Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

ING nept klanten met tv-spotje

  •  
15-07-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
wk300_01.jpg
In het populaire WK-reclamespotje zouden 32 jongens uit de sloppenwijk Tijuaçu figureren ... Hoofdrolspeler blijkt niet uit de buurt te komen maar gecast via een castingbureau
In aanloop naar het WK-voetbal in Brazilië klonk her en der al kritiek op het land dat ontzettend veel geld investeerde in het toernooi, maar zelf te kampen heeft met een groot deel van de bevolking dat in armoede in favela’s leeft. Sterker nog: veel van die favela’s werden ‘opgeruimd’ om plaats te maken voor het WK. Maar daar, in die bruisende wijken, is ook waar het hart van Braziliaanse voetbal ligt, zo moeten de makers van het ING-spotje ‘Wat gaat het worden?’ hebben gedacht. In de sloppenwijk Tijuaçu filmden ze – naar eigen zeggen – 32 voetballende jongens uit de sloppenwijk. Ook organiseerden ze er een WK-toernooi voor de kinderen. Heel sympathiek allemaal, maar uit onderzoek van 7Days blijkt dat de hoofdrolspeler niet ‘spontaan’ is gecast, maar via een castingbureau. Sterker nog: de in oranje gehulde Gabriel woont niet in een favela, maar 1,5 uur van Tijuacu vandaan.
Aline Balana ging voor 7Days opzoek naar de hoofdrolspeler. ING-woordvoerder Jeroen Baardemans wist haar nog te vertellen dat het heel lastig zou zijn om hem te bereiken. “Hij woont in een favela en daar hebben ze geen internet of telefoons”, kreeg ze te horen. Maar na doorzetten vond ze de jongen uiteindelijk toch:
Alleen: niet in de favela maar in een woonwijk voor gezinnen van militairen, in de buurt Copacabana. In de gang van zijn huis hangt naast de vlag van Brazilië een poster van het Nederlands elftal […] Gabriel is een fanatieke voetballer. Hij speelt bij een voetbalschool op het strand in zijn wijk Copacabana. Zijn vader speelde in het Braziliaanse team Portuguesa. Zelf hoopt hij ook een beroemde voetballer te worden.
Waarom ING voor hem koos en niet een voetbaltalent uit de wijk zelf, is niet helemaal duidelijk. Baardemans geeft toe dat de meeste kinderen “uit de favela of uit de nabije omgeving” komen. In The Making Of-video vertelt de jongen die de scheidsrechter speelt nog trots: “Ze zagen ons voetballen en waren meteen heel enthousiast”, maar dat het toch anders ligt wordt nu duidelijk. Gabriel staat namelijk gewoon ingeschreven bij een castingbureau en werd gevraagd of hij auditie wilde doen voor het spotje.

Meer over:

nieuws, media
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor