen, en zeker in Nederland, het verleden met schaamte overboord moet worden gegooid, wat waren wij slecht, geen trots," Dat is toch echt een apologetisch sprookje van populistisch rechts.

Goossen2
Goossen23 aug. 2022 - 8:50

Ja, het vrije westen, zo begrijp ik cultureel ook niet Saudie Arabië, of Isis.

Martin van der Linde
Martin van der Linde3 aug. 2022 - 9:32

Develhunt, dat heeft niets met zelfgenoegzaamheid te maken maar met het tonen van kracht of beter tegenmacht. Als je de cultuur van China en Rusland echt zou begrijpen dan weet je dat zij niet denken in termen van win/win maar in zerosum. Wie niet wint die verliest. Als het westen autocraten hun gang laat gaan, gaan ze verder. Daarom viel Poetin Oekraïne binnen, omdat hij dat in 2014 ook kon doen. China kan dreigen wat het wil, het is feitelijk het enige dat ze kan doen. Economisch is het te zwak, vooral door de strenge corona maatregelen, om het zonder de export naar het westen te kunnen stellen. Ze moet wel protesteren tegen Pelosi's bezoek omdat dat het enige echte machtsmiddel is wat ze heeft.

Gio Servas
Gio Servas3 aug. 2022 - 3:50

Heel verstandig... Taiwan wordt maar door 14 landen in de wereld erkend en zit ook niet in de VN. Ik geloof best wel dat Taiwan een prima democratisch land is, maar om een statement te maken puur om de draak wakker te maken is verre van slim. De draak zal nu zeker nog niets doen. De Chinezen zijn niet dom zij wachten en wachten. Over een tijd zullen zij steeds sterker zijn geworden en hun tentakels in een steeds groter deel van de wereld hebben en dan zullen zij hun slag slaan en zeker dit staaltje westerse arrogantie niet vergeten. Maar tegen alle adviezen van specialiste in heeft mevrouw een dikke statement gemaakt.... Heel verstandig.

1 Reactie
Volrin
Volrin3 aug. 2022 - 10:40

"Ik geloof best wel dat Taiwan een prima democratisch land is, maar om een statement te maken puur om de draak wakker te maken is verre van slim. " Het is dan ook niet zo slim om te denken dat dat de reden is voor dit bezoek.

EenMening3
EenMening33 aug. 2022 - 0:13

Landen als China en Rusland hebben alleen respect voor macht, voor een krachtige opstelling. Dat hebben de Amerikanen veel beter begrepen dan de zwakke, angstige Europeanen. Biden en Pelosi laten zich niet intimideren! De Russiche oorlog in Oekraïne heeft de (militaire) zwakte van Poetins "supermacht" aan het licht gebracht. Poetins leger is vastgelopen in Oekraïne. Een 12-tal HIMARS en een 100-tal pantzerhowitsers lijken het verschil te maken en de krijgskans te doen keren. Het doortastende optreden van de NAVO onder Amerikaanse leiding, heeft ook in Beijing indruk gemaakt. De Chinezen zullen, na het Russiche debacle wel tien keer nadenken, voordat ze het veel moeilijker te veroveren Taiwan zullen aanvallen. Zij weten ook dat de VS niet lijdelijk zullen toezien.

1 Reactie
Hannes Achterhout
Hannes Achterhout3 aug. 2022 - 9:30

Een lofzang op Amerika begrijp ik. Alleen jammer dat US zo onnozel is geweest zich volledig afhankelijk te maken van chips uit China en bovendien zoveel schulden heeft uitstaan bij de Chinezen.

Déjà vu
Déjà vu2 aug. 2022 - 21:43

Blijkens de geschiedenis kan je het provoceren en intimideren, van vriend en vijand, het beste aan de Amerikanen overlaten. In bijna alle gevallen hebben ze succes.

2 Reacties
MG1968-2
MG1968-23 aug. 2022 - 9:16

Mooie omkering. Het je niet laten intimideren, intimidatie noemen.

Paul Spijkers
Paul Spijkers4 aug. 2022 - 0:08

Laat je vrienden maar opgegeten worden, bedoel je.

Anders54
Anders542 aug. 2022 - 20:25

Ik lees hier in de commentaren hetzelfde soort overmoedige gepraat, dat ons de oorlog in Oekraïne heeft gebracht, en nu rechtstreeks richting oorlog met China kan leiden. Moedwillige onderschatting van Rusland en China, en overschatting van eigen positie is zeer gevaarlijk. Als je serieuze rode lijnen arrogant blijft vertrappen, dan komt die confrontatie een keer. En dan zal het westen met al haar arrogantie en bullebakgedrag mogelijk erg geïsoleerd staan. Diplomatie en elkaar serieus nemen is verstandiger voor iedereen. De mensheid staat op het spel.

11 Reacties
Halas
Halas2 aug. 2022 - 20:48

Het is hetzelfde soort praat, als dit commentaar, wat in sommige kringen gebezigd wordt, dat heeft geleid tot een inval in de Oekraine: Bang voor eventuele gevolgen van een 'grote mond geven' , en dat ventileren, waardoor de ander denkt vrij spel te hebben. Stel dat China afleidt uit het 'terugtrekken van Pelosi' , dat dreigen afschrikt en dus loont? Krijgen we dan Hongkong 2.0, of anexatie van Philipijnse eilandjes?

Miss Piggy
Miss Piggy2 aug. 2022 - 20:51

In het geval van Rusland was er juist meer overschatting. En het Westen geïsoleerd staan ten opzichte van China? China is zeker geen geliefd land, praat maar eens met mensen in Vietnam, Japan, India of andere Aziatische landen.

∆
2 aug. 2022 - 20:56

Tovaritsj Andreyovski, [Ik lees hier in de commentaren hetzelfde soort overmoedige gepraat, dat ons de oorlog in Oekraïne heeft gebracht, en nu rechtstreeks richting oorlog met China kan leiden.] Poetin's Rusland is Oekraïne binnengevallen en pikt land in. Dat verzon hij heus niet spontaan een week van tevoren. Daar is een jarenlange doelgerichte planning aan vooraf gegaan. Dat de militaire inval van Poetin's op Oekraïne is veroorzaakt door onze standpunten is ronduit lachwekkend te noemen. [Moedwillige onderschatting van Rusland en China, en overschatting van eigen positie is zeer gevaarlijk.] Zelfonderschatting is zo mogelijk erger dan zelfoverschatting. Dan blijf je je als voetveeg laten gebruiken door kleptomane dictators. [ Als je serieuze rode lijnen arrogant blijft vertrappen, dan komt die confrontatie een keer. En dan zal het westen met al haar arrogantie en bullebakgedrag mogelijk erg geïsoleerd staan.] Buig voor heer en meester Poetin, Rab! Kus zijn voeten! [De mensheid staat op het spel.] Als de Russen en Chinezen zich ook menselijk opstellen is er altijd nog een diplomatieke oplossing te vinden.

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin2 aug. 2022 - 21:03

“Ik lees hier in de commentaren hetzelfde soort overmoedige gepraat, dat ons de oorlog in Oekraïne heeft gebracht,” Hoe kom je aan dit soort onzin, Poetin zit hele landen te terroriseren, deze keer loopt hij tegen meer weerstand op, het werd tijd. “en nu rechtstreeks richting oorlog met China kan leiden.” Terwijl ze lak hebben aan rechten van andere landen en de hele Zuid-Chinese zee inpikken, alles leegvissen, de rest vist achter het net, smerige dealtjes maken waaronder met het land waar ik geboren ben Suriname, de boel leegroven voor een beetje infra, je kan zomaar je haven kwijt zijn doordat je niet aan financiële verplichtingen jegens hen kan voldoen, wurgcontracten aan de hele wereld opleggen, monopolie over grondstoffen bemachtigen, moeten we niet willen.

JasDon
JasDon2 aug. 2022 - 21:18

Je reactie komt over als die van een giftige Poetin apologeet. Want immers waren het dezelfde commentaren, waar je nu kritiek op hebt, die het risico van Poetin juist goed hadden ingeschat. Dit terwijl typjes als jij excuses aan het verzinnen waren voor Poetin en de schuld bij het Westen aan het leggen waren. En nu doe je niet anders. Dat je dit niet inziet, dat je een trucje gebruikt dat mbt Oekraïne ook al niet werkte, geeft voor mij vooral aan dat je het lerende vermogen hebt van een goudvis.

Olav Meijer
Olav Meijer2 aug. 2022 - 21:34

@ Anders 54: Wederom ben ik het met je eens. Sommigen praten er luchthartig over alsof het om een spelletje blufpoker gaat. Kortzichtig en onverantwoordelijk. Met deze provocatie -waarmee president Biden het, althans volgens bepaalde berichten, niet eens was- speelt Pelosi hoog spel, helemaal gelet op een belangrijk komend Chinees nationaal congres. Ze wil kennelijk voor binnenlands gebruik poseren als een "iron lady".

EricDonkaew
EricDonkaew3 aug. 2022 - 0:36

@Anders54 --------------------------- Alhoewel een bezoek van een president uit een democratisch land aan een ander democratisch land natuurlijk gewoon moet kunnen, denk ik toch dat je weer gelijk hebt. Je moet dit soort zaken niet op de spits drijven als dat niet nodig is. Rustig manoeuvreren en stille diplomatie zijn beter in afwachting van ontwikkelingen in de landen zelf, al is daar vaak een generatiewisseling voor nodig. Het is nu al geen conflict meer tussen systemen (China is behoorlijk kapitalistisch geworden), dus dat scheelt alweer. Het is nu 'alleen nog maar' nationalisme en oud zeer. Die vreselijke Pelosi had in haar mand moeten blijven.

Zandb
Zandb3 aug. 2022 - 5:37

Anders Waarom zou wat u zegt niet voor China en Rusland gelden? Rusland en China, dat zijn hier de bullebakken, die rode lijnen arrogant vertrappen. Het is juist u, die moedwillige Rusland en China onderschat (of overschat?) in de wijze waarop ze met hun onderdanen omgaan en hun bedoelingen met landen als Taiwan en de Oekraïne.

EenMening3
EenMening33 aug. 2022 - 9:08

@OlavM Jouw standpunt laat duidelijk zien waar je staat in het conflict tussen het Westen en China/Rusland. Het lijkt erop dat je bent blijven hangen in de oude nostalgie richting de SU en andere voormalige Oostbloklanden. Als het Westen niet bereid is om te kiezen voor een krachtige opstelling richting China en Rusland, worden we een bijwagen van deze twee autoritaire dictaturen.

MG1968-2
MG1968-23 aug. 2022 - 9:27

"De mensheid staat op het spel. " Ja, maar in jou reactie lees ik dat je de menselijkheid wilt opgeven en dan is het maar de vraag of er nog sprake is van een mensheid. Je kunt niet bij ieder commando op je rug gaan liggen. Alleen als je je in handen stelt van degene die deze geeft. Nou besef ik dat er mensen zijn die denken dat ze in een dictatoriale omgeving beter af zijn maar de vooralsnog kiest de meerderheid van mensen die in een democratie leven voor die inrichting. Jij niet. En besef. Hoe langer je je wacht met je teweer stellen hoe lastiger dat wordt. En ik vermoed dat ook voor jou een punt komt dat je zegt tot hier en niet verder. Onderschatting? Juist niet. Dat doe jij! Als je eenmaal op die rug bent gaan liggen is het gedaan. Dan wordt als je uiteindelijk toch kiest voor terugbijten domweg afgemaakt.

Paul Spijkers
Paul Spijkers4 aug. 2022 - 0:13

Inderdaad, diplomatie. Wat inhoud dat je normale betrekkingen onderhoud, en klaar staat je rechten en bondegenoten te verdedigen, want anders, zoals we in Oekraine zien, pakt een aggressief rijk je land en onderdruk je volk. Het noemen van normale betrekkekingen als 'op de spits drijven' is geloven wat de aggresieveling zegt, (en een volk laten stikken tov die aggresieveling), inplaats van normaal doen.

∆
2 aug. 2022 - 18:06

Volgens Westerse inlichtingendiensten vroegen hooggeplaatste Chinezen aan dito Russen om de invasie op Oekraïne uit te stellen tot na de Olympische winterspelen in Beijing. China heeft zich vooralsnog praktisch afzijdig gehouden m.b.t. de sancties en wapenleveranties ten aanzien van Rusland. Pelosi speelt hier hoog spel, maar er staat ook veel op het spel. Een overeenkomst tussen China en Rusland is dat zij sowieso hun buurlanden goedschiks of met geweld als vazalstatem willen domineren. Zonder standvastige en ferme verdediging kunnen we de open pluriforme democratische rechtsstaat met vrije en eerlijke verkiezingen ten grave dragen.

2 Reacties
Volrin
Volrin2 aug. 2022 - 19:50

China en Rusland zijn zowiezo niet zozeer dikke vrienden, maar koelbloedige af en aan bondgenoten als het hun goed uitkomt.

Jopie666
Jopie6662 aug. 2022 - 21:08

China is er voor China. Als Rusland instort, dan pikt China delen Siberië in zo simpel is het.

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin2 aug. 2022 - 17:50

Ik vind Nancy Pelosi top, ijzersterk en niet voor een aardje vervaard, laat die chinezen maar gillen.

Jopie666
Jopie6662 aug. 2022 - 17:33

Prima zet dat Amerika een democratisch land steunt in die regio en China laat de oorlog maar beginnen hoor. Wij het westen weten nu alles over de zogenaamde SU35 de modernste troep die China en Rusland hebben. De wrakken van SU35 in Oekraïne en onderdelen worden druk bestudeerd in Amerika en Engeland. Verder kijk ik ook uit naar de wapendeal Polen en Zuid-Korea.

1 Reactie
Willem van der Decken
Willem van der Decken2 aug. 2022 - 21:39

Laat nou hetzelfde gebeuren met al het NAVO wapentuig dat Rusland buitmaakt. De oekraieners laten heel wat achter op de slagvelden. Dat gaat rechtstreeks naar de wapenfabrikanten in Rusland om te bestuderen. Afkijken en afweren, dat gaat de NAVO nog wel merken komende jaren. Misschien heeft China er zelfs wel een samenwerking met Rusland voor over.