Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Innovaties' in veehouderij drijven boeren en dieren verder in het nauw

  •  
30-01-2025
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
6689 keer bekeken
  •  
ANP-518207667

Het stikstofspook waart weer volop door Den Haag. Na twee rechterlijke uitspraken stelde de regering een crisiscommissie samen, waarmee ze de twee BBB-bewindslieden op het landbouwministerie onder curatele plaatst. Kennelijk is het kwartje gevallen en zien ze in dat BBB en bondgenoten niets liever willen dan dat onze koeien onbeperkt door kunnen poepen.

Toch was de gevreesde rechterlijke uitspraak die het kabinet opdraagt met spoed de wet uit te voeren voor mij niet het belangrijkste nieuws van vorige week. Dat was een rapport van de universiteit van Wageningen dat pijnlijk duidelijk laat zien dat technologische innovatie in de veehouderij het probleem niet kan oplossen. 'Innovatie' is immers het toverwoord waarmee Van der Plas, Wiersma en big agri zeggen de crisis te willen oplossen. Dat dit lukt is echter een illusie, concluderen de onderzoekers.

Alleen in theorie
Op verzoek van de provincies, naar wie het laatste kabinet Rutte de hete stikstofaardappel had doorgeschoven, namen de onderzoekers alle bestaande 'innovaties' onder de loep en inventariseerden zij nauwkeurig in hoeverre het scheiden van poep en plas uit de mest de uitstoot van stikstof zou kunnen terugdringen. Dat viel tegen. Alleen wanneer alle veehouders mee doen en wanneer alle kostbare installaties op de best mogelijke manier worden benut is een stikstofreductie van 60% haalbaar. En dat gebeurt natuurlijk nooit. De onderzoekers waarschuwden direct dat resultaten van innovaties in de praktijk vaak achterblijven bij wat theoretisch en in een proefopstelling onder ideale omstandigheden haalbaar is.

Hoge kosten
De onderzoekers berekenden bovendien dat de kosten kunnen oplopen tot honderden miljoenen euro's per jaar. Daarbij wezen ze terecht op het gevaar van een 'lock in': méér techniek om de industriële veehouderij draaiend te houden kost veel geld en om dat terug te verdienen dreigt juist schaalvergroting en verdere intensivering en: nóg meer techniek. Ze concluderen dan ook dat aan een vermindering van het aantal dieren en aan een zekere mate van extensivering van de veehouderij niet te ontkomen valt.

Te veel poep
Ook wie verder kijkt dan het stikstofprobleem kan alleen maar concluderen dat gokken op technologische innovaties grote risico's met zich meebrengt. Poep en plas scheiden lost het probleem niet op dat de vee-industrie te veel mest produceert. Chemische installaties op ons eens zo mooie platteland zullen ervoor zorgen dat we in plaats van één bruine pap met twee gescheiden producten (natte plas en gedroogde poep) in ons maag zitten, waar we geen raad mee weten en waar niemand op zit te wachten.

Dieren vergeten
Bij dit alles zouden we bijna vergeten om wie het nu eigenlijk gaat, de dieren in de vee-industrie, waaronder de anderhalf miljoen melkkoeien die voor het grootste deel van de stikstofuitstoot zorgen. Verreweg de meeste koeien staan een groot deel van het jaar binnen op stal; een op de vier koeien komt al helemaal nooit meer buiten. De stalvloeren zijn vaak te hard, glad en besmeurd met poep. Kreupelheid en ontstekingen aan uiers en poten komen vaak voor en dieren raken uitgeput door de extreem grote melkgift. Verdere intensivering om de dure mestscheiding terug te verdienen kan makkelijk leiden tot verdere aantasting van het dierenwelzijn.

Systeemverandering nodig
Ik hoop van harte dat premier Schoof en de VVD-, NSC-, en PVV-leden van de ministeriële commissie hun oren niet laten hangen naar de BBB-ministers en de leveranciers en financiers van de industriële veehouderij. In plaats van boeren én dieren nog verder het doodlopend spoor van verdere industrialisatie op te duwen, kunnen ze veel beter kiezen voor echt duurzame en dierwaardige veehouderij met veel minder dieren en gezonde, meersporige verdienmodellen voor de boeren die blijven.

Geert Laugs is directeur van Compassion in World Farming (CIWF) Nederland. CIWF komt op voor een duurzame en diervriendelijkere veehouderij, met veel minder dieren, die allemaal naar buiten kunnen: voor dieren, mensen en de aarde. www.ciwf.nl


 

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (7)

Joop1961
Joop1961
14 aug. 2024 - 12:49
Shell.. de meest smerigste lafste met bloed aan hun handen koninklijk genoemd , dus met toestemming van ons koningshuis ( plus aandelen) , over lijken gaand bedrijf dat lak heeft aan ( inheemse ) mensen natuur en alles wat daar in leeft. Ze zouden nu nog door n rechter veroordeeld moeten worden. Maar ja ik denk dat n nederlandse rechter dit niet aandurft ivm in diskrediet brengen van de blanke man en zeker als het om dat vieze koningshuis gaat .
Rolf Knots
Rolf Knots
14 aug. 2024 - 12:30
Jammer dat de werkelijke oorzaak van het ontstaan van dit stinkende teerachtige asfaltmeer niet wordt genoemd. Tijdens de wereldoorlog had Nederland en haar allianties snel veel brandstof nodig voor haar gevechts-vliegtuigen en -boten. Daarvoor werden tankers met ruwe olie verscheept naar curaçao (en deels ook Aruba) waar snel een raffinaderij uit de grond werd gestamd om de ruwe olie te kunnen raffineren tot kerosine, diesel en benzine. Het dikke teerachtige restant werd in een dal gestort. Op bepaalde hete dagen werd en wordt de teerstank verspreid over de woongebieden daar dichtbij, o.a. waar wij woonden. R.D.
Rolf Knots
Rolf Knots
14 aug. 2024 - 12:15
Jammer dat de werkelijke oorzaak van het ontstaan van dit stinkende teerachtige asfaltmeer niet wordt genoemd. Tijdens de wereldoorlog had Nederland en haar allianties snel veel brandstof nodig voor haar gevechts-vliegtuigen en -boten. Daarvoor werden tankers met ruwe olie verscheept naar curaçao (en deels ook Aruba) waar snel een raffinaderij uit de grond werd gestamd om de ruwe olie te kunnen raffineren tot kerosine, diesel en benzine. Het dikke teerachtige restant werd in een dal gestort. Op bepaalde hete dagen werd en wordt de teerstank verspreid over de woongebieden daar dichtbij, o.a. waar wij woonden. R.D.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa
14 aug. 2024 - 9:17
Ze storten dat dan ook gewoon ergens haha. Het is vreemd dat gewone burgers overal voor moeten betalen en zich aan eindeloos veel regels moeten houden. Maar een groot bedrijf mag gewoon 'twee miljoen ton teer dumpen'. Ik werd eens beboet omdat ik een kauwgum liet vallen, uit mijn hand en ze dachten dat ik dat expres deed Als ik Shell meneer ben, mag ik twee miljoen ton kauwgum laten vallen? In een gaaf landje, dat ooit een gave kolonie was?
wong
wong
14 aug. 2024 - 8:57
Shell heeft wel degelijk gezorgd voor welvaart op Curaçao. Hoewel voornamelijk voor eigen mensen. Toen in de zestiger jaren duidelijk werd dat de raffinaderij zeer verouderd was door falend innovatiebeleid werd besloten om met de stille trom te vertrekken. Na verlaging van de salarissen van het inheems personeel, ten faveure van de Europese Nederlanders, sloeg de vlam in de pan. Hoe de toestand daarna verliep, weten wij inmiddels allemaal wel.
1 Reactie
LaBou
LaBou 14 aug. 2024 - 17:01
Kortom: Shell heeft héél goed voor zichzelf gezorgd en heeft de plaatselijke bevolking laten barsten. Oftewel, je eerste zin klopt van geen kanten.
PVDB2
PVDB2
13 aug. 2024 - 16:57
Dat men in de EU ook wel eens de plank misslaat betreffende de energievoorziening mag duidelijk wezen. Zoals kernenergie groene brandstof noemen. Het is namelijk uranium dat gewonnen en gedolven moet worden in landen als Niger (Franse kerncentrales) en Kazachstan, (vazalstaat van Rusland voor o.a. Nederland). Maar ook in hier heb je afval van uranium delving. Te laagwaardig of te duur om uit het erts te winnen. Mijnen die aan de randen van stadjes als Arlit en Akonen liggen en waar de straling in deze steden 20 tot 500 keer hoger gemeten werd dan daarbuiten. Het uranium sijpelt In de grond dwarrelt als stof door de lucht. Waardoor het in lichaam komt van de bevolking en daardoor men met een hoger sterf getal aan kanker heeft te maken dan in de rest van de regio. Met mooie beloftes door de Franse overheid werd het land verleid om de mijnbouw te laten gebeuren. Van deze beloftes bleken weinig waar te zijn. Er was geen investering in de lokale bevolking. Er waren wel de geldstromen richting Frankrijk. Naar het bedrijf Orano dat de uraniumwinning exploiteerde maar van de winst dus geen cent werd geïnvesteerd door de regio die met het radioactieve afval bleef zitten. Om nog maar niet te spreken van de CO2 uitstoot die mijnbouw en delving met zich meebrengt.
Gerygrr
Gerygrr
13 aug. 2024 - 15:18
Er was wel een deal gesloten door de toenmalige regering van Curaçao. De raffinaderij werd door Shell verkocht aan het volk van Curaçao voor 1 gulden. In ruil voor die verkoop zou het eiland afzien van vervolging van Shell. Wat vindt Tinkebel van het afgraven van het asfaltmeer en de teerzooi te gebruiken voor wegenaanleg. Ze zijn daarmee begonnen, las ik.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor